PZC
Kennis procedures
bij ongeval in tunnel
schiet nog tekort
Provincie blokkeert
het alternatieve plan
voor Sluis aan Zee
15
van aaa
Oud-werknemers ongerust omdat er onvoldoende geld is voor jaarlijkse verhoging Vrachtwagens gecontroleerd
woensdag 22 oktober 2003
Winnende foto's
mooi en lelijk
Jeeland bekend
Waterpeil in
Kanaal door
Walcheren
weer verlaagd
Malversatie
Inzage
Lieve mensen
Provincie betaalt tv-serie over zorg
Ministerie LNV reorganiseert
Werkstraf voor autokraak
Toerisme
Ode aan alle
vrijwilligers
van Lewedorp
Conflict over pensioenen Hoechst
|nnr Jeffrey Kutterink
jogs - Bij oud-medewerkers
(jnHoechst Holland NV is gro-
e onrust ontstaan over de pen-
joenen. Die worden minder
laard. omdat er onvoldoende
dd is om de jaarlijkse verho-
(prijscompensatie en wel-
[IDDELBURG - De bezoekers
de fototentoonstellingen
'eeland mooi genoeg - die op
plaatsen in de provincie
ierden gehouden - hebben
naalf winnaars uitverkoren.
Ie deelnemers zonden een
looie en lelijke foto in.
Ie winnaars krijgen een rond-
lucht boven Zeeland als prijs,
ledeputeerde H. van Waveren
likt die op 11 november uit;
an zijn in de Middelburgse Ab-
ij de zes tentoonstellingen ook
ogéén keer samen te zien.
ie twaalf winnende foto's wor-
tentoongesteld tijdens de
'eek van het Zeeuwse Boek (en
aarna) in De Drukkery te Mid-
elburg (29 oktober tot en met
november). Opvallend is dat
prijswinnende foto's alleen
looie Zeeuwse plekjes betref-
in. De bezoekers vonden de 'le-
jke' foto's niet tot de beste be-
oren.
)e winnaars zijn: D. Boone,
fiddelburg (Kanaal door Wal
keren), Y. Bode, Kamperland
leerdam Kamperland), G.
fegter, Valkenswaard (het
win), S. den Hamer, Overslag
lorpsfoto), A. van Iwaarden,
adzand (Oostburg), M. de Lijs-
Schoondijke (Retranche-
lent), M. Hazen, Tholen (Zwar-
Weg), P. Stols, Tholen (grote
ol.SintAnnaland), L. deBruij-
Haamstede (Plompetoren),
de Jong, Haamstede (Nobel-
oort Zierikzee), J. Timmer-
lan, Goes (Zwaakse weel) en I.
oppe, Gapinge (omgeving
Dip).
MIDDELBURG - Het wa
terpeil in het Kanaal door
Walcheren is tot zaterdag
22 november verlaagd
met zestig centimeter tot
NAP 0,30 meter. De ver
laging is nodig om onder
houdswerk te kunnen uit
voeren.
Voor de doorgaande
scheepvaart tussen Vlis-
singen Veere heeft het la-
e waterpeil alleen ge
volgen voor schepen, die
vanwege hun diepgang
een ontheffing hebben tot
4,30 meter. De maximaal
toegestane diepgang is nu
3,70 meter. Op het traject
Vlissingen/zijkanaal naar
Arnemuiden, inclusief het
verbrede deel van het zij-
kanaal, is de maximale
diepgang 4,30 meter.
Voor de scheepvaart op
het verbrede kanaal en het
binnenhavengebied van
Vlissingen, direct voor de
grote schutsluis, is de li
miet 7,30 meter en voor
het deel vanaf de eerste
binnenhaven tot de bin-
nenkeersluis 6,40 meter.
Vanaf de Arnebrug tot Ar
nemuiden is de maximale
diepgang 1,60 meter.
Zaterdagochtend 22 no
vember wordt het peil
weer opgelaten tot de re
guliere hoogte van NAP
0,90 meter.
vaartsstijging) te betalen. FNV,
CNV en de Unie hebben bij de
zaakwaarnemer van het in 1998
opgesplitste bedrijf ophelde
ring gevraagd. Aangezien die
niet alle financiële stukken wil
geven, overwegen de vakbon
den naar de rechter te stappen.
Volgens de bonden gaat het om
de pensioenen van circa 6000
oud-werknemers. Het gaat om
mensen die hebben gewerkt bij
één van de drie vestigingen van
Hoechst Holland in Vlissingen,
Weert of Amsterdam of bij één
van de dochterbedrijven.
De meeste mensen hebben vol
gens de bonden geen idee wat er
aan de hand is, omdat die nog
geen pensioen krijgen. Voor
werknemers van bedrijven die
uit het concern zijn ontstaan,
zoals Thermphos en Kosa, geldt
het probleem niet. Met de pensi
oenen van Hoechst Holland zelf
- ondergebracht bij Zwitserle
ven - is niets aan de hand. „Die
zijn gegarandeerd", zegt R. van
Beveren van vakbond De Unie.
„Zelfs in het theoretische geval
dat Zwitserleven failliet zou
gaan - waar geen sprake van is -
geldt de afspraak dat andere
verzekeraars de uitbetaling van
de pensioenen overnemen. De
jaarlijkse verhoging is wél een
probleem. De pensioenen stij
gen jaarlijks net zoveel als de lo
nen in de chemiesector. Dat is
afgesproken bij de opsplitsing
van het bedrijf."
Maar dit jaar is daar geen spra
ke van, ontdekten leden van
FNV en de Unie. In plaats van
ruim vijf procent, zijn de pensi
oenen van oud Hoechst-mede-
werkers begin dit jaar met nog
geen twee procent verhoogd.
„Het is dus te hopen dat mensen
niet te oud worden", schampert
Van Beveren. „Want op den
duur hou je weinig pensioen
over. Het inkomen wordt rela
tief steeds minder waard."
Tientallen oud-werknemers
belden boos de vakbonden op.
In de afgelopen maanden is er
intensief overleg geweest tussen
oud-werknemers en de bonden.
In een briefwisseling met de
zaakwaarnemer van Hoechst
Holland, eisen ze nu ophelde
ring over de financiële gang van
zaken. „We willen exact weten
hoe het kon gebeuren dat er nu
te weinig geld in de reserve zit",
zegt J. Plat van de FNV. „We
willen alles kunnen controleren
en zeker weten dat er geen
malversaties zijn gepleegd."
Hoewel het bedrijf Hoechst NV
formeel niet meer bestaat, be
hartigt R. Meijer de belangen
vanuit een kantoor aan het Sta
tionspark in Goes. Hij erkent
het probleem. „Maar het jaar
lij ks ophogen van de pensioenen
is geen verplichting. Bij het op
splitsen van het bedrijf is afge
sproken dat het gebeurt zolang
er voldoende geld is.
De bonden proberen Hoechst
onder druk te zetten, maar dat
werkt averechts, stelt Meijer.
„De bonden eisen inzage in de
financiële stukken. Ze willen
zich een beeld vormen van
iets waar ze geen aanspraak
op hebben. Want indexering
vindt alleen maar plaats als
er geld is. Het gaat me daarom te
ver ze alle stukken te geven."
Hoechst heeft volgens Meijer
nog 10 miljoen euro in kas. Maar
daarop ligt een claim van de be
lastingdienst.
Meijer: „Die vindt dat Hoechst
een te lage prijs heeft berekend
voor de fosforproducten die zijn
verkocht aan moederbedrijf
Hoechst AG in Duitsland. We
komen niet uit dat geschil en
hebben het daarom voorgelegd
aan de ministeries van Financi
en in Nederland en Duitsland.
Totdat een oplossing is gevon
den, kunnen we met dat geld
niets doen."
In het geval dat het geld vrij
komt, worden daarmee niet de
pensioenen verhoogd, zegt
Meijer. „Het is geld van de aan
deelhouder, Hoechst AG. Dat
kan ik niet zomaar voor iets an
ders gebruiken."
Bergers zijn bezig met de ruiming van het wrak Corry B. in de Westerschelde.
foto Jaap Wolterbeek/WFA
De laatste reis van de Corry B
door Ben Jansen
VLISSINGEN - Ontgoocheld
was Cor den Braber toen de naar
haar genoemde spits Corry B
begin maart na ruim 35 jaar bo
ven water kwam. Ze had er vast
op gerekend dat aan boord van
het schip de stoffelijke resten
van haar man Bram zouden
worden aangetroffen. Het wrak
gaf wel wat keukengerei, een
krat bier en grammofoonplaten
van Cliff Richard, Johnny Hali-
day en Petula Clark prijs,
maar van Bram den Braber
werd geen spoor gevonden. „Ik
had gehoopt hier iets af te kun
nen sluiten. Het was een enorme
tegenvaller dat hij er niet meer
De Corry B werd op 13 decem
ber 1967 even voor Hansweert
overvaren door het Poolse zee
schip Zwidnica, dat moest uit
wijken voor een ander binnen
vaartschip. Cor den Braber en
een bekende die mee zou varen
op de tocht over de Westerschel
de naar Terneuzen, werden ge
red. Bram, die altijd had gezegd
'maak je om mij maar geen zor
gen als er iets gebeurt, want ik
zwem als een rat', kwam niet
meer boven.
De schippersweduwe is er altijd
van overtuigd geweest dat het
stoffelijk overschot van haar
man op de Corry B is achterge
bleven. Daarom kwam ze dit
voorjaar met haar familie naar
Hansweert toen het schip in het
kader van de wrakopruiming in
de Westerschelde werd gelicht.
De nabestaanden van Bram den
Braber zagen de Corry B op 6
maart boven water komen. Al
snel werd duidelijk dat er geen
stoffelijke resten van de schip
per aan boord waren. Twee da
gen later vergezelde de familie
het op een bak neergelegde
schip op zijn laatste reis. Die
voerde naar de Sloehaven, waar
de uit de Westerschelde gehaal
de wrakken worden verschroot.
Daar kregen Cor en de haren
nog de gelegenheid om tussen de
wrakstukken rond te scharrelen
om er persoonlijke bezittingen
van het schippersgezin tussen
uit te halen. Zo prijkt in de boe
kenkast in de Zandvoortse flat
van Cor den Braber (81) nu een
lichtbeschadigd bleekgroen
vaasje dat altijd in de stuurhut
stond en dochter Maria (57)
heeft een kettinkje terug.
Moeder en dochter Den Braber
zijn zeer te spreken over de ma
nier waarop medewerkers van
het bureau Wrakopruiming van
Rijkswaterstaat Zeeland en van
de aannemerscombinatie
Wrakkenberging Westerschelde
hen in de gelegenheid hebben
gesteld de berging van de Corry
B mee te maken en afscheid te
nemen van het schip. „Het wa
ren allemaal ontzettend lieve
mensen", zegt Cor den Braber
die bij het terugdenken eraan
weer even ontroerd raakt. „Het
is een emotionele gebeurtenis
wanneer zo'n wrak boven water
komt. We hebben alle ruimte ge
kregen om die te verwerken.
Geen moeite was ze te veel."
Een van die lieve mensen is Piet
van der Vlies, hoofd van het bu
reau Wrakopruiming. Rijkswa
terstaat is altijd al piëteitsvol
omgegaan met de wrakken die
in verband met de verdieping
van de vaargeul moeten worden
opgeruimd. In de voorbereidin
gen voor de verwijdering van
scheepsresten spreekt hij conse
quent over 'locaties die moeten
worden vrijgemaakt van obsta
kels' in plaats van over namen
van vergane schepen. Dat doet
hij omdat soms andere wrakken
worden aangetroffen dan was
verwacht en dat leidt dan tot te
leurstelling bij nabestaanden
van verdronken opvarenden.
Van der Vlies: „Gaandeweg zijn
we ons steeds meer bewust ge
worden van de emoties die wor
den opgewekt wanneer na tien
tallen jaren een wrak boven
water komt. Daarom hebben we
in het bestek van de laatste fase
van de wrakopruiming nadruk
kelijk opgenomen dat de aanne
mer nabestaanden in de gele
genheid moet stellen getuige te
zijn van de berging."
Rijkswaterstaat en de aanne
mer doen meer. Ze bieden mor
gen tijdens een bijeenkomst in
het Muzeeum in Vlissingen
zes families een aandenken
aan dat is gemaakt van voor
werpen die zijn aangetroffen
tussen de resten van schepen
waarop ze dierbaren hebben
verloren. Van der Vlies: „Zo
kunnen we er misschien ook aan
bijdragen dat nabestaanden een
periode van rouw kunnen af
sluiten."
Cor den Braber heeft zich nog
altijd niet helemaal verzoend
met de gedachte dat ze nooit zal
weten waar het lichaam van
haar echtgenoot is gebleven.
Haar dochter Maria heeft er wel
vrede mee. „Ach", zegt ze, „als
we pappa hadden gevonden,
dan hadden we hem laten cre
meren en vervolgens zijn as uit
gestrooid op de plek waar het
schip is vergaan. Wat is het ver
schil..."
door Wout Bareman
Advertentie
De week van dinsdag 21 t/m
zaterdag 25 oktober staat in
het teken van "van Laack".
Bij aankoop van 2 van Laack
blouses of een combinatie
met een van Laack blouse
staat er deze week een fles
sprankelende CHAMPAGNE
voor u klaar!
U bent van harte welkom.
Grote Markt 11 -13 4461 AH Goes
telefoon 01 13 227607 www.delscner.nl
TERNEUZEN - De hulpdien
sten die uitrukken bij een cala
miteit in de Westerscheldetun-
nel zijn nog niet helemaal op
elkaar ingespeeld. Ook de ken
nis van de procedures die de
hulpverleners bij calamiteiten
moeten volgen, is voor verbete
ring vatbaar. Intensieve oefe
ningen, waarbij alle diensten en
vooral ook de centralisten op de
verschillende meldkamers wor
den betrokken, moeten daarin
verandering brengen.
Het zijn enkele conclusies uit
het rapport, waarin de alarme
ring en hulpverlening na het
eerste dodelijke ongeval in de
tunnel (in de vroege ochtend van
zaterdag 20 september) wordt
geëvalueerd. Op het moment
van het ongeval werd het ver
keer in verband met de tweewe
kelijkse onderhoudsbeurt door
één tunnelbuis geleid. De be
stuurder van een personenauto
botste frontaal op een hem tege-
moetkomende vrachtwagen.
Vermoedelijk was de automobi
list in slaap gevallen. De be
stuurder van een achteropko
mende auto belde met zijn
mobiele telefoon direct het
alarmnummer 112.
Op dat moment ontstonden de
misverstanden. Terwijl de
meldkamer uitging van een
zwaar ongeval met gewonden,
constateerde de tunneloperator
op zijn monitoren alleen een ge
schaarde vrachtwagen. Die
waarneming beïnvloedde de
verdere hulpverlening zodanig,
dat onbedoeld werd afgeweken
van de voorgeschreven proce
dures. Zo werd de brandweer
na politie en ambulances als
laatste gealarmeerd, terwijl die
juist het voortouw dient te ne
men.
Burgemeester J. Lonink van
Terneuzen: „je kunt niet zeggen
dat alles wat fout kon gaan ook
fout fs gegaan. Het is wél fout
gegaan bij de eerste beoordeling
van het ongeval en dat is na
tuurlijk bepalend voor de ver
dere hulpverlening. Het is voor
ons in ieder geval een goed leer
moment geweest. Want je kunt
nog zoveel oefenen, in de prak
tijk blijkt toch hoever je met el
kaar staat."
Hij presenteerde gistermiddag
in het gezelschap van zijn
collega J. Gelok van Borsele en
directeur T. Buis van de NV Wes-
terscheldetunnel het evaluatie
rapport. De les die de overheids
instanties, de hulpverleners en
de tunnelexploitant van de hele
gang van zaken rond het onge
val hebben geleerd is dat de
voorschriften, zoals die in het
rampenplan voor de tunnel zijn
vastgelegd, bij met name de cen
tralisten van de meldkamers
nog eens nadrukkelijk onder de
aandacht moeten worden ge
bracht.
De hulpverleners moeten voort
aan beschikken over een 'stap-
penkaart', waarop de aanpak
wordt weergegeven. En verder
moeten de hulpdiensten meer en
intensiever met elkaar oefenen.
Lonink: „Het onderstreept onze
roep om financiële ondersteu
ning vanuit Den Haag voor een
intensief oefenprogramma,
maar ook voor het instellen van
een beroepsbrandweer." Begin
november bespreken Lonink en
Gelok die financiële steun met
vertegenwoordigers van het mi
nisterie van Binnenlandse Za
ken.
OUDE TONGE - Bij een controle van de Inspectie Verkeerën
Waterstaat op de N59 onder Oude Tonge bleek gisteren bijna
de helft van de vrachtwagens met agrarische productenfe
zwaar te zijn beladen. Vrachtwagens werden voor die contro
le naar parkeerplaats De Tille gedirigeerd, waar IVW een mo
biele weegbrug had opgesteld. Tegen 16 ondernemers werd
een proces-verbaal opgemaakt. In 13 gevallen moest een dèel
van de lading worden afgeladen voordat de weg mocht wor
den vervolgd. In de komende maanden zal IVW vaker van ait
soort controle houden in het kader van een actie die speciaal
gericht is op het vervoer van agrarische producten.
MIDDELBURG - De provincie Zeeland betaalt de helft van
de productiekosten voor een televisieserie over de zorgsectdr
en de samenleving. Take Care Zeeland wordt gemaakt voor
Omroep Zeeland door Scoop, provinciaal instituut voor wel
zijn en cultuur. De provincie zegt de producenten 117.000 eti-
ro toe, op voorwaarde dat voor 1 december bekend is waar de
resterende helft van de kosten vandaan komt. De serie ver
beeldt de manier waarop zorg meer samenhang krijgt met de
maatschappijonder meer door zorgbehoevenden zelfstandig
te laten wonen in gewone wijken en een eigen leven te laten
leiden. De provincie wil wel dat de televisieserie gebruikt mag
worden voor promotiecampagnes
GOES - Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedsel
kwaliteit (LNV) past de organisatie aan. Dat heeft onder meer
gevolgen voor de vertegenwoording van het ministerie in de
regio's. In plaats van zes regionale directies, komen er per 1 ja
nuari 2004 vier: Noord, Oost, West en Zuid. Zeeland komt on
der de vestiging Zuid, gevestigd in Eindhoven, te vallen.
De huidige directie Zuidwest in Dordrecht, waartoe Zeeland
nu behoort, vervalt. Directeur R. Woudstra (64) is per 15 no
vember benoemd tot projectdirecteur van het programma
Shared Service Center bij het ministerie. Voor de nieuwe ves
tiging Zuid treedt vanaf 1 januari W. van Zandbrink (45) aan
als directeur. Hij is in Zeeland geen onbekende, door zijn
werkzaamheden voor de Dienst Landelijk Gebied (DLG) te
Goes en thans als regiomanager Zuid van DLG.
MIDDELBURG - Wat had een 23-jarige inwoner van Bergen
op Zoom bezield om op de Rijksweg A58 een autokraak te ple
gen? Dat vroegen de politierechter en de officier van justitie
zich gisteren in Middelburg af. De man had immers geen
strafblad en heeft vast werk. „Het is onbegrijpelijk", vond de
politierechter. De verdachte werd veroordeeld tot zestig uur
werkstraf. Zijn 24-jarige vriend uit Bergen op Zoom, die zijn
auto bestuurde, werd wegens heling bestraft met 300 euro
boete.
De mannen waren 22 augustus na een avondje stappen onder
weg naar huis toen ze op de A58 nabij de afslag naar 's-Gra-
venpolder een verlaten auto aan de kant zagen staan. De 24-
jarige bestuurder parkeerde de auto er naast. Zijn jongere
kompaan moest plassen. Toen die daarna terugkwam, pakte
hij een krik en sloeg daarmee een ruit van de auto in. Hij stal
vervolgens waardevolle spullen en legde die achterin in zijn
eigen auto. De surveillerende politie ging een kijkje nemen,
omdat ze het vreemd vonden dat er twee auto's langs de kant
van de weg naast elkaar stonden geparkeerd. Aan de gedu
peerde moet de 23-jarige man 266 euro schadevergoeding be
talen.
door René van Stee
SLUIS - Er is definitief epn
streep gezet door het alternatie
ve plan van technisch adviseur
L. Verstraeten van de initiatief
groep Sluis aan Zee, die streeft
naar een open verbinding tus
sen Sluis en de Noordzee. Dat
bleek gisteren bij het bezoek
van het College van Gedepu
teerde Staten aan het gemeente
bestuur van Sluis.
GS heeft met name grote be
zwaren tegen het ruimtebeslag
dat de uitvoering van een derge
lijk plan met zich meebrengt.
Onderdeel was onder meer de
bouw van 320 woningen in Sluis
en 150 in Cadzand. Ondanks de
inperking van de mogelijkhe
den betekent dit volgens burge
meester J. Sala van Sluis geens
zins dat het hele project van de
baan is. Niettemin kreeg hij van
GS de overweging mee dat ook
gezocht moet worden naar al
ternatieven voor de oorspron
kelijke plannen voor Sluis aan
Zee, evenals de herinrichting
van Breskens en Cadzand-Bad
een speerpunt in het raadspro-
gramma van Sluis. De oor
spronkelijke plannen zijn voor
alsnog niet opgenomen in de
streekplanherziening West
Zeeuws-Vlaanderen
„We zullen dus een tweesporen
beleid moeten voeren. Enerzijds
alternatieve wegen zoeken om
het unieke karakter van Sluis
nog beter tot zijn recht te laten
komen. Anderzijds voortbordu
ren op het oorspronkelijke con
cept van Sluis aan Zee, waarbij
in onze verdere oriëntatie voor
al aandacht zal worden besteed
aan waterstaatsbelangen in de
meest ruime zin van het woord.
Ook grensoverschrijdende ge
volgen wegen hierin zwaar mee.
Verder is de inpassing in de Eu
ropese Habitatrichtlijn een be
langrijk aandachtspunt", aldus
Sala.
Ten aanzien van de herinrich
ting van Cadzand-Bad richten
zowel het gemeentebestuur van
Sluis als GS hun pijlen op
staatssecretaris K. van Gennip
van Economische Zaken. Die
presenteerde onlangs de nota
'Vernieuwde Toeristische Agen
da' waarin zij aangeeft scherper
te willen kiezen voor het inko
mend toerisme, zonder het be
lang van het binnenlandse toe
risme uit het oog te verliezen.
Van Gennip heeft hiervoor een
twaalftal actiepunten ontwik
keld, waaronder een voorbeeld
project om samen met een van
de badplaatsen een kwaliteits
slag te maken.
„Wij zullen er gezamenlijk bij
de staatssecretaris voor ijveren
Cadzand-Bad als voorbeeld
project aan te wijzen. Binnen
kort gaat er dan ook een brief de
deur. Met name gezien de aan
zienlijke kwaliteitsverbetering
die we voor ogen staan en de
aandacht voor grensoverschrij
dende aspecten in de nota, den
ken we dat Cadzand-Bad in dit
kader een interessante partner
is", legt Sala uit. Om in aanmer
king te komen als voorbeeld
project zal Cadzand-Bad de
strijd moeten aangaan met an
dere badplaatsen in Nederland.
De burgemeester waarschuwde
daarom voor overdreven opti
misme.
LEWEDORP - De dorpsraad
van Lewedorp heeft een leuk
initiatief bedacht om de vrijwil
ligers uit het dorp te eren. Aan
de Postweg komt een kunstwerk
te staan met de naam 'Ode aan
de vrijwilligers'.
De dorpsraad kreeg in 2001, het
jaar van de vrijwilliger, een be
drag van de gemeente Borsele.
Daarmee mocht ze iets doen
voor de vele vrijwilligers in het
dorp. Na lang nadenken, is het
bestuur tot de conclusie geko
men dat het geen feestavond of
een barbecue moet worden.
Heel gezellig, zo redeneert de
dorpsraad, maar zoiets is snel
weer vergeten en bovendien zul
len altijd een paar mensen gepi
keerd zijn, omdat het ondoen
lijk is om alle vrijwilligers op te
sporen en uit te nodigen. Lewe
dorp telt immers 29 verenigin
gen en daarnaast doen veel
mensen zogeheten 'stil' vrijwil
ligerswerk. De dorpsraad heeft
daarom besloten een kunstwerk
voor de vrijwilligers te laten
maken. Dat is blijvend, en bo
vendien kan niemand vergeten
worden. Het ontwerp is van
kunstenares Betsy de Jonge uit
Heinkenszand.