PZC
De Versatile, straaljager op het fietspad
LandRover Freelander in een moderner jasje
Het einde van de voorspelbaarheid
25
Hyundai zit in de lift
Vraag antwoord
FIETS
vrijdag 24 oktober 2003
Strak gestroomlijnd,
comfortabel, onder
houdsarm, sportief
en nét op de markt.
De Versatile, een in
gepakte ligfiets, heeft
tal van troeven om de
forens aan boord te
halen.
De Freelander was altijd een wat softe Land-
Rover, die een hoop kan. En dat blijft hij,
maar wel met een ander design. En met een
stevig geveerde Sport-editie.
Rallycursus
Kind droog op de
Futuristische Toyota's
Eerste hybride suv van Lexus
fiets
g% I
f—
Door Karei Beckmans
an de achttien mil-
m K joen fietsen in Ne
il M m derland is het gros
I WW van het model
W 'rechtop'. Denk
aan de omafiets, maar ook aan
de moderne hybride met ve
ring. Daarnaast heb je een pe
loton bukfletsers, dat kromgebo
gen op een racefiets voortsnelt.
En dan is er nog een legertje
ligfietsen. Zulke fietsen zijn er
al meer dan honderd jaar,
maar hun bezitters gelden nog
steeds als een clubje apart.
Flevobike in Dronten heeft ja
renlang ligfietsen gemaakt en
komt nu met een volledig
nieuw concept: een velomo-
biel. Hij heet Versatile. Het is
een moderne driewieler met
kooiconstructie en rolbeugel,
in een kunststofjas die hem
een extreem lage luchtweer-
stand bezorgt.
Instappen heeft veel weg van
plaatsnemen in een Formule-1-
wagen. Handen en voeten zijn
nodig om op de speciale stoel
te bereiken. Je hebt zelfs een
contactsleutel nodig, want ver
lichting en richtingaanwijzers
werken op een accu. Een stuur
ontbreekt. Twee hendels, links
en rechts, moeten het doen.
Vrijwel alle rem- en stuurhan-
delingen zijn zowel met linker
hand als met de rechterhand
uit te voeren. Rechts kun je
ook de veertien versnellingen
bedienen. Snel wegrijden met
de ruim dertig kilo wegende
Versatile valt niet mee, tenzij
je houdt van veel schakelen.
Maar zodra de snelheidsmeter
de twintig kilometer per uur is
gepasseerd, lijkt het fietsen in
eens vanzelf te gaan en wacht
de Versatile uitdagend op de
volgende tempoversnelling.
Van tegenwind of wind in de
rug voel je niets. Die zorgt
hooguit voor verkoeling van de
berijder, want je hoofd steekt
net boven de kap uit.
Claxon
Flevo-Bilce heeft met opzet ge
kozen voor een claxon die een
relatief onbekend peep! laat ho
ren. Een gewone bel zou de in
druk wekken dat er een 'gewo
ne fietser' aankomt en dat is
gevaarlijk, want de velomobiel
nadert doorgaans veel sneller.
Voor een nat pak aan boord
hoeft de berijder niet te vre
zen. De wielbakken zijn dicht.
Opspattend water kan alleen
door de opening voor het
hoofd naar binnen. En tegen
een flinke regenbui is met een
dekje wel wat te doen. Nog flit-
sender zou het ogen als de Ver
satile ook een kap over de
'cockpit' krijgt, waardoor de
vergelijking met een straalja
ger opeens dichtbij komt.
De velomobiel heeft hydrauli
sche vering en die vangt de
meeste hobbels soepel op. Wel
versterkt de cabine het geluid
zoals je dat ook in een trein er
vaart. Een door boomwortels
opgeduwd fietspad beleef je op
snelheid als varen over een gol
vende rivier. Feestelijk fietsen,
zolang je niet zeeziek wordt.
De Versatile lcost kant en klaar
5980 euro, en dan mag je elke
In de Versatile waan je je beurte
lings scheepskapitein en straalja
gerpiloot.
kleur kiezen zolang de onder
kant maar zwart is. Voor de wa
re liefhebber blijkt die hoge
prijs geen probleem. De eerste
Versatile is net uitgeleverd en
er is ook al een wachtlijst voor
bestellingen.
Meer informatie:
www.flevobike.nl
Door Rien van der Steen
LandRover wil van zijn klanten
off-road liefhebbers maken. Al
komen ze van hun leven niet
in woest terrein, ze moeten we
ten dat het met de auto die ze
rijden gemakkelijk kan. Van
daar dat het merk zijn klanten
minstens een keer de bossen
insleept voor een LandRover
Experience. Met een Range
Rover, een Discovery, een De
fender of een Freelander. De
laatste is bij de tijd gebracht en
heeft een modeluitbreiding ge
kregen met de Sport, die wat
steviger geveerd is. De voor
kant van de Freelander heeft
nieuwe, heldere koplampen,
maar het is vooral het interieur
dat is aangepakt. Met onder
meer een tweede airbag stan
daard, maar ook een ander in
strumentarium. Dat oogt inder
daad mooi, maar in het ge
bruik is het tamelijk rommelig
vanwege de kleine cijfers en
aanduidingen. Meer design dan
duidelijkheid op dit vlak dus.
De Freelander blijft als drie-
deurs met afneembare achter
kant en als vijfdeurs. Er zijn
ook drie motoren: een 1.8 vier-
cilinder of een 2.5 V6 op benzi
ne en een 2.0 turbodiesel. De
vernieuwde versie zal iets
duurder worden, maar volgens
LandRover importdirecteur
Mare Bienemann blijft de 1.8
iets onder de 30 mille. Dat be
tekent dat de diesel rond
34.500 euro uit zal komen, de
2.5V6 op zo goed als 40 mille.
De LandRover Freelander is de
meest softe van alle LandRovers,
maar weert zich in het terrein des
ondanks heel verdienstelijk.
Foto Jeffrey van der Vaart
De diesel is verreweg de fijnste
motor in de omgang. Niet dat
hij sprintcapaciteiten heeft,
maar dat heeft de 1.8 al hele
maal niet en de V6 maakt op
dat front ook weinig indruk.
Maar die laatste moet een ge
weldige hoop toeren draaien
om zich fluks in beweging te
zetten en dat maakt onplezie
rig veel kabaal. De diesel is ge
woon de lekkerste, omdat hij
flink werkt zonder herrie. Zo
gezegd de eerlijkste van het
stel.
Gewichtig
In alle gevallen maakt de Free
lander een wat gewichtige in
druk. Dat wordt versterkt door
zijn stuurkarakter dat nogal
zwaar aanvoelt. Niet onprettig
trouwens bij een auto, die in
zwaar terrein graag laat zien
waartoe hij in staat is. Ook om
dat hij een mooie voorziening
heeft die intussen door andere
merken overgenomen is: hill
descent control, dat automa
tisch de wielen individueel af
remt die bij een afdaling geen
grip hebben. Maar goed, hij
weegt in de twee zwaarste mo
toruitvoeringen toch meer dan
anderhalve ton en dat is te
merken. Toen de Freelander in
1998 verscheen - dat vreemde,
achter boven het reservewiel
uitpiepende derde remlicht is
overigens gebleven - was het
zo'n beetje een van de eerste
zogeheten cross-overs. LandRo
ver verkoopt hem inmiddels
ook in de VS en het model beli
chaamt vandaag 50 procent
van de omzet van het Ford-
merk. Mede door de toenemen
de belangstelling de laatste ja
ren voor dit soort wagens. Niet
omdat ze in het terrein zoveel
kunnen, maar omdat ze een
hoge zit en een beschermde
omgeving bieden.
Er is intussen ook veel concur
rentie: Kia heeft intussen zijn
Sorento, Honda zijn CR-V,
Toyota de RAV-4 en Mitsubishi
de Outlander.
De revolutie in autoland is vrijwel
voltooid. Je kunt nu ook een
vierwielaangedreven Jaguar sta
tionwagen met dieselmotor ko
pen. Of een Saab met zes cilinders. Een
franse Toyota. Een hypermoderne, be
trouwbare Skoda. Een Rover met een Ame
rikaanse Ford-V8 onder de kap, een Volks
wagen met een 6,0 liter V12. En grote
Duitse sleeën van Bèntley en Rolls-Royce.
De stille revolutie in de wereld der auto
mobielen heeft ook de clientèle in zijn
greep. Vijftien jaar geleden was een sta
tionwagon een veredelde bestelauto. Een
minivan was zo futuristisch en onbereik
baar als Chriet Titulaers Huis van de Toe
komst. Het teruggrijpen naar design
elementen uit de jaren vijftig en zestig
z°u als oubollig worden ervaren. Een klei
ne auto inruilen voor weer een kleine au
to, maar dan met airco, leer en alles elek
trisch zou bespottelijk worden gevonden,
laat staan dat je luxe terreinauto's koopt
'oor lange snelwegritten naar de Alpen.
Het autojaarboek van 1988 biedt met zijn
z'A'art-wit afbeeldingen een somber beeld.
Wat zijn de modelprogramma's voorspel
baar. Het begint bij menig merk met een
bfeine kale auto en eindigt met een obli
gate reiswagen zonder noemenswaardige
grandeur. Tussen deze klem heb je nog
twee familieauto's, een grote en een klei
ne. Doelmatigheid en windtunnelterreur
beheersen het beeld. De enige vrolijkheid
in de jaren tachtig is de betaalbare coupé.
Dat soort auto's - de Opel Calibra, Toyota
Celica en consorten - heeft het momen
teel eventjes moeilijk.
Hoe anders zien de modelgamma's er an
no nu uit. Je zult maar op zoek zijn naar
een nieuwe auto. Als je je maar enigszins
oriënteert, zie je al snel door de bomen
het bos niet meer. En de autoindustrie
plant steeds meer nieuwe boomsoorten.
De stationwagon is een volwaardige, ja sta
tusverhogende auto geworden. Sterker, de
break legt het af tegen de midi-minivans.
De luxe stadswagen heeft tegenwoordig
bestaansrecht. Terreinauto's die zelden of
nooit een berm aanraken zijn zeer in
zwang. En mini-ruimtewagens waar ook
mijterdragenden als bestuurder en beenlo
zen als achterpassagier plezier van heb
ben, verkopen als warme broodjes.
De revolutie in autoland maakt een eind
aan de voorspelbaarheid. Alle ontwerpstij
len kunnen met alle gebruiksdoeleinden
gecombineerd worden. Ook prijstechnisch
is veel meer mogelijk. Auto's mogen dan
duurder zijn geworden, ze zijn beter,
duurzamer en vaak ook leuker. Fabrikan
ten blijven druk bezig, als Columbussen
van deze tijd, om onbekende doelgroepen
te ontdekken. Familieauto's voor de stads
jungle, pubercruisers, babyboombreaks en
vitale-vut-vans: alles mag, alles kan. Wie
nu nog stelt dat alle auto's op elkaar lij
ken, kan van mij één paardenkracht krij
gen: een hengst. Leve de revolutie.
Hyundai draait behoorlijk. In
september heeft de Koreaanse
autofabrikant de verkopen met
een kleine 14 procent zien
groeien tot 170.996 stuks. De
meeste auto's (122.455) gingen
naar het buitenland. Maar ook
thuis in Zuid-Korea stegen de
verkopen.
Twee belangrijke succesnum
mers van het huidige Hyundai
zijn de 4wd Santa Fe en de
Getz. De Santa Fe is vooral ge
wild in de VS en Canada. De
compacte Getz doet het in Eu
ropa goed. In de eerste negen
maanden van 2003 bedroeg de
totale export 911.935 Hyun
dai's, 18,9 procent meer dan
vorig jaar. Alles bij elkaar komt
Hyundai voor de eerste negen
maanden op een totaal van bij
na 1,4 miljoen auto's, 3 pro
cent meer dan in dezelfde pe
riode van 2002.
In Korea is de verkoop van per
sonenauto's in de maand sep
tember met 7,9 procent geste
gen naar 22.702 stuks. De best
verkochte auto in Korea is de
De Getz zorgt voor goede verkopen
bij het jubilerende Hyundai.
Hyundai Sonata, op de voet ge
volgd door de Hyundai Elantra.
Ook de bedrijfsauto's van
Hyundai doen het goed in Ko
rea. De verkoop hiervan steeg
met 7,2 procent naar 15.284
exemplaren.
Ook in Nederland is Hyundai,
dat zijn 25-jarig bestaan op on
ze markt viert, tevreden. Tot
nu toe verkocht het merk hier
dit jaar 12.839 auto's, 32,5 pro
cent meer dan vorig jaar. Hyun
dai staat daarmee op de negen
de plek op de Nederlandse
ranglijst. Het is vooral de Getz
die hier voor de groei van het
merk zorgt.
Ik hoorde onlangs iets over de Nationale Auto Pas.
Wat is dat eigenlijk?
Jeroen van Kouwen van de Nationale Auto Pas: „Om
fraude met kilometerstanden tegen te gaan is op initia
tief van de ANWB, de RAI Vereniging en de BOVAG de
Nationale Auto Pas opgericht. Hiermee kunt u bij ruim
6.500 aangesloten autobedrijven de juiste kilometers
tand van uw auto opvragen. Bij elke onderhoudsbeurt,
reparatie, inruil, in- en verkoop, taxatie en keuring voert
het autobedrijf de tellerstand van dat moment in. Deze
komt dan terecht in de databank van de Nationale Auto
Pas. Zo ontstaat van elk voertuig een steeds verder
groeiende historie van kilometerstanden. Op www.auto-
pas.nl kunt u kijken of het autobedrijf waar u een auto
wilt kopen of waar uw auto in onderhoud is, ook is aan
gesloten bij de Nationale Autopas."
Heeft u ook een vraag?
Mail naar vraagenantwoordC" wegener.nl
Eerdere vragen en antwoorden vindt u op de website
van de krant, rubriek Auto.
Wie rallyrijder wil worden, of de kans wil hebben
onder deskundige begeleiding in een rallyauto te
rijden, kan binnenkort starten met een nieuwe rallyop
leiding. Rensportschool'Zandvoort en Rally Company
hebben vier theorie-avonden gepland en vier praktijkda-
gen: twee op het Circuit Park Zandvoort, een dag op een
onverhard circuit en een spannende slotdag op en om
het Duitse vliegveld Niederrhein. Het grootste rallytalent
van de opleiding mag een rallysprint rijden met de auto
van Rally Company. Het vaste instructieteam bestaat uit
coureurs als Sandra van der Sloot, Tom Coronel en Ste
fan de Groot. De opleiding start op zaterdag 17 januari
2004 en de kosten bedragen 745 euro.
Meer info op www.rallycursus.nl of www.rsz.nl
Vervelend, maar vooral
heel zielig, zijn kinde
ren op de fiets in slecht
weer. Voor- of achterop
lijkt het soms nog natter
dan wanneer je zelf fietst.
Maar de boodschappen
moeten gedaan, het kind
moet toch naar de peuter
speelzaal, dus vooruit dan
maar. Bike-a-way heeft
daar nu een oplossing
voor. Een waterafstotende
zak met poncho, die kin
deren in fietsstoeltjes
warm houdt. Helaas past
hij alleen om een Bobike
stoeltje. Hij is wel in twee
maten te koop, bij de rij
wielhandel, voor 43,95 eu
ro als mini en 57 euro als
maxi.
Ecologie en emotie zijn de kernwoorden van vier
nieuwe studiemodellen van Toyota. Met geavanceer
de milieuvriendelijke aandrijftechnieken is het merk
voorbereid op de toekomst. De PM (Personal Mobility) is
helemaal een futuristisch model. Een eenzitter met van
binnen de nieuwste communicatiesystemen. Op de To
kyo Motor Show zijn ook hybride aandrijvingen met
brandstofceltechnologie en andere nieuwe voertuigcon
cepten gepresenteerd. Ook de hybride roadster CS&S, die
vorige maand op de show in Frankfurt al onthuld werd.
De Fine-N wordt voortbewogen door een brandstofcelsys
teem en vier in de wielen geplaatste elektromotoren. En
de NLSV heeft een grote, op afstand te bedienen elektri
sche schuifdeur die toegang biedt tot een ruim interieur
met een vlakke, brede vloer en enorm veel hoofdruimte.
En met de Crown Concept laat Toyota zien hoe een nieu
we generatie luxe sedans voor de Japanse markt eruit
ziet.
De Toyota-studie PM is een eenpersoons voertuigje met veel te
lecommunicatietechniek aan boord.
Lexus presenteert deze week op de 37e Tokyo Motor
Show een studiemodel van de 4wd RX als hybride.
Lexus zal nog voor het einde van 2004 als eerste merk
een suv (sport utility vehicle) met hybride-aandrijving in
gebruik nemen. Het systeem combineert sterke elektro
motoren met een 3.3 V6-benzinemotor.
Volgende week in Auto:
De Bibendum Challenge
Occasion: de onkreukbare Volvo 343
Oude liefde: Geplet als een bierblikje
Met een ponchozak lijdt het kind
geen kou in het fietsstoeltje.
Column
Door Quirijn Visscher