PZC Europees denken op Transport Show 'Je denkt dat zo'n ding eeuwig doorrijdt' Nissan pakt uit met de wereldprimeur Kubistar, een compacte besteller onder de Pri mastar en Interstar. Een bedrijf in Hardinxveld, Industrial Control Sys tems, heeft een boordcomputer met een geïnte greerd navigatiesysteem. Op die manier is het niet nodig extra apparatuur te installeren. Die boordcomputer kan het brandstofverbruik minutieus meten, samen met de ritregistratie. En voor transportbedrijven is dat ideaal om ritten compleet te kunnen nacalculeren, aldus ICS. 25 Malaise treft alleen trucks vrijdag 10 oktober 2003 ^In Amsterdam wordt van 17 tot en met 25 oktober de European Road Transport Show [gehouden. Het is de vertrouwde Bedrijfsauto- RAI, maar deze keer met meer exposanten dan ooit. Zelfs de persconferentie was in het Engels. The European Road Transport Show 2003 Top 20* verkoop bedrijfsauto's Alcoa kiest voor rond Nissan vindt vierkant beter Hulpje bij nacalculatie Lading aan de wandel Ginaf klaar voor stad en land De redactie van Auto vroeg kleine onderne mers naar hun bedrijfsauto en hoe die bevalt. En? Lang niet iedereen hoeft een nieuwe. Suggestie voor Jhonny Camera helpt dode hoek om zeep Volvo houdt zelf afstand Trailer van kunststof Een nieuwe? Een nieuwe? Een nieuwe? Volgende week in Auto: Suggestie voor Saskia: Suggestie voor Wil: I Ml ■■BhMHI Door Rien van der Steen Het is de 27ste ten toonstelling van bedrijfswagens die op stapel staat in de RAI. Het is tevens de eerste keer dat de or ganisatie zich niet laat dwars bomen door andere evenemen- ten in Europa. Voortaan is elk oneven jaar in i oktober de bedrijfswagenten- toonstelling in Amsterdam, in de even jaren is de beurt aan Hannover, in september. En de concurrentie van de Duitsers met hun giga-autoindustrie is natuurlijk enorm. Deze keer zijn in Amsterdam 1 dus 271 exposanten van de par tij: alle truckmerken, bestelwa gens, maar ook alles wat ge trokken materieel, onderdelen en componenten maakt of le vert. De tentoonstelling biedt een min of meer compleet overzicht van logistieke en dis tributieoplossingen over de weg. Dankzij het grote aantal inschrijvingen wordt de show heel internationaal, vandaar dat trotse European Road Trans port Show 2003. Nederland doet het op vracht- wagengebied helemaal niet slecht, want buiten DAF bouwt het Zweedse Scania hier vrachtwagens (in Meppel) en zijn de firma's Ginaf en Ter- berg in de weer met speciale vrachtauto's. In ons land zullen vanaf vol gend jaar proeven met langere en zwaardere combinaties voortgezet worden. Die combi naties zijn zo'n 25 meter lang en wegen zestig ton. Ter verge lijking: een normale combina tie meet 18 tot 21 meter en maximaal vijftig ton. Grotere vrachtwagens sparen brandstof en hebben opgeteld minder plek nodig op de weg. Ook zijn ze voordeliger als in Duitsland mogelijk volgend jaar al de tol heffing wordt ingevoerd. Duitsland, en later Oostenrijk, gaat voor vrachtwagens 12,4 eurocent per kilometer aan tol heffen. Hogere transportkosten dus, waarvan de rekening uit eindelijk op het bordje van de 3. Renault 6734 4. General Motors 5954 consument komt. Zo'n tolsys- teem op de Autobahnen is een voorbeeld van eenzijdig hande len, vindt drs. R. Sinke, direc teur van Pon's Automobielhan del en voorzitter van het ten toonstellingscomité. Europees denken Politici en overheden zouden meer over de grenzen van hun eigen land moeten kijken, meent hij. Zeker Nederland is immers belangrijk als trans port- en distributieland, en dat zou de politiek zich beter moe ten realiseren. De RAI vindt een tolheffing best redelijk, maar alleen als die Europees wordt opgelegd, in alleen in ruil voor brandstofaccijnzen en andere belastingen. De RAI rekent op minstens 200.000 bezoekers. The European Road Transport Show, 17 t/m 25 oktober, RAI Amsterdam. Openingstijden: werkdagen 11.00 tot 22.00 uur, zaterdag en zondag 10.00 tot 17.00 uur. Toegangsprijs 16 euro, t/m 11 jaar (onder geleide) 10 euro. Er rijden gratis pendelbussen van en naar de parkeerterreinen Internet: www.roadtransportshow.nl 2. Mercedes-Benz 7292 I.Volkswagen 9045 20. Mazda 65 - 19. Daihatsu 70 18.SsangYong 241 17. Mitsubishi 592 16.Kia 697- 15. Land Rover 721- 5. Ford 5758 6.Peugeot 4908 7. Citroen 3986 8. Fiat 2396 9. Nissan 1447 10. Toyota 1416 11.Hyundai 1363 12. Iveco 1119 13. Seat 1067 14. Chrysler/Jeep 1003 Aluminiumfabrikant Alcoa laat in Amsterdam voor het eerst zijn Super Single wielen van gesmeed alu minium zien. Het wiel vervangt twee wielen die nor maal op de trekas van een truck moeten. Het Alcoa- exemplaar weegt maar 33 kilo, terwijl twee stalen wie len anders negentig kilo in de schaal leggen. Het wiel is geschikt voor montage van bandenspanningscontrole en steunringen, waardoor de truck met een lekke band even kan doorrijden. r Van januari t/m augustus 2003, in Nederland Aan de economische malaise lijkt de auto-industrie zich enigszins te onttrekken. De verkoop van 81.000 bestelau to's vorig jaar is lager dan in topjaar 1999, toen er 99.000 werden verkocht. Maar op de lange termijn is die terugval niet in verhouding met die van de economische groei. Ook het Volkswagenbusje blijkt een begrip. Er werden er vorig jaar 15.400 van verkocht en in de eerste acht maanden van dit jaar ruim 9000. Er rij den nu 155.000 bestelauto's van VW door het land. Bij de vrachtauto's, boven de 3,5 ton, is wel een terugval zichtbaar. Vorig jaar werden er in ons land 13.600 verkocht, bijna een kwart minder dan in 1998. Boven de zes ton hand haaft DAF zijn hegemonie, met een marktaandeel van rond de dertig procent. Nissans nieuwe kleine besteller heet Kubistar. Studiemodel Beeline van Nissan. Ook de Beeline valt op, een studiemodel met sterke kubusvorm, die eerder in Tokyo al te kijk stond. Chauffeur en passagier maken ge bruik van een handig inloopsysteem en er kan bijvoorbeeld een laptop in het dashboard gezet wor den. De Kubistar kost met 1.2 motor 8.458 euro, de die sel is bijna duizend euro duurder. Trailerbouwer Knapen uit Deurne demonstreert op de RAI uitgebreid zijn oplegger Cargo Walk. De trailer heeft een hydraulisch schuifvloersysteem voor laden en lossen. De chauffeur kan op commando dankzij slim schuivende vloerbalken de lading laten 'uitwandelen'. De Cargo Walk lost zo in minder dan zes minuten. Dankzij opendraaiende zijwanden zijn allerlei soorten vracht of delen daarvan te laden en te lossen. Het bedrijf won er de Britse Trailer of the Yearprijs mee. De vloer zelf wordt gemaakt door het Coevordense Cargo Floor. Door Joop van der Pol Jhonny van Beek (36), siersmederij Piaggio Ape, tweetakt bouwjaar 2003, 10.000 km per jaar Ik heb geen rijbewijs, maar dat is niet erg, want met dit wagentje kan ik alle kanten op. Vespacar noe men ze zo'n ding. In Italië stikt het er van, maar hier heeft zo'n wagentje waarschijnlijk niet genoeg status of zo. Ik laad er met gemak 750 kilo ijzer werk op. Ik rij een week voor 15 euro aan mengsmering. Deze heb ik sinds een half jaar, kostte iets van 7000 eu ro. Je zou het niet zeggen, maar de laadbak is ook verlengd. Hiervóór heb ik een witte gehad, maar die had een gesloten bak en dan ben je toch be perkter. Ik rij er ook privé mee. Pas als het meer dan honderd kilometer is, pak ik de trein." Een nieuwe? „Nee, ik hoef niks anders. Als ik een rijbewijs zou hebben, dan kocht ik waarschijnlijk toch maar ouwe rom mel, een antieke Chevrolet Pickup of zo. Zo zit ik nu eenmaal in elkaar." I x b x h: 5 41 x 1.82 x 1.90 m laadbak I x b: 2 86 x 1 73 m laadvermogen: 1 552 kilo prijs: v a 15.995 euro ex btw Hyundai H200 Pickup long •v-'A Van Gin- kel Au- tofabriek uit Veenendaal, Ginaf, toont in Amster dam de C2121N. De truck is be doeld voor stadsvervoer en heeft daarom be halve vijftien ton laadver mogen een korte wielbasis. Speciaal voor brandweer, berging, bosbouw, leger en rampenbestrijders heeft Gin af Trucks een nieuw 4x4 chassis ontwikkeld, met onaf hankelijke wielophanging. Deze X2222 SP is uitgerust met een DAF CF85 cabine en een 530 pk motor. De wendbare Ginaf voor de stad. Orlaco Products heeft een camera ontwikkeld die niet alleen rechts naast, maar ook vóór het voertuig kijkt. Als in Europa de nieuwe eis van spiegels en lage zijruiten actueel wordt, kan dit systeem de gevaarlijke dode hoek vrijwel uitbannen. In Nederland is sinds 1 ja nuari een blinde-hoekspiegel verplicht. Er zijn initiatie ven om bij wegrestaurants plekken te reserveren waar bestuurders de spiegels kunnen afstellen. Bij Volvo staat een nieuwe FH16, met 550 of 610 pk en comfortcabine. De zescilinder 16 liter lijnmotor heeft vier kleppen per cilinder en pompverstuivers. Vol vo toont zijn intelligente cruise control, die zelf afstand houdt tot de voorligger, waarbij de truck automatisch accelereert of afremt. Aardig is ook het elektronische stabiliteitssysteem dat het kantelen van de truck voor komt. Een oplegger van composietmateriaal was nog nooit vertoond. De oplegger van Composttrailer NV kan bijna honderd kubieke meter vervoeren en weegt zes duizend kilogram. Het chassis, de beweegbare bodem en de bovenbouw zijn van kunststof. De oplegger is volgens de leverancier eenvoudig te repareren. Hij is vooral ge schikt voor het transport van groenafval, compost en bij voorbeeld houtkrullen. Tiny van de Sande (48), installatiebedrijf Mitsubishi L300 2.5D, bouwjaar 1990, 20.000 km per jaar Eerst ruilde ik mijn bus el ke twee jaar in. Toen de ze aan de beurt was, ging ik een bedrijfshal bouwen en vond ik het zonde om in die bouwput een nieuwe auto neer te zetten. Ik ben dus door blij ven rijden, maar dan ontdek je °p zeker moment dat je er geen cent meer voor terug krijgt. Daarom besloot ik deze helemaal op te rijden. Per jaar heb ik nog geen 250 euro on kosten, terwijl hij toch al tweeënhalve ton heeft gelopen. Hij zit vol gereedschap en on derdelen, en dan komt er soms nog duizend kilo aan dakleer bij. Het is maar goed dat-ie zel den op de garagebrug hoeft; die krijgt hem amper om hoog." „Ik heb 'ns een paar dagen in zo'n Mercedes Sprinter gere den, maar je komt vaak op bouwlocaties en daar kun je met zo'n bakbeest niks doen. Ik zou wel 'n iets grotere wil len. Maar niet te hoog, want dan moet je te veel klimmen om bij je leidingen en pijpen op het dak te kunnen." Saskia Broers (27), bloemboutique Citroen Jumpy diesel bouwjaar 1996, 25.000 km per jaar Ik heb hem nu vier jaar, tweedehands gekocht. Het is best moeilijk om aan een goede gebruikte bedrijfsauto te komen. We gebruiken hem vooral voor ritten naar de groothandel, en om te bezor gen natuurlijk. Hij rijdt hart stikke fijn, al heb ik er wel veel onderhoudskosten aan gehad. Maar ja, je denkt dat zo'n ding eeuwig rijdt en dat kan nu een maal niet. Om de ruimte goed te benutten hebben we er spe ciale banken in gebouwd die je makkelijk kunt verwijde ren." „Geen plannen. Als ik een an dere zou nemen, zou-ie zeker niet kleiner mogen. Ook moet- ie achterdeuren hebben, en geen openslaande klep, want dat is lastig als je met je armen vol bloemen staat." Wil van Gaal (42), timmerwerken Ford Transit Duratorq Diesel bouwjaar 2001, 25 000 km per jaar Met deze Transit ben ik perfect gelukkig. Het is een dubbelcabine en boven dien is hij verhoogd en ver laagd. Ik ken geen andere bus die zo veel ruimte biedt, ook voor mijn twee kinderen ach terin. Zwaar timmerhout leg ik gewoon op het dak; hoog ja, maar met mijn lengte is dat geen probleem. Ik heb airco en zelfs voorruitverwarming. Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat-ie nogal stui tert als hij leeg is. Daarom wil de ik ook luchtvering, maar dat kon niet in combinatie met abs." „Elke twee jaar ruil ik in, en voor zo ver ik nu kan overzien wordt het weer een Ford. De service is goed en hij bevalt me prima. Maar zo'n Renault Tra- fic vind ik ook wel sportief." Kennismaking: de nieuwe Volkswagen Golf Special: Land Rover voor beginners Oude liefde: IJs in je ooghoeken op de Zündapp I x b x h basis: 4.74 x 1.90 x 1.90 m idem laadruim: 2.38 x 1.68 x 1.34 m laadvermogen: 980 kg basisprijs: 17.950 euro ex btw Suggestie voor Tiny: Mercedes Vito 109 CDi Ford Transit connect I x b x h basis: 4.82 x 1.80 x 1.83 m idem laadruim: 1.50 x 1.49 x 1.27 m laadvermogen: 625 kilo prijs: va. 9.995 euro ex btw I x b x h basis: 4.78 x 1 90 x 1.97 m idem laadruim: 2.42 x 1.62 x 1.39 laadvermogen: 1025 kilo prijs: v.a. 14.725 euro ex btw (*varianten: Opel Movano, Nissan Primastar) Renault Trafic dCi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25