Scénic: zelfde circus, betere act
Een Skoda met zelfdenkende
TEST
25 I Straaljager op het fietspad
Fiat Idea 'mpv' is leuk,
maar niet bijzonder
in samenwerking met OAutoTrack.nl
zrijdag 24 oktober 2003
Het is alsof de oude Renault Scénic steeds
treuriger gaat kijken nu zijn scherp gesne
den aflosser er is. Nergens voor nodig. Al het
goede is gebleven en het optreden is sterker
dan ooit.
Renault Scénic 1.6 Dynamique Comfort
De Peilstok
Golf nu al Winnaar
Boek vol showauto's
Mercedes en Armani
Een auto of een brommer?
Oude liefde roest niet
ledactie: 0113-315680
miw.pzc.nl/auto
[mail: redactie@pzc.nl
'ostbus314460 AA Goes.Advertentie-exploitatie:
pord- en Midden-Zeeland: 0113-315520;
fceuws-Vlaanderen: 0114-372770;
jationaal: 020-4562500.
DoorJoop van der Pol
De meningen wa
ren ernstig ver
deeld, in 1996.
Het immer
voortvarende
Renault had weer eens een
hieuw Segment ontdekt. Wie wil
er nou een busje, haalden de
critici hun neus op voor het ei-
achtig verschijnsel dat Scénic
leette. Wij, riep het andere
tamp in koor, want een slim
Ibusje was het wel. Het bood
verrassend veel leefruimte en
daarmee paste het middelste ei
uit Renaults legbatterij perfect
tussen het populaire ruimte
krieltje Twingo en ganzenva-
riant Espace.
Silhouet
Van de sceptici is sindsdien
weinig meer vernomen. De
Scénic werd een hit, en als de
voortekenen niet bedriegen
doet zijn opvolger het niet
voor minder. Vergeleken bij
zijn scherp gesneden silhouet
krijgen de ooit modieuze orga
nische vormen van de oude Scé
nic iets treurigs. Weg met die
afgezakte plaatdelen, de Scénic
kijkt monter de wereld in.
Hij lijkt wat groter, en dat is-ie
ook.
Dat strakkere vel vind je overal
terug. Om te beginnen in het
interieur dat, hoe zullen we 't
zeggen, wat Duitser aandoet. De
kunststoffen zijn mooi en so
ber van vormgeving. Op de
stoelen zit niet meer dat pluizi
ge spul uit de Perzische bazaar,
maar een nuchtere, koele stof.
De ruimtelijke beleving is nog
steeds die van een circustent.
Vooral dankzij de nokhoogte
en het nog weer grotere glasop
pervlak voelt de Scénic welda
dig aan. Praktisch is-ie ook; het
complete spijkerbed van de fa
kir kan erin en dan hou je nog
twee stoelen over om te sturen
en te zitten. Circus Scénic II zit
bovendien weer voller met
trucs en listige luikjes. We tel
den nu vier opbergbakjes in de
vloer, twee meer dan voor
heen, en vier opbergladen on
der de zittingen. In het dash
boardkastje kun je wel hon
derd clownsneuzen kwijt en
die blijven daar nog koel in
ook.
De uitrusting is royaal Frans.
Zo'n automatische, elektrische
handrem die je rustig mag ver
geten is een geweldig accessoi
re. En een snelheidsregelaar,
fantastisch ding! Hoef je nooit
meer met je blik nerveus op de
meternaald langs flitskasten te
sluipen; afregelen op 30 km
per uur en de Scénic gaat geen
streep harder, hoe veel gas je
per ongeluk ook geeft.
Die nieuwlichterij waar de créa-
teurs van Renault zo dol op zijn
is soms ook wennen. Zoals de
start/stopknop die werkt in
combinatie met een platte cre
ditcard-sleutel - alsof je de sleu
telhanger in het contact steekt.
Maar het werkt, wat maakt het
uit. In het begin zit je ook in
het ravijn rechts naast je stoel
te graaien, omdat de versnel
lingspook is verhuisd naar een
bobbel onder het dashboard.
Die pook smelt trouwens door
de versnellingen als een beu-
gelbekkie door een suikerspin.
Het stuur van de Scénic staat
voortaan net als bij gewone au
to's verticaal en is elektrisch
bekrachtigd. De gevoeligheid is
goed gekozen, zelfs in lange
bochten hoef je niet te corrige
ren. De buitenverlichting en de
ruitenwisserfuncties gaan
schuil achter ultrakorte steel
tjes aan het stuur. Steviger dan
ouderwetse zwengels. Twee
dingen zijn niet verbeterd: de
te korte stoelzittingen en het
rommelige digitale informatie
display.
Haastige spoed
De prangende vraag van Scé-
nic-bezitters en vooral van de
genen die hem tot dusver links
lieten liggen is natuurlijk: rijdt-
ie ook beter? Het antwoord
luidt ja. Het pannetje soep voor
oma gaat niet meer over moe
ders rok als je deze Renault
met haastige spoed het klaver
blad afjaagt. Het overhellen en
de zachte vering van zijn voor-
De koffiemolen' noemden fami
lie en vrienden mijn eerste
auto. Met die weinig vleien
de omschrijving doelden ze
°P het typische, ronkende geluid dat mijn
Skoda 120 S via zijn korte uitlaatje de we
reld inzond. Ik kocht het vehikel in 1980
van een dealer voor 750 gulden. Het karre-
'A met de motor achterin, was negen jaar
eerder van de Tsjechische lopende band
gerold en had inmiddels zo'n 70.000 km
gelegd.
Het was een bijzonder autootje. Schakelen
gmg via een opvallend dun pookje dat ei
genwijs uit de vloer omhoogstak. Het vin
den van de juiste versnelling was aanvan
kelijk meer een kwestie van geluk dan
wijsheid. Maar naar mate het kilometrage
steeg, nam de trefzekerheid van het pook-
je toe. Luxe was geen Tsjechisch woord,
denk ik. Alleen de ruitenwisser: die be-
schikte over maar liefst twee snelheden en
dhe intervalstanden. De eerste interval-
stand had een even opmerkelijke als mys
terieuze werking. Stond het mechanisme
1,1 die stand en begon het plots harder te
regenen, dan gingen de wissers spontaan
onafgebroken hun werk te doen. Was de
regen zo goed als gestopt, dan schakelde
J automatisch weer terug op de interval.
Nu
nog vraag ik me af of dit een futuris-
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
tisch hoogstandje van de ontwerpers was
of een speling van de techniek.
Over de vormgeving van mijn Skoda 120 S
voerde ik regelmatig discussies. Ik vond
die fraai, al moest ik toegeven dat de voor-
en achterkant wel erg veel op elkaar le
ken. De benzinedop was vernuftig voor
het oog weggewerkt: hij vormde één ge
heel met de sierstrip aan het rechter
voorspatbord en sprong open als je een
rukje gaf aan een knop in de auto. Dankzij
dit vernuft vierde ik triomfen bij de benzi
nepomp. Ik liet de pompbediendes graag
Foto's Mare Bolsius
De Scénic heeft allerlei snufjes.
Linksboven bijvoorbeeld het 'on
zichtbare' slot, dat met de key-card
is te openen, ook als de accu leeg is.
Foto's Mare Bolsius
ganger zijn verdwenen en dat
doet hem goed. De Scénic blijft
bovendien op snelheid mooi
stil, en dat komt mooi uit als je
de soep nog warm bij oma wilt
opdienen. De 1.6/115 pk die wij
reden moet je voor wat actie
wel 'n beetje oppoken. Is-ie
eenmaal op toeren, dan toont
hij zich een plezierig circus-
paard. Van de 1.4, met 98 pk,
vragen we ons af of die deze
midi-mpv wel aan kan. In de
gewone Mégane voldoet de 1.4
prima, maar die is ook 130 kilo
lichter.
In de Euro Ncap botsproeven
haalde de Scénic vijf sterren,
en dat kunstje flikt hij als eni
ge in zijn soort. Dat is logisch.
Een goede trapeze-artiest heeft
een goed vangnet, nietwaar.
Uitrusting: standaard o.a. zes
airbags, elektrische stuurbe
krachtiging, abs, noodstopbe
krachtiging met automatische
alarmlichten, bandenspannings
controle, mistlampen voor, snel
heidsregelaar en -begrenzer,
elektrische ramen voor.
Prijs: 23.495 euro (1.6 DC)
1.4 vanaf 20.795 euro
1.6 vanaf 21.595 euro
2.0 vanaf 24.095 euro
1.5 dCi vanaf 20.595 euro
1.9 dCi vanaf 23.995 euro
Motor: Viercilinder 1.6/115 pk
met 16 kleppen, maximum kop
pel 152 Nm/4200 toeren per mi
nuut.
Lxbxh: 4,26 x 1,80 x 1,62 meter
Wielbasis: 2,69 meter
Conclusie: Renault had met de
Scénic als eerste middenklasse-
mpv een sterke primeur.
De Scénic II is een afgewogen
vervolg hierop. Nu alleen nog
betere stoelen.
Draaicirkel: 10,70 meter
Bagageruimte: 430 - 1.840 liter
Tankinhoud: 60 liter
Gewicht: 1.295 kilo
Max. aanhangergew.: 1.300 kg.
(geremd)
Verbruik: 1:12
Voor
Veiligheid
Weggedrag
Ruimte
Uitrusting
Tegen
Stoelzittingen
Informatie-display
Zijwindgevoeligheid
Score: 9
een tijdje in vertwijfeling rond de auto lo
pen, voordat ik de mysterieuze vulope
ning, tjoep, tevoorschijn liet komen.
Mijn favoriete vakantiebestemmingen la
gen achter het IJzeren Gordijn. Niet alleen
was het er goedkoop, het wemelde er ook
van de Skoda's. Mijn vertrouwen in de
Tsjechische techniek was wel groot, maar
wat extra Skoda-garages waren nooit weg.
Wel stuitte ik in het Oostblok op verbaas
de reacties. 'Ein Hollander in einem Skoda.
Das habe ich noch nie gesehen!'
Wat kleine mankementen buiten beschou
wing gelaten, wist mijn Tsjech van geen
ophouden. De invoering van de periodieke
keuring maakte echter een einde aan mijn
rijgenot. Wat futiliteiten als speling in de
stuurkogels en een niet onberispelijke bo
demplaat waren de norse APK-keurmees-
ters kennelijk te veel. En reparatie kon
mijn beurs weer niet aan, dus hier scheid
den zich voorgoed onze wegen. Ruimhar
tig en gezegend met historisch besef als ik
ben, bood ik mijn trouwe en unieke Skoda
gratis ter conservering aan bij het Auto-
tron in Rosmalen. 'Een typische Oostblok-auto
die niet in uw museum mag ontbreken', luidde
mijn glasharde schriftelijke verantwoor
ding. Het antwoord was kort en van een
ontgoochelende kilheid. 'Gebrek aan opslag
ruimte'.
De huidige koper is gek op een
auto met mpv-achtige trekjes.
Vooral de iets hogere zit
spreekt hem aan. Fiat komt
eind november met de nieuwe
Idea, een op basis van de Punto
opgetrokken auto die sterk
lijkt op de Opel Meriva en de
Hyundai Getz. Fiat blaast er
over in de bus of ze het wiel
opnieuw heeft uitgevonden,
maar dat valt mee. Leuke auto,
leuke mogelijkheden, maar he
le lange verhalen hoeven er
ook weer niet over verteld te
worden.
Hij komt straks als 1.2 en
1.9JTD, maar eerst als 1.4 (voor
16.000 euro) en 1.3 JTD (voor
19.500 euro). Met opbergvak-
ken op het dashboard, opberg-
mogelijkheden in de dakconso
le en een passagiersstoel waar
een tafeltje van te maken is,
net als van het middendeel van
de achterbankleuning. De stoe
len achter kunnen bijna plat,
maar niet worden uitgenomen.
De Fiat Idea is getekend door Giu-
giaro, maar oogt niet erg bijzonder.
Want dat gebeurt toch prak
tisch nooit, redeneren de Italia
nen. De compacte mpv is met
zijn 3.93 meter lengte eigenlijk
een tussenmaat. Hij is met zijn
1.150 kilo niet te gek zwaar en
ligt best op de weg. Achterin is
het best zitten, daar is ook de
hoofdruimte ruim voldoende.
Het bagageruim varieert van
320 tot 1.420 liter.
Bij Fiat denken ze er volgend
jaar alles bij elkaar minstens
100.000 te verkopen. Volgend
jaar komt er ook een chique
Lancia-variant van de Idea.
In Japan start deze week weer de jaar-
lijkse Tokyo Motor Show. Autofabrikan
ten pakken uit met hun laatste futuristische
modellen, de één nog excentrieker dan de
ander. Maar welke concept car spreekt het
meeste aan? Misschien de Toyota ruimte-
trike, of toch de opvallende mini-jeep van
Chrysler? Stem mee in de Kwestie van de
Week.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
O Vorige week vroegen we u uit zeven
genomineerden de Auto van het Jaar
2004 te kiezen. De Volkswagen Golf ging
duidelijk met de zege aan de haal. De Toyo
ta Avensis kon nog enigszins volgen, terwijl
Opeis Meriva en de BMW 5 in de midden
moot eindigden. De Micra van Nissan was
slechts bij 1 procent van de stemmers de
favoriete keuze.
Auto van het Jaar 2004
O Volkswagen Golf
G Toyota Avensis
O Opel Meriva
Q BMW 5
(3 Mazda 3
G Fiat Panda
G Nissan Micra
O Mat Leenders, lid van Club Volkswagen en VW
Golf-freak: "Vanzelfsprekend ben ik niet verrast
door de eerste plaats van de nieuwe Golf. Het is dan ook
weer een plaatje van een auto. Zijn grote kracht is op
nieuw dat 'ie zijn identiteit trouw blijft. Verder staat de
kwaliteit van de Golf natuurlijk buiten kijf. Gooi het por
tier maar eens dicht en je weet wat ik bedoel. De kans
dat ie ook daadwerkelijk Auto van het Jaar wordt? Ik
denk klein, de Golf heeft immers al eens eerder deze prijs
gewonnen. Al moet ik zeggen dat in dit rijtje van veelal
huis-tuin-en-keuken auto's de Golf er wel uit springt."
Showauto's en Conceptcars heet een nieuw boek, dat
het blad Autovisie uitgeeft. Nu bladen als AutoWeek
en het nieuwe Autopodium zich ook vaker richten op de
glamour van de autowereld ziet Autovisie zich gedwon
gen tot extra pagina's in het blad, maar ook tot regelma
tiger uitgave van extra's. Zoals het 146 pagina's tellende
boek Showauto's en Conceptcars, dat voor 9,95 euro in
de winkel ligt. Geen naslagwerk, maar veel foto's van
bijzondere showauto's met korte beschrijvingen. En hier
en daar een interviewtje met de bedenker van het mo
del.
Het lijkt vergezocht,
maar er is wel degelijk
een overeenkomst tussen
mode en auto's. Dat vinden
althans Mercedes-Benz en
het Milanese modehuis
Armani. Zij hebben samen
gewerkt aan de CLK Giorgio
Armani Design Car. Een au
to, in Milaan gepresenteerd,
met natuurlijk veel hoog
waardig leer en aparte kleu
ren. Mogelijk komt een be
perkte versie van de trendy
auto ook in Nederland te
koop, aldus Mercedes.
Armani ontwierp een
Mercedes met veel leer.
Is het een auto? Is het een brommer? Nee, het is de
nieuwe Barossa Stinger 250. Een atv, een klein en zui
nig motorvoertuig voor elk terrein. Hij kost wel 4000 eu
ro, maar dan heb je ook iets bijzonders. Het voertuig
kan op de verharde en onverharde weg rijden. Hij mag
zelfs op de openbare weg, maar dan moet er een kente
ken op zitten en moet de bestuurder een (auto)rijbewijs
hebben. De Barossa is leverbaar in de kleuren rood,
blauw, geel en zwart en de motor is een luchtgekoelde
250 cc twee-cilinder met 19 pk bij 8.500 toeren per mi
nuut. Dan heeft hij ook nog vijf versnellingen die het
vermogen via een ketting naar de achterwielen brengen.
Vóór heeft hij een trommelrem, achter een schrijfrem.
Om de stalen velgen zitten brede banden. De Barossa
Stinger 250 weegt 162 kilogram en draait op loodvrije
benzine. Binnenkort komt hij te koop. De prijs van 3.995
euro is overigens exclusief bpm. Want die belasting
wordt alleen betaald als hij op kenteken gezet wordt.
Er is een groeiend aantal autobedrijven en verkopers
van tuinmachines dat de atv in het assortiment neemt.
Meer informatie: BdJ Imports bv, tel. 0186-636567 of
www.bdj-imports.com.
Een atv als de Barossa kost 4.000 euro, exclusief.
Door Marcel Gosselink