Regionale VVV moet schoon schip maken Max Proms iondon choraie 13 Belgen weten tunnel nog niet te vinden Jachtseizoen begonnen Gimbrère Terneuzen beslist binnen een jaar over rangeerterrein Sas Geen projectmatige aanpak van tweede woningen Terneuzen Trap Schepen ziet samenwerking Zeeland Seaports met haven Rotterdam als bedreiging (mdemi! zeeuwse almanak ft ZEEUWS-VLAANDEREN donderdag 16 oktober 2003 Zeesluis Kennis Donateurs LEE TOWERS i ANITA MEYER GUIDO Groeiende rwijs Brasseriemenu Tap as DRVK KERY Markt 51 Middelburg (0118) 886886 PARAPLU Kosten Besluit ANWB Meisje (16) gewond bij botsing p j^rWout Bareman TERNEUZEN - De Vlamingen „eten de weg naar de Wester- jcheldetunnel bij Terneuzen nog niet goed te vinden. Vooral in de grensstreek op Vlaams üiondgebied wordt de route Jaar de tunnel niet of nauwe lijks aangegeven. De bewegwij- jering begint pas óver de grens. Gedeputeerde A. Poppelaars t de zaak aangekaart tij- dens een werkbezoek aan het dagelijks provinciebestuur van Oost-Vlaanderen. Gedeputeerde Staten hebben het verzoek om de bewegwij zering te verbeteren nu schrif telijk herhaald. Vooral weg gebruikers in de regio Gent/ Zelzate hebben problemen met het vinden van de juiste weg. Het leidt, zeggen woordvoer ders van verschillende grens gemeenten, regelmatig tot overlast in bijvoorbeeld het kre- kengebied rond Assenede. Hoe wel direct na de opening van de tunnel, half maart van dit jaar, werd aangenomen dat het ging om sluipverkeer, blijkt het ach teraf vooral te gaan om 'ver dwaalde' automobilisten en vrachtwagenchauffeurs. Woordvoerder I. de Moor van de NV Westerscheldetunnel is blij met het verzoek van GS. Hij on dersteunt het van harte, 'omdat de situatie aan de Vlaamse kant van de grens zeker voor verbete ring vatbaar is'. De tunnelex ploitant voert al maanden cam pagne om de Vlamingen te wijzen op de tunnel. „Maar be wegwijzering is natuurlijk niet onze taak." Rijkswaterstaat, provinciale waterstaat en de NV Wester scheldetunnel evalueren over enkele weken overigens de re sultaten van de plaatsing van tijdelijke verwijzingsborden langs de A58 tussen Bergen op Zoom en Vlissingen. Die extra borden moesten vooral toeris ten de juiste weg naar de tunnel wijzen. De Moor: „Ik heb wel de indruk dat ze aan hun doel heb ben beantwoord. Nu is de vraag of we die tijdelijke borden moe ten weghalen en volstaan met de bestaande bewegwijzering, of dat we in goed overleg met de ANWB besluiten tot extra, per manente wegwijzers." Gent vreest voor toekomst haven rfnnrWout Bareman GENT - Het havenbedrijf en liet stadsbestuur van Gent ma ken zich zorgen over de nauwe samenwerking tussen het ha venschap Zeeland Seaports en it Havenbedrijf Rotterdam de Exploitatiemaatschappij Schelde Maas (ESM). Het zou kunnen leiden tot een verwijde ring tussen met name de havens van Gent en Terneuzen. De Gentse schepen van de ha ven, D. Termont, beschouwt zelfs als een regelrechte bedreiging voor de Gents- Zeeuwse samenwerking, die in april van dit j aar nog werd vast gelegd in een protocol. Termont maakt er geen geheim van dat de toekomst van de Gentse haven over de grens ligt, in de Zeeuws- Vlaamse Kanaalzone. Hij lonkt al jaren naar de 400 hectare braakliggend haventerrein in de Autrichepolder, net over de grens langs het Kanaal Gent- Terneuzen. Als het Gentse Klui zendokproject op de westelijke oever over een kleine tien jaar is ingevuld, rest Gent nauwelijks nog ruimte voor verdere uitbrei ding. Maar de Autrichepolder is inmiddels door Zeeland Sea ports ingebracht in ESM en dat betekent dat de gronduitgifte mede gestuurd wordt vanuit Rotterdam. En dat kan de moge lijkheden voor Gent beperken. Schepen Termont ventileerde zijn zorgen gisteren tijdens in formeel overleg met burgemees ter J. Lonink van Terneuzen en havengedeputeerde G. de Kok. Lonink: „Gent hecht heel erg aan de grensoverschrijdende samenwerking in de Kanaalzo ne. Begrijpelijk, want we zijn allebei voor een groot deel af hankelijk van het kanaal. Maar we hebben Termont er wel op gewezen dat onze prioriteit nu, zolang het dossier Westerschel- de Container Terminal nog op tafel ligt, bij ESM ligt. Zolang over die terminal geen helder heid bestaat, is het dus voor zichtig manoeuvreren." Dat hoeft samenwerking met Gent op ander vlak overigens niet in de weg te staan. Al eerder werden afspraken gemaakt over de gezamenlijke aanpak op bij voorbeeld het gebied van de infrastructuur (nieuwe sluis, kanaalaanpassing, spoorver bindingen). Lonink: „Termont heeft ons wat voorbeelden gege ven van mogelijkheden die hij ziet om, naast ESM, toch ook op commercieel gebied gezamen lijke initiatieven te ontplooiïen. En ook op de arbeidsmarkt zou den we samen dingen kunnen aanpakken. Dat gaan we nu verder onderzoeken." Voor Gent heeft de bouw van de nieuwe zeesluis en in afwach ting daarvan de vervanging van de huidige klapbruggen over de zeesluis door rolbruggen nog steeds de hoogste prioriteit. Naar verwachting kan de eerste spa voor de nieuwe zeesluis over een jaar of tien de grond in. Termont vindt dat het antwoord op de vraag of direct daarna het kanaal moet worden verbreed en uitgediept, moet worden ge geven door de volgende genera tie. Wil Vlaanderen een kanaal met een diepgang van iets meer dan 18 meter, dan moet daar mee in het plan voor de bouw van een kanaaltunnel bij Sluiskil wel al rekening worden gehouden. Nederland gaat uit van een tunnel op ruim 13 meter diepte, die zo'n 200 miljoen euro kost. De meerkosten (50 mil joen) zouden moeten worden betaald door de Vlaamse rege ring. Termont vindt dat een zaak voor de landsregeringen. 1 ÏWf U' V** J tt Wi r1 I 1 hLi TL v1 "VAi Gent hecht erg aan de grensoverschrijdende samenwerking met Terneuzen in de Kanaalzone. Voor beide steden is het kanaal Gent-Terneuzen een levensader. fotoWim Kooyman door Mieke van der Jagt GOES - Zoals elk jaar op de helft van oktober, is het jacht seizoen weer geopend. Dat wil niet zeggen dat iedereen overal maar op alle beesten mag gaan schieten. Op lang niet alle diersoorten mag worden ge schoten, zeker niet die soorten die beschermd zijn. Het jacht seizoen geldt voor kleine zoog dieren als konijnen en hazen, en voor vogels als fazanten en een den. Niet iedereen met een geweer mag zijn kostje bij elkaar jagen. We wil schieten, moet zijn aan gesloten bij een wildbeheers- eenheid, die in feite een vergun- ling heeft voor een bepaald gebied. Meestal zijn dat aaneen gesloten landbouwpercelen die een voldoende groot oppervlak moeten vormen. Voor natuurge bieden is in de meeste gevallen een aparte vergunning nodig, die alleen wordt verstrekt als in omliggende gebieden wildscha- de wordt veroorzaakt. Ge wildbeheerseenheden vra gen van hun leden een zekere hennis en vaardigheid. De ja gers moeten de wet kennen, we ien op welke soorten ze wanneer mogen schieten en ze moeten het geweer ook kunnen hanteren. Daarvoor worden cursussen ge houden, die ook worden opgezet voor jagers en honden. jacht roept elk j aar weer pro testen op van mensen die het do- don van dieren als hobby ver dien. De jagers houden echter v°l dat ze in hun wildbeheers- eenheden de fauna juist be schermen. door René Hoonhorst TERNEUZEN - Als de raden van de drie gemeenten akkoord gaan, krijgt de VVV Zeeuws- Vlaanderen voor het eind van het jaar een kleine 120.000 euro als extra eenmalige bijdrage. Met dat bedrag moet de regio nale VVV schoon schip maken, waarna de toeristische orga nisatie direct samen met de gemeenten een ambitieuze toe komstvisie op poten moet zet ten. De VW's in Zeeuws-Vlaande- ren zijn in 2000 met het Toeris tisch Bureau Zeeuwsch-Vlaan- deren opgegaan in één nieuwe stichting. De gemeentebesturen verwachtten vervolgens een strakke organisatie, die de regio in één keer op de toeristische wereldkaart zou zetten. Tot nu toe is de VW Zeeuws-Vlaande- ren echter nooit goed van de grond gekomen. Het duurde langer dan ver wacht voor de culturen van de voormalige kantoren een beetje op elkaar waren afgestemd, er ging bijna twee jaar overheen voor alle oude kantoren waren opgeheven en nog langer voor de administraties op orde wa ren. Bovendien liepen leden en donateurs van de vroegere VW's weg in plaats van dat er extra nieuwe contribuanten bij kwamen. Die moeilijke start leidde er toe dat de gemeenten langer wacht- Advertentie vandaag, tussen 14.00- 17.00 uur Advertentie datum ZATERDAG 6 DECEMBER locatie JAARBEURS UTRECHT PRINS VAN ORANJEHAL entreeprijs VAN AF €15,00 excl. reserveringskosten KAARTVERKOOP ticketp0int 0900-90008000 (0.45cpm) info /reserveren www.ticketpoint.nl 24 uur per dag OMROEP MAX PRESENTEERT: FEATURING TOM PARKER i GORDON NEVILLE AMY VANMEENEN I LANCE ELLINGTON JACKIE RAWE AND BAND O.L.V. TOM BARLAGE AND THE NEW LONDON CHOIR ORKEST: THE MUSIC CONNECTION MUSICAL DIRECTOR GUIDO GROOT ORKEST-GROOT KOOR-150 MEDEWERKENDEN ON STAGE Ontwikkelingspsycholoog Ewalt Vervaet beantwoordt uw vragen over opvoeding vanavond vanaf 17.30 uur wortel-koriandersoep, en lamb stew of taart van geroosterde hcrfstgroenten (vegetarisch) en chocolade- fudge cake 11,50 9,00 vegetarisch menu) vrijdag 17 oktober 16.00-17.30 uur kookdemonstratie door Tijdink Tijdink bekijk ook onze website www.drukkeriimiddelburejil ten alvorens met geld over de brug te komen. Het gebrek aan werkkapitaal leidde vervolgens weer tot nieuwe problemen, om dat de VW nauwelijks slag vaardig kon handelen. Vlak voor de herindeling gingen de zeven portefeuillehouders van de toenmalige gemeenten ak koord met een nieuwe subsidie regeling. Tot nu toe is die rege ling echter niet door de drie nieuwe raden geëffectueerd. Kritiek op het functioneren van de VVV is dan ook voor een be langrijk deel terug te leiden op onzekerheid over de te ver wachten bijdragen, stelt stich tingsvoorzitter H. Enkelaar, die begin dit jaar aantrad. „Als je in oktober nog geld moet krijgen, waarover je in januari al had moeten kunnen beschik- Advertentie de Winkel in Woord Beeld &Geluid Brasserie BIJ AANKOOP VAN MANTEL of JACK EEN (uitgezonderd aanbiedingen) LANGE DELFT 16 MIDDELBURG door René Hoonhorst SAS VAN GENT - Wethou der J. van Schaik (verkeer) komt in de loop van volgend jaar met een voorstel over de toekomst van het rangeerter rein in Sas van Gent. De Terneuzense gemeenteraad moet volgend jaar besluiten of het emplacement kan wor den verplaatst of uiteindelijk toch in het stadshart van Sas moet blijven. Van Schaik beloofde de leden van de commissie economie en beheer zo snel mogelijk met alle partijen te overleg gen over de verschillende mogelijkheden. Bij het over leg met railbeheerders en - vervoerders zal de wethou der alle suggesties van raads leden en anderen betrekken. Zo wil Van Schaik van de Na tionale Maatschappij voor de Belgische Spoorwegen (NMBS) en gemeentebe stuurders van Zelzate horen of de rangeeractiviteiten ook op Vlaams grondgebied kun nen plaatsvinden. Daarnaast worden de ver schillende varianten voor verplaatsing nog eens onder de loep genomen. Een verge lijkend onderzoek wees on langs uit dat verplaatsing van het emplacement naar de noordkant te prefereren is, zowel voor de verkeersvei ligheid als voor de te ver wachten geluidsoverlast. Spoorwegbeheerder Prorail en goederenvervoerder Rai lion zijn niet bij voorbaat te gen de verhuizing van het rangeerterrein, maar willen er niet in investeren. Mocht verhuizing noodzake lijk zijn, dan draait het Rijk voor het grootste deel van de kosten op. Maar Den Haag zal niet over de brug komen als de gemeente geen over tuigend weerwoord heeft tegen de gerechtelijke uit spraak dat het rangeerter rein binnen wettelijke nor men voor geluidsbelasting blijft. Wethouder Van Schaik wil van de railbeheerders en - vervoerders aan beide kan ten van de grens ook horen of ze eikaars locomotieven niet kunnen laten doorrijden op beide spoorwegnetten. Een brief van een vroegere NS- werknemer zal ook in het overleg worden betrokken. De voormalige spoorwegme dewerker beweert dat een rangeerterrein helemaal niet nodig is, omdat koppelen en ontkoppelen van wagons nauwelijks nodig is. LPF'er C. Freeke heeft de brief aan het college doorgespeeld, maar ook hij heeft intussen vernomen dat Railion en Prorail een heel ander ver haal laten horen. Van Schaik: „We nemen in de diverse overlegronden alle suggesties mee. Het heeft geen zin om oplossingen bij voorbaat uit te sluiten. Het lijkt bijvoorbeeld niet waar schijnlijk dat er extra ran geermogelijkheden in België komen. De Nederlandse rijksoverheid stelt geen geld beschikbaar voor emplace menten in het buitenland en België zal vooral naar eigen voordelen kijken. We stellen de verplaatsing van rangeer activiteiten in een gesprek met Zelzate en de NMBS toch aan de orde om geen enkele mogelijkheid over het hoofd te zien. Datzelfde geldt voor het verplaatsen van het ran geerterrein richting Kanaal van Gent naar Terneuzen, dat door GroenLinks is voor gesteld. Het gaat er om dat de raad straks met alle beschik bare informatie een goed af gewogen besluit kan ne men." ken, kun je niet doen wat je goed dunkt. Het geld wat nog binnen moet komen, is alleen nodig om lopende zaken op te lossen en dat kun je dus niet inzetten voor het uitvoeren van eigenlijke ta ken. Om niet achter de feiten aan te blijven lopen, moeten we dit najaar met de drie gemeen ten duidelijke afspraken maken over de taken en doelstellingen en de bijbehorende financie ring", betoogt Enkelaar. De drie colleges vinden dat ze van 'on behoorlijk' bestuur beticht kunnen worden als ze nu nog morrelen aan vorig jaar toege zegde bedragen. Maar ze willen, recreatiegemeente Sluis als grootste subsidieverstrekker voorop, het takenpakket van de VW wel goed op een rijtje zet ten en aanscherpen. Het Sluisse college wil de WV- organisatie voor West-Zeeuws- Vlaanderen in het gemeentehuis onderbrengen om tegelijk met de toeristisch-recreatieve ook bedrijfseconomische diensten aan te kunnen bieden. Sluis wil de organisatie wel onder de WV-vlag houden, omdat ze - net als Terneuzen en Hulst - hecht aan de naamsbekendheid van het toeristenbureau. Zoals Sluis de VW-medewerkers in het stadhuis wil krijgen, zet Ter neuzen in op verdere samenwer king met de ANWB. De twee or ganisaties zitten al in één pand op de Markt, dus waarom zou den de medewerkers geen dien sten voor twee organisaties verrichten? Enkelaar laat alle ideeën op zich afkomen en hoopt samen met de drie ge meentebesturen een krachtige, evenwichtige beleidsvisie op te stellen. door Conny van Gremberghe TERNEUZEN - Het probleem van tweede woningen in kleine kernen zal door de gemeente Terneuzen de komende jaren niet projectmatig worden aan gepakt. Die manier van werken, die in de kern Biervliet tot nu toe erg succesvol is gebleken, kost vrij veel geld en vereist een grote personeelsinzet. Reden voor het college om nieuwe projecten voorlopig op te schorten. Wel zal de gemeente in voorko mende gevallen optreden tegen langdurige leegstand van twee de woningen in dorpen en buurt, maar dan meer op een ad-hoc- basis. Zo wil wethouder A. van Waes (volkshuisvesting) na aandrin gen van de dorpsraad van West- dorpe nog eens laten kijken naar het tweede woningbezit in het dijkdorp. De Westdorpse dorps raad wil al j aren af van het groot aantal kleine recreatiewonin gen aan de GraafJansdijk. Een deel van die woningen wordt amper nog gebruikt en staat al tijden te verpauperen. Het liefst zou de Westdorpse raad willen dat de gemeente een ruimharti ger (ver)bouwbeleid zou toepas sen. Als mensen op de kavels waar nu nog de vrij kleine twee de woningen staan, grotere hui zen zouden mogen bouwen dan nu is toegestaan, dan verwacht de raad dat er vrij snel een eind zal komen aan de leegstand en verpaupering. Ook al omdat het voor de eigenaren van de recrea tiewoningen aantrekkelijker wordt de huisjes in de verkoop te doen. In Biervliet wordt het project aanpak tweede woningen voor lopig- gecontinueerd. Het be stand aan woningen is in dat dorp geïnventariseerd, eigena ren van de huizen zijn op de hoogte gebracht van de ge bruiksregels en andere ver- en geboden en ook heeft de ge meente samen met markt partijen al woningen verwor ven. Het aankopen van wonin gen om ze te onttrekken aan de recreatieve markt kost geld en dat geld ontbeert de gemeente voorlopig. KOUDEKERKE - Een 16-jarig meisje is gistermiddag gewond geraakt bij een aanrijding tus sen een auto en een fiets. Het meisje zat achterop de fiets van een 20-jarige Middelburger. Op de kruising Vlissingsestraat, Jacoba van Beierenweg in Kou- dekerke kreeg hij geen voorrang van de 36-jarige Vlissingse be stuurster van een personenauto. Het 16-jarig meisje werd met rugklachten en kneuzingen overgebracht naar het zieken huis in Vlissingen. Het was een drukke week ge weest. Overdag voortdurend het gevecht tegen de tijd en ook de avonden zaten volge- pland met sociale verplich tingen. Tussen de bedrijven door had de Zierikzeeënaar beloofd een dagje mee te gaan als begeleider op het school reisje van zijn jongste zoon. Naar Blijdorp, dus dat was gegarandeerd afgemat terug komen. Het deerde hem allemaal niet, zo in de kracht van zijn leven. Toch vergde het schijnbaar iets meer van hem dan hij zelf had gedacht. De vierde tree van de trap werd, eenmaal thuis van de dieren tuin, overgeslagen. Met luid kabaal bonkte zijn zware lijf naar beneden. Het 'goddelijk lichaam', zoals de man zijn bijna veertig jaar oude vlees graag mocht vergoeilijken, kwam pijnlijk tot stilstand. De oudste zoon kwam aan gesneld en overzag de mis lukte afdaling met een kille afmaker: Moeilijk hè pa,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 49