PZC
Guilio
Cappellini
r
Chauffeurs en bijrijders
W3
Verf
Beitsen
Bamboe
Radiator
zaterdag 11 oktober 2003
Proces
Vertrouwd
Voetbal
JJ
Met innovatieve meu
belen en markante ont
werpers bepaalt de Italiaan
se meubelfabrikant Cappel-
lini trends in het interieur.
Niet alleen in Italië of Euro
pa, maar wereldwijd. Een
gesprek met eigenaar Guilio
Cappellini, de man achter de
schermen. „We willen men
sen vertrouwd maken met
design."
m<": Ph9k
Liefhebbers van design
likken de vingers af bij de
ontwerpen van de Italiaanse
meubelproducent Cappellini.
Ontwerpers dromen van een
plaatsje in de collectie en voor
collegafabrikanten is Cappelli
ni maatgevend. De jaarlijkse
presentaties in de eigen Super
studio PiN tijdens de jaarlijkse
Internationale Meubelbeurs in
Milaan zijn altijd spraakma
kend. De crème de la crème van
de designwereld verdringt er
zich om een glimp van de nieu
we items op te vangen.
Inmiddels zijn er een kleine
driehonderd winkels in zo'n
vijftig landen wereldwijd waar
het merk Cappellini wordt ver
kocht. Bovendien heeft het de
signmerk behoorlijk wat klas
siekers voortgebracht, zoals de
S-Chair van Tom Dixon, de
Wooden Chair van Marc New-
son en de sofa Three van Jasper
Morisson. Ook toonaangevende
musea voor moderne kunst ter
wereld hebben minimaal één
ontwerp van Cappellini in de
collectie.
Maar de eigenaar van dit Itali
aanse topdesignlabel blijft op
vallend nuchter onder al deze
aandacht. De gestileerde, char
mante Guilio Cappellini blijkt
een bescheiden Italiaan van
middelbare leeftijd, die lang
niet zo extreem en hip is als zijn
collectie. Onlangs was hij even
in Nederland, als eregast van de
Woonbeurs Amsterdam. Twee
dagen ervoor bezocht hij de
beurs 100% Design in Londen
en twee dagen later moest hij
weer in New York zijn.
„Dit snelle levensritme, alle in
drukken en de steeds wisselende
culturen, dwingen me om
scherp te blijven", zo motiveert
hij zijn kosmopolitische levens
stijl.
Guilio Cappellini (49) beseft
goed dat hij het zich niet kan
veroorloven om te verslappen.
Hij heeft een zware verantwoor
delijkheid als ondernemer, pro
ducent, directeur, ambassadeur
en talentscout van het merk dat
zijn naam draagt. In 1979 nam
Badkamerelementen, Piero Lissoni.
Een man vol tegenstellingen
hij de meubelfabriek van zijn
vader over. Dankzij zijn energie
is het bedrijf in krap 25 jaar tijd
uitgegroeid tot leverancier van
topdesign. Deze designdui
zendpoot houdt zichzelf meest
al ver van het ontwerpen. In
plaats daarvan omringt hij zich
met 's werelds meest veelbelo
vende designers. Mare Newson,
Jasper Morrison, Ron Arad, Pie
ro Lissoni, Christophe Pillet,
Tom Dixon, Ronan en Erwan
Bouroullec, Fernando en Hum-
berto Campana, Jeffrey Bernett
en Karim Rachid; het zijn
slechts enkele namen en de lijst
met toonaangevende ontwer
pers met wie Cappellini samen
werkt groeit nog altijd.
Deze samenwerking levert alle
partijen iets op; de ontwerpers
een veelbelovende loopbaan,
Guilio Cappellini de status van
designgoeroe en zijn bedrijf het
imago van meest prestigieuze
designfabrikant van Italië.
„Het succes van het merk staat
of valt bij het werk van de ont
werpers", beseft Cappellini.
Dus steekt hij vooral veel ener
gie in het scouten van talent.
„Het is een bewuste keuze om
niet met anonieme huisontwer
pers te werken. Ik selecteer
persoonlijk jonge talentvolle
ontwerpers overal ter wereld.
Alleen met designers van ver
schillende culturen en origines
is het mogelijk om een inter
nationale collectie van heden
daagse meubelen te ontwer
pen. Een recept om designta
lent te vinden is er volgens
Cappellini niet. Met zijn achter
grond - een opleiding architec
tuur en een studie marketing - is
hij in staat om een ontwerp zo
wel te beoordelen op esthetische
als op commerciële waarde.
„Maar het belangrijkste is dat
het klikt tussen de designer en
mezelf. Al is een ontwerper nog
zo goed, als er geen chemie is,
wordt het niets. Het gaat er me
niet om een nieuw product of
een jonge ontwerper aan de col
lectie toe te voegen; we bouwen
aan een duurzame relatie."
Hij legt uit dat het niet alleen om
het product gaat, maar om het
proces. „Designers krijgen de
opdracht om aan de hand van
onze catalogus een nieuw ont
werp te maken. Dat moet uiter
aard wel aansluiten bij de be
staande collectie. Als blijkt dat
hij de taal van Cappellini
spreekt, beginnen we met proto
types Die worden lang niet alle
maal geproduceerd; slechts der
tig procent krijgt uiteindelijk
een plaatsje in de collectie. We
produceren in totaal zo'n 25
ontwerpen per jaar. Soms werk
je dus jaren intensief samen
voordat er een concreet product
uitrolt."
Tot nu toe hebben twee Neder
landers voor Cappellini ont
worpen; Marcel Wanders en
Hella Jongerius. „Ik sluit niet
uit dat er meer bijkomen", ont
hult hijHij geeft toe dat zijn
fascinatie voor Dutch Design
ook een belangrijke reden is
voor zijn komst naar Amster
dam. „Nederlandse ontwerpers
durven te experimenteren maar
doen dat wel met gevoel voor
traditie. Bovendien stoppen ze
de nodige humor in hun werk.
En ze gaan verantwoord en in
ventief met materialen om. Dat
alles doen Nederlanders erg na-
S-Chair, Tom Dixon.
tuurlijk; het lijkt onderdeel van
de Nederlandse cultuur."
Wellicht schuilt hierin ook de
reden voor de recente samen
werking met Philips. Samen
brengen ze een meubelcollectie
op de markt brengen waarin
home entertainment is geïnte
greerd. Zo is er een sofa met in
gebouwd dvd-systeem en een
boekenkast op een draaipoot,
waarin een 42-inch flat-tv, dvd-
systeem en speakers zijn ver
werkt.
Cappellini bracht ook iets van
zichzelf mee naar Amsterdam.
Op de Woonbeurs richtte hij een
huiskamer in die is geïnspireerd
op zijn eigen leefomgeving.
Datzelfde deed hij, op grotere
schaal, in Superstudio PiN tij
dens de Salone del Mobile afge
lopen voorjaar. „Het gaat er niet
om mijn privé-omgeving open
baar, te maken. Dit is een manier
om mijn visie op wonen te ge
ven. Dit ben ik."
Opvallend in die visie zijn de
verschillende stijlen die onder
ling zijn gecombineerd. Van de
barokke fauteuil Proust van
Alessandro Mendini en de
strakke S-Chair van Tom Dixon
tot de surrealistische Shadows-
lampen van Marcel Wanders.
„Dat zegt ook iets over mezelf;
ik ben een man vol tegenstellin
gen" stelt hijMaar er is ook een
link met de Cappellini-filosofie,
want de collectie bestaat uit
verschillende ontwerpers met
een divers handschrift. „Juist
door die te combineren, krijgen
de individuele ontwerpen meer
betekenis."
Hij uit kritiek op de interieur
stijlen waarmee veel trendwat-
chers werken. „Een kunstmati
ge indeling, want elk interieur is
uniek. Het is het resultaat van
een natuurlijk proces en resul
teert in een mix van stijlen.
Daarin staan bijvoorbeeld
Ikea-producten naast topde
sign en klassiek naast modern.
Juist die eclectische benadering
is de kern van de onze bedrijfsfi
losofie."
Bovendien heeft Cappellini zich
ten doel gesteld om een brug te
slaan tussen design en de woon
consument. „Mensen kijken
vaak op tegen design; het
schrikt ze af. In onze visie heeft
design een plaats in het dage
lijks leven en sluit het naadloos
aan bij de rest. We zien het als
onze taak om mensen vertrouwd
te maken met design. Bijvoor
beeld door producten op de
markt te brengen die wel voor
uitstrevend zijn, maar toch be
kend."
Ook de ontwerpen van Marcel
Wanders zijn goede voorbeel
den van deze benadering. Zo
doet zijn Knotted Chair denken
aan macramé, maar deze stoel is
wel van hightech materiaal ge
maakt. Een ander voorbeeld is
de lampenserie Shadows; ico
nen van de ouderwetse sche
merlamp, maar dan sterk uit
vergroot. „Zo borduren we
voort op wat mensen kennen.
Daardoor spreken we ze aan op
hun emoties. Mensen kopen
meestal geen interieurartikelen
omdat ze die nodig hebben; ze
voelen iets bij een ontwerp en
willen juist dat in huis hebben."
Anja Sparidaans
Het was een van de hits van
de Woonbeurs in Amster
dam: de magnetische verf Acti
ve Wall van The Magnetic Com
pany. Als de magneetverf op de
muur is aangebracht, kan deze
worden afgewerkt met school-
bordenverflatex of behang.
Hierna kunnen er met magneten
bijvoorbeeld posters, fotolijsten
of schilderijen op worden ge
hangen. Volgens het bedrijf is de
magnetische verf niet storend
voor computerapparatuur of
pacemakers. Daarnaast zou de
verf ook voldoen aan Europese
milieueisen. De verf is verkrijg
baar in verpakkingen van een
halve liter (29,50 euro). Het ge
heim van de magnetische verf
schuilt in de samenstelling. De
verf bevat onder andere ijzer
deeltjes. Volgens The Magnetic
Company is de verf makkelijk
aan te brengen met een roller en
eenvoudig te reinigen met een
vochtige doek.
Informatie: www.activewall.nl
of 033-4343313.
Van Cetabever is sinds kort
een nieuwe serie binnen-
i beitsen verkrijgbaar. De trans
parante kleuren dragen namen
1 als Whitewash, Vergrijsd noten
en Purperhart. De watergedra
gen beitsen zijn verkrijgbaar als
interieurbeits, vloerbeits en
vloerlak. Wordt de beits afge
werkt met Blank Glans dan ont
staat een glanzend oppervlak.
Met Parelmoer Glans krijgt het
oppervlak een parelmoereffect.
De beitsen zijn verkrijgbaar bij
de bouwmarkt en de verfspecia-
list. Daar is ook een kleuren-
waaier verkrijgbaar, waardoor
het effect van de verschillende
beitsen zichtbaar wordt.
FU-05, For Use.
Ik heb het wel vaker gezegd:
onder planten heb je chauf
feurs en bijrijders. Bijrijders
zijn bijvoorbeeld de meeste
bloembollen, die al vroeg in het
seizoen een daverende climax
kennen, maar die daarna niets
meer bijdragen, en ook heesters
als jasmijn, sering en deutzia:
dramatisch in bloei, maar daar
na moet je de rest van het jaar
zien te leven met hun nietszeg
gendheid. In een grote tuin is dat
geen probleem, want daar kun
je de bijrijders zodanig planten
dat ze na de bloei in de coulissen
verdwijnen, maar in een kleine
tuin heb je geen coulissen en
daar kun je louter chauffeurs
gebruiken. Dat zijn planten die
het hele seizoen hun partijtje
meeblazen in perken en borders
Laat ik voorbeelden noemen,
dat maakt de zaak duidelijker.
Rodgersia is de naam van een
vaste plant met aantrekkelijk
bronskleurig jong blad, aardige
bloemen in de voorzomer, en
daarna de rest van het j aar spec
taculaire zaadpluimen die zelfs
's winters, als de Rodgersia on
der de grond verdwijnt, over
eind blijven staan, zodat dit een
plant is waarvan je het hele sei
zoen plezier kunt hebben. En
dat zou de politiek van de eige
naar van de kleine tuin moeten
zijn: neem geen genoegen met
een plant die maar eenmaal in
het seizoen mooi is, maar zoek
naar planten die twee, drie of
vier keer per seizoen een hoog
tepunt kennen. Dat is makkelijk
gezegd, dat weet ik, en het is
maar al te verleidelijk om op een
tuincentrum alles wat bloeit in
mand of kar te laden. Dat doe ik
zelf ook, maar of dat de manier
is om een tuin te krijgen die een
seizoen lang meegaat, dat waag
ik te betwijfelen.
Een ander voorbeeld. Actaea is
de Latijnse naam voor Christof-
felkruid, een vaste plant die in
juni bloeit met witte pluimen -
een beetje zoals een Astilbe - en
die daarna de rest van de zomer
getooid is met opvallende rode,
zwarte of witte bessen. Chris-
toffelkruid is een schaduwplant
en omdat je in de schaduw wit
beter ziet dan zwart of rood,
denk ik dat de Actaea met witte
bessen de beste keuze is. Actaea
alba heette deze plant vroeger,
maar de nieuwste naam luidt
Actaea pachypoda. De bessen
van het Christoffelkruid zijn
giftig, maar mij zijn geen geval
len van vergiftiging bekend. En
dit is weer een plant die meerde
re malen per seizoen mooi is -
tijdens de bloei, en daarna nog
maals in zaad.
Dat principe - dat het raadzaam
is om te zoeken naar planten die
meer dan eenmaal mooi zijn -
geldt niet alleen voor vaste
planten, maar ook voor klim
planten, bomen, struiken, bol
gewassen en eenjarigen. Het is
een algemene richtlijn. Klim
planten die meerdere malen per
jaar een hoogtepunt kennen zijn
dun gezaaid, hoewel klimmers
met mooi blad, zoals de blauwe
regen of de klimhortensia, het
hele seizoen wel decoratief zijn.
Maar een uitgebloeide clematis
is dikwijls een wrak. Op de uit
zonderingen na, want er zijn
ook clematissen die uitgebloeid
minstens zo mooi zijn als tijdens
de bloei. Dat zijn bijvoorbeeld
Clematis alpina, of Clematis
macropetala, met glanzende zil
veren zaadpluizen van juni tot
november. Of Clematis 'Du
chess of Albany' met zaadhoof-
den die in brons gegoten lijken.
Er zijn zelfs bolgewassen die na
de bloei nog een rol in de tuin
kunnen spelen. Dat zijn de
sieruien. De meeste bloembol
len verschrompelen na de bloei,
zodat je nog een maand lang te
gen vergelend loof aan zit te kij
ken. Het is dan altijd weer een
opluchting als ze verdwenen
zijn. Maar sieruien maken spec
taculaire zaadhoofden - soms
wel zo groot als een voetbal -
waardoor ze tot diep in de zomer
aanwezig blijven. De moraal?
Koop planten niet in bloei, maar
pas als ze uitgebloeid zijn.
Romke van de Kaa Uitgebloeide sierui.
Modern, design; het zijn
woorden die in het eigen
tijdse interieur steeds minder
vaak opduiken. Meer dan afge
lopen vijf jaar hangen ontwer
pers en interieurarchitecten aan
warme tinten en natuurlijke
materialen. Volgens woonwa-
renhuis Leen Bakker is de zoge
naamde natuurlook zelfs be
gonnen aan een revival. Om die
reden heeft het bedrijf een
vloerkleed van naturel bamboe-
strengen in de collectie opgeno
men. Het karpet meet 160 bij
230 centimeter en bestaat uit
vijf millimeter brede latjes. De
mat is afgewerkt met een licht
beige, camel of bruine band. Het
vloerkleed kost 79,99 euro. In
dezelfde stijl zijn bij Leen Bak
ker tafellopers (5,99 euro) en
placemats (twee voor 3,99 euro)
verkrijgbaar.
Omdat ontwerpers en interi
eurarchitecten steeds vaker
kiezen voor rechte lijnen en
strakke vormen lanceert radia
torproducent Zehnder Stella.
Deze roestvrijstalen radiator is
verkrijgbaar in drie verschil
lende hoogtes: 71,114 en 175
centimeter. In de zogenaamde
combi-uitvoering is een elek-
tropatroon aangebracht. Daar
door kan de radiator ook dienst
doen als de CV-installatie nog
niet is ingeschakeld. De Zehn
der Stella is verkrijgbaar vanaf
812 euro. Voor verkoopadres
sen: 033-4556868. Internet:
www.zehnder.nl