PZC Guilio Cappellini r Chauffeurs en bijrijders W3 Verf Beitsen Bamboe Radiator zaterdag 11 oktober 2003 Proces Vertrouwd Voetbal JJ Met innovatieve meu belen en markante ont werpers bepaalt de Italiaan se meubelfabrikant Cappel- lini trends in het interieur. Niet alleen in Italië of Euro pa, maar wereldwijd. Een gesprek met eigenaar Guilio Cappellini, de man achter de schermen. „We willen men sen vertrouwd maken met design." m<": Ph9k Liefhebbers van design likken de vingers af bij de ontwerpen van de Italiaanse meubelproducent Cappellini. Ontwerpers dromen van een plaatsje in de collectie en voor collegafabrikanten is Cappelli ni maatgevend. De jaarlijkse presentaties in de eigen Super studio PiN tijdens de jaarlijkse Internationale Meubelbeurs in Milaan zijn altijd spraakma kend. De crème de la crème van de designwereld verdringt er zich om een glimp van de nieu we items op te vangen. Inmiddels zijn er een kleine driehonderd winkels in zo'n vijftig landen wereldwijd waar het merk Cappellini wordt ver kocht. Bovendien heeft het de signmerk behoorlijk wat klas siekers voortgebracht, zoals de S-Chair van Tom Dixon, de Wooden Chair van Marc New- son en de sofa Three van Jasper Morisson. Ook toonaangevende musea voor moderne kunst ter wereld hebben minimaal één ontwerp van Cappellini in de collectie. Maar de eigenaar van dit Itali aanse topdesignlabel blijft op vallend nuchter onder al deze aandacht. De gestileerde, char mante Guilio Cappellini blijkt een bescheiden Italiaan van middelbare leeftijd, die lang niet zo extreem en hip is als zijn collectie. Onlangs was hij even in Nederland, als eregast van de Woonbeurs Amsterdam. Twee dagen ervoor bezocht hij de beurs 100% Design in Londen en twee dagen later moest hij weer in New York zijn. „Dit snelle levensritme, alle in drukken en de steeds wisselende culturen, dwingen me om scherp te blijven", zo motiveert hij zijn kosmopolitische levens stijl. Guilio Cappellini (49) beseft goed dat hij het zich niet kan veroorloven om te verslappen. Hij heeft een zware verantwoor delijkheid als ondernemer, pro ducent, directeur, ambassadeur en talentscout van het merk dat zijn naam draagt. In 1979 nam Badkamerelementen, Piero Lissoni. Een man vol tegenstellingen hij de meubelfabriek van zijn vader over. Dankzij zijn energie is het bedrijf in krap 25 jaar tijd uitgegroeid tot leverancier van topdesign. Deze designdui zendpoot houdt zichzelf meest al ver van het ontwerpen. In plaats daarvan omringt hij zich met 's werelds meest veelbelo vende designers. Mare Newson, Jasper Morrison, Ron Arad, Pie ro Lissoni, Christophe Pillet, Tom Dixon, Ronan en Erwan Bouroullec, Fernando en Hum- berto Campana, Jeffrey Bernett en Karim Rachid; het zijn slechts enkele namen en de lijst met toonaangevende ontwer pers met wie Cappellini samen werkt groeit nog altijd. Deze samenwerking levert alle partijen iets op; de ontwerpers een veelbelovende loopbaan, Guilio Cappellini de status van designgoeroe en zijn bedrijf het imago van meest prestigieuze designfabrikant van Italië. „Het succes van het merk staat of valt bij het werk van de ont werpers", beseft Cappellini. Dus steekt hij vooral veel ener gie in het scouten van talent. „Het is een bewuste keuze om niet met anonieme huisontwer pers te werken. Ik selecteer persoonlijk jonge talentvolle ontwerpers overal ter wereld. Alleen met designers van ver schillende culturen en origines is het mogelijk om een inter nationale collectie van heden daagse meubelen te ontwer pen. Een recept om designta lent te vinden is er volgens Cappellini niet. Met zijn achter grond - een opleiding architec tuur en een studie marketing - is hij in staat om een ontwerp zo wel te beoordelen op esthetische als op commerciële waarde. „Maar het belangrijkste is dat het klikt tussen de designer en mezelf. Al is een ontwerper nog zo goed, als er geen chemie is, wordt het niets. Het gaat er me niet om een nieuw product of een jonge ontwerper aan de col lectie toe te voegen; we bouwen aan een duurzame relatie." Hij legt uit dat het niet alleen om het product gaat, maar om het proces. „Designers krijgen de opdracht om aan de hand van onze catalogus een nieuw ont werp te maken. Dat moet uiter aard wel aansluiten bij de be staande collectie. Als blijkt dat hij de taal van Cappellini spreekt, beginnen we met proto types Die worden lang niet alle maal geproduceerd; slechts der tig procent krijgt uiteindelijk een plaatsje in de collectie. We produceren in totaal zo'n 25 ontwerpen per jaar. Soms werk je dus jaren intensief samen voordat er een concreet product uitrolt." Tot nu toe hebben twee Neder landers voor Cappellini ont worpen; Marcel Wanders en Hella Jongerius. „Ik sluit niet uit dat er meer bijkomen", ont hult hijHij geeft toe dat zijn fascinatie voor Dutch Design ook een belangrijke reden is voor zijn komst naar Amster dam. „Nederlandse ontwerpers durven te experimenteren maar doen dat wel met gevoel voor traditie. Bovendien stoppen ze de nodige humor in hun werk. En ze gaan verantwoord en in ventief met materialen om. Dat alles doen Nederlanders erg na- S-Chair, Tom Dixon. tuurlijk; het lijkt onderdeel van de Nederlandse cultuur." Wellicht schuilt hierin ook de reden voor de recente samen werking met Philips. Samen brengen ze een meubelcollectie op de markt brengen waarin home entertainment is geïnte greerd. Zo is er een sofa met in gebouwd dvd-systeem en een boekenkast op een draaipoot, waarin een 42-inch flat-tv, dvd- systeem en speakers zijn ver werkt. Cappellini bracht ook iets van zichzelf mee naar Amsterdam. Op de Woonbeurs richtte hij een huiskamer in die is geïnspireerd op zijn eigen leefomgeving. Datzelfde deed hij, op grotere schaal, in Superstudio PiN tij dens de Salone del Mobile afge lopen voorjaar. „Het gaat er niet om mijn privé-omgeving open baar, te maken. Dit is een manier om mijn visie op wonen te ge ven. Dit ben ik." Opvallend in die visie zijn de verschillende stijlen die onder ling zijn gecombineerd. Van de barokke fauteuil Proust van Alessandro Mendini en de strakke S-Chair van Tom Dixon tot de surrealistische Shadows- lampen van Marcel Wanders. „Dat zegt ook iets over mezelf; ik ben een man vol tegenstellin gen" stelt hijMaar er is ook een link met de Cappellini-filosofie, want de collectie bestaat uit verschillende ontwerpers met een divers handschrift. „Juist door die te combineren, krijgen de individuele ontwerpen meer betekenis." Hij uit kritiek op de interieur stijlen waarmee veel trendwat- chers werken. „Een kunstmati ge indeling, want elk interieur is uniek. Het is het resultaat van een natuurlijk proces en resul teert in een mix van stijlen. Daarin staan bijvoorbeeld Ikea-producten naast topde sign en klassiek naast modern. Juist die eclectische benadering is de kern van de onze bedrijfsfi losofie." Bovendien heeft Cappellini zich ten doel gesteld om een brug te slaan tussen design en de woon consument. „Mensen kijken vaak op tegen design; het schrikt ze af. In onze visie heeft design een plaats in het dage lijks leven en sluit het naadloos aan bij de rest. We zien het als onze taak om mensen vertrouwd te maken met design. Bijvoor beeld door producten op de markt te brengen die wel voor uitstrevend zijn, maar toch be kend." Ook de ontwerpen van Marcel Wanders zijn goede voorbeel den van deze benadering. Zo doet zijn Knotted Chair denken aan macramé, maar deze stoel is wel van hightech materiaal ge maakt. Een ander voorbeeld is de lampenserie Shadows; ico nen van de ouderwetse sche merlamp, maar dan sterk uit vergroot. „Zo borduren we voort op wat mensen kennen. Daardoor spreken we ze aan op hun emoties. Mensen kopen meestal geen interieurartikelen omdat ze die nodig hebben; ze voelen iets bij een ontwerp en willen juist dat in huis hebben." Anja Sparidaans Het was een van de hits van de Woonbeurs in Amster dam: de magnetische verf Acti ve Wall van The Magnetic Com pany. Als de magneetverf op de muur is aangebracht, kan deze worden afgewerkt met school- bordenverflatex of behang. Hierna kunnen er met magneten bijvoorbeeld posters, fotolijsten of schilderijen op worden ge hangen. Volgens het bedrijf is de magnetische verf niet storend voor computerapparatuur of pacemakers. Daarnaast zou de verf ook voldoen aan Europese milieueisen. De verf is verkrijg baar in verpakkingen van een halve liter (29,50 euro). Het ge heim van de magnetische verf schuilt in de samenstelling. De verf bevat onder andere ijzer deeltjes. Volgens The Magnetic Company is de verf makkelijk aan te brengen met een roller en eenvoudig te reinigen met een vochtige doek. Informatie: www.activewall.nl of 033-4343313. Van Cetabever is sinds kort een nieuwe serie binnen- i beitsen verkrijgbaar. De trans parante kleuren dragen namen 1 als Whitewash, Vergrijsd noten en Purperhart. De watergedra gen beitsen zijn verkrijgbaar als interieurbeits, vloerbeits en vloerlak. Wordt de beits afge werkt met Blank Glans dan ont staat een glanzend oppervlak. Met Parelmoer Glans krijgt het oppervlak een parelmoereffect. De beitsen zijn verkrijgbaar bij de bouwmarkt en de verfspecia- list. Daar is ook een kleuren- waaier verkrijgbaar, waardoor het effect van de verschillende beitsen zichtbaar wordt. FU-05, For Use. Ik heb het wel vaker gezegd: onder planten heb je chauf feurs en bijrijders. Bijrijders zijn bijvoorbeeld de meeste bloembollen, die al vroeg in het seizoen een daverende climax kennen, maar die daarna niets meer bijdragen, en ook heesters als jasmijn, sering en deutzia: dramatisch in bloei, maar daar na moet je de rest van het jaar zien te leven met hun nietszeg gendheid. In een grote tuin is dat geen probleem, want daar kun je de bijrijders zodanig planten dat ze na de bloei in de coulissen verdwijnen, maar in een kleine tuin heb je geen coulissen en daar kun je louter chauffeurs gebruiken. Dat zijn planten die het hele seizoen hun partijtje meeblazen in perken en borders Laat ik voorbeelden noemen, dat maakt de zaak duidelijker. Rodgersia is de naam van een vaste plant met aantrekkelijk bronskleurig jong blad, aardige bloemen in de voorzomer, en daarna de rest van het j aar spec taculaire zaadpluimen die zelfs 's winters, als de Rodgersia on der de grond verdwijnt, over eind blijven staan, zodat dit een plant is waarvan je het hele sei zoen plezier kunt hebben. En dat zou de politiek van de eige naar van de kleine tuin moeten zijn: neem geen genoegen met een plant die maar eenmaal in het seizoen mooi is, maar zoek naar planten die twee, drie of vier keer per seizoen een hoog tepunt kennen. Dat is makkelijk gezegd, dat weet ik, en het is maar al te verleidelijk om op een tuincentrum alles wat bloeit in mand of kar te laden. Dat doe ik zelf ook, maar of dat de manier is om een tuin te krijgen die een seizoen lang meegaat, dat waag ik te betwijfelen. Een ander voorbeeld. Actaea is de Latijnse naam voor Christof- felkruid, een vaste plant die in juni bloeit met witte pluimen - een beetje zoals een Astilbe - en die daarna de rest van de zomer getooid is met opvallende rode, zwarte of witte bessen. Chris- toffelkruid is een schaduwplant en omdat je in de schaduw wit beter ziet dan zwart of rood, denk ik dat de Actaea met witte bessen de beste keuze is. Actaea alba heette deze plant vroeger, maar de nieuwste naam luidt Actaea pachypoda. De bessen van het Christoffelkruid zijn giftig, maar mij zijn geen geval len van vergiftiging bekend. En dit is weer een plant die meerde re malen per seizoen mooi is - tijdens de bloei, en daarna nog maals in zaad. Dat principe - dat het raadzaam is om te zoeken naar planten die meer dan eenmaal mooi zijn - geldt niet alleen voor vaste planten, maar ook voor klim planten, bomen, struiken, bol gewassen en eenjarigen. Het is een algemene richtlijn. Klim planten die meerdere malen per jaar een hoogtepunt kennen zijn dun gezaaid, hoewel klimmers met mooi blad, zoals de blauwe regen of de klimhortensia, het hele seizoen wel decoratief zijn. Maar een uitgebloeide clematis is dikwijls een wrak. Op de uit zonderingen na, want er zijn ook clematissen die uitgebloeid minstens zo mooi zijn als tijdens de bloei. Dat zijn bijvoorbeeld Clematis alpina, of Clematis macropetala, met glanzende zil veren zaadpluizen van juni tot november. Of Clematis 'Du chess of Albany' met zaadhoof- den die in brons gegoten lijken. Er zijn zelfs bolgewassen die na de bloei nog een rol in de tuin kunnen spelen. Dat zijn de sieruien. De meeste bloembol len verschrompelen na de bloei, zodat je nog een maand lang te gen vergelend loof aan zit te kij ken. Het is dan altijd weer een opluchting als ze verdwenen zijn. Maar sieruien maken spec taculaire zaadhoofden - soms wel zo groot als een voetbal - waardoor ze tot diep in de zomer aanwezig blijven. De moraal? Koop planten niet in bloei, maar pas als ze uitgebloeid zijn. Romke van de Kaa Uitgebloeide sierui. Modern, design; het zijn woorden die in het eigen tijdse interieur steeds minder vaak opduiken. Meer dan afge lopen vijf jaar hangen ontwer pers en interieurarchitecten aan warme tinten en natuurlijke materialen. Volgens woonwa- renhuis Leen Bakker is de zoge naamde natuurlook zelfs be gonnen aan een revival. Om die reden heeft het bedrijf een vloerkleed van naturel bamboe- strengen in de collectie opgeno men. Het karpet meet 160 bij 230 centimeter en bestaat uit vijf millimeter brede latjes. De mat is afgewerkt met een licht beige, camel of bruine band. Het vloerkleed kost 79,99 euro. In dezelfde stijl zijn bij Leen Bak ker tafellopers (5,99 euro) en placemats (twee voor 3,99 euro) verkrijgbaar. Omdat ontwerpers en interi eurarchitecten steeds vaker kiezen voor rechte lijnen en strakke vormen lanceert radia torproducent Zehnder Stella. Deze roestvrijstalen radiator is verkrijgbaar in drie verschil lende hoogtes: 71,114 en 175 centimeter. In de zogenaamde combi-uitvoering is een elek- tropatroon aangebracht. Daar door kan de radiator ook dienst doen als de CV-installatie nog niet is ingeschakeld. De Zehn der Stella is verkrijgbaar vanaf 812 euro. Voor verkoopadres sen: 033-4556868. Internet: www.zehnder.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 29