Mamma Mia! op voorhand al een succes Alle pianisten waren jaloers op Vladimir Horowitz Elvis Costello geeft twee concerten 27 Musical met 22 Abba-hits donderdag 9 oktober 2003 Stemming Balletmuziek Schoonheid Verschil Het is, zegt hij, verba zingwekkend dat hij nog rechtop staat. Elvis Costello nam met de liede rencyclus North afscheid van zijn huwelijk - en hij be zingt zijn nieuwe geluk. De periode die hij achter de rug heeft, was er een van veel veranderingen en pijn. „Emotioneel ben ik nooit dieper gegaan dan op deze plaat." Kijk, daar loopt Elvis Costel lo. Zeer casual gekleed in een verkleurd T-shirt dat ooit paars moet zijn geweest. Het woord 'Brasil' op de voorkant valt nog net te lezen. „Even naar het zwembad. Ik ben zo terug." Het is maandagochtend half tien. Buiten ligt Amsterdam er mooi bij Drie kwartier later komt hij weer te voorschijn, in een zwart pak met knalrode stropdas. Schudt driftig handen, gooit links en rechts gordijnen open, zit toch zeker een halve seconde op de bank, springt op en schenkt zichzelf zowel een cola als een watertje in. „Nogkoffie?" Wat een energie. „Ik voel me zeer bevoorrecht", concludeert hij een uur later. „Bevoorrecht dat ik al deze mooie muziek mag maken. Bevoorrecht dat ik nieuw geluk heb gevonden. Ik ben erg optimistisch." Vorig jaar kwam er een eind aan zijn huwelijk, na achttien jaar. En prompt hervond Costello zijn geluk. Hij ontmoette jazz zangeres en -pianiste Diana Krall. „Ik heb een periode ach ter de rug met veel veranderin gen en met veel pijn ook. Zoals dat nu eenmaal gaat als een langjarige relatie tot een einde komt. Eigenlijk is het verba zingwekkend dat ik nog recht op sta." September vorig jaar begon hij liedjes te schrijven die alras sa menhang gingen vertonen. „Ze kwamen voort uit één stem ming. Op Nieuwjaarsdag heb ik de laatste twee teksten geschre ven. Het was klaar. Je kunt wel eeuwig doorgaan." De songs zijn nu op cd verschenen onder de titel North. Het is de plaat waarop Costello afscheid neemt van zijn huwelijk en zijn nieuwe geluk bezingt. „Emotioneel ben ik nooit dieper gegaan dan op deze plaat. Dit is de enige plaat die ik ooit gemaakt heb die echt mooi moest zijn. En ik denk dat het een mooie plaat is." Het is zijn meest ingetogen plaat, zijn meest sobere. Niet eerder vertoonden de liedjes op een Costello-plaat zo'n samen hang, zowel muzikaal als tek stueel. Piano en stem, dat is de basis. Hier en daar aangevuld met drums en een staande bas, bespeeld door respectievelijk Peter Erskine en Mike Forma- nek, een strijkkwartet of een or kest van 48 musici. De vraag naar het genre is zinloos. Dit is geen pop, geen jazz en geen klassiek, maar van alle drie een niet nader te bepalen hoeveel heid. „Ik denk dat de term 'songcy clus' gerechtvaardigd is", zegt Ik word veel te serieus genomen Elvis Costello: „Ik heb een periode achter de rug met veel veranderingenen met veel pijn ook." foto G PD hij. Veelbetekend in dit verband is ook dat de liedjes werden op genomen in de volgorde waarin ze werden geschreven. De piano wordt bespeeld door Steve Nie- ve, die al met Costello werkte op diens debuut My Aim is True uit 1997. In het verleden gingen Costello en Nieve al vaker als duo op tournee, wat bijvoor beeld in 1996 leidde tot een prachtige cd-box met vijf live- ep's. Volgende maand doen ze Nederland aan voor twee con certen. „In oktober heb ik, tijdens een tournee, in New York de eerste vijf liedjes opgenomen als de mo's. Om te kijken wat ik had. Ik liet ze Steve horen omdat het pianoliedjes waren. Ik wilde weten of hij er wat in zag. Daar na ben ik naar Europa gegaan en heb de rest geschreven. Op Nieuwjaarsdag heb ik de tek sten geschreven voor When green eyes turn to blue en I'm in the mood again. Ik ben er vanuit gegaan dat Steve uiteindelijk piano zou spelen. Hij wilde niets liever." Op twee liedjes echter speelt Costello zelf piano. „In die twee gevallen was het samenspel tus sen piano en stem zo delicaat dat ik het verlies van mijn slech tere spel voor lief genomen heb. De piano ebt en vloeit daar qua tempo met de stem mee. Ik weet zeker dat Steve de timing snel zal leren tijdens de tournee. Ste ve is nu eenmaal een fantasti sche pianist. De rijkdom die hij meebrengt. Zijn emotionele di rectheid zette me aan het den ken over mijn eigen manier van liedjesschrijven. Toen we met The Imposters in Parijs speel den, speelde Steve ook het voor programma. Ik stond in de cou lissen bewonderend te kijken hoe open hij speelt, hoeveel hij van zichzelf durft te laten zien." „Steve kan ontzettend goed de coreren ook. Zonder dat het jazz wordt. Hij heeft als pianist niets met jazz, alleen als luisteraar. Hoe economisch hij deze liedjes speelt, is fenomenaal. Dat is de vrucht van dagelijks urenlang piano spelen. Hij hoeft niet te imponeren met veel noten. Zeer gedoseerd en precies goed." Al is het een vocale plaat, voegt hij er in één adem aan toe. Hij zingt alle liederen in zijn laagste register. „Ik heb in het verleden vaker liedjes in een laag register geschreven, met name 's nachts, om te voorkomen dat ik huisge noten wekte. Ik wilde nu dicht bij mijn spreekstem blijven. Ik heb dat niet eerder zo conse quent toegepast." De teksten: „Geen maskerades. Simpele taal. Al wordt het daar nog geen simpele muziek door. Ik ben niet bereid me in een sim pele taal uit te drukken opdat de mensen me begrijpen. Je moet mensen uitdagen zelf de stap te maken. Ik heb zelf ook m'n best moeten doen om een bepaald ni veau te bereiken, om in bepaal de soorten muziek door te drin gen. Dat geldt ook voor het schrijven en maken van muziek. Ik heb aan die inspanning zo'n plezier en voldoening beleefd. Ik kan het mensen aanraden verder te luisteren." Costello is een van de bezigste bijtjes uit de hedendaagse mu ziek. Hij speelt op alle borden. Vorig jaar de poped When I was cruel. „Mijn liefde voor rock 'n' roll ben ik nog lang niet kwijt." Hij liefhebbert met de Charles Mingus Orchestra en hij zou dolgraag werken met het Me- tropole Orkest. „Dat heb ik Gert-Jan Blom al zo vaak be loofd, want met het Metropole Orkest kun je alles spelen.Hij maakte platen met Anne Sofie von Otter en Burt Bacharach. Nu is er North, waarbij voor Still de samenwerking met het Brodsky Quartet is hernieuwd. En eerdaags verschijnt ballet muziek van zijn hand. De mu ziek die hij schreef voor een bal letversie van Shakespeare's A Midsummernights Dream. „Zonder zang. Het zal van de mensen vragen mij te zien in de rol van instrumentale compo nist. Het zal mij benieuwen. Het lijkt zo ijdel namelijk. Je krijgt er ook altijd zware kritiek op. Weer zo'n oudere popster die zich zo nodig aan de klassieke muziek moet wagen. Omdat ze opeens gerespecteerd willen worden. Nou, dat geldt dan niet voor mij. Ik ben altijd al geres pecteerd geweest. Ik word so wieso al veel te serieus geno men." Hij hoopt de balletmuziek in 2005 met orkesten uit te voeren. „En dan liefst met al dan niet in strumentale versies van liedjes van North en ander werk dat ik in het verleden in dit genre al ge schreven heb. Zoals The Juliet Letters en Painted From Memo ry. Maar ja, ik wil zoveel. Nog een keer weer met Brodsky Quartet The Juliet Letters spe len. Zelf willen ze dat ook zo graag. Toen we die plaat tien jaar geleden maakten, werd dat, met name in Engeland, als een doodzonde gezien. Bespottelijk nu, achteraf bekeken." Theo Hakkert Elvis Costello Steve Nieve: 13 oktober Doelen Rotterdam, 14 oktober Pepsi Stage Amsterdam Na Saturday Night Fever ke ren de jaren zeventig op nieuw terug naar Utrecht. In het Beatrix Theater aldaar gaat be gin november Mamma Mia! in première, een musical waarin 22 Abba-hits de revue passeren. Pas drie weken geleden begon nen de eerste repetities. Geen zorgen, het asbest wordt verwijderd. Aimée Mars, woordvoerster van Joop van den Ende Theaterproducties, laat weten dat in het Beatrix Theater geen grammetje asbest zal achterblijven. Eerder dit jaar werden wat losse asbest- deeltjes aangetroffen in het van eind jaren zestig daterende ge bouw. Dat had heel wat voeten in de aarde; onder meer de ver plaatsing van de lopende pro ductie Copacabana naar het Amsterdamse Pepsi Stage The ater, het verschuiven van de premièredatum van Mamma Mia! van 28 september naar 9 november en het 'omboeken' van zo'n 50.000 reserveringen. De tijdrovende asbestoperatie is de oorzaak van de vertraging. Op 29 oktober, de dag van de eerste try-out, opent het theater weer zijn deuren. Voor de cast wordt het nog even afzien, want de repetities begonnen nog maar kort geleden. In een Am sterdamse studio gingen die met enige bombarie van start. Daar bij werd snel duidelijk dat de musical volgens 'cast en creati- ves' eigenlijk al op voorhand een doorslaand succes gaat worden. Mamma Mia! ging april 1999 in Londen in première, kreeg ver volgens filialen in andere we relddelen en trok zo in vrij korte tijd zo'n tien miljoen bezoekers. De liedjes zijn beproefde hits van Benny Andersson en Björn Ulvaeus, de twee B's van Abba. De hoofdrol van de Nederlandse versie wordt vertolkt door Si- De repetities voor de Nederlandse versie van Mamma Mia! zijn nog maar kort geleden begonnen. foto GPD mone Kleinsma, eerder 'leading lady' in producties als Les Misé- rables, Fosse en Chicago. Daar kom je de seizoenen wel mee door. Voor alle duidelijkheid: Mam ma Mia! is grotendeels een para de van Abba-hits, maar handelt niet over de band. Het verhaal, bedacht door schrijfster Cathe rine Johnson, speelt zich af op een Grieks eiland. Daar woont een alleenstaande moeder (Kleinsma) die zo'n kwart eeuw terug - in de losbandig geachte Abba-tijd - een wat ongeregeld erotisch leven leidde. Ze heeft geen idéé wie de verwekker van haar dochter is. De laatste (Céli- ne Purcell) wil gewoon trouwen en nodigt simpelweg drie poten tiële vaders (Hajo Bruins, Filip Bolluyt en Jon van Eerd) uit. Haar moeder maakt van de ge legenheid gebruik oude mu- ziek-collega's op te trommelen; ze was namelij k ooit de leadzan- geres van Donna and The Dyna mo's. Aanleiding genoeg om aldoor in zingen uit te barsten. De songs werden vertaald door Coot van Doesburgh, die het titelnummer heel zingbaar bewerkte tot: „Mamma Mia, help daar ga ik weer Oh jé, 't is nog niet gesle ten. Mamma Mia, help daar sta ik weer Oh jé, ik kan je niet ver geten." „Moeilijke songs", vertelt Kleinsma (45). „Je hebt ze 25 jaar geleden een beetje met de radio meegezongen, maar nu moet 't precies. Op 't nootje." Kleinsma - één van de musical pioniers die het genre vanaf 1980 weer op de kaart zetten - herkent zich wel in Donna. „Ze is niet zomaar een flierefluiter; heeft als vrouw alleen toch maar mooi een kind opgevoed en een taverne-met-hotel opgezet in Griekenland." Haar 'musicaldochter' Céline Purcell (23) speelt hierin haar eerste hoofdrol. Ze heeft geen echte kunstopleiding gevolgd, maar kan na 250 keer The Sound Of Music - ze speelde hierin het oudste kind - wel op enige ervaring bogen. Met haar personage heeft ze gemeen dat ze in dezelfde week in 1980 werd geboren. Al heeft ze minder de behoefte zich tegén haar ouders af te zetten.,Ik wil overal rustig over praten met mijn moeder, en dat lukt ook. Maar dat kan al leen dankzij de vrijheid, be vochten door de Donna-genera tie." Jeroen de Valk Mamma Mia!, vanaf 29 oktober, Beatrix Theater. Reserveringen: www.miLsicals.nl en tel. 0900-300 5000. Jiemand speelde piano zoals hij, met zulke vreemde platte vingers. En nie mand kon daarmee zo'n unieke klank op roepen. Deze maand is het honderd jaar geleden dat Vladimir Horowitz, de grootste pianist van de 20ste eeuw, werd geboren, "et enkele cd's en een heel bijzondere dvd "ordt daaraan aandacht geschonken. Componist had hij willen worden. Maar na- oat de bolsjewieken zijn vader al zijn bezit tingen hadden ontnomen, besloot Vladimir Horowitz geld te gaan verdienen als pianist. Hat was geen probleem, want welke muziek Kook voor zijn neus zetten, hij kon meteen alles spelen. Handigheid was niet zijn enige kwaliteit. Muzikaliteit, fantasie, intellect en een bij zondere technische dispositie had hijDaar mee groeide hij uit tot de meest fenomenale Pianist die de 20ste eeuw heeft voortge- M sPoe(lig lieP de hele muziekwe- te hoop, waar en wanneer hij ook op- ad. Rachmaninov durfde zijn eigen Pianoconcerten nog nauwelijks te spelen oen hij had gehoord hoe Horowitz dat deed was alsof hij van een andere planeet wamriep zijn collega Rudolf Serkin ver baasd uit. Al die bewondering gold niet alleen de onmachtige virtuositeit, de donderende ortissimi en de als vuurpijlen flitsende adderfiguren. Deze in 1989 overleden Pianist, die zich in de jaren twintig in New vestigde, was bovenal een klank- stenaar. „Van een slaginstrument een ngend instrument maken, dat is voor een a"lst het belangrijkste", heeft hij eens ge- gd. Niemand kon dat beter dan hijWeinig Pamsten zijn meteen aan hun klank her- aar. Bij hem was dat het geval. Nie- aj?n'H anders was in staat zijn vingers zo on- ankelijk te gebruiken. Zijn spel was een Gel kt?enboog van klankkleuren. *ig is de muziekwereld rijk bedeeld Vladimir Horowitz tijdens een concert in Amsterdam (1986) foto Koen Suyk/ANP met opnamen van de pianist op wie alle an dere pianisten jaloers waren. Vele tientallen jaren lang werd een breed repertoire door RCA en CBS (het huidige Sony) vastgelegd totdat halverwege de jaren tachtig Deut sche Grammophon de grillige, een beetje wispelturige Horowitz naar zich toe wist te trekken. In de tachtig was hij toen. Hij was een beetje lethargisch gewordenMaar plot seling vlamde het oude vuur weer in hem op. Hij ging weer op tournee, met zijn eigen vleugel, piano-technicus, kok en arts. En natuurlijk met Wanda, zijn vrouw, de door iedereen gevreesde, vierkant geproportio neerde dochter van Toscanini. Hij gaf onder meer enkele recitals in het Amsterdamse Concertgebouw die niemand van de aanwe zigen ooit zal vergeten. En hij reisde naar Rusland, dat hij 62 jaar lang niet bezocht had. De hele wereld genoot via de tv en later de cd mee hoe hij het publiek in Moskou en Sint Petersburg om zijn vinger wond. Uit de samenwerking tussen Horowitz en Deutsche Grammophon zijn zeven cd's voortgekomen. Ter gelegenheid van het honderdste geboortejaar heeft de aristo craat onder de platenmaatschappijen een compilatie op twee cd's uitgebracht. Ook bevat deze uitgave drie niet eerder versche nen opnamen: Mozart (het in een prachtig vloeiende beweging gespeelde Rondo in a), Liszt ('Ehemals' uit de cyclus 'Weihnachts- baum', door Horowitz zelf bewerkt) en Schubert (sublieme eenvoud in Moment musical in fBovendien werd aan deze twee cd's een dvd toegevoegd met fragmenten uit aan Mozart (Pianoconcert in A KV 488) ge wijde opnamesessies in Milaan (1987). Dit alles mag dan hoogstaand en boeiend zijn, nog belangrijker is dat nu enkele vroe ge opnamen van Horowitz voor iedereen be reikbaar zijn geworden, dankzij Naxos dat de hand wist te leggen op een stel HM V-regi straties uit de jaren 1932-1934. Heeft Horo witz ooit beter gespeeld dan in de jaren dertig? Dat is de vraag. We laten ons over donderen door twee Chopin-etudes. Maar er is ook pure, verheven schoonheid in de weinige noten van twee Mazurka's van de zelfde componist en in Scarlatti's Sonate in b. Bovendien is daar het hooggebergte van de romantische pianoliteratuur in de vorm van de grote Sonate van Liszt. Akkoord, dit is niet de meest diepgaande interpretatie die van dit werk werd vastgelegd. Er wordt wel eens wat gekoketteerd en gebulderd. Maar qua passie en fantasie krijgen we het volle pond. Ook hier geldt, dat veel van Horowitz' collega's, ook zeer gerespecteerde pianisten, een beetje saai zijn vergeleken met deze uit slaande brand aan het klavier. Horowitz heeft eens gezegd: „De notatie van de componist is niet meer dan een skelet dat de vertolker vlees en bloed moet geven, zodat de muziek tot leven komt en tot een publiek spreekt." Waarmee hij zoveel be doelde als: de noten mogen dan het uit gangspunt vormen, je mag er vrij mee om springen als het maar effect sorteert. Aangezien na de oorlog zich een sterk histo risch georiënteerde muziekpraktijk ont wikkelde, met een nauwkeurige realisatie van de 'tekst' als enige vertrekpunt, zijn op merkingen als deze - en de uitvoeringen die er het resultaat van waren - lange tij d niet in goede aarde gevallen. Maar zie, de bewon dering voor de 'romantische stijl', waarvan Vladimir Horowitz de meest sublieme ver tegenwoordiger was, nam in de jaren tach tig en negentig weer toe. En hij zelf werd al bij zijn leven een legende. Het vervelende was wel, dat naarmate Ho rowitz zich er meer van bewust werd dat hij uniek was - dat werd hem elke dag van alle kanten toegeroepen - hij ook steeds meer de rol ging spelen van een extravagant kunste naar, die zich alles kan permitteren. En zo ging hij de muziek van sommige componis ten een beetje naar zijn hand zetten. Dat geldt bijvoorbeeld voor zijn Schumann-in- terpretaties. Schumann lag hem na aan het hart. Hij had iets bijzonders met die koorts achtige, grillige muziek, net als met die van Skrj abinHet is muziek die bij zij n persoon- lijkheid - ook zeer grillig, op de grens van getikt - paste. Zijn Schumann-uitvoeringen werden er in tussen niet beter op. De opname uit 1966 van 'Blumenstück' (Sony) klinkt frisser en natuurlijker dan de ietwat gemaniëreerde versie uit 1975 op RCA, onderdeel van het dubbelalbum 'Vladimir Horowitz Redisco vered' met live-opnamen uit Carnegie Hall. Nog veel groter en pijnlijker is het verschil tussen de uitvoeringen van 'Kreisleriana' uit 1966 (Sony) en 1988 (Deutsche Grammophon). De laatste interpretatie klinkt uitgesproken stug en soms ronduit onaangenaam (Horowitz kon in het fortissi mo flink timmeren), niettegenstaande het klankraffinement in langzame passages. Daar staat echter zowel in het album van RCA als dat van Deutsche Grammophon veel tegenover, zoals wonderbaarlijk ge speelde stukken van Liszt en Rachmaninov en een in zijn eenvoud ontroerende Schu bert (Impromptu in Bes op DG). De ingesloten dvd van Deutsche Grammophon is om een andere reden heel boeiend. Iedereen is heel opgewonden wan neer de meester verschijnt, maar de 83-jari- ge Horowitz zelf dribbelt ontspannen door de zaal waar hij met het orkest van de Scala, gedirigeerd door Carlo Maria Giulini, Mo zart zal opnemen. Hij lapt alle strijkages en alle gewichtigheid van de aanwezige pla tenbazen aan zijn laars, terwijl Giulini zich duidelijk zichtbaar aan al deze heisa ergert. Wanneer Horowitz eenmaal aan zijn uit New York ingevlogen vleugel zit horen we een Mozart, die niet helemaal klinkt zoals de muziekwetenschap dat graag wil. Er golft nogal wat 19de-eeuwse romantiek doorheen. Maar luister even naar het su blieme lijnenspel in het Adagio, vervuld van weemoed en sereniteit. Wat een prachtig, uniek document is dit. Aad van derVen Vladimir Horowitz - Historical Recordings 1932- 1934-Naxos 8.11606. Vladimir Horowitz Rediscovered - RCA 82876 50754 2 (2 cd's). The Magic of Horowitz - Deutsche Grammophon 474 334 2 (2 cd's 1 dvd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 27