fZC Piet Hein kwam, zag, overwon en sneuvelde 22 l Marokkaanse taboes 23 I De typetjes van Kopspijkers 25 I De ijsbeer krijgt het te warm Foto's om zeeziek van te worden E.mai|; redactie@pzc.nl stbus 31,4460 AA Goes. terdag 11 oktober 2003 Kaapvaart J ldvertentie-exploitatie: j nrd-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Uws-Vlaanderen: 0114-372770; Jationaal: 020-4562500. Uctie: 0113-315680 iww.pzc.nl dembenemende foto's van schepen die worstelen met huizenhoge golven. ^Booreilanden die als in een sprookje opdoemen tussen witte flarden mist op Noordzee. Bevroren windmolens in een ijzig Markermeer. Kolkend schuim id de pieren van IJmuiden. Allemaal van boven gefotografeerd door de in sche- n en zee gespecialiseerde luchtf otograaf Herman IJsseling, oprichter/directeur Flying Focus. jeviskotter HD 4 in zwaar weer. Grote klappen, veel schuim en buiswater De Ierse kustvaarder Arklow Sea op de Noordzee. In een luchtfoto van een schip moet je 'power' zien. Beweging in een fo to, daar gaat het om. Luchtfotograaf Herman IJsseling (39) van Flying Fo cus laat in zijn kantoor in Castricum een serie foto's zien waar je acuut zee ziek van wordt. Een kotter die door zware grondzeeën nabij Vlieland heen en weer wordt geslingerd als een speelgoedbootje van Playmobil. Het waait windkracht acht tot negen. De zee lijkt op slagroom. „Dan hang ik er toch liever boven", lacht IJsseling. „Een schip met dit weer fotograferen geeft een enorme kick. Grote klappen, veel schuim en buiswater. Dat is ge weldig." IJsseling, met een enorme voorliefde voor vliegtuigen, schepen, zeilen en fotograferen, begon zijn carrière in 1984 met het maken van luchtfoto's van bungalowparken en andere ge bouwen vanuit een gehuurd vlieg tuigje. Een opdracht van een scheeps werf bracht hem boven de Noordzee. IJsseling is sindsdien bijna dagelijks boven zee te vinden voor het fotogra feren van schepen. Weer of geen weer. Dat is hem de afgelopen negentien jaar zo goed gelukt dat er in het zee- en havenmuseum De Visserijschool in IJmuiden vanaf volgende week een fototentoonstelling is te zien uit een collectie van dertigduizend door Fly ing Focus gemaakte luchtfoto's: Bo ten van boven. Vrijwel alle scheepsbouwers, werven, rederijen en schipper-eigenaren in Nederland hebben een luchtfoto van hun schepen aan de muur hangen die is gemaakt door Herman IJsseling. Noem een registratie van een vissers schip en hij weet wie de eigenaar is. De luchtfotograaf laat een serie opnamen zien van een kotter die door de golven ploegt tijdens zwaar weer op de Noordzee. „Dit is de OD 8. Die was aan het vissen tijdens een van onze vluchten.Van het schip is soms niet wel meer te zien dan de brug. De boeg De ijsbreker Blader Viking baant zich een weg door het ijs in de Finse Golf. De kotter TX1 trotseert de golven. foto's Herman Ijsseling/Flying Focus. en het dek zitten verstopt onder het schuim van een brekende hoge golf. „De schipper heeft niet alle foto's af genomen. Dan krijgt ie ruzie thuis", lacht IJsseling. Volgens Herman IJsseling is het foto graferen van schepen vanuit een vliegtuig een van de moeilijkste vor men van luchtfotografie. En dat ligt niet alleen aan het zeven kilo zware fototoestel. Herman IJsseling: „Wil je een schip goed kunnen fotograferen, dan moet je laag en langzaam vliegen. Anders zijn de snelheidsverschillen te groot. Maar ook weer niet te lang zaam, want dan stort je neer." De mooiste luchtfoto's maakt IJsse ling tijdens zwaar weer: harde wind en hoge golven. Via de marifoon kan hij vanuit het vliegtuig contact hou den met de schepen die hij fotogra feert. Ook kunnen zo koerswijzigin gen worden doorgegeven om het object beter in de zon of de golven te kunnen vastleggen. „Vooral schipper- eigenaren van kotters zijn heel gemo tiveerd", zegt IJsseling. „Ze doen bij na alles voor mooie foto's." Tijdens foto vluchten wordt IJsseling geregeld opgeroepen door schepen op de Noordzee. Ze hebben gehoord dat hij aan het werk is of zien hem over vliegen. „Dan toeteren ze als groet of vragen of we foto's kunnen maken. Ze liggen dan bijvoorbeeld zo mooi te 'buizen'." Flying Focus beschikt over twee een- motorige sportvliegtuigen, een Ces sna 152 en 172, die zijn gestationeerd in Den Helder en Rotterdam. De kis ten zijn aangepast voor het maken van luchtfoto's. Extra ruiten, fotodeuren, GPS en marifoon. De Cessna 172 is bovendien uitgerust met extra brand stoftanks. Dat geeft het toestel een ac tieradius van ruim zeven uur vliegen. Beide toestellen zijn opvallend ge kleurd. Bang om met een eenmotorig toestel boven de Noordzee en soms zelfs de Poolcirkel te vliegen voor een foto-opdracht, is IJsseling niet. „De techniek is erg simpel. Er kan, in te genstelling tot bijvoorbeeld een heli kopter, weinig mis gaan. Bovendien hebben we overlevingspakken, nood- bakens en reddingsvlotten aan boord." Coen Springelkamp Boten van boven; foto-tentoonstel ling in zee- en havenmuseum De Vis serijschool, Havenkade 55, IJmuiden; 18 oktober-11 april 2004; Geopend woensdag-, zaterdag- en zondagmid dag 13.00-17.00 uur. j-Jij behoort tot onze collectieve herinne- ~ing- Ondanks het gestaag afbrokkelen de historische kennis, kennen we vrij- ej allemaal zÜn naam: Piet Hein. En we en één ding van hem: hij veroverde de Paanse zilvervloot. Die kennis steunt ooral op het vermaarde liedje, waarvan de aatste regels nog wel eens klonken vanaf de 1 unes, toen de vaderlandse elf er nog wat "•an bakten. fop' "e'n *s zilvervloot en de zilvervloot 'et Hein'schrij ft de Haagse historicus na'd Prud'homme van Reine in zijn re- n bij de Arbeiderspers verschenen bio- mot Van zeeheld- De vereenzelviging die ene heldendaad is de tragiek van j ,ln' constateert Prud'homme en hij doet .r °P goede gronden. Hein beklaagde zich nu °Ter' begin 1629. 'Siet hoe het volck I pi' i*eStmerkle hij cynisch op toen hij in buit6n W0rrï gehuldigd. 'Nu ik veel geld heb ma ^,maa'd; kennen ze me opeens allemaal - r al 'k eerder veel heldhaftiger daden heb verricht weet niemand', zo ongeveer gaat dat citaat verder. Er is dus meer. En geen betere kandidaat om dat boven water te halen dan Prud'homme van Reine, die eerder lof oogstte met zijn biografieën van Michiel de Ruyter en van Maerten en Cornelis Tromp. Ook nu weer toont de historicus zich een consciëntieus archiefspitter en ook nu weer heeft hij nieu we dingen ontdekt, zoals het adres van Piet Hein in Delft (Oude Delft 187), enige niet eerder gepubliceerde brieven en een oud portret van de zeeheld, dat hij vond op de bekende antiekmarkt van Portobello Road in Londen. Wat evenmin is veranderd is het enigszins archaïsche taalgebruik en de voorliefde om scheeps- en zeil- en vlootjar- gon te hanteren ('de loefwaarts gelegen schepen staken bij de wind op' en meer van dat soort schipperstaal). Piet Hein, in 1577 geboren te Delfshaven, begon zijn echte carrière in dienst van de VOC. Voor die tijd was hij varende op koop vaardijschepen al twee keer gevangen ge nomen door de Spanjaarden; de eerste keer belandde hij als roeier op een galei, de twee de keer zat hij vast in het fort van Havana, waar hij een mondje Spaans leerde en zijn ogen goed de kost gaf, wat later nog van pas zou komenIn 16 0 7 voerde hij het bevel over een schip van de VOC-vloot die naar de Mo- lukken voer om daar de specerijenhandel voor de compagnie te monopoliseren. Maar het was in dienst van de West-Indische Compagnie (WIC), dat Hein zijn grote da den zou verrichten. In 1623 vertrok Piet Hein als vice-admiraal met een vloot naar Brazilië. Daar speelde hij de hoofdrol bij de verovering van de stad Sao Salvador op de Portugezen. De stad ging een jaar later alweer verloren, maar Heins reputatie was gevestigd. Hij kreeg, nu zelf admiraal, de leiding over een nieuwe WIC-expeditie in 1625. Ook toen stond al een zilvervloot op het programma, maar die onderneming mislukte doordat Hein niet genoeg schepen had. Wel hield hij nog huis op de Braziliaanse kust waar tientallen schepen werden buitgemaakt. Deze 'kaap vaart' gold overigens als officieel krijgsbe drijf en geschiedde ten bate van de WIC en de Nederlandse Republiek. Het was dus geen piraterij In 1628 was het dan zover. Piet Hein vertrok dit keer met 31 zwaarbewapende schepen naar de West. Na maanden van kruisen rond Cuba en een ingewikkeld kat-en-muis-spel met de Spanjaard was het in september ein delijk raak. Ten noorden van Cuba voer de Spaanse St. Jansvloot recht in de valstrik die Hein had gespannen. Zo'n twintig sche pen werden buitgemaakt, waarvan vier in de baai van Matanzas. Daarbij vielen geen doden of gewonden, want de Spanjaarden waren te bang om te vechten. De Spaanse admiraal Benavidez liet zijn vloot voortij dig in de steek en zou daarom later in Spanje worden onthoofd. De buit was enorm. Piet Hein voerde zilver, goud, parels, huiden en nog meer koopwaar naar de Republiek ter waarde van 11,5 mil joen gulden. Na aftrek van de kosten en schadeposten resteerde een winst van 7 mil joen gulden voor de WIC. Daarvan profi teerden de aandeelhouders, maar vooral stadhouder Frederik Hendrik die 10 pro cent kreeg. Prud'homme schetst hoe hard de klap in Spanje aankwam. De hele economie raakte ontwricht, de troepen in de Neder landen konden niet meer worden betaald. Precies een jaar na de zilvervloot heroverde Frederik Hendrik 's-Hertogenbosch, waar na de kansen keerden in de Tachtigjarige Oorlog, die nog steeds aan de gang was. Piet Hein begon in 1629 aan een nieuw hoofdstuk in zijn leven. Hij vertrok bij de WIC en werd luitenant-admiraal van de oorlogsvloot. En toen was het opeens afge lopen. In juni sneuvelde de held van de zil vervloot in een fel gevecht met een aantal kaperschepen uit Duinkerken. Hij kreeg een staatsbegrafenis in de Oude Kerk in Delft, maar het zou nog jaren duren eer het aan de familie beloofde praalgraf er kwam. De tragiek van Piet Hein is, aldus zijn bio graaf, dat hij 'kwam, zag, overwon en sneu velde'. Aan grote daden met de oorlogsvloot kwam hij niet meer toe, laat staan aan een reorganisatie ervan. Het is volgens Prud'homme aan 'onze' koopmansgeest van toen en nu te danken dat er zo veel nadruk is komen te liggen op de zilvervloot. En dan is er natuurlijk nog dat liedje. Het staat vast dat in de tijd zelf de kinderen al liedjes zongen waarin de kleine naam en de grote daden tegenover elkaar werden gezet. De dichter Jan Pieter Heye schreef in 1844 het beroemde versje dat wij allemaal zo goed kennen en J.J. Viotta zorgde in 1857 voor de melodie. Voor Piet Hein zou het alle maal niet hebben gehoeven. Herman Rosenberg Ronald Prud'homme van Reine: 'Admiraal Zilvervloot. Biografie van Piet Hein'. Uit gever: De Abeiderspers (Open Domein 41), Amsterdam. Prijs: 24,95.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21