koop eenpick-up!
Pluriel is nog het leukst op papier
i
Hennie Kuiper en Raleigh weer samen in de klim
Sportieve types als de BMW 330i, Jaguar X-type 3.0 en
Volvo S60 T5 mogen wel uitkijken: MG Rover heeft
in Engeland de MG ZT gelanceerd. Hij is uitgerust met
een 4.6 liter V8 met 260 pk. Begin volgend jaar wordt hij
in Nederland leverbaar, ook als ZT stationwagon. De ZT
weegt 1.700 kilo en is achterwielaangedreven. In Enge
land kost hij omgerekend 45.000 euro.
Tegelijk met de 50ste verjaardag van Porsches 550
Spyder presenteert de sportwagenbouwer uit Zuffen-
hausen de Carrera GT, die wat uiterlijk betreft doet den
ken aan de 718RS Spyder uit de jaren zestig. De 6,5 euro-
ton kostende supersportwagen heeft een 5.7 liter V10
motor met 612 pk en een koppel van 590 Nm die een
topsnelheid van 330 km per uur mogelijk maakt. De ac
celeratie van 0 tot 100 kost 3,9 seconden. Nou ja.
Zet een trend
Grootste Alfa krijgt ook
Italiaanse familieneus
Vraag antwoord
TEST
FIETS
Op wielen
vrijdag 10 oktober 2003
Porsche met superlatieven
Een auto die in verschillende fases open kan
en bovendien als pick-up dienst kan doen.
Geweldig idee. Maar in de praktijk valt de
Citroën Pluriel niet mee. De Eend was leuker.
Alles over airbrush
MG's met pit
Dromen bij duizend Dinky's
Ooit bedwong hij als snelste de Alpe d'Huez
op een fiets van Raleigh. Nu is Hennie Kuiper
opnieuw van plan het merk naar grote hoog
ten te stuwen: hij gaat ze verkopen.
CITROËN PLURIEL
4
Dl NKV TOYS
Column
Door Quirijn Visscher
een Rijkswaterstaatimago gebukt.
In Nederland rijden circa 68.000 open of
gedeeltelijk open bestelauto's rond, meldt
het Centraal Bureau voor de Statistiek. En
dat op een totaal van 800.000 bestellers.
De meeste open wagens zijn bestelbussen
met laadbak.
Dat voor een annel en een ei een nieuwe
personenwagenpick-up binnen handbereik
is, weet geen kip. En zo kan het gebeuren
dat op de European Road Transport Show
de Fiat Strada - een schitterende naam
toch, en kijk eens naar het fotootje hier
naast - stil dreigt weg te kwijnen in een
hoekje. Geheel ten onrechte. Fiat is mo
menteel het enige merk met een budget-
pickup op de markt. De Strada - afgeleid
van de Braziliaanse Palio - is een leuke au
to die met accessoires nog veel leuker kan
worden. En dat voor nog geen tienduizend
euro, inclusief een lachwekkend laag ver
bruik en dito belastingtarief.
Laat de Strada en zijn grote stoere laad
bakbroers toch niet links liggen! Denk aan
de Ford Ranger, Mazda B, Mitsubishi L200,
Nissan Pick-up en Toyota Hilux. Vergeet
de sports utility vehicle (suv) en zet een
nieuwe trend. Dan komen misschien ooit
ook 's werelds meest exclusieve pick-ups
naar Europa, de Cadillac Escalade en de
Lincoln Blackwood. En krijgt de pick-up
ook een plaats op de ouderwets gezellige
Personenauto RAI.
Nu de herfst is begonnen wordt de kans op aquaplaning groter.
Wat moet ik doen als ik in zo'n situatie beland?
Matthieu Stam van het ANWB test- en trainingscen
trum in Lelystad: „Aquaplaning is niets anders dan slip
pen over water. Om dit te voorkomen moet je bij flinke
regenval niet harder rijden dan 80 km per uur. Wees
extra alert op de rechterbaan, want daar zie je vaak
spoorvorming, geulen in de weg als gevolg van vracht
verkeer. Gaat de auto aquaplanen, trap dan nooit op de
rem en laat ook niet direct het gas, los. Druk de koppe
ling in en laat de auto vertragen totdat de banden weer
grip krijgen. Houd het stuur gewoon recht. Mensen met
een automaat dienen geleidelijk gas terug te nemen.
Speciale herfst- en winterhanden verkleinen het risico
op aquaplaning."
Heeft u ook een vraag? Mail naar
vraagenantwoord@wegener.nl
Voor meer vragen en antwoorden: ga naar de website
van de krant en klik op de rubriek Auto.
In de omgeving van Brummen dient het verkeer de ko
mende maanden rekening'te houden met dromerige
bestuurders. Het speelgoedmuseum Toy Gallery staat er
bol van het jeugdsentiment dankzij de tentoonstelling
'Zeventig Jaar Dinky Toys'. Meer dan duizend modelle
tjes zijn er te zien, van de eerste uit 1933 tot de moder
ne varianten die de nieuwe merk-eigenaar Matchbox de
laatste vijftien jaar op de markt bracht. De expositie
duurt tot en met maait.
Openingstijden: maandag t/m vrijdag 10.00-17.00 uur,
zaterdag 10.00-16.00 uur en elke eerste zondag van de
maand 11.00-16.00 uur.
Info: www.toygallery.nl, www.dutchdinkysocie-
ty.club.tip.nl
De Porsche Carrera GT.
De Citroën Pluriel belooft meer dan hij waar maakt.
Door Rien van der Steen
P;
luriel is Frans voor
k meervoud, en dat
'slaat op de gebruiks
mogelijkheden van
het aardig ogende,
ruime karretje waarmee Ci
troën de wereid onlangs verras
te.
Leuke naam voor een alleraar
digst concept: de Pluriel is een
hatchback met panoramadak,
een cabriolet of een pick-up.
En, handig van Citroën, de au
to bestaat voor 65 procent uit
dezelfde onderdelen als de po
pulaire C3. Hij is alleen 130 ki
lo zwaarder.
Hij ziet er niet zomaar leuk uit,
hij trekt zelfs veel bekijks, on
dervonden we tijdens de week
dat de auto op de redactie lo
geerde.
Op zich rijdt de Pluriel ook
best lekker, al is de vering een
beetje slap. Hij stuurt tamelijk
precies en gaat, mits niet te
blijmoedig gasgeven, wel aar
dig de bocht in en uit.
Alleen: we kunnen met de bes
te wil van de wereld geen
geestdriftig stukje schrijven
over deze Pluriel. Waarom
niet? Hij rammelt. Net als de
dichte C3, al is het gekraak
door extra dashboardverstevi
ging wel minder.
Gooi je een portier dicht, dan
klinkt het alsof zijn tegenhan
ger aan de overkant er weer uit
wil. Dat doet goedkoop aan.
Het op afstand vergrendelen of
openen van de portieren is las
tig; de verzonken knopjes in de
sleutel zijn onduidelijk, en ze
ker in het donker moet je ze
zoeken.
Over het dashboard valt ook al
geen imposant designverhaal
te schrijven. Het lijkt sterk op
dat van de C3, met zo'n verve
lende digitale kilometeraandui
ding en goedkoop ogend kunst
stof.
Als het canvas dak elektrisch
openschuift, pulseert de lucht
in het interieur en dat irriteert
geweldig. Eigenlijk geen doen.
Het dak helemaal open gaat
iets beter, maar dan schuift het
weer over de achterruit en zie
je daar niets meer door. De zij
raampjes zijn te bedienen door
knoppen die nogal lastig mid
den op de vloer zijn gepos
teerd.
Voorjoker
Maar vooruit, het leuke van de
Pluriel is dat hij een aantal au-
to's-in-één is. De auto vormt
een origineel, zij het erg be
werkelijk bouwpakket. Hele
maal dicht of helemaal open
rijdt hij nog het best. Want in
beide situaties heb je geen last
van klapperende lucht. Wil je
helemaal open rijden, dan
moet je wel de demontabele
dakbogen thuislaten; daar is
geen plaats voor aan boord.
Het gevolg van deze striptease
is dat de stijfheid van de koets
ver te wensen over laat. Een
stuk vervelender is dat je bij
een plotselinge stortbui voor
joker rijdt. De dakbogen staan
immers thuis in de garage of in
de meterkast - mooie droge bo
gen.
Bij het achteruitrijden maakte
onze Pluriel een schavend ka
baal. De remmen achter bleken
aan te lopen. Dat kan natuur
lijk best eens gebeuren, maar
precies hetzelfde overkwam
ons toen we in een C2 van Ci
troën reden. Verkeerde monta
ge of, veel erger, een fout sys
teem? Wij worden door twijfel
overmand.
Motor:
L x b x h:
Wielbasis:
viercilinder 1.4 van 75 pk met vijfversnellingsbak of
1.6 met 110 pk en gerobotiseerde vijfversnellingsbak.
3.93 x 1.70 x 1.56 meter
2.46 meter
Draaicirkel:
11.20 meter
Bagageruimte: 266/140 liter.
Tankinhoud:
47 liter.
Gewicht:
1.177 kg.
Verbruik:
1:13,5
Voor
origineel uiterlijk
ruim
i Tegen
afwerking
gebruiksmogelijkheden
rammeltjes
Prijs: 1.4: 18.999 euro
1.6: Sensodrive: 20.999 euro.
Qj Conclusie: De bouwkwaliteit en de afwerking van de
originele Citroën Pluriel schieten tekort. De gebruiks
mogelijkheden zijn vooral op papier groot.
Score:
Het liften van
In het automobielmuseum Louwman Collection in
Raamsdonksveer kunnen liefhebbers komend week
einde alles te weten komen over de airbrush-techniek.
Dertig kunstenaars demonstreren hoe ze met dit samen
spel van fijne verfspuittechniek, kitsch en raffinement
auto's, motoren, maar ook leer en T-shirts te lijf gaan.
The Wonderworld of Airbrush is zaterdag en zondag
open van 10.00 tot 17.30 uur. De toegangsprijs is 8 euro,
65plussers en kinderen tot 12 jaar half geld. Het mu
seum ligt langs de A27 Breda-Gorinchem, afrit 20.
Info: www.airbrush-show.nl
Links de ZT-Tourer, rechts de ZT Sedan.
De 550 Spyder van Porsche uit 1953.
Door Rodrick de Munnik
Twee keer staat het bordje met
zijn naam in een haarspeld
bocht in de beroemde klim
naar Alpe d'Huez. Twee keer
won Hennie Kuiper eind jaren
zeventig de etappe naar het
Franse skioord, en beide keren
deed hij dat op een Raleigh. Hij
werd ook wereldkampioen op
die fiets.
Het waren de jaren van de be
faamde TI Raleigh-ploeg van
Peter Post. Zo'n kwart eeuw ge
leden won de Post-trein zo'n
beetje alles wat er te winnen
viel op de frames uit het Britse
Nottingham. Joop Zoetemelk
won de Tour de France in 1980
op een Raleigh, Jan Raas werd
er in Valkenburg wereldkampi
oen op, de gewonnen Tour
etappes zijn talloos.
In de slipstream van de Post-
successen werden de rode fiet
sen met de zwarte band een be
grip in Nederland. Geen fiet
senmaker die geen Raleigh ver
kocht. Toen halverwege de ja
ren tachtig Panasonic de ploeg
van Post overnam en de Japan
ners de fietsen gingen leveren,
stapte Raleigh uit de professio
nele wielersport. Langzaam
verdween Raleigh van het Ne
derlandse toneel.
De Raleigh waar Kuipers de Al
pe d'Huez op bedwong staat al
lang in het museum. Maar of
schoon de Twent later ook op
andere fietsen overwinningen
boekte, ging hem aan het hart
hoe het merk in Nederland
doodbloedde. Kuiper: „Een Ra
leigh, dat was wat. Het eerste
merk dat de beroemde frame
buizen van Reynolds gebruik
te." De Twentse broers Lande-
wé benaderden Kuiper vorig
jaar om Raleigh in Nederland
opnieuw zoals dat heet in de
verwacht, zoals stads- en
kinderfietsen. Er zit één parel
tje tussen dat het oude wieler-
bloed sneller doet stromen:
een racefiets in het befaamde
Raleigh-rood met de zwarte
band. Hij is niet toevallig ver
noemd naar Kuiper zelf, want
de fiets ziet er op het eerste ge
zicht uit zoals die van 25 jaar
geleden. Maar de fiets heeft 27
versnellingen in plaats van de
toen gebruikelijke tien. En het
frame is niet van staal, maar
van aluminium.
Waarschijnlijk komen ook de
oude Raleigh-shirts weer op de
markt, maar dan uitgevoerd in
moderne materialen. „En we
hebben nog veel meer ideeën",
zegt Hennie.
De Raleigh Hennie Kuiper kan via in
ternet (www.raleigh.nl) naar wens
worden samengesteld en besteld. Een
paar weken later staat de fiets dan
klaar bij de dichtstbijzijnde dealer.
m lies wordt anders. De goede ouwe
Bedrijfsauto RAI is niet meer, le-
f ve de European Road Transport
"^Show 2003. Truck- en bestelwa-
genminnend Europa bezoekt tussen 17 en
25 oktober massaal de beurs in Amster
dam.
Ook voor liefhebbers van personenauto's
is een bezoekje aan de show de moeite
waard. Naast de vertrouwde bestelbussen
en trucks staan er bestelversies van perso
nenauto's. Voor sommige automobilisten
kan de aanschaf van zo'n auto financieel
gunstig uitpakken. Een beetje van is tegen
woordig ook nog eens mooi.
Een bijzondere categorie bestellers wil in
Nederland, in heel Europa eigenlijk, maar
niet populair worden. Pick-ups, van groot
tot klein, zijn op menig continent gewilde
aut0 s- Het zijn ideale, trendy doe-auto's
i'oor actieve mensen. Desgewenst kun je
w een dubbele cabine zomaar vijf of zes
mensen vervoeren. Af en toe zie ik wel
eens een liefhebber rondrijden in een ma
jestueuze, glimmende Amerikaanse Chevy
°f Ford F-serie. Ze kosten in de regel het
nodige en ze lusten bovendien een flinke
slok. Maar de meeste nick-uns eaan onder
Hennie Kuiper en Raleigh hebben elkaar teruggevonden. Foto Mare Bolsius
markt te zetten. „Zij wilden er
een nieuw A-merk van ma
ken," vertelt Kuiper, „en dat
zag ik wel zitten, want de
naam Raleigh is bekend bij de
mensen. Nu ben ik voor een
stuk eigenaar."
In mei 2003 stonden de eerste
Raleighs in de ongeveer 150
winkels van rijwielketen Bike
Totaal. Er zijn ook modellen bij
die je niet direct van het merk
Basisuitrusting: o.a. vier
airbags, abs, op afstand
bediende centrale
vergrendeling en
elektrisch bediende
zijruiten en
buitenspiegels.
neuzen en aan
verwante delen
is erg in de mo
de, dus ook Al
fa Romeo legde
het aangezicht
van zijn 166 op
de snijtafel. Die
voorkant vorm
de nog het
zwakke punt
van de fraai ge
tekende auto
met zijn brede
profiel en gedrongen achter
kant.
Hij is nu weer keurig in lijn
met familieleden 147 en 156,
maar verder bleef veel bij het
oude in de Nuova 166. Dat is
geen schande, want de grootste
Alfa beschikt over een goed on
derstel, een fantasierijk interi
eur en fijne motoren. Het gam
ma bestrijkt vier benzinemoto
ren, van een tweeliter met 150
nk tot een 3.2 liter zescilinder.
Enige plastische chirurgie heeft Al
fa's 166 goedgedaan.
alsmede twee vijfcilinder tur
bodiesels van 150 en 175 pk.
In zo'n 166 heb je altijd zes
versnellingen of, bij de drieli
ter V6, een Sportronic auto
maat. De 166 heeft standaard
airco, cruise control, abs en zes
airbags. De prijzen variëren
van 34.450 euro voor de tweeli
ter Twinspark tot 49.350 euro
voor de 3.0 V6 Snortronic.