Europalia Italia Cittadellarte leidt slechts tot verwarring en woede 24 I Een legpuzzel van J. Bemlef 25 I Stii applaus voor Marjan Berk 27 I Arabische nacht in Goes Pompeï in Brussel O Commedia dell'arte in SMAK Gent donderdag 30 oktober 2003 Redactie: 0113-315680 Yvvw.pzc.nl £.inail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes. ^vertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; jfeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. p het eerste gezicht denk je dat ze niet echt zijnHet kan toch niet waar zijn, dat muren met originele fresco's uit Pompeï en Herculaneum naar Brussel zijn gebracht? „Jawel", zegt archeologe Eveline Pau wels, de gids, „het zijn echte fresco's. U mag er niet te dicht bij gaan staan, want ademtocht is niet goed voor ze." Op een fresco uit een taveerne zoent de prostituee Myrtale een klant, maken bezoekers stampij om dat ze niet tijdig worden be diend, en krijgen twee dobbe laars ruzie, zodat ze door de waard uit het café worden gezet. Dat weten we dankzij de Vesu vius, die op 24 augustus in het jaar 79 uitbarstte en het zuiden van Italië onderdompelde in vulkanisch materiaal. Het ge troffen gebied versteende; in de achttiende eeuw begon het zijn geheimen prijs te geven - en daar is het tot vandaag de dag mee bezig. Nog lang niet alles is opgegra ven, maar wat er wel is, vormt het levensverhaal van de bewo ners van Pompeï, Herculaneum en de omliggende wijken, wier lot door de vulkaan werd beze geld. Ze probeerden te vluchten - op het strand van Herculane um zijn driehonderd skeletten aangetroffen - of ze werden thuis onder de zware massa as bedolven. Dat leven ontrolt zich voor ons op de Europalia-tentoonstel- ling Da Pompei a Roma in de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis in Brussel. De expositie, afkomstig uit Napels, zal na Brussel geen andere Eu ropese steden aan doen. Een prachtkans dus, om de erfenis van Pompeï (twintigduizend in woners) en Herculaneum (vijf duizend inwoners) al na een paar uurtjes treinen te bewon deren. Op de begane grond van het museum zijn de blootgeleg de objecten tentoongesteld, op de eerste verdieping is een expo sitie gewijd aan de herontdek king, in de Renaissance, van de Oudheid. Kunstwerken die de tijd waarin ze werden gemaakt, overleven, waren vaak eigendom van de rijken. De Vesuvius echter maakte geen onderscheid: al wat er was, van rijk tot arm, ver steende hijVluchtenden namen nog gauw wat sieraden meehun kind op hun arm, een olielampje in hun hand. Naast een skelet werd een houten kistje gevon den met chirurgische instru menten: scalpels, een sonde, een naald en een foedraal. Kenne lijk was de overledene een arts, die hoopte slachtoffers van de ramp te kunnen helpen. Hanneke de Wit Da Pompei a RomaKoninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Brussel, t/m 8 feb. 2004. Ontani maakt kunst van zichzelf n het SMAK in Gent is de eerste grote overzichtstentoon stelling van de Italiaanse kunstenaar Luigi Ontani van start gegaan. Een bonte kermis van beelden wordt over de kijker uitgestort. Ietwat beduusd sta je na een eerste rondgang door Luigi Ontani's Ghentara weer aan het beginpunt. Een bonte ker mis van beelden is over je uit gestort. De hele bovenverdie ping van het Gentse Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (SMAK) is voor de Italiaanse kunstenaar (1943) leegge ruimd. Ontani heeft er een overzicht van ruim 35 jaar werk neergezet: een dwarre lende mix met verwijzingen naar onder meer Indiase, Indi aanse, Italiaanse, Amerikaan se en Arabische kunst in een even dwarrelende mengeling van verschillende technieken. Beelden van keramiek en papier-maché, installaties, in gekleurde foto's, maskers, mo- deontwerpen en waterverf- schilderijen. In Italië is Luigi Ontani een grote meneer. Jonge kunste naars spreken met ontzag over hem. Hoewel Ontani op diverse andere plaatsen heeft geëxpo seerd, is hij buiten zijn land re latief onbekend. Maar de be langstelling groeit. In 2001 toonde PS1 in New York al een groot overzicht van zijn werk, hu presenteert het SMAK de eerste overzichtstentoonstel ling in noordelij k Europa in het kader van het tweejaarlijkse festival Europalia. Voor een beter begrip van zijn werk helpt het dat de 'maestro' zelf ook rondloopt. Zijn al wat grijzende lange haar is samen gebonden in een paardenstaart die niet ordinair op zijn rug hangt maar stijlvol is vastge- stoken. Hij draagt een driede lig zalmroze pak, doorweven met een blauwe draad. Al zijn kostuums ontwerpt Ontani zelf, hij knipt zelf de patronen en zijn zus naait zijn pakken. Naar verluidt trekt de Italiaan elke dag een ander kostuum aan. Zet hem een pruik op en hij zou zo uit de Renaissance weg gelopen kunnen zijn. Irrelevante informatie? Niet bij Ontani. Want de elegante kun stenaar is voortdurend aanwe zig in zijn werk. Hij gebruikt zijn lichaam als uitdrukkings middel. In de elfdelige serie 01- impo (1975) beeldt Ontani zich bijvoorbeeld af als zijn favorie te Goden: Ontani als Pan, Ont ani als Mars. En hilarisch is een in uitbundige kleuren gemaak te keramische beeldengroep, die gegroepeerd staat rond een Indiase olifant. Ontani zelf zit nog eens bovenop de krishna die op de olifant zit, eromheen staan groten van de geschiede nis. Jackson Pollock, Ferrari, Chaplin, Napoleon, allemaal voorzien van de kop van Onta ni. Hier is een kunstenaar aan de gang die alles onder wil brengen in zijn eigen, persoon lijke universum. Ghentara is een soort uit de hand gelopen commedia del l'arte, een op vaste thema's va riërend Italiaans kluchtenspel met een vaste figuur: Luigi Ontani. Want kluchtig is het. Neem de twee computerge stuurde robots die Ontani liet maken met behulp van een Ita liaanse professor. De een stelt Dante voor, de ander Ontani. Als beelden uit een werk van Bosch, voeten direct aan de romp geplaatst, drentelen ze door de ruimte, ondertussen in 27 verschillende talen 'leve de kunst' tegen elkaar of niemand in het bijzonder schreeuwend. Terugkerende elementen zijn er volop. Ontani verwijst veel vuldig naar autobiografische elementen. Zo keert opvallend vaak een ei-achtige vorm te rug. Het blijkt een verwijzing naar Verga to, het geboortedorp van Ontani in de Apennijnen. Het dorp ligt aan de voet van een eivormige rots. Ook keert een bladvorm regelmatig te rug, een simpele vertaling van het woord ontani wat bladeren betekent. Het werk van Ontani is zo veel zijdig en zo uniek dat een be schrijving ontoereikend is. De omgevallen wand cultuurge schiedenis wordt door de Itali aan eigenhandig weer in elkaar getimmerd, daarbij gebruik makend van zij n eigen beleving en herinnering. Zelf omschrijft hij die herinnering als 'niet pre cies, vaag en grammaticaal in correct'. Hij gebruikt figuren als Wilhelm Teil, Pinocchio, Christus en Sint Sebastiaan en speelt een spel met de beteke nissen van dergelijke iconen. Zo bezien loopt de kunstenaar wel erg het gevaar dat het werk te persoonlijk en daardoor on doordringbaar wordt. Ook Ontani's werk leidt daar onder. Maar als een ware Houdini weet hij voortdurend aan die valkuil te ontsnappen. Zijn sterke punt is dat hij met de best mogelijke mensen werkt. Zijn keramische beelden zijn gemaakt met behulp van voor aanstaande Italiaanse kera misten, de al genoemde profes sor assisteerde hem met zijn robots en voor zijn in glas uit gevoerde projecten ging Onta ni langs bij de specialisten in Murano. Zijn vaak protserige en pronkerige, op de rand van kitsch balancerende beelden, zien er daardoor wel uitermate fraai en smaakvol uit. Ghenta ra is een sterk visuele expositie, een bonte kermis en je moet er wat moeite voor doen. Maar de doorzetter wordt beloond. Gerrit van den Hoven Luigi Ontani: Ghentara - SMAK Gent, t/m 4 januari 2004; SMAK is gevestigd aan het Citadelpark in Gent en geopend van di. t/m zo. van 10-18 uur. De Venus van Urbino uit 1538, geschilderd doorTitiaan. foto G PD Europalia is een sinds 1969 bestaand festival in België dat om de twee jaar de cultuur van een Europees land centraal stelt. Omdat dit jaar Italië EU- voorzitter is, staat dit land in the picture. Tot en met februari 2004 zijn er honderden tentoonstellingen, concerten, films en debatten in tientallen Belgische steden. Een greep uit de belangrijkste exposities: 'Venus ontsluierd', Paleis voor Schone Kunsten, Brussel. T/m 11 januari 2004. De Venus van Urbino van Titiaan is door de Galleria degli Uffizi in Florence uitgeleend voor een expositie die een nieuwe blik werpt op het thema en de iconografie van de Venus. Naar een idee van Umberto Eco. 'Da Pompei a Roma', Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Brussel t/m 8 feb 2004; een selectie van 500 werken uit Pompeï en naburige steden. 'Stil leven, Morandi en het stilleven in Italië', Arentshuis, Brugge t/m 4 januari 2004. 'Maestri. Design Italiano', Grand Hornu Images,' Hornu, t/m 1 feb 2004. Design(uit de collectie van de Triënnale van Milaan 'Assenze/Presenze', Botanique, Brussel, 31 oktt/m 1 jan 2004. Een nieuwe generatie Italiaanse kunstenaars. 'Mario Giacomelli', Mundaneum, Bergen. Foto's van de grootmeester van de Italiaanse fotografie (1925- 2000). 'Luigi Ontani: Ghentara', SMAK, Gent t/m 4 jan 2004. Totaalvisie van een veelzijdig kunstenaar. 'Progetto Arte'; Michelangelo Pistoletto Cittadellarte, Muhka, Antwerpen, t/m 30 november. Een totaalbeeld van dit project van Arte Povera kunstenaar. Meer informatie www.europalia.be ls de huidige presentatie van Michela ngelo Pistoletto het visitiekaartje is van ïnieuwe directeur Bart de Baere - en dat is tt-dan staat het publiek nog wat te wach- in het Antwerpse Muhka. Want 'Citta- illarte' is een toonbeeld van energie en "ede bedoelingen, maar loopt tegelijker- jd vreselijk mank: de tentoonstelling is larhg, stottert en - erger - is tamelijk pre cieus. Een gemiste kans in zo ongeveer ^opzichten. ®rde goede orde: Pistoletto (Biella, 1933) 'Sen bijzonder kunstenaar. Hem is er veel gelegen om goed na te denken over de die kunstenaars kunnen spelen in de Watschappij. Een vernieuwde samenle- Ing,dat wil Pistoletto, met kunst als aanja gen stimulator. In goed overleg en nauwe Menwerking met politici, onderwijskun- jgen, economen en al die andere actoren Ie van belang zijn voor het welzijn van de Ms. Hij schrijft .een en ander in het mani- C'Progetto Arte', in 1994. En dat krijgt "ee jaar later een concreet vervolg in 'ttadellarte, gesitueerd in een oude tex- jelfabriek in zijn geboorteplaats Biella. l'tadellarte is feitelijk een soort stichting I het verschillende werkgroepen die door Michelangelo Pistoletto middel van workshops, lezingen, voor drachten, werkplaatsen en samenwer kingsverbanden met allerlei instanties bui foto G PD ten de stichting probeert de doelstelling te verwezenlijken. Het Muhka toont nu voor het eerst een to taalbeeld van het initiatief. Wat wordt ge probeerd is om via de presentatie van de organisatie Cittadellarte - de vele vertak kingen incluis - een idee te geven van het inhoudelijke project. En dat mislukt jam merlijk. Een puur documentaire tentoon stelling was zeker ook geen optie geweest - daarvoor zijn sommige delen van het werk te poëtisch - maar wat De Baere en de zijnen hier de bezoeker voorschotelen, is een bom bardement aan totaal verschillende indruk ken waar een reguliere beschouwer geen touw aan kan vastknopen. Er vanuit gaande dat die bezoeker zeker wel bereid is om zich ontvankelijk op te stellen en tracht om werkelijk iets van die verschil lende delen - en daarna de samenhang - te begrijpen, dan komt hij toch bedrogen uit. Zelfs al heb je werk van Pistoletto gevolgd en de presentatie tijdens de huidige Biënna le in Venetië goed in je opgenomen, dan nog schiet deze presentatie jammerlijk tekort in zijn poging iets van de ziens- en werkwijze van de kunstenaar duidelijk te maken. Een dooddoener maar daarom in dit geval niet minder waar: je hebt er meer aan om de ca talogus (inclusief het manifest) te lezen, dan om deze wirwar in je op te nemen. Waar dat aan ligt? Aan de wijze van presen teren, zeker. Door de inhoudelijke kant van het buitengewoon complexe initiatief als uitgangspunt te hanteren en daarbij geen heldere rode draad door de tentoonstelling te laten lopen, ontbreekt elk kader. Nu kan ook dat een kwaliteit zijn, maar in dit geval is het slechts een groot manco. Het ligt echter ook aan de ingewikkelde structuur die Pistoletto aan zijn droom heeft gegeven. Waar het Cittadellarte kan worden omschreven als een stichting met verschillende vertakkingen, spreekt Pisto letto over 'cellen', 'logo's', 'domeinen' en 'uffizi'. Tel daarbij op de letterlijk talloze relaties met personen en instanties (binnen en buiten het complex) en je hebt een orga nisatie die je voorstellingsvermogen bijna te boven gaat. Daarenboven houdt de kun stenaar er ook van om op een associatieve manier te denken, te spreken en objecten te vervaardigen. En overigens is hij af en toe ook niet vies van pretentieus gebazel. Dat alles tezamen maakt een en ander niet bepaald inzichtelijk. En dat is jammer, om dat het werk van Pistoletto - aan het begin van de Biënnale niet voor niets bekroond met de Gouden Leeuw voor zijn gehele oeu vre - niet anders dan buitengewoon kan worden genoemd. Een kunstenaar die op een zeer waarachtige manier tracht om kunst te herdefiniëren en dat op een zeer aantrekkelijke en poëtische manier doet, verdient lof. Zoals De Baere een pluim ver dient omdat hij zijn hart volgt en althans een poging doet om een dergelijk ingewik keld gegeven te willen presenteren. Misschien is het simpelweg niet mogelijk om een dergelijk project elders dan binnen de eigen, vertrouwde muren van de 'citadel' te tonen. Was het wellicht, tegen beter we ten in, toch handiger geweest om de activi teiten in Antwerpen - onder meer een pos terproject - te gebruiken als kapstok voor een meer documentaire presentatie? Nu rest slechts verwarring die uitmondt in een ze kere mate van woede. En de vaststelling dat slechts een bezoek aan Biella daar verande ring in kan brengen. Maar dat kan nooit de opzet van deze presentatie zijn geweest. Rob Schoonen Michelangelo Pistoletto Cittadellarte - Muhka, Leuvenstraat 32, Antwerpen. Open: di t/m zo van 10-17 uur. Tot 30 nov. Lapsus Lupus foto Dirk Pauwels/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 23