We hebben onze integriteit nooit verloren K's Choice Japans avontuur van een Zeeuwse componist donderdag 23 oktober 2003 ga componeerde in opdracht van Nieuwe Muziek Zeeland het Piano Concerto. Het muziekstuk werd zondag opgevoerd door het Xenakis Ensemble.in het Japanse Yo kohama en beleefde daar mee de première. Douwe Eisenga reisde met het gezel schap mee en hield een dag boek bij. De Middelburgse com ponist Douwe Eisen- Dinsdag: Welcome in Japan. Het bord hangt boven de roltrap. We zijn net gearriveerd op Narita Airport, vlakbij Tokio. Het al lereerste wat opvalt is de betrekkelijke stilte in de aan komsthal. Een stilte die hele maal niet past bij een vliegveld van dergelijke omvang. Het be valt me wel. Een meneer van het Kanagawa Arts Festival staat op ons te wachten. Een keurig bord met daarop Xenakis Ensemble in de handen. In de bus naar Yokoha ma valt voor het eerst iets van Japan zelf te zien. 't Is eigenlijk net België, het eerste kwartier tje. Dezelfde rommeligheid en vaak lelijke nonchalance als het gaat om het inrichten van de openbare ruimte. Hoe langer we rijden, hoe grootschaliger de le lijkheid wordt. Tokio vormt sa men met de wereldhaven Yoko hama en nog wat steden één groot conglomeraat waar 33 miljoen mensen wonen. Nauwe lijks groen te zien, enkel asfalt en beton. Japan is een raar land wat dat betreft. Geef de mensen een tuin of laat ze cadeautje in pakken en het wordt prachtig. Het milieu wordt echter stelsel matig en uiterst doeltreffend verpest. De locatie van ons hotel had echter niet beter gekund. Het is gelegen aan een brede laan met veel bomen en kijkt uit op het Yamashita Park. Achter het park begint de baai waaraan Yokohama ligt. Hier blijkt het met de verpesting van de eigen woonomgeving wel mee te val len. De stad maakt een schone indruk. In het park dagen kin deren de roofvogels uit die bo ven hen in de lucht hangen. Ver derop zit een grote groep - in schooluniformen gestoken - jongens en meisjes gehurkt te luisteren naar wat hun begelei der door een megafoon aan het vertellen is. Achter het hotel, op nog geen twee minuten lopen, ligt het levendige en kleurrijke Chinatown. 's Middags gaat ieder van ons zijn eigen weg. De meesfen doen met de jetlag in de benen even een tukje. Ik besluit nog even door te ploegen om in ieder ge val 's avonds goed te kunnen sla pen. Ik werk een uur of twee aan orkestmateriaal voor Momo, de muziektheaterproductie die op tweede kerstdag in première gaat in de nieuwe schouwburg in Goes. Daarna struin ik de smalle straatjes van Chinatown door, me vergapend aan de bon te verzameling van meer dan vijfhonderd winkeltjes en res taurantjes. Woensdag Ook op loopafstand ligt de futu ristische wijk Minato Mirai 21 District, mijn doel voor deze morgen. Yokohama lijkt nog het meest op Rotterdam. Het zijn beide havensteden die in de oor log zijn platgebombardeerd. Het verschil zit 'm in de rust die hier het straatleven beheerst. Ik Het Xenakis Ensemble in Japan. foto's PvH Mediaproducties De première loopt geweldig Douwe Eisenga had een overvolle stad verwacht -jachtig, smerig en lawaaierig - maar vindt gelukkig niets van dat alles. Het verkeer rijdt kalm door de straten. Automobilisten wachten geduldig totdat je bent overgestoken, vriendelijk met hun hoofd knikkend. De men sen maken een volkomen relax te indruk. Het winkelpersoneel blijft vrolijk tegen je doorbab belen, ook al beseffen ze dat je er geen woord van verstaat. Voor de leden van het Xenakis Ensemble is dit absoluut geen snoepreisje. Voorafgaand aan de reis hebben ze al vier dagen gewerkt in het Muziektheater in Amsterdam. Hier wordt elke dag van tien tot vijf in de kleine zaal van de nabij gelegen Ken- min Concerthall gerepeteerd. Om drie uur is mijn Pianocon certo aan de beurt. Het is een spetterend stuk waarin tal van ritmische lagen op elkaar gesta peld zijn. De akoestiek van de zaal blijkt niet erg mee te wer ken. De verschillende ritmes versmelten teveel en de lage no ten verliezen het in deze ruimte van de hoge. De nodige drive die in Amsterdam al zeer stevig klonk gaat hier enigszins verlo ren. Ik kan er op dit moment weinig aan doen, temeer omdat het stuk zondag in een andere zaal gespeeld gaat worden. Terug in het hotel werk ik zo'n drie uur aan Momo. Na het diner drinken we met een aantal mensen sake in een klein kroegje in Chinatown. Voordat je je glas aanraakt word je ge acht je handen te wassen met een bijgeleverd vochtig doekje. Hygiëne is hier het hoogste goed. Het toilet op onze high tech hotelkamers heeft meer knopjes dan een spaceshuttle en zelfs in de supermarkt veeg je eerst je handen schoon voordat je het fruit in een zakje stopt. Donderdag Ik heb verschrikkelij k slecht ge slapen. Na een zeer fitte woens dag blijkt het tijdsverschil nog lang niet overwonnen te zijn. Mijn doel voor de ochtend is de Sankeien Garden, een van de mooiste Japanse tuinen van Yo kohama. Het is veel verder lo pen dan ik had verwacht en bo vendien erg moeilijk te vinden. Langzamerhand kom ik erach ter dat wanneer een Japanner 'left' en 'light' zegt, hij met dat laatste even goed rechtdoor als rechts kan bedoelen. De tuinen zijn echter zeer de moeite waard. 's Middags werkt het ensemble aan Two, het andere opdracht- werk voor deze concerten, ge schreven door Lorre Lynn Tryt- ten. Aan het eind van de middag zien veel musici er volkomen af gemat uit. Er zijn er meer die een slechte nacht gehad hebben. Een bezoek aan een Noh-thea- terdat ik voor deze avond in ge dachten had, gaat niet door. Deze eeuwenoude Japanse the atertraditie schijnt een must te zijn voor iedereen die Japan be zoekt. Er Is een Noh-theater in Yokohama, maar die heeft deze week maar één voorstelling, juist op de avond dat het ensem ble een concert geeft. Vrijdag Het lijf is nog steeds in de war. Om vier uur in de ochtend ben ik klaarwakker. Ik besluit het or kestmateriaal voor Momo van daag in één keer af te maken. Als je om vijf uur begint, kun je een hoop werk verzetten. In het be gin van de middag ben ik klaar. Tijd om cadeautjes en ansicht kaarten voor het thuisfront te kopen, al blijkt dat laatste nog niet zo eenvoudig. Yokohama is nauwelijks op toerisme inge steld. Buiten het hotel kom je slechts sporadisch een westers gezicht tegen. In heel China town is geen kaart te vinden, 's Avonds vindt het eerste con cert van het Xenakis Ensemble plaats in de kleine zaal van de Kenmin Hall. Ongeveer twee derde van de vijfhonderd stoe len is bezet. Hoewel het pro gramma, samengesteld door Ad van 't Veer van Nieuwe Muziek, beslist niet eenvoudig is, zit het publiek uitermate geconcen treerd te luisteren. De bijval, vooral voor de solisten, is erg groot. In de pauze zijn alle bezoekers aangewezen op één frisdrank automaat. Concerten hebben in Japan een andere plek in het so ciale leven dan in Nederland. Een concert begint doorgaans om zeven uur, zodat de luiste raar meteen vanaf zijn werk plek - vaak in het centrum van de stad - kan aanschuiven. Na afloop blijft hij niet voor een glas wijn. Geen tijd, want de weg naar huis, in zo'n immens stedelijk gebied, is vaak te lang. Na de pauze is de première van het stuk van Lorre. Dit vrolijke slagwerkconcert is bijna een verademing tussen de complexe klankerupties van componisten als Xenakis. Het is zo leuk van Ad van 't Veer, dat hij ondanks zijn voorliefde voor dat soort muziek, toch mensen als Lorre en mij de gelegenheid geeft een ander geluid te laten horen. Zaterdag Vandaag is het de enige bijna- vrije dag voor het ensemble. Daar heeft het ook wel recht op na negen, intensieve en door het tijdsverschil door elkaar gehus selde dagen. Bijna, want zelfs vandaag wordt er van vijf tot acht gerepeteerd aan de stukken waarin klavecimbelspeelster Elisabeth Chojnacka de hoofd rol heeft. Met een aantal mensen zwerven we door Kamakura, een stadje aan de kust op een half uur trei nen van Yokohama. In de der tiende eeuw was Kamakura het politieke en culturele centrum van Japan. Het stadje herbergt een groot aantal indrukwek kende tempels uit verschillende periodes. De 'Weg naar de Vre de' van de tempel Sasukeinarij- inja, het dertig meter hoge Bud- dhabeeld bij Hesedara en de duizenden in slagorde opgestel de beeldjes in het tempelcom plex Syugenji doen je sterk be seffen dat je in een volslagen andere cultuurgeschiedenis rondloopt. Zondag Ook nu weer repeteert het en semble. Het is de laatste repeti tie voor het concert dat opent met mijn stuk. De akoestiek van de Kenritsu Ongakudo Hall is prachtig. Opnieuw valt me weer op hoe ongelofelijk goed de mu sici van het Xenakis Ensemble zijn. Binnen de hedendaagse muziek behoren ze tot de abso lute top van Nederland. Het is niet voor niets dat deze mensen, in allerlei verschillende ensem bles, voortdurend de wereld rondreizen. Gerard Bouwhuis bijvoorbeeld, de solist in mijn stuk, komt net terug van een tiendaags verblijf in Sint Pe tersburg om één dag na dit Ja pan-avontuur weer voor een week na Vancouver te reizen. De laatste doorloop voor het concert gaat fantastisch. Het tempo is goed en de balans is in orde. Ook nu is de zaal yoor tweederde gevuld, wat in deze concerthal neerkomt op zo'n 750 mensen. De nationale radio maakt een opname die in no vember uitgezonden wordt. De première loopt geweldig, al is het tempo een fractie te ge jaagd. Speciaal voor deze gele genheid speelt Gerard, pal voor mijn stuk aan, een oud Japans kinderliedje. Het is het wijsje dat hier uit de stoplichten klinkt wanneer ze op groen springen en dat ik eerder in de week voor Gerard noteerde. De zaal is enthousiast al merk ik in de pauze dat vooral het jonge re publiek de ritmische drive van mijn muziek waardeert. De oudere generatie lijkt het wat minder goed te kunnen plaat sen. De oudere Japanse compo nisten aan wie ik na afloop voorgesteld wordt, komen in ie der geval niét verder dan een plichtmatig 'pongratulations'. Dan resteert ons nog een recep tie met een hoop toespraken. De leden van het ensemble zijn langzamerhand te moe om er goed naar te luisteren. Ook Ad van 't Veer houdt een rede. Glunderend van oor tot oor. Hij is de man die deze concertreis geïnitieerd heeft én tot een goed einde bracht. Als hij aan het woord is, luistert het ensemble welAan alles merk j e deze week dat de musici zich het vuur uit de schenen lopen voor deze man. En terecht. Ik heb 'm een week mogen meemaken. Ad van 't Veer, zo heb ik gemerkt, is ie mand op wie je zuinig moet zijn. Douwe Eisenga Sarah en Gert Bettens De eerste vraag die je geneigd bent te stellen aan Gert en Sarah Bettens na het doornemen van vier K's Choice-albums een stapeltje interviews is: gaat het nu weer een beetje? Het ongrijpbare geluk, twijfel, stress én het gevoel verdwaald te Z1jn in het leven, komen telkens terug in vraaggesprekken en in liedjes.Vooral Al most happy, het laatste studioalbum van de Belgische band uit 2000, ademt die mild- droevige sfeer. „Het geeft onze gemoedstoe stand op dat moment goed weer", zegt Gert. '»0f ik moet zeggen: mijn gemoedstoestand, al is het nummer door Sarah geschreven." Bet is een rare periode geweest, waarin ik ®e redelijk verloren voelde", zegt Sarah «ttens. „Het gevoel dat je niet goed weet wanneer je eindelijk gaat thuiskomen. Dat isnu wel voorbijIk zit nog altij d met dezelf de vragen als toen, de grote filosofische le vensvragen. Wat, waarom, wat betekent de dood, wat betekent de liefde? Maar ze be heersen mijn leven niet meer. De antwoor den weet ik nog steeds niet, maar dat houdt ®e niet meer tegen om te genieten van het 0°k met Gert Bettens gaat het 'veel beter' dan in die hectische tijd, toen de groep op wt toppunt van haar roem stond en bezig was met de verovering van Amerika. „Al is 'jfiij altijd dat almost happy-gevoel latent aanwezig. En dat is gek, want ik ben eigen- 'lk een heel gelukkig persoon. Maar ik pie ker nu eenmaal veel. Het is gewoon een deel van mijn persoonlijkheid. Nu ik dat weet, valt daar ook heel gelukkig verder mee te le ven." Een jaar geleden namen broer en zus Bet tens voor onbepaalde tijd verlof van K's Choice en begonnen beiden aan een solo project. De belangstelling voor de Vlaamse rockgroep werd warm gehouden met het dubbele live-album Live en ter gelegenheid van het tienjarige bestaan - al is dat nu dus een sluimerend bestaan - zijn nu een compi- latie-cd en een omvangrijke dvd uitge bracht. Op het album 10 staat een bloemlezing van songs van de vier studioplaten die sinds 1993 werden uitgebracht: The great subcon scious club (1993), het doorbraakalbum Pa radise in me (1995) met de inmiddels klas sieke hit Not an addict, Cocoon crash (1998) en Almost happy (2000). Verder staan er drie nummers op die nooit zijn uitgebracht en een track van het live-album. Bij beluistering van het verzamelalbum valt op dat er geen stijlbreuken in zitten en dat het een logisch geheel vormt. Wie het onaar dig wil zeggen: er zit muzikaal weinig ont wikkeling in. K's Choice had zijn definitieve vorm op Paradise in me al aardig gevonden, op de rest van de albums werd de formule steeds wat verder geperfectioneerd. In een typisch K's Choice-nummer bouwt een stu wend ritme onvermijdelijk op naar een cli max, die vaak abrupt wordt afgebroken. Daar overheen weeft Sarah Bettens op on navolgbare wijze haar vocalen, met haar troostende stem van rafelig fluweel. Eigen lijk altijd liefelijk, in contrast met het gi- taargeweld dat soms de kop opsteekt. Broer Gert leent niet alleen zijn stem voor de har monie, maar speelt ook met zijn gebroken akkoorden een tegenmelodie. Daarnaast zijn er de vaak prachtige luisterliedjes, die met minimale begeleiding worden vertolkt. Toch is er wel degelijk een ontwikkeling waar te nemen in de muziek van K's Choice. Dan gaat het om de verfijning in de muziek en vooral in de productie. De uitbarstingen van de elektrische gitaar hebben steeds meer plaatsgemaakt voor meer verstilde ar rangementen. Het is een ontwikkeling die de fans van de stevige rock uit de begintijd met lede ogen aanzien. Gert noemt het een logisch gevolg van het ouder en volwassener worden. „Sarah en ik hebben altijd muziek gemaakt die we ook gespeeld zouden hebben als we nooit een plaat hadden opgenomen. We hebben er nooit rekening mee willen houden dat er platen verkocht moeten worden. Ik zou nooit liedjes willen maken die in een of an der format moeten passen." Analyseren is bovendien niet aan het twee tal niet besteed. Sarah: „We hebben nooit echt lang stilgestaan bij waar we mee bezig fotoSony/GPD waren. We zijn alle twee niet geschoold in de muziek. We kunnen geen noten lezen. Dat maakt het soms moeilijk om te communice ren met andere muzikanten, bijvoorbeeld als je samen een nummer schrijft. 'O', zeg gen ze dan, 'dat is één-vier-vijf'. Ik weet niet wat dat is, maar ik vind het ook wel handig om er niet te veel van te weten. Want als je weet dat één-vier-vijf al vaak gebruikt is in de muziek, ga je misschien proberen iets an ders te vinden. Terwijl je er nog ongelooflijk veel prachtigs mee kunt doen." Sarah is op dit moment bezig met de opna men van haar solo-album, dat volgend voorjaar moet uitkomen. Gert is nog niet zo ver, hij is nog aan het schrijven. Tussendoor heeft hij zijn eerste album geproduceerd voor de Vlaamse band Venus In Flames. Wanneer de volgende plaat van K's Choice uitkomt? „In 2016", belooft Gert. Sarah geeft een antwoord dat we al vaker zijn te gengekomen. „We wérken nog wel samen en het is vanzelfsprekend dat we ooit weer bij elkaar zullen komen." Voorlopig zullen de fans dus even terug moeten kijken in plaats van vooruit. Voor Sarah was het zien van de dvd een te rugblik op de jaren waarin ze volwassen werd. „Van mijn twintigste tot mijn dertig ste heb ik in K's Choice gezeten. Er kwamen veel emoties boven bij het kijken. Wat me opviel is het enthousiasme, dat eigenlijk nooit is weggegaan. We hebben onze inte griteit nooit verloren. Naast de songs en de harmonieën is dat de belangrijkste aantrek kingskracht van de groep. We zijn ooit een groepje begonnen omdat we dachten dat het plezant zou zijn. En het was plezant." Kees Groenenboom

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25