11
Zeilschepen verzamelen bieten
Gouden munten tekenen rijk verleden
passieux
V er keersproblemen
rond tunnel vergen
ingreep van het Rijk
Boosheid over verbod
om te spreken op
symposium Waddenzee
Zo hoort het
Nachtelijk piket wordt vervangen door slaapdiensten op post
zeeuwse almanak
SCHOUWEN-DUIVELAND
waarin opgenomen
de Zierikzeesche Nieuwsbode
1844 - 1998
dinsdag 14 oktober 2003
Budget
112 tijdelijk niet
bereikbaar in
deel Westhoek
Rijverbod
Een voorziening
Inzet
Grote schepen
Lof
Vast
Rijontzegging
drankrijdster
Pot
Resultaten
J]
m m - w§
Paraatheid ambulance verbetert
^Marcel Modde
ZERIKZEE - De paraatheid
van ambulances op Schouwen-
Duivelanden in Zeeuws-Vlaan
deren wordt verbeterd. Met in-
„ang van komend voorjaar
prdt het nachtelijk piket ver
langen door slaapdiensten op
de post. Directeur J. van der Vel
de verwacht dat de maatregel
Kker vijf minuten tijdwinst op
levert, waarmee door heel Zee
land de norm van maximaal een
kwartier aanrijtijd kan worden
In beide regio's moet het ambu
lancepersoneel 's nachts nu nog
oproepen thuis afwachten. Dat
beeft als nadeel dat chauffeuren
verpleegkundige eerst elkaar
moeten opzoeken, voordat ze
daadwerkelijk onderweg kun
nen naar de plek waar spoedei
sende hulp nodig is. „Daarmee
gaat kostbare tijd verloren", al
dus Van der Velde. Bovendien is
het personeel door de piketrege-
lingverplicht in de buurt van de
ambulancepost te (gaan) wo
nen. Dat werkt weer belemme
rend bij het invullen van vaca
tures, aldus Van der Velde.
De slaapdienst wordt ingesteld
op de posten Zierikzee en Ter-
neuzen. In Hulst en Oostburg
blijft vooralsnog een piketteam
actief, omdat er onvoldoende
budget is ook die flanken con
stant te bemensen. Op Walche
ren en de Bevelanden is de
slaapdienst al langer gebruike
lijk. Onzeker is evenwel of deze
werkwijze lang standhoudt.
Het Europees Hof heeft recent
bepaald dat een slaapdienst op
dezelfde wijze moet worden ge
honoreerd als een dagdienst.
Wordt die uitspraak in Neder-
and doorgevoerd, dan moet het
ludget van de ambulancevoor-
liening alleen al in Zeeland
aarlijks met één miljoen euro
imhoog, geeft Van der Velde
an. „Maar daar ga ik niet op
ritten wachten. Voorlopig voe
ren wij deze maatregel gewoon
RENESSE - Een deel van de
Schouwse Westhoek heeft giste
renmiddag korte tijd niet het
landelijke alarmnummer (112)
via de gewone telefoon kunnen
bereiken.
De oorzaak was een technische
storing op het vaste netwerk van
KPN Telecom, die rond kwart
voor vijf 's middags begon.
Tweeduizend abonnees in en
rondom Renesse konden vanaf
dat moment niet bellen of ge
beld worden. De storing was
ruim een half uur later weer
opgelost. Volgens S. Hufton,
woordvoerder van KPN, komen
dergelijke storingen niet vaak
voor.
Omdat het probleem bekend
was en de storing snel opgelost
kon wordenheef t KPN geen ex
tra maatregelen getroffen of de
afgesloten abonnees ingelicht.
Het landelijke alarmnummer
was gedurende de storing wel
bereikbaar met de gsm.
Kloris van Bommel
Redwood
Noble blue
Giorgio
uit." De definitieve toezegging
van het ministerie voor de opzet
van een extra ambulancepost op
de Kop van Schouwen stelt de
directeur van ambulancedienst
Boven de Westerschelde even
eens voor een dilemmaDe orga
nisatie heeft - mede in verband
met het alsmaar uitblijven van
de financiering - een plan opge
zet voor opening van een per
manente post op Neeltje Jans.
Nu wordt het voormalige werk-
eiland alleen nog in de zomer als
toegevoegde uitvalsbasis ge
bruikt voor de Schouwse west
hoek, een stukje Walcheren en
Noord-Beveland.
De extra Schouwse standplaats
naast een permanente eenheid
bij het Topshuis, zou 'te veel van
het goede zijn' volgens Van der
Velde. Het aantal uitrukken
voor spoedseisende hulp is daar
op jaarbasis te gering om de
bekwaamheid van het betref
fende personeel op peil te hou
den. Bekeken wordt daarom
nu of de post Neeltje Jans flexi
bel kan worden ingezet voor
noodoproepen in een breder ge
bied.
Als voorwaarde voor uitbrei
ding van de standplaatsen op
Schouwen-Duiveland, heeft de
minister gesteld dat er in Zee
land één Regionale Ambulance
Voorziening (RAV) moet komen.
Die kómt er volgend jaar, aldus
de directeur. De diensten boven
en beneden de Westerschelde
vormen reeds een samenwer
kingsverband voor overkoepel
de zaken, zoals het management
en dienstroosters.
Het besluit van de provincie
ambulances geen vrije door
gang te geven op de Zeeland-
brug, ondersteunt Van der Vel
de. „Zo'n maatregel levert
hooguit één minuut tijdwinst
op, terwijl een patiënt er veel
meer baat bij heeft dat een am
bulance zo snel mogelijk bij hem
is. Zodra de patiënt is gestabili
seerd, maakt het niet zo heel erg
veel meer uit of het vervoer naar
het ziekenhuis wat langer
duurt." Van der Velde verwacht
in dat verband meer heil van
bredere wegen in Zeeland. Het
verkeer kan nu op veel plaatsen
moeilijk aan de kant om ruimte
te maken voor naderende hulp
diensten. Het verdient volgens
hem aanbeveling deze diensten
voortaan eerder te betrekken bij
planvorming voor wegen en
nieuwbouwprojecten. „Neem
de weg van en naar de Wester-
scheldetunnel. De bermen zijn
bestraat met klinkers. Als daar
een ambulance over moet, trilt
alle apparatuur kapot. Waarom
hebben ze dat stuk nou niet ge
woon meegenomen met de as
faltering?"
Het kabinetsbesluit om provin
cies de zeggenschap over de in
zet van het ambulancevervoer
te ontnemen en dat over te laten
aan de zorgverzekeraars, veran
dert in de praktijk weinig, ver
wacht Van der Velde. „Zij gaan
nu toch ook al over de centen.
Als het voor iedereen maar hel
der is dat de RAV de kennis en
verantwoordelijkheid heeft
voor een optimale inzet. Dat
moeten ze niet willen overne-
De deelnemers aan de bietentocht zijn onderweg naar Goes.
door llona Vette
GOES - De negentien oude zeilschepen
die meedoen aan de bietentocht kwa
men gisteren in Goes aan. Tijdens de
jaarlijkse tocht verzamelen de boten
bieten op de Zeeuwse eilanden en ver
voeren die daarna naar de suikerfa
briek in Steenbergen.
De tocht begon zondag in Sint- Anna-
land. Aan de tocht doen schepen mee
van soms ouder dan honderd jaar. Een
aantal van de schepen werd gebruikt
als vrachtschepen en een paar hebben
al eerder vol met bieten gezeten. Tij
dens de tocht deze week laden de sche
pen 's ochtends symbolisch een zakje
bieten in en zeilen daarna naar de vol
gende laadplaats op een ander Zeeuws
eiland. De boten varen vandaag naar
Bruinisse. Morgen wordt dan de lading
naar de suikerfabriek in Steenbergen
gebracht en gekeurd door een kwali
teitscontroleur, zoals dat vroeger ook
gebeurde.
Dit jaar wordt de zeiltocht voor de vijf
de keer gehouden en er varen veel grote
schepen, met een lengte van achttien
tot twintig meter, mee. Initiatiefnemer
J. Littooij is blij met het grote aantal
deelnemers: „Het is een prachtig zicht
al die oude grote schepen bij elkaar.
Echt bijna uniek." De winnaar van vo
rig j aar P. Verboom is ook dit j aar van de
partij en erg strijdlustig, maar komt
toch vooral voor de gezelligheid. „Ik
denk zeker wel dat we bij de eerste drie
eindigen, maar we doen het uiteindelijk
voor de gezelligheid. Je leert elkaar
goed kennen tijdens zo'n tocht."
De race is vrij uniek voor deze regio. Op
het IJsselmeer vinden al langer soortge-
lijke races plaats, maar voor schippers
uit Zuid-Holland, Brabant en Zeeland
is dat eigenlijk te ver weg. Daarom
besloot J. van Moorsel, destijds initia
tiefnemer, vijf jaar geleden om een
tocht op de wateren in Zeeland te orga-
foto Willem Mieras
niseren. En omdat Van Moorsel de tocht
rond deze tijd, de bietenperiode, orga
niseerde, doopte hij de race tot bieten
tocht.
De meeste deelnemers komen uit het
zuiden van het land en een aantal is
schipper van beroep. Littooij is geen
echte zeeman, maar slaapt wel iedere
nacht op zijn boot met zijn gezin. Hij
'drijft' in Rotterdam, maar werkt in
Goes. „Wel jammer hoor, dat ik niet in
Goes kan wonen met mijn boot. Er zijn
in Zeeland zo weinig ligplaatsen voor
dit soort grote woonboten. Ik ken ge
noeg andere mensen die hier graag zou
den willen liggen, maar de gemeenten
hier zijn daar niet zo happig op."
GOES - Een 56 -jarige drank-
rijdster uit Goes heeft in de
nacht van zondag op maandag
een rijverbod van drie uur en
een proces-verbaal gekregen.
De vrouw werd aangehouden op
de Wilgenhoekweg. Bij het zien
wn de politie keerde ze om. Uit
de ademanalyse bleek dat de
Goese 1,7 maal te veel had ge
dronken.
Advertentie
door Ali Pankow
BROUWERSHAVEN - De
vondst van 77 gouden munten in
de Brouwse bodem blijft tot de
verbeelding spreken. Drie jaar
geleden deed de inmiddels
15-jarige Twan Hanse uit Brou
wershaven deze vondst in het
ponyveld naast zijn ouderlijk
huis. In een expositie legt De
Stichting Brouws Museum na
drukkelijk een relatie tussen de
muntenvondst en het rijke han
delsverleden van dit stadje.
Onder de titel 'Goud van Brouw'
worden in het Brouws Museum
achttien munten van de totale
vondst gepresenteerd. De her
komst uit Portugal, Frankrijk,
Vlaanderen en Engeland geeft
aan dat Brouwershaven in de
vijftiende en zestiende eeuw
met veel verschillende landen
handel dreef.
Volgens wethouder Van Felius,
die de expositie gistermiddag
opende, was het aan de zee
vaart, de visserij en de beurt
vaart te danken dat de stad
zo rijk werd. Er kwam geld
kwam voor onder meer een
prachtig stadhuis in Renaissan-
ce-stijl.
Van Felius zwaaide het Brouws
Museum lof toe voor het betoon
de particulier initiatief, zonder
dat ooit een beroep wordt ge
daan op de gemeentelijke over
heid. De wethouder zegt de
samenwerking binnen het Plat-
Een gouden Rosenobel van rond 1500 is een van de pronkstukken bij 'Goud van Brouw'.
foto Dirk-Jan Gjeltema
form Musea Schouwen-Duive
land zeer toe te juichen. Hij zou
persoonlijk echter graag zien
dat ook de niet-gesubsidieerde,
particuliere musea tot dit plat
form worden toegelaten.
Het Brouws Museum kocht eni
ge tijd geleden al negen gouden
munten uit de vondst van Twan
Hanse. Ten behoeve van de ex
positie is dat aantal tijdelijk uit
gebreid met negen munten in
bruikleen van een particulier.
De gouden geldstukken worden
gepresenteerd in twee vitrines,
samen met bijpassende acces
soires als een muntenwegertje
en een antiek houten doosje
waarin het minuscule weeg
schaaltje en de gewichten wer
den bewaard. Het gewicht van
de munten bepaalde de waarde.
Dat was voor sommige oplich
ters een aantrekkelijke moge
lijkheid de zaak te vervalsen. Zij
verzwaarden de gouden munt
met veel goedkoper lood. Die
zogeheten loodinsluitingen gin
gen schuil onder een dun laagje
goud, maar doordat het lood op
den duur ging oxideren, raakte
de munt uiteindelijk zichtbaar
aangetast. De expositie in het
door Eugène Verstraeten
TERNEUZEN - Het Rijk moet
ingrijpen om het wegennet bij
de Westerscheldetunnel en het
openbaar-vervoernetwerk te
verbeteren, omdat de provincie
en gemeenten ernstig tekort
schieten.
Oud-Terneuzenaar Dennis van
Nieuwenhuijzen schrijft dat
aan de vaste Kamercommissie
verkeer en waterstaat, naar
aanleiding van klachten die hij
inventariseerde over de verbin
dingen bij de Westerschelde
tunnel en het fiets-voetveer
Breskens-Vlissingen
Van Nieuwenhuijzen zegt in zijn
notitie dat provincie, gemeen
ten, vervoersbedrijf Connex-
xion en de N.V. Westerschel
detunnel bij een groot aantal
verkeers- en vervoersproble
men tot nu toe hebben 'nagela
ten effectief een regierol op zich
te nemen, laat staan deze aan te
pakken'. Volgens de oud-Ter-
neuzenaar is daarbij vaak ten
onrechte het gebrek aan finan
ciën opgevoerd. Hij denkt dat
verschillende mogelijke geld
bronnen onvoldoende zijn aan
geboord.
Van Nieuwenhuizen constateert
dat het verkeer op de tweebaans
toegangswegen naar de Wester
scheldetunnel in de spits regel
matig vast staat. Rondom de
tunnelwegen is het verkeer
soms met meer dan een kwart
toegenomen, zodat ook daar
problemen ontstaan; proble
men die iedereen al vooraf zag
aankomen.
De veiligheid in de Westerschel
detunnel schiet volgens Van
Nieuwenhuijzen tekort voor
mensen met een functiebeper
king. Rolstoelgebruikers kun
nen niet zelfstandig gebruik
maken van de vluchtwegen en
hij vreest dat die mensen in een
noodsituatie aan hun lot wor
den overgelaten.
Ook de toegankelijkheid van
andere gebruikers zou vaak te
wensen overlaten. Zo klagen
vervoersbedrijven over de
gebrekkige toegangswegen.
„Maar ook snelheidsbeperkin
gen in de tunnel en de sluiting
gedurende een aantal nachten
zorgen voor logistieke proble
men bij de Zeeuwse vervoersbe
drijven."
In de inventarisatie scoort Con-
nexxion de meeste klachten.
„Die lopen uiteen van de absur
de tarieven die de vervoerder
hanteert tot het onveilige bus
station bij Terneuzen en het feit
dat hele dorpen worden versto
ken van openbaar-vervoer-
verbindingen." Ook laat de
informatievoorziening van
Connexxion volgens Van de
Nieuwenhuijzen veel te wensen
over.
'Buitensporig hoog' noemt Van
Nieuwenhuijzen ook de tarie
ven voor het fiets-voetveer. Ook
komt volgens hem de toekom
stige vervoerscapaciteit in het
geding, als er straks met kleine
re boten wordt gevaren. Alles bij
elkaar reden voor Van Nieu
wenhuijzen om te concluderen
dat er onvoldoende aandacht is
gegeven aan de verkeers- en
vervoersproblemen als gevolg
van de komst van de tunnel.
„Het is dan ook wensenlijk",
schrijft hij in zijn notitie, „dat
vanuit rijkswege initiatieven
c.q. sturing wordt ontplooid, om
de beschreven en de ontstane
problematiek aan te pakken."
MIDDELBURG - De Middel
burgse politierechter heeft
gisteren een 51-jarige
drankrijdster uit Koudekerke
veroordeeld tot negen maanden
rijontzegging, duizend euro
boete en twee weken voorwaar
delijke gevangenisstraf. De
vrouw bestuurde 4 juli in haar
woonplaats dronken een auto.
Ze bleek ruim drie keer zoveel
alcohol gedronken te hebben
dan toegestaan.
Brouws Museum toont twee van
die munten met loodinsluitin
gen: een Angel en een Roseno
bel.
Voor Twan Hanse begon het en
kele jaren geleden allemaal met
de vondst van zo'n Engelse
munt van rond 1500. Een kost
baar bezit, want volgens mun-
tenkenners de gebroeders
Verschoor uit Strijen was zo'n
onaangetaste Rosenobel des
tijds evenveel waard als bijna
vijfhonderd euro nu. Bovendien
gaven de heren Verschoor hem
de raad verder te zoeken. Zij
achtten het zeer wel mogelijk
dat er destijds meer munten in
een pot onder de grond waren
gestopt. Handelslieden deden
dat soms als er noodweer op
komst was of als de pest uitbrak.
Er waren toen immers geen ban
ken om het geld naar toe te bren
gen.
Lange tijd haalde Twan alleen
maar spij kers en stukj es ij zer uit
de grond met zijn detector, maar
uiteindelijk bleken de kenners
toch gelijk te hebben. De familie
Hanse vond uiteindelijk 77
munten én enkele scherven van
een pot. Ook die scherven zijn
nu te zien tijdens de expositie
'Goud van Brouw', evenals een
oorspronkelijk potje, dat van el
ders gevonden brokstukjes in
elkaar kon worden gelijmd.
De tentoonstelling is tot en met 21
november te zien bij het Brouws Mu
seum, van maandag tot en met zon
dag van 11.00 tot 17.00 uur.
door Maurits Sep
i
GOES - Een politiek spreekver
bod, vermoedt de Groningse 1
professor J. van Andel. Het door
hem georganiseerde symposium
over schelpdiervisserij in de
Waddenzee kan niet doorgaan
omdat enkele onderzoekers er
van het ministerie van LNV niet
mogen spreken over hun bevin
dingen. Gewoon zorgvuldig
heid, reageert het ministerie: de
rapporten zijn nog niet hele
maal klaar voor publicatie.
Komende donderdag (16 okto
ber) zou het symposium plaats
vinden, op de Rijksuniversiteit
Groningen. Professor Van An
del had diverse sprekers uitge
nodigd. Zij zouden hun bevin
dingen openbaren ten behoeve
van een (maatschappelijke) dis
cussie.
Maar het symposium gaat niet
door. Nog niet alle onderzoeks
rapporten zijn beschikbaar en
dus kan de officiële presentatie,
die gepland stond voor komen
de woensdag (15 oktober), niet
doorgaan, besloot minister
Veerman vorige week op aanra
den van T. IJlstra, hoofd van de
afdeling Kust- en Binnenvisse
rij en Cultures van het ministe
rie. En als de rapporten nog niet
openbaar zijn, mogen de onder
zoekers er ook nog niets over
naar buiten brengen, vindt IJl
stra. „Dat zou onzorgvuldig
zijn. Misschien moet er nog iets
worden aangepast."
Toch vreemd, vindt Van Andel.
„Ik heb ook afspraken gemaakt
voor dit symposium. Kennelijk
zijn die minder waard en kun
nen die zo onderuit worden ge
schoffeld. Op verzoek van het
ministerie heb ik het symposi
um nota bene al een keer vijf we
ken uitgesteld. Dit heeft niks te
maken met wetenschappelijke
argumenten, maar met politiek
en procedures. Natuurlijk is dit
een gevoelig onderwerp, maar
dat is het al heel lang. Het wordt
tijd voor een publieke discussie,
in het belang van de Waddenzee.
We moeten ons niet langer laten
afleiden door politiek geharre
war. Maar wanneer komt er een
einde aan de geheimhouding?"
Over één of twee maanden,
schat IJlstra. Dan zullen de on
derzoeksresultaten bekendge
maakt zijn en kan het symposi
um alsnog plaatsvinden, net als
een discussiebijeenkomst in
Yerseke die gepland stond voor
25 oktober, maar die eveneens is
afgelast.
Advertentie
i
OOSTWAL 1 - GOES - 0113-228895
KOOKMAGAZIJN
De drie Amsterdammers wis
ten niet wat ze afgelopen za
terdagnacht in Middelburg
zagen. Samen met hun gast
heer liepen ze na het bezoek
aan enkele cafés terug naar
hun slaapplek. Bij de krui
sing van de Schroeweg met
de Kanaalweg zagen ze een
eenzame fietser stoppen. Wat
doet hij, vroeg een van hen
hardop. Gewoon wachten
voor het rode licht, ant
woordde de gastheer. Maar er
is in de verste verte geen auto,
motor of andere fietser te
zien, merkte een van de drie
op. Daar gaat het niet om,
kreeg hij als antwoord. Die
fietser houdt zich gewoon
aan de regels, zoals het hoort,
vervolgde de gastheer. De
Amsterdammers keken el
kaar verbaasd en applaudis
seerden luid toen het licht op
groen sprong en de fietser
rustig aanzette voor het res
terende deel van zijn rit.