PZC
Katoen Natie oneens
met verdeling kades
Ziekenhuisdirecteur Broertjes
vertrekt met tevreden gevoel
Steun vervanging
fregatten groeit
Geen vrije doorgang ambulances
17
GroenLinks hoopt dat Statenleden voor opvattingen uitkomen
Oliebolletjes aangetroffen
op stranden Knokke-Heist
donderdag 9 oktober 2003
Bijval
Zierikzee
Actie tegen sluiting spoorovergang
Man vrijgesproken van ontucht
Veroorzaker ongeval krijgt straf
S. Verheij wil naar Brussel
Uitbreiding Britt BV van de baan
Ambulance
Kustwateren
Drankrijders
mogen tijdje
niet autorijden
Discussie toekomst waterschappen
door Ben Jansen
MIDDELBURG - GroenLinks
in de Staten van Zeeland wil een
fundamentele discussie over de
toekomst van het waterbeheer
en de rol die provincie en water
schappen daarin moeten spelen.
De fractie werkt aan een voor
stel daarvoor. Aanleiding: de
uitkomst van een in opdracht
van het tv-programma Netwerk
uitgevoerde enquête waaruit
blijkt dat in Provinciale Staten
van Zeeland een meerderheid
bestaat voor afschaffing van de
waterschappen.
Fractievoorzitter M. Wiersma
van GroenLinks acht het on
waarschijnlijk dat het voorstel
dat hij en zijn partijgenoten
voorbereiden, uitmondt in de
suggestie de waterschappen
Zeeuwse Eilanden en Zeeuws-
Vlaanderen meteen maar op te
doeken. Hij denkt eerder aan
een bezinning op de manier
waarop het waterbeheer in de
toekomst moet worden gere
geld. GroenLinks vindt dat
wenselijk met het oog op de Eu
ropese Kaderrichtlijn Water en
de integrale visie op de Delta
wateren.
De Kaderrichtlij n Water is inge
voerd om oppervlaktewater en
grondwater in zowel kwalita
tief als kwantitatief opzicht te
beschermen en te verbeteren.
Ook het bevorderen van een
duurzaam watergebruik, op ba
sis van bescherming van de be
schikbare waterbronnen, en de
beperking van de gevolgen van
overstromingen en perioden
van droogte vormen belangrijke
doelstellingen.
Wiersma: ,,De regels van de Eu
ropese Unie op het gebied van
het waterbeheer kun j e vergelij -
ken met de Vogel- en de Habita
trichtlijn. Daarvan hebben we
jarenlang gedacht dat de regels
in de praktijk wel zouden mee
vallen en we er uiteindelijk wel
onderuit zouden kunnen ko
men. Nou, daar zijn we er in
middels wel achter gekomen.
Kijk maar naar de uitspraak
van de Raad van State over de
Westerschelde Containertermi-
nal. Met de Kaderrichtlijn Wa
ter krijgen we net zo indringend
te maken."
De diepgaande discussie over
het waterbeheer zal wat Groen
Links betreft in elk geval tot de
conclusie leiden dat de water
schappen moeten worden opge
heven. Wiersma heeft daar al
eerder voor gepleit. Onlangs
kreeg hij bijval van een D66-
Statenlid in Gelderland en nu is
bij de Netwerk-enquête geble
ken dat 64 procent van de Sta
tenleden in Nederland er zo
overdenkt. „We winnen terrein.
Ik ben wel zeer aangenaam ver
rast dat er blijkens de enquête
ook een meerderheid in de
Zeeuwse Staten is die kritisch
kijkt naar de waterschappen.
Dat gebeurde natuurlijk tijdens
een anonieme ondervraging. Ik
hoop en verwacht dat de colle
ga's ook in het volle licht van de
Statenzaal voor hun opvattin
gen uitkomen." De waterschap
pen kunnen volgens Wiersma
wel als werkorganisatie blijven
bestaan, omdat de water-
schapstaken nu eenmaal moe
ten worden uitgevoerd. Maar
niet als bestuurlijke eenheid.
Hij vindt dat veel valt aan te
merken op wat hij de 'democra
tische legitimatie' van de water
schappen noemt. „Wanneer je
het over de kwaliteit van het
water hebt, moet je ook de kwa
liteit van de besluitvorming er
over aan de orde stellen." Naar
zijn idee ligt het voor de hand de
besluitvorming bij de provincie
onder te brengen.
doorWoutBareman
DOEL - De kades aan de nieuwe
containerhaven Het Deur-
ganckdok op de linker Schelde-
oever bij Doel zijn niet volgens
de regels verdeeld. Tot die con
clusie komt algemeen directeur
Fernand Huts van het stuwa-
doorsbedrijf Katoen Natie, dat
ineen eerderstadium tevergeefs
probeerde een concessie voor
vestiging aan de nieuwe haven
te bemachtigen. Of hij gerechte
lijke stappen tegen het Ant
werps Havenbedrijf zal nemen,
is nog onderwerp van studie.
Na maandenlange (geheime)
onderhandelingen hakte de
raad van bestuur van de Ant
werpse haven de knoop een klei
ne maand geleden door: het ha
venbedrijf Hesse-Noordnatie
krijgt de hele westzijde van het
kilometerslange dok toegewe
zen, concurrent P&O de hele
oostzijde. Gaan de twee inter
nationale goederenbehande
laars akkoord, dan kunnen ze
medio 2005 de eerste containers
ontvangen en verwerken in de
getijdehaven. Dan wordt, als al
les volgens plèn verloopt, de
eerste fase van Het Deurganck-
dok opgeleverd.
Om op dat moment operationeel
te kunnen zijn, moeten beide
concerns nu alle zeilen bijzet
ten. P&O gaat uit van een inves
tering van 3 5 0 milj oen euro in de
nieuwe terminal (containerkra
nen en andere installaties), Hes
se-Noordnatie zit in dezelfde
richting. Voor rederij Maersk
wordt overigens ofwel aan de
oostzijde of aan de westzijde
nog een vestigingsmogelijkheid
opengehouden. Maersk zou in
2007 terecht kunnen op egn
kleinere terminal. Aan de toe
wijzing van de concessies ging
een lange strijd vooraf, die al in
2001 werd ingezet door direc
teur Huts van Katoen Natie. Die
verzette zich fel tegen het toe
wijzingsbeleid van het Ant
werps Havenbedrijf en besloot
af te zien van een eventuele ves
tiging aan het dok. Huts maakt
nu bezwaar tegen het feit dat
het havenbedrijf is overgegaan
tot een herschikking van de be
schikbare terreinen.
Het is Huts al jaren een doorn in
het oog dat concurrent Hesse-
Noordnatie met hulp van het
havenbedrijf afstevent op een
monopoliepositie in de Ant
werpse haven. Besluit Huts de
herschikking aan te vechten,
dan zou dat opnieuw tot vertra
ging van de oplevering van Het
Deurganckdok kunnen leiden.
Geen vrije doorgang voor ambulances op Zeelandbrug.
door René van Stee
SLUIS - Op de stranden van
Knokke-Heist tussen Het Zoute
en de Zwingeul is gisteren olie
verontreiniging aangetroffen in
de vorm van kleine bolletjes.
Volgens het gouvernement van
de provincie West-Vlaanderen
is de afgelopen dagen regelma
tig olieverontreiniging op de
kust aangetroffen die zich in
noordelijke richting verplaatst.
De hoeveelheid olie is volgens
een West-Vlaamse woordvoer
der te weinig om op te ruimen,
maar ook te veel om te laten lig
gen.
Schoonmaakploegen hebben
inmiddels twee zakken met
olierestanten opgeruimd. Con
servator K. Struyf van natuur
reservaat Het Zwin wijt de
verontreiniging aan het storm
achtige weer waardoor olie die
in de waterkolom zweefde op de
stranden terecht is gekomen.
Hij heeft nog geen gegevens
over de herkomst van de olie.
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - Ambulances krijgen geen
vrije doorgang op de Zeelandbrug. In plaats
daarvan worden de ziekenwagens uitgerust
met een systeem om verkeerslichten te beïn
vloeden én een speciale routeplanner die
kan helpen files en opstoppingen te omzei
len. Wethouder L. Geluk-Poortvliet is uiter
mate tevreden met deze door de provincie
aangedragen oplossing.
Liefst had Geluk gezien dat flessenhals
Zeelandbrug in voorkomende gevallen voor
het verkeer zou worden afgesloten om vrij
baan te kunnen geven aan ambulances. Met
matrixborden zouden de aan weerszijden
van de brug stilgezette automobilisten dan
geattendeerd kunnen worden op een met
hoge snelheid naderende ambulance.
„Maar daar zitten nogal wat haken en ogen
aan en bovendien levert het maar op een
klein stukje van de route winst op. Met dit
systeem kun je tijdwinst boeken op het hele
traject."
Geluk legt uit dat als de ambulances uitge
rust zijn met de nieuwe elektronische syste
men ze - net als de lijndienstbussen van
Connexxion - op afstand verkeerslichten
kunnen beïnvloeden. De theorie is dat een
ambulance daardoor nooit meer voor een
rood verkeerslicht kan komen te staan. Ge
luk: „Het verkeer stroomt beter door, en
daar zit je winst."
foto Marijke Folkertsma
De Schouwen-Duivelandse ambulances
krijgen niet alleen genoemd systeem voor
het afstandsbediend beïnvloeden van ver
keerslichten, maar ook een speciale route
planner. Dit nieuwste navigatiesnufje heeft
de naam Automatische Voertuig Locatie
Systemen (AVLS) meegekregen en dient om
de ambulancechauffeur te helpen de op dat
moment snelste route van ongevalsplaats
naar ziekenhuis te kiezen.
Op termijn is het de bedoeling van de pro
vincie alle ambulances in Zeeland met ge
noemde systemen uit te rusten. Provincie en
gemeente komen in het voorjaar van 2004
bijeen om de kosten en de fasering van dit
project, dat gezien wordt als pilot-project,
te bespreken.
doorClaudia Sondervan
GOES - De Zeeuwen kijken te
negatief naar de Zeeuwse ge
zondheidszorg, vindt vertrek
kend directeur J. Broertjes van
de Stichting Oosterscheldezie-
kenhuizen in Goes. „Laten we
kijken naar wat we wèl hebben:
drie goede ziekenhuizen, zij het
de een wat beter dan de ande
ren", grijnst hij. „Ondanks dat
er enorm veel energie naar de
fusievoorbereiding ging, heb
ben we in vijf jaar veel voor el
kaar gekregen."
Woensdag bracht hij zijn laatste
werkdag door in het ziekenhuis.
Vrijdag 15 oktober zegt hij de
Oosterscheldeziekenhuizen
vaarwel tijdens een afscheidsre
ceptie. Broertjes begeeft zich als
nieuw lid van de Raad van Be
stuur van de 's Heeren Loo Zorg
groep in een nieuw werkveld: de
verstandelijke gehandicapten
zorg. Een instelling met cliënten
in acht provincies, tienduizend
werknemers en op het tachtig
hectare grote terrein bij hoofd
vestiging Ermelo nog veel inwo
nende cliënten. „De zorg voor de
zwaksten in een samenleving
oie gebaseerd is op rationaliteit
verstandelijke capaciteit;
daarom doe ik dit."
De geboren Santpoortenaar (48)
gaat in Lelystad wonen. „Zee
land ga ik zeker missen. Maar
net water kan ik niet meer mis
sen."
Een opvolger voor Broertjes is er
nog niet. „De werving is gaan-
®e' zegt de directeur, en niets
n>eer dan dat. Zijn collega S.
Schuitevoerder zal in elk geval
enige maanden alleen de Raad
van Bestuur bemannen.
Snoertjes is tevreden over het
ziekenhuis dat hij achterlaat.
■We zitten financieel redelijke
goed. De formatie is rond, in te-
genstelhng tot Terneuzen en
issingen. Hoewel, volgend
Jnar komt de pensionering van
®n neuroloog en een oogarts,
ar ik denk niet dat we pro-
J. Broertjes: „Zeeland ga ik zeker missen."
blemen krijgen met de invulling
van die vacatures. Blijkbaar
staat Goes bekend als een goed
ziekenhuis, want het lukt ons
vacatures in te vullen."
Broertjes noemt de 'relatieve
harmonie' tussen medische staf
en directie bijzonder: „Dokters
horen altij d weer meer te willen
Nu we per komend jaar een
structurele bezuiniging van
450.000 euro kregen opgelegd
moeten we kiezen waar we het
geld besteden. We komen er ech
ter altijd uit."
Dat komt met name door de gro
tere betrokkenheid van artsen
bij het management van het zie
kenhuis sinds de reorganisatie
uit 1998, stelt hij.
Broertjes somt meer verworven
heden op: de stroke-afdeling
voor zorg bij hersenbloedingen
en infarcten en de inrichting
van het 'zorgwarenhuis' Zierik
zee: „Er vinden nu meer opera
ties plaats in Zierikzee dan ooit
tevoren: vorig jaar 3500, dit jaar
halen we de vierduizend en dat
worden er veel meer als de oog
kliniek kan groeien. Zierikzee
staat als een zorgwarenhuis:
met de huisartsenpost, de fysio
therapie, de oogkliniek, de am
bulancepost en de verpleegaf-
deling waarvoor Arcus plannen
maakt. In Goes liggen plannen
foto Willem Mieras
klaar om nieuwe ruimten te
scheppen voor de poliklinieken,
de wachtlijsten krimpen: dat
zijn allemaal prachtige ontwik
kelingen."
Door de intrede van een behoor
lijk aantal Belgische artsen ver
innigt de relatie met het zieken
huis in Antwerpen, bij wiens
hoog-intensieve zorgafdeling
incidenteel Zeeuwse patiënten
worden ondergebracht. De ei
gen afdeling intensive care werd
's-HEER HENDRIKSKINDEREN - Tegenstanders van slui
ting van de spoorwegovergang aan de Oude Rijksweg in 's-
Heer Hendrikskinderen overhandigen vanmiddag zo'n vier
honderd protesthandtekeningen aan het college van B en W
van Goes. De handtekeningen worden aangeboden aan wet
houder M. 't Hart (verkeer, ruimtelijke ordening). Ze worden
ook gestuurd naar ProRail, de beheerder van het spoorweg
net. ProRail wil de overgang om veiligheidsredenen sluiten.
Veel gebruikers zijn daar tegen. De spoorwegovergang wordt
veel gebruikt door wandelaars en fietsers. ProRail overlegt
met de gemeente Goes over de sluiting. De gemeente zegt
daarbij rekening te houden met de belangen van gebruikers.
MIDDELBURG - Een 22-jarige'inwoner van Goes is gisteren
in Middelburg bij gebrek aan bewijs vrijgesproken van on
tucht met een meisje. De rechtbank achtte niet bewezen dat
de man 12 mei vorig jaar in het uitgaanscentrum van Goes
seksuele handelingen had gepleegd.
MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft gisteren
een 36-jarige inwoner van Baarland wegens het veroorzaken
van een dodelijk ongeval 240 uur werkstraf en anderhalf jaar
rijontzegging opgelegd. De man verzuimde 21 maart dit jaar
in Kwadendamme voorrang te verlenen aan een medewegge
bruiker. Bij de botsing kwam de zeventigjarige bestuurder
van de auto om het leven. De Baarlander had verklaard dat hij
was doorgereden, omdat het slachtoffer op de voorrangsweg
geen aanstalte had gemaakt om te gaan rijden. De uitspraak
was conform de eis van de officier van justitie.
GOES - S. Verheij, oud-raadslid voor GroenLinks Goes, is
door het Bevelandse bestuur van haar partij kandidaat ge
steld voor de komende verkiezingen van het Europese parle
ment. Volgens het bestuur staat ze bekend als een hardwer
kende politicus die letterlijk en figuurlijk onderaan de
politieke en maatschappelijke ladder haar carrière startte.
Dankzij praktijkkennis en studie werd ze een allround politi
cus. Onlangs legde ze haar functie als raadslid in Goes neer
om zich tot 1 juni 2004 volledig te kunnen concentreren op
haar werkzaamheden bij Besth-Werk.
DEN HAAG - Varkenshouderij Britt BV van A. Rijnen aan de
Groene- of Hokseweg in Oud-Vossemeer kan zijn uitbrei
dingsplannen voorlopig in de ijskast zetten. De Raad van Sta
te vernietigde gisteren de nieuwe milieuvergunning die het
bedrijf nodig heeft de veestapel van 6720 naar 8520 stuks uit
breiden. Omwonenden zagen helemaal niets in de uitbrei
ding. Ze vreesden dat de varkenshouderij veel meer herrie zou
mogen maken dan volgens landelijke milieuregels is toege
staan. De gemeente zou een aantal herrieveroorzakers, waar
onder ventilatoren en schreeuwende varkens, niet goed
hebben ingeschat. Maar veel ernstiger is de zogeheten brij-
voerinstallatie en 12 voerbunkers van in totaal 660 m3. Daar
uit vloeit voort dat het bedrijf meer dan 50 kubieke meter
afval van buiten kan opslaan. En daarmee valt de varkens
houderij volgens de milieuwet als 'afvalbedrijf' onder de
verantwoordelijkheid van de provincie Zeeland en niet de ge
meente. De plannen moeten nu opnieuw bekeken.
eerder al uitgebreid naar negen
bedden mèt acht cardiocare
plaatsen.
Sinds kort heeft het ziekenhuis
daar als enige in Zeeland ook
het bijbehorend team artsen en
specialistische verpleegkundi
gen voor: de internist-intensi-
vist van het ziekenhuis kreeg
gezelschap van twee vakgeno
ten, een chirug-intensivist en
een anaesthesie-intensivist.
„We overschrijden dit jaar al de
grens van duizend zorgdagen
van patiënten die beademd
worden. Volgend jaar gaan we
daar flink overheen."
Het is waar; de Zeeuwse spoed
eisende hulp is nog lang niet op
orde, weet Broertjes als mede
bestuurdervan de Centrale Post
Ambulancediensten en de Am
bulancedienst Boven de Wester
schelde. Er moet daar bestuur
lijk heel veel opgeruimd
worden, beaamt hij.
„Het liefst zou ik CPA en de
Zeeuwse ambulances met de
spoedeisende hulp in één hand
zien." En Den Haag tornt aan
het budget voor de negen ambu
lanceposten die de provincie
nog rijk is. Ook de traumaheli-
copters kunnen nog lang niet 24
uur per dag worden ingezet en
niet in de laatste plaats: de fusie
tussen zijn ziekenhuizen en dat
op Walcheren is nog zeker vijf
tot tien jaar parlementair onbe
spreekbaar. „We moeten posi
tief blijven insteken op de
Zeeuwse zorg," vindt Broertjes
niettemin.
De politiek moet echter wel de
investeringsbeloften gestand
doen, vindt hij. „En een laatste
boodschap: een regering die
dokters betaalt per patiënt
straft artsen die bereid zijn op
twee locaties te werken, zoals in
Goes en Zierikzee. De reistijd
blijft onvergoed. Dat heb ik
Zeeuwse kamerleden als Buijs
bij herhaling laten weten." Zon
der resultaat, tot nog toe. En dat
steekt wel.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Steun voor ver
vanging van enkele fregatten
door kleinere marineschepen,
korvetten, groeit. Defensiedes-
kundige R. de Wijk van het
Haagse instituut Clingendael en
vice-admiraal buiten dienst C.
van Duyvendijk omhelsden gis
teren tijdens een hoorzitting in
de Tweede Kamer dit idee.
WD-Kamerlid J. van Baaien
blies het voorstel een aantal fre
gatten op te laten volgen door
korvetten vorige week nieuw le
ven in. Hij wil twee fregatten
vervangen door vier korvetten.
Bij de behandeling van de De
fensienota drie jaar geleden is
dit plan al eens geopperd, maar
het ministerie van Defensie
heeft er nooit een vervolg aan
gegeven.
Ook in de begroting van Defen
sie voor 2004 wordt er met geen
woord over gerept. Alleen het
afstoten van twee M-fregatten
wordt daarin aangekondigd,
waarmee het aantal fregatten
op tien wordt gebracht. „Tien is
te weinig om onze verplichtin
gen in Navo-verband en rond de
Nederlandse Antillen na te ko
men én eventueel nog een schip
beschikbaar te stellen voor een
vredesmissie", oordeelde defen-
siedeskundige De Wijk. „Er
moeten dus keuzes worden ge
maakt."
Vice-admiraal buiten dienst
Van Duyvendijk stelde een keu
ze a la Van Baaien voor. Om
kustwachttaken in het Cari-
bisch gebied, rond de Neder
landse Antillen, uit te voeren,
kan volgens hem worden vol
staan met de inzet van kleinere
marineschepen, korvetten. Het
werkterrein van de Koninklijke
Marine verplaatst zich boven
dien steeds meer van volle zee
naar de kustwateren. En kor
vetten hebben minder beman
ning nodig, zijn dus goedkoper
in exploitatie.
Of in de Tweede Kamer voor dit
voorstel een meerderheid is te
vinden, is de vraag. CDA-Ka-
merlid R. Kortenhorst onder
kende dat er een verschuiving
plaatsvindt van marinetaken op
volle zee naar de kustwateren,
bij vredesmissies bijvoorbeeld.
Hij zit echter met het probleem
dat in de Defensie-meerjaren-
planning voorlopig geen cent is
uitgetrokken voor de nieuw
bouw van marineschepen.
Ook PvdA-Kamerlid F. Tim
mermans signaleerde dat. „Mijn
collega Van Baaien van de VVD
kap zoveel willen, maar ik vraag
mi af waar hij het geld vandaan
haalt." Timmermans weet dat
de marinescheepsbouw-indu-
strie heeft voorgesteld de ver
vanging van fregatten desnoods
voorte financieren. „Maar als er
nog niets in de planning zit, valt
in principe niets voor te finan
cieren. Dan zou die planning
aangepast moeten worden.
Voorstellen daarvoor heb ik nog
niet gezien." De Tweede Kamer
praat in de week van 20 oktober
met minister Kamp en staatsse
cretaris Van der Knaap over de
Defensie-begroting.
MIDDELBURG - De Middel
burgse politierechter heeft drie
automobilisten veroordeeld we
gens rijden onder invloed. In al
le gevallen mogen zij gedurende
enkele maanden niet achter het
stuur kruipen.
Een 47-jarige drankrijder uit
Breskens werd op 9 augustus 's
ochtends in Groede dronken
achter het stuur van zijn auto
aangetroffen. Hij is veroordeeld
tot een jaar rijontzegging,
waarvan acht maanden voor
waardelijk en 850 euro boete-
.Een zestigjarige inwoner van
Kapellebrug werd op 11 augus
tus in zijn woonplaats aange
houden met drie keer teveel op.
De man zei zich te realiseren dat
hij als handelaar in auto's zijn
baan op het spel had gezet. „Ik
drink anders nooit als ik moet
rijden. Het is me nu één keer
overkomen en ik word gepakt."
Dit verbaasde de officier van
justitie. „Sinds 1971 bent u re
gelmatig veroordeeld voor het
rijden onder invloed." De man is
veroordeeld tot negen maanden
rijontzegging, waarvan zes
maanden voorwaardelijk en 950
euro boete.Een 27-jarige vrouw
uit het Belgische Wortelgem
werd voor dronken rijden ver
oordeeld tot negen maanden rij
ontzegging, waarvan drie
maanden voorwaardelijk en
duizend euro boete. De ver
pleegster was op 31 juli in Ter-
neuzen achterop een auto reden,
die voor een rood verkeerslicht
stond te wachten.
pis