PZC GEBOEKT Beter voetballen, daar hebben we alles voor over Fiep Westendorp kon tekenen als geen ander AA OE jon&E OndERZDEKER' Robbie was luidruchtig woensdag 5 november 2003 ((- <uet> Illustraties Fiep Westendorp Ze vindt tekenen het fijnste dat er is, kon het als geen an der en geniet vooral bekendheid als een van de twee moeders van Moem en Psasj, van Woelewip- pie ook, en nog van Aagje, Pie- tertje Pril, Polletje Pré, Dikker- tje Duxon, Prélientje, Kroeze- betje, Pluis, Poezeltje, Ibbeltje, Floddertje, Pluk, Otje, Jip en Janneke en van nog veel meer grote en kleine beroemdheden. Een leven lang armoe lijden op een zolderkamer, dat was waar onderwijzer Willem Wes tendorp zijn dochter Sop hia Maria voor waarschuwde toen duidelijk werd dat ze een carrière in de kunst wil de. Wat heeft hij het ver keerd gezien! Tot en met 11 januari 2004 wordt in de Kunsthal in Rotter dam een ruime selectie getoond uit de illustratiekunst van wat sinds jaar en dag Nederlands bekendste en populairste kin derboekkunstenaar is. De over zichtstentoonstelling Gete kend: Fiep Westen dorp is ook de titel van de luxueuze met zorg uitgege ven catalogus met daarin een uitge breide levensbe schrijving, een overzicht van haar werk, een karakte ristiek van haar tekenkunst, commentaren (van onder ande ren Kees Fens), interviews en aan het eind een verrassend ex traatje. Het boek op royaal for maat is welvoorzien van foto's en illustraties, waardoor be wonderaars met volle teugen kunnen nagenieten van wat ze in Rotterdam za gen, of daar nog gaan bekijken, of gewoon thuis Wil len zien. y.' Fiep Westendorp werd op 17 decem ber 1916 in Zalt- bommel geboren. Volgens Goia Smid (met AukjeHol- trop verantwoor delijk voor de sa menstelling van het boek) was Fiep als kleuter een bang uitgevallen kind en voelde ze zich op de lagere school van haar vader erg ongelukkig. Haar angst voor een bepaalde juf was zelfs zo groot dat ze in huilen uitbarstte telkens wanneer ze die zag. Na een opleiding aan de Koninklijke School voor Kunst, Techniek en Ambacht in Den Bosch en vanaf 1938 aan de Academie van Beeldende Kun sten in Rotterdam verhuisde ze in 1945 naar Amsterdam. Ze raakte er bevriend met schrij vers, journalisten, kunstenaars. Haar tekeningen stonden in kranten en tijdschriften. Ze il lustreerde boeken, maakte re clametekeningen en werkte mee aan de vrou wenpagina van Het Parool. En toen liep ze op een dag in 1947 door de deur van een bekend Amsterdams café naar bui ten, precies op het moment dat Parool-documentaliste Annie M.G. Schmidt naar binnen wil- de. Ze maakten een praatje.en zo is het gekomen. Vanaf 13 september 1952 tot 7 september 1957 verscheen op de kinderpagina van Het Parool el ke week een verhaaltje van An nie M.G. Schmidt over Jip en Janneke met daarbij telkens een zwart-wit tekening van Fiep Westendorp. De hechte vriend schap tussen de twee vrouwen zou ook een zeer vruchtbare blijken: tussen 1952 en 1990 ('Jorrie en Snorrie') gaven ze het leven aan zulke onvergetelijke personages als Pluk van de Petteflet (om met Joke Lin- ders te spre ken het 'top punt van hun klik'), aan Floddertje ('artistiek hoogtepunt in hun samen werking'), aan Otje en haar vader Tos 'die een dikke buik kreeg omdat een kok nu eenmaal van lekker eten houdt, en een snorretje omdat Fiep daar zo dol op was' en aan nog tientallen anderen die zich voor-langer-dan-altijd een plaatsje veroverden in het hart van veel Neder landers. Over de legendari sche samenwer king met Annie M.G. Schmidt staan in het boek enkele vermakelij - ke anekdotes op getekend. Een er van, die tegelijkertijd het ver schil in karakter laat zien, gaat over het kinderboekenweekge schenk Jorrie en Snorrie, een eervolle opdracht waar ze bei den met tegenzin aan begonnen waren: 'Bij de presentatie van het boek hield Annie een pinnig toespraakje over de kwaliteit van papier en drukwerk. Een „flutboekie" was het, riep ze van achter de micro foon. ,,Dat vind jij toch ook, Fiep! Zeg jij er ook eens wat van." Fiep was het van harte met haar eens, maar was het liefst ter plekke door hot podium gezakt.' Omdat de vrien dinnen altijd in een adem worden ge noemd, zou je bijna vergeten dat Fiep Westendorp zich met haar tekenkunst ook dienstbaar maakte aan Thea Beekman, Mies Bouhuys, Han G. Hoekstra en nog anderen. Daarom figureren in Getekend: Fiep Westendorp ook Jan en Jo ris, Kasimier, Toermalijn, Pau- lien, nog anderen onder wie na tuurlijk diverse Pirns en Poms. Jan Smeekens Getekend: Fiep Westendorp. Samengesteld door Gioia Smid en Aukje Holtrop. Querido; 160 pag.; 37,50 euro (na 15-1-2004) 42,50 euro. De tentoonstelling in de Kunsthal in Rotterdam is geopend op dinsdag t/m za terdag van 10.00-17.00 uur; op zon- en feestdagen 11.00-17.00 uur. Informatie: www.fiepwestendorp.nl en www.kunsthal.nl Het begon als een koosnaam De Sugababes hebben in korte tijd al heel wat meegemaakt. Zomaar van uit het niets razend populair, gedumpt door de platen maatschappij en een bandlid verloren omdat die er geen zin meer in had. Om de zo veel tijd ontstaat de roddel dat ze uit elkaar gaan, maar vooralsnog vormen Mutya Buena, Keisha Buchanan en Heidi Range nog een trio. Hun nieuwste hitsingle Hole in the head staat voor de tweede week op de derde plaats in de top vijftig sin gles en is afkomstig van het album Three, deze week bin nen gekomen op vier in de al bum top vijftig. Sugababes, het begon als een koosnaampje van de mana ger. „Helemaal in het begin van onze carrière riep hij altijd 'Hé, daar zijn mijn sugababies Toen wij een contract tekenden bij een platenmaatschappij moesten we een naam voor de band bedenken. Omdat we niets anders konden verzinnen en we het wel goed bij ons vonden pas sen, hebben we die naam ge bruikt. We hebben babies ver anderd in babes omdat we ouder zijn geworden. Het klinkt wat lekkerder, sexier", vertelt Keisha Buchanan. Het is voor het Britse trio nog al- tij d een droom om door te bre ken in de Verenigde Staten. „We weten dat Pink onze muziek fantastisch vindt en Jennifer Lopez ook. Maar in Amerika plaatsen ze muziek graag in hokjes. Dat is nogal moeilijk bij onze nummers. Wij maken ei genlijk van alles wat." „Wij zouden gedumpt zijn door onze platenmaatschappij om dat wij te weinig verkochten in de V.S. Maar dat is niet waar. Onze eerste hit Overload was meteen een groot succes. Wij waren toen nog hartstikke jong en onze platenmaatschappij wist niet goed hoe ze ons moest Sugababes: „Girl Bands are cool! promoten. Ze wilden ons al als volwassenen laten overkomen, terwijl we nog tieners waren. Zo moesten we op van die punt schoenen met hele hoge hakken rondlopen, maar dat wilden wij niet. Wij bleven zo veel mogelijk onszelf, gingen niet expres la chen als we ergens in beeld wa ren. Daardoor dacht iedereen dat wij enorme bitches waren, terwijl dat helemaal niet zo was en we zo ook niet over wilden komen. We werden er hartstikke ongelukkig van. Het klikte ge woon echt niet tussen de platen maatschappij en ons. Daarom hebben ze ons laten vallen. „Girl Bands are cool!roept Keisha stellig. „Eerst was het een beetje fout om te zeggen dat je in een meidenband zat, maar er is heel wat veranderd. All Saints heeft heel wat deuren ge opend. Nu is het stoer om te zeg gen dat je in een meidenband zit. Wij hebben op onze beurt weer deuren geopend voor bands die na ons zijn gekomen. Ook wij worden gekopieerd. Toen wij een videoclip met een witte achtergrond hadden, dee Atomic Kitten dat ook. „Ik heb één keer een gebroken hart gehad, aan het begin van dit jaar," vertelt Keisha. „We zagen elkaar vaak en het was hartstikke leuk, tot hij vertelde dat hij niet genoeg meer voor me voelde. Eigenlijk ben ik dus ge dumpt. Maar we hebben geen ruzie. Omdat hij ook in een band zit, komen we elkaar tegen als we op tournee zijn. Het is J- Rock van Big Brovaz. Natuur lijk doet het even pijn om een ge broken hart te hebben, maar het gaat allemaal om je gevoelens uiten. Je leert ervan, het hoort bij het volwassen worden." „Amsterdam is een leuke stad. Ik voel me er thuis, het doet me aan Londen denken. Het is ook fijn dat bijna iedereen hier En gels spreekt. Zo waren we een keer in een r&b-club en raakten we aan de praat met een paar Nederlandse jongens. Dat was gezellig en elke keer als we hier weer zijn, spreken we met ze af om te gaan stappen." Kinderen „Mijn grootste droom is om suc cesvol te zijn in alles. In mijn carrière, maar ook in mijn soci ale leven. Trouwen, kinderen krijgen cn gelukkig zijn zonder keihard te moeten werken. Ik hoef niet ontzettend rijk te wor den, maar ik wil net genoeg geld verdienen zodat ik comfortabel kan leven." „We zijn een paar keer genomi neerd voor een MTV Award, maar hebben er nog steeds geen gewonnen. Dat komt doordat die Awards telkens op het ver keerde moment worden uitge deeld. Juist wanneer ons album net was uitgebracht, vond de show al plaats. Dan wonnen we niet omdat niemand ons nieuwe album kende. Dat is nu ook weer zo. Maar als we voor Overload waren genomineerd, hadden we de Award waarschijnlijk wel gewonnen. Nee, ik ben er niet gefrustreerd door. Ik weet dat het komt doordat het telkens net verkeerd uitkomt, niet doordat we slechte muziek maken." Marloes Orij Een school met maar één les- vak, geen strafwerk en geen huiswerk. Met maar één uurtje les per week. Het klinkt als een sprookje, maar sinds begin sep tember weten Joost de Kubber (11) en Maaikel Hoogstad (12) dat sprookjes soms werkelijk bestaan. Beide voetballertjes van Middelburg Zeelandia -we spelen in D1- zijn nu al twee maanden enthousiaste 'leerlin gen' van Voetbalschool Zee land, opgericht door Cees Cors- tanje en Ko Timmer. Doel van de voetbalschool: het verhogen van het voetbalpeil en het op krikken van de kwaliteit van de jeugdspelers. In Zierikzee, Goes, Middelburg en Vlissingen draait de school op volle toeren en met veel succes. De animo onder de Zeeuwse jeugdvoet ballers is groot. Joost: „De trainingen zijn tof. Je leert er heel veelallerlei trucj es Maar ook aan spelinzicht wordt ve.el tijd besteed. Je traptech- niek, balletje schoppen met bui tenkant voet, met de wreef en balvaardigheid in het algemeen. Jongleren van de bal met je voet, hoofd of schouder en een bal letje afpakken van je tegenstan der. Dat soort dingen." Dat de trainer een vrouw is, vormt geen enkel probleem. In tegendeel. „Arja Boogaard heeft zo verschrikkelijk veel voetbalervaring in de benen," vertelt Maaikel. „Ze heeft 25 jaar bij de dames van Oostka- pelle gespeeld; heeft voetbal kampen in Amerika geleid en is trainster geweest bij verschil lende clubs. Arja is een perfecte trainster, hoor! Die heeft geen moeite om een 'schaartje' voor te doen of je met een schijnbe weging de verkeerde kant op te sturen." Het spelletje leren 'zien' is voor Maaikel tot nu toe de belang rijkste les, die hij heeft geleerd. „Leren kijken, nadenken en niet te gehaast je acties maken. Slim spelen, balletje breed leggen, zodat de ander kan doorlopen. Allemaal dingetjes, die Arja je leert." De bedoeling is, dat in de loop van het jaar ook een twee tal trainingen worden gegeven in samenwerking met RBC Roo sendaal. Joost en Maaikel zién dat helemaal zitten. „Als het kan wil ik toch profvoetballer worden. Het liefst bij Feye- noord." Maaikel heeft dezelfde ambi ties, maar geeft de voorkeur aan Ajax. „Ik kijk wel naarFeye- Joost de Kubber (links) en Maaikel Hoogstad zijn enthousiaste leerlingen van Voetbalschool Zeeland. foto Ruben Oreel noord hoor", zegt hij breeduit lachend, „maar dan wel met m'n ogen dicht." Zorgen over 'onvoldoendes' op het voetbalrapport maken Joost en Maaikel zich niet. „Tweekeer per jaar krijgen we een rapport. Hoe dat er uit ziet? „Geen idee. Ik denk, dat je sterke en zwakke punten worden vermeld. Zit tenblijven? Pft, zou wel lolllig zijn. Dan konden we nog een jaartje extra naar de trainingen. Maar het belangrijkste is, dat we beter gaan voetballen. Daar hebben we alles voor over. Hans Segboer n p ■n. 1rTnJll. Iran. feiztsi. 2/t. AawtzAwi/zA On. cwetJuwso HELAAS BEVOND DE BLINDE MUUR ZICH IN DE BLINDE VlEk VAN DE 8LINDE VINK De directie van een hotel in Madrid heeft Robbie Wil liams de deur uitgezet. Aanlei ding was het aantal decibellen waarmee de zanger de liefde be dreef. Volgens de zanger was hij echter niet degene die het hele complex bij elkaar schreeuwde, maar zijn partner voor één nacht. „Het was verschrikkelijk. Ik werd wel tien keer gebeld door de receptie of we het wat rusti ger aan wilde doen, maar ze hield gewoon niet op met schreeuwen!" Op wie Robbie doelde, is niet duidelijk. In ieder geval zag de megaster zelf geen aanleiding om hem het hotel uit te trappen, zoals gebeurde. Tijdens een con cert in de Spaanse hoofdstad deed hij dan ook zijn beklag. Hij had nog nooit zo slecht 'gesla pen' in een hotel en hij riep al zijn fans op de receptie te bellen en ze eens flink te terroriseren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 28