koop eenpick-up! Pluriel is nog het leukst op papier i Hennie Kuiper en Raleigh weer samen in de klim Sportieve types als de BMW 330i, Jaguar X-type 3.0 en Volvo S60 T5 mogen wel uitkijken: MG Rover heeft in Engeland de MG ZT gelanceerd. Hij is uitgerust met een 4.6 liter V8 met 260 pk. Begin volgend jaar wordt hij in Nederland leverbaar, ook als ZT stationwagon. De ZT weegt 1.700 kilo en is achterwielaangedreven. In Enge land kost hij omgerekend 45.000 euro. Tegelijk met de 50ste verjaardag van Porsches 550 Spyder presenteert de sportwagenbouwer uit Zuffen- hausen de Carrera GT, die wat uiterlijk betreft doet den ken aan de 718RS Spyder uit de jaren zestig. De 6,5 euro- ton kostende supersportwagen heeft een 5.7 liter V10 motor met 612 pk en een koppel van 590 Nm die een topsnelheid van 330 km per uur mogelijk maakt. De ac celeratie van 0 tot 100 kost 3,9 seconden. Nou ja. Zet een trend Grootste Alfa krijgt ook Italiaanse familieneus Vraag antwoord TEST FIETS Op wielen vrijdag 10 oktober 2003 Porsche met superlatieven Een auto die in verschillende fases open kan en bovendien als pick-up dienst kan doen. Geweldig idee. Maar in de praktijk valt de Citroën Pluriel niet mee. De Eend was leuker. Alles over airbrush MG's met pit Dromen bij duizend Dinky's Ooit bedwong hij als snelste de Alpe d'Huez op een fiets van Raleigh. Nu is Hennie Kuiper opnieuw van plan het merk naar grote hoog ten te stuwen: hij gaat ze verkopen. CITROËN PLURIEL 4 Dl NKV TOYS Column Door Quirijn Visscher een Rijkswaterstaatimago gebukt. In Nederland rijden circa 68.000 open of gedeeltelijk open bestelauto's rond, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. En dat op een totaal van 800.000 bestellers. De meeste open wagens zijn bestelbussen met laadbak. Dat voor een annel en een ei een nieuwe personenwagenpick-up binnen handbereik is, weet geen kip. En zo kan het gebeuren dat op de European Road Transport Show de Fiat Strada - een schitterende naam toch, en kijk eens naar het fotootje hier naast - stil dreigt weg te kwijnen in een hoekje. Geheel ten onrechte. Fiat is mo menteel het enige merk met een budget- pickup op de markt. De Strada - afgeleid van de Braziliaanse Palio - is een leuke au to die met accessoires nog veel leuker kan worden. En dat voor nog geen tienduizend euro, inclusief een lachwekkend laag ver bruik en dito belastingtarief. Laat de Strada en zijn grote stoere laad bakbroers toch niet links liggen! Denk aan de Ford Ranger, Mazda B, Mitsubishi L200, Nissan Pick-up en Toyota Hilux. Vergeet de sports utility vehicle (suv) en zet een nieuwe trend. Dan komen misschien ooit ook 's werelds meest exclusieve pick-ups naar Europa, de Cadillac Escalade en de Lincoln Blackwood. En krijgt de pick-up ook een plaats op de ouderwets gezellige Personenauto RAI. Nu de herfst is begonnen wordt de kans op aquaplaning groter. Wat moet ik doen als ik in zo'n situatie beland? Matthieu Stam van het ANWB test- en trainingscen trum in Lelystad: „Aquaplaning is niets anders dan slip pen over water. Om dit te voorkomen moet je bij flinke regenval niet harder rijden dan 80 km per uur. Wees extra alert op de rechterbaan, want daar zie je vaak spoorvorming, geulen in de weg als gevolg van vracht verkeer. Gaat de auto aquaplanen, trap dan nooit op de rem en laat ook niet direct het gas, los. Druk de koppe ling in en laat de auto vertragen totdat de banden weer grip krijgen. Houd het stuur gewoon recht. Mensen met een automaat dienen geleidelijk gas terug te nemen. Speciale herfst- en winterhanden verkleinen het risico op aquaplaning." Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenantwoord@wegener.nl Voor meer vragen en antwoorden: ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. In de omgeving van Brummen dient het verkeer de ko mende maanden rekening'te houden met dromerige bestuurders. Het speelgoedmuseum Toy Gallery staat er bol van het jeugdsentiment dankzij de tentoonstelling 'Zeventig Jaar Dinky Toys'. Meer dan duizend modelle tjes zijn er te zien, van de eerste uit 1933 tot de moder ne varianten die de nieuwe merk-eigenaar Matchbox de laatste vijftien jaar op de markt bracht. De expositie duurt tot en met maait. Openingstijden: maandag t/m vrijdag 10.00-17.00 uur, zaterdag 10.00-16.00 uur en elke eerste zondag van de maand 11.00-16.00 uur. Info: www.toygallery.nl, www.dutchdinkysocie- ty.club.tip.nl De Porsche Carrera GT. De Citroën Pluriel belooft meer dan hij waar maakt. Door Rien van der Steen P; luriel is Frans voor k meervoud, en dat 'slaat op de gebruiks mogelijkheden van het aardig ogende, ruime karretje waarmee Ci troën de wereid onlangs verras te. Leuke naam voor een alleraar digst concept: de Pluriel is een hatchback met panoramadak, een cabriolet of een pick-up. En, handig van Citroën, de au to bestaat voor 65 procent uit dezelfde onderdelen als de po pulaire C3. Hij is alleen 130 ki lo zwaarder. Hij ziet er niet zomaar leuk uit, hij trekt zelfs veel bekijks, on dervonden we tijdens de week dat de auto op de redactie lo geerde. Op zich rijdt de Pluriel ook best lekker, al is de vering een beetje slap. Hij stuurt tamelijk precies en gaat, mits niet te blijmoedig gasgeven, wel aar dig de bocht in en uit. Alleen: we kunnen met de bes te wil van de wereld geen geestdriftig stukje schrijven over deze Pluriel. Waarom niet? Hij rammelt. Net als de dichte C3, al is het gekraak door extra dashboardverstevi ging wel minder. Gooi je een portier dicht, dan klinkt het alsof zijn tegenhan ger aan de overkant er weer uit wil. Dat doet goedkoop aan. Het op afstand vergrendelen of openen van de portieren is las tig; de verzonken knopjes in de sleutel zijn onduidelijk, en ze ker in het donker moet je ze zoeken. Over het dashboard valt ook al geen imposant designverhaal te schrijven. Het lijkt sterk op dat van de C3, met zo'n verve lende digitale kilometeraandui ding en goedkoop ogend kunst stof. Als het canvas dak elektrisch openschuift, pulseert de lucht in het interieur en dat irriteert geweldig. Eigenlijk geen doen. Het dak helemaal open gaat iets beter, maar dan schuift het weer over de achterruit en zie je daar niets meer door. De zij raampjes zijn te bedienen door knoppen die nogal lastig mid den op de vloer zijn gepos teerd. Voorjoker Maar vooruit, het leuke van de Pluriel is dat hij een aantal au- to's-in-één is. De auto vormt een origineel, zij het erg be werkelijk bouwpakket. Hele maal dicht of helemaal open rijdt hij nog het best. Want in beide situaties heb je geen last van klapperende lucht. Wil je helemaal open rijden, dan moet je wel de demontabele dakbogen thuislaten; daar is geen plaats voor aan boord. Het gevolg van deze striptease is dat de stijfheid van de koets ver te wensen over laat. Een stuk vervelender is dat je bij een plotselinge stortbui voor joker rijdt. De dakbogen staan immers thuis in de garage of in de meterkast - mooie droge bo gen. Bij het achteruitrijden maakte onze Pluriel een schavend ka baal. De remmen achter bleken aan te lopen. Dat kan natuur lijk best eens gebeuren, maar precies hetzelfde overkwam ons toen we in een C2 van Ci troën reden. Verkeerde monta ge of, veel erger, een fout sys teem? Wij worden door twijfel overmand. Motor: L x b x h: Wielbasis: viercilinder 1.4 van 75 pk met vijfversnellingsbak of 1.6 met 110 pk en gerobotiseerde vijfversnellingsbak. 3.93 x 1.70 x 1.56 meter 2.46 meter Draaicirkel: 11.20 meter Bagageruimte: 266/140 liter. Tankinhoud: 47 liter. Gewicht: 1.177 kg. Verbruik: 1:13,5 Voor origineel uiterlijk ruim i Tegen afwerking gebruiksmogelijkheden rammeltjes Prijs: 1.4: 18.999 euro 1.6: Sensodrive: 20.999 euro. Qj Conclusie: De bouwkwaliteit en de afwerking van de originele Citroën Pluriel schieten tekort. De gebruiks mogelijkheden zijn vooral op papier groot. Score: Het liften van In het automobielmuseum Louwman Collection in Raamsdonksveer kunnen liefhebbers komend week einde alles te weten komen over de airbrush-techniek. Dertig kunstenaars demonstreren hoe ze met dit samen spel van fijne verfspuittechniek, kitsch en raffinement auto's, motoren, maar ook leer en T-shirts te lijf gaan. The Wonderworld of Airbrush is zaterdag en zondag open van 10.00 tot 17.30 uur. De toegangsprijs is 8 euro, 65plussers en kinderen tot 12 jaar half geld. Het mu seum ligt langs de A27 Breda-Gorinchem, afrit 20. Info: www.airbrush-show.nl Links de ZT-Tourer, rechts de ZT Sedan. De 550 Spyder van Porsche uit 1953. Door Rodrick de Munnik Twee keer staat het bordje met zijn naam in een haarspeld bocht in de beroemde klim naar Alpe d'Huez. Twee keer won Hennie Kuiper eind jaren zeventig de etappe naar het Franse skioord, en beide keren deed hij dat op een Raleigh. Hij werd ook wereldkampioen op die fiets. Het waren de jaren van de be faamde TI Raleigh-ploeg van Peter Post. Zo'n kwart eeuw ge leden won de Post-trein zo'n beetje alles wat er te winnen viel op de frames uit het Britse Nottingham. Joop Zoetemelk won de Tour de France in 1980 op een Raleigh, Jan Raas werd er in Valkenburg wereldkampi oen op, de gewonnen Tour etappes zijn talloos. In de slipstream van de Post- successen werden de rode fiet sen met de zwarte band een be grip in Nederland. Geen fiet senmaker die geen Raleigh ver kocht. Toen halverwege de ja ren tachtig Panasonic de ploeg van Post overnam en de Japan ners de fietsen gingen leveren, stapte Raleigh uit de professio nele wielersport. Langzaam verdween Raleigh van het Ne derlandse toneel. De Raleigh waar Kuipers de Al pe d'Huez op bedwong staat al lang in het museum. Maar of schoon de Twent later ook op andere fietsen overwinningen boekte, ging hem aan het hart hoe het merk in Nederland doodbloedde. Kuiper: „Een Ra leigh, dat was wat. Het eerste merk dat de beroemde frame buizen van Reynolds gebruik te." De Twentse broers Lande- wé benaderden Kuiper vorig jaar om Raleigh in Nederland opnieuw zoals dat heet in de verwacht, zoals stads- en kinderfietsen. Er zit één parel tje tussen dat het oude wieler- bloed sneller doet stromen: een racefiets in het befaamde Raleigh-rood met de zwarte band. Hij is niet toevallig ver noemd naar Kuiper zelf, want de fiets ziet er op het eerste ge zicht uit zoals die van 25 jaar geleden. Maar de fiets heeft 27 versnellingen in plaats van de toen gebruikelijke tien. En het frame is niet van staal, maar van aluminium. Waarschijnlijk komen ook de oude Raleigh-shirts weer op de markt, maar dan uitgevoerd in moderne materialen. „En we hebben nog veel meer ideeën", zegt Hennie. De Raleigh Hennie Kuiper kan via in ternet (www.raleigh.nl) naar wens worden samengesteld en besteld. Een paar weken later staat de fiets dan klaar bij de dichtstbijzijnde dealer. m lies wordt anders. De goede ouwe Bedrijfsauto RAI is niet meer, le- f ve de European Road Transport "^Show 2003. Truck- en bestelwa- genminnend Europa bezoekt tussen 17 en 25 oktober massaal de beurs in Amster dam. Ook voor liefhebbers van personenauto's is een bezoekje aan de show de moeite waard. Naast de vertrouwde bestelbussen en trucks staan er bestelversies van perso nenauto's. Voor sommige automobilisten kan de aanschaf van zo'n auto financieel gunstig uitpakken. Een beetje van is tegen woordig ook nog eens mooi. Een bijzondere categorie bestellers wil in Nederland, in heel Europa eigenlijk, maar niet populair worden. Pick-ups, van groot tot klein, zijn op menig continent gewilde aut0 s- Het zijn ideale, trendy doe-auto's i'oor actieve mensen. Desgewenst kun je w een dubbele cabine zomaar vijf of zes mensen vervoeren. Af en toe zie ik wel eens een liefhebber rondrijden in een ma jestueuze, glimmende Amerikaanse Chevy °f Ford F-serie. Ze kosten in de regel het nodige en ze lusten bovendien een flinke slok. Maar de meeste nick-uns eaan onder Hennie Kuiper en Raleigh hebben elkaar teruggevonden. Foto Mare Bolsius markt te zetten. „Zij wilden er een nieuw A-merk van ma ken," vertelt Kuiper, „en dat zag ik wel zitten, want de naam Raleigh is bekend bij de mensen. Nu ben ik voor een stuk eigenaar." In mei 2003 stonden de eerste Raleighs in de ongeveer 150 winkels van rijwielketen Bike Totaal. Er zijn ook modellen bij die je niet direct van het merk Basisuitrusting: o.a. vier airbags, abs, op afstand bediende centrale vergrendeling en elektrisch bediende zijruiten en buitenspiegels. neuzen en aan verwante delen is erg in de mo de, dus ook Al fa Romeo legde het aangezicht van zijn 166 op de snijtafel. Die voorkant vorm de nog het zwakke punt van de fraai ge tekende auto met zijn brede profiel en gedrongen achter kant. Hij is nu weer keurig in lijn met familieleden 147 en 156, maar verder bleef veel bij het oude in de Nuova 166. Dat is geen schande, want de grootste Alfa beschikt over een goed on derstel, een fantasierijk interi eur en fijne motoren. Het gam ma bestrijkt vier benzinemoto ren, van een tweeliter met 150 nk tot een 3.2 liter zescilinder. Enige plastische chirurgie heeft Al fa's 166 goedgedaan. alsmede twee vijfcilinder tur bodiesels van 150 en 175 pk. In zo'n 166 heb je altijd zes versnellingen of, bij de drieli ter V6, een Sportronic auto maat. De 166 heeft standaard airco, cruise control, abs en zes airbags. De prijzen variëren van 34.450 euro voor de tweeli ter Twinspark tot 49.350 euro voor de 3.0 V6 Snortronic.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 23