Eén speelkwartier in negen afleveringen Blondie overleeft de jaren spa Spss The Strokes zijn spannender Chicks staan hun mannetje Gedrenkt in enorme galm Rechter rapt vrijspraak woensdag 22 oktober 2003 :V, rrw if/h ,wffi #..,J A No Doubt maakt verzamel-cd Dansers zoeken kicks Kicks. Dat is de naam van een dansvoorstelling voor jongeren vanaf twaalf jaar, zondag in de Stads schouwburg van Middel burg. Eigenlijk is het een programma met verschillen de optredens, verzorgd door drie dansgezelschappen en het dj team Wax Wankers. Er zitten elementen in van streetdance, breakdance, hiphop, skate dance, martial arts, capoeira, danstheater en andere vormen van mo derne dans. In totaal zestien dansers gaan op zoek naar de ultieme kick. Ieder kan dat op eigen wijze er varen. Voor de één is het een mo ment waarop je moet stoppen, omdat j e anders te ver gaatVoor de ander stroomt dan net genoeg adrenaline door de aderen om de sensatie van intensief leven te ervaren. Het moment waarop alles zo hard gaat, dat de leegte achter wordt gelaten en saai heid is opgelost. De drie dansgezelschappen zijn de skatedansgroep ISH van Marco Gerris, danstheater AYA van Wies Bloemen en dansthea ter De Meekers van Arthur Ro- senfeld. Het programma begint om 19.00 uur. De Belgisch-Filipijnse Marco Gerris (28), voormalige we reldkampioen freestyle-ska- ten, krijgt nog steeds een kick van skaten, maar ook van vlie gen. Ondanks zijn hoogtevrees heeft hij zich eens gewaagd aan bun- geejumpen. „De eerste twee se conden dat je naar beneden valt heb je vreselijke spijt. Ik deed het bijna in mijn broek van angst. Daarna kun je genieten. De volgende drie dagen leefde ik in een roes." Hij combineert breakdance met tapdansen op skates en stunten op halfpipe. Met alleen virtuoze kunstjes neemt hij echter geen genoegen. In zijn voorstelling bevinden vier dansers zich in een mysterieuze omgeving. Ze voelen zich gemanipuleerd door iets bovennatuurlijks. Drie dj's zijn er als een soort opperwe zens. De dansers weten niet hoe en waarom ze daar terecht zijn gekomen. Ze hebben ondanks alle verschillen een overeen komst. Hun laatste kick was er net eentje te veel. Arthur Rosenfeld (51) zoekt de schaduwzijde van kicks. Hij kent de spanning van gevaar, beklom riskante bergen zonder goede voorbereiding. „Dan stond ik op de top, maar kon met geen mogelijkheid meer naar beneden. De afgrond gaapte en elke stap kon fataal zijn." Hij gelooft niet in kicks als kort Een danseres van ISH vertoont haar kunsten -■ A*s- sjmm 1S23 n lil WÊm foto Ben van Duin zichtige, snelle bevrediging. „Daar heb je niets aan in het le ven. Misbruik van anderen of je zelf ligt op de loer.Zijn voor stelling speelt zich af in een schemergebied waarin zijn dan sers zijn beland na slecht afge lopen stunts. Ze staan voor de keus: „Keren ze terug naar het leven of niet. Wies Bloemen (46) haalde haar kicks vroeger uit avontuurlijke reizen. In haar eentje lifte ze door de Sinaï-woestijn. Zij houdt van tegendraads dans theater met humor, vaak ruig en woest. Haar teksten zijn prikkelend doorspekt van straattaal. Zij zoekt het gevaar en het risico in de dynamiek van het dansen. Hoe kun je door het theater vlie gen? Wat doet angst met je? Kan hiphop gecombineerd worden met de klassieke muziek van een componist zoals Sjostakovich? Bloemen: „Het kan ook een kick geven wanneer je bij een hoop stress juist niet gillend gek wordt. Ook stilte kan veel adre naline oproepen." Hans Tabbers Kicks, met AYA, ISH en De Meekers. Stadsschouwburg Middelburg, zondag 19.00 uur. Probeer maar eens dertig uitgelaten kinderen voor de camera vijf weken lang, dag in dag uit, keer op keer exact hetzelfde te laten doen. Voor die taak stond re gisseur Simone van Dussel- dorp, bij de opnamen van de nieuwe kinderdramaserie Geheimen van het School plein. De negen afleveringen van de VPRO-serie, die naar ver wachting in februari op televi sie verschijnt, gaan allemaal over één en hetzelfde speel kwartier op het plein van een basisschool in een grote stad. In elke aflevering wordt alles wat er op het schoolplein plaats vindt door de ogen van een an der kind bekeken. De kijker ziet daardoor bij elke aflevering een herhaling van alle gebeurtenis sen, maar steeds gezien vanuit een ander standpunt. Van Dusseldorp, die de serie ook schreef, putte uit haar eigen herinneringen. „Ik vond het speelkwartier vroeger altijd het spannendste moment van de dag.Het schoolplein, daar ge beurt het allemaal, weet Dussel dorp: verliefdheden, vechtpar tijtjes, pesterijen, stoer doen. Ieder kind beleeft het speel kwartier volgens haar weer an ders. Voor de een is het het leuk ste moment van de dag, de ander kijkt er huizenhoog tegenop. De verhaaltjes die een afleve ring beslaan: een meisje is hevig verliefd op een jongen, een jon gen doet mee aan een wedstrijd ver plassen, een ander rent rond met een condoom, die hij in de bosjes heeft gevonden. De 12-jarige Anouk Kleykamp speelt het meisje dat tegen haar wil in verliefd wordt. Ze vond het wel even lastig om dit te ac teren. „Ik kende die jongen eerst helemaal niet, en moest hem heel lang verliefd aankijken." Sander van de Merwe (16) is de stoerste jongen van het school plein. „Ik moet mensen af kaffe ren en dat soort dingen." Als er 'actie' wordt geroepen op de set stormen de kinderen jui- i ''t f 'Ij, JAj ik t f Scène uit de VPRO-serie Geheimen van het Schoolplein. foto Leendert Jansen chend en schijnbaar chaotisch het schoolplein op. Een jongetje botst tegen iemand op, een meisje lacht hem uit, een ander meisje neemt met een vriendin netje een hoekje van het plein in, om daar op één been te gaan ba lanceren. Bij de tweede, derde, en vierde keer dat het comman do actie klinkt herhaalt zich exact hetzelfde tafereel: het jongetje botst op precies dezelf de manier tegen diegene voor hem, wordt uitgelachen, etc. Van Dusseldorp blijkt zich be hoorlijk wat op de hals te heb ben gehaald met haar idee van negen afleveringen die allemaal als puzzelstukjes in elkaar val len. ,Het was vooral in het begin heel ingewikkeld, een soort wis kunde. Maar nu weet iedereen wel wat hij moet doen", zegt ze. De kunst is om er bij de opna men van elke aflevering voor te zorgen dat de achtergrond klopt, en iedereen exact hetzelf de doet op exact dezelfde plek. Aan tafel met cameraman Je roen de Bruin puzzelde Van Dusseldorp - met behulp van Playmobielpoppetjes - met de camerastandpunten en plekken waar de kinderen moesten staan. Tijdens de opnamen wordt een stapel plattegronden geraadpleegd, met stippellijn tjes en pijltjes die de looproutes van de jonge acteurs weergeven. Pittige typetjes, daar had de re gisseur om gevraagd bij het cas tingbureau. Op de set schreeu wen twee kinderbegeleidsters hun kelen schor om de jonge ac teurs stil te krijgen voor de op namen. Opnameleider Hans Groenwold drukt de kinderen op het hart dat ze 'nooit, maar dan ook nooit' bij de rails achter de camera moeten komen, want dat is gevaarlijk. Als een came ra-assistent zich bij de rails achter de camera opstelt, werpt een mollig, donker jongetje hem een strenge blik toe: „Wat zei den we nou? Nooit, nooit aan de achterkant van de camera ko men!zegt het jongetje verma nend. Mischa de Bruijn Zestien jaar zat er tussen het zesde en het zevende album van Blondie. De Amerikaanse band, in de jaren zeventig een van de populairste vertegen woordigers van de new wave /punk-stroming, was plotseling terug met de hit Maria en de be slist niet onaardige cd No Exit. Vervolgens was het opnieuw vier jaar stil rond de in 1945 ge boren (voormalige) vamp Debo rah Harry. Tot nu dan. Want The Curse Of Blondie zal zeker niet geruis loos in de uitverkoopbakken be landen. Met nog altijd Chris Stein als belangrijkste liedjes schrijver, heeft de groep een pri ma plaat afgeleverd. In bijna zeventig minuten horen we op vallend rauwe rock (Last One In The World), lichtvoetige reggae (Background Melody) en typi sche jaren tachtig-pop (The Tingler, Undone). Met name in de album versie van de single Good Boys lijkt de tijd te heb ben stilgestaan. Zelfs de schit terende hoesfoto is geen bewijs van het tegendeel. Blondie speelt op 3 november in De Oosterpoort, Groningen. Martin Groenewold Blondie, The Curse Of Blondie (Phasm 8/Epic/Sony) Speelduur: 69.28 min. Al maanden wordt druk ge speculeerd over Room On Fire, het tweede album van The Strokes. De New Yorkers wer den twee jaar geleden binnen gehaald als 'redders van de rock-'n-roll', en dat schept ver wachtingen. De druk op hun jonge schoudertjes moet enorm geweest zijn. Maar ze zijn ge slaagd voor de test. Aan het kenmerkende Strokes- geluid - nonchalante deuntjes, heldere rammelgitaartjes en ge smoorde scheurzang - is weinig veranderd. De songs hebben al leen meer franje gekregen, in de vorm van breaks en frivole gi taarsolo's. Dat maakt ze minder direct, maar ook spannender. Want la ten we wel zijn, het muzikale be reik van The Strokes was op Is This It niet zo heel groot. Tegen over een aantal nummers die ook op die plaat hadden kunnen staan, stellen ze echter Automa tic Stop en Between Love Ha-j te met hun prima verteerbare reggaelijntjes, het trage, rokeri ge Under Control en The Way It Is, hun meest opzwepende rock nummer tot nu toe. En die ma ken Room On Fire tot een waar dige opvolger. Rob Broere The Strokes Room, On Fire (BMG) Speelduur: 33.07min. Ze ontwerpen kleren, schil deren, maken grafische ont werpen voor magazines en vor men en passant een elektronisch poptrio. Je zou bijna denken dat de Chicks On Speed echt aan de amfetamine zijn. Hoe het ook zij, hun derde album 99 Cents is een vrolijke aanklacht tegen de consumptiemaatschappij Waarvan ze zelf overigens met volle overgave deel uitmaken, getuige de T-shirts, rokken, tas sen en boeken die ze in het cd- boekje te koop aanbieden. De dames krijgen op 99 Cents assis tentie van onder anderen Miss Kittin, Peaches en Tom Tom Club's Tina Weymouth (in de knallende danceversie van Wor dy Rappinghood). Maar ook ge- drieën staan ze hun mannetje. De mix van house, electro, pop en hiphop is strakker dan ooit geproduceerd en verveelt eigen lijk geen seconde. 'I'm not crazy 'bout money, but I like what it can do', zingen de chicks lijzig in het titelnummer. Op naar een kwartetje met Madonna, dan maar? Rob Broere Chicks On Speed, 99 Cents (Chicks On Speed Records/Pias) Speelduur: 53.57 min. Aan één ding herken je My Morning Jacket meteen: de enorme galm waarin het totale bandgeluid is gedrenkt. De fal set van zanger en spil Jim James verdrinkt er bijkans in. Het is het handelsmerk van de alter natieve countryrockers uit Louisville, Kentucky. Ook op de derde cd It Still Moves borduren de mannen voort op het in Ne derland onverwacht succesvol le debuut The Tennesse Fire van vier jaar terug. Veel dromerige en lang uitgesponnen nummers, vaak meer dan zeven minuten. Ze staan bol van verlangen en roepen gevoelens van eenzaam heid op. Soms werkt de vlakke productie eenvormigheid in de hand, maar op de beste momen ten is My Morning Jacket een heerlijk ongecompliceerd, rus tig rockend vijftal dat Neil Young eeuwig dankbaar moet zijn. Zondag 2 november begint My Morning Jacket in het Gronin ger Vera aan een Europese tour nee, een dag later staat de band in Amsterdam. Peter van der Heide My Morning Jacket, It Still Mo ves (RCA/BMG) Speelduur: 71.50 min. Eminem is onlangs vrijge sproken van de zoveelste aanklacht aan zijn adres, maar dit keer op een heel originele manier. De Amerikaanse rech ter Deborah Servitto wees een klacht af van een man die zegt dat hij in een lied van Eminem wordt beledigd. De rechter mo tiveerde haar uitspraak geheel in stijl, namelijk rappend. De 32-jarige DeAngelo Bailey eiste een forse schadevergoe ding wegens smaad. In het num mer Brain Damage zingt Emi nem over schoolgenoot Bailey die hem op school met zijn hoofd tegen een urinoir sloeg. Bailey vindt het onterecht dat hij als een bullebak wordt afgeschil derd en vertelde dit in de rechts zaal. Hij zegt dat het voorval helemaal niet heeft plaatsge vonden maar dat hij in 1982 per ongeluk tegen Marshall Bruce Mathers IIInu bekend als Emi nem, is aangebotst. Rechter Servitto daarentegen, noemde de tekst van het lied uit 1999 een verhaal waarvan niemand aan neemt dat het echt gebeurd is en sprak Eminem vrij. No Doubt komt volgende maand met de cd Singles 1992-2003. Die bevat vijftien nummers, inclusief een nieuwe track, namelijk een cover van het nummer It's my life van de groep Talk Talk uit 1986. Samen met Singles 1992-2003 komen twee dvd's en een cd met B-sides uit. Dit alles is verpakt in een vierdelige cd-box. Daarnaast komt er een Rock Steady Live-dvd, opgenomen tijdens de Long Beach Arena show.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 29