Nostalgie op maritieme dag Vlissingen Prijs taxirit WVG omhoog in Borsele fNV'ers onder chauffeurs bleven in de remiseCNV'ers staakten niet Zeeuwse autisten krijgen eigen voorziening swb maandag 13 oktober 2003 Man snuffelt in winkelkluis Auto uitgebrand Sympathie Computerschip Coureur verzamelt punten Drankrijder aangehouden Bekeurd voor belediging Karei Doormangroep beste roeiers Brand in café Kloosterzande Rijverbod voor automobilist Kostenpost Oratoriumclub zoekt zangers voor project overlast door staking door Marcel Moddeen Miekevan der Jagt jflERIKZEE - De staking van |ei busvervoer op Schouwen- Puiveland en de Bevelanden is laterdag zonder grote proble men verlopen. In Goes en omge- nngwas weinig van uitvallende ochtenddiensten te merken. Op Schouwen-Duiveland bleven tothet middaguur vijf bussen in je stalling van Haamstede. Het kleine aantal reizigers dat Üch zaterdag bij de bushokjes ju Zierikzee en Goes posteert, weet in de meeste gevallen van de busstakingen. Ze gokken [venwel op de chauffeurs die wél aan het werk zijn gegaan en Jopen zo toch nog een beet j e bi j - tijds op de plaats van bestem ming te kunnen komen. Of het ze écht verder brengt, zal weldra blijken, wanneer de 132 voorrijdt. De chauffeur kan hen niet garanderen dat ze verder op Se route aansluiting zullen vin denmet de lijn naar Rotterdam. „Dat zie ik dan wel weer", zegt een begripvolle vrouw. „Ik moet vandaag in Rotterdam zijn. ZIERIKZEE - In een winkel aan de Appelmarkt in Zierikzee is zaterdagmiddag een 25-jarige man uit Den Haag aangehou den. De inwoner van de hofstad werd door de eigenaresse van de zaak betrapt in een gedeelte van het pand dat niet voor klanten toegankelijk is. In die ruimte stond de kluis, die hij inmiddels had geopend. De man had nog niets weg kunnen nemen. ZIERIKZEE - Op de Nieuwe Kooiweg in Zierikzee is zater dagmiddag een auto uitge brand. De 39-jarige bestuurder lit Schouwen-Duiveland en pijn passagiere konden de wa gen tijdig verlaten. De oorzaak van de brand is nog niet bekend door Jan Jansen KLOETINGE - Volwassen au tisten beschikken vanaf midden volgend jaar over een geheel ei gen voorziening. De eerste paal voor een gebouw waar ze kun nen wonen en werkengaat vrij - dag 17 oktober de grond in op het terrein van Emergis in Kloe- tinge. Autisten, mensen die zich af sluiten van de buitenwereld, zijn in Zeeland tot nu toe aange wezen op voorzieningen voor verstandelijk gehandicapten, gezinsvervangende tehuizen, beschermende woonvormen of het ouderlijk gezin. Een te be- i perkt aanbod, zo hebben diver se onderzoeken en publicaties aangetoond. Een breed samengestelde werk groep, met vertegenwoordigers van alle betrokken Zeeuwse in stanties, kwam daarom met aanbevelingen om meer te doen voor de autisten. Twee sporen worden nu gevolgd. In de eerste plaats komt er een speciaal op autisten gericht Zeeuws zorg circuit dat tekorten en overlap pingen in het aanbod uit de we reld helpt. Afstemming tussen aanbieders is daarbij cruciaal. Het tweede spoor is de oprich- tag van een woon- werkvoor zieningvoor volwassen autisten op een centrale plaats in Zee land. Het terren in Kloetinge, waar Emergis nu al veel activi- teiten bundelt, was een voor de hand liggende keuze. Het gebouw bestaat straks uit oen geïntegreerd woon- en werkgedeelte. Iedere cliënt be schikt er over een grote zit- jlaapkamer en eigen sanitair, e voorlopig zestien plaatsen aJn verdeeld in drie groepen voor respectievelijk acht, vier en v'er personen. De laatste groep is de 'resocialisatiegroep', oeld v°or mensen die door- unnen naar andere, meer zelf- andige woonvormen. e cliënten verrichten in Kloe- lng Werkzaamheden van voor gelijk huishoudelijke, tech- ische en agrarische aard. Hun Je tijd kunnen ze onder meer oorbrengen in een ontmoe- hngsruimte. cl gebouw is ontworpen door chitecten Alliantie, de aan- cner is Bouwgroep Peters. De ouw, die een investering vergt n 2.467.420 euro, moet voor «e zomer van 2004 klaar zijn. Komt die bus niet, dan ga ik wel naar Goes en pak ik daar ge woon de trein." Een grijzige vrouw wurmt zich op dat moment langs het pra tende groepje dat zich in de deuropening heeft genesteld. „Sorry hoor", excuseert zij zich voor het schijnbare ongeduld, maar ik moet even wat aan de chauffeur vragen. Hoe laat komt de 133?" De bestuurder antwoordt iets te nonchalant naar smaak van de oude dame dat hij het niet weet. „Dan weet je ook niet veel!", snauwt ze te rug en weg is ze weer. De chauffeur zelf is weinig spraakzaam over zijn argumen ten niet mee te doen aan de lan delijke stakingsactie. Wanneer een collega langszij schuift, knikt hij dankbaar in haar rich ting. „Zij wil wel met de krant praten." Namen worden niet ge noemd, want de staking ligt on derling al gevoelig genoeg. De FNV'ers rijden die ochtend niet, de CNV'ers wél. En een enkeling die niet is aangesloten bij de bond voelt zich, aldus de chauf feur, dermate geïntimideerd door zijn collega's, dat hij zijn bus ook maar heeft laten staan. Vijf bussen rijden daardoor die ochtend niet op Schouwen-Dui veland. „De sfeer is even flink verziekt op de stalling. Vandaar dat ik ook eerder ben wegge gaan. Ze doen echt hatelijk. Maar dat is tijdelijk, morgen doen ze vast weer normaal, weet ik zeker." Ondertussen heeft mevrouw J. de Vries met haar dochter in het wachthokje plaatsgenomen. Ze willen winkelen in Goes. Als echtgenote van een vrachtwa genchauffeur heeft ze alle sym pathie voor de staking. „Ik pro beer het gewoon en we zien wel hoe het gaat." Een enkeling laat zich door een auto ophalen. Mo biele telefoons worden dank baar gebruikt om de vertraging door te bellen. De oude dame heeft niets van dat alles en beent ongeduldig heen en weer in af wachting van de 133. In Goes staat M. van Rooijen bij het busstation, op weg van een logeerpartij in Ulvenhout, naar huis in Zierikzee. „Het zou best kunnen dat de Bevelandse chauffeurs niet staken omdat de mensen zo op het openbaar ver voer zijn aangewezen." Ze weet het bij nader inzien eigenlijk wel zeker. „Ik heb er ook een beetje op gegokt. Mijn neef, die in Colijnsplaat woont, wilde me wel van het station komen ha len, maar dat is niet nodig als de bussen rijden. Komt de bus niet, Een wachtende passagier bij een bushalte in Goes. door Nadia Berkelder VLISSINGEN - Het maritiem erfgoed verdwijnt langzaam uit Vlissingen. De PSD is weg, scheepswerf De Schelde ver huist stukje bij beetje naar Vlissingen-Oost. Op de mari tieme dag, die zondag in Cine- city werd gehouden, over heerste de nostalgie. Buiten vaart ineens de Prins Johan Friso voorbij, het PSD- schip dat tot het voorjaar nog dienst doet als fiets-voetveer. De Friso draait rondjes in een bassin van de Scheepsmodel- bouw vereniging Vlissingen. Gilles Schot bestuurt de boot met de afstandsbediening. „Ik heb er twee jaar aan gewerkt" zegt hij. „Hij heeft me drie echtscheidingen en een ver huizing gekost." Hij lijkt echt goed, vindt een oud-hofmees ter van de PSD, die even een kijkje komt nemen. „Alles zit er op." Schot heeft dan ookzijn best gedaan om alles te laten kloppen. Net als de echte Friso, heeft zijn model vier schroeven. Er lopen passagiers op het dek en zelfs het bordje 'verboden te roken' is te zien. „Normaal ge sproken zet ik ook nog auto- tjes op het rijdek. Maar ik moest vandaag al zoveel mee nemen." Ook het interieur van het schip is nauwgezet nagemaakt. Als Schot het bovenste dek er af tilt, komt het rijdek in zicht, compleet met gele stangen om de auto's van de kant te hou den. „Daar is nu een voetbal veld", lacht een medewerker van de PSD. De Friso is de mooiste van alle PSD-schepen, vindt Schot. „Een beter schip heb je niet." Toch was hij regelmatig uit de vaart, maar dat komt volgens de modelbouwer omdat het een computerschip is. Veel elektronica, daar krijg je sto ringen van. En straks gaat die prachtboot naar Italië. „Ik heb gehoord dat er op een eiland ergens een brug gebouwd moet worden en dat de Friso de on- De Prins Johan Friso.„Ik heb er twee jaar aan gewerkt", vertelt bouwe Gilles Schot. derdelen moet brengen", zegt hij, met spijt in zijn stem. Zelf heeft hij veertig jaar bij de PSD gewerkt. „Ik ben altijd met plezier naar mijn werk ge gaan." Binnen in Cinecity trekt mari tiem schilder Jan de Quelery de contouren van de Willem Ruys. Hij is bezig met een enorm schilderij als eerbetoon aan De Schelde. Het schip, omringd door kranen, torent uit boven de Glacisstraat. Dat beeld van Vlissingen is verdwenen. „Nog geen jaar geleden stonden er nog vijf of zes kranen", zegt de schilder. „Nu is er nog maar eentje." Het schilderij, dat De Quelery samen met andere ma ritieme kunstenaars maakt, foto Lex de Meester wordt op 1 november geveild. „Onze gedachte ging uit naar het stadhuis", zegt Carla de Quelery. „Het zou toch mooi zijn als de aannemer die het stadhuis verbouwt, het aan biedt aan de gemeente?" dan telefoneer ik wel met hem." Maar de bus komt wel en me vrouw Van Rooijen blijkt een goede gokker. Ze heeft haar plannen moeten omgooien om dat aanvankelijk de treinen zouden staken. Of de bussen rond Breda reden, weet ze niet. „De partner van mijn schoonzus heeft mij met de auto gebracht. Eigenlijk heb ik weinig op met auto's, ik ben een fan van het openbaar vervoer. Daarom leerde ik ook nooit chaufferen. Voor de buschauf feurs die staken heb ik best be grip: het wordt allemaal minder en wie staakt, staakt ook voor anderen." foto Dirk-Jan Gjeltema BIGGEKERKE - En 19-jarige man uit Arnemuiden is giste ren op de rondweg in Biggekerke aangehouden door de Mare chaussee wegens onverantwoord rijgedrag. De man probeer de met veel te hoge snelheid een automobilist die voor hem reed in te halen over de doorgetrokken streep en een verdrij- vingsvlak. Toen dat niet lukte bleef de Arnemuidenaar achter zijn voorligger rijden op nog geen drie meter afstand. Bij zijn aanhouding bleek uit de blaastest dat de man gedronken had. Omdat hij valt onder de nieuwe maatregel beginnend be stuurder, leverde zijn weggedrag hem al twee van de maxi maal drie strafpunten op. Bij een volgende zware overtreding moet hij opnieuw een rijvaardigheidstest afleggen. Binnen kort moet de man zich verantwoorden voor de rechtbank. SCHARENDIJKE - Een 50-jarige inwoner van de gemeente Schouwen-Duiveland werd opdeRampwegbij Scharendijke aangehouden wegens het rijden onder invloed van alcohol. De man had ruim twee keer de toegestane hoeveelheid ge dronken. Dat kwam hem te staan op een rijverbod van vijf uur en een dagvaarding voor de rechtbank. TERNEUZEN - Een 19-jarige Terneuzenaar is vrijdagnacht aangehouden in de NieuwstraatToen hij door een agent werd aangesproken op het feit dat hij daar niet mocht fietsen, stap te hij af en schold de agent uit. Bij fouillering bleek bovendien dat hij een mes in bezit had. Dat is in beslag genomen en de man kreeg een proces-verbaal aan zijn broek. MIDDELBURG - De bemanning van de ploeg Schelvis van de Karei Doormangroep uit Bergen op Zoom heeft zaterdag de jaarlijkse roeiwedstrijd voor scouts gewonnen. De wedstrijd werd gehouden op het Arnekanaal bij Middelburg. Aan de wedstrijden deden 56 ploegen van twaalf groepen van de admiraliteit Zeeuwse Stromen mee. Er werd gestreden in vier klassen en een groepsklasse. Door de eerste klasse te win nen, werd Schelvis winnaar van het toernooi. In de tweede, derde en vierde klasse wonnen respectievelijk het team Zwaardvis van de Karei Doormangroep, de Zeeotters van Zandkreekgroep uit Kamperland en de Wiva van de Lutem- groep uit Middelburg. De finale in de groepsklasse werd ook gewonnen door de Karei Doormangroep. KLOOSTERZANDE - In café De Kombuis aan de Klooster straat in Kloosterzande en de daarboven gelegen woning woedde vrijdagavond een kort maar fel brandje. De woning boven het café liep de meeste schade opAlle aanwezigen kon den tijdig het pand verlaten. Wel is een persoon met ademha lingsklachten naar het ziekenhuis. De technische recherche stelt nog een onderzoek in naar de oorzaak. TERNEUZEN - Een 30-jarige automobilist uit Hulst is vrij dagnacht op de Guido Gezellelaan in Terneuzen betrapt op het rijden onder invloed. Uit een ademanalyse bleek dat hij anderhalf maal te veel had gedronken. Hij kreeg een bekeu ring en een rijverbod van twee uur. door Mieke van de Jagt GOES - Het dagelijks bestuur van het Samenwerkingsver band Welzijnszorg Oosterschel- deregio wil de ritzone prijs voor taxivervoer uit de Wet Voorzie ningen Gehandicapten met vijf cent verhogen. Tegelijk zouden de regels voor een begeleiderspas, een kaartje waarop iemand gratis mee mag reizen om de WVG-pashouder te begeleiden, moeten worden aangescherpt. Ook de mogelijk heid voor WVG-pashouders om twee personen tegen het geredu ceerde tarief mee te laten reizen, zou moeten vervallen. Een an dere maatregel om de kosten te verlagen, is het reduceren van het plafond voor het aantal zo nes per rit. Nu mogen WVG- pashouders onbeperkt reizen binnen het Oosterscheldege- bied en maximaal acht zones daarbuiten. Het dagelijks be stuur heeft doorgerekend wat het oplevert om een jaarlijks plafond in te stellen van 500, 750 of 1000 zones. Mensen die veel gebruik moeten maken van het WVG-vervoer, zoals part ners van verpleeghuispatiënten of gehandicapten die in de weekeinden naar huis gaan, zouden daarvan de dupe wor den. Het dagelijks bestuur heeft daarom een voorkeur voor het maximaliseren van het aantal zones per rit op zeven. De ge meenten hebben een zorgplicht voor vijf zones. Met twee erbij lijkt dat een meerderheid van het dagelijks bestuur genoeg. De vertegenwoordiger van de gemeente Borsele neemt een minderheidsstandpunt in. Die vindt dat de prijsverhoging en de meereismaatregel genoeg op leveren. Overigens reisde 39 procent van de pashouders vo rig jaar meer dan zeven zones per rit. Inmiddels is ook onderzocht in hoeverre is sprake is van onei genlijk gebruik van de WVG- pas. Mensen die bijvoorbeeld naar de specialist moeten, stap pen makkelijker in de WVG- taxi dan dat ze hun vervoers kosten bij de zorgverzekeraar terugvragen. Becijferd is, dat die gewoonte het Samenwer kingsverband 16.000 euro per jaar meer kost. Het bestuur be schouwt dat als een beperkte kostenpost die bovendien niet gemakkelijk is aan te pakken. Voor de gebruikers is het klu wen regelingen voor openbaar vervoer al ingewikkeld genoeg. Daar komt bij dat het Kabinet het zittend vervoer ook uit het ziekenfondspakket wil hebben. Mensen met een WVG-pas zul len dan niet anders kunnen dan met de WVG-taxi naar het zie kenhuis of de dokter te gaan. De voorstellen worden woens dag in het algemeen bestuur van het Samenwerkingsverband besproken. GOES - De Christelijke Orato rium Vereniging (COV) Goes zoekt zangers voor een project waarin werken van Mendels sohn, Britten en Haydn zullen worden uitgevoerd tijdens een concert op 6 maart volgend jaar in de Grote Kerk in Goes. De zangers hoeven geen lid te worden van de COV maar wor den wel geacht tot aan het con cert te zullen meerepeteren met de vaste leden. Van de projectleden wordt niet verwacht dat ze het noten schrift volledig beheersen, maar enige zangervaring is wel ge wenst. De dirigent, Bernhard Touwen, zal een stemtest afne men om de plaats in het koor te bepalen. De leden krijgen de bladmuziek te leen en ook een cd waarmee de partijen thuis kunnen worden geoefend. Deelnemers verplichten zich ten minste twaalf repetities op maandagavond bij te wonen in het Scaldis College in de J.P. Coenstraat in Goes, waarbij vooral de laatste vier repetities erg belangrijk zijn. De COV repeteert van 20.00 tot 22.00 uur. Het concert omvat de cantate 'Wer nur den lieben Gott ladst walten' van F. Mendlssohn, de cantate 'Misericordium' van B. Britten en de 'Theresienmesse' van J. Haydn. Het Dordts Ka merorkest, sopraan Hieke Mep- pelink, alt Joke de Vin, tenor Bart de Kegel, bas Hans de Vries en begeleidster Janny Dieleman repeteren de laatste vier avon den mee. Belangstellenden kunnen zich opgeven bij I. van den Hondel in Goes of A. W. van Belzen in Ar nemuiden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 9