Regionale VVV moet schoon schip maken
Max Proms
iondon choraie
13
Belgen weten tunnel nog niet te vinden
Jachtseizoen
begonnen
Gimbrère
Terneuzen beslist
binnen een jaar over
rangeerterrein Sas
Geen projectmatige
aanpak van tweede
woningen Terneuzen
Trap
Schepen ziet samenwerking Zeeland Seaports met haven Rotterdam als bedreiging
(mdemi!
zeeuwse almanak
ft
ZEEUWS-VLAANDEREN
donderdag 16 oktober 2003
Zeesluis
Kennis
Donateurs
LEE TOWERS i ANITA MEYER
GUIDO
Groeiende rwijs
Brasseriemenu
Tap as
DRVK
KERY
Markt 51
Middelburg
(0118) 886886
PARAPLU
Kosten
Besluit
ANWB
Meisje (16)
gewond
bij botsing
p
j^rWout Bareman
TERNEUZEN - De Vlamingen
„eten de weg naar de Wester-
jcheldetunnel bij Terneuzen
nog niet goed te vinden. Vooral
in de grensstreek op Vlaams
üiondgebied wordt de route
Jaar de tunnel niet of nauwe
lijks aangegeven. De bewegwij-
jering begint pas óver de grens.
Gedeputeerde A. Poppelaars
t de zaak aangekaart tij-
dens een werkbezoek aan het
dagelijks provinciebestuur van
Oost-Vlaanderen.
Gedeputeerde Staten hebben
het verzoek om de bewegwij
zering te verbeteren nu schrif
telijk herhaald. Vooral weg
gebruikers in de regio Gent/
Zelzate hebben problemen met
het vinden van de juiste weg.
Het leidt, zeggen woordvoer
ders van verschillende grens
gemeenten, regelmatig tot
overlast in bijvoorbeeld het kre-
kengebied rond Assenede. Hoe
wel direct na de opening van de
tunnel, half maart van dit jaar,
werd aangenomen dat het ging
om sluipverkeer, blijkt het ach
teraf vooral te gaan om 'ver
dwaalde' automobilisten en
vrachtwagenchauffeurs.
Woordvoerder I. de Moor van de
NV Westerscheldetunnel is blij
met het verzoek van GS. Hij on
dersteunt het van harte, 'omdat
de situatie aan de Vlaamse kant
van de grens zeker voor verbete
ring vatbaar is'. De tunnelex
ploitant voert al maanden cam
pagne om de Vlamingen te
wijzen op de tunnel. „Maar be
wegwijzering is natuurlijk niet
onze taak."
Rijkswaterstaat, provinciale
waterstaat en de NV Wester
scheldetunnel evalueren over
enkele weken overigens de re
sultaten van de plaatsing van
tijdelijke verwijzingsborden
langs de A58 tussen Bergen op
Zoom en Vlissingen. Die extra
borden moesten vooral toeris
ten de juiste weg naar de tunnel
wijzen. De Moor: „Ik heb wel de
indruk dat ze aan hun doel heb
ben beantwoord. Nu is de vraag
of we die tijdelijke borden moe
ten weghalen en volstaan met de
bestaande bewegwijzering, of
dat we in goed overleg met de
ANWB besluiten tot extra, per
manente wegwijzers."
Gent vreest voor toekomst haven
rfnnrWout Bareman
GENT - Het havenbedrijf en
liet stadsbestuur van Gent ma
ken zich zorgen over de nauwe
samenwerking tussen het ha
venschap Zeeland Seaports en
it Havenbedrijf Rotterdam
de Exploitatiemaatschappij
Schelde Maas (ESM). Het zou
kunnen leiden tot een verwijde
ring tussen met name de havens
van Gent en Terneuzen.
De Gentse schepen van de ha
ven, D. Termont, beschouwt
zelfs als een regelrechte
bedreiging voor de Gents-
Zeeuwse samenwerking, die in
april van dit j aar nog werd vast
gelegd in een protocol. Termont
maakt er geen geheim van dat de
toekomst van de Gentse haven
over de grens ligt, in de Zeeuws-
Vlaamse Kanaalzone. Hij lonkt
al jaren naar de 400 hectare
braakliggend haventerrein in
de Autrichepolder, net over de
grens langs het Kanaal Gent-
Terneuzen. Als het Gentse Klui
zendokproject op de westelijke
oever over een kleine tien jaar is
ingevuld, rest Gent nauwelijks
nog ruimte voor verdere uitbrei
ding. Maar de Autrichepolder is
inmiddels door Zeeland Sea
ports ingebracht in ESM en dat
betekent dat de gronduitgifte
mede gestuurd wordt vanuit
Rotterdam. En dat kan de moge
lijkheden voor Gent beperken.
Schepen Termont ventileerde
zijn zorgen gisteren tijdens in
formeel overleg met burgemees
ter J. Lonink van Terneuzen en
havengedeputeerde G. de Kok.
Lonink: „Gent hecht heel erg
aan de grensoverschrijdende
samenwerking in de Kanaalzo
ne. Begrijpelijk, want we zijn
allebei voor een groot deel af
hankelijk van het kanaal. Maar
we hebben Termont er wel op
gewezen dat onze prioriteit nu,
zolang het dossier Westerschel-
de Container Terminal nog op
tafel ligt, bij ESM ligt. Zolang
over die terminal geen helder
heid bestaat, is het dus voor
zichtig manoeuvreren."
Dat hoeft samenwerking met
Gent op ander vlak overigens
niet in de weg te staan. Al eerder
werden afspraken gemaakt over
de gezamenlijke aanpak op bij
voorbeeld het gebied van de
infrastructuur (nieuwe sluis,
kanaalaanpassing, spoorver
bindingen). Lonink: „Termont
heeft ons wat voorbeelden gege
ven van mogelijkheden die hij
ziet om, naast ESM, toch ook op
commercieel gebied gezamen
lijke initiatieven te ontplooiïen.
En ook op de arbeidsmarkt zou
den we samen dingen kunnen
aanpakken. Dat gaan we nu
verder onderzoeken."
Voor Gent heeft de bouw van de
nieuwe zeesluis en in afwach
ting daarvan de vervanging van
de huidige klapbruggen over de
zeesluis door rolbruggen nog
steeds de hoogste prioriteit.
Naar verwachting kan de eerste
spa voor de nieuwe zeesluis over
een jaar of tien de grond in.
Termont vindt dat het antwoord
op de vraag of direct daarna het
kanaal moet worden verbreed
en uitgediept, moet worden ge
geven door de volgende genera
tie. Wil Vlaanderen een kanaal
met een diepgang van iets meer
dan 18 meter, dan moet daar
mee in het plan voor de bouw
van een kanaaltunnel bij
Sluiskil wel al rekening worden
gehouden. Nederland gaat uit
van een tunnel op ruim 13 meter
diepte, die zo'n 200 miljoen euro
kost. De meerkosten (50 mil
joen) zouden moeten worden
betaald door de Vlaamse rege
ring. Termont vindt dat een
zaak voor de landsregeringen.
1 ÏWf U' V** J tt Wi
r1 I 1
hLi
TL v1 "VAi
Gent hecht erg aan de grensoverschrijdende samenwerking met Terneuzen in de Kanaalzone. Voor beide steden is het kanaal Gent-Terneuzen een levensader.
fotoWim Kooyman
door Mieke van der Jagt
GOES - Zoals elk jaar op de
helft van oktober, is het jacht
seizoen weer geopend. Dat wil
niet zeggen dat iedereen overal
maar op alle beesten mag gaan
schieten. Op lang niet alle
diersoorten mag worden ge
schoten, zeker niet die soorten
die beschermd zijn. Het jacht
seizoen geldt voor kleine zoog
dieren als konijnen en hazen, en
voor vogels als fazanten en een
den.
Niet iedereen met een geweer
mag zijn kostje bij elkaar jagen.
We wil schieten, moet zijn aan
gesloten bij een wildbeheers-
eenheid, die in feite een vergun-
ling heeft voor een bepaald
gebied. Meestal zijn dat aaneen
gesloten landbouwpercelen die
een voldoende groot oppervlak
moeten vormen. Voor natuurge
bieden is in de meeste gevallen
een aparte vergunning nodig,
die alleen wordt verstrekt als in
omliggende gebieden wildscha-
de wordt veroorzaakt.
Ge wildbeheerseenheden vra
gen van hun leden een zekere
hennis en vaardigheid. De ja
gers moeten de wet kennen, we
ien op welke soorten ze wanneer
mogen schieten en ze moeten het
geweer ook kunnen hanteren.
Daarvoor worden cursussen ge
houden, die ook worden opgezet
voor jagers en honden.
jacht roept elk j aar weer pro
testen op van mensen die het do-
don van dieren als hobby ver
dien. De jagers houden echter
v°l dat ze in hun wildbeheers-
eenheden de fauna juist be
schermen.
door René Hoonhorst
TERNEUZEN - Als de raden
van de drie gemeenten akkoord
gaan, krijgt de VVV Zeeuws-
Vlaanderen voor het eind van
het jaar een kleine 120.000 euro
als extra eenmalige bijdrage.
Met dat bedrag moet de regio
nale VVV schoon schip maken,
waarna de toeristische orga
nisatie direct samen met de
gemeenten een ambitieuze toe
komstvisie op poten moet zet
ten.
De VW's in Zeeuws-Vlaande-
ren zijn in 2000 met het Toeris
tisch Bureau Zeeuwsch-Vlaan-
deren opgegaan in één nieuwe
stichting. De gemeentebesturen
verwachtten vervolgens een
strakke organisatie, die de regio
in één keer op de toeristische
wereldkaart zou zetten. Tot nu
toe is de VW Zeeuws-Vlaande-
ren echter nooit goed van de
grond gekomen.
Het duurde langer dan ver
wacht voor de culturen van de
voormalige kantoren een beetje
op elkaar waren afgestemd, er
ging bijna twee jaar overheen
voor alle oude kantoren waren
opgeheven en nog langer voor
de administraties op orde wa
ren. Bovendien liepen leden en
donateurs van de vroegere
VW's weg in plaats van dat er
extra nieuwe contribuanten bij
kwamen.
Die moeilijke start leidde er toe
dat de gemeenten langer wacht-
Advertentie
vandaag, tussen 14.00-
17.00 uur
Advertentie
datum
ZATERDAG 6 DECEMBER
locatie
JAARBEURS UTRECHT
PRINS VAN ORANJEHAL
entreeprijs
VAN AF €15,00
excl. reserveringskosten
KAARTVERKOOP
ticketp0int
0900-90008000 (0.45cpm)
info /reserveren
www.ticketpoint.nl
24 uur per dag
OMROEP MAX PRESENTEERT:
FEATURING TOM PARKER i GORDON NEVILLE
AMY VANMEENEN I LANCE ELLINGTON
JACKIE RAWE AND BAND O.L.V. TOM BARLAGE
AND THE NEW LONDON CHOIR
ORKEST: THE MUSIC CONNECTION MUSICAL DIRECTOR GUIDO
GROOT ORKEST-GROOT KOOR-150 MEDEWERKENDEN ON STAGE
Ontwikkelingspsycholoog
Ewalt Vervaet beantwoordt
uw vragen over opvoeding
vanavond vanaf 17.30 uur
wortel-koriandersoep, en
lamb stew of taart van
geroosterde hcrfstgroenten
(vegetarisch) en chocolade-
fudge cake 11,50
9,00 vegetarisch menu)
vrijdag 17 oktober
16.00-17.30 uur
kookdemonstratie door
Tijdink Tijdink
bekijk ook onze website
www.drukkeriimiddelburejil
ten alvorens met geld over de
brug te komen. Het gebrek aan
werkkapitaal leidde vervolgens
weer tot nieuwe problemen, om
dat de VW nauwelijks slag
vaardig kon handelen. Vlak
voor de herindeling gingen de
zeven portefeuillehouders van
de toenmalige gemeenten ak
koord met een nieuwe subsidie
regeling. Tot nu toe is die rege
ling echter niet door de drie
nieuwe raden geëffectueerd.
Kritiek op het functioneren van
de VVV is dan ook voor een be
langrijk deel terug te leiden op
onzekerheid over de te ver
wachten bijdragen, stelt stich
tingsvoorzitter H. Enkelaar, die
begin dit jaar aantrad.
„Als je in oktober nog geld moet
krijgen, waarover je in januari
al had moeten kunnen beschik-
Advertentie
de
Winkel
in Woord
Beeld &Geluid
Brasserie
BIJ AANKOOP VAN
MANTEL of JACK
EEN
(uitgezonderd aanbiedingen)
LANGE DELFT 16 MIDDELBURG
door René Hoonhorst
SAS VAN GENT - Wethou
der J. van Schaik (verkeer)
komt in de loop van volgend
jaar met een voorstel over de
toekomst van het rangeerter
rein in Sas van Gent. De
Terneuzense gemeenteraad
moet volgend jaar besluiten
of het emplacement kan wor
den verplaatst of uiteindelijk
toch in het stadshart van Sas
moet blijven.
Van Schaik beloofde de leden
van de commissie economie
en beheer zo snel mogelijk
met alle partijen te overleg
gen over de verschillende
mogelijkheden. Bij het over
leg met railbeheerders en -
vervoerders zal de wethou
der alle suggesties van raads
leden en anderen betrekken.
Zo wil Van Schaik van de Na
tionale Maatschappij voor
de Belgische Spoorwegen
(NMBS) en gemeentebe
stuurders van Zelzate horen
of de rangeeractiviteiten ook
op Vlaams grondgebied kun
nen plaatsvinden.
Daarnaast worden de ver
schillende varianten voor
verplaatsing nog eens onder
de loep genomen. Een verge
lijkend onderzoek wees on
langs uit dat verplaatsing
van het emplacement naar de
noordkant te prefereren is,
zowel voor de verkeersvei
ligheid als voor de te ver
wachten geluidsoverlast.
Spoorwegbeheerder Prorail
en goederenvervoerder Rai
lion zijn niet bij voorbaat te
gen de verhuizing van het
rangeerterrein, maar willen
er niet in investeren.
Mocht verhuizing noodzake
lijk zijn, dan draait het Rijk
voor het grootste deel van de
kosten op. Maar Den Haag
zal niet over de brug komen
als de gemeente geen over
tuigend weerwoord heeft
tegen de gerechtelijke uit
spraak dat het rangeerter
rein binnen wettelijke nor
men voor geluidsbelasting
blijft. Wethouder Van Schaik
wil van de railbeheerders en -
vervoerders aan beide kan
ten van de grens ook horen of
ze eikaars locomotieven niet
kunnen laten doorrijden op
beide spoorwegnetten. Een
brief van een vroegere NS-
werknemer zal ook in het
overleg worden betrokken.
De voormalige spoorwegme
dewerker beweert dat een
rangeerterrein helemaal niet
nodig is, omdat koppelen en
ontkoppelen van wagons
nauwelijks nodig is. LPF'er
C. Freeke heeft de brief aan
het college doorgespeeld,
maar ook hij heeft intussen
vernomen dat Railion en
Prorail een heel ander ver
haal laten horen.
Van Schaik: „We nemen in de
diverse overlegronden alle
suggesties mee. Het heeft
geen zin om oplossingen bij
voorbaat uit te sluiten. Het
lijkt bijvoorbeeld niet waar
schijnlijk dat er extra ran
geermogelijkheden in België
komen. De Nederlandse
rijksoverheid stelt geen geld
beschikbaar voor emplace
menten in het buitenland en
België zal vooral naar eigen
voordelen kijken. We stellen
de verplaatsing van rangeer
activiteiten in een gesprek
met Zelzate en de NMBS toch
aan de orde om geen enkele
mogelijkheid over het hoofd
te zien. Datzelfde geldt voor
het verplaatsen van het ran
geerterrein richting Kanaal
van Gent naar Terneuzen,
dat door GroenLinks is voor
gesteld. Het gaat er om dat de
raad straks met alle beschik
bare informatie een goed af
gewogen besluit kan ne
men."
ken, kun je niet doen wat je goed
dunkt. Het geld wat nog binnen
moet komen, is alleen nodig om
lopende zaken op te lossen en
dat kun je dus niet inzetten voor
het uitvoeren van eigenlijke ta
ken. Om niet achter de feiten
aan te blijven lopen, moeten we
dit najaar met de drie gemeen
ten duidelijke afspraken maken
over de taken en doelstellingen
en de bijbehorende financie
ring", betoogt Enkelaar. De drie
colleges vinden dat ze van 'on
behoorlijk' bestuur beticht
kunnen worden als ze nu nog
morrelen aan vorig jaar toege
zegde bedragen. Maar ze willen,
recreatiegemeente Sluis als
grootste subsidieverstrekker
voorop, het takenpakket van de
VW wel goed op een rijtje zet
ten en aanscherpen.
Het Sluisse college wil de WV-
organisatie voor West-Zeeuws-
Vlaanderen in het gemeentehuis
onderbrengen om tegelijk met
de toeristisch-recreatieve ook
bedrijfseconomische diensten
aan te kunnen bieden. Sluis wil
de organisatie wel onder de
WV-vlag houden, omdat ze -
net als Terneuzen en Hulst -
hecht aan de naamsbekendheid
van het toeristenbureau. Zoals
Sluis de VW-medewerkers in
het stadhuis wil krijgen, zet Ter
neuzen in op verdere samenwer
king met de ANWB. De twee or
ganisaties zitten al in één pand
op de Markt, dus waarom zou
den de medewerkers geen dien
sten voor twee organisaties
verrichten? Enkelaar laat alle
ideeën op zich afkomen en
hoopt samen met de drie ge
meentebesturen een krachtige,
evenwichtige beleidsvisie op te
stellen.
door Conny van Gremberghe
TERNEUZEN - Het probleem
van tweede woningen in kleine
kernen zal door de gemeente
Terneuzen de komende jaren
niet projectmatig worden aan
gepakt. Die manier van werken,
die in de kern Biervliet tot nu toe
erg succesvol is gebleken, kost
vrij veel geld en vereist een grote
personeelsinzet. Reden voor het
college om nieuwe projecten
voorlopig op te schorten.
Wel zal de gemeente in voorko
mende gevallen optreden tegen
langdurige leegstand van twee
de woningen in dorpen en buurt,
maar dan meer op een ad-hoc-
basis.
Zo wil wethouder A. van Waes
(volkshuisvesting) na aandrin
gen van de dorpsraad van West-
dorpe nog eens laten kijken naar
het tweede woningbezit in het
dijkdorp. De Westdorpse dorps
raad wil al j aren af van het groot
aantal kleine recreatiewonin
gen aan de GraafJansdijk. Een
deel van die woningen wordt
amper nog gebruikt en staat al
tijden te verpauperen. Het liefst
zou de Westdorpse raad willen
dat de gemeente een ruimharti
ger (ver)bouwbeleid zou toepas
sen. Als mensen op de kavels
waar nu nog de vrij kleine twee
de woningen staan, grotere hui
zen zouden mogen bouwen dan
nu is toegestaan, dan verwacht
de raad dat er vrij snel een eind
zal komen aan de leegstand en
verpaupering. Ook al omdat het
voor de eigenaren van de recrea
tiewoningen aantrekkelijker
wordt de huisjes in de verkoop
te doen.
In Biervliet wordt het project
aanpak tweede woningen voor
lopig- gecontinueerd. Het be
stand aan woningen is in dat
dorp geïnventariseerd, eigena
ren van de huizen zijn op
de hoogte gebracht van de ge
bruiksregels en andere ver- en
geboden en ook heeft de ge
meente samen met markt
partijen al woningen verwor
ven. Het aankopen van wonin
gen om ze te onttrekken aan de
recreatieve markt kost geld en
dat geld ontbeert de gemeente
voorlopig.
KOUDEKERKE - Een 16-jarig
meisje is gistermiddag gewond
geraakt bij een aanrijding tus
sen een auto en een fiets.
Het meisje zat achterop de fiets
van een 20-jarige Middelburger.
Op de kruising Vlissingsestraat,
Jacoba van Beierenweg in Kou-
dekerke kreeg hij geen voorrang
van de 36-jarige Vlissingse be
stuurster van een personenauto.
Het 16-jarig meisje werd met
rugklachten en kneuzingen
overgebracht naar het zieken
huis in Vlissingen.
Het was een drukke week ge
weest. Overdag voortdurend
het gevecht tegen de tijd en
ook de avonden zaten volge-
pland met sociale verplich
tingen. Tussen de bedrijven
door had de Zierikzeeënaar
beloofd een dagje mee te gaan
als begeleider op het school
reisje van zijn jongste zoon.
Naar Blijdorp, dus dat was
gegarandeerd afgemat terug
komen.
Het deerde hem allemaal
niet, zo in de kracht van zijn
leven. Toch vergde het
schijnbaar iets meer van hem
dan hij zelf had gedacht. De
vierde tree van de trap werd,
eenmaal thuis van de dieren
tuin, overgeslagen. Met luid
kabaal bonkte zijn zware lijf
naar beneden. Het 'goddelijk
lichaam', zoals de man zijn
bijna veertig jaar oude vlees
graag mocht vergoeilijken,
kwam pijnlijk tot stilstand.
De oudste zoon kwam aan
gesneld en overzag de mis
lukte afdaling met een kille
afmaker: Moeilijk hè pa,