PZC
Europees denken op
Transport Show
'Je denkt dat zo'n ding eeuwig doorrijdt'
Nissan pakt uit met
de wereldprimeur
Kubistar, een compacte
besteller onder de Pri
mastar en Interstar.
Een bedrijf in Hardinxveld, Industrial Control Sys
tems, heeft een boordcomputer met een geïnte
greerd navigatiesysteem. Op die manier is het niet nodig
extra apparatuur te installeren. Die boordcomputer kan
het brandstofverbruik minutieus meten, samen met de
ritregistratie. En voor transportbedrijven is dat ideaal
om ritten compleet te kunnen nacalculeren, aldus ICS.
25
Malaise treft alleen trucks
vrijdag 10 oktober 2003
^In Amsterdam wordt van 17 tot en met 25
oktober de European Road Transport Show
[gehouden. Het is de vertrouwde Bedrijfsauto-
RAI, maar deze keer met meer exposanten
dan ooit. Zelfs de persconferentie was in het
Engels.
The European
Road Transport
Show 2003
Top 20* verkoop bedrijfsauto's
Alcoa kiest voor rond
Nissan vindt vierkant beter
Hulpje bij nacalculatie
Lading aan de wandel
Ginaf klaar voor stad en land
De redactie van Auto vroeg kleine onderne
mers naar hun bedrijfsauto en hoe die bevalt.
En? Lang niet iedereen hoeft een nieuwe.
Suggestie voor Jhonny
Camera helpt dode hoek om zeep
Volvo houdt zelf afstand
Trailer van kunststof
Een nieuwe?
Een nieuwe?
Een nieuwe?
Volgende week in Auto:
Suggestie voor Saskia:
Suggestie voor Wil:
I
Ml
■■BhMHI
Door Rien van der Steen
Het is de 27ste ten
toonstelling van
bedrijfswagens
die op stapel staat
in de RAI. Het is
tevens de eerste keer dat de or
ganisatie zich niet laat dwars
bomen door andere evenemen-
ten in Europa.
Voortaan is elk oneven jaar in
i oktober de bedrijfswagenten-
toonstelling in Amsterdam, in
de even jaren is de beurt aan
Hannover, in september. En de
concurrentie van de Duitsers
met hun giga-autoindustrie is
natuurlijk enorm.
Deze keer zijn in Amsterdam
1 dus 271 exposanten van de par
tij: alle truckmerken, bestelwa
gens, maar ook alles wat ge
trokken materieel, onderdelen
en componenten maakt of le
vert. De tentoonstelling biedt
een min of meer compleet
overzicht van logistieke en dis
tributieoplossingen over de
weg. Dankzij het grote aantal
inschrijvingen wordt de show
heel internationaal, vandaar
dat trotse European Road Trans
port Show 2003.
Nederland doet het op vracht-
wagengebied helemaal niet
slecht, want buiten DAF bouwt
het Zweedse Scania hier
vrachtwagens (in Meppel) en
zijn de firma's Ginaf en Ter-
berg in de weer met speciale
vrachtauto's.
In ons land zullen vanaf vol
gend jaar proeven met langere
en zwaardere combinaties
voortgezet worden. Die combi
naties zijn zo'n 25 meter lang
en wegen zestig ton. Ter verge
lijking: een normale combina
tie meet 18 tot 21 meter en
maximaal vijftig ton. Grotere
vrachtwagens sparen brandstof
en hebben opgeteld minder
plek nodig op de weg. Ook zijn
ze voordeliger als in Duitsland
mogelijk volgend jaar al de tol
heffing wordt ingevoerd.
Duitsland, en later Oostenrijk,
gaat voor vrachtwagens 12,4
eurocent per kilometer aan tol
heffen. Hogere transportkosten
dus, waarvan de rekening uit
eindelijk op het bordje van de
3. Renault 6734 4. General Motors 5954
consument komt. Zo'n tolsys-
teem op de Autobahnen is een
voorbeeld van eenzijdig hande
len, vindt drs. R. Sinke, direc
teur van Pon's Automobielhan
del en voorzitter van het ten
toonstellingscomité.
Europees denken
Politici en overheden zouden
meer over de grenzen van hun
eigen land moeten kijken,
meent hij. Zeker Nederland is
immers belangrijk als trans
port- en distributieland, en dat
zou de politiek zich beter moe
ten realiseren. De RAI vindt
een tolheffing best redelijk,
maar alleen als die Europees
wordt opgelegd, in alleen in
ruil voor brandstofaccijnzen en
andere belastingen.
De RAI rekent op minstens
200.000 bezoekers.
The European Road Transport Show,
17 t/m 25 oktober, RAI Amsterdam.
Openingstijden: werkdagen 11.00 tot
22.00 uur, zaterdag en zondag 10.00
tot 17.00 uur. Toegangsprijs 16 euro,
t/m 11 jaar (onder geleide) 10 euro.
Er rijden gratis pendelbussen van en
naar de parkeerterreinen
Internet: www.roadtransportshow.nl
2. Mercedes-Benz 7292
I.Volkswagen 9045
20. Mazda 65 -
19. Daihatsu 70
18.SsangYong 241
17. Mitsubishi 592
16.Kia 697-
15. Land Rover 721-
5. Ford 5758
6.Peugeot 4908
7. Citroen 3986
8. Fiat 2396
9. Nissan 1447
10. Toyota 1416
11.Hyundai 1363
12. Iveco 1119
13. Seat 1067
14. Chrysler/Jeep 1003
Aluminiumfabrikant Alcoa laat in Amsterdam voor
het eerst zijn Super Single wielen van gesmeed alu
minium zien. Het wiel vervangt twee wielen die nor
maal op de trekas van een truck moeten. Het Alcoa-
exemplaar weegt maar 33 kilo, terwijl twee stalen wie
len anders negentig kilo in de schaal leggen. Het wiel is
geschikt voor montage van bandenspanningscontrole en
steunringen, waardoor de truck met een lekke band
even kan doorrijden.
r Van januari t/m augustus 2003, in Nederland
Aan de economische malaise
lijkt de auto-industrie zich
enigszins te onttrekken. De
verkoop van 81.000 bestelau
to's vorig jaar is lager dan in
topjaar 1999, toen er 99.000
werden verkocht. Maar op de
lange termijn is die terugval
niet in verhouding met die van
de economische groei.
Ook het Volkswagenbusje
blijkt een begrip. Er werden er
vorig jaar 15.400 van verkocht
en in de eerste acht maanden
van dit jaar ruim 9000. Er rij
den nu 155.000 bestelauto's
van VW door het land.
Bij de vrachtauto's, boven de
3,5 ton, is wel een terugval
zichtbaar. Vorig jaar werden er
in ons land 13.600 verkocht,
bijna een kwart minder dan in
1998. Boven de zes ton hand
haaft DAF zijn hegemonie, met
een marktaandeel van rond de
dertig procent.
Nissans nieuwe kleine besteller
heet Kubistar.
Studiemodel Beeline van Nissan.
Ook de Beeline valt op,
een studiemodel met
sterke kubusvorm, die
eerder in Tokyo al te
kijk stond. Chauffeur
en passagier maken ge
bruik van een handig
inloopsysteem en er
kan bijvoorbeeld een laptop in het dashboard gezet wor
den. De Kubistar kost met 1.2 motor 8.458 euro, de die
sel is bijna duizend euro duurder.
Trailerbouwer Knapen uit Deurne demonstreert op de
RAI uitgebreid zijn oplegger Cargo Walk. De trailer
heeft een hydraulisch schuifvloersysteem voor laden en
lossen. De chauffeur kan op commando dankzij slim
schuivende vloerbalken de lading laten 'uitwandelen'.
De Cargo Walk lost zo in minder dan zes minuten.
Dankzij opendraaiende zijwanden zijn allerlei soorten
vracht of delen daarvan te laden en te lossen. Het bedrijf
won er de Britse Trailer of the Yearprijs mee. De vloer
zelf wordt gemaakt door het Coevordense Cargo Floor.
Door Joop van der Pol
Jhonny van Beek (36),
siersmederij
Piaggio Ape, tweetakt
bouwjaar 2003,
10.000 km per jaar
Ik heb geen rijbewijs, maar dat is
niet erg, want met dit wagentje
kan ik alle kanten op. Vespacar noe
men ze zo'n ding. In Italië stikt het er
van, maar hier heeft zo'n wagentje
waarschijnlijk niet genoeg status of zo.
Ik laad er met gemak 750 kilo ijzer
werk op. Ik rij een week voor 15 euro
aan mengsmering. Deze heb ik sinds
een half jaar, kostte iets van 7000 eu
ro. Je zou het niet zeggen, maar de
laadbak is ook verlengd. Hiervóór heb
ik een witte gehad, maar die had een
gesloten bak en dan ben je toch be
perkter. Ik rij er ook privé mee. Pas als
het meer dan honderd kilometer is,
pak ik de trein."
Een nieuwe?
„Nee, ik hoef niks anders. Als ik een
rijbewijs zou hebben, dan kocht ik
waarschijnlijk toch maar ouwe rom
mel, een antieke Chevrolet Pickup of
zo. Zo zit ik nu eenmaal in elkaar."
I x b x h: 5 41 x 1.82 x 1.90 m
laadbak I x b: 2 86 x 1 73 m
laadvermogen: 1 552 kilo
prijs: v a 15.995 euro ex btw
Hyundai H200 Pickup long
•v-'A
Van Gin-
kel Au-
tofabriek uit
Veenendaal,
Ginaf, toont
in Amster
dam de
C2121N. De
truck is be
doeld voor
stadsvervoer
en heeft
daarom be
halve vijftien
ton laadver
mogen een korte wielbasis. Speciaal voor brandweer,
berging, bosbouw, leger en rampenbestrijders heeft Gin
af Trucks een nieuw 4x4 chassis ontwikkeld, met onaf
hankelijke wielophanging. Deze X2222 SP is uitgerust
met een DAF CF85 cabine en een 530 pk motor.
De wendbare Ginaf voor de stad.
Orlaco Products heeft een camera ontwikkeld die
niet alleen rechts naast, maar ook vóór het voertuig
kijkt. Als in Europa de nieuwe eis van spiegels en lage
zijruiten actueel wordt, kan dit systeem de gevaarlijke
dode hoek vrijwel uitbannen. In Nederland is sinds 1 ja
nuari een blinde-hoekspiegel verplicht. Er zijn initiatie
ven om bij wegrestaurants plekken te reserveren waar
bestuurders de spiegels kunnen afstellen.
Bij Volvo staat een nieuwe FH16, met 550 of 610 pk
en comfortcabine. De zescilinder 16 liter lijnmotor
heeft vier kleppen per cilinder en pompverstuivers. Vol
vo toont zijn intelligente cruise control, die zelf afstand
houdt tot de voorligger, waarbij de truck automatisch
accelereert of afremt. Aardig is ook het elektronische
stabiliteitssysteem dat het kantelen van de truck voor
komt.
Een oplegger van composietmateriaal was nog nooit
vertoond. De oplegger van Composttrailer NV kan
bijna honderd kubieke meter vervoeren en weegt zes
duizend kilogram. Het chassis, de beweegbare bodem en
de bovenbouw zijn van kunststof. De oplegger is volgens
de leverancier eenvoudig te repareren. Hij is vooral ge
schikt voor het transport van groenafval, compost en bij
voorbeeld houtkrullen.
Tiny van de Sande (48),
installatiebedrijf
Mitsubishi L300 2.5D,
bouwjaar 1990,
20.000 km per jaar
Eerst ruilde ik mijn bus el
ke twee jaar in. Toen de
ze aan de beurt was, ging ik
een bedrijfshal bouwen en
vond ik het zonde om in die
bouwput een nieuwe auto neer
te zetten. Ik ben dus door blij
ven rijden, maar dan ontdek je
°p zeker moment dat je er
geen cent meer voor terug
krijgt. Daarom besloot ik deze
helemaal op te rijden. Per jaar
heb ik nog geen 250 euro on
kosten, terwijl hij toch al
tweeënhalve ton heeft gelopen.
Hij zit vol gereedschap en on
derdelen, en dan komt er soms
nog duizend kilo aan dakleer
bij. Het is maar goed dat-ie zel
den op de garagebrug hoeft;
die krijgt hem amper om
hoog."
„Ik heb 'ns een paar dagen in
zo'n Mercedes Sprinter gere
den, maar je komt vaak op
bouwlocaties en daar kun je
met zo'n bakbeest niks doen.
Ik zou wel 'n iets grotere wil
len. Maar niet te hoog, want
dan moet je te veel klimmen
om bij je leidingen en pijpen
op het dak te kunnen."
Saskia Broers (27),
bloemboutique
Citroen Jumpy diesel
bouwjaar 1996,
25.000 km per jaar
Ik heb hem nu vier jaar,
tweedehands gekocht. Het
is best moeilijk om aan een
goede gebruikte bedrijfsauto te
komen. We gebruiken hem
vooral voor ritten naar de
groothandel, en om te bezor
gen natuurlijk. Hij rijdt hart
stikke fijn, al heb ik er wel veel
onderhoudskosten aan gehad.
Maar ja, je denkt dat zo'n ding
eeuwig rijdt en dat kan nu een
maal niet. Om de ruimte goed
te benutten hebben we er spe
ciale banken in gebouwd die
je makkelijk kunt verwijde
ren."
„Geen plannen. Als ik een an
dere zou nemen, zou-ie zeker
niet kleiner mogen. Ook moet-
ie achterdeuren hebben, en
geen openslaande klep, want
dat is lastig als je met je armen
vol bloemen staat."
Wil van Gaal (42),
timmerwerken
Ford Transit Duratorq
Diesel
bouwjaar 2001,
25 000 km per jaar
Met deze Transit ben ik
perfect gelukkig. Het is
een dubbelcabine en boven
dien is hij verhoogd en ver
laagd. Ik ken geen andere bus
die zo veel ruimte biedt, ook
voor mijn twee kinderen ach
terin. Zwaar timmerhout leg
ik gewoon op het dak; hoog
ja, maar met mijn lengte is dat
geen probleem. Ik heb airco
en zelfs voorruitverwarming.
Het enige nadeel dat ik kan
bedenken is dat-ie nogal stui
tert als hij leeg is. Daarom wil
de ik ook luchtvering, maar dat
kon niet in combinatie met
abs."
„Elke twee jaar ruil ik in, en
voor zo ver ik nu kan overzien
wordt het weer een Ford. De
service is goed en hij bevalt me
prima. Maar zo'n Renault Tra-
fic vind ik ook wel sportief."
Kennismaking: de nieuwe Volkswagen Golf
Special: Land Rover voor beginners
Oude liefde: IJs in je ooghoeken op de Zündapp
I x b x h basis:
4.74 x 1.90 x 1.90 m
idem laadruim:
2.38 x 1.68 x 1.34 m
laadvermogen:
980 kg
basisprijs:
17.950 euro ex btw
Suggestie voor Tiny:
Mercedes Vito 109 CDi
Ford Transit connect
I x b x h basis:
4.82 x 1.80 x 1.83 m
idem laadruim:
1.50 x 1.49 x 1.27 m
laadvermogen: 625 kilo
prijs: va. 9.995 euro ex btw
I x b x h basis:
4.78 x 1 90 x 1.97 m
idem laadruim:
2.42 x 1.62 x 1.39
laadvermogen:
1025 kilo
prijs: v.a. 14.725 euro ex btw
(*varianten: Opel Movano, Nissan Primastar)
Renault Trafic dCi