11 Zeilschepen verzamelen bieten Gouden munten tekenen rijk verleden passieux V er keersproblemen rond tunnel vergen ingreep van het Rijk Boosheid over verbod om te spreken op symposium Waddenzee Zo hoort het Nachtelijk piket wordt vervangen door slaapdiensten op post zeeuwse almanak SCHOUWEN-DUIVELAND waarin opgenomen de Zierikzeesche Nieuwsbode 1844 - 1998 dinsdag 14 oktober 2003 Budget 112 tijdelijk niet bereikbaar in deel Westhoek Rijverbod Een voorziening Inzet Grote schepen Lof Vast Rijontzegging drankrijdster Pot Resultaten J] m m - w§ Paraatheid ambulance verbetert ^Marcel Modde ZERIKZEE - De paraatheid van ambulances op Schouwen- Duivelanden in Zeeuws-Vlaan deren wordt verbeterd. Met in- „ang van komend voorjaar prdt het nachtelijk piket ver langen door slaapdiensten op de post. Directeur J. van der Vel de verwacht dat de maatregel Kker vijf minuten tijdwinst op levert, waarmee door heel Zee land de norm van maximaal een kwartier aanrijtijd kan worden In beide regio's moet het ambu lancepersoneel 's nachts nu nog oproepen thuis afwachten. Dat beeft als nadeel dat chauffeuren verpleegkundige eerst elkaar moeten opzoeken, voordat ze daadwerkelijk onderweg kun nen naar de plek waar spoedei sende hulp nodig is. „Daarmee gaat kostbare tijd verloren", al dus Van der Velde. Bovendien is het personeel door de piketrege- lingverplicht in de buurt van de ambulancepost te (gaan) wo nen. Dat werkt weer belemme rend bij het invullen van vaca tures, aldus Van der Velde. De slaapdienst wordt ingesteld op de posten Zierikzee en Ter- neuzen. In Hulst en Oostburg blijft vooralsnog een piketteam actief, omdat er onvoldoende budget is ook die flanken con stant te bemensen. Op Walche ren en de Bevelanden is de slaapdienst al langer gebruike lijk. Onzeker is evenwel of deze werkwijze lang standhoudt. Het Europees Hof heeft recent bepaald dat een slaapdienst op dezelfde wijze moet worden ge honoreerd als een dagdienst. Wordt die uitspraak in Neder- and doorgevoerd, dan moet het ludget van de ambulancevoor- liening alleen al in Zeeland aarlijks met één miljoen euro imhoog, geeft Van der Velde an. „Maar daar ga ik niet op ritten wachten. Voorlopig voe ren wij deze maatregel gewoon RENESSE - Een deel van de Schouwse Westhoek heeft giste renmiddag korte tijd niet het landelijke alarmnummer (112) via de gewone telefoon kunnen bereiken. De oorzaak was een technische storing op het vaste netwerk van KPN Telecom, die rond kwart voor vijf 's middags begon. Tweeduizend abonnees in en rondom Renesse konden vanaf dat moment niet bellen of ge beld worden. De storing was ruim een half uur later weer opgelost. Volgens S. Hufton, woordvoerder van KPN, komen dergelijke storingen niet vaak voor. Omdat het probleem bekend was en de storing snel opgelost kon wordenheef t KPN geen ex tra maatregelen getroffen of de afgesloten abonnees ingelicht. Het landelijke alarmnummer was gedurende de storing wel bereikbaar met de gsm. Kloris van Bommel Redwood Noble blue Giorgio uit." De definitieve toezegging van het ministerie voor de opzet van een extra ambulancepost op de Kop van Schouwen stelt de directeur van ambulancedienst Boven de Westerschelde even eens voor een dilemmaDe orga nisatie heeft - mede in verband met het alsmaar uitblijven van de financiering - een plan opge zet voor opening van een per manente post op Neeltje Jans. Nu wordt het voormalige werk- eiland alleen nog in de zomer als toegevoegde uitvalsbasis ge bruikt voor de Schouwse west hoek, een stukje Walcheren en Noord-Beveland. De extra Schouwse standplaats naast een permanente eenheid bij het Topshuis, zou 'te veel van het goede zijn' volgens Van der Velde. Het aantal uitrukken voor spoedseisende hulp is daar op jaarbasis te gering om de bekwaamheid van het betref fende personeel op peil te hou den. Bekeken wordt daarom nu of de post Neeltje Jans flexi bel kan worden ingezet voor noodoproepen in een breder ge bied. Als voorwaarde voor uitbrei ding van de standplaatsen op Schouwen-Duiveland, heeft de minister gesteld dat er in Zee land één Regionale Ambulance Voorziening (RAV) moet komen. Die kómt er volgend jaar, aldus de directeur. De diensten boven en beneden de Westerschelde vormen reeds een samenwer kingsverband voor overkoepel de zaken, zoals het management en dienstroosters. Het besluit van de provincie ambulances geen vrije door gang te geven op de Zeeland- brug, ondersteunt Van der Vel de. „Zo'n maatregel levert hooguit één minuut tijdwinst op, terwijl een patiënt er veel meer baat bij heeft dat een am bulance zo snel mogelijk bij hem is. Zodra de patiënt is gestabili seerd, maakt het niet zo heel erg veel meer uit of het vervoer naar het ziekenhuis wat langer duurt." Van der Velde verwacht in dat verband meer heil van bredere wegen in Zeeland. Het verkeer kan nu op veel plaatsen moeilijk aan de kant om ruimte te maken voor naderende hulp diensten. Het verdient volgens hem aanbeveling deze diensten voortaan eerder te betrekken bij planvorming voor wegen en nieuwbouwprojecten. „Neem de weg van en naar de Wester- scheldetunnel. De bermen zijn bestraat met klinkers. Als daar een ambulance over moet, trilt alle apparatuur kapot. Waarom hebben ze dat stuk nou niet ge woon meegenomen met de as faltering?" Het kabinetsbesluit om provin cies de zeggenschap over de in zet van het ambulancevervoer te ontnemen en dat over te laten aan de zorgverzekeraars, veran dert in de praktijk weinig, ver wacht Van der Velde. „Zij gaan nu toch ook al over de centen. Als het voor iedereen maar hel der is dat de RAV de kennis en verantwoordelijkheid heeft voor een optimale inzet. Dat moeten ze niet willen overne- De deelnemers aan de bietentocht zijn onderweg naar Goes. door llona Vette GOES - De negentien oude zeilschepen die meedoen aan de bietentocht kwa men gisteren in Goes aan. Tijdens de jaarlijkse tocht verzamelen de boten bieten op de Zeeuwse eilanden en ver voeren die daarna naar de suikerfa briek in Steenbergen. De tocht begon zondag in Sint- Anna- land. Aan de tocht doen schepen mee van soms ouder dan honderd jaar. Een aantal van de schepen werd gebruikt als vrachtschepen en een paar hebben al eerder vol met bieten gezeten. Tij dens de tocht deze week laden de sche pen 's ochtends symbolisch een zakje bieten in en zeilen daarna naar de vol gende laadplaats op een ander Zeeuws eiland. De boten varen vandaag naar Bruinisse. Morgen wordt dan de lading naar de suikerfabriek in Steenbergen gebracht en gekeurd door een kwali teitscontroleur, zoals dat vroeger ook gebeurde. Dit jaar wordt de zeiltocht voor de vijf de keer gehouden en er varen veel grote schepen, met een lengte van achttien tot twintig meter, mee. Initiatiefnemer J. Littooij is blij met het grote aantal deelnemers: „Het is een prachtig zicht al die oude grote schepen bij elkaar. Echt bijna uniek." De winnaar van vo rig j aar P. Verboom is ook dit j aar van de partij en erg strijdlustig, maar komt toch vooral voor de gezelligheid. „Ik denk zeker wel dat we bij de eerste drie eindigen, maar we doen het uiteindelijk voor de gezelligheid. Je leert elkaar goed kennen tijdens zo'n tocht." De race is vrij uniek voor deze regio. Op het IJsselmeer vinden al langer soortge- lijke races plaats, maar voor schippers uit Zuid-Holland, Brabant en Zeeland is dat eigenlijk te ver weg. Daarom besloot J. van Moorsel, destijds initia tiefnemer, vijf jaar geleden om een tocht op de wateren in Zeeland te orga- foto Willem Mieras niseren. En omdat Van Moorsel de tocht rond deze tijd, de bietenperiode, orga niseerde, doopte hij de race tot bieten tocht. De meeste deelnemers komen uit het zuiden van het land en een aantal is schipper van beroep. Littooij is geen echte zeeman, maar slaapt wel iedere nacht op zijn boot met zijn gezin. Hij 'drijft' in Rotterdam, maar werkt in Goes. „Wel jammer hoor, dat ik niet in Goes kan wonen met mijn boot. Er zijn in Zeeland zo weinig ligplaatsen voor dit soort grote woonboten. Ik ken ge noeg andere mensen die hier graag zou den willen liggen, maar de gemeenten hier zijn daar niet zo happig op." GOES - Een 56 -jarige drank- rijdster uit Goes heeft in de nacht van zondag op maandag een rijverbod van drie uur en een proces-verbaal gekregen. De vrouw werd aangehouden op de Wilgenhoekweg. Bij het zien wn de politie keerde ze om. Uit de ademanalyse bleek dat de Goese 1,7 maal te veel had ge dronken. Advertentie door Ali Pankow BROUWERSHAVEN - De vondst van 77 gouden munten in de Brouwse bodem blijft tot de verbeelding spreken. Drie jaar geleden deed de inmiddels 15-jarige Twan Hanse uit Brou wershaven deze vondst in het ponyveld naast zijn ouderlijk huis. In een expositie legt De Stichting Brouws Museum na drukkelijk een relatie tussen de muntenvondst en het rijke han delsverleden van dit stadje. Onder de titel 'Goud van Brouw' worden in het Brouws Museum achttien munten van de totale vondst gepresenteerd. De her komst uit Portugal, Frankrijk, Vlaanderen en Engeland geeft aan dat Brouwershaven in de vijftiende en zestiende eeuw met veel verschillende landen handel dreef. Volgens wethouder Van Felius, die de expositie gistermiddag opende, was het aan de zee vaart, de visserij en de beurt vaart te danken dat de stad zo rijk werd. Er kwam geld kwam voor onder meer een prachtig stadhuis in Renaissan- ce-stijl. Van Felius zwaaide het Brouws Museum lof toe voor het betoon de particulier initiatief, zonder dat ooit een beroep wordt ge daan op de gemeentelijke over heid. De wethouder zegt de samenwerking binnen het Plat- Een gouden Rosenobel van rond 1500 is een van de pronkstukken bij 'Goud van Brouw'. foto Dirk-Jan Gjeltema form Musea Schouwen-Duive land zeer toe te juichen. Hij zou persoonlijk echter graag zien dat ook de niet-gesubsidieerde, particuliere musea tot dit plat form worden toegelaten. Het Brouws Museum kocht eni ge tijd geleden al negen gouden munten uit de vondst van Twan Hanse. Ten behoeve van de ex positie is dat aantal tijdelijk uit gebreid met negen munten in bruikleen van een particulier. De gouden geldstukken worden gepresenteerd in twee vitrines, samen met bijpassende acces soires als een muntenwegertje en een antiek houten doosje waarin het minuscule weeg schaaltje en de gewichten wer den bewaard. Het gewicht van de munten bepaalde de waarde. Dat was voor sommige oplich ters een aantrekkelijke moge lijkheid de zaak te vervalsen. Zij verzwaarden de gouden munt met veel goedkoper lood. Die zogeheten loodinsluitingen gin gen schuil onder een dun laagje goud, maar doordat het lood op den duur ging oxideren, raakte de munt uiteindelijk zichtbaar aangetast. De expositie in het door Eugène Verstraeten TERNEUZEN - Het Rijk moet ingrijpen om het wegennet bij de Westerscheldetunnel en het openbaar-vervoernetwerk te verbeteren, omdat de provincie en gemeenten ernstig tekort schieten. Oud-Terneuzenaar Dennis van Nieuwenhuijzen schrijft dat aan de vaste Kamercommissie verkeer en waterstaat, naar aanleiding van klachten die hij inventariseerde over de verbin dingen bij de Westerschelde tunnel en het fiets-voetveer Breskens-Vlissingen Van Nieuwenhuijzen zegt in zijn notitie dat provincie, gemeen ten, vervoersbedrijf Connex- xion en de N.V. Westerschel detunnel bij een groot aantal verkeers- en vervoersproble men tot nu toe hebben 'nagela ten effectief een regierol op zich te nemen, laat staan deze aan te pakken'. Volgens de oud-Ter- neuzenaar is daarbij vaak ten onrechte het gebrek aan finan ciën opgevoerd. Hij denkt dat verschillende mogelijke geld bronnen onvoldoende zijn aan geboord. Van Nieuwenhuizen constateert dat het verkeer op de tweebaans toegangswegen naar de Wester scheldetunnel in de spits regel matig vast staat. Rondom de tunnelwegen is het verkeer soms met meer dan een kwart toegenomen, zodat ook daar problemen ontstaan; proble men die iedereen al vooraf zag aankomen. De veiligheid in de Westerschel detunnel schiet volgens Van Nieuwenhuijzen tekort voor mensen met een functiebeper king. Rolstoelgebruikers kun nen niet zelfstandig gebruik maken van de vluchtwegen en hij vreest dat die mensen in een noodsituatie aan hun lot wor den overgelaten. Ook de toegankelijkheid van andere gebruikers zou vaak te wensen overlaten. Zo klagen vervoersbedrijven over de gebrekkige toegangswegen. „Maar ook snelheidsbeperkin gen in de tunnel en de sluiting gedurende een aantal nachten zorgen voor logistieke proble men bij de Zeeuwse vervoersbe drijven." In de inventarisatie scoort Con- nexxion de meeste klachten. „Die lopen uiteen van de absur de tarieven die de vervoerder hanteert tot het onveilige bus station bij Terneuzen en het feit dat hele dorpen worden versto ken van openbaar-vervoer- verbindingen." Ook laat de informatievoorziening van Connexxion volgens Van de Nieuwenhuijzen veel te wensen over. 'Buitensporig hoog' noemt Van Nieuwenhuijzen ook de tarie ven voor het fiets-voetveer. Ook komt volgens hem de toekom stige vervoerscapaciteit in het geding, als er straks met kleine re boten wordt gevaren. Alles bij elkaar reden voor Van Nieu wenhuijzen om te concluderen dat er onvoldoende aandacht is gegeven aan de verkeers- en vervoersproblemen als gevolg van de komst van de tunnel. „Het is dan ook wensenlijk", schrijft hij in zijn notitie, „dat vanuit rijkswege initiatieven c.q. sturing wordt ontplooid, om de beschreven en de ontstane problematiek aan te pakken." MIDDELBURG - De Middel burgse politierechter heeft gisteren een 51-jarige drankrijdster uit Koudekerke veroordeeld tot negen maanden rijontzegging, duizend euro boete en twee weken voorwaar delijke gevangenisstraf. De vrouw bestuurde 4 juli in haar woonplaats dronken een auto. Ze bleek ruim drie keer zoveel alcohol gedronken te hebben dan toegestaan. Brouws Museum toont twee van die munten met loodinsluitin gen: een Angel en een Roseno bel. Voor Twan Hanse begon het en kele jaren geleden allemaal met de vondst van zo'n Engelse munt van rond 1500. Een kost baar bezit, want volgens mun- tenkenners de gebroeders Verschoor uit Strijen was zo'n onaangetaste Rosenobel des tijds evenveel waard als bijna vijfhonderd euro nu. Bovendien gaven de heren Verschoor hem de raad verder te zoeken. Zij achtten het zeer wel mogelijk dat er destijds meer munten in een pot onder de grond waren gestopt. Handelslieden deden dat soms als er noodweer op komst was of als de pest uitbrak. Er waren toen immers geen ban ken om het geld naar toe te bren gen. Lange tijd haalde Twan alleen maar spij kers en stukj es ij zer uit de grond met zijn detector, maar uiteindelijk bleken de kenners toch gelijk te hebben. De familie Hanse vond uiteindelijk 77 munten én enkele scherven van een pot. Ook die scherven zijn nu te zien tijdens de expositie 'Goud van Brouw', evenals een oorspronkelijk potje, dat van el ders gevonden brokstukjes in elkaar kon worden gelijmd. De tentoonstelling is tot en met 21 november te zien bij het Brouws Mu seum, van maandag tot en met zon dag van 11.00 tot 17.00 uur. door Maurits Sep i GOES - Een politiek spreekver bod, vermoedt de Groningse 1 professor J. van Andel. Het door hem georganiseerde symposium over schelpdiervisserij in de Waddenzee kan niet doorgaan omdat enkele onderzoekers er van het ministerie van LNV niet mogen spreken over hun bevin dingen. Gewoon zorgvuldig heid, reageert het ministerie: de rapporten zijn nog niet hele maal klaar voor publicatie. Komende donderdag (16 okto ber) zou het symposium plaats vinden, op de Rijksuniversiteit Groningen. Professor Van An del had diverse sprekers uitge nodigd. Zij zouden hun bevin dingen openbaren ten behoeve van een (maatschappelijke) dis cussie. Maar het symposium gaat niet door. Nog niet alle onderzoeks rapporten zijn beschikbaar en dus kan de officiële presentatie, die gepland stond voor komen de woensdag (15 oktober), niet doorgaan, besloot minister Veerman vorige week op aanra den van T. IJlstra, hoofd van de afdeling Kust- en Binnenvisse rij en Cultures van het ministe rie. En als de rapporten nog niet openbaar zijn, mogen de onder zoekers er ook nog niets over naar buiten brengen, vindt IJl stra. „Dat zou onzorgvuldig zijn. Misschien moet er nog iets worden aangepast." Toch vreemd, vindt Van Andel. „Ik heb ook afspraken gemaakt voor dit symposium. Kennelijk zijn die minder waard en kun nen die zo onderuit worden ge schoffeld. Op verzoek van het ministerie heb ik het symposi um nota bene al een keer vijf we ken uitgesteld. Dit heeft niks te maken met wetenschappelijke argumenten, maar met politiek en procedures. Natuurlijk is dit een gevoelig onderwerp, maar dat is het al heel lang. Het wordt tijd voor een publieke discussie, in het belang van de Waddenzee. We moeten ons niet langer laten afleiden door politiek geharre war. Maar wanneer komt er een einde aan de geheimhouding?" Over één of twee maanden, schat IJlstra. Dan zullen de on derzoeksresultaten bekendge maakt zijn en kan het symposi um alsnog plaatsvinden, net als een discussiebijeenkomst in Yerseke die gepland stond voor 25 oktober, maar die eveneens is afgelast. Advertentie i OOSTWAL 1 - GOES - 0113-228895 KOOKMAGAZIJN De drie Amsterdammers wis ten niet wat ze afgelopen za terdagnacht in Middelburg zagen. Samen met hun gast heer liepen ze na het bezoek aan enkele cafés terug naar hun slaapplek. Bij de krui sing van de Schroeweg met de Kanaalweg zagen ze een eenzame fietser stoppen. Wat doet hij, vroeg een van hen hardop. Gewoon wachten voor het rode licht, ant woordde de gastheer. Maar er is in de verste verte geen auto, motor of andere fietser te zien, merkte een van de drie op. Daar gaat het niet om, kreeg hij als antwoord. Die fietser houdt zich gewoon aan de regels, zoals het hoort, vervolgde de gastheer. De Amsterdammers keken el kaar verbaasd en applaudis seerden luid toen het licht op groen sprong en de fietser rustig aanzette voor het res terende deel van zijn rit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 35