PZC Muziektheater Willem Breuker in Middelburg 24 I ,3 :7 noncft-fiibfharaa. mtttuikratdmcm titans mq< Don Haa s-0113-315680 ^/w.pzc.nl mail: redactie@pzc.nl s^tbus 314460 AA Goes. Lrtentie-exploitatie: f a en Midden-Zeeland: 0113-315520; S-Vlaanderen: 0114-372770; ionaal: 020-4562500. londerdag 16 oktober 2003 j Scène 2 Adonai Sta op en ga naar Ninivé, die wrede wereldstad, vol onrecht en verdrukking. Zij walmt van kwaad, het stijgt omhoog tot voor mijn aangezicht. Roep dan profeet, roep tegen haar! Scène 3 Verteller Maar Jona, hij vlucht weg. Hij daalt af naar zee, hij daalt af in een schip, weg uit de dienst van Adonaj Hij vlucht naar 't andere eind van de wereld, dus Jona, hij vlucht weg. Als hemelhond jaagt Adonaj hem na, Hij grijpt een wind en gooit die naar de zee. Een storm breekt los en stort zich op het schip. Matrozen zijn in rep en roer en schreeuwen; ieder van hen schreeuwt tot zijn eigen God. tekst Karei Deurloo rtrtiifr itfu-m,., Het Willem Breuker Kollektief en de Mondriaan Strings met op de voorgrond de solisten (vlnr) Jasperina de Jong, Marcel Beekman, Frits Lambrechtsen Denise Jannah. Achter Lambrechts René Nieuwint (staand) en Pieter Hendriks (zittend). foto Pieter Boersma j adat hij zeven j aar geleden psalm I 122 op geheel eigen wijze I verklankte, heeft de msterdamse componist, saxofonist en ndleider Willem Breuker zich nu gestort het bijbelboek Jona. Volgende week gaat de Stadsschouwburg in Middelburg het /ondvullende muziektheaterstuk Jona, de '.e-zegger in première. Een mega-productie in het Willem Breuker Kollektief, de londriaan Strings, het Koor Nieuwe iuziek en bekende solisten als Jasperina de )ng, Denise Jannah en Frits Lambrechts. eligieuze bedoelingen heeft Breuker niet. ebijbel is voor hem een inspiratiebron als leandere. „Je kunt ook het telefoonboek op iuziek zetten." Jona is net als Psalm 122 een samenwerkingsproject van de componist Breuker en de tekstschrijver Karei Deurloo. Laatstgenoemde is niet alleen vader van de altsaxofoniste en mondharmonicaspeelster van het Willem Breuker Kollektief, Hermine Deurloo, hij is ook bij zonder hoogleraar bijbelse the ologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. In 1995 publi ceerde Deurloo Jona, verklaring van de hebreeuwse bijbel. Het boek biedt een verfrissende kijk op het verhaal van de profeet Jona, die wegvlucht voor God, drie dagen doorbrengt in de maag van een grote vis en uit eindelijk toch de zondige stad Ninevé gaat waarschuwen voor Gods toorn. „De samenwerking met Karei Deurloo is me bij Psalm 122 goed bevallen", zegt Breuker. „Met dat stuk hebben we veel mensen bereikt van divers plui mage. Jong en oud, religieus en niet-religieus. Na de première in Veere hebben we de psalm een stuk of tien keer gespeeld, ver spreid over het land. Dan gaat zo'n stuk zich zetten. Wat me er aan beviel, is dat je niet alles in een overrompelende manier over je heen kreeg, maar dat de trage stukken het publiek de ge legenheid gaven om na te den ken. Precies daardoor waren die trage momenten overigens niet traag meer. Het Koor Nieuwe Muziek en de Mondriaan Strings waren ook erg te spre ken over Psalm 122. Dus toen zich de mogelijkheid van een nieuw, groot stuk aandiende, lag het voor de hand om een aan tal van de participanten van de psalm daarbij te betrekken." Willem Breuker: „Erwaren momenten dat ik Jona vreselijk haatte." Breuker nuanceert het bijbelse gehalte van het onderwerp. „Ik heb altijd het gevoel gehad dat het verhaal van Jona helemaal niet in de bijbel thuishoorde. Het is een buitenbeentje en dat heeft Deurloo ook aangestipt. Van mij mag iedereen het inter preteren zoals hij wil. Zelf zie ik het als een metafoor voor hoe de mensen in elkaar zitten. Jona is een wegloper, het liefst ontwij kt hij de dagelijkse sores. Dat ge zeur aan je kop, mensen die iets van je willen, faxen die je krijgt, die vreselij ke telef oont j es waar door je overal bereikbaar bent, iedereen heeft van die dingen geen concertante, maar een echt theaterstuk met acterende so listen, kostumering en een de cor. De regie is in handen van Lodewijk de Boer, die in de ja ren zeventig enige tijd viool en synthesizer speelde in het Wil lem Breuker Kollektief, en die in eerdere theaterstukken muzi kanten liet acteren. Nu wil Breuker de acteurs vooral laten zingen. „Alles wordt gezongen. Ik wilde absoluut geen verteller die de boel onderbreekt. Het is geen toneelstuk met liedjes." De solisten komen uit diverse disci plines. Denise Jannah (de schip per) komt uit de jazz, Jasperina die hij het liefst ontwijkt. Het is ook een verhaal over mensen die elkaar niet goed begrijpen. En een verhaal over het noodlot. Sommigen hebben de pech aan hun broek hangen, die zijn altijd de sigaar, wat er ook gebeurt. Van anderen denk je: 'Als je zo autorij dthaal j e de hoek van de straat niet eens' en die overkomt nooit iets. Die facetten van het verhaal, die duidelijke link naar ons dagelijks leven, dat stond mij welaan." Anders dan Psalm 122 is Jona de Jong (God) en Frits Lam brechts (de koning van Ninevé) uit de cabaret- en theaterwereld en Marcel Beekman (Jona) en Pieter Hendriks (de walvis) zijn klassiek geschoold. Alleen al het feit dat Denise Jannah de rol vertolkt van de in de beleving van de meeste bijbellezers blan ke schipper, en Jasperina de Jong die van God, geeft aan dat Breuker, De Boer en Deurloo een tegendraadse visie hebben op het bijbelboek. Breuker: „God als vrouw, dat is toch weer foto Roland de Bruin/GPD wat anders dan een idioot met een jurk aan. Dat is het mooie van het verhaal. Adonai is onbe noembaar. Het kan een man zijn, een vrouw, of een aange klede aap. Je mag er alles mee doen. 'De geest moet waaien', zoals Johnny van Doorn al zei. Wat je kan bedenken, doe je." Bij het schrijven van de muziek heeft Breuker de uiteenlopende muzikale achtergonden van de solisten in gedachten gehouden. „Twee jaar geleden zijn we met de voorbereiding van deze pro ductie begonnen", vertelt diri gent René Nieuwint van het KoorNieuweMuziek. „Desolis- ten waren aangezocht, de con tracten waren getekend. Het laatste dat klaar was, waren de nootjes. Ik beschouw de compo sitie van Breuker als één groot feest. Willem kent veel muziek. Elke noot in Jona is typisch Breuker, maar je hoort invloe den uit alle hoeken. Jazz, pop, tango, blues, marsjes, muziek a la Hanns Eisler, alles door el kaar maar nooit gemakkelijk. Het zijn allerlei sferen die heel goed bij elkaar en bij de tekst passen. Het is heel knap gedaan. Het stuk staat nergens stil, het is een heel stuwend gebeuren, met een enorme drive en energie." Ook Jasperina de Jong is geval len voor de muziek van Breuker. Ze is eigenlijk gepensioneerd, zegt ze, maar voor deelname aan een leuk theaterstuk wil ze af en toe nog wel de deur uit. „Ik heb altijd gezegd dat ik graag een keer iets met het Willem Breu ker Kollektief wilde doen. Toen Willem me vorig jaar belde, heb ik meteen ja gezegd. Ik bewon der de muziek die hij maakt, zo vrolijk, mal, gedisciplineerd en Scène 10 (fragment) Adonaj Een vis, een vis, waar haal ik zo gauw een vis, Een vis, een vis, hoe kom ik zo snel aan een vis? En groot genoeg om die duif op te slokken. Toen Jonas in de walvis zat, van je één twee drie, drie dagen, drie nachten, drie dagen en drie nachten. Jona Mijn psalmboek ben ik kwijt. Wat ken ik uit mijn hoofd? Wat kan dan een vroom mens als ik anders doen (dan) hier een psalmpje te zingen! Jona, Koor Ik hief mijn stem in vrees en beven, tot God en hij wou antwoord geven, Gij werpt mij in de diepte neer, In duisternis en barre vloeden. Gij geeft mij over aan het woeden, van alle elementen. Walvis Bravo Jona, een goed begin. We gaan een onderzeereis maken. Ik ben je gids op deze tour. Kijk maar naar buiten door mijn ogen. Kijk, hier zie je een prachtig natuurmonument, de bronnen van die barre vloeden. Jona Watervloed roept watervloed. Aller diepten, euvelmoed, heeft mij met geweld bedolven, al uw baren, al uw golven. tekst Karei Deurloo mallotig. Wist ik veel dat ik in een bijbelverhaal terecht zou komen, laat staan dat ik God zou spelen. Eigenlijk heb ik van Lodewijk de Boer meegekregen dat ik een actrice speel die God speelt. Ik moet de vrouwelijk heid in mijn bewegingen bena drukken. God is een dansante, heel licht, elegant en mooi. Met de bijbel heb ik niks, en ik heb ook geen heel zware visie op het personage dat ik speel. Ik doe mee vanwege de muziek." Breuker heeft de muziek voor Jona pas afgelopen zomer ge schreven, toen al dertien voor stellingen aan negen verschil lende theaters waren verkocht. In zeven weken tijd had hij zijn ruim achtentwintighonderd maten tellende partituur af. Wat ooit een stuk van drie kwartier had moeten worden - een tegen hanger van Der Ja-Sager van Kurt Weill - duurt nu langer dan twee uur. „Ik kon het niet hel pen", zegt Breuker. „Ik had ge woon die tijd nodig om het ver haal te vertellen. Ik heb me in het stuk verloren, wat iets an ders is dan dat ik werd geïnspi reerd door het bijbelboek. Je kunt ook het telefoonboek op muziek zetten. Er waren juist momenten dat ik Jona vreselijk haatte. Ik had hem wel op kun nen hangen. Het was gewoon een kwestie van iedere dag ge concentreerd doorwerken. De meeste mensen'waren op va kantie, ik had geen gezeur aan mijn kop, geen besognes. Ik heb het libretto van Deurlo gepakt en ben vanaf bladzijde 1 gaan componeren zonder op bladzij de 15 te kijken hoe het verder gaat. Ik wist het natuurlijk wel ongeveer, maar ik heb de com positie niet ingedeeld in partjes. Ik heb per bladzijde gecompo neerd. Dat betekent dat de com positie geen herkenningsthema heeft dat terugkeert. De figuren worden ook niet telkens met een eigen wijsje geïntroduceerd, zeg maar het Mickey Mouse-effect in de tekenfilm. Elke dag ging ik door tot een uur of elf 's avonds. De volgende dag keek ik of het wat was. Beviel het me, dan gooide ik het in een hoek en ging ik verder. Ik heb ook niks herle zen. Sommige dingen ben ik dus totaal vergeten. Die kom ik nu, tijdens de repetitieperiode, weer tegen. Vooral de stukken die het koor zingt, bevallen me. 'Zo, heb ik dat geschreven?', denk ik als ik dat hoor." Nieuwint vergelijkt de compo sitie die Breuker inleverde met een brok steen dat door een beeldhouwer wordt bewerkt. En naast Breuker hanteren tij dens het repetitieproces ook De Boer en Nieuwint hamer en bei tel. Nieuwint: „De partituur die Breuker op 1 september inlever de was een massief stuk muziek, vrijwel zonder aanwijzingen, zonder dynamiek, met nauwe lijks tempi. Je ziet wat het is, maar het is ruw materiaal en je moet het nog maken. Na twee weken was de instrumentatie klaar. Vervolgens zijn we gaan kijken: hier alleen strijkers, daar alleen het Kollektief, dit sterk, dat zacht, hier een viool solo. Anderhalve week voor de première wordt er nog steeds ge hakt, geslepen en geveild." ErnstJan Rozendaal Jona de nee-zegger, door het Willem Breuker Kollektief, de Mondriaan Strings, het Koor Nieuwe Muziek, Jasperina de Jong, Denise Jannah, Frits Lambrechts, Marcel Beekman en Pieter Hendriks, van 23 t/m 25 okt (in samenwerking met de Stich ting Nieuwe Muziek Zeeland) in de Stadsschouwburg in Middelburg (eerste avond try out, tweede pre mière), aanvang: 20 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 23