Culinaire alchemist mengt aangename smaken Artis Planetarium oensdag 22 oktober 2003 Maandag begint de Ramadan, de heilige vastenmaand van de moslims. Het berekenen van het begin van deze maand is werk voor begaafde sterrenkundigen omdat het islamitische maanjaar jaarlijks verschuift ten opzichte van het Westerse zonnejaar. edactie: 0113-315680 iwv.pzc.nl «ail: redactie@pzc.nl ostbus 314460 AA Goes. jvertentie-exploitatie: lord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; juws-Vlaanderen: 0114-372770; tionaal: 020-4562500. Het oude Bagdad zoals het te zien is tijdens de voorstel ling Maan en Ster. Door RIEN VAN REEMS In het Artis Planetarium in Amsterdam is tijdens de Ramadan (tot en met 25 november) de presentatie 'Maan en Ster' te zien, over het verband tussen ster renkunde en religie in de islamistische cultuur. De op merkelijke geschiedenis van de islamitische astrono mie wordt uitgebreid belicht en biedt een fraaie kijk op de grote bloei van een tolerante moslimbescha ving in een periode toen Europa nog grotendeels in de greep verkeerde van bijgeloof en barbarij. Rekenen voor de Ra hun dogma's beriepen. De islami tische wetenschap, waar van het centrum tijdens de bloeiperiode van de islam, van de achtste eeuw tot het einde van de Middeleeuwen, in Bag dad lag, diende overigens wel degelijk een religieus doel. De belangstelling van moslimgeleerden voor de sterrenhemel hing bijvoorbeeld nauw samen met de maankalender die door de islam wordt gehanteerd. Het gebruik van een maankalender is op zichzelf niets bijzonders. Veel culturen hebben hun kalender afgeleid van de maan wegens de regelmaat waarmee dit hemellichaam schijnbaar van vorm ver andert. Dat ons eigen jaar twaalf maan den telt is een uitvloeisel van het eerde re gebruik van een maankalender. Het woord 'maand' is niet voor niets afge leid van 'maan'. Het probleem met een maankalender is dat de periode tussen twee nieuwe ma nen 29,5 dag duurt. Omdat je niet met halve dagen kunt werken, telt de isla mistische kalender maanden die afwis selend 29 en 30 dagen duren. Twaalf van die maanden geven echter een to taal van 354 dagen - elf dagen minder dan de aarde doet over één omloop om de zon. Omdat een kalender van twaalf maanmaanden dus al betrekkelijk snel adan Een met Arabische gemomertische motieven ver sierde af beelding van de maan. Een oud Arabisch astrola bium, een opmerkelijk in strument dat tegelijk als sterrenkaart, kompas, kalender en rekenmachi ne kon wor den ge bruikt. uit de pas begint te lo pen met de seizoenen, werd van oudsher om de drie jaar een dertiende maand toegevoegd. Het toevoegen van die dertiende maand was echter onderworpen aan de grillen van lokale heersers, waardoor nogal eens chaos en misverstanden ontston den. Om daaraan een einde te maken, verbood de profeet Mohammed zijn vol gelingen het toepassen van die kunst greep. Daarom leven de moslims, wier tijdrekening begon met de verhuizing van Mohammed van Mekka naar Medi na in het jaar 622 van onze jaartelling, in het jaar 1424, terwijl die gebeurtenis volgens onze kalender pas 1381 jaar gel den plaatsvond. Moslimgeleerden bestudeerden de he mel onder meer omdat de Koran voor schrijft dat een nieuwe maand begint op het moment dat de eerste sikkel van de nieuwe maan aan de hemel zichtbaar is. Omdat dat niet altijd met het blote oog kan worden vastgesteld (bijvoorbeeld omdat het, zoals in onze contreien vaak voorkomt, te bewolkt is), stelden islami tische sterrenkundigen uitgebreide en uiterst nauwkeurige tabellen op die de komst van de nieuwe maansikkel tot ver in de toekomst en op elke willekeu rige plek op aarde konden helpen voor spellen. Het observatorium van Taqi el-din in Istanboel waar astronomen met verschillende instrumenten in de weer zijn. De verwoesting van het observatorium door Ottomaanse troepen (omdat Taqi el-din een komeet in 1577 verkeerd zou hebben geduid) wordt door histo rici beschouwd als het einde van de eerste bloeiperiode van de isla mitische cultuur. ok bij reizen met het 'schip er woestijn' vormden de sterren het belangrijkste navigatiehulpmiddel. Mbeeldingen Mis Planetarium boven ons hoofd, is afgeleid van het Arabisch: 'as samt', dat 'de weg' betekent. Dat is natuurlijk geen toeval, net zo min als het toeval is dat de wiskundige ter men 'algebra', 'algoritme' en 'cijfer' uit het Arabisch stammen. Westerse geleer den hebben die namen en begrippen overgenomen toen hun wetenschap zich begon los te maken van de invloed van de kerk. Ze speelden leentjebuur bij hun islamitische collega's omdat die op wetenschappelijk gebied aan het einde van de middeleeuwen veel verder waren gevorderd dan de Europese christenen. De Koran spoorde moslims namelijk aan om zelf zoveel mogelijk kennis van de wereld te vergaren in een tijd waarin de christelijke kerken zich uitsluitend op De sterren aan de hemel zijn tegenwoor dig bij de meesten van ons helaas minder bekend dan de sterren van de televisie en uit de roddelbladen. Het enige ver band dat de moderne westerling door gaans nog ervaart tussen zijn leven en de sterrenhemel is gelegen in de beteke nisloze horoscopen die worden afge drukt in damesbladen en andere popu laire media. Daardoor beseft de moderne westerling vaak niet dat veel van de sterren die hij aan het uitspansel ziet schitteren, na men hebben die zijn afgeleid van het Arabisch: Betelgeuze, Aldebaran, Al- nitak, Alnilam, Mintaka. Ook de term zenit, voor het stuk van de hemel recht Door MARTIJN HOVER De Westerschelde schittert in de herfstzon en bij laag water strekt zich voor het oog een breed en schoon strand uit. Eén van de gas ten van Restaurant La Plage in Vlis- singen tuurt door de verrekijker taar passerende schepen. Ik laat roe door gastheer John Brakeboer een ter plekke uitgevonden aperi tief inschenken: witte wijn met een beetje Calvados en een vleugje perzikdrank, La Plage houdt van surprises. De amuse is tweedelig: een lepel roet een mosselmousse en een kommetje met Italiaanse zalm. Wat er precies Italiaans is aan het roengsel van zalm en kaas ontgaat roe een beetje, wellicht zijn het de kruiden, maar het smaakt in ieder geval lekker. Het kommetje is be dekt met een flinterdun wafeltje uit eigen keuken. Chef-kok Björn Muller is een toege wijd menger van aangename sma ken, een beetje een culinaire alche mist. In de salade die de basis vormt van de gegrilde coquilles St. Jacques (11,00 euro) ontwaar ik bij voorbeeld een smeerseltje dat ik eerst voor mosterd houd, dan voor een puree van avocado en vervol gens voor een crème van beide. Ik kom er echter niet echt uit, maar al weer: het smaakt lekker. De vier coquilles zijn vlezig en licht geroos terd op het hete vuur van de lava- grill. In de sla vind ik bovendien het wafeltje van de amuse terug. Bovenop de coquilles prijkt een soort tuille van bisquitdeeg, een verrassende combinatie van zoet en zilt die zeer goed uitpakt. De bakseltjes vormen een soort signa tuur van de chef-kok. De keuken van La Plage combi neert klassiek met eigentijds en dat zie je vooral bij de voorgerechten: torentje van gerookte zalm, forel en Zeeuwse garnalen (11,00 euro), salade van koude Canadese kreeft (14,50 euro), klassieke rundercar- paccio (8,50 euro), lauwwarme sala de van runder rib-eye (9,50 euro), frisse tamdoori salade (8,50 euro), gamba's in knoflookboter (9,50 eu ro) en cocktail van verse Zeeuwse garnalen (12,50 euro). Bij het voorgerecht geniet ik van mijn glas Picpoul de Pinet, Chateau de Pinet (17,00 euro per fles) een witte wijn met een weelderig aro ma en een bloemige smaak die uit stekend past bij schaal- en schelp dieren. Bij het hoofdgerecht advi seert de gastheer een Beaumes de Venise (22,50 euro) die alleen de naam gemeen heeft met de beken de dessertwijn. Het is namelijk een volle rode wijn met heel aardse to nen die het goed doet bij mijn stukje wild, de gebakken herten kotelet met saliesaus (24,00 euro). Dit is een echt herfstgerecht, de koteletten zijn perfect gebakken, zodat het vlees van binnen nog licht rood is en gaat vergezeld van een stoofpeertje en knapperige, heel dun gesneden rode kool met een lekkere saus. Heel lekker vind ik de bij dit gerecht geserveerde in tempuradeeg gefrituurde oester zwammen. Ze worden apart ge noemd in een ander hoofdgerecht: gegrilde ossenhaas met in tempura- ka gefrituurde oesterzwammen (22,00 euro). De kaart biedt een mooie keus aan hoofdgerechten: mixed grill met pommes pailles (stroo-aardappelen) en duivelse saus (17,50 euro), ge bakken kalfsoester met honingsaus (19,50 euro), gebakken eenden borst met rode wijnsaus (19,50 eu ro) en vegetarische pastaschotel on der een dakje (17,50 euro). De vis wordt aangevoerd door de Zeeuwse klassieker: in roomboter gebakken zeetong (27,50 euro) ge volgd door gebakken zeewolf op Italiaanse wijze (18,50 euro), com binatie van gebakken vissoorten met saffraansaus (17,50 euro), proe- verij van schaal- en schelpdieren (22,00 euro), gebakken paling op grootmoeders wijze, dat wil zeggen langzaam gegaard in de roomboter (22,00 euro), gebakken Atlantische tongfilets met botersaus (19,50 eu ro) en gebakken heilbotfilet met twee sauzen, waarvan één een saf fraansaus en de andere een saus die wisselt naar de stemming van de chef (19,50 euro). Na al dit lekkers moet ik tot mijn spijt constateren dat een toetje er niet meer in zit. En dat terwijl ik toch erg benieuwd was naar het glazen dessert van nazomersma ken, een combinatie van fruit in glazen geserveerd (9,50 euro). Het zou ook leuk zijn om te besluiten met mango-ijs met huisgemaakt kletskopje (8,50 euro) al was het maar om die signatuur van de chef. U kunt er desgewenst een dessert wijntje bij krijgen voor 4,00 euro. Café-Restaurant La Plage Boulevard Bankert 282 4382 AC Vlissingen Tel/fax: 0118-417000 Sluitingsdag: maandag Keuken open van 12.00 tot 21.00 uur Creditcards: Visa en Mastercard Kinderen: menuutje en in overleg Vegetarisch: standaard op menu en in overleg Rolstoel: met wat hulp, geen aangepast toilet Roken: niet gescheiden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 23