leimwee naar het Amsterdam van de stille grachten T raumahelikopters Geert Mak zaterdag 25 oktober 2003 Aanvulling Nooit duidelijk De traumahelikopter uit Brugge treedt al dertig jaar op als redder in nood bij levensbedreigende situaties. De inzet beperkt zich niet tot Vlaanderen; ook in het Zeeuws-Vlaamse luchtruim is de heli een beken de verschijning. De zogenoemde mobiele urgentiegroep (MUG) van het Instituut voor Medisch Dringende Hulpverlening (IMDH) wordt gemiddeld zo'n veertig keer per jaar in Zeeland ingezet. Voor de Neder landse traumaheli's (gestationeerd in Amsterdam, Nijmegen, Gronin gen en Rotterdam) ligt Zeeuws-Vlaanderen op een te grote vliegaf- stand. Bij noodgevallen in het noordelijk deel van de provincie kan een beroep worden gedaan op een traumahelikopter uit Rotterdam. Of een landelijke dekking er ooit komt, is onbekend. Het is in ieder geval een vurige wens van Trauma centrum Zuid West Nederland (TC ZWN), onderdeel van het Erasmus Medisch Centrum (EMC) in Rotter dam, en de overige Nederlandse trau macentra. Alle hoop is gevestigd op het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport dat de mogelijkhe den onderzoekt. Zo werd ooit geop perd een helikopter in Moerdijk te sta tioneren. „Er valt nu nog niets concreets over te zeggen, omdat de onderzoeken nog niet zijn afgerond. Gezien het bezui nigingsklimaat is het niet reëel te ver onderstellen dat er op korte termijn verandering in de huidige situatie komt." verklaart woordvoerder Da vid Drexhage van het EMC- Hij voegt er aan toe, dat Zeeland dankzij de in zet van de Rotterdamse traumaheli of mobiele medische teams over de weg 'in principe' binnen de landelijke dek king valt. Het meest zuidelijke deel van de provincie is een ander verhaal. De inzet van traumaheli's is gebaseerd op het inzicht dat snelle gespeciali seerde hulp een gunstige invloed heeft op de overlevingskans van het slacht offer. In het verleden was de dringen de geneeskundige hulpverlening he lemaal gericht op een snel transport van de patiënt naar het dichtstbijzijn de ziekenhuis. De inzet van een MUG biedt belangrijke tijdwinst. En het slachtoffer wordt direct vervoerd naar het voor zijn aandoening of ver wondingen meest gespecialiseerde ziekenhuis. Precieze cijfers over de verhoogde overlevingskansen heeft dr. Nicolas Müller, verantwoordelijk voor de luchtinterventies van de Brugse MUG-heli, niet. Hij is acht jaar aan het IMDH verbonden, waarvan de laatste vier jaar als staflid. Met name het feit dat 'zijn' dienst regelmatig mensenlevens redt, schenkt hem veel voldoening. „Helaas zien wij ook vaak de trieste keerzijde van het vak. Een ernstig ongeval laat je nooit onbe roerd, zeker niet als er kinderen bij zijn betrokken. Toch leer je gaande weg je emotionele grenzen te verleg gen. Gelukkig maken we ook mooie dingen, zoals een bevalling, mee. Dan sta je aan het begin van de levensloop in plaats van aan het einde." Piloot Jan Willaert herkent dat beeld. Nog altijd krijgt hij een adrenaline stoot na een oproep. Vaak heerst er bij een fatale afloop berusting, in sommi ge gevallen een enorme opluchting. Zo staat het ongeval eind mei met een vijftienjarige jongen uit Middelburg hem nog helder voor de geest. „Samen met een vriend op de scooter werd hij geschept door een trein nadat ze de spoorbomen aan de Schroeweg had den genegeerd en er omheen waren gereden. Het zag er aanvankelijk heel slecht uit. Gelukkig heeft hij het ge red." Net als in Nederland wordt de Brugse MUG-heli ingezet als aanvulling op de ambulancezorg en overige hulp diensten. In België verleent de heli kopter ook assistentie bij levensbe dreigende ziektes of bij het vervoer van organen. In Nederland gaat het vooral om hulpverlening bij zware ongevallen. In België opereert de heli naast de MUG-teams over de weg. Müller: „In principe gaat er eerst een ambulance op pad. Indien nodig wordt een MUG ingeschakeld die al tijd aan een ziekenhuis is verbonden. Afhankelijk van de snelheid waarmee het team ter plaatse kan zijn, gebeurt dit door de lucht of over de weg. Onze helikopter treedt vooral op in lande lijke gebieden of op afgelegen loca ties." Vertrekkend vanaf zijn basis bij de spoedgevallendienst van het Acade misch Ziekenhuis Sin-Jan in Brugge kan de helikopter binnen vijftien mi nuten landen in West-Vlaanderen, een deel van Oost-Vlaanderen en Zee land, een verzorgingsgebied van on geveer twee miljoen mensen. De Brugse helikopter heeft een actieradi us van ruim vijftig kilometer. Er wordt gebruik gemaakt van een rela tief kleine, tweemotorige Ecureuil AS 355-F1, die probleemloos op moeilijk bereikbare plaatsen kan landen. Na een oproep hangt de heli binnen vier minuten in de lucht. De gemiddelde snelheid: drie kilometer per minuut. De bemanning van een MUG bestaat uit een piloot of chauffeur, een leasen van de helikopter en de fullti me dienstverbanden van de vijf pilo ten. Het AZ Sint-Jan stelt gratis een extra MUG-ploeg, inclusief medica tie, apparatuur en communicatiemid delen, ter beschikking. De patiënt betaalt voor primaire interventies hetzelfde tarief als voor ambulance vervoer. De Brugse MUG-heli ontvangt geen staatssteun. De reden hiervoor is Mül ler nooit duidelijk geworden. Omdat het niet gebruikelijk is dat provinciale of gemeentelijke overheden recht streeks aan ziekenhuizen betalen voor hun diensten, verloopt de financie ring daarom via het IMDH, een stich ting die het geven van onderricht in de medisch dringende hulpverlening als primair doel heeft. De provincie West-Vlaanderen en de meeste West-Vlaamse gemeenten be talen jaarlijks meer dan de helft van de kosten. Daar zit ook een subsidie van de gemeenten Terneuzen en Sluis bij. In 2003 betalen zij gezamenlijk 13.000 euro. De gemeente Hulst houdt, evenals enkele Vlaamse ge meenten, de hand op de knip, omdat het gemeentebestuur vindt dat volks gezondheid (en dus het in de lucht houden van de MUG-heli) een zaak van de landelijke overheid is. Een bij drage van 25 eurocent per hoofd van de bevolking in het verzorgingsgebied zou overigens al volstaan om de kos ten te dekken. Sinds kort is de Rabobank West- Zeeuws-Vlaanderen de belangrijkste particuliere sponsor van de Brugse MUG-heli. De bank doet tot en met 2005jaarlijks45milleinhetzakje.Als belangrijkste motivering geeft zij het belang van de helikopter voor de Zeeuws-Vlaamse gemeenschap. In ruil voor de sponsoring draagt de heli nu de kleuren van de bankinstelling. Müller toont zich uiteraard verheugd over de steun van de diverse subsidie foto Peter Nicolai Traumahelikopters worden ingezet als aanvulling op de ambulancezorg. ties bij noodgevallen, zogenoemde primaire interventies. De overige vluchten omvatten het transport van zwaar zieke patiënten tussen zieken huizen binnen de regio of het vervoer van organen. De MUG-heli is niet beschikbaar tus sen zonsondergang en -opgang. Dat komt onder meer door (luchtvaart)re- gelgeving en het feit dat de helikop ters niet voldoen aan diverse techni sche eisen. Hoewel in Nederland wordt gestreefd naar een volledige en constante dekking, vindt Müller 's nachts vliegen niet noodzakelijk. „Hoewel al die beperkingen op te los sen zijn, hebben we dan minstens twee keer zo veel geld en middelen nodig. Verder heb ik mijn twijfels over de tijdswinst die in onze regio zou wor den geboekt, 's Nachts vliegen en lan den is lastiger dan overdag. Boven- Nederland is het TC ZWN om een an dere reden voorstander van nacht vluchten. „Een behoeftenraming wijst uit dat het aantal inzetten in Zuid-West-Nederland kan oplopen van acht tot tien per dag, waardoor meer mensen geholpen kunnen wor den. Nu rukt onze heli overdag gemid deld iets meer dan twee keer uit. Struikelblok is wederom het kosten plaatje. Wij werken nu met een budget van ruim een miljoen euro. Vanwege de aanpassing van de heli, extra be manning en medische personeel zou de dienst minstens twee keer zo duur worden", legt Drexhage uit. De jaarlijkse kosten voor het uitbaten van de Brugse MUG-helikopter be dragen ongeveer 450.000 euro. Daar van wordt het gros besteed aan het verstrekkers en sponsors. Dergelijke bijdragen noemt hij onontbeerlijk, met name omdat hiermee onder meer de kosten van zogenaamde vergeefse vluchten en de meerkosten van ver voer door de lucht worden betaald. Ondanks de zwakke financiële basis bezweert Müller dat de MUG-heli nooit in zijn voortbestaan is bedreigd. „Dergelijke geruchten zijn absoluut uit de lucht gegrepen. Het is wel zo ge weest dat we niet het hele jaar dreig den te kunnen vliegen, omdat we zon der geld zaten. Gelukkig kwam er dan weer tijdig een bijkomende bijdrage van de provincie en een sponsor. In fei te is er dus nog meer sponsoring nood zakelijk om te evolueren van overle ven naar leven. Nu hebben we nog steeds teveel moeite om de eindjes aan elkaar te knopen." Müller tilt overigens niet al te zwaar aan het kleine aantal afvallige ge meenten, omdat ook hij van mening is dat de financiering van de volksge zondheid een zaak voor de landelijke overheid is. Hij noemt het daarente gen wel logisch dat de Nederlanders voor een deel meebetalen aan een grensoverschrijdende medische voor ziening die in feite noodzakelijk is omdat Nederland zijn zaakjes (nog) niet op orde heeft. Toch staart Müller zich niet blind op de inbreng van zijn noorderburen. „Het zou immers heel vreemd zijn dat het functioneren van een Belgisch me dische voorziening zou afhangen van een buurland. De kosten van zieken- vervoer mogen nooit een punt van dis cussie zijn. Zwitsers onderzoek wijst uit dat transportkosten van een zwaargewonde in het algemeen een half procent bedragen van de medi sche en maatschappelijke kosten die hiermee uiteindelijk gemoeid zijn. Waar praten we dus eigenlijk nog over?" René van Stee verpleegkundige en een arts (anesthe sioloog of urgentiearts). Naast een uitgebreide medicatiekoffer is alle materiaal voor kunstmatige beade ming en elektrische defibrillatie aan boord. De helikopter is verder uitge rust met extra medisch materiaal dat snel kan worden ingezet bij rampen of grote ongelukken. Dat gebeurde de voorbije maanden bij drie ongevallen met vrachtwagens op de E17. Daar mee werd volgens Müller opnieuw de efficiëntie van een helikopter in moei lijk te bereiken situaties aangetoond. Op een totaal van tienduizend MUG- interventies in West-Vlaanderen rukt de Brugse heli jaarlijks ruim zeven honderd keer uit, bijna twee keer per dag. De pieken liggen vooral in het toeristenseizoen. In ruim 85 procent van de gevallen gaat het om interven dien is het 's nachts minder druk op de weg. Een MUG-team over de weg doet 's nachts minstens zo goed zijn werk als een helikopter." In Zeeland bestaan daarover grote twijfels. Zo vroegen burgemeester C. van Liere van Noord-Beveland en de Zeeuwse kamerleden S. Buijs (CDA), J. Geluk (WD) en L. Blom (PvdA) zich naar aanleiding van een ernstig onge val in Zierikzee af of mobiele medi sche teams uit Rotterdam 's avonds en 's nachts per auto wel op tijd ergens in Zeeland kunnen zijn. Zij pleitten dan ook voor een vierentwintig-uursinzet van een helikopter. Bij toenmalig mi nister De Geus van Volksgezondheid kregen zij nul op het rekest, onder meer vanwege het lage rendement en de hoge kosten. Evenals de overige traumacentra in Gelukkig maken we ook mooie dingen mee fet integratievraagstuk bezorgt politici tveel hoofdbrekens. Is er een uitweg? ïtMak, die deze week afscheid nam als ogleraar aan de Universiteit van Amster- bepleit hernieuwde helderheid. „De els van onze samenleving zijn te vaag. lis een aardig gedachtenexperiment irschrijver Geert Mak. Stel je voor, zegt M de stationsrestauratie van Heeren- Mat allochtone Nederlanders niet in de eeuw hadden moeten integreren, maar fcjaren vijftig van de vorige eeuw. „Denk Jat we dan dezelfde problemen gehad 'Jenhebben als nu? Als je door rood licht i kreeg je een bon. Kwam je te laat op wl dan kreeg je strafwerk. Op een over- dingstond een sanctie. Maar die duide- tód behoort allang tot de verleden tijd. lis voor mij een belangrijke reden waar- Je integratie van allochtonen moeizaam loopt." frtMak nam afgelopen week afscheid als louder hoogleraar voor grootstedelijke Mematiek aan de Universiteit van Am- 'Jam. In zijn afscheidscollege stond hij gebreid stil bij de crisis in het burger- laP waar niet alleen allochtonen, maar ^autochtone Nederlanders onder lijden, teen heeft de mond vol over inburge rcursussen voor allochtonen. Maar we- 'wij, de autochtone Nederlanders, nog lui welke samenleving men dient in te ten? We zijn de richting kwijt." sgevolg daarvan ontstaat een nostalgisch Jangen naar de goede, oude tijd, consta- J'j,,Er is een schrijnend heimwee atnet Amsterdam van de stille grachten iepen, van de piepende trams, van die Noten, eigen wereld. Ikzelf droom daar «nog wel eens van en er zijn ook inder- belangrijke zaken verloren gegaan, ^combinatie van grote vrijheid en inner- Uscipline, die voor Nederland een "^sprekendheid betekent, was een J°'cultuurgoed. Maar we moeten inzien J'e tijd voorgoed voorbij is. En dat daar een nieuw soort burgerschap bij past. Een burgerschap waarvan duidelijk is wat we van elkaar verwachten en verlangen." Mak werkte vele jaren als journalist in de stad die hem lief is: Amsterdam. Hij kent er alle bijzondere plekken, mensen en gebeur tenissen die hij dan ook zonder moeite kan oplepelen. Hij beschreef ze ook in één van zijn boeken: De Engel van Amsterdam. Als hoogleraar kreeg zijn kennis van Am sterdam een extra dimensie. De veelgelezen auteur - vooral De eeuw van mijn vader bleek een on-Nederlandse bestseller - be zette drie jaar lang de zogeheten Wibaut- leerstoel. In die functie gaf hij colleges over grootstedelijke problemen. Zijn eerste openbare optreden aan de universiteit staat hem nog helder voor de geest, vertelt hij la chend. „Zo'n volle collegezaal waar de jon- genshormonen rondgierden omdat in het midden van de zaal een prachtig meisje zat. Ik heb van alles uit de kast moeten halen om hun aandacht te trekken. Nog meer plaatjes en nog meer mooie verhalen vertellen. Pas na een paar colleges had ik de aandacht." Mak is twee jaar eerder dan gepland bij de UvA vertrokken. Met een verminderd en thousiasme had het echter niets te maken. De combinatie met schrijven werd hem te zwaar. De domineeszoon vond het wel fan tastisch om te werken op een instituut waar werd 'geteld, gemeten en onderzocht'. „De politieke discussies gaan altijd over 'de al lochtoon'. Maar over wie hebben we het dan?Waar ik werkte, bij deplanologen en de sociografen, werd niet in generaliserende termen gesproken. Als ik iets wilde weten over huwelijkscijfers of criminaliteit dan trok er weer iemand, hup, een la open en kwam er een stapel onderzoeken tevoor schijn. Voor Mak gaven de vele statistische onder Geert Mak:,We zijn de richting kwijt. zoeken meer inzicht in integratie. „Elke grote stad, van Berlijn tot New York, heeft te maken met dezelfde problemen. Je weet dat immigranten altijd bij elkaar gaan zitten. In de Verenigde Staten was dat net zo: Italia nen in New York en Nederlanders in Grand Rapids. Dat is niet zo erg als ze maar wel na twee, drie generaties gaan uitwaaieren. In Amerika hebben ze een groot probleem. Daar trekken de succesvolle immigranten naar de betere wijken. Dan houd je in de ou de wijk arme allochtonen over samen met gefrustreerde autochtonen die zich door de politiek in de steek gelaten voelen." In Nederland is de situatie niet zo ver. Laten we niet vergeten, zegt Mak dan ook, dat de overgrote meerderheid van de immigranten foto Theo Bohmers/GPD succesvol is. „Ze maken zich de taal eigen, beginnen eigen bedrijfjes, studeren hard, kortom, ze tonen een burgerschap waar ge vestigde Amsterdammers nog wat van kun nen leren." Het debat over immigratie en integratie in Nederland vindt Mak typerend. Het lijkt er veel op dat volgens politici en beleidsma kers Nederland een statisch gegeven is. „De integratie van nieuwkomers is dan te verge lijken met het toevoegen van wat nieuwe kleuren en smaken aan een vat rustig rij pende yoghurt. Als de smaak hetzelfde blijft, is er geen probleem, lijkt men te den ken. Maar het is veel realistischer de Neder landse samenleving te beschouwen als een snel rijdende trein waar nieuwkomers maar op moeten zien te springen." Enig houvast hebben ze daarbij niet. Het enige wat ze wel meekrijgen, is het idee van vrijheid-blij heid. Mak vindt Nederland een fantastisch tolerant land. Maar onder die tolerantie ligt wel een kern van grote zelfdiscipline, meent hijHet is vrijheid in gebondenheid. Maar de regels die aan de vrijheid ten grondslag liggen, zijn nooit uitgelegd. „Dat hoefde ook niet omdat dat van generatie op genera tie is overgebracht. Maar aan mensen die daar helemaal niets van begrijpen, zul je on ze regels moeten uitleggen." Omdat dat nooit is gebeurd, is er in de stille overdracht van waarden en normen iets grondig mis gegaan. Bovendien was er lange tijd van controle op naleving van regels evenmin sprake. „De boodschap die ons burgerschap lang heeft uitgestraald is dat j e weg kunt komen met jatten en misdaad. Amsterdamse taxichauffeurs bijvoorbeeld die jarenlang Amerikaanse toeristen naar het Concertgebouw hebben gereden met een omweg via Schiphol. Van Marokkaanse jon getjes bestaan strafdossiers van honderden pagina's dik. Maar ze komen er mee weg. Ik pleit dan ook niet voor harder straffen, maar voor gewoon doen wat je hoort te doen: snel straffen en die straf ook direct uitvoeren, en jeugdige vreemdelingen die in de fout blijven gaan het land uitzetten, las tige groepjes ontmantelen door de leiders eruit te pikken en de huwelijksleeftijd ver hogen om gedwongen uithuwelijkingen te gen te gaan." „Wees glashelder over wat wel en niet kan, niet alleen in woorden maar vooral in da den. Maar herstel tegelijkertijd morgen de buurtwerker, de sportclub en het buurthuis in ere. Want laten we eerlijk zijn: de proble men die we nu hebben konden we jaren gele den al zien aankomen. Ze zijn ook een direct gevolg van jarenlange bezuinigingen, van het grotendeels opheffen van het buurt werk, van de schromelijke verwaarlozing van bepaalde buurten en groepen." Goed onderwijs ziet Mak als de belangrijk ste voorwaarde voor verbeteringen. „We moeten alles op alles gooien in het onderwijs. Het onderwijs moet worden ont- theoretiseerd. We hebben behoefte aan am bachtslieden. Jongens die een auto kunnen repareren. Echt, een goede vakman, al is-ie zeventien, staat niet te kloten op straat, die heeft een innerlijke trots ontwikkeld. En natuurlijk moet de jeugd iets weten van on ze geschiedenis. Wat dat betreft is de histo rische kennis schrikbarend." Maar tegelijkertijd kan de overheid veel doen. Goed burgerschap belonen. Minder regeltjes voor nieuwkomers die goed inbur geren bijvoorbeeld. Al met al wanhoopt Mak niet over de inte gratie. „Het kindertal bijvoorbeeld in Ma rokkaanse gezinnen in Amsterdam daalt spectaculair. Dat duidt evident op integra tie. Daarmee is Nederland hetzelfde als an dere landen. Waar we in afwijken, en dat is een groot probleem, is de deelname aan de arbeid en het trouwen in de eigen groep. Van de eerste generatie Turken en Marokkanen in Amsterdam staat zestig procent buiten het arbeidsproces. Van de eerste generatie New Yorkse immigranten is dat nauwelijks tien. Van zowel Turken als Marokkanen van de tweede generatie trouwt nog steeds meer dan negentig procent in de eigen groep. Ter wijl dat cijfer hoort te dalen." „Daaraan zie je dat de integratie op dit mo ment niet verloopt zoals gehoopt. Er zijn problemen, onmiskenbaar. Maar zie het over een langere periode. Twintig jaar gele den vroeg iedereen zich af hoe we van onze verslaafde Surinamers zouden afkomen. Daar heeft niemand het meer over." Zijn hoogleraarschap zit erop. Geert Mak legt de laatste hand aan zijn boek over de geschiedenis van Europa dat komend voor jaar in de winkels moet liggen. Daarna even rust, hoopt hij. „Na zeven jaar achter elkaar schrijven en doceren even een paar zomermaanden niets doen. Daarna zien we wel weer." Taco van der Mark

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 27