ZC Duur ticket voor het Signum-concert TEST De blauwe engel (2 en slot): rotondekunst Langere A8 geeft gasten één meter voor de benen in samenwerking met OAutoTrack.nl 25 I Bedrijfsauto RAI 2003 wamm rijdag 10 oktober 2003 Een VIP-Vectra, zo noemde iemand hem al. De Opel Signum blaast inderdaad een toontje hoger dan zijn stalgenoot. Maar of hem dat ook van con servatorium-klasse maakt? De Peilstok Botsen niet gewenst Brommobielen op de slipschool Rallyrijden met Sinterklaas Kijkje in design-keuken van Volvo Toyota bestrijdt whiplash OPEL SIGNUM 2.2 DGI Cosmo Oude liefde roest niet dvertentie-exploitatie: rd-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Iws-Vlaanderen: 0114-372770; ationaal: 020-4562500. jdactie: 0113-315680 ww.pzc.nl/auto mail: redactie@pzc.nl Ostbus31,4460 AA Goes. Het is de toon die de muziek moet maken, bij de Opel Signum. Foto's Mare Bolsius DoorJoop van der Pol Opel heeft er nog al last van, het cliché dat Opeis saai zouden zijn. Wij zouden eer lijk gezegd niet weten wat er minder amusant is aan een Opel dan aan een Toyota of een Ford. Alledaags zijn Opeis wel, maar ja-ook Ferrari's worden slaap verwekkend als je er in eik tweede parkeervak eentje te genkomt. Na een weekje rijden in de nieuwe Opel Signum gaan we dus niet zeggen dat die saai is. Maar dat ook geen golf van op winding onze wegen kruiste is in dit geval Opeis eigen schuld. Als zo'n merk zich dan zo graag wil onderscheiden met een 'lifestyle-combi', dan moet het niet als uitgangspunt een doorsnee Vectra nemen met een andere achterkant er aan geplakt. Dat Signum-achterwerk oogt smakelijk, en ook van opzij ziet de auto er met zijn ge strekte silhouet gelikt uit. De achteras monteerde Opel der tien centimeter verder naar achter dan bij de Vectra, en dat zie je, zij het dan niet bewust. Maar het nogal hoekige front met de grote koplampen en dat massieve dashboard verraden onverbiddelijk zijn Vectra-af- komst. Ons test-exemplaar kost 40.000 euro. Je hebt dan de meest luxueuze uitvoering, de Cosmo, voorzien van een direct ingespoten 2.2 benzinemotor en nog wat extra's als mica-lak en een navigatiesysteem. De motor is nieuw en hij verleent de auto een rustig en voldoen de krachtig karakter. Hij claimt iets minder dan een liter benzi ne per tien kilometer, dat kan er mee door. Voorbeeldig De Signum stuurt strak en scherp, en hij koerst voorbeel dig door snelle bochten. De schakelpook werkt een beetje hoekig, maar dat kennen we van Opel. Van binnen gaat het deftig toe in zo'n Cosmo: het complot van slimme chroom-accentjes, Motor: beige leder, (nep-)houten ri chels en het rechte dashboard roept warempel gedachten op aan veel duurdere Duitse pro ducten. Een tikje ouwelijk ook wel. Of vooruit dan: traditio neel. In elk geval schijnt een conservatieve vormgeving de beter gesitueerde kopers aan te spreken. Wanneer we de Opel inzetten als taxi om oma en haar vrien din op te halen van de schouw burg, vergeten ze bijna hun en thousiasme over de musical. „Zo, wat een fijne auto!". Ze zitten dan ook als vorstinnen op de achterzetels. Die zijn in de Sig num volledig te verstellen en verschuiven zodat de been ruimte zeer voornaam wordt. Opgeruimd in een luikje in de hemel schuilt de middelste driepuntsgordel. Netjes, maar Opel had zich de moeite kun nen besparen. Het midden van de achterbank bestaat uit een keiharde bobbel - die kan om klappen en dan een rommel- bakje blijkt te zijn - waarop wij ocharme onze hond nog niet zouden parkeren. In feite is de Signum dus maar vierpersoons en dat zal de kopersgroep be perken. Gezinnen van enige omvang kunnen beter 'ns om kijken naar de king-size sta tionwagon die gewoon Vectra mag heten. Boeing Genereus is deze Vectra-met- extra's wel: het plafond heeft zoveel opbergklepjes en -bak jes, het lijkt wel een Boeing. De rechter buitenspiegel speurt bij het achteruitrijden volautoma tisch naar verscholen rotpaal- tjes en 's nachts rij je met kris- talklare bi-xenonverlichting. Heel aangenaam allemaal. Toch vinden we de totale com positie niet overtuigend ge noeg om de stukken goedkope re Vectra te doen vergeten. Want, Signum of niet, je rijdt een Vectra, voelt een Vectra en ziet een Vectra. Daar is op zich niets mis mee. Maar die Vectra staat wel duizenden euro's voordeliger in de Opel-prijs- lijst. Het is dus de toon die de muziek moet maken, bij deze Signum. De vraag is of kopers voor zoveel geld nog naar dit Opel-concert willen. 2.2/155 pk benzinemotor met directe inspuiting; max. koppel 220 Nm/3800 tpm. Lx b x h: 4.63 x 1.80 x 1.47 m. Wielbasis: 2,83 m. Bagageruimte: 455/1410 I. Draaicirkel: 11,92 m. Tankinhoud: 60 I. Gewicht: 1480 kg Verbruik: 1:10,5 Prijs: v a. 29.995 euro (1.8/122pk) 2.2 DGI Cosmo: 37.745 diesel v.a. 32.995 Voor ruimte achterin rij-eigenschappen Tegen prijs zitplaatsen Score: <m J) Conclusie: De Opel Signum 2.2 DGI is ruim en rijdt uitstekend. Hij voegt evenwel te weinig toe aan de bestaande Vectra's om zijn hoge prijs waar te maken. In die dagen logeerde bij ons een be vriende kunstschilder die mij hielp de oude DKW in de zelfgebouwde ga rage te duwen. Ik, stommeling, duwde tegen het canvas dak, waar ik prompt doorheen ging. Later ■naakten we het gat en de scheuren dicht ■net lijm en schilderslinnen, maar fraai zag het er niet uit. Geen nood, zei mijn VT'end: „Ik schilder je hele auto opnieuw". Met een penseel en een pot verf ging hij aan de slag. Na een paar dagen stond de auto mooi te wezen in een glanzende ■chtblauwe kleur. Spontaan doopten we hem de blauwe engel. Het voordeel van voorwielaandrijving er voer ik op een dag dat een sneeuwstorm over het land joeg. De wegen waren bijna onbegaanbaar door opgewaaide hopen sneeuw. Triomfantelijk jakkerde ik andere auto s voorbij die door de sneeuw ploeter en. Wel zat ik tot mijn kruis onder een ikke laag sneeuw die door de vele ope ggen in het vooronder naar binnen stoof. Op een dag moest ik op de rotonde bij het station afremmen voor een auto van rechts. Op het moment dat mijn voet het tempedaal beroerde smakte ik met bank en al achterover. Dubbelgevouwen onder e gekantelde voorbank lag ik op de vloer, Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. ingeklemd tegen de achterbank, terwijl de auto rustig doorreed. Alleen mijn onder benen staken vrij de lucht in. Hier moest snel gehandeld worden. Door de bank weg te duwen kon ik de voeten weer op de vloer krijgen en liggend op het onderstel van de bank het stuurwiel grij pen en net op tijd van de rotonde afko men. De verkeerssituatie maakte het me gelukkig niet moeilijk. Ik had nog vol doende vaart om de direct daarop volgen de bocht te nemen en daarna één voor één de benen over de bank te tillen, de bank recht te zetten en onder mijn zitvlak te schuiven. Bij het remmen moest ik het stuurwiel stevig vasthouden om niet weer achterover te slaan. Toevallige toeschouwers moeten een won derlijk schouwspel hebben gezien: een rij dende auto, niemand achter het stuur en een paar spartelende benen achterin. De schroeven van de bank waren uit de verrotte vloer geschoten. Met een paar ste vige planken en nieuwe schroeven kreeg ik de bank weer muurvast. Op een kwade dag, het was hondenweer, belde ik 's morgens een collega die in de buurt woonde, en bood hem grootmoedig aan om met mij mee te rijden. Na enig aarzelen stemde hij toe. In de middagpau ze moest ik nog een boodschap doen. Di rect na het starten klonk een daverende klap. We schrokken ons wild en met enige argwaan opende ik de motorkap. We von den een groot gat in de motor en een paar uitgespuugde tandwielen. Het was stil in de taxi die ons thuis bracht. Aflevering 1 van 'De blauwe engel' verscheen in Auto van vorige week. Audi heeft zijn limousine A8 4.0 TDI quattro nu ook met lan ge wielbasis. Die A8 L meet 518 centimeter, dat zijn er dertien meer dan de 'kleine' versie. Tussen de voor- en achterwie len vind je daarvan 3.07 meter, en dat stuk komt vooral de achterinzitters ten goede. An ders gezegd: zij genieten een beenruimte van zeker een me ter. De stoel van de voorpassa gier is bovendien vanaf de ach terbank verstelbaar. Als sportieve limousine viel de A8 al op, maar met deze 4.0 li ter TDI diesel stijgt hij tot grote hoogte. Ondanks dat enorme aggregaat haalt hij een brand- Audi levert nu ook een opgerekte A8. stofverbraik van een liter op elf kilometer. Lange reizen zijn dankzij de luchtvering met adaptieve, noem het maar zelfdenkende dempers een genot. De 275 pk sterke achtcilinder met een koppel van 650Nm accelereert even moeiteloos als geruisloos. Het spaarvarken moet er wel aan geloven, want zo'n A8 L 4.0 TDI quattro kost 112.400 euro. Die dertien centimeter maken hem dus vijf mille duurder dan de gewone versie. N Europa is gek op autp's die een mix vor- men van terreinwagen en stationwa gon. De verkoop van deze suv's, sports utility vehicles, nam het afgelopen jaar toe met liefst twaalf procent. Op welke valt u: de pe perdure Porsche Cayenne, een stoere Ssang Yong Rexton, de ranke RAV van Toyota? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. O Vorige week vroegen we welk futuristisch idee op autogebied u het beste vindt. Systemen die botsen voorkomen, zoals een cruise control die zelfstandig afstand houdt op de voorligger en stuurhulp bij het inparkeren stellen de stemmers het meest op prijs. Wat windt u het slimste auto-idee? O Cruise Control die afstand houdt 36% Vierwielbesturing bij inparkeren 21% Remmen die zelf ingrijpen 19% Airbags die zich aanpassen aan bestuurder 11% O Automatische piloot O Botsveiliger stuurmodel Daan de Cloe, Automotive laboratorium van de Technische Universiteit Eindhoven: dat 'adaptive cruise control' als eerste uit de bus komt. Het is een relatief kleine stap van de bestaande cruise control naar een systeem dat afstand houdt. Omdat vrijwel iedereen moeite heeft met inparkeren is alle hulp daarbij welkom. Dat verklaart wellicht vierwielbesturing op de tweede plaats. Plannen als een automatische piloot zijn niet populair, omdat de automobilist zich niet prettig voelt wanneer een computer de macht over het stuur heeft." "Het is begrijpelijk Op verzoek van het merk heeft anti-slipschool Rob Slotemakers de brommobielen van Aixam aan een test onderworpen. De testrijders reageerden eerst wat la cherig, maar stelden vast dat het met de veiligheid van de 45-km-voertuigjes lang niet tegenviel. Vooral het rem men en de hellingproef volbrachten de wagentjes zon der schuiven of doorslippen. Accelereren op een glad wegdek ging ook probleemloos, meldt Slotemakers: de gedoseerde overbrenging van de tweecilinder dieselmo tor voorkomt vanzelf spinnende wielen. De rally- en rijvaardigheidstraining van Auto in sa menwerking met 333Events is een succes. De hon derdste deelnemer komt in zicht, en afgelopen zondag oefenden opnieuw zestien rookies om tot slot elkaar de snelste rondetijd af te snoepen op het parcours van de Beekse Bergen. Er staat nog een trainingsdag gepland op 7 december, dus wie met Sinterklaas wil rallyrijden mel de zich aan. Later volgt nog een finaledag waarop de al lersnelste coureurs strijden om de prijzen. Info: surf naar de website van de krant en klik op Au to, of bel 0348-446409. Uitslag zondag 5 oktober: 1. Paul van Leeuwen 128 min. 18 sec. 2. Erwin Dekkers 12.77 3. Anton Hol 130.87 4. Ufuk Demirtas 131.72 5. Bas Steenhuis 131.83 Wie wil ervaren hoe het toegaat in de wereld van het auto-ontwerpen kan maandag 13 oktober zijn oor te luisteren leggen in Eindhoven. Twee topmensen van de Volvo-designafdeling, Peter van Kuilenburg en Fedde Talsma, geven dan inkijk in de design-methodes en de ontwikkeling van de fonkelnieuwe Volvo S40. Op uitnodiging van het Eindhovense ontwerpbureau Motio Development geven zij een lezing in het DAF-museum, Tongelresestraat 27 in Eindhoven. De lezing begint om 15.45 uur. Aanmelden: www.motio.nl of info@motio.nl. Kosten: 3 euro. Basisuitrusting: o.a. acht airbags, actieve hoofdsteunen voor en achter, airconditioning, abs met elektronische remkrachtverdeling, tractiecontrole, cruise- control, boordcompu ter, dakconsole met vijf opbergvakjes, in hoogte en diepte verstelbaar stuur, meervoudig verstelbare bestuurdersstoel. De Duitse ANWB, de Adac, heeft tien com pacte auto's getest op de be scherming die de stoelen bieden bij een aanrijding van achteren. De Toyota Ya- ris haalde de hoogste score. Al bij tien kilometer per uur lopen inzittenden soms blij vende schade op aan de nek: een whiplash. Bij de Yaris zorgt een speciale con structie van de rugleuning samen met de hoofdsteun dat het lichaam van de inzittende de juiste houding houdt. De Toyota Yaris biedt volgens Duits onderzoek uitstekende bescherming tegen whiplash.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21