PZC Alles wat je wil weten over een film maken GEBOEKT Badminton speel je vanuit de pols m ErE GP.dERZtOER Victoria duikt weer in boeken woensdag 15 oktober 2003 De favoriete scène van Liv. foto's Victor Arnolds en Dinand van der Wal Het begon bij Guus Kuij er die Ineke Houtman belde om te vertellen dat hij met een verhaal bezig was over een meisje dat verliefd is op een Marokkaanse jongen 'met ogen zo zwart als Afrika', en of ze samen weer eens een film konden maken: „Top," zei Ineke toen Guus was uitgepraat. „Dat gaan we doen." Over alles daarna schreef Bibi Dumon Tak het boek Camera loopt... actie! Schrijver Guus Kuijer en film regisseur Ineke Houtman ken nen elkaar van de verfilming van Krassen in het tafelblad dat in 1979 bekroond was met de Gouden Griffel voor het mooiste kinderboek. De samenwerking was de twee goed bevallen en dus is er nu de film Polleke naar de vijf boeken over Polleke.die bij haar funky moeder woont, die getrouwd was met Spiek... Polleke's ingewikkelde pa. maar nu verliefd is op nerd Wouter.die Polleke's meester is. Bibi Dumon Tak (ze schreef eerder Het koeienboek en Wat een circuswas vanaf het begin aanwezig bij de^ijmopnamen. Camera loopt.actie! gaat over die anderhalf jaar op de set. Het is een informatief boek met wer- kelij k alles wat j e zou willen we ten over werkelijk alles dat bij het maken van een film komt kijken en dat je ook nog als een spannend verhaal over déze film leest, van woord naar woord tot je het uit hebt. Toen na veel gedoe van geld lospeuteren het boekverhaal tot een filmverhaal (scenario) her schreven en verdeeld was in 171 hoofdstukjes (scènes), iedere medewerker aan de film (de crew) wist wat er van hem of haar verwacht werd en ook nog de juiste acteurs gevonden (ge cast) waren, kon eindelijk met filmen begonnen worden. Het maken van Polleke was een enorme puzzelklus: de beste plaatsen om te filmen bleken Utrecht (Polleke's flat), Amster dam (haar school) en Rotterdam (met haar geheime plekje). Het verhaal in een logische volgorde opnemen zou jaren geduurd hebben: ,Je filmt een scène bij Polleke op school en ze fietst in de volgende scène naar haar ge heime plek. Dan moet de hele ploeg eerst twee minuten filmen in Amsterdam, daarna moeten ze al hun spullen (lampen, ca mera, decor) inpakken en naar Rotterdam verhuizen. En daar na weer naar Utrecht als ze naar huis fietst.' De opnameleider bedacht daar om een handigere, filmbare volgorde 'zodat alle scènes die zich op dezelfde plek afspelen achter elkaar gefilmd kunnen worden. Op deze manier hoeven ze maar één keer een filmset op te bouwen op de geheime plek, één keer op een school en één keer in de buurt waar Polleke woont.' Toch lijkt het in de film zoals je die nu in de bioscoop kunt zien alsof alles achter elkaar is opge nomen. Dat is het werk van de editors die na de laatste draai dag nog maandenlang met Ine ke Houtman in de montageka mer alle scènes en de allerbeste opnamen plus nog het geluid aan elkaar plakten. Bij het mon teren van die eerste kladfilm (van dik twee uur) en elke vol gende gebruikten ze een compu ter. Pas toen iedereen tevreden was over de definitieve versie van precies negentig minuten, werden de originele filmrollen tevoorschijn gehaald om eerst met een fijn mesje 'in stukken gesneden' en vervolgens met plakband weer in de juiste volg orde aan elkaar gezet te worden met daarbij nog de stemmen van de acteurs, de juiste bijgeluiden en de speciaal voor de film ge componeerde muziek. Ruim dertig kopieën van dfe unieke film draaien sinds vorige week zaterdag in bioscopen overal in het land. Camera loopt... actie! is een boeiend boek dat elke Polleke- -fan wil hebben. Maar ook wie gewoonlijk liever iets anders doet als lezen, zal zich gemak kelijk overgeven en zich door Bibi Dumon Tak laten meene men naar de wereld v;jn de film die cool en sexy lijkt. Ze vertelt je over filmsterren, over alle anderen die nodig zijn om een film te kunnen maken, over stress, over hoe acteurs tra nen met tuiten kunnen huilen maar op commando de kraan dichtdraaien, over ruige meiden die toffe jongens worden, over een bloedhete dag die in de prul lenbak wegsmolt, over het 'effe fludde' met lampen van drie duizend euro per stuk, en na tuurlijk over Liv Stig die toch nog Polleke werd en haar film vriendje Mimoen liever een rot- klap verkocht dan een zoen bo ven op zijn mond. Jan Smeekens Bibi Dumon Tak: Camera loopt... Actie! (met foto's uit de film en misschien jouw geluks nummer). Querido; 121 pag.; 14,95 euro. Guus Kuijer: Polleke (alle vijf boeken in één band bij elkaar). Querido; 484 pag.; 13,50 euro. De lezer moet ook wat raden Je komt niet alles te weten. De lezer moet ook wat te raden hebben, meent schrij ver Willem Bek (43) uit Mid delburg. Hij houdt van mys teries. Dat blijkt uit zijn boek De schaduw, dat sinds kort in de winkel ligt. Een spannende ontsluiering van een familiegeheim, vermeldt de kaft. Waar het verhaal zich pre cies afspeelt, wordt niet verteld. De hoofdpersoon San ne, een meisje van dertien, woont in een boerderij en fietst dagelijks van haar dorp over het jaagpad langs het kanaal naar school in de stad. Naam van dorp of stad worden niet ge noemd, wel enkele straten: Dorpsstraat, Romeinsestraat, Jaagpad, de zeedijk. „Ik heb zelf als scholier ook over het Jaagpad langs het Kanaal door Walcheren naar Middel burg gefietst", zegt de in Oost- Souburg geboren Willem Bek. „Ik plak flarden van verschil lende omgevingen aan elkaar vast." Het uiteindelijke resul taat bestaat niet, maar is wel herkenbaar. Het verhaal zou ook in het noorden van het land kunnen spelen. Zo werkt hij eigenlijk ook met zijn hoofdpersonen. Voor de ka rakters hebben niet de vrienden of vriendinnetjes van zijn eigen kinderen model gestaan. Maar hij hoort natuurlijk wel eens het een en ander van ze, dat hij kan gebruiken. Of van de leerlingen op school. Die zijn tussen de zes tien en twintig jaar. Hij is name lijk docent Engels aan het ROC in Middelburg. Ook werkt hij als tolk-vertaler, voor bureaus en Europese instellingen. Maar hij verandert altijd wat, zodat nie mand herkenbaar is. Het verhaal ontstond in zijn Willem Bek: „Ik plak flarden van verschillende omgevingen aan elkaar vast." fantasie, doordat hij in de buurt regelmatig twee typische man nen zag lopen, druk pratend met heftige gebaren. Er was altijd een schurftige hond bij. Hij overdreef hun eigenaardighe den enigszins en de gebroeders Bor en Jorre waren geboren. In zijn verbeelding woonden ze in een bouwvallig huisje. Als je nieuwsgierig van aard bent, wil je dat ook van binnen zien. Dus wordt stiekem een bezoek ge bracht. Zo wordt een geheim stukjes bij beetjes ontrafeld, maar uiteindelijk niet geheel prijs gegeven. Is er sprake van moord of een ongeluk? Ieder mag of moet het zijne daarvan denken. Omdat steeds meer hints worden gegeven, wordt duidelijk welke verbanden er bestaan en in welke richting het verhaal gaat. De hoofdpersoon Sanne is aan vankelijk zeer opstandig en te gendraads. Ze voelt zich niet be grepen, ook omdat ze zelf niet goed weet wie zij is. Uiteindelijk leert zij veel over zichzelf. Dat is een serieus onderwerp. De toon van het boek is dan ook tamelijk ernstig. Een grapje valt dus op. Zoals over de geschiedenisle raar Grim, een barse leraar die alleen saai over de Trojaanse oorlog kan vertellen. Maar een boek dat Sanne leest over dat onderwerp blijkt een spannend sprookje. Haar conclusie: „Jam mer dat Grim nooit sprookjes vertelde." Willem Bek publiceerde in 1998 zijn eerste kinderboek Vleder bij een Belgische uitgeverijIn foto Lex de Meester 1999 volgde Microbot en in 2001 Hersenspinsels. In de bundel In het bos..., dat dit jaar ter gele genheid van de kinderboeken week is samengesteld door uit geverij Van Goor/Prometheus, is zijn verhaal Diep onder de grond opgenomen. De Middelburgse schrijver hoopt dat De schaduw als eerste van zijn boeken wordt vertaald. Duitse en Zweedse uitgevers hebben volgens hem interesse getoond. Hans Tabbers Van tennisbal naar shuttle. Van het gravel naar de sporthal. Lijkt niet zo'n grote stap, maar Ricardo Zweedijk (16) weet intussen wel beter. „Jarenlang heb ik getennist en toen ik daar mee stopte en over stapte naar het badminton moest ik heel veel dingen afle ren. Je bent gewend om vanuitje schouder de slagbeweging te maken, terwijl je bij badminton juist vanuit de pols moet spelen. Het spel gaat ook veel sneller. Het 'voetenspel' is ongelooflijk belangrijk. Goed en diep buigen en op tijd 'instappen'. Daar heb je in het begin best moeite mee." Sinds drie jaar speelt Ricardo bij Sinar, de badmintonclub uit Middelburg. Opgericht in 1975 door Indische Nederlanders on der de naam: Samen Indische Nederlanders als Repatrianten. De club had drie afdelingen: tennis, badminton en zaalvoet bal. Sinds 1987 is daar alleen de badmintontak nog van over. In tussen groeit en bloeit de club als nooit tevoren. „Er is behoor lijk wat jeugd bijgekomen," vertelt Ricardo. „We gaan met vijf jeugdteams de competitie in." Broer Kevin (13) heeft ook al drie jaar een badmintonracket in zijn sporttas zitten. „We trai nen elke woensdag in sporthal de Kruitmolen. Vooral op spel situaties. Bijvoorbeeld twee te gen één, waarbij het de bedoe ling is om een goede spreiding van je spel te krijgen. Je tegen stander echt alle hoeken van het veld laten zien, snap je?" Ook de smash is een vast item. „Da's het leukst om te doen," lacht Ricardo. „Hard en ge plaatst slaan. Hoewel, een drop shot of een netdrop is ook wel geinig. Tenminste als het lukt." Samen in het veld als dubbel zit er niet in. Reden? „Ricardo is duidelijk beter dan ik," geeft Kevin ruiterlijk toe. Dubbelen doet Ricardo met de buurjon gen. „Dat gaat lekker. Dubbelen is vooral goed overleggen met elkaar en de veldposities goed verdelen." Of hij dit seizoen in actie komt in de competitie weet hij nog niet. „Zaterdags heb ik een baantje, dus dat wordt lastig. Maar de Grandprixwedstrijden wil ik zeker meedoen." Broer Kevin doet wel mee. „Af- De gebroeders Kevin (links) en Ricardo Zweedijk: „Een dropshot of een netdrop is ook wel geinig." foto Ruben Oreel gelopen seizoen heb ik nogal wat wedstrijden gemist, dat was dus niet echt super. De Grand prixwedstrijden wil ik sowieso graag spelen, omdat daar de beste spelers in het veld komen en je dus sterke tegenstanders krijgt. Dit weekend is het eerste Grandprixtoernooi van dit sei zoen. Ik ben benieuwd." Buiten schijnt de zon en waait een zachte bries. „Dat mis ik toch wel een beetje," mijmert Ricardo. „Mijn oude liefde - het tennis - ben ik nog niet helemaal vergeten. Het kan best, dat ik nog eens terugkeer naar het gra vel, maar dit seizoen houd ik het in ieder geval nog bij badmin ton." Hans Segboer fAt/Xn. 4-n. V Ui/&}l/j/ Ln. ojsccSDxoS' O POTLOOD VOOR SNELTEKENAARS Liv zag erg op tegen de romantische opnames. Victoria Koblenko gaat het even rustiger aan doen. De actrice, onder andere bekend van Goede Tijden, Slechte Tij den, heeft het erg druk en wil meer tijd aan haar studie beste den. Victoria speelt de rol van Isabel la Kortenaer in de RTL4-soap. De laatste keer dat we haar in de serie hebben gezien, was op 30 september. Ze werd toen afge voerd naar een psychiatrische inrichting. Dat kwam Victoria goed van pas, want zolang Isa bella in de inrichting zit, kan zij meer aandacht besteden aan haar opleiding Politicologie en Ruslandkunde. „Het wordt tijd me op mijn studie toe te leggen. Gewoon eens een tijdje alleen maar student zijn en me daar naast niet druk hoeven te maken over andere dingen," zegt de in Oekraïne geboren actrice. Naast haar rol in GTST maakt Victoria kans op een baantje bij de Russische televisie. Ze wil er graag een aantal entertain- mentprogramma's presenteren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 26