PZC De Versatile, straaljager op het fietspad LandRover Freelander in een moderner jasje Het einde van de voorspelbaarheid 25 Hyundai zit in de lift Vraag antwoord FIETS vrijdag 24 oktober 2003 Strak gestroomlijnd, comfortabel, onder houdsarm, sportief en nét op de markt. De Versatile, een in gepakte ligfiets, heeft tal van troeven om de forens aan boord te halen. De Freelander was altijd een wat softe Land- Rover, die een hoop kan. En dat blijft hij, maar wel met een ander design. En met een stevig geveerde Sport-editie. Rallycursus Kind droog op de Futuristische Toyota's Eerste hybride suv van Lexus fiets g% I f— Door Karei Beckmans an de achttien mil- m K joen fietsen in Ne il M m derland is het gros I WW van het model W 'rechtop'. Denk aan de omafiets, maar ook aan de moderne hybride met ve ring. Daarnaast heb je een pe loton bukfletsers, dat kromgebo gen op een racefiets voortsnelt. En dan is er nog een legertje ligfietsen. Zulke fietsen zijn er al meer dan honderd jaar, maar hun bezitters gelden nog steeds als een clubje apart. Flevobike in Dronten heeft ja renlang ligfietsen gemaakt en komt nu met een volledig nieuw concept: een velomo- biel. Hij heet Versatile. Het is een moderne driewieler met kooiconstructie en rolbeugel, in een kunststofjas die hem een extreem lage luchtweer- stand bezorgt. Instappen heeft veel weg van plaatsnemen in een Formule-1- wagen. Handen en voeten zijn nodig om op de speciale stoel te bereiken. Je hebt zelfs een contactsleutel nodig, want ver lichting en richtingaanwijzers werken op een accu. Een stuur ontbreekt. Twee hendels, links en rechts, moeten het doen. Vrijwel alle rem- en stuurhan- delingen zijn zowel met linker hand als met de rechterhand uit te voeren. Rechts kun je ook de veertien versnellingen bedienen. Snel wegrijden met de ruim dertig kilo wegende Versatile valt niet mee, tenzij je houdt van veel schakelen. Maar zodra de snelheidsmeter de twintig kilometer per uur is gepasseerd, lijkt het fietsen in eens vanzelf te gaan en wacht de Versatile uitdagend op de volgende tempoversnelling. Van tegenwind of wind in de rug voel je niets. Die zorgt hooguit voor verkoeling van de berijder, want je hoofd steekt net boven de kap uit. Claxon Flevo-Bilce heeft met opzet ge kozen voor een claxon die een relatief onbekend peep! laat ho ren. Een gewone bel zou de in druk wekken dat er een 'gewo ne fietser' aankomt en dat is gevaarlijk, want de velomobiel nadert doorgaans veel sneller. Voor een nat pak aan boord hoeft de berijder niet te vre zen. De wielbakken zijn dicht. Opspattend water kan alleen door de opening voor het hoofd naar binnen. En tegen een flinke regenbui is met een dekje wel wat te doen. Nog flit- sender zou het ogen als de Ver satile ook een kap over de 'cockpit' krijgt, waardoor de vergelijking met een straalja ger opeens dichtbij komt. De velomobiel heeft hydrauli sche vering en die vangt de meeste hobbels soepel op. Wel versterkt de cabine het geluid zoals je dat ook in een trein er vaart. Een door boomwortels opgeduwd fietspad beleef je op snelheid als varen over een gol vende rivier. Feestelijk fietsen, zolang je niet zeeziek wordt. De Versatile lcost kant en klaar 5980 euro, en dan mag je elke In de Versatile waan je je beurte lings scheepskapitein en straalja gerpiloot. kleur kiezen zolang de onder kant maar zwart is. Voor de wa re liefhebber blijkt die hoge prijs geen probleem. De eerste Versatile is net uitgeleverd en er is ook al een wachtlijst voor bestellingen. Meer informatie: www.flevobike.nl Door Rien van der Steen LandRover wil van zijn klanten off-road liefhebbers maken. Al komen ze van hun leven niet in woest terrein, ze moeten we ten dat het met de auto die ze rijden gemakkelijk kan. Van daar dat het merk zijn klanten minstens een keer de bossen insleept voor een LandRover Experience. Met een Range Rover, een Discovery, een De fender of een Freelander. De laatste is bij de tijd gebracht en heeft een modeluitbreiding ge kregen met de Sport, die wat steviger geveerd is. De voor kant van de Freelander heeft nieuwe, heldere koplampen, maar het is vooral het interieur dat is aangepakt. Met onder meer een tweede airbag stan daard, maar ook een ander in strumentarium. Dat oogt inder daad mooi, maar in het ge bruik is het tamelijk rommelig vanwege de kleine cijfers en aanduidingen. Meer design dan duidelijkheid op dit vlak dus. De Freelander blijft als drie- deurs met afneembare achter kant en als vijfdeurs. Er zijn ook drie motoren: een 1.8 vier- cilinder of een 2.5 V6 op benzi ne en een 2.0 turbodiesel. De vernieuwde versie zal iets duurder worden, maar volgens LandRover importdirecteur Mare Bienemann blijft de 1.8 iets onder de 30 mille. Dat be tekent dat de diesel rond 34.500 euro uit zal komen, de 2.5V6 op zo goed als 40 mille. De LandRover Freelander is de meest softe van alle LandRovers, maar weert zich in het terrein des ondanks heel verdienstelijk. Foto Jeffrey van der Vaart De diesel is verreweg de fijnste motor in de omgang. Niet dat hij sprintcapaciteiten heeft, maar dat heeft de 1.8 al hele maal niet en de V6 maakt op dat front ook weinig indruk. Maar die laatste moet een ge weldige hoop toeren draaien om zich fluks in beweging te zetten en dat maakt onplezie rig veel kabaal. De diesel is ge woon de lekkerste, omdat hij flink werkt zonder herrie. Zo gezegd de eerlijkste van het stel. Gewichtig In alle gevallen maakt de Free lander een wat gewichtige in druk. Dat wordt versterkt door zijn stuurkarakter dat nogal zwaar aanvoelt. Niet onprettig trouwens bij een auto, die in zwaar terrein graag laat zien waartoe hij in staat is. Ook om dat hij een mooie voorziening heeft die intussen door andere merken overgenomen is: hill descent control, dat automa tisch de wielen individueel af remt die bij een afdaling geen grip hebben. Maar goed, hij weegt in de twee zwaarste mo toruitvoeringen toch meer dan anderhalve ton en dat is te merken. Toen de Freelander in 1998 verscheen - dat vreemde, achter boven het reservewiel uitpiepende derde remlicht is overigens gebleven - was het zo'n beetje een van de eerste zogeheten cross-overs. LandRo ver verkoopt hem inmiddels ook in de VS en het model beli chaamt vandaag 50 procent van de omzet van het Ford- merk. Mede door de toenemen de belangstelling de laatste ja ren voor dit soort wagens. Niet omdat ze in het terrein zoveel kunnen, maar omdat ze een hoge zit en een beschermde omgeving bieden. Er is intussen ook veel concur rentie: Kia heeft intussen zijn Sorento, Honda zijn CR-V, Toyota de RAV-4 en Mitsubishi de Outlander. De revolutie in autoland is vrijwel voltooid. Je kunt nu ook een vierwielaangedreven Jaguar sta tionwagen met dieselmotor ko pen. Of een Saab met zes cilinders. Een franse Toyota. Een hypermoderne, be trouwbare Skoda. Een Rover met een Ame rikaanse Ford-V8 onder de kap, een Volks wagen met een 6,0 liter V12. En grote Duitse sleeën van Bèntley en Rolls-Royce. De stille revolutie in de wereld der auto mobielen heeft ook de clientèle in zijn greep. Vijftien jaar geleden was een sta tionwagon een veredelde bestelauto. Een minivan was zo futuristisch en onbereik baar als Chriet Titulaers Huis van de Toe komst. Het teruggrijpen naar design elementen uit de jaren vijftig en zestig z°u als oubollig worden ervaren. Een klei ne auto inruilen voor weer een kleine au to, maar dan met airco, leer en alles elek trisch zou bespottelijk worden gevonden, laat staan dat je luxe terreinauto's koopt 'oor lange snelwegritten naar de Alpen. Het autojaarboek van 1988 biedt met zijn z'A'art-wit afbeeldingen een somber beeld. Wat zijn de modelprogramma's voorspel baar. Het begint bij menig merk met een bfeine kale auto en eindigt met een obli gate reiswagen zonder noemenswaardige grandeur. Tussen deze klem heb je nog twee familieauto's, een grote en een klei ne. Doelmatigheid en windtunnelterreur beheersen het beeld. De enige vrolijkheid in de jaren tachtig is de betaalbare coupé. Dat soort auto's - de Opel Calibra, Toyota Celica en consorten - heeft het momen teel eventjes moeilijk. Hoe anders zien de modelgamma's er an no nu uit. Je zult maar op zoek zijn naar een nieuwe auto. Als je je maar enigszins oriënteert, zie je al snel door de bomen het bos niet meer. En de autoindustrie plant steeds meer nieuwe boomsoorten. De stationwagon is een volwaardige, ja sta tusverhogende auto geworden. Sterker, de break legt het af tegen de midi-minivans. De luxe stadswagen heeft tegenwoordig bestaansrecht. Terreinauto's die zelden of nooit een berm aanraken zijn zeer in zwang. En mini-ruimtewagens waar ook mijterdragenden als bestuurder en beenlo zen als achterpassagier plezier van heb ben, verkopen als warme broodjes. De revolutie in autoland maakt een eind aan de voorspelbaarheid. Alle ontwerpstij len kunnen met alle gebruiksdoeleinden gecombineerd worden. Ook prijstechnisch is veel meer mogelijk. Auto's mogen dan duurder zijn geworden, ze zijn beter, duurzamer en vaak ook leuker. Fabrikan ten blijven druk bezig, als Columbussen van deze tijd, om onbekende doelgroepen te ontdekken. Familieauto's voor de stads jungle, pubercruisers, babyboombreaks en vitale-vut-vans: alles mag, alles kan. Wie nu nog stelt dat alle auto's op elkaar lij ken, kan van mij één paardenkracht krij gen: een hengst. Leve de revolutie. Hyundai draait behoorlijk. In september heeft de Koreaanse autofabrikant de verkopen met een kleine 14 procent zien groeien tot 170.996 stuks. De meeste auto's (122.455) gingen naar het buitenland. Maar ook thuis in Zuid-Korea stegen de verkopen. Twee belangrijke succesnum mers van het huidige Hyundai zijn de 4wd Santa Fe en de Getz. De Santa Fe is vooral ge wild in de VS en Canada. De compacte Getz doet het in Eu ropa goed. In de eerste negen maanden van 2003 bedroeg de totale export 911.935 Hyun dai's, 18,9 procent meer dan vorig jaar. Alles bij elkaar komt Hyundai voor de eerste negen maanden op een totaal van bij na 1,4 miljoen auto's, 3 pro cent meer dan in dezelfde pe riode van 2002. In Korea is de verkoop van per sonenauto's in de maand sep tember met 7,9 procent geste gen naar 22.702 stuks. De best verkochte auto in Korea is de De Getz zorgt voor goede verkopen bij het jubilerende Hyundai. Hyundai Sonata, op de voet ge volgd door de Hyundai Elantra. Ook de bedrijfsauto's van Hyundai doen het goed in Ko rea. De verkoop hiervan steeg met 7,2 procent naar 15.284 exemplaren. Ook in Nederland is Hyundai, dat zijn 25-jarig bestaan op on ze markt viert, tevreden. Tot nu toe verkocht het merk hier dit jaar 12.839 auto's, 32,5 pro cent meer dan vorig jaar. Hyun dai staat daarmee op de negen de plek op de Nederlandse ranglijst. Het is vooral de Getz die hier voor de groei van het merk zorgt. Ik hoorde onlangs iets over de Nationale Auto Pas. Wat is dat eigenlijk? Jeroen van Kouwen van de Nationale Auto Pas: „Om fraude met kilometerstanden tegen te gaan is op initia tief van de ANWB, de RAI Vereniging en de BOVAG de Nationale Auto Pas opgericht. Hiermee kunt u bij ruim 6.500 aangesloten autobedrijven de juiste kilometers tand van uw auto opvragen. Bij elke onderhoudsbeurt, reparatie, inruil, in- en verkoop, taxatie en keuring voert het autobedrijf de tellerstand van dat moment in. Deze komt dan terecht in de databank van de Nationale Auto Pas. Zo ontstaat van elk voertuig een steeds verder groeiende historie van kilometerstanden. Op www.auto- pas.nl kunt u kijken of het autobedrijf waar u een auto wilt kopen of waar uw auto in onderhoud is, ook is aan gesloten bij de Nationale Autopas." Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenantwoordC" wegener.nl Eerdere vragen en antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto. Wie rallyrijder wil worden, of de kans wil hebben onder deskundige begeleiding in een rallyauto te rijden, kan binnenkort starten met een nieuwe rallyop leiding. Rensportschool'Zandvoort en Rally Company hebben vier theorie-avonden gepland en vier praktijkda- gen: twee op het Circuit Park Zandvoort, een dag op een onverhard circuit en een spannende slotdag op en om het Duitse vliegveld Niederrhein. Het grootste rallytalent van de opleiding mag een rallysprint rijden met de auto van Rally Company. Het vaste instructieteam bestaat uit coureurs als Sandra van der Sloot, Tom Coronel en Ste fan de Groot. De opleiding start op zaterdag 17 januari 2004 en de kosten bedragen 745 euro. Meer info op www.rallycursus.nl of www.rsz.nl Vervelend, maar vooral heel zielig, zijn kinde ren op de fiets in slecht weer. Voor- of achterop lijkt het soms nog natter dan wanneer je zelf fietst. Maar de boodschappen moeten gedaan, het kind moet toch naar de peuter speelzaal, dus vooruit dan maar. Bike-a-way heeft daar nu een oplossing voor. Een waterafstotende zak met poncho, die kin deren in fietsstoeltjes warm houdt. Helaas past hij alleen om een Bobike stoeltje. Hij is wel in twee maten te koop, bij de rij wielhandel, voor 43,95 eu ro als mini en 57 euro als maxi. Ecologie en emotie zijn de kernwoorden van vier nieuwe studiemodellen van Toyota. Met geavanceer de milieuvriendelijke aandrijftechnieken is het merk voorbereid op de toekomst. De PM (Personal Mobility) is helemaal een futuristisch model. Een eenzitter met van binnen de nieuwste communicatiesystemen. Op de To kyo Motor Show zijn ook hybride aandrijvingen met brandstofceltechnologie en andere nieuwe voertuigcon cepten gepresenteerd. Ook de hybride roadster CS&S, die vorige maand op de show in Frankfurt al onthuld werd. De Fine-N wordt voortbewogen door een brandstofcelsys teem en vier in de wielen geplaatste elektromotoren. En de NLSV heeft een grote, op afstand te bedienen elektri sche schuifdeur die toegang biedt tot een ruim interieur met een vlakke, brede vloer en enorm veel hoofdruimte. En met de Crown Concept laat Toyota zien hoe een nieu we generatie luxe sedans voor de Japanse markt eruit ziet. De Toyota-studie PM is een eenpersoons voertuigje met veel te lecommunicatietechniek aan boord. Lexus presenteert deze week op de 37e Tokyo Motor Show een studiemodel van de 4wd RX als hybride. Lexus zal nog voor het einde van 2004 als eerste merk een suv (sport utility vehicle) met hybride-aandrijving in gebruik nemen. Het systeem combineert sterke elektro motoren met een 3.3 V6-benzinemotor. Volgende week in Auto: De Bibendum Challenge Occasion: de onkreukbare Volvo 343 Oude liefde: Geplet als een bierblikje Met een ponchozak lijdt het kind geen kou in het fietsstoeltje. Column Door Quirijn Visscher

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25