PZC Actie voor opvoering opera van De Pauw in Zeeuws-Vlaanderen Maandelijkse vertoningen Film by the Sea uitgebreid Dans, Grozny Dans van Axelse cineast ir Hulst en Middelburg Ratsma tekent weer mensen Einde grondv erdeling Walcheren na 25 jaar in zicht 0800 - 0231 231 (GRATIS) kunst 14J woensdag 5 november 2003 Netwerk voor autisten in regio Zeeland in de maak Onderzoek Oplossing Streep Alternatieven Cheque voor Alzheimertuin in Oostburg Bekende acteurs door Henk Postma MIDDELBURG - De zorg voor Zeeuwse autisten wordt sterk verbeterd. De afgelopen jaren kwam, met financiële steun van het provinciebestuur, al een in tegraal zorgcircuit tot stand voor autisten (mensen die als gevolg van een stoornis in de hersenen volledig in zichzelf ge keerd zijn). Zorgverleners werken daarin met elkaar en met de ouders sa men. Dat wordt gezien als een goede startpositie voor de tot standkoming van een netwerk dat zich niet alleen met zorg be zighoudt, maar ook onderwijs, arbeid, vrije tijd en huisvesting in goede banen leidt. Voor de oprichting van zo'n Re gionaal Integraal Autisme Net werk (RIAN) wil het Zeeuws provinciebestuur bijna 60.000 euro op tafel leggen. Vijf zor gaanbieders, AZZ, Emergis, SPD, Tragel en Het Gors, gaan de kar trekken. Zij hebben zich garant verklaard voor het wel slagen van het project. Er komt daarnaast ook een onderzoek naar de wijze waarop het onder wijs aan autistische kinderen in Zeeland het best kan worden geregeld. Dat onderwijs wordt gegeven op scholen als De Sprienke, De Kring en de Klimopschool. Daar worden kinderen opge vangen met lichamelijke of ver standelijke handicaps. Een lan delijke regeling echter eist dat het onderwijs aan autistische kinderen wordt verplaatst naar de Middelburgse Korczak- school. Die biedt opvang aan kinderen met ernstige gedrags stoornissen of psychiatrische problematiek. De Korczakschool heeft nog geen deskundigheid, en ook geen plaats voor een aparte au- tisme-groep. De vier scholen zoeken nu naar een oplossing van het probleem. Daartoe wordt een 'kwartiermaker' aan getrokken. Het provinciebe stuur legt daar nog eens 36.000 euro voor op tafel. .- A *"JT •■ï'-'XifcW - foto Ruben Oreel Een 'nieuw' bos bij Westkapelle, ontstaan door ruilverkaveling. Mijlpaal voor verkaveling door Rinus Antonisse SEROOSKERKE (W) - Ruim twintig jaar na het officiële begin van de ruilverkaveling Walcheren kan binnenkort de zogenaamde akte van toedeling worden getekend. Daarin staat aangegeven wie in de nieuwe si tuatie eigenaren en pachters van de gronden in het ruilverka- velingsblok zijn. Dat zijn er ruim 3600. Het passeren van de akte van toedeling betekent niet dat hiermee de ruilverkaveling, waarvoor de aanvraag al in 1979 werd ingediend, is afgeslo ten. Een aantal werken - zoals aanleg van wegen en fietspaden, bos en natuurgebied - moet nog worden uitgevoerd. Streven is de ruilverkaveling eind 2006, bijna 25 jaar na het installeren van de plaatselijke ruilverkave lingscommissie in 1982, te be ëindigen. Nu er is uitgemaakt wie welke grond krijgt toebedeeld, kan worden begonnen aan het op stellen van de lijst van geldelij ke regelingen, op basis waarvan de ruilverkavelingsrente die el ke betrokkene 26 jaar lang moet gaan betalen, wordt berekend. Bedoeling is deze lijst eind 2004 ter inzage te leggen. Daar kun nen bezwaren tegen worden in gediend, net als bij de acte van toedeling het geval was. De akte van toedeling, die de landinrichtingscommissie als een nieuwe mijlpaal beschouwt, is gebaseerd op het plan van toe deling dat in 1999 verscheen. Hierin was de verdeling van de kavels en de bijbehorende rech ten van particulieren opgeno men. Na afhandeling van de bezwa ren, stelde de Middelburgse rechtbank het plan vast. In de akte staan alle eigendoms rechten en beperkte rechten zoals erfpacht, opstal, vrucht gebruik en hypotheek, erf dienstbaarheden en belemme ringen. Met het vaststellen van de actie wordt in feite een streep gezet door het verleden: vanaf dat moment geldt in het Wal- cherse buitengebied de nieuwe situatie. De aanvraag voor de ruilverka veling Walcheren kwam van de regionale standsorganisaties, toen nog ZLM en CBTB. Een nieuwe stap voor Zeeland bete kende de benoeming van een vertegenwoordiger namens de natuurbescherming in de plaat selijke commissie. De voorbe reidingen vergden bijzonder veel tijd, met name omdat de be langen van natuur en landschap nadrukkelijker mee moesten wegen dan de boeren gewend waren.Pas inl994,12jaarna de installatie van de plaatselijke commissie, werd over de verka veling gestemd. Dat viel positief uit. Vrij snel na de stemming kon met de feitelijke uitvoering worden begonnen. De ruilverkaveling kost bijna 38 miljoen euro beslaat een opper vlakte van ruim 14.000 hectare. De geruilde oppervlakte is bijna 4600 hectare. Er zijn vijf boer derijen verplaatst, 50 kilometer wegen verbeterd, 17,5 kilometer recreatieve fietspaden aange legd, drie nieuwe gemalen ge bouwd en 78 kilometer nieuwe waterlopen gegraven. Bos en natuur zijn, met name in de kuststrook, uitgebreid: 202 hectare nieuw bos, 220 hectare uitbreiding natuurgebieden. Er werden 250 erf beplantingen uitgevoerd, 6,5 kilometer dijken beplant en 40 kilometer wegbe- planting aangebracht. De akte van toedeling wordt 14 november in De Zandput te Se- rooskerke getekend. Na het offi ciële gedeelte begint om 17.00 uur een informatiemarktwaar op diensten en organisaties die bij het landinrichtingsproject betrokken zijn, zich presente ren. door Raymond de Frel BRESKENS - Peter de Li jser uit Breskens heeft een actie op po ten gezet om de door Oostburger Gustaaf Francies de Pauw (1867-1943) geschreven opera Bellida in Zeeuws-Vlaanderen op de planken te krijgen. De op richter van Zeeuws-Vlaamse Musical en Operette Amateurs (ZOMA) geeft zich tot en met za terdag de tijd om zijn plan in werkelijkheid om te zetten. De door Frans Meeuwis geregis seerde opera wordt door de Roe meense Staatsopera van Ti- misoara op 4 januari opgevoerd in Maastricht. Op 10 januari wordt Bergen op Zoom aange daan, 30 januari is Weert aan de beurt. Het bevreemdt De Lijser dat het stuk niet in Zeeland wordt opgevoerd en dus onder neemt hij nu pogingen om de Roemenen alsnog in de geboor testreek van De Pauw te krijgen. „De Pauws kleinzoon heeft zijn enige opera gevonden op zolder. Ik vind het een culturele mis kleun, een misser van de eerste orde, dat deze opera niet in Zee land wordt opgevoerd. Dood zonde. Er is in Oostburg zelfs een straat naar De Pauw ver noemd. Toen ik hoorde dat het Scheldetheater geen interesse had, werd ik giftig." Regisseur Meeuwis toog meer dere keren naar Terneuzen met tapes van uitvoeringen. „Ex ploitant F. Lievens heeft er niet eens naar geluisterd en dan hoor ik nu dat ze iets hebben gehaald dat kwalitatief beter is. Heel flauw, geen manier van doen", reageert Meeuwis. De Lijser zoekt nu naar alterna tieven. Het Ledeltheater in Oostburg was vanwege een te klein podium in eerste instantie geen optie. „Maar een concer tante uitvoering - zonder decor, alleen muziek en zang - moet wel kunnen. Coördinator John Bolsius van het Ledeltheater heeft inmiddels het theater gra tis beschikbaar gesteld. Nu ben ik in de weer met agentschap pen en sponsors. Ik denk aan een voorstelling op zondagmiddai Heb ik het voor zaterdag niï rond, dan is het jammer." Lievens noemt het initiatief va De Lijser fantastisch. Hij or; kent dat de opera van De Pan om kwalitatieve redenen nii naar Terneuzen is gehaald. J heb niets over de kwaliteit zegd, het heeft met een helebojs andere zaken te maken. Zoj programmering. Op het m ment dat Bellida ons werd aai. geboden, hadden we al eenai dere opera vastgelegd. U' kunnen gewoon niet een gr# aantal opera's boeken, wai daar hebben we het publiekni voor. Wij maken een afwegii die is gebaseerd op allerlei zs ken. Derhalve kunnen we moë lijk verantwoording gaan aflet gen voor alle vierhondeJ voorstellingen die we niet k len", aldus Lievens. 1 F OOSTBURG - De Lions We Zeeuws-Vlaanderen hebbe eencheque van vijfduizend etc geschonken aan verpleeght k De Stelle in Oostburg voort 1 aanleg van een Alzheimertuij Het bedrag is afkomstig vans opbrengst van bingo-avondi die de Lions de afgelopen zon» op diverse campings hielden. Een Alzheimertuin zorgt vo een positieve beïnvloeding w de klachten en het gedrag w patiënten die aan de hersenai doening Alzheimer lijden. Et vierkante meter is zorgvuld ingericht, waardoor de patië een gevoel van veiligheid krijj Ook wordt de wil om de omsl ten wereld rondom te verke nen, vergroot. Zo heeft een te maar één ingang. Overal sta? bankjes, niet giftige planten^1 op ooghoogte kleurrijke blo men en zachte bladeren. 1 bankjes staan op enige afsta: 1 van de bomen, zodat de schad: x wen van de wuivende boomtai J ken niet als bedreigend wordi ervaren. Ratsma heeft tekenend ingezoomd op ogen en monden en daarmee het thema praten verbeeld. foto Ruben Oreel kwam het beeld toch weer terug, omdat ze ansichtkaarten ging gebruiken. En ze maakte teke ningen van vloedlijnen en scheidslijnen. „Eigenlijk ging het allemaal over interpretatie. De ansichtkaart is een drager van een illusie. En met die lijnen schiep ik onzekerheid over wat boven en beneden was. Uitein delijk heb ik besloten de illusie weer op zijn ergst in mijn kunst toe te laten. Ik ben weer mensen gaan tekenen." Als ze mensen tekent, zoekt ze niet naar psychologisch inzicht. Ze beseft juist dat mensen zich zelf en anderen niet kunnen kennen. Dat illustreert ze met tekeningen die voor velerlei uit leg vatbaar zijn. „Het gaat mij om de onbestendigheid. Hou dingen en gezichtsuitdrukkin gen veranderen voortdurend. Steeds zijn wij genoodzaakt daar ons interpretatievermogen op los te laten. Toch is dat zin loos. Ik kan iemand heel goed zien en toch weet ik niet wie hij is. Zo wil ik dat mensen ook naar deze tekeningen kijken. Het beeld is heel duidelijk maar als we het gaan interpreteren ko men we er niet uit wat er precies op staat. Mijn werk gaat niet over het kennen van mensen maar over het niet kennen van mensen." Dagelijks maakt Ratsma schetsjes van mensen. Delen daarvan heeft ze gebruikt voor de tekeningen die ze in Middel burg tentoonstelt. „Deze teke ningen ogen spontaan en snel, maar dat zijn ze niet. Aan elke tekening is veel werk vooraf ge gaan. Ik wil dat deze tekeningen heel licht lijken, maar ze zijn be paald niet één-twee-drie ge maakt. Helemaal niet, zelfs." Expositie: Jeltje Ratsma: recente werken, tot en met 30 nov in: De Zenkast, Verwerijstmat 28 in Mid delburg, open do-za van 14-17 uur. Advertentie Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Wegens succes niet alleen geprolongeerd maar ook uitgebreid. Net als vorig jaar vertoont de organisatie van het festival Film by the Sea door het jaar heen elke eerste dinsdag van de maand in Cine City in Vlissingen een literatuurverfil ming. Nieuw is de samenwer king met de Alliance Fran?aise Walcheren, waardoor elke der de dinsdag van de maand een Franse film zal worden ver toond. De serie Franse films begint op 18 november met Bon voyage van regisseur Jean Paul Rap- peneau. De film, met hoofdrol len voor Isabelle Adjani en Gé- rard Depardieu, speelt zich in 1940 af in Bordeaux en is een ode aan de grote, vooroorlogse film. Dinsdag 16 december is de beurt aan Les égarés, een film van André Téchiné met Emma- nuelle Béart. Ook deze film speelt zich af in 1940, in Noord- Frankrijk. Een moeder is met haar twee kinderen op de vlucht voor het oorlogsgeweldZe krij gen hulp van een gewiekste veertienjarige jongen. Omdat het niet gelukt is om in november met de literatuurver filming te beginnen, worden er in december twee vertoond. Op 2 december staat The human stain met Anthony Hopkins en Nicole Kidman gepland, een film naar een boek van Philip Roth die op het laatste moment niet vertoond kon worden tij dens het festival in september. Een week later is als extraatje De passievrucht te zien, naar de bestseller van Karei Glastra van Loon. Later die week gaat de film in Nederland in première. „Het zijn allemaal voorpremiè res", zegt Leo Hannewijk. „Dat betekent dat ze pas later in de Nederlandse bioscoop komen en mensen er zonder beïnvloe ding door recensies naartoe kunnen. Hetzelfde principe als we tijdens het filmfestival han teren. Met deze vertoningen van Film by the Sea door het jaar richten we ons niet op kleine ti teltjes, maar op grote films met bekende acteurs." Vorig jaar is de serie succesvol gebleken. De grote zaal van Ci ne City (350 plaatsen) zat op een gewone dinsdagavond om zeven uur vol. Hannewijk: „Van som mige films hebben we zelfs een tweede vertoning ingelast. De afgelopen weken zijn mensen al naar ons gaan bellen met de vraag wanneer we weer met de ze speciale vertoningen begin nen. Mensen wanen zich tijdens deze avonden toch een beetje op het festival. Dat komt door het soort films, door de ontmoeting, door het napraten." De samenwerking met de Al liance Franfaise is niet per se een vooruitwijzing naar het the- maland voor het volgende film festival. Hoewel eerder was aangekondigd dat volgend jaar september de focus gericht wordt op de Franse film, geeft Hannewijk nu aan dat dit nog niet zeker is.We weten nog niet wat het thema wordt. Met deze vertoningen kunnen we eens kijken hoe de belangstelling door Sheila van Doorsselaer HULST - In het Reynaert film huis in Hulst (bioscoop De Ko ning van Engeland) gaat mor genavond de film Dans, Grozny Dans van de uit Axel afkomstige regisseur Jos de Putter in pre mière. De film, die dagelijks ook te zien is bij de Stichting Kunst uitleen in Middelburg, portret teert de jeugddansgroep Day- mokhk, die door het dansen de ellende ontvlucht. De Putter ontving de Prijs van de Stad Utrecht (beste debuut van het jaar) voor zijn film Het is een schone dag geweest, uit 1993. Met Solo, de Wet van de Favela (1994) won De Putter de Joris Ivens Award op het Inter national Documentary Filmfes tival Amsterdam (IDFA). Naga saki Stories (1996) en The making of a New Empire (1999) werden op vele filmfestivals vertoond. In Dans, Grozny Dans is te zien dat danser Ramzan Akhmadov, na een tien jaar durende burger oorlog in de verwoeste Tsje tsjeense hoofdstad, een groep kinderen van zes tot zestien jaar voor de Franse film is. Persoo lijk vind ik Engeland ook ie' ressant. Maar het is zelfs - vraag of we wel een land alstl j ma nemen. Het kan ook datt een retrospectief van een F paalde filmmaker belangrijk vinden." Volgende week besluit het! stuur van Film by the Sea wa. neer het festival precies plaatsvinden en dus ook oft net als dit j aar tien dagen duit Dit jaar trok Film by the Sea totaal 32.000 bezoekers, wai van 3500 in Scheveningen. ft festival heeft de gemeente ft Haag tot januari de tijd gegev te beslissen of het wil invester in een tweede editie van Film the Sea in Vlissingen. De vertoningen van 'Film byf Sea door het jaar' beginnen: 19 uur. om zich heen verzamelt. Zij vc men de dansgroep Day molt en zien het dansen als een nier om hun uitzichtloze t staan te ontvluchten. De kind ren oefenen letterlijk tussen puinhopen van hun stad. 1 Putter volgt de groep tijde hun reis per bus naar optrede in Amsterdam, Londen, Krak en Warschau. De optredens» Europese concertzalen staan scherp contrast met hun thuis tuatie. Dans, Grozny Dans Russisch gesproken, met Neö landse ondertitels en duurt minuten. De film beleeft de derdagavond 6 oktober i Hulster première om 20.301 en zal een week lang, iec avond om 20.30 uur, in hetfil huis te zien zijn. De film mat ook deel uit van de expositiel se est percipi die de Sticht Kunstuitleen in Middelt: heeft ingericht rond de Zeem Vlaamse kunstenaar Hans Ruijter (1959-1999). De Put was een vriend van de Ruijt Op die expositie, die tot en mi december duurt, draait de f Dans, Grozny dans vier keer; dag: ma t/m do om 9.30, H 13.30 en 15.30 uur. door Ernst Jan Rozendaal - MIDDELBURG - Ze noemt het 'vooruit naar dé'hasis'. Voor de recente tekeningen die ze expo seert in de Middelburgse ten toonstellingsruimte De Zenkast heeft kunstenares Jeltje Ratsma teruggegrepen op het simpele materiaal dat kinderen gebrui ken: papier, (kleur)potlood, viltstift en waterverf. Ook te kent ze weer mensen, iets waar ze dertig jaar geleden mee was opgehouden. Haar onderwerp is als altijd de interpretatie van wat we om ons heen zien. In De Zenkast zijn vijf reeksen van ingelijste tekeningen te zien. De afbeeldingen zijn duidelijk en toch ook weer niet. Op vijf te keningen die bij elkaar hangen, zijn telkens twee mensenhoof den te zien. Het is niet duidelijk wat de relatie tussen de twee is. Hebben ze elkaar lief of willen ze elkaar wurgen? Lachen ze el kaar toe of lachen ze elkaar uit? Vijf andere tekeningen tonen soldaten. Ze zijn zo ingepakt en behangen door uniform en materieel dat nauwelijks nog te zien is dat het mensen zijn. In een serie van drie tekeningen gaat het om het dragen van mensen en de tegen stelling horizontaal - verticaal. Lopen deze mensen nu of liggen ze? In vier andere tekeningen zijn mensen van top tot teen te zien. Het lijken er twee, maar helemaal duidelijk is dat niet, omdat de gestaltes in elkaar overlopen. En dansen ze of knokken ze? Tenslotte is nog een serie te zien waarbij Ratsma te kenend heeft ingezoomd op ogen en monden. „Die tekenin gen gaan over praten", zegt ze. „Maar als je die monden be kijkt, is het niet helemaal duide lijk of deze mensen schreeuwen of dat ze doofstom zijn." In de jaren zeventig kapte Rats ma met het tekenen van mensen. „Ik raakte ervan doordrongen dat we elkaar niet werkelijk kennen. Op basis van gezichts uitdrukkingen en bewegingen interpreteren wat iemand doet of denkt. Als je een mens dan ook nog eens gaat tekenen, maak je een interpretatie van een interpretatie. Toen ik dat besefte, liep ik vast." Ze ging kunst maken waarbij de drager zelf het beeld werd. Pa pier, verf, glas en lijst waren geen hulpmiddelen om een kunstwerk te maken, ze waren het kunstwerk zelf. Daarna

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 32