PZC Moeders blij met begin bouw eigen voor plek autisten Overwinteren in een bevroren baai Toneel verening houdt improvisatiemiddag VERKEERSHINDER OP RIJKSWEG 61 Dit keer vragen we iets heel speciaals van u. Een grote mond. W 'i ''di II ■M Grote plannen voor totale omgeving caissons bij Ouwerkerk zaterdag 18 oktober 2003 Vogelexpositie in Hulst Uitgraven Brouw se zeilers genieten van de seizoenen op Spitsbergen Mooie tijd Foutloos Gelukkig Concert maandag 20 oktober t/m vrijdag 31 oktober Rijkswaterstaat De functie interesse? Meer weten? Astma Fonds Watersnoodmuseum breidt uit door All Pankow OUWERKERK - Het museum Watersnoodramp 1953 in Ou werkerk en het gebied in de wij de omtrek wacht een flinke uit breiding. De status Nationaal Monument Watersnoodramp HULST - De vogelvereniging Vogelvreugd houdt in het week einde van 1 en 2 november haar jaarlijkse vogelexpositie in café de Ster in Hulst. Vooraf worden de ingezonden vogels onder de loep genomen door erkende keurmeesters van de Nederlandse bond van Vogel liefhebbers. Zaterdag is de ten toonstelling van 12.00 tot 20.00 uur te bezichtigen. Zondag gaan de deuren van de zaal om 10.00 uur open. De expositie loopt dan tot 18.00 uur. voor deze totale omgeving vormt de motor voor de bunde ling van verschillende ambities. Het museum zelf heeft behoefte aan uitbreiding, Staatsbosbe heer wil de achtergelegen inlaag herinrichten en cineast Koert Davidse wil in een van de cais sons zijn stemmenproject '1835 1' realiseren. Davidse beoogt door middel van eigentijdse mediatechniek slachtoffers van de Waters noodramp letterlijk een stem te geven. De titel van het project duidt op het feit dat er 1835 om gekomenen werden geregi streerd, met uitzondering van een baby die tijdens de ram pnacht in het buurtschap Ca- pelle werd geboren en kort daarna meteen is verdronken. „De filosofie achter alle plan nen is dat er niet te veel ver bouwd mag worden aan de cais sons zelf", zegt voorzitter Ria Geluk van de museumstichting. Het authentieke aanzien van de betonnen kolossen die zo'n cru ciale rol speelden bij de sluiting van het laatste dijkvak moet be houden blijven. De ideeën wor den de komende maanden nader uitgewerkt. Geluk hoopt dat het globale plan eind maart gepre senteerd kan worden. In het voortraject hebben alle betrok ken organisaties overleg ge voerd. Bundeling van krachten en in een later stadium een geza menlijk subsidie-aanvraag ver groten aanzienlijk de kans op een Europese bijdrage voor dit project. Hoeveel er in en rond de cais sons kan gebeuren, is volgens Geluk zeker ook een kwestie van geld. Het watersnoodmuse um in het eerste caisson kampt met ruimtegebrek. Lag er bij de start drie jaar geleden slechts één fotoboek op de leestafel, nu zijn het er 35. Het is slechts een voorbeeld van de talrijke waar devolle zaken die het museum de afgelopen jaren kreeg aange dragen. Met gebruik van het tweede caisson zouden een ei gen kantoor, een documentatie centrum en een studiehoek ge realiseerd kunnen worden. De inrichting van specifiek dit caisson vergt echter veel in spanning. „Het ligt diep in het zand en er komt veel voor kijken om het uit te graven", zegt Ge luk. Volgens haar worden er voor dat tweede caisson daarom alternatieven opgesteld waarin uiteindelijk een keus moet wor den gemaakt. „Gaan we het ge bruiken of leiden we het publiek er door een soort glazen tunnel rond naar het derde caisson toe, zodat het wel één circuit blijft?" In dat derde caisson zou dan het project van Koert Davidse moe ten komen. Het vierde caisson moet plaats bieden aan een Noorse woning die Zeeuwland er als een soort doos in wil plaat sen. Bezoekers kunnen die ge schenkwoning betreden om in de afzonderlijk kamers diverse Omgeven door een dikke laag ijs en sneeuw heeft de Jonathan bijna tien maanden in de Nilspollen baai van Spitsbergen 'gedobberd'. foto Marina van Dijk door Famke van Loon BROUWERSHAVEN - De zei len zitten al maandenlang nut teloos ingepakt. Ski's en pik houwelen komen beter van pas op deze 'zeiltocht'. Sneeuw ligt als een verstilde boeggolf tegen de Jonathan aange waaid. Een dikke laag ijs houdt het Brouwse zeiljacht stevig op zijn plaats. Gevan gen in het ijs kunnen de opva renden niet weg. En willen dat ook niet. „Ons wereldje was óns wereldje. Het is er zó mooi." Veel zeilers die er een jaartje tussenuit knijpen, kiezen het ruime sop om warmer oorden te bezoeken. Maar niet Mark van de Weg en Marina van Dijk. Wanneer zij halverwege de jaren negentig hun reis gaan plannen, kiezen ze voor Spitsbergen, ver ten noorden van de poolcirkel. Marina, ge boren in Nederland, woont en werkt in Spitsbergen als goud smid. Mark heeft op dat mo ment een klein scheepstim- merbedrijf in Brouwershaven. Op hun vijftien meter lange zeiljacht willen ze in het pool gebied overwinteren in een baai van de Liefde Fjord, de Nilspollen Baai. „In 1995 had hij het er al over. Allebei heb ben we interesse in de poolge bieden." Vorig jaar juni zetten Mark en Marina vanuit Brouwersha ven koers richting Spitsber gen. Krap twee weken later komen ze zeilend aan in de hoofdstad Longyearbyen, waar de laatste voorbereidin gen voor hun overwintering beginnen. Wie aan een dergelijk avon tuur begint, moet beslagen ten ijs komen. Want is het schip eenmaal in het ijs gevaren en vastgevroren, dan is het eigen lijk wachten op de dooi. En in de gekozen baai kan die war me periode soms wel tien maanden op zich laten wach ten. Om zeker te zijn dat er vol doende eten en medicijnen zullen zijn, slaan Mark en Ma- Mark van de Weg en Marina van Dijk kijken in de thuishaven in Brouwershaven met warme gevoelens terug op hun overwinte ring aan boord. rina voor veertien maanden spullen in. Aanvankelijk moet er ook voor dezelfde periode diesel worden meegesleept om de kachel te kunnen stoken. Maar die voorraad van zeven oliedrums wordt uiteindelijk op een klein depot op de rand van de baai gestald. Ook ander materiaal als een tent, ski's, scheppen, pikhouwelen en bij na zevenhonderd kilo droog hondenvoer voor de twee Groenlandse poolhonden Imiaq en Maaiken krijgen een plek aan boord. De zeiltocht kan beginnen. Eenmaal in de Nilspollenbaai aangekomen, begint het wachten op de winterse kou. De baai zelf vriest snel en een voudig dicht, maar het fjord blijft lange tijd open. „Het grote fjord vroor pas heel laat dicht, maar dat hadden we wel nodig voor onze veiligheid. Dat was wel even penibel." Want zolang het fjord open is, blijft het water en het ijs rond de boot in beweging. En sleurt zodoende aan het schip. Bij slecht weer is het dan geregeld alle hens aan dek om het ijs achter de boeg weg te kappen. foto Marijke Folkertsma „Dat is dan een paar dagen hard werken." Wanneer uit eindelijk eind februari ook het fjord dichtvriest, breekt voor Mark en Marina de 'mooie tijd' aan. „Toen konden we de ski- en looptochten gaan maken die we wilden gaan maken." Afgezonderd van alles en ie dereen passen ze zich aan aan het leven in de dichtgevroren baai. Want de helikopter met de dominee, die met de kerst dagen rondvliegt langs de mensen in de verlaten gebie den, is het enige bezoek dat de avonturiers in al die maanden krijgen. Even slaat nog wel de twijfel toe, wanneer de heli kopterpiloot Mark en Marina uitlegt dat de gekozen baai bij slecht weer simpelweg niet te bereiken is voor hulptroepen. „Dat is dan wel even slikken. Je realiseert je dan dat je echt op je zelf bent aangewezen", aldus Mark. Samen met de twee honden, die veel zwaar sleepwerk voor hun rekening nemen en voor het nodige ge zelschap zorgen, zullen ze uit eindelijk bijna tien maanden in de ijzige sneeuwvlakte van Nilspollen vastliggen. „Ze zeggen wel: life takes ti me", haalt Mark aan om het le ven tijdens de overwintering te beschrijven. Het leven heeft tijd nodig. Simpele dingen als bijvoorbeeld het zorgen voor drinkwater kost uren. Op ski's en met de honden moet sneeuw gehaald worden, dat dan later gesmolten wordt om voor wa ter te zorgen. Maar het maakt ze niet uit. Vast in het ijs is alle haast en het tempo van alle dag verdwenen. En wordt soms een hele dag besteed aan het lezen van een boek, zo legt Marina lachend uit. Omdat er ook 'meer tijd' is, wordt onder meer aan het koken meer aan dacht besteed. Normaal ge sproken komen ze er niet aan toe om helemaal vanuit het niets vla maken. „Ik heb daar beter gegeten dan vooraf", lacht Mark dan ook. Maar tegenover het rustige tempo staan ook de ontberin gen. Want dertig graden onder nul met windkracht acht geeft een gevoelstemperatuur van rond de min 57 graden Celsius. Het geweer dat vast aan boord moet zijn in geval ijsberen het op de opvarenden gemunt hebben, bevriest zelfs. Maar de pracht van de natuur in het poolgebied heeft Mark en Ma rina volop doen genieten. „Het is vooral die cyclus, die je mee maakt. Eerst gaan de vogels weg, dan gaat het daglicht weg en krijg je de poolnachten en het noorderlicht. En dan lang zaam komt alles weer terug." Wanneer een storm de eerste teruggekeerde vogels voor een week wegjaagt, slaat even de teleurstelling toe. „Zij waren echt een teken van het voor jaar. Maar toen was het weer stil en waren we weer alleen. Net of je weer terug bij af bent." Het duurt uiteindelijk tot be gin juni van dit jaar, dat Mark en Marina weer de zeilen kun nen hijsen. „Toen we weggin gen, keken we om: we willen niet blijven, maar eigenlijk willen we ook niet weg." Na een lange tussenstop in Longyearbyen varen ze via de Noorse kust terug naar de Zeeuwse wateren. mediaprogramma's (films van de herdenking, de laatste slui ting of interviews) te bekijken. Dat grote vierde caisson biedt ook plaats aan wisselexposities. Geluk denkt aan thema's als on derwijs, kunst en hulpverlening in relatie met de ramp van 1953. De nissen van deze kolos kunnen plaats bieden aan dwarsdoorsneden van de ver schillende landschapselemen ten: agrarisch gebied, de kre ken, de inlagen, de dijk en de Oosterschelde. Bezoekers heb ben dan binnen een indruk ge kregen van het landschap en krijgen vervolgens buiten een totaalbeeld van het gebied, van af het uitkijktorentje dat op de dijk achter de caissons moet ko men. Vanaf die plek heeft het publiek ook van heel dichtbij zicht op de inlaag zoals Staats bosbeheer die wil inrichten met de uitgegraven, kleinere cais sons die ook bij de dijksluiting zijn gebruikt. door Edy de Witte VOGELWAARDE - Dooreen te kort aan spelers en het ontbre ken van een regisseur voert to neelvereniging Ontspanning door Inspanning (ODI) uit Vo gelwaarde dit seizoen geen avondvullend toneelstuk op. Als alternatief verzorgt pakt ODI zaterdag 25 oktober in oe fenlokaal Vivante een middagje improvisatietheater. „Het doet ons als echte toneel liefhebbers wel pijn dat we niet met een stuk op de planken kun nen komen", zegt René den Doelder van ODI. Door toneel toch te blijven promoten hopen we ons clubje weer op te kunnen krikken tot een volwaardig ge zelschap. Daarom nodigen we onze leden, gastspelers en alle belangstellenden uit om te ko men kijken en mee te doen met improvisatietoneel. Tijdens de uitreiking van de Elektra's in Middelburg werden wij geamu seerd door Lof en Zotheid, improvisatietheater uit Rotter dam. Arjan Naaktgeboren, de enige professional uit dit gezelschap, heeft zich be reid verklaard ons te begelei den." Docent Naaktgeboren is trainer en coach bij theaterimprovisa- tiegroepen in Rotterdam, Den Haag en Delft. Theaterimprovi satie is een toneelvorm waarbij scènes op suggesties van het pu bliek ter plekke worden bedacht en uitgevoerd. Het is ooit uitge vonden om toneelspelers te trai nen. De oefeningen bleken di rect voor publiek uitgevoerd geweldig aan te slaan. Er ont stonden formats om een hele voorstelling met theaterimpro visatie te brengen. Theatersport is daar in Nederland de bekend ste voorbeeld van. Inmiddels zijn er in Nederland zo'n 85 amateurtheaterimpro- visatiegroepen, die vaak één keer per week het improviseren trainen en regelmatig optreden. Den Doelder zelf kijkt erg uit naar de kennismakingswork shop Theaterimprovisatie. „Im- proviseurs bedenken alles ter plekke. Een bekende improvi satie-oefening is bijvoorbeeld het getweeën vertellen van een verhaal, waarbij elk om de beurt een woord zegt. Op deze manier is het onmogelijk om een plan te hebben. Het enige wat je kunt doen is aansluiten bij de mede speler. Dan ontstaat er een scè ne. Of niet, want het gaat ook wel eens mis. Dat is niet erg, sterker nog, het zou minder leuk zijn als het foutloos ging." De workshop begint zaterdag 25 oktober om 13.00 uur en duurt tot ongeveer 17.00 uur. door Melita Lanting GOES - Tien jaar geleden sta ken vijf moeders de koppen bij elkaar. Ze wilden iets regelen voor later, voor als hun autisti sche kinderen groot zijn en ze er zelf niet meer zijn. Gisteren be reikten de moeders het voorlo pige hoogtepunt in hun strijd. De officiële start van de bouw van een woon- werkvoorziening voor volwassen autisten op het terrein van Emergis in Kloetin- ge. Van de vijf moeders die op 17 mei 1993 met de werkgroep WWA begonnen zijn er nog drie over: Nel Vlaming, Connely Lous en Ellie Landsmeer. De twee andere moeders hebben om persoonlijke redenen afge haakt. „We hadden de insteek dat onze kinderen eens volwas sen worden en dan is er niets meer voor ze geregeld. Na school houdt het op. Daarom wilden we alvast nadenken over hun toekomst", vertelt Connely Lous. Dat nadenken heeft een aantal jaren geduurd. De werk groep is in die tijd verschillende keren op werkbezoek geweest in binnen- en buitenland om te kij - ken hoe elders met autisten wordt omgegaan. „In die tijd veranderde er veel in de zorg. Werd vroeger vooral gedacht vanuit het aanbieden van een bepaald type zorg, nu wordt veel meer gekeken naar de vraag van de cliënt." Nel Vlaming: „We zijn onder an dere in Wuppertal geweest. Daar kwamen we op een gege ven moment bij een jongen wiens kamer helemaal kaal was. Geen gordijnen, geen vloerbe dekking, helemaal niets en die jongen was volmaakt gelukkig. Het bleek dat die jongen van stoffering veel te veel prikkels kreeg en daarom is het maar weggelaten. Die ervaring was voor ons heel indrukwekkend en zette aan het denken. Autisten hebben grote moeite met het verwerken van prikkels. Het slaan van een deur kan al veel te veel zijn en kan iemand volledig door het lint gaan. „Ik vergelijk het altijd met een kaartenbakje. Wij km. nen nieuwe informatie, prikké; die wij krijgen, direct rang. schikken in het kaartenbakjej ons hoofd. Dat gebeurt auto®, tisch en is geen probleem,] autisten ontbreekt zo'n kat. tenbakje. Die kunnen de infot- matie niet plaatsen en kun® er niets mee", vertelt Connè Lous. De moeders hebben in de lopen j aren veel steun gehadvai het autismeteam van (toen nog) het Riagg. Ellie Landsmeer „Zij wisten de weg en hebba ons gesteund. Uiteindelijk wa hetplan in 1996 klaar enkondes we de boer op. Toen is hetotj snel gegaan. Emergis kwamj bij en nu zitten we hier."Hk project is baanbrekend op hi gebied van zorg voor autist© Tot nu toe worden ze ondergt- bracht in bestaande voorzie® gen voor geestelijk gehandicaj ten. Dit project voorziet inea eigen woon- en leefplekDel» woners krijgen een zit-slaapka mer en eigen sanitair. Daarnaast is een gemeenschap pelijke leefruimte. „We lopa daarmee in Zeeland vooruit o andere provincies. Het projs biedt plaats aan zestien jong volwassenen. Dat is niet genoeg dit is nog maar het begin". Of de kinderen van de drie moe ders ooit in het centrum zulle wonen is de vraag. Dat mogeru niet zelf beslissen want das gaat onder meer een indicatie commissie over. De woon-weii voorziening moet medio vol gend jaar klaar zijn. SINT-JANSTEEN - Fanfai Sint Jan uit Sint-Jansteen orgs niseert zondag 2 november s concert van de Belgische bras band Willebroek. Het optrede begint om 140 0 uur in de plas selijke parochiekerk van Heilige Johannes de Doper. Door de uitvoering in de kerki houden kunnen er twee keera veel toehoorders (ruim 300) hi concert bijwonen. werkvakken Ministerie van Verkeer en Waterstaat Directie Zeeland Wat: Wegens reconstructiewerkzaamheden op rijksweg N61 zal het verkeer hinder ondervinden. Dit als gevolg van het gebruik van verkeerslichten. Waar: Op rijksweg N61 ter hoogte van de Hoofdplaatseweg en de Braakmanlaan in Biervliet. Wanneer: Van 20 oktober 2003 t/m 31 oktober 2003 of zoveel langer dan nodig of korter dan mogelijk. De werkzaamheden op de weg worden buiten de spitsuren uitgevoerd. Informatie: Hebt u vragen over de werkzaam heden, dan kunt u contact opnemen met de heer M. Kroes, telefoon 0115 - 68 68 20. Rijkswaterstaat zorgt voor de aanleg en het onderhoud van het ri/kswegennet en vaarwegen. Als onderdeel van het ministerie van Verkeer en Waterstaat draagt zij bij aan een leefbaar, bereikbaar en veilig Nederland. Een op de tien mensen heeft last van luchtwegklachten zo als astma en COPD (chroni sche bronchitis en longemfy seem). Het Astma Fonds zet zich in voor deze mensen. Op het gebied van collectieve be langenbehartiging wil het Ast ma Fonds meer doen. Daar toe wordt een een landelijk netwerk van 27 regioraden gevormd. Hiervoor zoeken wij belangenbehartigers met ver bale kwaliteiten. Het gaat erom dat u op be stuurlijk niveau de juiste men sen weet te overtuigen om maatregelen te nemen in het belang van mensen met luchtwegklachten. Bijvoor beeld door speciaal aandacht te vragen voor de problema tiek van mensen met astma of COPD bij zorgverzekeraars of door bij gemeenten aan te dringen op rookvrije taxi's, etc. Voor meer informatie kuntu terecht op www.astmafonds.nl of bellen naar (033) 43412??

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 64