PZC Leven van schizofreniepatiënt in zwart-wit gevangen Mes speelt visueel spelletje Portretten en kunstwerken vervaardigd met perspectief in Raadskelder Sluis 1 Twee jaar cel geëist tegen Vlissingse dealer Landelijke staking streekvervoer treft ook Zeeland PZC Hl kunst vrijdag 10 oktober 2003 CNV Oneerlijk Mes Briefjes Voor €5,00 naar Diergaarde Blijdorp met de zegelspaaractie van de PZC. Jr -w 1 Verfstreep Experimenteren Perspectief Boekdruk Concerten van Musica Cordis in Geerteskerk Buschauffeurs leggen werk neer door Maurits Sep GOES - De Zeeuwse bussen blijven zaterdagochtend in de remises. De chauffeurs in het streekvervoer doen mee aan een landeli jke staking tegen het ka binetsbeleid. Busmaatschappij Connexxion durft niet te voor spellen hoe groot de overlast zal zijn, omdat een deel van de chauffeurs misschien wel wil rijden. De staking blijft in ieder geval beperkt tot de ochtend. Tot 12.00 uur zullen de chauffeurs die bij FNV Bondgenoten zijn aangesloten, niet achter het stuur kruipen. Daarna pakken zij hun werk weer op. Een woordvoerder van de vakbond verwacht dat het dan nog an derhalf tot twee uur zal duren voordat de bussen weer volgens rooster rijden. De CNV Bedrijvenbond doet niet mee aan de staking. Daar door bestaat de mogelijkheid dat een aantal chauffeurs wel aan het werk gaat. Hoewel FNV Bondgenoten ervan uitgaat dat 'besmet werk' niet wordt over genomen, verwacht Connex xion dat werkwilligen geen strobreed in de weg wordt ge legd. „Het kan dus gebeuren dat op sommige lijnen wel een bus rijdt en op andere niet", voorspelt woordvoerder D. Bakker van Connexxion. „Daarom durf ik ook niet te zeggen hoe groot de problemen zullen worden, maar het zou in Zeeland best eens kunnen meevallen. Wij merken in ieder geval dat actiebereid heid nabij de grote steden groter is dan op het platteland." De acties zijn afgekondigd door FNV Bondgenoten uit protest tegen de plannen van het kabi net-Balkenende voor bijvoor beeld de WAO, het pre-pensi- oen, het ziekenfonds, de lonen van ambtenaren en de uitkerin gen. „Die komen het land niet ten goede. Bovendien worden de lasten van de bezuinigingen on eerlijk verdeeld", verklaart woordvoerder Mvan Moort van FNV Bondgenoten. De directie van Connexxion en reizigersor ganisatie Rover hebben on danks hun begrip voor de reden van de acties grote bezwaren te gen de staking. Zij vinden dat zij de dupe worden vanietswaarzij niks aan kunnen doen. „De sta kers moeten zich in Den Haag melden, bij de regering", rea geert M. Lootens, woordvoerder van Rover voor Zeeland, geïrri teerd. „Maar daar voelen ze niks van die staking. Daar pakken ze gewoon de auto met chauffeur. De busreizigers in Zeeland heb ben echter geen alternatief. Be halve de fiets." Rover heeft in september nog weer eens haar stinkende best gedaan om de mensen warm te maken voor het openbaar ver voer, voegt Lootens daaraan toe. Deze staking doet die in spanningen teniet, vreest zij. „Wij zijn ook daarom absoluut niet blij met deze staking." De directie van Connexxion deelt de kritiek van Rover over de actievorm, zegt woordvoer der Bakker. „Wij hebben als be drijf niks te maken met de reden van de staking. Het gaat om ka binetsbeleid. Toch zijn wij er de dupe van." Net als Lootens vindt Bakker de keuze voor een landelijke staking 'weinig crea tief'. door Claudia Sondervan GOES - „Het klinkt raar, maar ik had het niet willen missen. Ik zeg weieens tegen vrienden: ik heb de hemel al meegemaakt." Job Simons (30) uit Kloetinge is de schizofreniepatiënt die de Goese fotograaf Peter Strating por tretteerde voor de expositie die sinds deze week hangt in de bibliotheek van Goes. „Ik ben nu even de wandelende schizofrenie-man, maar in mijn dage lijks leven zijn mijn ziekte en beperkin gen ondergeschikt." Dat dagelijks leven is vastgelegd in twintig foto's die de komende maanden de Zeeuwse bibliotheken langsreizen. Strating maakte de reportage voor de Dag van de Geestelijke Gezondheids zorg, vandaag, die het thema schizofre nie heeft. Doel is het schrikbeeld over schizofrenen te temperen. Dat doet Si mons als ervaringsdeskundige voor nieuwe medewerkers bij Emergis en binnenkort ook in een lesprogramma dat de GGD Zeeland opzet voor mid delbare scholen. „Schizofrenie is een natuurlijke aanleg die zich onder omstandigheden open baart. De kans op psychosen wordt be perkt door levenslange medicatie en door het besef dat je hebt van je ziekte. Daardoor kan je redelij k op eigen benen staan." Bij Simons openbaarde de ziekte zich op zijn 24ste tijdens zijn studie rechten en psychologie in Nijmegen. Hij kwam in een psychose, werd tweemaal opge nomen maar wist zich daar aan gedwongen opname te onttrekken. „Ik Fotograaf Peter Strating portretteert Job Simons (rechts) als schizofreniepatiënt. foto Willem Mieras ben niet dom. Ik kletste me er bij de rechterlijke toetsing gewoon uit." De derde maal in Goes ontkwam hij niet aan de kliniek: hij had iemand op straat bedreigd met een mes. „Ik heb geluk ge had. Die man diende geen aanklacht in en Emergis hield voet bij stuk om mij uit de politiecel mee te krijgen. Velen be landen wel in het justitieel circuit." Twee spuiten haldol, een zwaar anti- psychotisch middel, deden Simons in zien dat de stroom van waarlijk grootse ideeën en plannen die hem beving, maar waar nooit iets van terecht kwam, niets met realiteit van doen had. „Dat besef was er al een beetje. Daardoor bouwde de frustratie op. Je houdt het niet vol: zestig uur doorgaan op vijf uur slaap. Dat deed ik. Ik kon alles." Vier maanden bracht hij in de kliniek door. „Daarna lag ik acht maanden op bed. Van de eerste onder mijn vrienden, voelde ik me de laatste onder hen. Ik had immers als laatste door wat er met mij aan de hand was. Overigens heb ik al mijn vrienden nog." Strating zette Simons neer bij zij n sport ('volgende week de halve marathon in Amsterdam'), de badkamer ('persoon lijke verzorging is het eerste wat je kwijtraakt'), zijn 'deeltijdhond' die Si mons verzorgt met zijn ouders ('die helpt de structuur in mijn leven') en bij de briefjes. „Ikheb altijd overal briefjes waar ik dingen op schrijf. Het is een spoor van mijn psychose. Ik heb beslo ten dat het een onschuldige tic van me is. Wat ik opschrijf kan nog onzinnig zijn, buiten zinnen is het niet meer." De expositie is nog tot maandag te zien in Goes, daarna tot 25 oktober in Zie- rikzee. De foto's zijn vandaag ook te zien bij Emergis in Kloetinge bij de bij eenkomst 'Schrizofrenie; zo gek nog niet' van 13.00 tot 17.30 uur. door Aector Doorns MIDDELBURG - Officier van justitie A. Flikweert heeft giste ren bij de rechtbank in Middel burg tegen een 45-jarige inwo- Vlissinger voor dealen in cocaïne twee jaar cel geëist. De man werd 8 juli dit jaar in Vlissingen in de auto van zijn vriendin betrapt met bolletjes coke. Tijdens de doorzoeking van de woning werden nog meer bolletjes en bankbiljetten ter waarde van 3800 euro aange troffen. In totaal had hij zes gram aan harddrugs in bezit. Het dealen kwam aan licht in het kader van het onderzoek Schorpioen, waarbij mensen voor handel in verdovende mid delen en geweldsdelicten zijn opgepakt. Via observaties en telefoontaps stuitten rechercheurs op de ver dachte. Aanvankelijk ontkende hijLater gaf hij toe bolletjes co caïne te hebben verkocht. 0 vrouwen kochten bij hem ruil voor seks gaf ik ze coke" hij. De man is in 1999 vanuit Nederlandse Antillen naarï derland gekomen. Hij isft slaafd aan gokken en drugs ij vertelde in verdovende midó len te handelen om in zijne®, verslaving te kunnen voo® „Ik maakte zelf de bolletjes, kreeg tien euro voor een bo tje", vertelde de Vlissingen officier verzekerde dat het éi len over een lange periode lis plaats gevonden. Zelf verkla de hij een jaar te hebberige- aid. Volgens het Zeeuws Cs sultatiebureau voor Alcohol Drugs bestaat er een groteks op herhaling. Strafpleitste: Köller vroeg haar cliënt di een voorwaardelijke straf een werkstraf op te leggen,, officier kondigde nog een 05 nemingsvordering aan. De rechtbank doet 22 oktok uitspraak. Advertentie Hierbij uw joker voor de zegel- spaaractie van de PZC en Diergaarde Blijdorp. Tot en met 22 oktober treft u dagelijks een zegel aan in uw krant. Heeft u een tetter gemist? Dan kunt u deze joker inzetten om het woord OCEANIUM te vormen. De eerste zegelspaarkaart voor deze actie stond op 27 september in de PZC, de tweede zegel spaarkaart wordt op 11 oktober afgedrukt. Alleen originele spaar- zegels uit de krant op een originele spaarkaart zijn geldig. Kopieën worden niet geaccepteerd. Meer informatie over Blijdorp en de actie vindt u op www.diergaardeblijdorp.nl door Ernst Jan Rozendaal 7 MIDDELBURG - Antoine Mes (Middelburg, 1927) is voor het interview, dat plaatsvindt tus sen zijn schilderijen in de Kabi netten van de Vleeshal, vanuit Domburg naar Middelburg ge reden. Onderweg heeft hij ge zien hoe de boeren hun land hebben geploegd. „Dat is mijn onderwerp. Het land dat om de zoveel tijd verandert onder in vloed van de jaargetijden en de ingrepen van de boeren. Dat prachtige zwart van het ge ploegde land dat contrasteert met het extreme groen van de weide. Dat sla ik op in mijn hoofd en neem ik mee mijn ate lier in." In de Middelburgse Kabinetten van de Vleeshal is een keuze te zien van werk dat Mes de afge lopen twaalf jaar heeft ge maakt. De titel van de expositie geeft aan wat het uitgangspunt is voor al de schilderijen die daar hangen: Het Zeeuwse landschap. De Middelburgse schilder is zeer te spreken over de presen tatie van zijn werk. In totaal zijn vijftien schilderijen te zien plus drie kleine houten reliëfs, ver deeld over de drie Kabinetten. Mes: „Hier wordt mijn werk recht gedaan. Rutger Wolfson is bij mij thuis geweest. We hebben toen afgesproken dat ik een stuk of twintig werken zou aanleve ren, waaruit hij zou kiezen. Aan de manier waarop het werk is opgehangen, kun je zien dat hij het door heeft. In de eerste zaal is de link met de realiteit nog te zien. Voor mij is het werk in de achterste zaal ook de realiteit, maar ik zou me kunnen voor stellen dat een buitenstaander dat niet meer waarneemt. Wolf son heeft het zo opgehangen dat je de ontwikkeling in mijn werk kunt volgen en dus ook begrijpt dat de laatste, meest abstracte werken gebaseerd zijn op het Zeeuwse landschap. Hij heeft dat gezien zonder een toelich ting van mij. Daaruit blijkt dat hij een echte kijker is." 8 ■DM Antoine Mes bij een van zijn schilderijen in de Kabinetten van de Vleeshal. foto Lex de Meester Dat kan Mes waarderen, want zelf is hij dat ook. Zijn schilde rijen ontstaan op basis van waarneming van het landschap. Zijn composities zijn uit dui zenden herkenbaar. Een hoge horizon, vaak gevormd door een dijk met al dan niet een rij bo men daarop. Daaronder het uitgestrekte Zeeuwse landschap, door slo ten, wegen of dijken in recht hoeken opgedeeld. Mes heeft dat landschap vereenvoudigd weergegeven, waardoor de na druk komt te liggen op de com positie, zijn verfstreek en zijn kleurgebruik. „Kijken gaat sa men met redeneren", legt hij uit. „Als ik aan de rand van zo'n ak ker sta, pak ik de weidsheid op. Een bomenrij kan bij mij één verfstreep worden. Daardoor komt de nadruk te liggen op de techniek van het schilderen, op de materie, terwijl het toch ook die bomenrij blijft die ik gezien heb." Elke ingreep in het landschap inspireert de schilder. „Ik vind het werk van de boeren zo mooi. Gaan ze oogsten, dan zie je het landschap van kleur verande ren. Ploegen ze dan zie je het weer anders worden. Die veran derlijkheid, daar werk ik mee. Zonder de boeren had ik niks gekund. Zij maken de composi ties, ik signaleer de composi ties." Mes geeft de boeren iets te veel eer, want de expositie laat juist zien dat hij geen kant en klaar plaatje meeneemt naar zijn ate lier, maar dat hij juist het zijne toevoegt aan de composities. Hij erkent dat. „Een horizontaal lijntje in het landschap kan in mijn ogen vragen om een verti caal lijntje, dat ik dan ook toe voeg. Dat is een visueel spelletje dat ik speel in mijn atelier door lang naar die werken te kijken. Het is een proces van wikken en wegen. Ik kan dagen bezig zijn met een bomenrij op een dijk omdat ik zoek naar een even wicht met een donker kleurvlak elders op het schilderij. Met kleur is dat hetzelfde. Ik kan de kleur van een stoppelveld in mijn hoofd hebben. Die kleur probeer ik op het doek te vinden. Laten we zeggen dat het geel is. Maar als ik dat combineer met zwart, dan heb ik een geel nodig dat daarmee in evenwicht is. Ik kan dan wel denken dat die kleur in overeenstemming is met de werkelijkheid, maar als ik het zou gaan controleren, blijkt het helemaal niet meer te kloppen." Binnen de beperkingen die hij zichzelf oplegt, wil Mes blijven experimenteren. „Je kunt jezelf wel herhalen, maar dat vind ik niet interessant. Ik streef een ontwikkeling na. Ik hoef het volk niet te tonen dat ik het kan. Dat weet ik onderhand wel." Dus werkt Mes de ene keer aan de structuur van zijn verf, of concentreert hij zich de andere keer op de kleur. Dat laatste heeft hij gedaan bij het recent ste werk dat in de Kabinetten wordt getoond. Het landschap is daar gereduceerd tot strakke, geometrische vormen en gelijk matig geschilderde kleurvlak ken. Omdat vorm en verf bewust zijn vereenvoudigd - wat het componeren overigens alleen maar moeilijker maakt - moet de kleur leven brengen in het schilderij. „Deze schilderijen eisen niet meer van de bezoeker dat hij gaat zoeken naar het landschap. Het werk hangt hier op zijn eigen merites. Je kunt het mooi vinden zonder dat je weet dat het is geïnspireerd op een landschap." Dat roept de vraag op of Mes nog wel het landschap moet zien om zijn schilderijen te kunnen ma ken. „Nog steeds is het zo dat ik door het landschap rij en dan een inval kan krijgen die me ver der helpt met een schilderij waarin ik was vastgelopen. Aan de andere kant zitten alle facet ten van het landschap zo in mijn hoofd, dat ik wed dat ik het zon der ook wel kan. Als ze mij mor gen in het gevang stoppen, is dat niet het einde van mijn schilder kunst." Expositie: Antoine Mes: Het Zeeuw selandschap, t/m 30 november in De Kabinetten van de Vleeshal, open di t/m zo van 13.00-17.00 uur. Zater dag 29 november geeft Mes een toe lichting.Aanvang: 15.00 uur. door Anita Tournois SLUIS - Joost Heeren exposeert ingekleurde tekeningen: pano rama's, vogelvluchten en drie dimensionale plattegronden in inkt met aquarel. Tentoonge stelde schilderijen van Marten Postma zijn vervaardigd in ei- tempera. Het werk van beide kunstenaars spreekt tot de ver beelding en getuigt van vak manschap. Een kunstzinnige ontmoeting van twee vrienden, te bezichtigen in de Raadskel der van het stadhuis van Sluis. Postma is Rotterdammer van geboorte, Heerens wieg stond in Middelburg. Nu wonen ze alle bei al geruime tijd in Zeeuws- Vlaanderen, in Aardenburg. Beide kunstenaars volgden een opleiding schilderen aan de kunstacademie Minerva in Gro ningen. In die tijd reeds ont stond hun vriendschap die zij al die j aren koesterden en nu expo seren ze samen in de raadskel der. Ook al is hun werk verschillend - Heeren koos steeds meer voor de grafische kant, het teken werk - toch zijn de overeenkom sten opmerkelijk. De rust die uitgaat van beider werk, het ge bruik van zachte maar toch sprekende tinten en het geduld en vakmanschap waarmee het vervaardigd is. Werk dat tot de verbeelding spreekt en uitdaagt tot een nadere beschouwing. In de plattegronden van Heeren kan men, indien gewenst, op zoektocht, naar gekende plekjes in het rondomliggende land schap of in de bebouwde kom. Groentonen refereren aan het landschapsgroen van weiden en bomen. Een rode baksteenkleur wordt, heel toepasselijk, ge bruikt voor daken van huizen, torens en kerken, hoofdzakelijk verwerkt in aquarel. Details worden uitgewerkt met inkt. Soms op zichzelf toegepast in een werk als Wassenaar, een stadszicht in gewassen inkt. Heel fijntjes en precies wordt elk gewenst lijntje weergege ven, niet zozeer wetmatig, maar bijzonder speels. Heeren is de laatste jaren vooral in de ban van het perspectief en geeft dit weer op een eigenzinni ge manier. Elke plaats is ver schillend en vraagt om een an dere benadering, een andere manier van kijken. 'Virtual rea lity op het platte vlak', noemt hij zijn werken zelf, vervaardigd in zijn studio mobile in Draaibrug, met als belangrijkste attributen pen en papier, aquarelverf en penseel. Yzendijke, enig op de wereld, een cirkelvormige plat tegrond van het huidige IJzen- dijke, Zomergem, of De wereld op zijn kop, een plattegrond van Damme zijn dergelijke tekenin gen die in de raadskelder te be zichtigen zijn. Tot een project rond de rivier de Westerschelde behoren de wer ken De wrakkenkaart en Le source de l'Escaut. Bijzonder is Het nieuw Millennium in de provincie Zeeland, een penteke ning waarop bijzonder veel te ontdekken valt; men herkent toonaangevende bouwsels als de Lange Jan en de Abdij, de Westerscheldetunnel naast de veerboot koningin Beatrix, de kerncentrale Borssele, maar ook windmolens, en natuurlijk de componenten zee en land, Zeeland dus. Behalve als vrij kunstenaar werkt Heeren regel matig in opdracht. Hij maakte onder andere een panorama van zijn geboortestad Middelburg. Maar niet alleen in Nederland, ook van België, Denemarken en Duitsland, het land waar hij en kele jaren verbleef, krijgt hij te kenopdrachten, bijvoorbeeld van de stad Düsseldorf. Postma doet het eerste gedeelte van zijn naam eer aan wat naast zijn kunstenaarsbesta! werkt hij als postbode. Eenb: zondere ervaring, vastgelegd: een zelfportret, getiteld ft Postbode. Een schilderij ook een gedicht, dat in het schil derij verwerkt is en dat aangee" dat een postbode na gedanez) ken, altijd weer achterblijft» lege handen. Fraaie portretten zijn De tijd, een portret van zijn vries Joost Heeren, die van een bor, spaghetti smult en van Sjo> voorheen slager te IJzendijkt Schepen op de rede, In het votf bijgaan, De caissière, What's girl like you doing in a place lb this en Vier stenen en een otigi wisheid zijn titels van ande: intrigerende werken, die elk 0; zich een verhaal vertellen. M ma legt uit: „schilderijen dj beelden, die men wil beware: maar waarvoor men de werke lijkheid liegt om het beeld fraai mogelijk te maken. Et beeld dat meestal toch over ie: anders gaat dan wat er werke lijk was. Postma is naast schil der ook graficus, te zien in he werk Boekdruk, waarin hij »f als op zijn schilderijen meerden lagen tekst over elkaar drukte: speelt met structuur en ritme. Naast deze fraaie duo-exposit hebben beide kunstenaars al ve le solo- en groepstentoonstel lingen op hun naam staan. Tentoonstelling t/m 2 november' de Raadskelder van stadhuis markt, Sluis. Openingstijden: dag. behalve do vr. van 14.00 17.00 uur KLOETINGE - Het vocaal en semble Musica Cordis ge(l tweemaal een concert. Vandaal (vrij dag) is het eerste in de Geer teskerk in Kloetinge en morgen (zaterdag) het tweede in Koorkerk in Middelburg. Het ensemble staat onder 'el ding van Hans Smout en er ww den werken uitgevoerd 1,3 Rheinberger, Tavener, Men delssohn en Part. Medewerking aan het orgel verleent Wilmer Jong. Beide concerten beginnen 0 20.00 uur. Het nieuwe millennium in de provincie Zeeland. Pentekening van Joost Heeren

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 38