PZC Kennis procedures bij ongeval in tunnel schiet nog tekort Provincie blokkeert het alternatieve plan voor Sluis aan Zee 15 van aaa Oud-werknemers ongerust omdat er onvoldoende geld is voor jaarlijkse verhoging Vrachtwagens gecontroleerd woensdag 22 oktober 2003 Winnende foto's mooi en lelijk Jeeland bekend Waterpeil in Kanaal door Walcheren weer verlaagd Malversatie Inzage Lieve mensen Provincie betaalt tv-serie over zorg Ministerie LNV reorganiseert Werkstraf voor autokraak Toerisme Ode aan alle vrijwilligers van Lewedorp Conflict over pensioenen Hoechst |nnr Jeffrey Kutterink jogs - Bij oud-medewerkers (jnHoechst Holland NV is gro- e onrust ontstaan over de pen- joenen. Die worden minder laard. omdat er onvoldoende dd is om de jaarlijkse verho- (prijscompensatie en wel- [IDDELBURG - De bezoekers de fototentoonstellingen 'eeland mooi genoeg - die op plaatsen in de provincie ierden gehouden - hebben naalf winnaars uitverkoren. Ie deelnemers zonden een looie en lelijke foto in. Ie winnaars krijgen een rond- lucht boven Zeeland als prijs, ledeputeerde H. van Waveren likt die op 11 november uit; an zijn in de Middelburgse Ab- ij de zes tentoonstellingen ook ogéén keer samen te zien. ie twaalf winnende foto's wor- tentoongesteld tijdens de 'eek van het Zeeuwse Boek (en aarna) in De Drukkery te Mid- elburg (29 oktober tot en met november). Opvallend is dat prijswinnende foto's alleen looie Zeeuwse plekjes betref- in. De bezoekers vonden de 'le- jke' foto's niet tot de beste be- oren. )e winnaars zijn: D. Boone, fiddelburg (Kanaal door Wal keren), Y. Bode, Kamperland leerdam Kamperland), G. fegter, Valkenswaard (het win), S. den Hamer, Overslag lorpsfoto), A. van Iwaarden, adzand (Oostburg), M. de Lijs- Schoondijke (Retranche- lent), M. Hazen, Tholen (Zwar- Weg), P. Stols, Tholen (grote ol.SintAnnaland), L. deBruij- Haamstede (Plompetoren), de Jong, Haamstede (Nobel- oort Zierikzee), J. Timmer- lan, Goes (Zwaakse weel) en I. oppe, Gapinge (omgeving Dip). MIDDELBURG - Het wa terpeil in het Kanaal door Walcheren is tot zaterdag 22 november verlaagd met zestig centimeter tot NAP 0,30 meter. De ver laging is nodig om onder houdswerk te kunnen uit voeren. Voor de doorgaande scheepvaart tussen Vlis- singen Veere heeft het la- e waterpeil alleen ge volgen voor schepen, die vanwege hun diepgang een ontheffing hebben tot 4,30 meter. De maximaal toegestane diepgang is nu 3,70 meter. Op het traject Vlissingen/zijkanaal naar Arnemuiden, inclusief het verbrede deel van het zij- kanaal, is de maximale diepgang 4,30 meter. Voor de scheepvaart op het verbrede kanaal en het binnenhavengebied van Vlissingen, direct voor de grote schutsluis, is de li miet 7,30 meter en voor het deel vanaf de eerste binnenhaven tot de bin- nenkeersluis 6,40 meter. Vanaf de Arnebrug tot Ar nemuiden is de maximale diepgang 1,60 meter. Zaterdagochtend 22 no vember wordt het peil weer opgelaten tot de re guliere hoogte van NAP 0,90 meter. vaartsstijging) te betalen. FNV, CNV en de Unie hebben bij de zaakwaarnemer van het in 1998 opgesplitste bedrijf ophelde ring gevraagd. Aangezien die niet alle financiële stukken wil geven, overwegen de vakbon den naar de rechter te stappen. Volgens de bonden gaat het om de pensioenen van circa 6000 oud-werknemers. Het gaat om mensen die hebben gewerkt bij één van de drie vestigingen van Hoechst Holland in Vlissingen, Weert of Amsterdam of bij één van de dochterbedrijven. De meeste mensen hebben vol gens de bonden geen idee wat er aan de hand is, omdat die nog geen pensioen krijgen. Voor werknemers van bedrijven die uit het concern zijn ontstaan, zoals Thermphos en Kosa, geldt het probleem niet. Met de pensi oenen van Hoechst Holland zelf - ondergebracht bij Zwitserle ven - is niets aan de hand. „Die zijn gegarandeerd", zegt R. van Beveren van vakbond De Unie. „Zelfs in het theoretische geval dat Zwitserleven failliet zou gaan - waar geen sprake van is - geldt de afspraak dat andere verzekeraars de uitbetaling van de pensioenen overnemen. De jaarlijkse verhoging is wél een probleem. De pensioenen stij gen jaarlijks net zoveel als de lo nen in de chemiesector. Dat is afgesproken bij de opsplitsing van het bedrijf." Maar dit jaar is daar geen spra ke van, ontdekten leden van FNV en de Unie. In plaats van ruim vijf procent, zijn de pensi oenen van oud Hoechst-mede- werkers begin dit jaar met nog geen twee procent verhoogd. „Het is dus te hopen dat mensen niet te oud worden", schampert Van Beveren. „Want op den duur hou je weinig pensioen over. Het inkomen wordt rela tief steeds minder waard." Tientallen oud-werknemers belden boos de vakbonden op. In de afgelopen maanden is er intensief overleg geweest tussen oud-werknemers en de bonden. In een briefwisseling met de zaakwaarnemer van Hoechst Holland, eisen ze nu ophelde ring over de financiële gang van zaken. „We willen exact weten hoe het kon gebeuren dat er nu te weinig geld in de reserve zit", zegt J. Plat van de FNV. „We willen alles kunnen controleren en zeker weten dat er geen malversaties zijn gepleegd." Hoewel het bedrijf Hoechst NV formeel niet meer bestaat, be hartigt R. Meijer de belangen vanuit een kantoor aan het Sta tionspark in Goes. Hij erkent het probleem. „Maar het jaar lij ks ophogen van de pensioenen is geen verplichting. Bij het op splitsen van het bedrijf is afge sproken dat het gebeurt zolang er voldoende geld is. De bonden proberen Hoechst onder druk te zetten, maar dat werkt averechts, stelt Meijer. „De bonden eisen inzage in de financiële stukken. Ze willen zich een beeld vormen van iets waar ze geen aanspraak op hebben. Want indexering vindt alleen maar plaats als er geld is. Het gaat me daarom te ver ze alle stukken te geven." Hoechst heeft volgens Meijer nog 10 miljoen euro in kas. Maar daarop ligt een claim van de be lastingdienst. Meijer: „Die vindt dat Hoechst een te lage prijs heeft berekend voor de fosforproducten die zijn verkocht aan moederbedrijf Hoechst AG in Duitsland. We komen niet uit dat geschil en hebben het daarom voorgelegd aan de ministeries van Financi en in Nederland en Duitsland. Totdat een oplossing is gevon den, kunnen we met dat geld niets doen." In het geval dat het geld vrij komt, worden daarmee niet de pensioenen verhoogd, zegt Meijer. „Het is geld van de aan deelhouder, Hoechst AG. Dat kan ik niet zomaar voor iets an ders gebruiken." Bergers zijn bezig met de ruiming van het wrak Corry B. in de Westerschelde. foto Jaap Wolterbeek/WFA De laatste reis van de Corry B door Ben Jansen VLISSINGEN - Ontgoocheld was Cor den Braber toen de naar haar genoemde spits Corry B begin maart na ruim 35 jaar bo ven water kwam. Ze had er vast op gerekend dat aan boord van het schip de stoffelijke resten van haar man Bram zouden worden aangetroffen. Het wrak gaf wel wat keukengerei, een krat bier en grammofoonplaten van Cliff Richard, Johnny Hali- day en Petula Clark prijs, maar van Bram den Braber werd geen spoor gevonden. „Ik had gehoopt hier iets af te kun nen sluiten. Het was een enorme tegenvaller dat hij er niet meer De Corry B werd op 13 decem ber 1967 even voor Hansweert overvaren door het Poolse zee schip Zwidnica, dat moest uit wijken voor een ander binnen vaartschip. Cor den Braber en een bekende die mee zou varen op de tocht over de Westerschel de naar Terneuzen, werden ge red. Bram, die altijd had gezegd 'maak je om mij maar geen zor gen als er iets gebeurt, want ik zwem als een rat', kwam niet meer boven. De schippersweduwe is er altijd van overtuigd geweest dat het stoffelijk overschot van haar man op de Corry B is achterge bleven. Daarom kwam ze dit voorjaar met haar familie naar Hansweert toen het schip in het kader van de wrakopruiming in de Westerschelde werd gelicht. De nabestaanden van Bram den Braber zagen de Corry B op 6 maart boven water komen. Al snel werd duidelijk dat er geen stoffelijke resten van de schip per aan boord waren. Twee da gen later vergezelde de familie het op een bak neergelegde schip op zijn laatste reis. Die voerde naar de Sloehaven, waar de uit de Westerschelde gehaal de wrakken worden verschroot. Daar kregen Cor en de haren nog de gelegenheid om tussen de wrakstukken rond te scharrelen om er persoonlijke bezittingen van het schippersgezin tussen uit te halen. Zo prijkt in de boe kenkast in de Zandvoortse flat van Cor den Braber (81) nu een lichtbeschadigd bleekgroen vaasje dat altijd in de stuurhut stond en dochter Maria (57) heeft een kettinkje terug. Moeder en dochter Den Braber zijn zeer te spreken over de ma nier waarop medewerkers van het bureau Wrakopruiming van Rijkswaterstaat Zeeland en van de aannemerscombinatie Wrakkenberging Westerschelde hen in de gelegenheid hebben gesteld de berging van de Corry B mee te maken en afscheid te nemen van het schip. „Het wa ren allemaal ontzettend lieve mensen", zegt Cor den Braber die bij het terugdenken eraan weer even ontroerd raakt. „Het is een emotionele gebeurtenis wanneer zo'n wrak boven water komt. We hebben alle ruimte ge kregen om die te verwerken. Geen moeite was ze te veel." Een van die lieve mensen is Piet van der Vlies, hoofd van het bu reau Wrakopruiming. Rijkswa terstaat is altijd al piëteitsvol omgegaan met de wrakken die in verband met de verdieping van de vaargeul moeten worden opgeruimd. In de voorbereidin gen voor de verwijdering van scheepsresten spreekt hij conse quent over 'locaties die moeten worden vrijgemaakt van obsta kels' in plaats van over namen van vergane schepen. Dat doet hij omdat soms andere wrakken worden aangetroffen dan was verwacht en dat leidt dan tot te leurstelling bij nabestaanden van verdronken opvarenden. Van der Vlies: „Gaandeweg zijn we ons steeds meer bewust ge worden van de emoties die wor den opgewekt wanneer na tien tallen jaren een wrak boven water komt. Daarom hebben we in het bestek van de laatste fase van de wrakopruiming nadruk kelijk opgenomen dat de aanne mer nabestaanden in de gele genheid moet stellen getuige te zijn van de berging." Rijkswaterstaat en de aanne mer doen meer. Ze bieden mor gen tijdens een bijeenkomst in het Muzeeum in Vlissingen zes families een aandenken aan dat is gemaakt van voor werpen die zijn aangetroffen tussen de resten van schepen waarop ze dierbaren hebben verloren. Van der Vlies: „Zo kunnen we er misschien ook aan bijdragen dat nabestaanden een periode van rouw kunnen af sluiten." Cor den Braber heeft zich nog altijd niet helemaal verzoend met de gedachte dat ze nooit zal weten waar het lichaam van haar echtgenoot is gebleven. Haar dochter Maria heeft er wel vrede mee. „Ach", zegt ze, „als we pappa hadden gevonden, dan hadden we hem laten cre meren en vervolgens zijn as uit gestrooid op de plek waar het schip is vergaan. Wat is het ver schil..." door Wout Bareman Advertentie De week van dinsdag 21 t/m zaterdag 25 oktober staat in het teken van "van Laack". Bij aankoop van 2 van Laack blouses of een combinatie met een van Laack blouse staat er deze week een fles sprankelende CHAMPAGNE voor u klaar! U bent van harte welkom. Grote Markt 11 -13 4461 AH Goes telefoon 01 13 227607 www.delscner.nl TERNEUZEN - De hulpdien sten die uitrukken bij een cala miteit in de Westerscheldetun- nel zijn nog niet helemaal op elkaar ingespeeld. Ook de ken nis van de procedures die de hulpverleners bij calamiteiten moeten volgen, is voor verbete ring vatbaar. Intensieve oefe ningen, waarbij alle diensten en vooral ook de centralisten op de verschillende meldkamers wor den betrokken, moeten daarin verandering brengen. Het zijn enkele conclusies uit het rapport, waarin de alarme ring en hulpverlening na het eerste dodelijke ongeval in de tunnel (in de vroege ochtend van zaterdag 20 september) wordt geëvalueerd. Op het moment van het ongeval werd het ver keer in verband met de tweewe kelijkse onderhoudsbeurt door één tunnelbuis geleid. De be stuurder van een personenauto botste frontaal op een hem tege- moetkomende vrachtwagen. Vermoedelijk was de automobi list in slaap gevallen. De be stuurder van een achteropko mende auto belde met zijn mobiele telefoon direct het alarmnummer 112. Op dat moment ontstonden de misverstanden. Terwijl de meldkamer uitging van een zwaar ongeval met gewonden, constateerde de tunneloperator op zijn monitoren alleen een ge schaarde vrachtwagen. Die waarneming beïnvloedde de verdere hulpverlening zodanig, dat onbedoeld werd afgeweken van de voorgeschreven proce dures. Zo werd de brandweer na politie en ambulances als laatste gealarmeerd, terwijl die juist het voortouw dient te ne men. Burgemeester J. Lonink van Terneuzen: „je kunt niet zeggen dat alles wat fout kon gaan ook fout fs gegaan. Het is wél fout gegaan bij de eerste beoordeling van het ongeval en dat is na tuurlijk bepalend voor de ver dere hulpverlening. Het is voor ons in ieder geval een goed leer moment geweest. Want je kunt nog zoveel oefenen, in de prak tijk blijkt toch hoever je met el kaar staat." Hij presenteerde gistermiddag in het gezelschap van zijn collega J. Gelok van Borsele en directeur T. Buis van de NV Wes- terscheldetunnel het evaluatie rapport. De les die de overheids instanties, de hulpverleners en de tunnelexploitant van de hele gang van zaken rond het onge val hebben geleerd is dat de voorschriften, zoals die in het rampenplan voor de tunnel zijn vastgelegd, bij met name de cen tralisten van de meldkamers nog eens nadrukkelijk onder de aandacht moeten worden ge bracht. De hulpverleners moeten voort aan beschikken over een 'stap- penkaart', waarop de aanpak wordt weergegeven. En verder moeten de hulpdiensten meer en intensiever met elkaar oefenen. Lonink: „Het onderstreept onze roep om financiële ondersteu ning vanuit Den Haag voor een intensief oefenprogramma, maar ook voor het instellen van een beroepsbrandweer." Begin november bespreken Lonink en Gelok die financiële steun met vertegenwoordigers van het mi nisterie van Binnenlandse Za ken. OUDE TONGE - Bij een controle van de Inspectie Verkeerën Waterstaat op de N59 onder Oude Tonge bleek gisteren bijna de helft van de vrachtwagens met agrarische productenfe zwaar te zijn beladen. Vrachtwagens werden voor die contro le naar parkeerplaats De Tille gedirigeerd, waar IVW een mo biele weegbrug had opgesteld. Tegen 16 ondernemers werd een proces-verbaal opgemaakt. In 13 gevallen moest een dèel van de lading worden afgeladen voordat de weg mocht wor den vervolgd. In de komende maanden zal IVW vaker van ait soort controle houden in het kader van een actie die speciaal gericht is op het vervoer van agrarische producten. MIDDELBURG - De provincie Zeeland betaalt de helft van de productiekosten voor een televisieserie over de zorgsectdr en de samenleving. Take Care Zeeland wordt gemaakt voor Omroep Zeeland door Scoop, provinciaal instituut voor wel zijn en cultuur. De provincie zegt de producenten 117.000 eti- ro toe, op voorwaarde dat voor 1 december bekend is waar de resterende helft van de kosten vandaan komt. De serie ver beeldt de manier waarop zorg meer samenhang krijgt met de maatschappijonder meer door zorgbehoevenden zelfstandig te laten wonen in gewone wijken en een eigen leven te laten leiden. De provincie wil wel dat de televisieserie gebruikt mag worden voor promotiecampagnes GOES - Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedsel kwaliteit (LNV) past de organisatie aan. Dat heeft onder meer gevolgen voor de vertegenwoording van het ministerie in de regio's. In plaats van zes regionale directies, komen er per 1 ja nuari 2004 vier: Noord, Oost, West en Zuid. Zeeland komt on der de vestiging Zuid, gevestigd in Eindhoven, te vallen. De huidige directie Zuidwest in Dordrecht, waartoe Zeeland nu behoort, vervalt. Directeur R. Woudstra (64) is per 15 no vember benoemd tot projectdirecteur van het programma Shared Service Center bij het ministerie. Voor de nieuwe ves tiging Zuid treedt vanaf 1 januari W. van Zandbrink (45) aan als directeur. Hij is in Zeeland geen onbekende, door zijn werkzaamheden voor de Dienst Landelijk Gebied (DLG) te Goes en thans als regiomanager Zuid van DLG. MIDDELBURG - Wat had een 23-jarige inwoner van Bergen op Zoom bezield om op de Rijksweg A58 een autokraak te ple gen? Dat vroegen de politierechter en de officier van justitie zich gisteren in Middelburg af. De man had immers geen strafblad en heeft vast werk. „Het is onbegrijpelijk", vond de politierechter. De verdachte werd veroordeeld tot zestig uur werkstraf. Zijn 24-jarige vriend uit Bergen op Zoom, die zijn auto bestuurde, werd wegens heling bestraft met 300 euro boete. De mannen waren 22 augustus na een avondje stappen onder weg naar huis toen ze op de A58 nabij de afslag naar 's-Gra- venpolder een verlaten auto aan de kant zagen staan. De 24- jarige bestuurder parkeerde de auto er naast. Zijn jongere kompaan moest plassen. Toen die daarna terugkwam, pakte hij een krik en sloeg daarmee een ruit van de auto in. Hij stal vervolgens waardevolle spullen en legde die achterin in zijn eigen auto. De surveillerende politie ging een kijkje nemen, omdat ze het vreemd vonden dat er twee auto's langs de kant van de weg naast elkaar stonden geparkeerd. Aan de gedu peerde moet de 23-jarige man 266 euro schadevergoeding be talen. door René van Stee SLUIS - Er is definitief epn streep gezet door het alternatie ve plan van technisch adviseur L. Verstraeten van de initiatief groep Sluis aan Zee, die streeft naar een open verbinding tus sen Sluis en de Noordzee. Dat bleek gisteren bij het bezoek van het College van Gedepu teerde Staten aan het gemeente bestuur van Sluis. GS heeft met name grote be zwaren tegen het ruimtebeslag dat de uitvoering van een derge lijk plan met zich meebrengt. Onderdeel was onder meer de bouw van 320 woningen in Sluis en 150 in Cadzand. Ondanks de inperking van de mogelijkhe den betekent dit volgens burge meester J. Sala van Sluis geens zins dat het hele project van de baan is. Niettemin kreeg hij van GS de overweging mee dat ook gezocht moet worden naar al ternatieven voor de oorspron kelijke plannen voor Sluis aan Zee, evenals de herinrichting van Breskens en Cadzand-Bad een speerpunt in het raadspro- gramma van Sluis. De oor spronkelijke plannen zijn voor alsnog niet opgenomen in de streekplanherziening West Zeeuws-Vlaanderen „We zullen dus een tweesporen beleid moeten voeren. Enerzijds alternatieve wegen zoeken om het unieke karakter van Sluis nog beter tot zijn recht te laten komen. Anderzijds voortbordu ren op het oorspronkelijke con cept van Sluis aan Zee, waarbij in onze verdere oriëntatie voor al aandacht zal worden besteed aan waterstaatsbelangen in de meest ruime zin van het woord. Ook grensoverschrijdende ge volgen wegen hierin zwaar mee. Verder is de inpassing in de Eu ropese Habitatrichtlijn een be langrijk aandachtspunt", aldus Sala. Ten aanzien van de herinrich ting van Cadzand-Bad richten zowel het gemeentebestuur van Sluis als GS hun pijlen op staatssecretaris K. van Gennip van Economische Zaken. Die presenteerde onlangs de nota 'Vernieuwde Toeristische Agen da' waarin zij aangeeft scherper te willen kiezen voor het inko mend toerisme, zonder het be lang van het binnenlandse toe risme uit het oog te verliezen. Van Gennip heeft hiervoor een twaalftal actiepunten ontwik keld, waaronder een voorbeeld project om samen met een van de badplaatsen een kwaliteits slag te maken. „Wij zullen er gezamenlijk bij de staatssecretaris voor ijveren Cadzand-Bad als voorbeeld project aan te wijzen. Binnen kort gaat er dan ook een brief de deur. Met name gezien de aan zienlijke kwaliteitsverbetering die we voor ogen staan en de aandacht voor grensoverschrij dende aspecten in de nota, den ken we dat Cadzand-Bad in dit kader een interessante partner is", legt Sala uit. Om in aanmer king te komen als voorbeeld project zal Cadzand-Bad de strijd moeten aangaan met an dere badplaatsen in Nederland. De burgemeester waarschuwde daarom voor overdreven opti misme. LEWEDORP - De dorpsraad van Lewedorp heeft een leuk initiatief bedacht om de vrijwil ligers uit het dorp te eren. Aan de Postweg komt een kunstwerk te staan met de naam 'Ode aan de vrijwilligers'. De dorpsraad kreeg in 2001, het jaar van de vrijwilliger, een be drag van de gemeente Borsele. Daarmee mocht ze iets doen voor de vele vrijwilligers in het dorp. Na lang nadenken, is het bestuur tot de conclusie geko men dat het geen feestavond of een barbecue moet worden. Heel gezellig, zo redeneert de dorpsraad, maar zoiets is snel weer vergeten en bovendien zul len altijd een paar mensen gepi keerd zijn, omdat het ondoen lijk is om alle vrijwilligers op te sporen en uit te nodigen. Lewe dorp telt immers 29 verenigin gen en daarnaast doen veel mensen zogeheten 'stil' vrijwil ligerswerk. De dorpsraad heeft daarom besloten een kunstwerk voor de vrijwilligers te laten maken. Dat is blijvend, en bo vendien kan niemand vergeten worden. Het ontwerp is van kunstenares Betsy de Jonge uit Heinkenszand.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 15