PZC Zopand is letterlijk doorleefd Slagwerk is een levend instrument Belgen in Unplugged Competitie 12 Monument kunst lezers schrijven 0800 - 0231 231 (GRATIS) woensdag 15 oktober 2003 Opgesplitst Rode draad Concertgebouw Covra ontdekt kunstprojecten Bibliotheek II Bibliotheek III Bibliotheek IV Bibliotheek V Voor €5,00 naar Diergaarde Blijdorp met de zeselspaaractie van de PZC. door Emile Calon Wie woont in een monumenten- pand weet dat daar een paar 'spelregels' aan verbonden zijn. Zo'n huis kiert, tocht, vraagt veel onder houd en is kwetsbaar in het gebruik, somt architectuurhistoricus Ronald den Broeder op. Daar staat echter veel tegenover, vervolgt de Vlissinger. Je woont in iets unieks, want geen pand is gelijk. Je woont in iets dat letterlijk doorleefd is, iets met een geschiede nis, met karakter. Welke meubels je ook hebt, modern of klassiek, ze ko men meer tot hun recht, beëindigt hij z'n korte betoog over de voor- en na delen van wonen in een historisch pand. De Zeeuwse Volksuniversiteit begint donderdag 30 oktober met de cursus Wonen in een monumentenpand in monumentenstad Vlissingen. Den Broeder en consulent regionale ge schiedbeoefening Aad de Klerk zijn twee van de zeven docenten die het programma aanbieden. Geen van die twee woont in een monumentenpand, hoewel ze beiden wel zouden willen. De Klerk steekt zijn armen de lucht in en zegt dat hij geboren is met twee lin kerhanden. Den Broeder is niet kapi- taalkrachtig genoeg om z'n wens in vervulling te laten gaan. Beiden geven daarmee precies aan waaraan bewoners van een monu mentenpand moeten voldoen. Handig zijn en een fiks inkomen hebben. Dat eerste is nodig omdat zo'n pand veel onderhoud vraagt. Er is altijd wel iets. Of er liggen een paar pannen los, of de deur klemt of een goot lekt. Daarvoor steeds een aannemer in schakelen, is niet alleen kostbaar maar ook bijna niet te doen. Vooral niet omdat maar weinig aannemers Bewoners van een monumentenpand moeten handig zijn en een aardig inkomen hebben om het pand te onderhouden. foto Ruben Oreel bereid zijn voor zulke kleine klusjes telkens een werknemer vrij te maken. Een fors inkomen of een fiks kapitaal op de bank is nodig omdat monumen tenpanden zeer gewild zijn. Onder de 2,5 ton is nauwelijks iets te koop. Daar staat tegenover dat de prijs van de Zeeuwse grachtenpanden en andere monumentale huizen nog betrekke lijk laag is in vergeli j king met bijvoor beeld Utrecht of Amsterdam. Daar wordt een vermogen gevraagd voor wonen aan een van de historische grachten. De ZVU gaf eerder soortgelijke cur sussen in Middelburg en Zierikzee. Nu is Vlissingen aan de beurt. De Scheldestad telt toch nog altijd zo'n 300 rijksmonumenten, waarvan 250 bewoond worden, somt De Klerk op. De oudste woningen dateren uit het einde van de vijftiende eeuw en zijn te vinden rondom het Bellamypark en de Beursstraat. In vergelijking tot Middelburg vallen veel van de oude Vlissingse panden niet zo op, omdat ze verstopt gaan achter een veel jongere facade, ver volgt Den Broeder. Er is bijvoorbeeld in de negentiende eeuw, maar ook nog later, vaak pleisterwerk aangebracht op de gevel. Dat gebeurde deels omdat de gevel wat begon te verpoederen. Maar het had ook alles te maken met het destijds heersende modebeeld. Witgepleisterde woningen met klas siek ogende Renaissancegevels waren destijds gewoon in, zegt hij„Ook toen wilde men meedoen met de mode", vult De Klerk aan. Beiden geven aan dat de monumenta le woningen in Vlissingen niet meer in handen zijn van de oude Vlissingse fa milies. Ze worden nu vooral bewoond door import, vervolgen ze zonder dat ze daar iets negatiefs mee bedoelen. Ze hebben namelijk veel bewondering voor mensen die vaak bereid zijn om jarenlang in de troep te leven, terwijl ze kamer voor kamer opknappen. Zo'n klus vraagt veel, weten ze via hun contacten. Soms zelfs zoveel dat de relatie daar uiteindelijk niet tegen bestand is. Veel monumentenpanden worden te genwoordig opgesplitst omdat ze te groot zijn naar hedendaagse normen. Ze werden destijds immers gebouwd als echt familiehuis waar minimaal drie generaties in leefden. Het gemid delde Zeeuwse gezin heeft tegen woordig niet zoveel ruimte nodig. Om die reden hebben ook veel van die ou de panden een dubbelfunctie gekre gen; woonhuis en bedrijfspand. Den Broeder weet dat veel bewoners van historische panden vroeg of laat zich gaan verdiepen in de geschiede nis van het gebouw. Via de Vlissingse cursus van de ZVU leren de belang stellenden waar ze terecht kunnen om wat meer te weten te komen over de oorspronkelijke bouwplannen, oude bewoners en functie. Probleem daarbij is wel dat het ge meentehuis van Vlissingen in 1809 is gebombardeerd, waarbij een belang rijk deel van het archief verloren is ge gaan. Maar bij het kadaster, gemeen tearchief en andere archieven is vaak nog voldoende te vinden, over bij voorbeeld verbouwingen en bewo ners. „Het is toch vreselijk leuk om er zelfstandig achter te komen dat in jouw huis ooit een Evertsen heeft ge woond." door Carla van de Merbel GOES - „In elke slagwerker zit een gezonde mate van anarchis me", zegt Arnojd Marinissen (Middelburg, 1966)2 „Slagwer kers zijn altijd druk diet zichzelf bezig, maken plannen en zoeken daar de juiste mensen bij." Ma rinissen geeft komende maan dag een slagwerkconcert in het Concertgebouw in Amsterdam. „Het instrument roept dat anar chisme ook over zich af", ver volgt Marinissen. Hij vindt ze prachtig, de slagwerkinstru menten. Ook omdat er zoveel verschillende zijn. Zo speelt hij tijdens de recital maandag on der meer op een Turkse hand- trom, maracas, trommels, koe bellen, Aziatische gongen, castagnetten, een vibrafoon, Afrikaanse logdrums en Chine se tom-toms. Het is ook een 'levend instru ment', noemt Marinissen nog een voordeel. „Slagwerk is heel anders dan bijvoorbeeld piano. Het begint al bij de opleiding. Een pianist moet eerst door drie eeuwen repertoire heen, wij be gonnen met muziek uit de twin tigste eeuw. Er wordt nu veel geschreven voor slagwerk. Componisten werken ook nauw met ons samen. Die komen langs en sturen stukken op. Soms krijg je een partituur binnen en dan moet je eerst naar de bouw markt voor materiaal om alle instrumenten die je nodig hebt op te hangen." Marinissen groeide op in Mid delburg. Hij zat al jong op de muziekschool. Begon met Alge mene Muzikale Vorming en toen hij als klein jongetje een instru ment moest kiezen werd het dwarsfluit. Tot hij een jaar of zestien was. Toen ontdekte hij het slagwerk. Hij trommelde bij jeugdkorps Johan Friso en speelde met zijn broer en enkele vrienden in een schoolbandje. „Slagwerk was veel leuker dan fluit, ontdekte ik. Ik wilde pro beren verder te gaan met mu ziek, op het conservatorium. Bij Jan Antonisse op de muziek school heb ik toen een stoom cursus slagwerk gedaan. Ik deed daarna toelatingsexamen op het conservatorium in Den Haag en werd aangenomen." Zes jaar zat hij op het Haagse Koninklijk Conservatorium. Halverwege zijn studie kwam hij terecht in het Ives Ensemble; een muziekgezelschap waar hij nog steeds deel van uitmaakt. Arnold Marinissen: „Ik doe graag een heel concert." „Dat is een rode draad sinds mijn studie. Dingen die in de loop van je studie ontstaan, be palen vaak wat er daarna ge beurt." Marinissen speelde ook met onder meer het Zeeuws Or kest, het Nieuw Sinfonietta Amsterdam, het Residentie Or kest, het Noordhollands Phil- harmonisch Orkest en verschil lende ensembles. Met het Ives Ensemble geeft Marinissen zo'n foto Rob Marinissen twintig tot dertig concerten per jaar. Solo doet hij er ook onge veer zoveel. En dan is hij nog, sinds drie jaar, docent slagwerk aan het conservatorium in Til burg. Marinissen heeft niet de ambitie om bij een groot symfonie-or kest terecht te komen. „Niet vanwege de muziek, maar het verveelt snel. Dan mag je af en toe op de pauken slaan. Dat is erg leuk, maar ik doe graag een heel concert. Dan kom je dus uit bij nieuwe muziek; bij solo-re pertoire en kamermuziek." Maandag kan hij zijn hart weer ophalen. Anderhalf uur lang staat Marinissen dan, in zijn eentje, met al zijn instrumenten op het podium van de Kleine Zaal van het concertgebouw. Het concert heeft als titel Kui tuursporen, een verwijzing naar de slagwerkinstrumenten uit allerlei windstreken die hij ge bruikt en naar de vijf stukken die hij speelt. De componisten zijn: Claude Vivier, Kevin Vo- lans, Gunter Lege, Javier Alva rez en Christopher Fox. De stukken staan ook op Mari- nissens solo-cd Kuituursporen, die in april is uitgekomen. Het is de eerste van een serie van drie cd's die Marinissen opneemt voor Willem Breukers label BV Haast. Arnold Marinissen, Kuituursporen, slagwerkrecital; Concertgebouw Amsterdam, Kleine Zaal, ma. 20 okt., 20.15uur. door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - De Zeeuwse Unplugged Competitie krijgt langzamerhand een internatio naal tintje. Tijdens de finale van de achtste jaargang, komende vrijdag in het Arsenaaltheater in Vlissingen, treedt ook de Bel gische band Lume op. Het me rendeel van de finalisten komt nog steeds uit Zeeland. De Zeeuwse Unplugged Com petitie wordt elk jaar georgani seerd door Willem Jan Buijs en Ralph Wiesner van het Vlissing se strandpaviljoen Panta Rhei. Samen zijn ze ook de jury die af gelopen zomer tijdens de voor ronden - elke zondagmiddag in het strandpaviljoen - de finalis ten heeft geselecteerd. Uit een totaal van eenentwintig deelne mers zijn acht finalisten geko zen: Dandelion, Floodstain, Flavour, Fearless Johnny, Lu- me, Sonar, Maarten Hans en Void of Air. Dandelion speelt gitaarrock in de stijl van Powerplay. Floodstain laat horen dat het mogelijk is akoestische stoner- rock te spelen. De Goese band Flavour treedt met toegankelij ke popliedjes in de voetsporen van de bekende plaatsgenoot Racoon. Het repertoire van Fearless Johnny bestaat voor namelijk uit rock 'n' roll en rockabilly. In de muziek van de Belgische groep Lume spelen cello en pia no een belangrijke rol. Sonar is een band met veel ervaring in de Unplugged Competitie. Zan ger/gitarist Patrick de Schipper won al eens in zijn eentje en Bru no, de groep waaruit Sonar is ontstaan, sleepte enkele jaren geleden de eerste prijs in de wacht. Maarten en Hans voeren Neder landstalige nummers uit. Het rijtje finalisten wordt afgeslo ten door de Vlissings/Dordtse rockgroep Void of Air. De jury wordt vrijdag gevormd door basgitarist Kees den Hoed (onder meer bekend als begelei der van Rob de Nijs), de Vlis singse gitaarbouwer Sjak Zwier en zanger/gitarist James van de Water, een oud-winnaar met zijn groep Not James Dean. De hoofdprijs van de Zeeuwse Un plugged Competitie zijn twee dagen studiotijd en een optre den op het Sunburn Festival dat elk jaar aan het eind van de zo mer wordt gehouden op het Vlissingse Nollestrand. Zoals altijd verschijnt - enkele maan den na de finale - een compila- tie-cd met muziek van alle fina listen. Als de jury zich vrijdag rond middernacht terugtrekt voor beraad zal The Old Firm de zaal vermaken met Iers getinte feest muziek. Aanvang finale Zeeuwse Un plugged Competitie: vrijdag 19.30 uur. De Goese groep Flavour staat vrijdag in de finale van de Zeeuwse Unplugged Competi tie. foto Ruben Oreel versche. reactietijd Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat? redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft 6 Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen word niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. 9 BORSSELE - De Centrale Or ganisatie voor Radioactief Af val (Covra) heeft de kunst ont dekt. In de onlangs geopende opslagbunker in Borssele heeft de Middelburgse kunstenaar William Verstraeten een kunst project uitgevoerd. Vanaf 23 ok tober opent de Covra ook de eigen kantoorruimte op het in dustrieterrein Vlissingen-Oost voor het kofferproject van de Zeeuwse Kunstkring. Eerder dit jaar is dit project te zien geweest in Tholen, Zierik zee, Kats, Aardenburg, Middel burg en Kapelle. De vijfenveer tigjarige Zeeuwse Kunstkring heeft twintig kunstenaars ge vraagd een koffer of kist te vul len met een expositie als resul taat. Deelnemende kunstenaars zijn Tessa Braat, Rijnhard Schregardus, Gerda Rutters, Miems van Citters, Anne Breel, Els van Baarle, Cobi Boone, Leen van Duivendijk, Saskia Eggink, Marijke Folkertsma, Adri Geelhoed, Marijke Gus- senhoven, Ernest Joachim, An- dré Kappert, Marie-Louise Kommers, Marja de Lange, Giel Louws, Reneé Mink, Fransje van der Swan en Christel Wij- land. De expositie loopt van 23 oktober tot en met 5 december in het kantoor van de Covra aan de Spanjeweg 1, havennummer 8601, Vlissingen-Oost. In de PZC van 8 oktober staat dat, volgens een onderzoeksbu reau, de Zeeuwse Bibliotheek conservatief, suf en weinig klantgericht zou zijn. „Het ont breekt aan een zeker elan". Van weinig klantgericht zijn, heb ik nooit iets gemerkt. En wat is suf? Boeken en lezingen over di verse culturele, literaire en we tenschappelijke onderwerpen zijn voor de een misschien saai, maar voor een ander (afhanke lijk van het onderwerp) heel in teressant. Het is nogal goed koop om iets waarin je zelf niet bent geïnteresseerd 'suf' te noe men. Het rapport vindt wel dat de collectie omvangrijk is. Dat is voor een bibliotheek natuur lijk het belangrijkst. Houden zo. En geen geforceerd 'elan' op bij komstigheden. S.P. van der Zee Spanjaardstraat 46 Middelburg De Zeeuwse Bibliotheek is con servatief, suf, niet klantgericht en mist elan (PZC 8-10). Het is nogal wat. Ik kom al vele jaren in de bibliotheek, maar ik kan niet anders zeggen als dat ik al tijd heel (klant)vriendelijk en correct geholpen ben. Meestal door medewerkers met een ja renlange ervaring, dus zeer des kundig. De boekenkasten staan heel overzichtelijk en ruim op gesteld, met veel zitjes om rustig te lezen of te studeren. Om snel te kunnen werken staan overal computers opgesteld. Wie daar moeite mee heeft: er zitten over al mensen om je met raad en daad bij te staan. Te weinig elan? Gezien alle verbouwingen en herinrichtingen zou ik het te gendeel willen beweren. Ik vraag me althans wel eens af of dat zo nodig is in een vrij nieuw gebouw dat indertijd 20 miljoen of meer gekost heeft. Er is een tendens van nog mooier en luxer (musea, stadhuizen). Voor aan schaf van nieuwe boeken is blijkbaar geen geld genoeg, maar voor dergelijke geldver slindende objecten is altijd geld. Uiteraard dankzij enorme sub sidies. Toegegeven: de entree is wel verbeterd evenals de inrich ting van de tweede verdieping. Ik hoop dat het imago van de bi bliotheek nog lang zo conserva tief en suffig zal blijven. Thea tervoorstellingen hoeven voor mij niet, evenmin als opschep perige medewerkers. Ik hoop ook dat we voor een nieuwe her inrichting gespaard blijven. J. Kaljouw Van Teijlingenstraat 18 Oost-Souburg In de PZC van 8 oktober staat dat een extern onderzoek heeft uitgewezen dat de regiofunctie niet waargemaakt wordt omdat het aantal uitleningen onder landelijk gemiddelde ligt, jSet ook gekeken naar het aantal be. zoekers dat, al dan niet als lid boeken in de bibliotheek leest naslagwerken raadpleegt oi tijdschriften en dagbladen leest? Misschien is het mogelijk bij vervanging pasjes te maken die, op vrijwillige basis, kunne- registreren hoeveel bezoekerse komen en dit vergelijken met het aantal uitleningen? De bi bliotheek heeft zeer zeker e regionale functie. De kleinere bibliotheken hebben, logischer wijs, maar een beperkt aanbod. Een betere bereikbaarheid met het openbaar vervoer, ook inde avonduren, vanaf het platte- land van Walcheren en Zuid- Beveland en verder zou een ex tra stimulans zijn om naar debi- bliotheek te gaan. Zeker i omdat door de economische si tuatie door de consument bezui nigd moet worden op abonne menten en het kopen van steeds duurder geworden boeken. Een ruimer budget voor aankoop van nieuwe en specialistisch boeken is noodzakelijk. Bezui nigen op het vergaren van ken nis is de verkeerde weg; eet groot gedeelte van de gebrui kers is de schoolbanken ont groeid maar wil wel op de hoog te blijven. Een bibliotheek n geen evenementengeboui. Daarvoor zijn genoeg andere mogelijkheden. Hans Rentmeeste Hoofdstraat^ Ovezanii De reactie van directeur Huis man (PZC 11-10) op het onge nuanceerde en kortzichtige rap port van het onderzoeksbureas IOO over 'onze' bibliotheek was mij, en ik denk vele ande ren, uit het hart gegrepen. Ei genlijk hoeft daaraan i woord te worden toegevoegd Maar al is het misschien tei overvloede, toch lijkt het mij juist, dat er ook een weerwoord op dit ongelukkige rapport komt uit de kring van de klan ten, die volgens IOO zoveel te kort komen. Want de denigre rende en volkomen onterechte' beoordeling van de medewer kers van de bibliotheek is een belediging voor mensen die dui delijk hun werk met zoveel in zet, kennis van zaken en met zo veel plezier doen, klantgericht- en wat nog meer is: klantvrien delijk. Op een zo openlijk uitge sproken, onterechte, al gemest blaam als in het gewraakte rap port, past maar één antwoord een duidelijk tegenoffensief van een openlijk uitgesproken alge mene lof. Wij kunnen er trotsop zijn dat een stad als Middelhui; een bibliotheek heeft van eenzo veel omvattende capaciteit a zo'n hoog niveau - mede dankzij de inzet van al haar medewer kers. A. M. van Lynden-de Brum Lange Noordstraat M Middelbun Advertentie Hierbij uw letterzesel voor de zeselspaaractie van de PZC en Diergaarde Blijdorp. Tot en met 22 oktober treft u dagelijks een- zegel aan in uw krant. Met deze letters vormt u het woord OCEANIUM. Heeft u een letter gemist? Af en toe treft u in plaats van een letter- zegel een joker aan die u op de lege plek kunt inzetten. De zegel spaarkaarten voor deze actie zijn geplaatst op 27 september en 11 oktober. Alleen originele spaarzegels uit de krant op een originele spaar kaart zijn geldig. Kopieën worden niet geaccepteerd. Meer informatie over Blijdorp en de actie vindt u op www.diergaardeblijdorp.nl E Advertentie KRANT Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 34