B j] m E. 3 n 7 ca «ijd lm )ie onderkinnen van Annemarie Jorritsma zijn niet te doen 23 5 Hans Laroes, hoofdredacteur fclV WW rj w De typetjesmakers voor Kopspijkers ■rus zaterdag 11 oktober 2003 Als hoofdredacteur van het NOS-Journaal wil Hans La- roes (48) meer 'o ja' en minder 'nou en'. Saai is geen probleem zolang het maar betrouwbaar is. Dat hij zelf ooit werd neergestoken, is geen reden nare beelden te weren. „Dan zou ik direct ander werk moeten zoeken." Hans Laroes (afkomstig uit Mid delburg): „Toen ik hoorde dat die Zweedse minister Anna Lindh was neergestoken, was er een flits van her kenning. Maar zij is dood, ik niet. Al heeft het niet veel gescheeld, een paar millimeter hooguit. Toch spookt het niet constant door mijn hoofd. Ster ker nog, ik denk er weken niet aan, maanden soms. Vergeet niet, het is on derhand twaalf jaar geleden. Ik weet dat zoiets voor veel mensen een le venslang trauma is, die blijven bang, kijken altijd achterom. Bij mij is dat dus niet het geval. Ik heb er niets aan overgehouden. Ik droom er ook nooit van, heb niet één nachtmerrie gehad. Ik heb al vrij snel tegen mezelf gezegd dat het mijn leven niet mag beheersen. Het is nooit zo geweest dat ik niet meer over straat durfde. Alleen de eerste twee, drie dagen vond ik het wel prettig als er 's avonds iemand met me meeliep. Verder heb ik me er nooit zo heel erg druk over gemaakt. Tegen mijn oudste dochter, die toen vier was, heb ik er ook altijd normaal over ge sproken. Nooit geheimzinnig gedaan, nooit angstig. En het is nog steeds een normaal gespreksonderwerp met mijn inmiddels drie kinderen van elf, dertien en zestien. Mijn vrouw gaat er net zo mee om als ik, terughoudend. We zijn alle twee nogal gelijkmatig. Ik negeer het niet, maar ik maak het niet groter dan het is. Pas werd ik gebeld door Remy van der Elzen om mee te werken aan een radioprogramma waarin mensen spraken over iets ern stigs dat ze in hun leven hadden mee gemaakt. Na een paar minuten be greep ik welke kant het opging en toen heb ik gezegd: 'Sorry, maar ik heb geen zin om in een therapiesessie te recht te komen'. Ik verzet me tegen het soort programma's waarin mensen te ruggrijpen naar hun eigen emoties en binnen vijf minuten zitten te huilen. Als hoofdredacteur van het Journaal pas ik niet op de winkel, ik wil veran deringen in gang zetten. Gestaag, niet van het ene op het andere moment. Ik ben geen man van de revolutie, wel van evolutie. Bij mijn benoeming, vo rig jaar, heb ik mijn plannen opge schreven in 'Ten Aanval'. Daarin heb ik gezegd wat ik niet goed vond en wat ik de komende jaren wil veranderen. Het J ourna al kun j e onderhand verge- lijken met het Nederlands Elftal, het Oranjehuis en het weer. Het is natio naal bezit, iedereen praat er over en heeft er een mening over. Dat is een verantwoordelijke positie. Wij zijn de belangrijkste nieuwsbron, maar ik vond die niet goed genoeg. Fouten werden meestal niet erkend, maar on der het kleed geschoven. We waren ge neigd autoriteiten te volgen in plaats van ze kritisch te volgen, we waren niet alert genoeg. Ik vroeg me af of we nog wel wisten voor wie we het Jour naal maakten, of we nog wel enige binding met die mensen hadden? Het Journaal had in mijn ogen te veel uitzendingen waarna je iets had van: n r ei s Hans Laroes: „De lijn tussen pech en geluk is heel dun. foto Phil Nijhuis/GPD Het Journaal is nationaal bezit Geboren: 1955 in Middelburg; Getrouwd, drie kinderen van 11,13 en 16 jaar; 1976: Diploma School voor de Journalistiek in Utrecht; 1977: Redacteur Provinciale Zeeuwse Courant (PZC); 1978: Politiek redacteur Brabants Nieuwsblad; 1984: Chef nieuwsdienst en chef Opinie Utrechts Nieuwsblad; 1988: Parlementair redacteur NOS-Journaal; 1992 Redactiechef NOS-Journaal; 1997: Adjunct-hoofdredacteur NOS-Journaal 2002-heden: Hoofdredacteur NOS-Journaal. 'Nou en?' Doorsneeverhalen. Dat je denkt: 'Waar gaat het nou eigenlijk over?' Ik wil meer 'o ja' verhalen. Dat dingen duidelijker worden, dat je be grijpt waar het over gaat, dat je het snapt. Ik wil een Journaal dat toegan kelijk is en relevant. Dat de dingen die je maakt er toe doen. Het Journaal is er voor het nieuws, natuurlijk, en dat zal altijd zo'n tachtig procent van de uitzendingen in beslag nemen. Fusie KLM, jaarcijfers Ahold, noem maar op. Maar die andere twintig procent wil ik vullen met verhalen die wortels in de samenleving hebben. Afstand nemen van het nieuws, er an ders naar kijken. Een klein voorbeeld. De dag voor Prinsjesdag filmden wij altijd de paarden op het strand die moesten wennen aan rookbommen. Dat doen we niet meer. Daarvoor in de plaats hebben we een aantal dagen re portages uitgezonden over de gevol gen voor de samenleving van de be langrijkste thema's in de begroting, zoals vergrijzing en integratie. Als je die verhalen niet maakt, zal er nie mand bellen die zegt: 'Waarom heb ik die niet gezien?'. Maar als ik die keuze niet maak, doe ik de kijker onrecht. Nu heeft hij beter begrip en kennis van de thema's die er toe doen. Als je die items hebt gezien, denk je niet: 'Waarom hebben ze dat in godsnaam uitgezonden?'. Veel nieuws is abstract en ontoegan kelijk. Ik wil daar iets aan doen. Som migen vinden dat iets te simpel, maar ik ben er tot nu toe tevreden over. En de redactie ook. Ik heb het geluk dat de redactie mij wel ziet zitten. Ik kom ook voort uit die redactie, ik ben par lementair redacteur geweest, redac tiechef en adjunct-hoofdredacteur. Ik heb een behoorlijke ervaring, daar door ook gezag en we denken niet zo verschillend over wat het Journaal moet zijn. Al vinden ze me wel eens ondoorgrondelijk. Dan wil ik iets, vragen ze hoe dat moet en dan zeg ik niets, maar lach alleen een beetje. De praktijk van alledag is weerbars tig, dat weet ik ook wel. Het Journaal maakt nog altijd fouten, maar dat is iets anders dan fout zijn. En we leren van die fouten. We zullen bij welke po liticus dan ook niet meer met het pro gramma van de Centrum Democraten gaan zwaaien. Job Frieszo heeft dat gedaan bij de plannen van Fortuyn en daar is een storm van kritiek op geko men, vooral van de aanhangers van Fortuyn. Zoiets zal nooit meer gebeu ren. Niet omdat het niet relevant was, Fortuyn had eerder immers zelf een verwijzing naar Janmaat gemaakt, maar omdat het effect zó intens was. De kritiek van de Fortuynisten op het Journaal is nog altijd hevig en ik ben inmiddels met ze in discussie gegaan via internet. O, zeker niet uit angst. Ik vind dat een hoofdredacteur van het Journaal dat behoort te doen. Niet om me te verdedigen, maar om dingen uit te leggen, toe te lichten. De discussies zijn vaak heftig, maar beslist niet be angstigend. Er zit geen haatmail tus sen, ik krijg geen verwensingen of be dreigingen naar mijn hoofd. Ik merk juist dat men het waardeert dat ik de discussie aanga. Het Journaal heeft een enorme impact, dus ik vind het een goede zaak dat je verantwoording aflegt voor wat je doet. Dat wij Pim Fortuyn zouden hebben gedemoni- seerd... onzin. Wij zijn niet aange klaagd door Spong en Hammerstein. En kortgeleden nog werd LPF-frac- tieleider Herben gevraagd welke par lementair verslaggever hij objectiever vond: Job Frieszo of Frits Wester van RTL. Hij zei: 'Uiteindelijk toch Job Frieszo'. RTL hanteert de stelregel 'if it bleeds it leads'Wij niet. Bij alle onderzoeken scoren wij beter op punten als be trouwbaarheid, stabiliteit en onaf hankelijkheid. De kijker vindt ons ook saaier, maar dat vind ik niet erg. Ze vinden RTL iets levendiger, vooral door de dubbelpresentatie. Presenta tie is belangrijker geworden. Vroeger had je Fred Emmer, nu heb je Philip Freriks. Emmer was technisch per fect, Philip is dat niet, maar hij is veel meer een journalistieke persoonlijk heid. Hij heeft meer gezag. Philip heeft ook een haat-club, maar dat is geen probleem zolang je maar een dwingende journalistieke persoon lijkheid blijft. Dat mis ik wel een beet je bij het RTL-journaal, ook in de duo presentatie vind ik het momenteel wat te technisch. Marga van Praag heb ik van het scherm gehaald, omdat ze als presen tatrice niet hoger dan op een zesplus kan eindigen, maar als verslaggeef ster wel. Dat maakt ze volledig waar. Een tijdje geleden stond ze op het Mercatorplein, waar zo'n beetje ie dereen werd weggeslagen, behalve zij Dat is haar grote kracht: Marga krijgt iedereen aan het praten. Ja, ook haar reportages over de gehaktbal als lei draad voor wat Europese beslissingen betekenen voor gewone burgers vond ik uitstekend. Je moet er even aan wennen, maar toen ik onlangs de ban den daarvan heb laten zien aan een groep Europese politici begonnen ze te applaudisseren. Voor mij is alles een verhaal tot het te gendeel is bewezen. En niet: het is geen verhaal, tenzij. Dat verhaal van die lijfwacht van Klaas Bruinsma over Mabel Wisse Smit zouden wij nooit uitzenden. Voor het Journaal is zo'n verklaring niet voldoende. Eén bron is geen bron, je moet een bevesti ging hebben. Ik heb wel zitten water tanden toen ik die lijfwacht op tv zag, want het is uitstekend werk van Peter R. de Vries. Maar hij maakt een ander programma, hij kan dat doen. Ik zou er niet willen werken, ook niet bij RTL. Ze maken een goed journaal, daar niet van, maar mijn collega Harm Taselaar zegt geregeld dat zijn doelgroep de 25- tot 49-jarigen zijn. Daar valt het meeste reclamegeld te halen. Commercie is niet vies, maar het is niet mijn journalistieke sfeer. Ik voel me thuis bij de publieke om roep. Ik heb ook altijd hoofdredacteur bij de NOS willen worden, al vanaf mijn 23e. Nu ben ik het en ik zal het hooguit een jaar of acht zijn. Hoger kan niet, dus wat moet ik straks tot mijn vijfenzestigste nog doen? Ik heb geen idee waar die ambitie vandaan komt. Ik weet wel, dat als ik bijvoor beeld kok was geworden, ik chef-kok had willen worden. Ik kom uit een middenstandsgezin in Middelburg, mijn vader was loodgieter. Ik ben niet opgevoed met de instelling dat je al tijd moet streven het hoogst in de hië rarchie te komen. En niemand in de familie of vriendenkring had iets met journalistiek te maken. Op de HBS wist ik niet wat ik wilde worden en heb de School voor de Journalistiek geprobeerd, maar ik werd aanvanke lijk uitgeloot. Via de Provinciale Zeeuwse Courant, het Brabants Nieuwsblad en het Utrechts Nieuws blad ben ik bij de NOS terechtgeko men. Ik was in die tijd nogal naïef in om roepland en kwam helemaal in het zwart voor de screentest. Dat zag er niet uit op beeld, maar ik ben toch aangenomen door Gerard van der Wulp, de toekomstige baas van de RVD. Ik heb een aantal jaren gepro beerd het Haagse politieke wereldje te doorgronden. Het was niet mijn le vensvervulling om daar te werken, ik ben er niet voor geboren, maar ik had er wel veel gevoel voor en interesse in. Volgens een doorgedraaide WAO'er maakte ik volledig deel uit van die we reld, omdat ik het 'Haagse' gezicht van het Journaal was. Die man dacht dat de hele politiek het op hem ge munt had, ik dus ook en hij heeft mij toen een mes in mijn rug gestoken. Hij is heel snel daarna opgepakt en dat nam een belangrijk deel van de drei ging bij mij weg. Ik wist ook vrijwel meteen al dat ik de regie van mijn le ven niet aan een ander, de dader, wil de geven. Ik had de boel snel weer op een rijtje, ik heb geen moment gedacht dat het fataal zou aflopen. Maar bij de moord op Fortuyn had ik wel voor het eerst een schrikreactie. Toen reali seerde ik me hoe dun de lijn is tussen pech en geluk." Dick Hofland i- it is het geheim achter het cabaret van Kopspijkers? Welke politici passen iterlijk aan nadat ze op televisie te kij k fzet? En welke bekende Nederlander itniet te imiteren? De mensen van de ■ink lichten een tipje van de sluier op. 'jntje hier, een streepje daar. Weer een °P het tv-scherm waarop Peter R. de te zien is, om te kijken of het lijkt, en jöa Leenders schildert verder op het ■Ivan Kopspijkers-acteur Paul Groot, izaam maar zeker verandert de cabare- a de misdaadverslaggever, ^donderdagochtend half acht en Leon 's al een tijdje bezig met Paul Groot, nen en ze vertrekken naar een kerk in ®t van Amsterdam voor de opnamen «i filmpje dat wordt uitgezonden in Wijkers. Samen met Ken Mountforde- !e^eft Carolina Leenders leiding aan p Affairs, het bureau voor kap en grime We typetjes van het Kopspijkers caba- F^rgt. Hun atelier in Amsterdam pol met dozen waarin de attributen falie ruim 130 Kopspijkers-typetjes n bewaard. Plus die voor de typetjes y~.de Leeuw en de pruiken van de Wnxshow. Wie in omroepland iemand d°en, komt al snel bij Head Affairs tietje voor Kopspijkers is niet zo maar Het meeste tijd en werk kost de oor elk karakter wordt een pruik op ■gemaakt. Van echt haar. Dat duurt een twee tot drie. Om de pruik te kun- Ren en later de schmink goed te doen, Larolina Leenders en Ken Mount- none foto's en video's nodig waar de goed op staat. En dan is het een l®|7nëoe<7 heel goed kijken. Ken: helptiseen karikatuur." Carolina: schmink doen, is toch het w u Van bepaalde aspecten, een L!!u uwenrimpels. Een teke- e hetzelfde." Terwijl Ken zich voor la e pruiken en de logistiek bezig- erzorgt Leenders met haar collega Dorrestijn de grime. Jfv°nd of woensdag horen we wie S ns die week willen imiteren Op Paul Groot als Paul Groot Paul Groot als Peter R. de Vries. Martine Sandifort als Martine Sandifort Martine Sandifort als Mabel Wisse Smit foto's Bas Beentjes/GPD woensdagmiddag komen de jongens en mei den van het cabaret hier passen. Bij een nieuw typetje bestellen we dan ook het ge bit. Op basis van een foto maakt een tand- technicus een klein voorzetgebitje. Elke ac teur heeft een keer 'gehapt' en in twee dagen tijd weet die technicus dan een perfect zit tend gebitje te maken." De schmink wordt pas op de dag zelf aange bracht. Leenders: „We hebben inmiddels zoveel ervaring dat we aardig kunnen in schatten wat wel en niet lukt. Heel soms ma ken we een proefschmink, maar dat maakt de boel wel duurder en de acteur moet er tij d voor vrijmaken." Carolina Leenders en Ingrid Dorrestijn zijn ongeveer anderhalf uur bezig met schmin ken. Dat doen ze zaterdagmorgen. Om acht uur begint de schmink, tegen half elf een re petitie. Nog wat bijwerken en rond twee uur de opnamen. Leenders heeft het overigens niet over 'schminken'. Zelf praat ze liever over 'schilderen'. Met een foto binnen hand bereik en de videorecorder aan tekent ze met verticale strepen het gezicht van 'het slachtoffer' op de acteur. Carolina: „Ik maak gebruik van schaduwwerking. Hoe verder je weg staat, hoe beter het lijkt. Als je dichtbij staat, zie je allemaal lijntjes op het gezicht van de acteur. Vandaar dat ik elke week met de regie overleg hoe dichtbij de camera mag komen. Helemaal inzoomen kan vaak niet. Want dan zie je niet het type tje, maar een geschminkt iemand." Bij het schminken gaat Leenders rigoureus te werk. „We epileren wenkbrauwen, geven ze een kleurtje of scheren ze helemaal weg. Owen Schumacher scheren we regelmatig kaal of blonderen zijn korte haar. En wim pers zijn ook niet veilig bij ons. We prijzen ons gelukkig met het cabaret. Ze vinden al les goed. Ik heb oren weg geplakt, ogen dicht gesmeerd en neuzen verbouwd. Dat is lang niet altijd een pretje als je zo een paar uur moet doorbrengen." Na het schminken gaan er soms nog lenzen in om de oogkleur te veranderen, de goede kleding gaat aan en dan is de metamorfose een feit. Ken Mountforde-Shone: „En dan is het aan de acteur om het typetje goed neer te zetten. Als onze schmink niet goed zou zijn, kan een cabaretier dat 'weg acteren'. An dersom lukt niet. Al is de schmink nog zo goed, als de acteur faalt dan is het typetje weg. Maar bij Kopspijkers speelt dat niet. Die jongens en meiden zijn gewoon goed." Niet dat de grimeurs overal tevreden over zijn of alles maar aankunnen. Carolina Leenders: „Over Wim Kok hebben we heel lang geaarzeld. De jongens wilden hem doen, maar wij konden niets afwij kends aan de man ontdekken. Niets dat we konden ac centueren. En dan lukt het niet. Totdat In grid een manier ontdekte om de wallen on der zijn ogen na te maken. Ze was aan het boetseren en langzaam zag je Kok ont staan." Lachend: „Daarmee heb ik mezelf aardig in de vingers gesneden, want nu gelo ven ze me nooit meer als ik zeg dat ik een ty petje niet kan doen." Wim Kok is meteen ook een van haar favoriete typetjes, samen met Jan Wolkers, Willem Oltmans en Ruud Lubbers. „Lubbers was echt 'over the top' met zijn hele grote wenkbrauwen. Net als Willibrord Frequin met die enorme paarse neus. Normaal houden we ons iets in. Het moet niet te overdreven worden. Aan de an dere kant mag het ook niet te goed lijken. Dit seizoen deden we Marijke Helwegen na (de koningin van de plastische chirurgie, red.) maar wel zo goed dat iedereen dacht dat ze het echt was. En dan is de grap weg. Het moet wel cabaret blijven." Minder tevreden zijn Mountforde-Shone en Leenders over het resultaat bij Annemarie Jorritsma („Die onderkinnen zijn niet te doen en een man moet als het even kan geen vrouw doen"), Jort Kelder („Dat was erg") en Theo van Gogh („Zijn postuur is nauwe lijks na te maken"). Erg lastig was PvdA- leider Wouter Bos. „Die kwam ik gelukkig in de Hema tegen. Ik heb een tijdje om hem heen gelopen en zag dat hij een oneffen huid heeft. En flinke inhammen op zijn hoofd met een plukje haar van voren", zegt Carolina. Het succes van Kopspijkers heeft Head Af fairs wel verbaasd. „Wij doen dit werk al twintig jaar en nu valt het ineens op. En we hebben invloed. Ik weet zeker dat er politici zijn die hun uiterlijk hebben veranderd na dat ze in Kopspijkers waren geweest. Frank de Grave heeft zijn kapsel aangepast en mi nister Remkes van Binnenlandse Zaken heeft wat aan zijn gebit laten doen. Dat zag er niet uit en daar hebben we dankbaar ge bruik van gemaakt. En ik hoorde dat politi ci in Den Haag op vrijdag weddenschappen afsluiten wie er zaterdag bij Kopspijkers komt." Ook al bewaart Head Affairs echt alles, dit seizoen komt dat nauwelijks van pas. Er verschijnen namelijk veel nieuwe typetjes. „Dat hebben de jongens zich tenminste voorgenomen." Misschien dat dan nog de pruiken van Willem-Alexander en bank- president Wim Duisenberg van de plank komen. Die zijn klaar, alleen nog niet ge bruikt. Dolf Rogmans e- nt- f- cz- it- ie ni- de a el: rg- )e- n s." rig m •dt •d. er- >n- in- t w e- ïs lar ije bel len m ïlfs er LlS- t en mk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 23