PZC Scholier verdwaalt op kaart Provincie promoot energiebesparing bij lage inkomens Van ex-libris tot experimentele grafiet Moving Circle is organisme IEL1CHT 12 méÊktësMMÈ Topografie kunst 0800 - 0231 231 (GRATIS) woensdag 29 oktober 2003 Drankrijders krijgen forse rijontzeggingen Achtervolging Redenen Voorlichters Taizéviering Stroomlijnen Drieluik Zwemmers door Aector Dooms MIDDELBURG - De Middel burgse politierechter B. Doore- waard Boekhout heeft gisteren twee drankrijders uit Ooster- land forse rijontzeggingen op gelegd. Zo kreeg een 32-jarige man voor dronken rijden op 6 juni dit jaar een rijontzegging van vijftien maanden en 850 eu ro boete opgelegd. De verdachte werd in Ooster- land betrapt met 750 micro gram alcohol in zijn bloed, drieënhalf keer zo veel als maxi maal is toegestaan. Hij verkeer de nog in een proeftijd van een veroordeling in 2002. Die straf, zes maanden rijontzegging, werd meegenomen in de uit spraak. Uit het dossier bleek verder dat hij in 2001 ook onder invloed van alcohol een auto had bestuurd. De waarschuwingen hadden kennelijk niet geholpen en dat baarde de politierechter zorgen. De man kon er geen verklaring voor geven. „Het is gewoon stom", zei hij. De politierechter merkte op dat de Oosterlander door het langdurig rijverbod nu mooi de tijd heeft om aanzijn al coholprobleem te werken. Een 25-jarige plaatsgenoot werd voor dronken rijden en het rijden tijdens een ontzegging veroordeeld tot zestig uur werk straf en negen maanden rijon- zegging. De man zei op 31 mei bij een camping in Bruinisse slechts een stukje met de auto te hebben gereden toen hij werd aangehouden door de politie. Uit de blaastest volgde een score van 725 microgram, ruim drie keer zoveel als toegestaan. „Ik heb het stuur overgenomen, om dat er ruzie in de auto ont stond", vertelde de verdachte. Drie dagen later ging hij in de fout toen hij een rijverbod ne geerde door te gaan rijden. Een agent had hem met een hoge snelheid door de smalle straten van Oosterland zien rijden. Na een wilde achtervolging liet de man de auto ter plaatse staan om via de tuintjes te vluchten. Officier van justitie A. Flik- weert repte over 'wildwest-ta ferelen' door op een doldrieste manier te rijden. door Henk Postma De landkaart van het Koninkrijk der Nederlanden telt slechts drie hot spotsde Noordzee, de Waddeneilan den en... Zeeland. Het zijn de enige oor den die vrijwel ieder Nederlands schoolkind blindelings weet te vinden. Daarna zakt de topografische kennis zienderogen af. Het merendeel weet nog wel waar de andere provincies lig gen. En ook Amsterdam en de Afsluit dijk zijn redelijk bekende begrippen. Maar de hele rest van Nederland blijkt goeddeels uit het scholierengeheugen gewist. Het Cito presenteert onthutsende cij fers over het aardrijkskunde-onderwijs op de basisschool. De topografische kennis, zo luidt de conclusie, schiet op alle fronten 'ernstig tekort'. Van de honderd Nederlandse steden, provin cies en wateren, die op de basisschool worden onderwezen, beklijven er maar drie. Eén daarvan is Zeeland. Meer dan negentig procent van de scholieren weet precies waar die provincie ligt. Maar daarmee houdt het meteen op. Vraag waar Vlissingen, Middelburg, Goes of Terneuzen zijn gesitueerd, en meer dan 90 procent van de scholieren blijft het antwoord schuldig. Ook de Randstad is voor de meeste leer lingen in de hoogste klas van de basis school een vrijwel volledig witte vlek. Nog niet de helft van hen weet Den Haag, Rotterdam of Utrecht te vinden. Datzelfde geldt voor de rivier die de meeste bekendheid geniet: de Maas. Meer dan driekwart van de scholieren weet niet waar Schiphol, Eindhoven, het Noordzeekanaal, Haarlem of de IJssel liggen. En wat de Zeeuwse steden betreft, daarvan weet nog geen 10 pro cent er ook maar eentje te vinden. Dat droeve lot treft overigens ook oorden als Tilburg, Hilversum, Alkmaar, Ven- lo, Delft en de Rijn. Cito-projectleider Frank van der Schoot kan twee redenen bedenken voor het bedroevend laag peil van de to pografische kennis. „Op de meeste ba sisscholen komen de Nederlandse plaatsnamen aan de orde in groep 6. De lesstof wordt daarna niet meer her haald, en toepassing van de kennis blijft vaak achterwege. Dan beklijft het niet." Overigens: de rest van het aard rijkskunde-onderwijs, waarbij land schap, landbouw en middelen van be staan aan de orde komen, blijkt wel de beoogde vruchten af te werpen. Basisschool De Regenboog in Nieuwdorp vertrouwt voor het topografieonderwijs nog steeds op de oude vertrouwde blinde kaart. foto Willem Mieras En het is nu ook weer niet zo dat er hele maal niets van de topografie blijft han gen: „Leg je bij Utrecht een boot in het water, dan weten de leerlingen vaak nog wel dat ze daarmee naar het zuid westen moeten varen om in de Wester- schelde te geraken. Maar zelfs de aller beste leerlingen weten nauwelijks dat daar ook de haven van Vlissingen ligt. Wat dat soort koppelingen betreft sco ren Amsterdam met het Noordzeeka naal wat beter. Dat Zeeland als provin cie tot de drie hot spots behoort, schrijft de Cito-onderzoeker toe aan de aan dacht die scholen besteden aan de na tionale strijd tegen het water. Hoe dichter bij huis, hoe beter de topo grafische kennis. Dat blijkt op de pro testants christelijke Regenboogschool in het Bevelandse Nieuwdorp. Daar wijzen leerlingen van groep 8 vrijwel zonder uitzondering alle grote Zeeuwse plaatsen aan. Maar vraag je naar de Ooster- of Westerschelde, dan zitten ook daar de meeste leerlingen met de handen in het haar. Dat beide zee-ar- men bij Zeeland horen, dat weten ze al lemaal, maar dat de Oosterschelde in het noorden, en de Westerschelde in het zuiden ligt, brengt bijna iedereen in verwarring. Directeur Han Michielsen van de Re genboogschool hecht overigens niet zo veel belang aan feitelijke topografische kennis. „Het is veel belangrijker dat leerlingen leren hoe je met de atlas kan omgaan, dan dat je ze al die plaatsna men in hun hoofd stampt." Wel geeft zijn school de leerlingen een aantal kapstokken mee: in groep 6 leren ze tien tot vijftien plaatsnamen per provin cie." In groep 8 blijken de leerlingen er daar nog maar twee tot vijf van paraat te hebben, waarmee ze landelijk nog best hoog scoren. Wat dat betreft presteert de openbare basisschool De Ravenstein in Vlissin gen ongetwijfeld aanzienlijk minder. Logisch. „Topografie, daar doen we niet aan. Dat heeft bij ons geen enkele prioriteit", zegt directeur Ivon van Dijk. De Ravenstein is een 'taalschool'. „80 procent van onze leerlingen spreekt thuis geen Nederlands. We zetten in op lezen, schrijven en rekenen. En daar naast proberen we onze leerlingen zelf- redzaam te maken. We leren ze hoe en waar ze iets kunnen vinden. Daar heb ben ze veel meer aan dan dat ze alles uit hun hoofd moeten leren. Het leidt ook tot goede onderwijsresultaten. Bij de algemene Cito-toetsen scoren we het uitzonderlijk goed." door Rinus Antonisse MIDDELBURG - De provincie begint een actie voor energiebe sparing, speciaal gericht op ge zinnen met lage inkomens. Mot to: meer euro's voor minder energie. De actie, die in februari 2004 start, wordt gehouden in de vier grotere steden Goes, Middelburg, Terneuzen en Vlis singen. Er is bijna 'n half mil joen euro voor beschikbaar. Met de actie moet milieuwinst worden geboekt: een verminde ring van bijna 4400 ton aan broeikasgassen. Maar vooral de gezinnen die meedoen kunnen voordeel behalen door het toe passen van bepaalde bespa ringsmaatregelen. Zodoende kan er in een jaar wel 200 euro per jaar worden bespaard. Gedeputeerde J. Suurmond (milieu), die de actie gisteren in Middelburg presenteerde, ver telt dat de actie via twee sporen verloopt. Er worden (gratis) technische hulpmiddelen be schikbaar gesteld - van isolatie materiaal tot spaarlampen - en door middel van voorlichting wordt geprobeerd het energie- verbruik-gedrag van de mensen te veranderen. Bedoeling is de voorlichting zo dicht mogelijk bij de mensen - dus in de wijken zelf - te laten plaatsvinden, al dus Suurmond. De provincie heeft zich inmid dels verzekerd van de medewer king van de vier gemeenten en van de woningcorporaties die daar actief zijn. Komende tijd wordt contact gezocht met or ganisaties en instellingen in de wijken (bewonersorganisaties, scholen, allochtonen-organisa ties, schuldsaneringsbureaus). Ook zullen lokale voorlichters worden geworven, die onder meer adviesbezoeken aan huis afleggen. Daarbij wordt ook ge keken naar het aantrekken van allochtone adviseurs. Gedeputeerde Suurmond geeft aan dat de actie een extra im puls wil zijn voor mensen met lage inkomens. „Dat is een beet je bijzonder voor de provincie die zich niet met inkomensbe. leid mag bezig houden." In eet- ste aanleg gaat de aandacht®, naar dertien wijken in devijf steden, waar naar verhouding veel mensen met lage inkome® wonen. Zoals de Goese Polderii Goes, Baskensburg en Bossen, burgh in Vlissingen, de Stn- menwijk en Binnen de Vesten in Middelburg, Zuiderparkei Triniteit in Terneuzen. Bekend is dat van de ongevee 35.000 huishoudens in deze wij. ken er bijna 13.000 (35 procent) tot de doelgroep behoren. Huis houdens met lage inkomens wonen doorgaans in oudere wc- ningen, met weinig tot energiebesparende voorzien® gen. Ze hebben daardoor hogere energierekening dan» dig is. Juist bij deze huisbui dens kan energiebesparing Ie; den tot een toename van ie wooncomfort en een stijgi» van het besteedbaar inkomen, Overigens is het niet zo dat mei sen met hogere inkomens uitge sloten worden van de actie, zeg gedeputeerde Suurmond. je niet tot de doelgroep behoon kun je met korting een pakkt kopen. En iedereen is welko: bij de voorlichtingsbij eenkot sten. Andere gemeenten diei willen haken op de actie, ka nen ook meedoen." Het Rijk betaalt het merende van de kosten; ook de provinci levert een bijdrage. Vanaf ft bruari volgend jaar worden! mensen benaderd en begint! advisering aan huis. In mas zijn de eerste voorlichtingsbj eenkomsten voorzien. Het pro ject zal half 2005 worden sloten. KLOETINGE - De werkgra Samen op Weg houdt zondag november vanaf 19.30 uur 6 Taizéviering in de Geerteske in Kloetinge. De cantorij en et muziekgroepje werken mee ai de viering, die in Taizétradit wordt gekenmerkt door medit tieve liederen, stilte en g foto Willem Mieras Gerard Verkerke: „Mensen die best luxe leven, die zie je hier lopen en zich verbazen." door Ernst Jan Rozendaal GOES - Net als vorig jaar is wo nen het thema van de Dag van de Kunstuitleen die zaterdag wordt gehouden. In de Goese vestiging van de Kunstuitleen is daaraan een speciale invulling gegeven door Moving Circle een presentatie te laten verzorgen. De groep rond de Goese kunste naar Gerard Marinus Verkerke laat zien wat het betekent om nomadisch te leven. „Dit is eigenlijk een buitenge- beuren in een artificiële situa tie", verklaart Verkerke. Hij staat in de grotendeels houten installatie die hij met de overige kunstenaars van Moving Circle heeft gebouwd in het Cultuur huis in Goes. Achterin de ten toonstellingszaal is van gevon den materialen een kleine, maar complete, mobiele verblijf plaats gebouwd. Het is een bed, keuken en werkplek ineen. „Nu heet dat een kantoor", zegt Ver kerke lachend. Deze kleinst mogelijke woning is in de ten toonstellingszaal uitgebouwd. Eromheen zijn lage en hoge zit jes gecreëerd, er staat een tafel met banken en centraal in de ruimte een kachel, gemaakt van een olieton. „Gewoonlijk sto ken we hier hout in", vertelt Ver kerke. „Dat werd in deze ruimte wat moeilijk, dus ik heb hem aangepast. Het is een essentieel onderdeel van deze tentoonstel ling. Het is koud buiten, als mensen hier binnenkomen stap pen ze op die kachel af, voelen ze de warmte die er vanaf komt. Dat vind ik positief, dat vind ik interessant. Zo komt de beel dende kunst weer op de plek waar die hoort, in een dienende situatie en een sociale context. Zo is alle grote kunst ontstaan. Zo zijn ook de kathedralen ge maakt, door mensen die hun vak verstaan en voor mensen die ze nodig hadden." In de installatie zijn werken van verschillende kunstenaars ten toongesteld, zoals een wand schildering van Reinier de Muynck, een gedicht van Guus Mulders en schilderijen van Frank Hopmans. Van tijd tot tijd wonen zij in de installatie, net als Gerard en Roslide Ver kerke, Bonnie Paanakker en Sandra Hopmans. Verkerke duidt Moving Circle niet aan als een kunstenaars groep en evenmin als een pro ject. Het is volgens hem een or ganisme. Een 'vormzoekend, spiritueel en sociaal organisme, een nomadisch beweeglijk stamverband, een tijdelijke ne derzetting die uitdaagt tot com municatie en haar energie richt op positieve resultaten', zoals het in een door de deelnemers opgesteld manifest is omschre ven. Verkerke: „Als je niet uitgaat van een vaste verblijfplaats, ben je genoodzaakt je leven te stroomlijnen. Je kunt je niet verplaatsen met alle dingen die je niet nodig hebt, dus ontdoe je je van alle nutteloze zaken. Ik ervaar dat als schoonheid. Als je ziet hoe oude herdersvolken le ven, dan zie je de mens als kunstwerk. Als kunstenaar heb ik ervaren dat je je werk met steeds minder kunt maken. Ik heb geen behoefte een leuk plaatje aan de muur te hangen en dan de illusie te koesteren dat het iets bijzonders is. Ik maak liever dingen die bruikbaar zijn. De tijdelijkheid ervan spreekt me aan. Het stuit me ook tegen de borst geld om te zetten in nut teloos materiaal." De eenvoud van de manier van leven van Moving Circle spreekt veel kunstliefhebbers aan, heeft Verkerke gemerkt. „Mensen die best luxe leven, die zie je hier lo pen en zich verbazen. 'Wat kost die kachel?', vragen ze dan. Het meeste dat hier staat is materi aal waar iedereen gewoonlijk langsloopt, waar niemand meer de waarde van beseft. Ik voel me prettig bij die eenvoud. Ik zie soms kunstenaars waar ik twin tig jaar geleden mee optrok die nu kantoorklerken zijn gewor den. Het grootste deel van de tijd zijn ze bezig subsidies te verwerven voor hun projecten. Naar mijn idee staan die los van waar het in de kunst om is be gonnen. Je kunt dat niet precies aanwijzen, maar dat voel je ge woon. Dat is niks voor mij. Ik wil mijn tijd niet verdoen met dingen die niets uithalen. Ik ben een hedendaags beeldend kun stenaar, maar niet gevestigd. Een randverschijnsel, maar wel rechtmatig. Wat wij met Moving Circle doen is wel authentiek." De expositie van Moving Circle duurt tot en met 15 november, open woe t/m za van 13-17 uur. Tijdens de Dag van de Kunstuitleen verzorgt Nico Out presentaties in de Kunst uitleen in Vlissingen (13.30 en 15 uur, de uitleen is open van 10-17 uur) en- illustreert Elmar Stolk het thema wonen in de Kunstuitleen Terneuzen (9-12 uur). door Anita Tournois TERNEUZEN - De tentoonstel ling van Instituut Toonbeeld omvat dit keer verschillende vormen van grafiek. Heidi Cort- hout exposeert houtsneden, et sen en gemengde technieken in de hal van het stadhuis. Lino sneden van Jan Verschoore sie ren de wanden van de passerel le. Ex-libris, een passie van Elly de Koster, liggen uitgestald in glazen vitrines. Er valt heel wat te ver- en be wonderen in deze verrassend veelzijdige tentoonstelling met grafiek in de hoofdrol. Van mi nutieuze kleine etsen, in de vorm van ex-libris, tot flinke houtsneden op ongeprepareerd schildersdoek. De kunstenaars, Verschoore uit Oostburg, de Koster uit Sas van Gent en Cort- hout, een Belgische, maar woonachtig in Deventer, tonen diverse technieken. Het werk van Corthout, die in 1999 afstu deerde in vrije grafiek maar ook in desktop publishing en lay out, kan men scharen onder heden daagse grafiek. Zij schuwt het experiment niet en maakt ge bruik van nieuwe technieken als acrylic resist etching, een nieuwe methode om veiliger en gezonder te etsen. De beelden in haar werken van voornamelijk groot formaat in trigeren. Beelden, ingegeven door geschiedenis, een bepaald tijdsbeeld en verloop, waarin men een meer dan normale be langstelling voor de duistere en occulte kant van het leven con stateert. „Niet dat ik een aanhanger ben, maar de sfeer van gothic boeit me enorm", laat de kunstenares weten. Men krijgt dan ook lij ken, gemummificeerde hoof den, harnassen, donkere huizen en andere magische beelden voorgeschoteld. Dit alles gelar deerd met zinnen, vaak ver werkt in kalligrafisch schrift en in het Engels. Bijvoorbeeld Turn my blood tosand. „Voor dit werk werd ik geïnspireerd door een foto van een veenlijk in een boek. Ik gebruik vaak foto's als beeldmateriaal voor mijn wer ken", legt ze uit. Dit geldt ook voor Barren Black remains, een drieluik met hout sneden, gevangen in houten bo gen waardoor de lijsten corres ponderen aan vensters. Poten van kraaien verbinden het eer ste met het derde luik, in het midden wordt men door een ge dicht, ditmaal in het Neder- Werk van Heidi Corthout. lands, gewezen op alle kommer en kwel die een eeuw met zich mee kan brengen. Corthout: „De kraaienpoten heb ik weer van foto's die opge hangen werden om andere kraaien af te schrikken." Het werk From Pale to Blue toont drie aan elkaar gelieerde houtsneden op doek van een zwemmende figuur. Zwemmers worden ook uitgebeeld in de li nosnede Havenwedstrijd Bres- kens. Een rustige lino van Ver schoore, gecomponeerd in een vierkante vormgeving, waarvan net als in zijn overige werk, kleurgebruiken lijnenwerk vol komen in balans zijn. Plaatsen waar hij vertoefde of plekjes in zijn directe omgeving vormen in deze expositie het merendeel van zijn onderwerpen. Zoals Ayma Monte, in Spanje, her kenbaar aan elementen als het tegeltjesmozaïek, boogvormige vensters en hellingen of de plaatselijke vegetatie. Ondanks deze figuratieve elementen doet zijn werk abstract aan. Als au todidact - hij volgde wel een te kenopleiding - heeft hij een boeiende eigen stijl weten te ontwikkelen. Voor Elly de Koster - zij studeer de grafiek en tekenen aan de Academie van Eeklo - vormen de fascinerende wereld van flo ra en fauna een constante bron, waaruit geput wordt voor haar minutieus uitgevoerde en kleur rijke ex-libris. Andere thema's die we aantreffen hebben bin ding met de wereldgeschiede nis, literatuur en theater. Af hankelijk van de wens van de persoon waarvoor de ex-libris bedoeld is, vormen ook de men- foto Peter Nico selijke figuur, zijn of haarbf roep, hobby's, klederdracht.fi geliefde werkplek en in zeld£ me gevallen ook erotiek sten opnieuw motieven, die op 8 unieke eigen manier wonlf toegepast. Elke keer opnie' weet de Koster de ki j ker dan# te verrassen met deze zeer tr geïllustreerde en uitzonderl; knappe en artistieke kuffl werkjes. Tentoonstelling t/m 14 novembt" hal en passerelle van het stofa van Terneuzen. Openingstijden: ma. t/m dc 17.00 uur, vr. 9.00-20.00 uur. Advertentie KRANT Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 42