Nostalgie op maritieme dag Vlissingen
Prijs taxirit WVG
omhoog in Borsele
fNV'ers onder chauffeurs bleven in de remiseCNV'ers staakten niet
Zeeuwse
autisten
krijgen eigen
voorziening
swb
maandag 13 oktober 2003
Man snuffelt
in winkelkluis
Auto uitgebrand
Sympathie
Computerschip
Coureur verzamelt punten
Drankrijder aangehouden
Bekeurd voor belediging
Karei Doormangroep beste roeiers
Brand in café Kloosterzande
Rijverbod voor automobilist
Kostenpost
Oratoriumclub
zoekt zangers
voor project
overlast door staking
door Marcel Moddeen
Miekevan der Jagt
jflERIKZEE - De staking van
|ei busvervoer op Schouwen-
Puiveland en de Bevelanden is
laterdag zonder grote proble
men verlopen. In Goes en omge-
nngwas weinig van uitvallende
ochtenddiensten te merken. Op
Schouwen-Duiveland bleven
tothet middaguur vijf bussen in
je stalling van Haamstede.
Het kleine aantal reizigers dat
Üch zaterdag bij de bushokjes
ju Zierikzee en Goes posteert,
weet in de meeste gevallen van
de busstakingen. Ze gokken
[venwel op de chauffeurs die
wél aan het werk zijn gegaan en
Jopen zo toch nog een beet j e bi j -
tijds op de plaats van bestem
ming te kunnen komen.
Of het ze écht verder brengt, zal
weldra blijken, wanneer de 132
voorrijdt. De chauffeur kan hen
niet garanderen dat ze verder op
Se route aansluiting zullen vin
denmet de lijn naar Rotterdam.
„Dat zie ik dan wel weer", zegt
een begripvolle vrouw. „Ik moet
vandaag in Rotterdam zijn.
ZIERIKZEE - In een winkel aan
de Appelmarkt in Zierikzee is
zaterdagmiddag een 25-jarige
man uit Den Haag aangehou
den. De inwoner van de hofstad
werd door de eigenaresse van de
zaak betrapt in een gedeelte van
het pand dat niet voor klanten
toegankelijk is. In die ruimte
stond de kluis, die hij inmiddels
had geopend. De man had nog
niets weg kunnen nemen.
ZIERIKZEE - Op de Nieuwe
Kooiweg in Zierikzee is zater
dagmiddag een auto uitge
brand. De 39-jarige bestuurder
lit Schouwen-Duiveland en
pijn passagiere konden de wa
gen tijdig verlaten. De oorzaak
van de brand is nog niet bekend
door Jan Jansen
KLOETINGE - Volwassen au
tisten beschikken vanaf midden
volgend jaar over een geheel ei
gen voorziening. De eerste paal
voor een gebouw waar ze kun
nen wonen en werkengaat vrij -
dag 17 oktober de grond in op
het terrein van Emergis in Kloe-
tinge.
Autisten, mensen die zich af
sluiten van de buitenwereld,
zijn in Zeeland tot nu toe aange
wezen op voorzieningen voor
verstandelijk gehandicapten,
gezinsvervangende tehuizen,
beschermende woonvormen of
het ouderlijk gezin. Een te be-
i perkt aanbod, zo hebben diver
se onderzoeken en publicaties
aangetoond.
Een breed samengestelde werk
groep, met vertegenwoordigers
van alle betrokken Zeeuwse in
stanties, kwam daarom met
aanbevelingen om meer te doen
voor de autisten. Twee sporen
worden nu gevolgd. In de eerste
plaats komt er een speciaal op
autisten gericht Zeeuws zorg
circuit dat tekorten en overlap
pingen in het aanbod uit de we
reld helpt. Afstemming tussen
aanbieders is daarbij cruciaal.
Het tweede spoor is de oprich-
tag van een woon- werkvoor
zieningvoor volwassen autisten
op een centrale plaats in Zee
land. Het terren in Kloetinge,
waar Emergis nu al veel activi-
teiten bundelt, was een voor de
hand liggende keuze.
Het gebouw bestaat straks uit
oen geïntegreerd woon- en
werkgedeelte. Iedere cliënt be
schikt er over een grote zit-
jlaapkamer en eigen sanitair,
e voorlopig zestien plaatsen
aJn verdeeld in drie groepen
voor respectievelijk acht, vier
en v'er personen. De laatste
groep is de 'resocialisatiegroep',
oeld v°or mensen die door-
unnen naar andere, meer zelf-
andige woonvormen.
e cliënten verrichten in Kloe-
lng Werkzaamheden van voor
gelijk huishoudelijke, tech-
ische en agrarische aard. Hun
Je tijd kunnen ze onder meer
oorbrengen in een ontmoe-
hngsruimte.
cl gebouw is ontworpen door
chitecten Alliantie, de aan-
cner is Bouwgroep Peters. De
ouw, die een investering vergt
n 2.467.420 euro, moet voor
«e zomer van 2004 klaar zijn.
Komt die bus niet, dan ga ik wel
naar Goes en pak ik daar ge
woon de trein."
Een grijzige vrouw wurmt zich
op dat moment langs het pra
tende groepje dat zich in de
deuropening heeft genesteld.
„Sorry hoor", excuseert zij zich
voor het schijnbare ongeduld,
maar ik moet even wat aan de
chauffeur vragen. Hoe laat
komt de 133?" De bestuurder
antwoordt iets te nonchalant
naar smaak van de oude dame
dat hij het niet weet. „Dan weet
je ook niet veel!", snauwt ze te
rug en weg is ze weer.
De chauffeur zelf is weinig
spraakzaam over zijn argumen
ten niet mee te doen aan de lan
delijke stakingsactie. Wanneer
een collega langszij schuift,
knikt hij dankbaar in haar rich
ting. „Zij wil wel met de krant
praten." Namen worden niet ge
noemd, want de staking ligt on
derling al gevoelig genoeg. De
FNV'ers rijden die ochtend niet,
de CNV'ers wél. En een enkeling
die niet is aangesloten bij de
bond voelt zich, aldus de chauf
feur, dermate geïntimideerd
door zijn collega's, dat hij zijn
bus ook maar heeft laten staan.
Vijf bussen rijden daardoor die
ochtend niet op Schouwen-Dui
veland. „De sfeer is even flink
verziekt op de stalling. Vandaar
dat ik ook eerder ben wegge
gaan. Ze doen echt hatelijk.
Maar dat is tijdelijk, morgen
doen ze vast weer normaal, weet
ik zeker."
Ondertussen heeft mevrouw J.
de Vries met haar dochter in het
wachthokje plaatsgenomen. Ze
willen winkelen in Goes. Als
echtgenote van een vrachtwa
genchauffeur heeft ze alle sym
pathie voor de staking. „Ik pro
beer het gewoon en we zien wel
hoe het gaat." Een enkeling laat
zich door een auto ophalen. Mo
biele telefoons worden dank
baar gebruikt om de vertraging
door te bellen. De oude dame
heeft niets van dat alles en beent
ongeduldig heen en weer in af
wachting van de 133.
In Goes staat M. van Rooijen bij
het busstation, op weg van een
logeerpartij in Ulvenhout, naar
huis in Zierikzee. „Het zou best
kunnen dat de Bevelandse
chauffeurs niet staken omdat de
mensen zo op het openbaar ver
voer zijn aangewezen." Ze weet
het bij nader inzien eigenlijk
wel zeker. „Ik heb er ook een
beetje op gegokt. Mijn neef, die
in Colijnsplaat woont, wilde me
wel van het station komen ha
len, maar dat is niet nodig als de
bussen rijden. Komt de bus niet,
Een wachtende passagier bij een bushalte in Goes.
door Nadia Berkelder
VLISSINGEN - Het maritiem
erfgoed verdwijnt langzaam
uit Vlissingen. De PSD is weg,
scheepswerf De Schelde ver
huist stukje bij beetje naar
Vlissingen-Oost. Op de mari
tieme dag, die zondag in Cine-
city werd gehouden, over
heerste de nostalgie.
Buiten vaart ineens de Prins
Johan Friso voorbij, het PSD-
schip dat tot het voorjaar nog
dienst doet als fiets-voetveer.
De Friso draait rondjes in een
bassin van de Scheepsmodel-
bouw vereniging Vlissingen.
Gilles Schot bestuurt de boot
met de afstandsbediening. „Ik
heb er twee jaar aan gewerkt"
zegt hij. „Hij heeft me drie
echtscheidingen en een ver
huizing gekost." Hij lijkt echt
goed, vindt een oud-hofmees
ter van de PSD, die even een
kijkje komt nemen. „Alles zit
er op." Schot heeft dan ookzijn
best gedaan om alles te laten
kloppen.
Net als de echte Friso, heeft
zijn model vier schroeven. Er
lopen passagiers op het dek en
zelfs het bordje 'verboden te
roken' is te zien. „Normaal ge
sproken zet ik ook nog auto-
tjes op het rijdek. Maar ik
moest vandaag al zoveel mee
nemen."
Ook het interieur van het schip
is nauwgezet nagemaakt. Als
Schot het bovenste dek er af
tilt, komt het rijdek in zicht,
compleet met gele stangen om
de auto's van de kant te hou
den. „Daar is nu een voetbal
veld", lacht een medewerker
van de PSD.
De Friso is de mooiste van alle
PSD-schepen, vindt Schot.
„Een beter schip heb je niet."
Toch was hij regelmatig uit de
vaart, maar dat komt volgens
de modelbouwer omdat het
een computerschip is. Veel
elektronica, daar krijg je sto
ringen van. En straks gaat die
prachtboot naar Italië. „Ik heb
gehoord dat er op een eiland
ergens een brug gebouwd moet
worden en dat de Friso de on-
De Prins Johan Friso.„Ik heb er twee jaar aan gewerkt", vertelt bouwe Gilles Schot.
derdelen moet brengen", zegt
hij, met spijt in zijn stem. Zelf
heeft hij veertig jaar bij de PSD
gewerkt. „Ik ben altijd met
plezier naar mijn werk ge
gaan."
Binnen in Cinecity trekt mari
tiem schilder Jan de Quelery de
contouren van de Willem Ruys.
Hij is bezig met een enorm
schilderij als eerbetoon aan De
Schelde. Het schip, omringd
door kranen, torent uit boven
de Glacisstraat. Dat beeld van
Vlissingen is verdwenen. „Nog
geen jaar geleden stonden er
nog vijf of zes kranen", zegt de
schilder. „Nu is er nog maar
eentje." Het schilderij, dat De
Quelery samen met andere ma
ritieme kunstenaars maakt,
foto Lex de Meester
wordt op 1 november geveild.
„Onze gedachte ging uit naar
het stadhuis", zegt Carla de
Quelery. „Het zou toch mooi
zijn als de aannemer die het
stadhuis verbouwt, het aan
biedt aan de gemeente?"
dan telefoneer ik wel met hem."
Maar de bus komt wel en me
vrouw Van Rooijen blijkt een
goede gokker. Ze heeft haar
plannen moeten omgooien om
dat aanvankelijk de treinen
zouden staken.
Of de bussen rond Breda reden,
weet ze niet. „De partner van
mijn schoonzus heeft mij met de
auto gebracht. Eigenlijk heb ik
weinig op met auto's, ik ben een
fan van het openbaar vervoer.
Daarom leerde ik ook nooit
chaufferen. Voor de buschauf
feurs die staken heb ik best be
grip: het wordt allemaal minder
en wie staakt, staakt ook voor
anderen."
foto Dirk-Jan Gjeltema
BIGGEKERKE - En 19-jarige man uit Arnemuiden is giste
ren op de rondweg in Biggekerke aangehouden door de Mare
chaussee wegens onverantwoord rijgedrag. De man probeer
de met veel te hoge snelheid een automobilist die voor hem
reed in te halen over de doorgetrokken streep en een verdrij-
vingsvlak. Toen dat niet lukte bleef de Arnemuidenaar achter
zijn voorligger rijden op nog geen drie meter afstand. Bij zijn
aanhouding bleek uit de blaastest dat de man gedronken had.
Omdat hij valt onder de nieuwe maatregel beginnend be
stuurder, leverde zijn weggedrag hem al twee van de maxi
maal drie strafpunten op. Bij een volgende zware overtreding
moet hij opnieuw een rijvaardigheidstest afleggen. Binnen
kort moet de man zich verantwoorden voor de rechtbank.
SCHARENDIJKE - Een 50-jarige inwoner van de gemeente
Schouwen-Duiveland werd opdeRampwegbij Scharendijke
aangehouden wegens het rijden onder invloed van alcohol.
De man had ruim twee keer de toegestane hoeveelheid ge
dronken. Dat kwam hem te staan op een rijverbod van vijf uur
en een dagvaarding voor de rechtbank.
TERNEUZEN - Een 19-jarige Terneuzenaar is vrijdagnacht
aangehouden in de NieuwstraatToen hij door een agent werd
aangesproken op het feit dat hij daar niet mocht fietsen, stap
te hij af en schold de agent uit. Bij fouillering bleek bovendien
dat hij een mes in bezit had. Dat is in beslag genomen en de
man kreeg een proces-verbaal aan zijn broek.
MIDDELBURG - De bemanning van de ploeg Schelvis van de
Karei Doormangroep uit Bergen op Zoom heeft zaterdag de
jaarlijkse roeiwedstrijd voor scouts gewonnen. De wedstrijd
werd gehouden op het Arnekanaal bij Middelburg.
Aan de wedstrijden deden 56 ploegen van twaalf groepen van
de admiraliteit Zeeuwse Stromen mee. Er werd gestreden in
vier klassen en een groepsklasse. Door de eerste klasse te win
nen, werd Schelvis winnaar van het toernooi. In de tweede,
derde en vierde klasse wonnen respectievelijk het team
Zwaardvis van de Karei Doormangroep, de Zeeotters van
Zandkreekgroep uit Kamperland en de Wiva van de Lutem-
groep uit Middelburg. De finale in de groepsklasse werd ook
gewonnen door de Karei Doormangroep.
KLOOSTERZANDE - In café De Kombuis aan de Klooster
straat in Kloosterzande en de daarboven gelegen woning
woedde vrijdagavond een kort maar fel brandje. De woning
boven het café liep de meeste schade opAlle aanwezigen kon
den tijdig het pand verlaten. Wel is een persoon met ademha
lingsklachten naar het ziekenhuis. De technische recherche
stelt nog een onderzoek in naar de oorzaak.
TERNEUZEN - Een 30-jarige automobilist uit Hulst is vrij
dagnacht op de Guido Gezellelaan in Terneuzen betrapt op
het rijden onder invloed. Uit een ademanalyse bleek dat hij
anderhalf maal te veel had gedronken. Hij kreeg een bekeu
ring en een rijverbod van twee uur.
door Mieke van de Jagt
GOES - Het dagelijks bestuur
van het Samenwerkingsver
band Welzijnszorg Oosterschel-
deregio wil de ritzone prijs voor
taxivervoer uit de Wet Voorzie
ningen Gehandicapten met vijf
cent verhogen.
Tegelijk zouden de regels voor
een begeleiderspas, een kaartje
waarop iemand gratis mee mag
reizen om de WVG-pashouder
te begeleiden, moeten worden
aangescherpt. Ook de mogelijk
heid voor WVG-pashouders om
twee personen tegen het geredu
ceerde tarief mee te laten reizen,
zou moeten vervallen. Een an
dere maatregel om de kosten te
verlagen, is het reduceren van
het plafond voor het aantal zo
nes per rit. Nu mogen WVG-
pashouders onbeperkt reizen
binnen het Oosterscheldege-
bied en maximaal acht zones
daarbuiten. Het dagelijks be
stuur heeft doorgerekend wat
het oplevert om een jaarlijks
plafond in te stellen van 500,
750 of 1000 zones. Mensen die
veel gebruik moeten maken van
het WVG-vervoer, zoals part
ners van verpleeghuispatiënten
of gehandicapten die in de
weekeinden naar huis gaan,
zouden daarvan de dupe wor
den. Het dagelijks bestuur heeft
daarom een voorkeur voor het
maximaliseren van het aantal
zones per rit op zeven. De ge
meenten hebben een zorgplicht
voor vijf zones. Met twee erbij
lijkt dat een meerderheid van
het dagelijks bestuur genoeg.
De vertegenwoordiger van de
gemeente Borsele neemt een
minderheidsstandpunt in. Die
vindt dat de prijsverhoging en
de meereismaatregel genoeg op
leveren. Overigens reisde 39
procent van de pashouders vo
rig jaar meer dan zeven zones
per rit.
Inmiddels is ook onderzocht in
hoeverre is sprake is van onei
genlijk gebruik van de WVG-
pas. Mensen die bijvoorbeeld
naar de specialist moeten, stap
pen makkelijker in de WVG-
taxi dan dat ze hun vervoers
kosten bij de zorgverzekeraar
terugvragen. Becijferd is, dat
die gewoonte het Samenwer
kingsverband 16.000 euro per
jaar meer kost. Het bestuur be
schouwt dat als een beperkte
kostenpost die bovendien niet
gemakkelijk is aan te pakken.
Voor de gebruikers is het klu
wen regelingen voor openbaar
vervoer al ingewikkeld genoeg.
Daar komt bij dat het Kabinet
het zittend vervoer ook uit het
ziekenfondspakket wil hebben.
Mensen met een WVG-pas zul
len dan niet anders kunnen dan
met de WVG-taxi naar het zie
kenhuis of de dokter te gaan.
De voorstellen worden woens
dag in het algemeen bestuur van
het Samenwerkingsverband
besproken.
GOES - De Christelijke Orato
rium Vereniging (COV) Goes
zoekt zangers voor een project
waarin werken van Mendels
sohn, Britten en Haydn zullen
worden uitgevoerd tijdens een
concert op 6 maart volgend jaar
in de Grote Kerk in Goes.
De zangers hoeven geen lid te
worden van de COV maar wor
den wel geacht tot aan het con
cert te zullen meerepeteren met
de vaste leden.
Van de projectleden wordt niet
verwacht dat ze het noten
schrift volledig beheersen, maar
enige zangervaring is wel ge
wenst. De dirigent, Bernhard
Touwen, zal een stemtest afne
men om de plaats in het koor te
bepalen. De leden krijgen de
bladmuziek te leen en ook een
cd waarmee de partijen thuis
kunnen worden geoefend.
Deelnemers verplichten zich
ten minste twaalf repetities op
maandagavond bij te wonen in
het Scaldis College in de J.P.
Coenstraat in Goes, waarbij
vooral de laatste vier repetities
erg belangrijk zijn.
De COV repeteert van 20.00 tot
22.00 uur.
Het concert omvat de cantate
'Wer nur den lieben Gott ladst
walten' van F. Mendlssohn, de
cantate 'Misericordium' van B.
Britten en de 'Theresienmesse'
van J. Haydn. Het Dordts Ka
merorkest, sopraan Hieke Mep-
pelink, alt Joke de Vin, tenor
Bart de Kegel, bas Hans de Vries
en begeleidster Janny Dieleman
repeteren de laatste vier avon
den mee.
Belangstellenden kunnen zich
opgeven bij I. van den Hondel in
Goes of A. W. van Belzen in Ar
nemuiden.