ZC
Duur ticket voor het Signum-concert
TEST
De blauwe engel (2 en slot): rotondekunst
Langere A8 geeft gasten
één meter voor de benen
in samenwerking met OAutoTrack.nl
25 I Bedrijfsauto RAI 2003
wamm
rijdag 10 oktober 2003
Een VIP-Vectra, zo
noemde iemand hem
al. De Opel Signum
blaast inderdaad een
toontje hoger dan zijn
stalgenoot. Maar of
hem dat ook van con
servatorium-klasse
maakt?
De Peilstok
Botsen niet gewenst
Brommobielen op de slipschool
Rallyrijden met Sinterklaas
Kijkje in design-keuken van Volvo
Toyota bestrijdt whiplash
OPEL SIGNUM 2.2 DGI Cosmo
Oude liefde roest niet
dvertentie-exploitatie:
rd-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Iws-Vlaanderen: 0114-372770;
ationaal: 020-4562500.
jdactie: 0113-315680
ww.pzc.nl/auto
mail: redactie@pzc.nl
Ostbus31,4460 AA Goes.
Het is de toon die de muziek moet maken, bij de Opel Signum.
Foto's Mare Bolsius
DoorJoop van der Pol
Opel heeft er nog
al last van, het
cliché dat Opeis
saai zouden zijn.
Wij zouden eer
lijk gezegd niet weten wat er
minder amusant is aan een
Opel dan aan een Toyota of een
Ford.
Alledaags zijn Opeis wel, maar
ja-ook Ferrari's worden slaap
verwekkend als je er in eik
tweede parkeervak eentje te
genkomt.
Na een weekje rijden in de
nieuwe Opel Signum gaan we
dus niet zeggen dat die saai is.
Maar dat ook geen golf van op
winding onze wegen kruiste is
in dit geval Opeis eigen schuld.
Als zo'n merk zich dan zo
graag wil onderscheiden met
een 'lifestyle-combi', dan moet
het niet als uitgangspunt een
doorsnee Vectra nemen met
een andere achterkant er aan
geplakt.
Dat Signum-achterwerk oogt
smakelijk, en ook van opzij
ziet de auto er met zijn ge
strekte silhouet gelikt uit. De
achteras monteerde Opel der
tien centimeter verder naar
achter dan bij de Vectra, en dat
zie je, zij het dan niet bewust.
Maar het nogal hoekige front
met de grote koplampen en dat
massieve dashboard verraden
onverbiddelijk zijn Vectra-af-
komst.
Ons test-exemplaar kost 40.000
euro. Je hebt dan de meest
luxueuze uitvoering, de
Cosmo, voorzien van een direct
ingespoten 2.2 benzinemotor
en nog wat extra's als mica-lak
en een navigatiesysteem. De
motor is nieuw en hij verleent
de auto een rustig en voldoen
de krachtig karakter. Hij claimt
iets minder dan een liter benzi
ne per tien kilometer, dat kan
er mee door.
Voorbeeldig
De Signum stuurt strak en
scherp, en hij koerst voorbeel
dig door snelle bochten. De
schakelpook werkt een beetje
hoekig, maar dat kennen we
van Opel.
Van binnen gaat het deftig toe
in zo'n Cosmo: het complot
van slimme chroom-accentjes,
Motor:
beige leder, (nep-)houten ri
chels en het rechte dashboard
roept warempel gedachten op
aan veel duurdere Duitse pro
ducten. Een tikje ouwelijk ook
wel. Of vooruit dan: traditio
neel. In elk geval schijnt een
conservatieve vormgeving de
beter gesitueerde kopers aan te
spreken.
Wanneer we de Opel inzetten
als taxi om oma en haar vrien
din op te halen van de schouw
burg, vergeten ze bijna hun en
thousiasme over de musical.
„Zo, wat een fijne auto!". Ze zitten
dan ook als vorstinnen op de
achterzetels. Die zijn in de Sig
num volledig te verstellen en
verschuiven zodat de been
ruimte zeer voornaam wordt.
Opgeruimd in een luikje in de
hemel schuilt de middelste
driepuntsgordel. Netjes, maar
Opel had zich de moeite kun
nen besparen. Het midden van
de achterbank bestaat uit een
keiharde bobbel - die kan om
klappen en dan een rommel-
bakje blijkt te zijn - waarop wij
ocharme onze hond nog niet
zouden parkeren. In feite is de
Signum dus maar vierpersoons
en dat zal de kopersgroep be
perken. Gezinnen van enige
omvang kunnen beter 'ns om
kijken naar de king-size sta
tionwagon die gewoon Vectra
mag heten.
Boeing
Genereus is deze Vectra-met-
extra's wel: het plafond heeft
zoveel opbergklepjes en -bak
jes, het lijkt wel een Boeing. De
rechter buitenspiegel speurt bij
het achteruitrijden volautoma
tisch naar verscholen rotpaal-
tjes en 's nachts rij je met kris-
talklare bi-xenonverlichting.
Heel aangenaam allemaal.
Toch vinden we de totale com
positie niet overtuigend ge
noeg om de stukken goedkope
re Vectra te doen vergeten.
Want, Signum of niet, je rijdt
een Vectra, voelt een Vectra en
ziet een Vectra. Daar is op zich
niets mis mee. Maar die Vectra
staat wel duizenden euro's
voordeliger in de Opel-prijs-
lijst. Het is dus de toon die de
muziek moet maken, bij deze
Signum. De vraag is of kopers
voor zoveel geld nog naar dit
Opel-concert willen.
2.2/155 pk benzinemotor met directe
inspuiting; max. koppel 220 Nm/3800 tpm.
Lx b x h:
4.63 x 1.80 x 1.47 m.
Wielbasis:
2,83 m.
Bagageruimte:
455/1410 I.
Draaicirkel:
11,92 m.
Tankinhoud:
60 I.
Gewicht:
1480 kg
Verbruik:
1:10,5
Prijs: v a. 29.995 euro (1.8/122pk)
2.2 DGI Cosmo: 37.745
diesel v.a. 32.995
Voor
ruimte achterin
rij-eigenschappen
Tegen
prijs
zitplaatsen
Score: <m
J) Conclusie: De Opel Signum 2.2 DGI is ruim en rijdt uitstekend.
Hij voegt evenwel te weinig toe aan de bestaande Vectra's
om zijn hoge prijs waar te maken.
In die dagen logeerde bij ons een be
vriende kunstschilder die mij hielp
de oude DKW in de zelfgebouwde ga
rage te duwen.
Ik, stommeling, duwde tegen het canvas
dak, waar ik prompt doorheen ging. Later
■naakten we het gat en de scheuren dicht
■net lijm en schilderslinnen, maar fraai
zag het er niet uit. Geen nood, zei mijn
VT'end: „Ik schilder je hele auto opnieuw".
Met een penseel en een pot verf ging hij
aan de slag. Na een paar dagen stond de
auto mooi te wezen in een glanzende
■chtblauwe kleur. Spontaan doopten we
hem de blauwe engel.
Het voordeel van voorwielaandrijving er
voer ik op een dag dat een sneeuwstorm
over het land joeg. De wegen waren bijna
onbegaanbaar door opgewaaide hopen
sneeuw. Triomfantelijk jakkerde ik andere
auto s voorbij die door de sneeuw ploeter
en. Wel zat ik tot mijn kruis onder een
ikke laag sneeuw die door de vele ope
ggen in het vooronder naar binnen
stoof.
Op een dag moest ik op de rotonde bij het
station afremmen voor een auto van
rechts. Op het moment dat mijn voet het
tempedaal beroerde smakte ik met bank
en al achterover. Dubbelgevouwen onder
e gekantelde voorbank lag ik op de vloer,
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
ingeklemd tegen de achterbank, terwijl de
auto rustig doorreed. Alleen mijn onder
benen staken vrij de lucht in.
Hier moest snel gehandeld worden. Door
de bank weg te duwen kon ik de voeten
weer op de vloer krijgen en liggend op het
onderstel van de bank het stuurwiel grij
pen en net op tijd van de rotonde afko
men. De verkeerssituatie maakte het me
gelukkig niet moeilijk. Ik had nog vol
doende vaart om de direct daarop volgen
de bocht te nemen en daarna één voor één
de benen over de bank te tillen, de bank
recht te zetten en onder mijn zitvlak te
schuiven. Bij het remmen moest ik het
stuurwiel stevig vasthouden om niet weer
achterover te slaan.
Toevallige toeschouwers moeten een won
derlijk schouwspel hebben gezien: een rij
dende auto, niemand achter het stuur en
een paar spartelende benen achterin.
De schroeven van de bank waren uit de
verrotte vloer geschoten. Met een paar ste
vige planken en nieuwe schroeven kreeg
ik de bank weer muurvast.
Op een kwade dag, het was hondenweer,
belde ik 's morgens een collega die in de
buurt woonde, en bood hem grootmoedig
aan om met mij mee te rijden. Na enig
aarzelen stemde hij toe. In de middagpau
ze moest ik nog een boodschap doen. Di
rect na het starten klonk een daverende
klap. We schrokken ons wild en met enige
argwaan opende ik de motorkap. We von
den een groot gat in de motor en een paar
uitgespuugde tandwielen.
Het was stil in de taxi die ons thuis bracht.
Aflevering 1 van 'De blauwe engel' verscheen
in Auto van vorige week.
Audi heeft zijn limousine A8
4.0 TDI quattro nu ook met lan
ge wielbasis. Die A8 L meet 518
centimeter, dat zijn er dertien
meer dan de 'kleine' versie.
Tussen de voor- en achterwie
len vind je daarvan 3.07 meter,
en dat stuk komt vooral de
achterinzitters ten goede. An
ders gezegd: zij genieten een
beenruimte van zeker een me
ter. De stoel van de voorpassa
gier is bovendien vanaf de ach
terbank verstelbaar.
Als sportieve limousine viel de
A8 al op, maar met deze 4.0 li
ter TDI diesel stijgt hij tot grote
hoogte. Ondanks dat enorme
aggregaat haalt hij een brand-
Audi levert nu ook een opgerekte
A8.
stofverbraik van een liter op
elf kilometer.
Lange reizen zijn dankzij de
luchtvering met adaptieve,
noem het maar zelfdenkende
dempers een genot. De 275 pk
sterke achtcilinder met een
koppel van 650Nm accelereert
even moeiteloos als geruisloos.
Het spaarvarken moet er wel
aan geloven, want zo'n A8 L 4.0
TDI quattro kost 112.400 euro.
Die dertien centimeter maken
hem dus vijf mille duurder dan
de gewone versie.
N Europa is gek op autp's die een mix vor-
men van terreinwagen en stationwa
gon. De verkoop van deze suv's, sports utility
vehicles, nam het afgelopen jaar toe met
liefst twaalf procent. Op welke valt u: de pe
perdure Porsche Cayenne, een stoere Ssang
Yong Rexton, de ranke RAV van Toyota?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
O Vorige week vroegen we welk futuristisch
idee op autogebied u het beste vindt.
Systemen die botsen voorkomen, zoals een
cruise control die zelfstandig afstand houdt op
de voorligger en stuurhulp bij het inparkeren
stellen de stemmers het meest op prijs.
Wat windt u het slimste auto-idee?
O Cruise Control die afstand houdt 36%
Vierwielbesturing bij inparkeren 21%
Remmen die zelf ingrijpen 19%
Airbags die zich aanpassen aan bestuurder 11%
O Automatische piloot
O Botsveiliger stuurmodel
Daan
de Cloe,
Automotive
laboratorium
van de
Technische
Universiteit Eindhoven:
dat 'adaptive cruise control' als eerste uit de bus komt. Het
is een relatief kleine stap van de bestaande cruise control
naar een systeem dat afstand houdt. Omdat vrijwel
iedereen moeite heeft met inparkeren is alle hulp daarbij
welkom. Dat verklaart wellicht vierwielbesturing op de
tweede plaats. Plannen als een automatische piloot zijn
niet populair, omdat de automobilist zich niet prettig voelt
wanneer een computer de macht over het stuur heeft."
"Het is begrijpelijk
Op verzoek van het merk heeft anti-slipschool Rob
Slotemakers de brommobielen van Aixam aan een
test onderworpen. De testrijders reageerden eerst wat la
cherig, maar stelden vast dat het met de veiligheid van
de 45-km-voertuigjes lang niet tegenviel. Vooral het rem
men en de hellingproef volbrachten de wagentjes zon
der schuiven of doorslippen. Accelereren op een glad
wegdek ging ook probleemloos, meldt Slotemakers: de
gedoseerde overbrenging van de tweecilinder dieselmo
tor voorkomt vanzelf spinnende wielen.
De rally- en rijvaardigheidstraining van Auto in sa
menwerking met 333Events is een succes. De hon
derdste deelnemer komt in zicht, en afgelopen zondag
oefenden opnieuw zestien rookies om tot slot elkaar de
snelste rondetijd af te snoepen op het parcours van de
Beekse Bergen. Er staat nog een trainingsdag gepland op
7 december, dus wie met Sinterklaas wil rallyrijden mel
de zich aan. Later volgt nog een finaledag waarop de al
lersnelste coureurs strijden om de prijzen.
Info: surf naar de website van de krant en klik op Au
to, of bel 0348-446409.
Uitslag zondag 5 oktober:
1. Paul van Leeuwen 128 min. 18 sec.
2. Erwin Dekkers 12.77
3. Anton Hol 130.87
4. Ufuk Demirtas 131.72
5. Bas Steenhuis 131.83
Wie wil ervaren hoe het toegaat in de wereld van
het auto-ontwerpen kan maandag 13 oktober zijn
oor te luisteren leggen in Eindhoven. Twee topmensen
van de Volvo-designafdeling, Peter van Kuilenburg en
Fedde Talsma, geven dan inkijk in de design-methodes
en de ontwikkeling van de fonkelnieuwe Volvo S40. Op
uitnodiging van het Eindhovense ontwerpbureau Motio
Development geven zij een lezing in het DAF-museum,
Tongelresestraat 27 in Eindhoven. De lezing begint om
15.45 uur.
Aanmelden: www.motio.nl of info@motio.nl. Kosten:
3 euro.
Basisuitrusting: o.a. acht airbags, actieve hoofdsteunen
voor en achter, airconditioning, abs met elektronische
remkrachtverdeling,
tractiecontrole, cruise-
control, boordcompu
ter, dakconsole met
vijf opbergvakjes, in
hoogte en diepte
verstelbaar stuur,
meervoudig
verstelbare
bestuurdersstoel.
De Duitse ANWB, de
Adac, heeft tien com
pacte auto's getest op de be
scherming die de stoelen
bieden bij een aanrijding
van achteren. De Toyota Ya-
ris haalde de hoogste score.
Al bij tien kilometer per uur
lopen inzittenden soms blij
vende schade op aan de
nek: een whiplash. Bij de
Yaris zorgt een speciale con
structie van de rugleuning samen met de hoofdsteun dat
het lichaam van de inzittende de juiste houding houdt.
De Toyota Yaris biedt volgens
Duits onderzoek uitstekende
bescherming tegen whiplash.