Scénic: zelfde circus, betere act Een Skoda met zelfdenkende TEST 25 I Straaljager op het fietspad Fiat Idea 'mpv' is leuk, maar niet bijzonder in samenwerking met OAutoTrack.nl zrijdag 24 oktober 2003 Het is alsof de oude Renault Scénic steeds treuriger gaat kijken nu zijn scherp gesne den aflosser er is. Nergens voor nodig. Al het goede is gebleven en het optreden is sterker dan ooit. Renault Scénic 1.6 Dynamique Comfort De Peilstok Golf nu al Winnaar Boek vol showauto's Mercedes en Armani Een auto of een brommer? Oude liefde roest niet ledactie: 0113-315680 miw.pzc.nl/auto [mail: redactie@pzc.nl 'ostbus314460 AA Goes.Advertentie-exploitatie: pord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; fceuws-Vlaanderen: 0114-372770; jationaal: 020-4562500. DoorJoop van der Pol De meningen wa ren ernstig ver deeld, in 1996. Het immer voortvarende Renault had weer eens een hieuw Segment ontdekt. Wie wil er nou een busje, haalden de critici hun neus op voor het ei- achtig verschijnsel dat Scénic leette. Wij, riep het andere tamp in koor, want een slim Ibusje was het wel. Het bood verrassend veel leefruimte en daarmee paste het middelste ei uit Renaults legbatterij perfect tussen het populaire ruimte krieltje Twingo en ganzenva- riant Espace. Silhouet Van de sceptici is sindsdien weinig meer vernomen. De Scénic werd een hit, en als de voortekenen niet bedriegen doet zijn opvolger het niet voor minder. Vergeleken bij zijn scherp gesneden silhouet krijgen de ooit modieuze orga nische vormen van de oude Scé nic iets treurigs. Weg met die afgezakte plaatdelen, de Scénic kijkt monter de wereld in. Hij lijkt wat groter, en dat is-ie ook. Dat strakkere vel vind je overal terug. Om te beginnen in het interieur dat, hoe zullen we 't zeggen, wat Duitser aandoet. De kunststoffen zijn mooi en so ber van vormgeving. Op de stoelen zit niet meer dat pluizi ge spul uit de Perzische bazaar, maar een nuchtere, koele stof. De ruimtelijke beleving is nog steeds die van een circustent. Vooral dankzij de nokhoogte en het nog weer grotere glasop pervlak voelt de Scénic welda dig aan. Praktisch is-ie ook; het complete spijkerbed van de fa kir kan erin en dan hou je nog twee stoelen over om te sturen en te zitten. Circus Scénic II zit bovendien weer voller met trucs en listige luikjes. We tel den nu vier opbergbakjes in de vloer, twee meer dan voor heen, en vier opbergladen on der de zittingen. In het dash boardkastje kun je wel hon derd clownsneuzen kwijt en die blijven daar nog koel in ook. De uitrusting is royaal Frans. Zo'n automatische, elektrische handrem die je rustig mag ver geten is een geweldig accessoi re. En een snelheidsregelaar, fantastisch ding! Hoef je nooit meer met je blik nerveus op de meternaald langs flitskasten te sluipen; afregelen op 30 km per uur en de Scénic gaat geen streep harder, hoe veel gas je per ongeluk ook geeft. Die nieuwlichterij waar de créa- teurs van Renault zo dol op zijn is soms ook wennen. Zoals de start/stopknop die werkt in combinatie met een platte cre ditcard-sleutel - alsof je de sleu telhanger in het contact steekt. Maar het werkt, wat maakt het uit. In het begin zit je ook in het ravijn rechts naast je stoel te graaien, omdat de versnel lingspook is verhuisd naar een bobbel onder het dashboard. Die pook smelt trouwens door de versnellingen als een beu- gelbekkie door een suikerspin. Het stuur van de Scénic staat voortaan net als bij gewone au to's verticaal en is elektrisch bekrachtigd. De gevoeligheid is goed gekozen, zelfs in lange bochten hoef je niet te corrige ren. De buitenverlichting en de ruitenwisserfuncties gaan schuil achter ultrakorte steel tjes aan het stuur. Steviger dan ouderwetse zwengels. Twee dingen zijn niet verbeterd: de te korte stoelzittingen en het rommelige digitale informatie display. Haastige spoed De prangende vraag van Scé- nic-bezitters en vooral van de genen die hem tot dusver links lieten liggen is natuurlijk: rijdt- ie ook beter? Het antwoord luidt ja. Het pannetje soep voor oma gaat niet meer over moe ders rok als je deze Renault met haastige spoed het klaver blad afjaagt. Het overhellen en de zachte vering van zijn voor- De koffiemolen' noemden fami lie en vrienden mijn eerste auto. Met die weinig vleien de omschrijving doelden ze °P het typische, ronkende geluid dat mijn Skoda 120 S via zijn korte uitlaatje de we reld inzond. Ik kocht het vehikel in 1980 van een dealer voor 750 gulden. Het karre- 'A met de motor achterin, was negen jaar eerder van de Tsjechische lopende band gerold en had inmiddels zo'n 70.000 km gelegd. Het was een bijzonder autootje. Schakelen gmg via een opvallend dun pookje dat ei genwijs uit de vloer omhoogstak. Het vin den van de juiste versnelling was aanvan kelijk meer een kwestie van geluk dan wijsheid. Maar naar mate het kilometrage steeg, nam de trefzekerheid van het pook- je toe. Luxe was geen Tsjechisch woord, denk ik. Alleen de ruitenwisser: die be- schikte over maar liefst twee snelheden en dhe intervalstanden. De eerste interval- stand had een even opmerkelijke als mys terieuze werking. Stond het mechanisme 1,1 die stand en begon het plots harder te regenen, dan gingen de wissers spontaan onafgebroken hun werk te doen. Was de regen zo goed als gestopt, dan schakelde J automatisch weer terug op de interval. Nu nog vraag ik me af of dit een futuris- Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. tisch hoogstandje van de ontwerpers was of een speling van de techniek. Over de vormgeving van mijn Skoda 120 S voerde ik regelmatig discussies. Ik vond die fraai, al moest ik toegeven dat de voor- en achterkant wel erg veel op elkaar le ken. De benzinedop was vernuftig voor het oog weggewerkt: hij vormde één ge heel met de sierstrip aan het rechter voorspatbord en sprong open als je een rukje gaf aan een knop in de auto. Dankzij dit vernuft vierde ik triomfen bij de benzi nepomp. Ik liet de pompbediendes graag Foto's Mare Bolsius De Scénic heeft allerlei snufjes. Linksboven bijvoorbeeld het 'on zichtbare' slot, dat met de key-card is te openen, ook als de accu leeg is. Foto's Mare Bolsius ganger zijn verdwenen en dat doet hem goed. De Scénic blijft bovendien op snelheid mooi stil, en dat komt mooi uit als je de soep nog warm bij oma wilt opdienen. De 1.6/115 pk die wij reden moet je voor wat actie wel 'n beetje oppoken. Is-ie eenmaal op toeren, dan toont hij zich een plezierig circus- paard. Van de 1.4, met 98 pk, vragen we ons af of die deze midi-mpv wel aan kan. In de gewone Mégane voldoet de 1.4 prima, maar die is ook 130 kilo lichter. In de Euro Ncap botsproeven haalde de Scénic vijf sterren, en dat kunstje flikt hij als eni ge in zijn soort. Dat is logisch. Een goede trapeze-artiest heeft een goed vangnet, nietwaar. Uitrusting: standaard o.a. zes airbags, elektrische stuurbe krachtiging, abs, noodstopbe krachtiging met automatische alarmlichten, bandenspannings controle, mistlampen voor, snel heidsregelaar en -begrenzer, elektrische ramen voor. Prijs: 23.495 euro (1.6 DC) 1.4 vanaf 20.795 euro 1.6 vanaf 21.595 euro 2.0 vanaf 24.095 euro 1.5 dCi vanaf 20.595 euro 1.9 dCi vanaf 23.995 euro Motor: Viercilinder 1.6/115 pk met 16 kleppen, maximum kop pel 152 Nm/4200 toeren per mi nuut. Lxbxh: 4,26 x 1,80 x 1,62 meter Wielbasis: 2,69 meter Conclusie: Renault had met de Scénic als eerste middenklasse- mpv een sterke primeur. De Scénic II is een afgewogen vervolg hierop. Nu alleen nog betere stoelen. Draaicirkel: 10,70 meter Bagageruimte: 430 - 1.840 liter Tankinhoud: 60 liter Gewicht: 1.295 kilo Max. aanhangergew.: 1.300 kg. (geremd) Verbruik: 1:12 Voor Veiligheid Weggedrag Ruimte Uitrusting Tegen Stoelzittingen Informatie-display Zijwindgevoeligheid Score: 9 een tijdje in vertwijfeling rond de auto lo pen, voordat ik de mysterieuze vulope ning, tjoep, tevoorschijn liet komen. Mijn favoriete vakantiebestemmingen la gen achter het IJzeren Gordijn. Niet alleen was het er goedkoop, het wemelde er ook van de Skoda's. Mijn vertrouwen in de Tsjechische techniek was wel groot, maar wat extra Skoda-garages waren nooit weg. Wel stuitte ik in het Oostblok op verbaas de reacties. 'Ein Hollander in einem Skoda. Das habe ich noch nie gesehen!' Wat kleine mankementen buiten beschou wing gelaten, wist mijn Tsjech van geen ophouden. De invoering van de periodieke keuring maakte echter een einde aan mijn rijgenot. Wat futiliteiten als speling in de stuurkogels en een niet onberispelijke bo demplaat waren de norse APK-keurmees- ters kennelijk te veel. En reparatie kon mijn beurs weer niet aan, dus hier scheid den zich voorgoed onze wegen. Ruimhar tig en gezegend met historisch besef als ik ben, bood ik mijn trouwe en unieke Skoda gratis ter conservering aan bij het Auto- tron in Rosmalen. 'Een typische Oostblok-auto die niet in uw museum mag ontbreken', luidde mijn glasharde schriftelijke verantwoor ding. Het antwoord was kort en van een ontgoochelende kilheid. 'Gebrek aan opslag ruimte'. De huidige koper is gek op een auto met mpv-achtige trekjes. Vooral de iets hogere zit spreekt hem aan. Fiat komt eind november met de nieuwe Idea, een op basis van de Punto opgetrokken auto die sterk lijkt op de Opel Meriva en de Hyundai Getz. Fiat blaast er over in de bus of ze het wiel opnieuw heeft uitgevonden, maar dat valt mee. Leuke auto, leuke mogelijkheden, maar he le lange verhalen hoeven er ook weer niet over verteld te worden. Hij komt straks als 1.2 en 1.9JTD, maar eerst als 1.4 (voor 16.000 euro) en 1.3 JTD (voor 19.500 euro). Met opbergvak- ken op het dashboard, opberg- mogelijkheden in de dakconso le en een passagiersstoel waar een tafeltje van te maken is, net als van het middendeel van de achterbankleuning. De stoe len achter kunnen bijna plat, maar niet worden uitgenomen. De Fiat Idea is getekend door Giu- giaro, maar oogt niet erg bijzonder. Want dat gebeurt toch prak tisch nooit, redeneren de Italia nen. De compacte mpv is met zijn 3.93 meter lengte eigenlijk een tussenmaat. Hij is met zijn 1.150 kilo niet te gek zwaar en ligt best op de weg. Achterin is het best zitten, daar is ook de hoofdruimte ruim voldoende. Het bagageruim varieert van 320 tot 1.420 liter. Bij Fiat denken ze er volgend jaar alles bij elkaar minstens 100.000 te verkopen. Volgend jaar komt er ook een chique Lancia-variant van de Idea. In Japan start deze week weer de jaar- lijkse Tokyo Motor Show. Autofabrikan ten pakken uit met hun laatste futuristische modellen, de één nog excentrieker dan de ander. Maar welke concept car spreekt het meeste aan? Misschien de Toyota ruimte- trike, of toch de opvallende mini-jeep van Chrysler? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. O Vorige week vroegen we u uit zeven genomineerden de Auto van het Jaar 2004 te kiezen. De Volkswagen Golf ging duidelijk met de zege aan de haal. De Toyo ta Avensis kon nog enigszins volgen, terwijl Opeis Meriva en de BMW 5 in de midden moot eindigden. De Micra van Nissan was slechts bij 1 procent van de stemmers de favoriete keuze. Auto van het Jaar 2004 O Volkswagen Golf G Toyota Avensis O Opel Meriva Q BMW 5 (3 Mazda 3 G Fiat Panda G Nissan Micra O Mat Leenders, lid van Club Volkswagen en VW Golf-freak: "Vanzelfsprekend ben ik niet verrast door de eerste plaats van de nieuwe Golf. Het is dan ook weer een plaatje van een auto. Zijn grote kracht is op nieuw dat 'ie zijn identiteit trouw blijft. Verder staat de kwaliteit van de Golf natuurlijk buiten kijf. Gooi het por tier maar eens dicht en je weet wat ik bedoel. De kans dat ie ook daadwerkelijk Auto van het Jaar wordt? Ik denk klein, de Golf heeft immers al eens eerder deze prijs gewonnen. Al moet ik zeggen dat in dit rijtje van veelal huis-tuin-en-keuken auto's de Golf er wel uit springt." Showauto's en Conceptcars heet een nieuw boek, dat het blad Autovisie uitgeeft. Nu bladen als AutoWeek en het nieuwe Autopodium zich ook vaker richten op de glamour van de autowereld ziet Autovisie zich gedwon gen tot extra pagina's in het blad, maar ook tot regelma tiger uitgave van extra's. Zoals het 146 pagina's tellende boek Showauto's en Conceptcars, dat voor 9,95 euro in de winkel ligt. Geen naslagwerk, maar veel foto's van bijzondere showauto's met korte beschrijvingen. En hier en daar een interviewtje met de bedenker van het mo del. Het lijkt vergezocht, maar er is wel degelijk een overeenkomst tussen mode en auto's. Dat vinden althans Mercedes-Benz en het Milanese modehuis Armani. Zij hebben samen gewerkt aan de CLK Giorgio Armani Design Car. Een au to, in Milaan gepresenteerd, met natuurlijk veel hoog waardig leer en aparte kleu ren. Mogelijk komt een be perkte versie van de trendy auto ook in Nederland te koop, aldus Mercedes. Armani ontwierp een Mercedes met veel leer. Is het een auto? Is het een brommer? Nee, het is de nieuwe Barossa Stinger 250. Een atv, een klein en zui nig motorvoertuig voor elk terrein. Hij kost wel 4000 eu ro, maar dan heb je ook iets bijzonders. Het voertuig kan op de verharde en onverharde weg rijden. Hij mag zelfs op de openbare weg, maar dan moet er een kente ken op zitten en moet de bestuurder een (auto)rijbewijs hebben. De Barossa is leverbaar in de kleuren rood, blauw, geel en zwart en de motor is een luchtgekoelde 250 cc twee-cilinder met 19 pk bij 8.500 toeren per mi nuut. Dan heeft hij ook nog vijf versnellingen die het vermogen via een ketting naar de achterwielen brengen. Vóór heeft hij een trommelrem, achter een schrijfrem. Om de stalen velgen zitten brede banden. De Barossa Stinger 250 weegt 162 kilogram en draait op loodvrije benzine. Binnenkort komt hij te koop. De prijs van 3.995 euro is overigens exclusief bpm. Want die belasting wordt alleen betaald als hij op kenteken gezet wordt. Er is een groeiend aantal autobedrijven en verkopers van tuinmachines dat de atv in het assortiment neemt. Meer informatie: BdJ Imports bv, tel. 0186-636567 of www.bdj-imports.com. Een atv als de Barossa kost 4.000 euro, exclusief. Door Marcel Gosselink

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 23