PZC
GEBOEKT
Beter voetballen, daar hebben we alles voor over
Fiep Westendorp kon
tekenen als geen ander
AA
OE jon&E OndERZDEKER'
Robbie was
luidruchtig
woensdag 5 november 2003
((-
<uet>
Illustraties Fiep Westendorp
Ze vindt tekenen het fijnste
dat er is, kon het als geen an
der en geniet vooral bekendheid
als een van de twee moeders van
Moem en Psasj, van Woelewip-
pie ook, en nog van Aagje, Pie-
tertje Pril, Polletje Pré, Dikker-
tje Duxon, Prélientje, Kroeze-
betje, Pluis, Poezeltje, Ibbeltje,
Floddertje, Pluk, Otje, Jip en
Janneke en van nog veel meer
grote en kleine beroemdheden.
Een leven lang armoe lijden op
een zolderkamer, dat was waar
onderwijzer
Willem Wes
tendorp zijn
dochter Sop
hia Maria voor
waarschuwde
toen duidelijk
werd dat ze
een carrière in
de kunst wil
de. Wat heeft
hij het ver
keerd gezien!
Tot en met 11 januari 2004
wordt in de Kunsthal in Rotter
dam een ruime selectie getoond
uit de illustratiekunst van wat
sinds jaar en dag Nederlands
bekendste en populairste kin
derboekkunstenaar is. De over
zichtstentoonstelling Gete
kend: Fiep Westen
dorp is ook de titel
van de luxueuze
met zorg uitgege
ven catalogus met
daarin een uitge
breide levensbe
schrijving, een
overzicht van haar
werk, een karakte
ristiek van haar tekenkunst,
commentaren (van onder ande
ren Kees Fens), interviews en
aan het eind een verrassend ex
traatje. Het boek op royaal for
maat is welvoorzien van foto's
en illustraties, waardoor be
wonderaars met volle teugen
kunnen nagenieten van wat ze
in Rotterdam za
gen, of daar nog
gaan bekijken, of
gewoon thuis Wil
len zien. y.'
Fiep Westendorp
werd op 17 decem
ber 1916 in Zalt-
bommel geboren.
Volgens Goia Smid
(met AukjeHol-
trop verantwoor
delijk voor de sa
menstelling van
het boek) was Fiep
als kleuter een
bang uitgevallen
kind en voelde ze
zich op de lagere
school van haar
vader erg ongelukkig. Haar
angst voor een bepaalde juf was
zelfs zo groot dat ze in huilen
uitbarstte telkens wanneer ze
die zag. Na een opleiding aan de
Koninklijke School voor Kunst,
Techniek en Ambacht in Den
Bosch en vanaf 1938 aan de
Academie van Beeldende Kun
sten in Rotterdam verhuisde ze
in 1945 naar Amsterdam. Ze
raakte er bevriend met schrij
vers, journalisten, kunstenaars.
Haar tekeningen stonden in
kranten en tijdschriften. Ze il
lustreerde boeken, maakte re
clametekeningen en werkte mee
aan de vrou
wenpagina van
Het Parool. En
toen liep ze op
een dag in 1947
door de deur
van een bekend
Amsterdams
café naar bui
ten, precies op
het moment dat
Parool-documentaliste Annie
M.G. Schmidt naar binnen wil-
de. Ze maakten een praatje.en
zo is het gekomen.
Vanaf 13 september 1952 tot 7
september 1957 verscheen op de
kinderpagina van Het Parool el
ke week een verhaaltje van An
nie M.G. Schmidt over Jip en
Janneke met daarbij telkens een
zwart-wit tekening van Fiep
Westendorp. De hechte vriend
schap tussen de twee vrouwen
zou ook een zeer vruchtbare
blijken: tussen 1952 en 1990
('Jorrie en Snorrie') gaven ze het
leven aan zulke onvergetelijke
personages als
Pluk van de
Petteflet (om
met Joke Lin-
ders te spre
ken het 'top
punt van hun
klik'), aan
Floddertje
('artistiek
hoogtepunt in
hun samen
werking'), aan
Otje en haar vader Tos 'die een
dikke buik kreeg omdat een kok
nu eenmaal van lekker eten
houdt, en een snorretje omdat
Fiep daar zo dol op was' en aan
nog tientallen anderen die zich
voor-langer-dan-altijd een
plaatsje veroverden in het hart
van veel Neder
landers.
Over de legendari
sche samenwer
king met Annie
M.G. Schmidt
staan in het boek
enkele vermakelij -
ke anekdotes op
getekend. Een er
van, die tegelijkertijd het ver
schil in karakter laat zien, gaat
over het kinderboekenweekge
schenk Jorrie en Snorrie, een
eervolle opdracht waar ze bei
den met tegenzin aan begonnen
waren: 'Bij de presentatie van
het boek hield Annie een pinnig
toespraakje over de kwaliteit
van papier en
drukwerk. Een
„flutboekie" was
het, riep ze van
achter de micro
foon. ,,Dat vind jij
toch ook, Fiep! Zeg
jij er ook eens wat
van." Fiep was het
van harte met haar
eens, maar was het
liefst ter plekke
door hot podium
gezakt.'
Omdat de vrien
dinnen altijd in een
adem worden ge
noemd, zou je bijna
vergeten dat Fiep
Westendorp zich
met haar tekenkunst ook
dienstbaar maakte aan Thea
Beekman, Mies Bouhuys, Han
G. Hoekstra en nog anderen.
Daarom figureren in Getekend:
Fiep Westendorp ook Jan en Jo
ris, Kasimier, Toermalijn, Pau-
lien, nog anderen onder wie na
tuurlijk diverse Pirns en Poms.
Jan Smeekens
Getekend: Fiep Westendorp.
Samengesteld door Gioia Smid
en Aukje Holtrop. Querido; 160
pag.; 37,50 euro (na 15-1-2004)
42,50 euro. De tentoonstelling
in de Kunsthal
in Rotterdam is
geopend op
dinsdag t/m za
terdag van
10.00-17.00
uur; op zon- en
feestdagen
11.00-17.00
uur.
Informatie:
www.fiepwestendorp.nl
en www.kunsthal.nl
Het begon als een koosnaam
De Sugababes hebben in
korte tijd al heel wat
meegemaakt. Zomaar van
uit het niets razend populair,
gedumpt door de platen
maatschappij en een bandlid
verloren omdat die er geen
zin meer in had. Om de zo
veel tijd ontstaat de roddel
dat ze uit elkaar gaan, maar
vooralsnog vormen Mutya
Buena, Keisha Buchanan en
Heidi Range nog een trio.
Hun nieuwste hitsingle Hole
in the head staat voor de
tweede week op de derde
plaats in de top vijftig sin
gles en is afkomstig van het
album Three, deze week bin
nen gekomen op vier in de al
bum top vijftig.
Sugababes, het begon als een
koosnaampje van de mana
ger. „Helemaal in het begin van
onze carrière riep hij altijd 'Hé,
daar zijn mijn sugababies
Toen wij een contract tekenden
bij een platenmaatschappij
moesten we een naam voor de
band bedenken. Omdat we niets
anders konden verzinnen en we
het wel goed bij ons vonden pas
sen, hebben we die naam ge
bruikt. We hebben babies ver
anderd in babes omdat we ouder
zijn geworden. Het klinkt wat
lekkerder, sexier", vertelt
Keisha Buchanan.
Het is voor het Britse trio nog al-
tij d een droom om door te bre
ken in de Verenigde Staten. „We
weten dat Pink onze muziek
fantastisch vindt en Jennifer
Lopez ook. Maar in Amerika
plaatsen ze muziek graag in
hokjes. Dat is nogal moeilijk bij
onze nummers. Wij maken ei
genlijk van alles wat."
„Wij zouden gedumpt zijn door
onze platenmaatschappij om
dat wij te weinig verkochten in
de V.S. Maar dat is niet waar.
Onze eerste hit Overload was
meteen een groot succes. Wij
waren toen nog hartstikke jong
en onze platenmaatschappij
wist niet goed hoe ze ons moest
Sugababes: „Girl Bands are cool!
promoten. Ze wilden ons al als
volwassenen laten overkomen,
terwijl we nog tieners waren. Zo
moesten we op van die punt
schoenen met hele hoge hakken
rondlopen, maar dat wilden wij
niet. Wij bleven zo veel mogelijk
onszelf, gingen niet expres la
chen als we ergens in beeld wa
ren. Daardoor dacht iedereen
dat wij enorme bitches waren,
terwijl dat helemaal niet zo was
en we zo ook niet over wilden
komen. We werden er hartstikke
ongelukkig van. Het klikte ge
woon echt niet tussen de platen
maatschappij en ons. Daarom
hebben ze ons laten vallen.
„Girl Bands are cool!roept
Keisha stellig. „Eerst was het
een beetje fout om te zeggen dat
je in een meidenband zat, maar
er is heel wat veranderd. All
Saints heeft heel wat deuren ge
opend. Nu is het stoer om te zeg
gen dat je in een meidenband
zit. Wij hebben op onze beurt
weer deuren geopend voor
bands die na ons zijn gekomen.
Ook wij worden gekopieerd.
Toen wij een videoclip met een
witte achtergrond hadden, dee
Atomic Kitten dat ook.
„Ik heb één keer een gebroken
hart gehad, aan het begin van
dit jaar," vertelt Keisha. „We
zagen elkaar vaak en het was
hartstikke leuk, tot hij vertelde
dat hij niet genoeg meer voor me
voelde. Eigenlijk ben ik dus ge
dumpt. Maar we hebben geen
ruzie. Omdat hij ook in een band
zit, komen we elkaar tegen als
we op tournee zijn. Het is J-
Rock van Big Brovaz. Natuur
lijk doet het even pijn om een ge
broken hart te hebben, maar het
gaat allemaal om je gevoelens
uiten. Je leert ervan, het hoort
bij het volwassen worden."
„Amsterdam is een leuke stad.
Ik voel me er thuis, het doet me
aan Londen denken. Het is ook
fijn dat bijna iedereen hier En
gels spreekt. Zo waren we een
keer in een r&b-club en raakten
we aan de praat met een paar
Nederlandse jongens. Dat was
gezellig en elke keer als we hier
weer zijn, spreken we met ze af
om te gaan stappen."
Kinderen
„Mijn grootste droom is om suc
cesvol te zijn in alles. In mijn
carrière, maar ook in mijn soci
ale leven. Trouwen, kinderen
krijgen cn gelukkig zijn zonder
keihard te moeten werken. Ik
hoef niet ontzettend rijk te wor
den, maar ik wil net genoeg geld
verdienen zodat ik comfortabel
kan leven."
„We zijn een paar keer genomi
neerd voor een MTV Award,
maar hebben er nog steeds geen
gewonnen. Dat komt doordat
die Awards telkens op het ver
keerde moment worden uitge
deeld. Juist wanneer ons album
net was uitgebracht, vond de
show al plaats. Dan wonnen we
niet omdat niemand ons nieuwe
album kende. Dat is nu ook weer
zo. Maar als we voor Overload
waren genomineerd, hadden we
de Award waarschijnlijk wel
gewonnen. Nee, ik ben er niet
gefrustreerd door. Ik weet dat
het komt doordat het telkens net
verkeerd uitkomt, niet doordat
we slechte muziek maken."
Marloes Orij
Een school met maar één les-
vak, geen strafwerk en geen
huiswerk. Met maar één uurtje
les per week. Het klinkt als een
sprookje, maar sinds begin sep
tember weten Joost de Kubber
(11) en Maaikel Hoogstad (12)
dat sprookjes soms werkelijk
bestaan. Beide voetballertjes
van Middelburg Zeelandia -we
spelen in D1- zijn nu al twee
maanden enthousiaste 'leerlin
gen' van Voetbalschool Zee
land, opgericht door Cees Cors-
tanje en Ko Timmer. Doel van de
voetbalschool: het verhogen
van het voetbalpeil en het op
krikken van de kwaliteit van de
jeugdspelers. In Zierikzee,
Goes, Middelburg en Vlissingen
draait de school op volle toeren
en met veel succes. De animo
onder de Zeeuwse jeugdvoet
ballers is groot.
Joost: „De trainingen zijn tof. Je
leert er heel veelallerlei trucj es
Maar ook aan spelinzicht wordt
ve.el tijd besteed. Je traptech-
niek, balletje schoppen met bui
tenkant voet, met de wreef en
balvaardigheid in het algemeen.
Jongleren van de bal met je voet,
hoofd of schouder en een bal
letje afpakken van je tegenstan
der. Dat soort dingen."
Dat de trainer een vrouw is,
vormt geen enkel probleem. In
tegendeel. „Arja Boogaard
heeft zo verschrikkelijk veel
voetbalervaring in de benen,"
vertelt Maaikel. „Ze heeft 25
jaar bij de dames van Oostka-
pelle gespeeld; heeft voetbal
kampen in Amerika geleid en is
trainster geweest bij verschil
lende clubs. Arja is een perfecte
trainster, hoor! Die heeft geen
moeite om een 'schaartje' voor
te doen of je met een schijnbe
weging de verkeerde kant op te
sturen."
Het spelletje leren 'zien' is voor
Maaikel tot nu toe de belang
rijkste les, die hij heeft geleerd.
„Leren kijken, nadenken en niet
te gehaast je acties maken. Slim
spelen, balletje breed leggen,
zodat de ander kan doorlopen.
Allemaal dingetjes, die Arja je
leert." De bedoeling is, dat in de
loop van het jaar ook een twee
tal trainingen worden gegeven
in samenwerking met RBC Roo
sendaal. Joost en Maaikel zién
dat helemaal zitten. „Als het
kan wil ik toch profvoetballer
worden. Het liefst bij Feye-
noord."
Maaikel heeft dezelfde ambi
ties, maar geeft de voorkeur aan
Ajax. „Ik kijk wel naarFeye-
Joost de Kubber (links) en Maaikel Hoogstad zijn enthousiaste leerlingen van Voetbalschool Zeeland.
foto Ruben Oreel
noord hoor", zegt hij breeduit
lachend, „maar dan wel met m'n
ogen dicht."
Zorgen over 'onvoldoendes' op
het voetbalrapport maken Joost
en Maaikel zich niet. „Tweekeer
per jaar krijgen we een rapport.
Hoe dat er uit ziet? „Geen idee.
Ik denk, dat je sterke en zwakke
punten worden vermeld. Zit
tenblijven? Pft, zou wel lolllig
zijn. Dan konden we nog een
jaartje extra naar de trainingen.
Maar het belangrijkste is, dat
we beter gaan voetballen. Daar
hebben we alles voor over.
Hans Segboer
n p
■n. 1rTnJll. Iran. feiztsi. 2/t. AawtzAwi/zA On. cwetJuwso
HELAAS BEVOND DE BLINDE MUUR ZICH IN DE BLINDE VlEk VAN DE 8LINDE VINK
De directie van een hotel in
Madrid heeft Robbie Wil
liams de deur uitgezet. Aanlei
ding was het aantal decibellen
waarmee de zanger de liefde be
dreef.
Volgens de zanger was hij echter
niet degene die het hele complex
bij elkaar schreeuwde, maar
zijn partner voor één nacht.
„Het was verschrikkelijk. Ik
werd wel tien keer gebeld door
de receptie of we het wat rusti
ger aan wilde doen, maar ze
hield gewoon niet op met
schreeuwen!"
Op wie Robbie doelde, is niet
duidelijk. In ieder geval zag de
megaster zelf geen aanleiding
om hem het hotel uit te trappen,
zoals gebeurde. Tijdens een con
cert in de Spaanse hoofdstad
deed hij dan ook zijn beklag. Hij
had nog nooit zo slecht 'gesla
pen' in een hotel en hij riep al
zijn fans op de receptie te bellen
en ze eens flink te terroriseren.