PZC Ranger Winters wild en warme sinaasappels Bestedingen woensdag 29 oktober 2003 Keizerlijke koeien Geen kloon Spektakel Van de Nederlandse mannen koopt de helft zijn eigen ondergoed. Hoe meer mannen op pad gaan voor een onderbroek, hoe blijer de fabrikanten. Vrouwen besteden namelijk beduidend minder geld aan een herenslip dan de man zelf. Onderbroeken van een euro Aan de top van de runderhiërarchie bevindt zich op eenzame hoogte het verwende Wagyu-rund. Deze), panse soort is het meest vertroetelde vee aller tijd® In het keizerlijke Japan werd het beest gevoerd ma hoogwaardige granen en bier en gemasseerd mets;, ke. Oorspronkelijk werd de Wagyu (wa; Japans,gyj rund) gehouden als vriendelijk trekdier, later kwam de keizerlijke familie op het idee de supermalse big stukjes te verorberen. De Japanse overheid hield de regie van het Wagyj. sperma lang strak in eigen hand. Tegenwoordig h# het troetelrund de Japanse grens overschreden. De authenticiteit wordt streng bewaakt en de bief is rt topkwaliteit. Gevolg is wel een torenhoge prijs: e karkas voor de consumptie levert zo'n 20.000 euro op, met een recordprijs van een kleine drie ton.Ja panse restaurants serveren Wagyu voor een slordig? 500 euro per couvert. Behalve zeer prijzig is Wagyu erg gezond: het vlees bevat 30 procent meer enkelvoudig onverzadigde* zuren dan andere rundersoorten. Geschrokken van de prijs? Toch is een Wagyu-steak goed voor hethï Het Spellenspektakel in Eindhoven groeit lekker door. De laatste keer kwamen er vijftienduizendk zoekers op af. De twaalfde aflevering staat op stap* en wel op vrijdag 31 oktober, 1 en 2 november. Ga jongens als Wizards of the Coast, Mattel, Jumbo, li go, Hasbro en Parker presenteren hun nieuwste w in het Beursgebouw gebroederlijk naast kleinere! gevers. Voor spektakel zorgen onder meer het 1 lonisten van Catan en de reusachtige Bob de Bou» op de Legostand. Kinderland en Jantje Beton delen 9000 kilo knikkers uit aan passerende kinderen. Het Beursgebouw is open: vrijdag 31 oktober 12-20 uur, zaterdag 10—20 uur, zondag 10-18 uur. Det« gang is 8 euro (kinderen van 6 tot en met 12 jaari euro). Zie ook www.spellenspektakel.nl Het kon niet uitblijven: Oudste is Ranger geworden. Bij het Wereld Na tuur Fonds. Rangers zijn de jongste donateurs met een eigen tijdschrift (TamTam), een eigen website (www.rangerclub.nl) en een eigen tv- programma (WNF Ranger Report). Rangers betalen zestien euro per jaar. Daarvoor krijgen ze, behalve de Tam Tam, korting op de entree van 35 die- renparken en natuurmusea en mo gen ze meedoen aan de activiteiten die het WNF voor jonge natuurlief hebbers organiseert: zoektochten naar paddestoelen, vuil ruimen in bossen, dat soort dingen. Oudste wilde al een tijdje lid worden, maar die zestien euro, die weerhiel den haar ervan. Zestien euro, dat is toch zestien weken zakgeld. Én het komt jaarlijks terug. Ze twijfelde. 'Mam, wat zou jij doen als jij óók acht jaar was, óók heel veel van de natuur hield en óók zo weinig zak geld kreeg?' Op haar verjaardag werd ze echter in eens een stuk rijker. Bovendien kreeg een van haar beste vriendinnen óók toestemming om Ranger te worden. En dat trok Oudste over de drempel. Een week na de aanmelding viel het welkomspakket in de bus met een schildpaddensleutelhanger, de eerste TamTam én het felbegeerde pas poort. En ja, toen dat document er eenmaal was én de herfstvakantie aanbrak, was het wel duidelijk waar we naar toe moesten: naar de dierentuin! Of naar het natuurmuseum. En niet naar één, maar naar twee of drie. Want ZIJ had geluk nu. ZIJ kreeg bij elke toegangspoort een stempel in haar paspoort. ZIJ mocht met korting naar binnen. Die kans konden we toch niet laten liggen? Nu ben ik zelf geen liefhebber van dierentuinen. Zeker niet de dieren tuinen waar apen in te kleine kooien zitten, roofvogels vastgeketend lig gen aan kettingen en tijgers bleek en ongezond ogen, omdat ze nooit eens achter een gazelle of een zebra kun nen aanjagen. Wilde dieren horen in de vrije natuur. Daarbij vind ik dat het in veel parken stinkt. Toch heb er ik er de laatste jaren ge noeg bezocht. Oudste was nog maar anderhalf toen we haar al meesleep ten naar de Zoo in Antwerpen. Sinds dien hebben we het hele land door kruist. Van Rotterdam tot Emmen. Van Harderwijk tot Arnhem. Ja, zo gaat dat als je kinderen hebt. Dan worden er wel meer principes opzij geschoven. Dan tellen vooral de open mondjes, de blinkende oogjes, de ooh's en de aah's. Met het paspoort bij de hand zijn we vorige week naar Leiden (Naturalis) en naar Amersfoort (Dierenpark) ge weest. Moeder heeft voorlopig weer genoeg dieren gezien (en geroken), maar voor Oudste was dit pas het begin. Haar lidmaatschap van het WNF moet optimaal worden uitgebuit. Ze wil alle 35 stempels in haar paspoort. 'Nu hoeven we zondags niet meer te bedenken wat we zullen doen mam.' Nog 33 parken en musea te gaan... Oudste is Ranger en dat zullen we weten! ragout van wild met chartreuse (voor 6 personen) 600 g verschillende soorten klein gesneden wild 1 eetl. boter1 eetl. olijfolie 2 fijn gesneden uien peper en zout 2 eetl. bloem ca 2 dl rode wijn 1 dl wildfond 1 eetl. mosterd takje tijm, blad laurier 1 teen knoflook 1 dl koksroom 2 eetl. Chartreuse Garnituur: 50 g geblancheerde wortel balletjes 100 g gekookte krielaard appeltjes 75 g uitgebakken spek blokjes 2 eetl. zilveruitjes 100 g gesneden en aange bakken kastanjechampig nons gegratineerde sinaasappels Circa 6 grote sinaasappels enkele druppels citroensap 50 g suiker 1/2 dl Grand Marnier 2 zeer fijn gesneden roze marijnnaalden mespunt gemalen karde- momzaadjes Voor de saus: 3 eierdooiers 50 g suiker 1 theel. vanillesuiker 1 theel. maïzena 1 dl witte wijn 1 dl geslagen room. Door ANGELIQUE SPANINKS De jagers hebben hun ge weren nog maar amper uit het vet of de koks hebben hun messen al weer geslepen voor de lekkerste wildgerechten. Zo ook Carla Kentgens en haar kookschool. Ge vraagd om een typisch wintergerecht oppert ze een stevige wildragout met Chartreuse en als extra een toetje van ge gratineerde sinaasappel voor de broodnodige vi tamine C. „Voor de ragout kun nen allerlei soorten wild genomen worden: hert, ree, fazant maar ook konijn of haas, al smaken die laatste wat uitgesproken dus daar zal niet iedereen van houden", zegt Kent gens. Dit in brokken gesneden vlees wordt in hete olie en boter rondom goudbruin ge bakken. Tijdens het bakken de uien toe voegen en bestrooien met peper, zout en bloem. Daarna de wijn en wildfond en de mosterd en krui den toevoegen en het geheel goed doorroeren. Laat dit alles vervol gens op een middelmatige warm tebron trekken gedurende een uur of twee. Pas op het laatst wordt de ragout op smaak ge bracht, met koksroom en voor liefhebbers met Chartreuse, de ge heimzinnige groene kruidenli keur van de monniken uit het ge lijknamige Franse klooster. Deze stevige smaakmaker (55% alcohol) kan eventueel ook vervangen wor den door cognac. Doe tegelijkertijd de wortelballe tjes, krieltjes en de gebakken spekblokjes in een magnetron schaal en plaats ze vlak voor het serveren van de ragout 1 minuut afgedekt in de magnetron. Meng ze daarna door de ragout, net als de zilveruitjes en kastanjecham pignons. Serveer de ragout in een schaaltje om uitlopen te voorko men, garneer het bord met een uitgeholde sterappel gevuld met zuurkool en wat kastanjepuree. Is de wildragout stevig en hartig van smaak, de gegratineerde si naasappel - hét winterfruit - is fris en zoet. Schil om te beginnen de sinaasappels, ontvel de partjes, verwijder al het bittere wit en vang het sap op. Verdeel de si naasappelpartjes over vuurvaste schaaltjes. Carameliseer de suiker in een pannetje met citroensap en suiker. Blus met de Grand Marnier en het opgevangen sinaasappel Carla Kentgens presenteert haar winterse wildgerecht. Foto René Manden sap. Kook het geheel in met roze marijn en gemalen kardemom- zaadjes tot er een bodem over blijft. Schenk dit mengsel over de sinaasappels en laat dit even in trekken. Klop voor de saus de eierdooiers met suiker, vanillesuiker en maïzena schuimig. Voeg de wijn toe en bind de saus op een lage warmtebron. Laat afkoelen voeg de slagroom toe. Verdeeld saus over de sinaasappels. PW voor het serveren de ovenscha^ tjes in een tot 200° C voor*®' warmde oven tot er een lichtbrfl® korstje ontstaat. Dan warm serve ren. Kentgens: „Wedden dat schaaltjes helemaal schoon na afloop." Door MARIE-CATRIEN VAN DEIJCK Het zou vrou wen ver boden moeten worden om onderbroeken voor mannen te kopen." Rob Brand, directeur van Triumph Interna tional, heeft een duidelijke re den waarom hij liever de man zelf de stad ziet ingaan voor nieuwe slips. Wanneer een man ondergoed koopt, geeft hij daar namelijk twintig pro cent meer aan uit dan wanneer zijn vrouw of vriendin het voor hem meebrengt. Gelukkig voor Brand neemt het aandeel man nen dat zichzelf in een nieuwe slip steekt, gestaag toe: vorig jaar werd in Nederland de helft van het mannenondergoed door de drager zelf gekocht. Daarmee zit ons land op het Europees gemiddelde. Hoe ou der de man, hoe vaker de part ner erop uit wordt gestuurd voor onderbroeken. De body- fashionbranche moet het dan ook vooral van de jongere mannen hebben. Wat betreft de favoriete modellen staat de boxershort met een aandeel van 48 procent met stip op één. De geweven short (jaren lang in trek met kekke print jes) maakt meer en meer plaats voor de tricot boxer met strak ke pijpjes. Op afstand volgen de heupslip (15,5%) en de wat hogere sportslip (14,7%). Hoewel de bestedingen een op waartse lijn laten zien - in 2002 werd negen procent meer aan mannenondergoed uitgegeven dan het jaar daarvoor-, blijft een onderbroek iets waar Ne derlanders hun portemonnee niet grif voor opentrekken. Ge middeld wordt er niet meer dan 4,56 euro aan een heren slip gespendeerd. Toch kopen steeds meer mannen onder goed van merken als Hom, Bjö rn Borg en Calvin Klein, waar van een beetje broek al snel twintig euro kost. „Onderschat niet hoeveel er bij zaken als Zeeman en Hans Textiel 81 Mo de wordt gekocht", aldus de di recteur van Triumph, fabrikant van de merken Sloggi, Hom, Valisère en Triumph. Zeeman-onderbroek Bij de Nederlandse Zeeman-fili alen gaan jaarlijks 4 miljoen herenonderbroeken langs de kassa. „We hebben uitgere kend dat tweederde van de mannen een Zeeman-onder broek draagt, of in de was heeft zitten", vertelt Emmy Buskens van Zeeman. „Mannen Volgens textielsuper Zeeman heeft tweederde van de Nederlandse mannen een of meer Zeeman-onderbroeken. Foto Vincent Wilke die bij ons hun ondergoed ko pen vormen een doorsnee van de bevolking. Maar we zien ze weinig: meestal kopen de da mes de onderbroeken voor hem. Althans, in onze winkels wel. We hebben ondergoed voor iedereen, van baby's tot bejaarden, en de vrouwen ne men ze mee bij de andere boodschappen." Wat de trends Bijna de helft van de Nederlandse mannen koopt zijn eigen onderbroeken. betreft, is Zeeman volgens Em my Buskens een volger. „De boxershort werd een hype, dus ook die zijn we gaan verkopen. Mannenstrings zijn ook een item, dus die hebben we ook. Als we denken dat we op safe spelen, vinden we het goed. We nemen wat dat betreft geen risico's." Gemiddeld wordt er bij Zeeman 2,50 euro voor een slip betaald. „We heb ben budgetartikelen die lager geprijsd zijn, maar een onder broek van een wat betere kwa liteit en met een betere pas vorm is iets duurder", aldus Buskens. Internet „Textielsupers halen de gemid delde bestedingen enorm om laag. Er zijn nog steeds heel veel mensen die een onder broek van een euro kopen", vertelt Rob Brand. Nederlandse mannen kochten in 2002 geza- melijk maar liefst 32 miljoen onderbroeken, maar gaven daar niet meer dan 145,6 mil joen euro aan uit. Op jaarbasis besteedt een man een schame le 23 euro aan de uitbreiding van zijn ondergoedcollectie. In plaats van hiervoor op pad te gaan, bestelt hij zijn slips in toenemende mate via internet. Een van de websites die hier voor bezocht wordt, is www.mensunderwear.nl, een Van de 145 miljoen euro die Nederlandse mannen vorig jaar aan ondergoed uitgaven, werd zo'n dertig procent in warenhuizen besteed. Zeventien procent ervan werd uitge geven in textielsupers. Speciaalzaken moesten het met een bestedingsaandeel van dertien procent doen. Aangezien een onderbroek hier 4 tot 5 maal zo duur is als in een wa renhuis, betekent dit dat het aantal slips dat hier wordt ge kocht, vele malen kleiner is dan het aantal dat bij V&D, He- ma en Zeeman over de toonbank gaat. site die pas sinds april opera tioneel is, maar inmiddels door veel mannen is ontdekt. Hier kunnen ze stijlvol van voor én achter gefotografeerd onder goed bestellen van merken als Nikos, Punto Blanco, Bruno Banani en de bekendere Dim, Hom, Calvin Klein en Björn Borg. Ook bij Mensunderwear blijkt de boxer favoriet. Toch merken de mannen achter de site, de Tilburgers Eduard van Dal en Mark van den Broek, dat strings en jockstraps (broe ken met aan de achterkant slechts elastiek in de taille en onder de billen) gretig aftrek vinden. „Dat soort modellen kopen mannen niet graag in een winkel. Ze hebben toch last van gêne. Bij ons blijven ze anoniem, terwijl ze de volgen de dag hun bestelling al in huis hebben." Verder dan de tame lijk gewaagde jockstrap gaat Mensunderwear niet: „We wil len absoluut geen ordinaire si te met pretlingerie. Bij ons geen slips met olifantenslur ven." Rob Brand signaleert eveneens, mede door de leveringen van Triumph aan de website van Wehkamp, dat internet steeds vaker wordt gebruikt voor de aankoop van herenslips. „Man nen kiezen voor gemak. Ze wil len iets zo snel mogelijk heb ben op een zo makkelijk moge lijke manier. Als ik even mag generaliseren: vrouwen vinden het heerlijk om te winkelen, te snuffelen en stofjes te yoelen en wisselen vaak van merk en kleur. Wanneer een man een onderbroek heeft gevonden die hem bevalt, koopt hij er vijf in één keer, om er voor een jaar vanaf te zijn." Het derde deel van Lord of the Rings gaat 17 decem ber in première. Daarop vooruitlopend introduceej Ravensburger het bordspel Lord of the Rings' Laby rinth. Het is bestemd voor twee tot vier spelers vaa 9 jaar. Zij zullen onvermijdelijk moeten denkenajj het populaire De betoverde doolhof. Want om avoj tuurfiches te bemachtigen kun je met muren schui ven om je een door gang te ver schaffen of de tegen stander te dwarsbo men. „Maar Labyrinth is geen kloon van De beto verde dool hof', laat het pr-bureau gedecideerd weten. Zo moeten de avon- tuurfiches in een bepaalde volgorde weggenomen worden. Daarnaast zijn bonussen te verdienen ma avontuurkaarten. Uiteraard is Labyrinth vormgege ven in de stijl van Midden-aarde met zijn uiteenlo pende wezens, kwade en goede machten, tovenaai en elfen. Het bordspel kost 30 euro. Ravensburger komt ook met een Lord of the Rings-Memory, dal voor 20 euro te koop is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 24