PZC Maritieme geschiedenis alles behalve saai Europa in actie voor herstel palingstand JONA Symposium in Sluis over Johan van Dale Expositie in Watertoren over een leven in scherven Veiliger op de tractor met digitale leraar 12 Kitscherige popmuziek en korte films over lief en leed Grazende dieren en stevige grasmat gaan goed samen kunst zaterdag 11 oktober 2003 Bronnen Jeugd maakt boswezens in Ecoscope Kritiek "A1QLM-RETTE Waterspiegels in Plus Min Kunstbeurs Standaardtaal Dienst in Zeeuws dialect Schapen blijven op de zeedijken door Ben Jansen GOES - Het schaap blijft een rol spelen bij het beheer van de zee dijken. Onderzoek van de uni versiteit Wageningen, onder meer in Zeeland, heeft te zien gegeven dat begrazing van dij ken door schapen - onder voor waarden - de instandhouding van een stevige grasmat niet in de weg hoeft te staan. De Zeeuwse waterschappen over leggen volgende maand met de schapenhouders die hun dieren op de dijken laten grazen, over de resultaten van het onder zoek. Van de bijna 500 km zeewering in Zeeland wordt ongeveer de helft door schapen begraasd. Het waterschap Zeeuwse Eilan den heeft ongeveer stukken zee dijk aan zo'n 150 schapenhou ders verpacht; het waterschap Zeeuws-Vlaanderen heeft 15 pachters. Aan het graaswerk dreigde een eind aan te komen toen beginja ren 90 nieuwe inzichten ont stonden over de veiligheid van de zeeweringen. De dijk bestaat uit een zandlichaam dat met klei is bekleed. De grasmat zorgt er met zijn wortels voor dat de klei wordt vastgehouden. De vrees bestond dat een al te in tensieve beweiding door scha pen de wortels zou beschadigen. Ook werd de toediening van kunstmest ter discussie gesteld. Te veel mest leidt tot een wortel gestel dat minder diep reikt en dus de kleilaag minder goed vasthoudt. De bezorgdheid over de schade die begrazing zou kunnen aanrichten, bracht de waterschappen ertoe de scha penhouders beperkingen op te leggen. Het aantal schapen en de stikstofgift per hectare wer den begrensd en de schapen moesten 's winters van de dijk. Volgens A. Beaufort van het wa terschap Zeeuwse Eilanden laat het onderzoek van de universi teit Wageningen zien dat een ge zonde en veilige grasmat op een dijk goed valt te combineren met een rendabele exploitatie. „Het blijkt ook niet noodzake lijk te zijn om strikte regels te stellen aan het gebruik van de dijk door schapenhouders. De conclusie is dat het ook mogelijk moet zijn om de mate van be weiding en mestgift af te stem men op de kwaliteit van de gras mat. Dat levert flexibiliteit op." De waterschappen zijn alleen niet van plan meer mankracht te steken in inspectie van de gras mat op de zeedijken en controle op de activiteiten van de scha penhouders. De bijeenkomst volgende maand (20 november in Rilland) is mede bedoeld om in overleg met de schapenhou- door Marianne van de Polder GOES - Water spreekt al eeu wen tot de verbeelding, vindt schrijver Jan Kuipers uit Goes. Samen met kunstenaar Jan de Quelerie uit Vlissingen is hij verantwoordelijk voor het nieu we boek 'Zeemanskunst. Schit terende schepen uit het werk van Jan de Quelerie'. Het visuele hoogstandje wordt morgenmid dag om kwart voor een in Cine- city gepresenteerd in het kader van de Maritieme dag. Met de uitgave van het boek wordt bewezen dat maritieme geschiedenis alles behalve saai is. Kuipers: „Die barst van de anekdotes! Bovendien was het leven aan boord bepaald geen pretje." De schrijver en de kun stenaar maakten eerder het boek 'Een ster om op te sturen'. 'Zeemanskunst' is een soort ver volg daarop. De geschiedschrijver ging, na dat de schilderijen van De Que lerie waren geselecteerd, klas siek te werk: hij begon met een bronnenstudie, vervolgens bracht hij structuur aan in een wirwar van feiten om uiteinde lijk een boeiend en soepel lo pend verhaal neer te zetten. Bronnen waren er genoeg. Kui pers: „Er bestaat veel materiaal over het leven aan boord en er zijn meer boeken geschreven over schepen dan bijvoorbeeld over boerderijen. Het is iets wat leeft onder de bevolking. Sche pen en hun geschiedenis lijken de laatste jaren alleen maar weer populairder te worden, kijk maar naar de hoeveelheid internetsites die daarover gaan en de Sail-manifestaties. Hoe dat komt? Dat is toch een soort De omslag van 'Zeemanskunst. Schitterende schepen uit het werk van Jan de Quelerie'. Het boek van Jan Kuipers wordt morgenmiddag, op de Maritieme dag, gepresenteerd in Cinecity in Vlissingen. verschijnsel van nostalgie. Mensen zijn niet zo tevreden met het 'nu'. Ik denk dat het een soort vlucht is." Mogen Nederlanders trots zijn op hun maritieme verleden? Kuipers: „Ik vind van wel, zeker op onze waterbouw. De Ooster- scheldekering bijvoorbeeld is een fenomenaal ding." Het boek gaat over verschillende perio den in de geschiedenis en heeft Hollandse, maar zeker ook in ternationale elementen. Er wordt aandacht besteed aan toonaangevende ontwikkelin gen, maar ook aan individuele scheepsgeschiedenissen. Aan bod komen onder meer de theeraces vanuit China, de Gou den Eeuw en de overgang van zeilschepen naar stoomsche pen. Met name dat laatste vindt de schrijver een zeer interessan te periode. „Dat was een experi mentele tijd", verklaart hij. Toch komen er ook sagen en le genden in het boek voor. Kui pers: „Ik vind de legende van de Vliegende Hollander wel boei end, die heeft heel oude wortels. Het gaat over een kapitein, die maar niet om Kaap de Goede Hoop kon varen. Hij verkocht zijn ziel aan de duivel, waardoor hij gedoemd was eeuwig om de kaap te varen. Iedereen die zijn spookschip De Vliegende Hol lander zag, zou ten onder gaan. ders te bezien of afspraken kun nen worden gemaakt over een vorm van beheer die voor beide partijen werkbaar is. Het zou een zeventiende-eeuws zeilschip geweest zijn, met rode zeilen, dat vlak boven het water zweefde en ook altijd tegen de wind invoer. Maar het boek gaat uiteindelijk vooral over de rea liteit: die biedt al genoeg stof." Het boek is uitgegeven door de Europese Bibliotheek in Zalt- bommel. De Maritieme dag wordt mor gen gehouden in Cinecity en het Muzeeum in Vlissingen. door Harmen van der Werf BRUSSEL - De Europese Com missie gaat zich actief bemoeien met het herstel van de paling stand in de Europese wateren. Brussel wil onder meer de vangst van jonge paling, glas aal, en geslachtsrijpe schieraal beperken. Volgend jaar moe ten de maatregelen op papier staan. Dat Brussel zich het lot van de paling aantrekt, is niet voor zijn tijd. Al jaren dringen visserij biologen aan op actie. Met de palingstand is het ronduit slecht gesteld én paling is bij uitstek een internationale vis. Duizen den kilometers leggen ze af, van hun geboortegrond in de Sar gasso Zee in de Atlantische Oce aan naar Europa en weer terug. Spaanse en Franse vissers van gen veel glasaal weg, om te frituren in eigen land en om te RENESSE - Het natuuractivi- teitencentrum Ecoscope in Re- nesse biedt woensdagmiddag 22 oktober de mogelijkheid om al lerlei boswezentjes te maken in het kader van de herfst. Tijdens deze knutselmiddag voor de jeugd zijn er allerlei ma terialen beschikbaar zoals om hulsels van beukennootjes, eikels, kastanjes en andere vruchten. Ook kunnen er fantasierijke collages gemaakt worden van afgevallen boombladeren. De materialen moeten vooraf gaand aan het knutselen wel eerst zelf verzameld worden tij dens een zoektocht door de tuin van het natuuractiviteitencen- trum. De middag is bedoeld voor kin deren van vier tot dertien jaar. Iedereen die wil komen helpen bij het knutselen is welkom. De themamiddag duurt van twee tot zes uur. Belangstellenden dienen zich voor 21 oktober aan te melden bij Ecoscope. verkopen aan palingkweketii. en. Nederlandse en andere lingvissers halen op hun beur geslachtsrijpe schieraal uit fe water. Over en weer besehuldj. gen ze elkaar de palingstandte verzieken. Alleen meteenEur#. pese aanpak valt daar iets aante doen, realiseert de Europa Commissie zich, anders blijftc- één naar de ander wijzen. De Nederlandse Combinafe van Beroepsvissers steunt maar heeft ook kritiek. Volg® voorzitter S. Heidoorn dreigt- vooral Nederlandse binnemt. sers de dupe te worden vat vangstbeperkingen, terwijl juist bezig zijn met een dW zaam beheer van visbestandea Brussel zou naar zijn idee vet1 meer moeten doen aan de sterft onder jonge palingen, ze worden vermalen in water krachtcentrales. „Maardatkos veel geld." De Combinatie Beroepsvissers wil in meepraten over maatregelen. Dat komt goed uit, want de Eu ropese Commissie denkt nietde wijsheid in pacht te hebben, blijkt uit het onlangs gepubli ceerde actieplan. Eén van it voorstellen is lokale initiatievei voor herstel van de palingstant te bundelen, zodat iedereer daarvan kan leren. In Zeelanc zijn bijvoorbeeld speciale goten over dijken gelegd n glasaal uit het zoute water ind; zoete binnenwateren te helper Vroeger kwamen ze binnen i gemalen, maar die zijn inmid dels potdicht. Hoe dan ook,voo: Brussel blijft bovenaan staar dat de palingvisserij voorlopig tot een zo laag mogelijk niveai moet worden teruggebracht. Advertentie AUL KRUGERSTRAAT 146-148 .TELEFOON 0118-419165 door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Tegelijk met de expositie in de Watertoren lo pen in kunstcentrum de Wil- lem3 in Vlissingen tentoonstel lingen waarin popmuziek en film centraal staan. Fotograaf Henk Tas toont hoe mooi de kitsch van popmuziek kan zijn, van het kunstenaarsduo A. P. Koomen Karen Mur phy zijn korte films te zien over lief en leed in hedendaagse rela ties. De muziek zet de toon in de zaal waar elf grote foto's hangen van Tas. Het zijn Hawaïdeunen van Elvis, ongeveer het zoetste en kitscherigste dat hij ooit heeft opgenomen. Dat brengt het pu bliek in de juiste stemming voor het werk van Tas, die ook gek is op kitsch, maar dat wel met een knipoog presenteert. Iconen uit de pop maar ook uit de film (Disney) presenteert hij op een sprookjesachtige, glossy ma nier. Het zijn originele foto's, met uiterste zorg gemaakt. Ze zijn vrolijk, kleurig, mooi van compositie. Je kunt er zonder meer van genieten, maar er ook diepere betekenissen achter zoeken. Tas suggereert wel dat die er is, maar dringt niets opIn zijn suikerzoete universum zit ten alleen dubbele bodems voor wie ze wil zien. Dat Koomen en Murphy meer beogen dan ze laten zien, wordt uit hun filmpjes meteen duide lijk. Hun onderwerp is de mo derne liefdesrelatie, maar ze spelen met het verwachtingpa troon dat de kijker, dat is inge geven door het zien van soaps en bioscoopfilms. Wie hun films ziet, heeft meteen door dat het meeste ongezegd blijft. Als er varen film- en tv-kijkers verzin nen we de ontbrekende gedeel ten er vlot bijmaar precies daar trappen we in de valkuil van Koomen Murphy. Meer dan uit hun films blijkt dat uit de video The making of A soft whisper die in de Willem3 wordt Advertentie MUZIEK: WILLEM BREUKER M M STADSSCHOUWBURG MIDDELBURG do. 23, vr. 24 en ze. 25 okt. 20.00 uur 50 medewerkenden met SUPERSTERREN als Jasperina de Jong, Denis Jannah, Marcel Beekman, Pieter Hendriks en Frits lambrechts. Info/ kaartenverkoop tel 0900.3300033 www.nieuwe-muziek.nl vertoond. Daarin leggen Mur phy Koomen hun werkwijze bloot. Ze discussiëren over hun film A soft whisper. Wat moet erin en wat niet, welk cliché ge bruiken we en welk cliché niet. In feite vertellen ze hoe ze hun kijkers een rad voor ogen willen draaien. 'Ik heb ze door', denk je na het zien van die verklarende video. Tot je bedenkt dat ook dat een film is van Murphy Koo men. Ben je er nu weer inge tuind? De exposities in deWillem3 du ren tot en met 2 november, open donderdag t/m zondag van 12.00-17.00 uur. RENESSE - In de tentoonstel lingsreeks 'Architectuur en Wa ter' in de expositiegebouwen Plus Min in Renesse verzorgt Maarten Struijs de laatste pre sentatie. Onder de titel 'Water spiegels' is zijn bijdrage vanaf morgen, zondag, tot en met zon dag 9 november te zien. Struijs is sinds 1981 als senior architect verbonden aan het In- genieursburo Gemeentewerken Rotterdam. Op de tentoonstel ling komen acht foto's van zijn ontwerpen te hangen. Het zijn impressies van vier momenten in de uitbreiding van de Caland- lijn van de metro in de regio Rot terdam. Ze laten enerzijds de rol van water als massa ter verdedi ging van de bouwwerken tegen vandalisme zien en anderzijds de rol van waterpartijen in de landschappelijke inpassing in het stedelijk landschap van deze grote infrastucturele wer ken. Directeur J. Nijssen van Ingeni eursbureau Gemeentewerken Rotterdam opent de tentoon stelling zondag om 12.00 uur. Daarna is de expositie te zien op zaterdag en zondag van 12.00 tot 17.00 uur. VLISSINGEN - In het Cinecafé in Vlissingen wordt morgen, zondag, vanaf 11.00 uur een ma ritieme kunstmarkt gehouden. In meer dan twintig kramen zul len kunstwerken met een mari tiem karakter te zien zijn. De kunstenaars exposeren en ver kopen hun schilderijen, foto's en andere objecten. Dobrev maakte in de Watertoren van Oost-Souburg een installatie van drieëndertig koppen van Bas Jan Ader. foto Ruben Oreel door Ernst Jan Rozendaal OOST-SOUBURG - De exposi tie Lost at sea in de Watertoren in Oost-Souburg is een homma ge aan de verdwenen kunste naar Bas Jan Ader (1942-1975). En meer dan dat, want de kun stenaars Dalstar, Marion van Wijk en Ivan Dobrev laten zien hoezeer ze zijn beïnvloed door de illustere voorganger die ze eren. Ader was een kunstenaar die de grens opzocht tussen fictie en werkelijkheid. Hij deed dat on der meer door middel van foto grafie, performances en film. De expositie in de Watertoren draait hoofdzakelijk rondom zijn onvoltooide werk In search of the miraculous. Dat had een drieluik moeten worden. In het eerste deel gaat Ader in Los An geles, waar hij les gaf aan de kunstacademie, met een zak lantaarn op zoek naar het won derbaarlijke. Hij komt uit bij de zee. Deel twee zou moeten be staan uit de documentatie van een zeiltocht over de Atlanti sche Oceaan waarna Ader in deel drie zijn speurtocht zou kunnen voortzetten in Amster dam. Maar Ader verdween in 1975 tijdens zijn zeiltocht, waarschijnlijk in de buurt van Ierland. Sindsdien doen allerlei verhalen over hem de ronde. Feiten uit het politierapport kloppen niet, wat de vraag op roept of Ader wel echt is ver dronken, wellicht loopt hij nog ergens rond. Alleen al de speurtocht naar Ader levert kunst op die verwant is aan zijn werk. Maar zo gemakkelijk maken Dalstar (Koos Dalstra), Van Wijk en Dobrev het zich niet. Weliswaar zijn de verwijzingen naar Aders leven en mysterieu ze dood talrijk. In de hal staat een in polyester en pluche uitge voerde versie, op ware grootte, van de Porsche waarmee Ader in Los Angeles meisjes oppikte. De derde verdieping lijkt wel op zijn atelier of woonkamer, zij het vol anachronismen die ver wijzen naar zijn verdwijning. Zeekaarten, planten, een boe kenkast, videofilms, krantenar tikelen over Ader, het is alsof al het materiaal dat iets met hem te maken zou kunnen hebben, bijeen is gebracht. Het zijn intrigerende werken, maar pas echt interessant is het als de kunstenaars zich werke lijk door Ader tot nieuw werk laten inspireren. Zo heeft Do brev een installatie gemaakt van drieëndertig koppen van Bas Jan Ader. Ze liggen ver spreid op de eerste verdieping van de Watertoren. Het aantal staat voor Aders leeftijd, de ma nier waarop ze zijn uitgestald lijkt symbolisch voor zijn leven in scherven. Wellicht is het ook een verwijzing naar een van Aders bekendste werken: de film De val. Op dezelfde verdie ping verwijzen Van Wijk en Dal star daar ook naar, met de prachtige fotoserie Road to a new Neo Plasticism, Westkapel- le, Holland, 1971. Anders dan in zijn film is Ader hier niet van een huis gevallen of met zijn fiets een gracht ingereden, hij is neergestort op het pad naar de vuurtoren van Westkapelle. In vier opeenvolgende foto's verwijzen Dalstar en Van Wijk simpel maar doeltreffend naar het werk van Mondriaan, die ook dezelfde vuurtoren schil derde. Prachtig wordt hier Aders weerspannige, revolutio naire houding tegenover de Ne derlandse kunsttraditie ver beeld.Even indrukwekkend is Van Wijks installatie in het wa terreservoir. Voices at sea luidt de titel. Met geluid en beeld maakt ze de gekte tastbaar waaraan Ader wellicht ten prooi is gevallen. Expositie: Lost at sea van Dal star, Marion van Wijk en Ivan Dobrev, t/m 2 november in de Watertoren in Oost-Souburg, don t/mzo van 12.00-17.00 uur. door Raymond de Frel SLUIS - Ter gelegenheid van de herdenking van de geboortedag van Johan Hendrik van Dale - 175 jaar geleden - en de ver schijning van een monografie houden de gemeente Sluis en de provincie Zeeland vrijdag 24 oktober een symposium onder de titel 'De Grote Van Dale?' in het Sluisse Belfort. Van Dale werd in 1828 geboren in Sluis en overleed in dezelfde plaats in 1872 aan de pokken. In 1867 werd Van Dale door drie uitgevers gevraagd een reeds bestaand handwoordenboek te bewerken. Dat woordenboek is uitgegroeid tot de alom bekende Dikke van Dale. Tevens schreef Van Dale veel schoolboekjes en maakte hij een grondige studie van het Sluisse archief. Op basis van dat onderzoek gaf hij tien tallen grote en kleine, populaire en wetenschappelijke publica ties uit over de geschiedenis van Sluis en West-Zeeuws-Vlaan- deren en de relaties met Brugge. Over het persoonlijke en werk zame leven van Van Dale is niet veel bekend. Het persoonlijke archief van Van Dale werd na zijn dood ondergebracht in het stadsarchief van Sluis. In okto ber 1944 ging het archief als ge volg van de geallieerde beschie ting echter vrijwel volledis verloren. Lo van Driel onder zocht het leven en werk van de hoofdonderwijzer en beschree: zijn resultaten in de monografie 'Een leven in woorden. Johan Hendrik van Dale, schoolmees ter, archivaris, taalkundige Daarin staat het leven vanVai Dale centraal, maar ook het le ven in Sluis in het midden van de negentiende eeuw. Tijdens het symposium worden de eerste exemplaren van de monografie overhandigd aan de Commissaris van de Koningin- in Zeeland W. van Gelder, de Gouverneur van West-Vlaande- ren P. Breyne en de Eerste Gede puteerde van Oost-Vlaanderen M. de Buck. Van Gelder houdt een toespraak onder het kopje 'Grenzeloos Van Dale'De Leid- se hoogleraar lexicologie P. van Sterkenburg spreekt over het nieuwe beeld van Van Dale. De Vlaamse schrijver Geert var Istendael houdt een betoog over 'standaardtaal'. Journalis te A. Tanihatu onderwerpt bio graaf Van Driel aan een open baar interview. Het symposium begint om 14.00 uur. terd, maar vooral de veilighew van andere weggebruikers. Ooi vindt Vroonland dat de over heid meer aandacht moet beste den aan het landbouwverkeer „Voor het normale verkeer is een goede landelijke regelge ving maar het landbouwverkeer wordt compleet over het hoofc gezien door de overheid." door llona Vette GOES - Een cd-rom om aspi rant trekkerrijders te leren vei liger te rijden. De docenten en examinatoren van het Groen College in Goes kregen gisteren de eerste exemplaar van de cd- rom Landbouwverkeer Opval lend Beter (LOB). Op de cd staan regels en tips hoe je als bestuurder van d< gelijke voertuigen om moet gaan met ander verkeer. Ook staat er op de cd hoe de toekomstige land bouwers de uitstekende delen van de machines kunnen mar keren en wat het belang daar van is. Vertegenwoordiger van ver keersveiligheidsorganisatie 3VO in Zeeland B. Vroonland benadrukte in zijn toespraak gisteren dat met de lessen van de cd-rom niet alleen de veiligheid van de trekkers wordt verbe- ELLEWOUTSDIJK - Z°nda£ 19 oktober is er een oecumeni sche dienst in het Zeeuwse dia lect met als thema 'binne dr0 men bedrog?'. De overdenking is in het wa chers en wordt verzorgd door Bimmel. De bijeenkomst begi om 14.30 uur en is in t ker van Ellesdiek. >01/77/ ev Yü/tx SMLSy

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 60