PZC Katoen Natie oneens met verdeling kades Ziekenhuisdirecteur Broertjes vertrekt met tevreden gevoel Steun vervanging fregatten groeit Geen vrije doorgang ambulances 17 GroenLinks hoopt dat Statenleden voor opvattingen uitkomen Oliebolletjes aangetroffen op stranden Knokke-Heist donderdag 9 oktober 2003 Bijval Zierikzee Actie tegen sluiting spoorovergang Man vrijgesproken van ontucht Veroorzaker ongeval krijgt straf S. Verheij wil naar Brussel Uitbreiding Britt BV van de baan Ambulance Kustwateren Drankrijders mogen tijdje niet autorijden Discussie toekomst waterschappen door Ben Jansen MIDDELBURG - GroenLinks in de Staten van Zeeland wil een fundamentele discussie over de toekomst van het waterbeheer en de rol die provincie en water schappen daarin moeten spelen. De fractie werkt aan een voor stel daarvoor. Aanleiding: de uitkomst van een in opdracht van het tv-programma Netwerk uitgevoerde enquête waaruit blijkt dat in Provinciale Staten van Zeeland een meerderheid bestaat voor afschaffing van de waterschappen. Fractievoorzitter M. Wiersma van GroenLinks acht het on waarschijnlijk dat het voorstel dat hij en zijn partijgenoten voorbereiden, uitmondt in de suggestie de waterschappen Zeeuwse Eilanden en Zeeuws- Vlaanderen meteen maar op te doeken. Hij denkt eerder aan een bezinning op de manier waarop het waterbeheer in de toekomst moet worden gere geld. GroenLinks vindt dat wenselijk met het oog op de Eu ropese Kaderrichtlijn Water en de integrale visie op de Delta wateren. De Kaderrichtlij n Water is inge voerd om oppervlaktewater en grondwater in zowel kwalita tief als kwantitatief opzicht te beschermen en te verbeteren. Ook het bevorderen van een duurzaam watergebruik, op ba sis van bescherming van de be schikbare waterbronnen, en de beperking van de gevolgen van overstromingen en perioden van droogte vormen belangrijke doelstellingen. Wiersma: ,,De regels van de Eu ropese Unie op het gebied van het waterbeheer kun j e vergelij - ken met de Vogel- en de Habita trichtlijn. Daarvan hebben we jarenlang gedacht dat de regels in de praktijk wel zouden mee vallen en we er uiteindelijk wel onderuit zouden kunnen ko men. Nou, daar zijn we er in middels wel achter gekomen. Kijk maar naar de uitspraak van de Raad van State over de Westerschelde Containertermi- nal. Met de Kaderrichtlijn Wa ter krijgen we net zo indringend te maken." De diepgaande discussie over het waterbeheer zal wat Groen Links betreft in elk geval tot de conclusie leiden dat de water schappen moeten worden opge heven. Wiersma heeft daar al eerder voor gepleit. Onlangs kreeg hij bijval van een D66- Statenlid in Gelderland en nu is bij de Netwerk-enquête geble ken dat 64 procent van de Sta tenleden in Nederland er zo overdenkt. „We winnen terrein. Ik ben wel zeer aangenaam ver rast dat er blijkens de enquête ook een meerderheid in de Zeeuwse Staten is die kritisch kijkt naar de waterschappen. Dat gebeurde natuurlijk tijdens een anonieme ondervraging. Ik hoop en verwacht dat de colle ga's ook in het volle licht van de Statenzaal voor hun opvattin gen uitkomen." De waterschap pen kunnen volgens Wiersma wel als werkorganisatie blijven bestaan, omdat de water- schapstaken nu eenmaal moe ten worden uitgevoerd. Maar niet als bestuurlijke eenheid. Hij vindt dat veel valt aan te merken op wat hij de 'democra tische legitimatie' van de water schappen noemt. „Wanneer je het over de kwaliteit van het water hebt, moet je ook de kwa liteit van de besluitvorming er over aan de orde stellen." Naar zijn idee ligt het voor de hand de besluitvorming bij de provincie onder te brengen. doorWoutBareman DOEL - De kades aan de nieuwe containerhaven Het Deur- ganckdok op de linker Schelde- oever bij Doel zijn niet volgens de regels verdeeld. Tot die con clusie komt algemeen directeur Fernand Huts van het stuwa- doorsbedrijf Katoen Natie, dat ineen eerderstadium tevergeefs probeerde een concessie voor vestiging aan de nieuwe haven te bemachtigen. Of hij gerechte lijke stappen tegen het Ant werps Havenbedrijf zal nemen, is nog onderwerp van studie. Na maandenlange (geheime) onderhandelingen hakte de raad van bestuur van de Ant werpse haven de knoop een klei ne maand geleden door: het ha venbedrijf Hesse-Noordnatie krijgt de hele westzijde van het kilometerslange dok toegewe zen, concurrent P&O de hele oostzijde. Gaan de twee inter nationale goederenbehande laars akkoord, dan kunnen ze medio 2005 de eerste containers ontvangen en verwerken in de getijdehaven. Dan wordt, als al les volgens plèn verloopt, de eerste fase van Het Deurganck- dok opgeleverd. Om op dat moment operationeel te kunnen zijn, moeten beide concerns nu alle zeilen bijzet ten. P&O gaat uit van een inves tering van 3 5 0 milj oen euro in de nieuwe terminal (containerkra nen en andere installaties), Hes se-Noordnatie zit in dezelfde richting. Voor rederij Maersk wordt overigens ofwel aan de oostzijde of aan de westzijde nog een vestigingsmogelijkheid opengehouden. Maersk zou in 2007 terecht kunnen op egn kleinere terminal. Aan de toe wijzing van de concessies ging een lange strijd vooraf, die al in 2001 werd ingezet door direc teur Huts van Katoen Natie. Die verzette zich fel tegen het toe wijzingsbeleid van het Ant werps Havenbedrijf en besloot af te zien van een eventuele ves tiging aan het dok. Huts maakt nu bezwaar tegen het feit dat het havenbedrijf is overgegaan tot een herschikking van de be schikbare terreinen. Het is Huts al jaren een doorn in het oog dat concurrent Hesse- Noordnatie met hulp van het havenbedrijf afstevent op een monopoliepositie in de Ant werpse haven. Besluit Huts de herschikking aan te vechten, dan zou dat opnieuw tot vertra ging van de oplevering van Het Deurganckdok kunnen leiden. Geen vrije doorgang voor ambulances op Zeelandbrug. door René van Stee SLUIS - Op de stranden van Knokke-Heist tussen Het Zoute en de Zwingeul is gisteren olie verontreiniging aangetroffen in de vorm van kleine bolletjes. Volgens het gouvernement van de provincie West-Vlaanderen is de afgelopen dagen regelma tig olieverontreiniging op de kust aangetroffen die zich in noordelijke richting verplaatst. De hoeveelheid olie is volgens een West-Vlaamse woordvoer der te weinig om op te ruimen, maar ook te veel om te laten lig gen. Schoonmaakploegen hebben inmiddels twee zakken met olierestanten opgeruimd. Con servator K. Struyf van natuur reservaat Het Zwin wijt de verontreiniging aan het storm achtige weer waardoor olie die in de waterkolom zweefde op de stranden terecht is gekomen. Hij heeft nog geen gegevens over de herkomst van de olie. door Piet Kleemans ZIERIKZEE - Ambulances krijgen geen vrije doorgang op de Zeelandbrug. In plaats daarvan worden de ziekenwagens uitgerust met een systeem om verkeerslichten te beïn vloeden én een speciale routeplanner die kan helpen files en opstoppingen te omzei len. Wethouder L. Geluk-Poortvliet is uiter mate tevreden met deze door de provincie aangedragen oplossing. Liefst had Geluk gezien dat flessenhals Zeelandbrug in voorkomende gevallen voor het verkeer zou worden afgesloten om vrij baan te kunnen geven aan ambulances. Met matrixborden zouden de aan weerszijden van de brug stilgezette automobilisten dan geattendeerd kunnen worden op een met hoge snelheid naderende ambulance. „Maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan en bovendien levert het maar op een klein stukje van de route winst op. Met dit systeem kun je tijdwinst boeken op het hele traject." Geluk legt uit dat als de ambulances uitge rust zijn met de nieuwe elektronische syste men ze - net als de lijndienstbussen van Connexxion - op afstand verkeerslichten kunnen beïnvloeden. De theorie is dat een ambulance daardoor nooit meer voor een rood verkeerslicht kan komen te staan. Ge luk: „Het verkeer stroomt beter door, en daar zit je winst." foto Marijke Folkertsma De Schouwen-Duivelandse ambulances krijgen niet alleen genoemd systeem voor het afstandsbediend beïnvloeden van ver keerslichten, maar ook een speciale route planner. Dit nieuwste navigatiesnufje heeft de naam Automatische Voertuig Locatie Systemen (AVLS) meegekregen en dient om de ambulancechauffeur te helpen de op dat moment snelste route van ongevalsplaats naar ziekenhuis te kiezen. Op termijn is het de bedoeling van de pro vincie alle ambulances in Zeeland met ge noemde systemen uit te rusten. Provincie en gemeente komen in het voorjaar van 2004 bijeen om de kosten en de fasering van dit project, dat gezien wordt als pilot-project, te bespreken. doorClaudia Sondervan GOES - De Zeeuwen kijken te negatief naar de Zeeuwse ge zondheidszorg, vindt vertrek kend directeur J. Broertjes van de Stichting Oosterscheldezie- kenhuizen in Goes. „Laten we kijken naar wat we wèl hebben: drie goede ziekenhuizen, zij het de een wat beter dan de ande ren", grijnst hij. „Ondanks dat er enorm veel energie naar de fusievoorbereiding ging, heb ben we in vijf jaar veel voor el kaar gekregen." Woensdag bracht hij zijn laatste werkdag door in het ziekenhuis. Vrijdag 15 oktober zegt hij de Oosterscheldeziekenhuizen vaarwel tijdens een afscheidsre ceptie. Broertjes begeeft zich als nieuw lid van de Raad van Be stuur van de 's Heeren Loo Zorg groep in een nieuw werkveld: de verstandelijke gehandicapten zorg. Een instelling met cliënten in acht provincies, tienduizend werknemers en op het tachtig hectare grote terrein bij hoofd vestiging Ermelo nog veel inwo nende cliënten. „De zorg voor de zwaksten in een samenleving oie gebaseerd is op rationaliteit verstandelijke capaciteit; daarom doe ik dit." De geboren Santpoortenaar (48) gaat in Lelystad wonen. „Zee land ga ik zeker missen. Maar net water kan ik niet meer mis sen." Een opvolger voor Broertjes is er nog niet. „De werving is gaan- ®e' zegt de directeur, en niets n>eer dan dat. Zijn collega S. Schuitevoerder zal in elk geval enige maanden alleen de Raad van Bestuur bemannen. Snoertjes is tevreden over het ziekenhuis dat hij achterlaat. ■We zitten financieel redelijke goed. De formatie is rond, in te- genstelhng tot Terneuzen en issingen. Hoewel, volgend Jnar komt de pensionering van ®n neuroloog en een oogarts, ar ik denk niet dat we pro- J. Broertjes: „Zeeland ga ik zeker missen." blemen krijgen met de invulling van die vacatures. Blijkbaar staat Goes bekend als een goed ziekenhuis, want het lukt ons vacatures in te vullen." Broertjes noemt de 'relatieve harmonie' tussen medische staf en directie bijzonder: „Dokters horen altij d weer meer te willen Nu we per komend jaar een structurele bezuiniging van 450.000 euro kregen opgelegd moeten we kiezen waar we het geld besteden. We komen er ech ter altijd uit." Dat komt met name door de gro tere betrokkenheid van artsen bij het management van het zie kenhuis sinds de reorganisatie uit 1998, stelt hij. Broertjes somt meer verworven heden op: de stroke-afdeling voor zorg bij hersenbloedingen en infarcten en de inrichting van het 'zorgwarenhuis' Zierik zee: „Er vinden nu meer opera ties plaats in Zierikzee dan ooit tevoren: vorig jaar 3500, dit jaar halen we de vierduizend en dat worden er veel meer als de oog kliniek kan groeien. Zierikzee staat als een zorgwarenhuis: met de huisartsenpost, de fysio therapie, de oogkliniek, de am bulancepost en de verpleegaf- deling waarvoor Arcus plannen maakt. In Goes liggen plannen foto Willem Mieras klaar om nieuwe ruimten te scheppen voor de poliklinieken, de wachtlijsten krimpen: dat zijn allemaal prachtige ontwik kelingen." Door de intrede van een behoor lijk aantal Belgische artsen ver innigt de relatie met het zieken huis in Antwerpen, bij wiens hoog-intensieve zorgafdeling incidenteel Zeeuwse patiënten worden ondergebracht. De ei gen afdeling intensive care werd 's-HEER HENDRIKSKINDEREN - Tegenstanders van slui ting van de spoorwegovergang aan de Oude Rijksweg in 's- Heer Hendrikskinderen overhandigen vanmiddag zo'n vier honderd protesthandtekeningen aan het college van B en W van Goes. De handtekeningen worden aangeboden aan wet houder M. 't Hart (verkeer, ruimtelijke ordening). Ze worden ook gestuurd naar ProRail, de beheerder van het spoorweg net. ProRail wil de overgang om veiligheidsredenen sluiten. Veel gebruikers zijn daar tegen. De spoorwegovergang wordt veel gebruikt door wandelaars en fietsers. ProRail overlegt met de gemeente Goes over de sluiting. De gemeente zegt daarbij rekening te houden met de belangen van gebruikers. MIDDELBURG - Een 22-jarige'inwoner van Goes is gisteren in Middelburg bij gebrek aan bewijs vrijgesproken van on tucht met een meisje. De rechtbank achtte niet bewezen dat de man 12 mei vorig jaar in het uitgaanscentrum van Goes seksuele handelingen had gepleegd. MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft gisteren een 36-jarige inwoner van Baarland wegens het veroorzaken van een dodelijk ongeval 240 uur werkstraf en anderhalf jaar rijontzegging opgelegd. De man verzuimde 21 maart dit jaar in Kwadendamme voorrang te verlenen aan een medewegge bruiker. Bij de botsing kwam de zeventigjarige bestuurder van de auto om het leven. De Baarlander had verklaard dat hij was doorgereden, omdat het slachtoffer op de voorrangsweg geen aanstalte had gemaakt om te gaan rijden. De uitspraak was conform de eis van de officier van justitie. GOES - S. Verheij, oud-raadslid voor GroenLinks Goes, is door het Bevelandse bestuur van haar partij kandidaat ge steld voor de komende verkiezingen van het Europese parle ment. Volgens het bestuur staat ze bekend als een hardwer kende politicus die letterlijk en figuurlijk onderaan de politieke en maatschappelijke ladder haar carrière startte. Dankzij praktijkkennis en studie werd ze een allround politi cus. Onlangs legde ze haar functie als raadslid in Goes neer om zich tot 1 juni 2004 volledig te kunnen concentreren op haar werkzaamheden bij Besth-Werk. DEN HAAG - Varkenshouderij Britt BV van A. Rijnen aan de Groene- of Hokseweg in Oud-Vossemeer kan zijn uitbrei dingsplannen voorlopig in de ijskast zetten. De Raad van Sta te vernietigde gisteren de nieuwe milieuvergunning die het bedrijf nodig heeft de veestapel van 6720 naar 8520 stuks uit breiden. Omwonenden zagen helemaal niets in de uitbrei ding. Ze vreesden dat de varkenshouderij veel meer herrie zou mogen maken dan volgens landelijke milieuregels is toege staan. De gemeente zou een aantal herrieveroorzakers, waar onder ventilatoren en schreeuwende varkens, niet goed hebben ingeschat. Maar veel ernstiger is de zogeheten brij- voerinstallatie en 12 voerbunkers van in totaal 660 m3. Daar uit vloeit voort dat het bedrijf meer dan 50 kubieke meter afval van buiten kan opslaan. En daarmee valt de varkens houderij volgens de milieuwet als 'afvalbedrijf' onder de verantwoordelijkheid van de provincie Zeeland en niet de ge meente. De plannen moeten nu opnieuw bekeken. eerder al uitgebreid naar negen bedden mèt acht cardiocare plaatsen. Sinds kort heeft het ziekenhuis daar als enige in Zeeland ook het bijbehorend team artsen en specialistische verpleegkundi gen voor: de internist-intensi- vist van het ziekenhuis kreeg gezelschap van twee vakgeno ten, een chirug-intensivist en een anaesthesie-intensivist. „We overschrijden dit jaar al de grens van duizend zorgdagen van patiënten die beademd worden. Volgend jaar gaan we daar flink overheen." Het is waar; de Zeeuwse spoed eisende hulp is nog lang niet op orde, weet Broertjes als mede bestuurdervan de Centrale Post Ambulancediensten en de Am bulancedienst Boven de Wester schelde. Er moet daar bestuur lijk heel veel opgeruimd worden, beaamt hij. „Het liefst zou ik CPA en de Zeeuwse ambulances met de spoedeisende hulp in één hand zien." En Den Haag tornt aan het budget voor de negen ambu lanceposten die de provincie nog rijk is. Ook de traumaheli- copters kunnen nog lang niet 24 uur per dag worden ingezet en niet in de laatste plaats: de fusie tussen zijn ziekenhuizen en dat op Walcheren is nog zeker vijf tot tien jaar parlementair onbe spreekbaar. „We moeten posi tief blijven insteken op de Zeeuwse zorg," vindt Broertjes niettemin. De politiek moet echter wel de investeringsbeloften gestand doen, vindt hij. „En een laatste boodschap: een regering die dokters betaalt per patiënt straft artsen die bereid zijn op twee locaties te werken, zoals in Goes en Zierikzee. De reistijd blijft onvergoed. Dat heb ik Zeeuwse kamerleden als Buijs bij herhaling laten weten." Zon der resultaat, tot nog toe. En dat steekt wel. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Steun voor ver vanging van enkele fregatten door kleinere marineschepen, korvetten, groeit. Defensiedes- kundige R. de Wijk van het Haagse instituut Clingendael en vice-admiraal buiten dienst C. van Duyvendijk omhelsden gis teren tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer dit idee. WD-Kamerlid J. van Baaien blies het voorstel een aantal fre gatten op te laten volgen door korvetten vorige week nieuw le ven in. Hij wil twee fregatten vervangen door vier korvetten. Bij de behandeling van de De fensienota drie jaar geleden is dit plan al eens geopperd, maar het ministerie van Defensie heeft er nooit een vervolg aan gegeven. Ook in de begroting van Defen sie voor 2004 wordt er met geen woord over gerept. Alleen het afstoten van twee M-fregatten wordt daarin aangekondigd, waarmee het aantal fregatten op tien wordt gebracht. „Tien is te weinig om onze verplichtin gen in Navo-verband en rond de Nederlandse Antillen na te ko men én eventueel nog een schip beschikbaar te stellen voor een vredesmissie", oordeelde defen- siedeskundige De Wijk. „Er moeten dus keuzes worden ge maakt." Vice-admiraal buiten dienst Van Duyvendijk stelde een keu ze a la Van Baaien voor. Om kustwachttaken in het Cari- bisch gebied, rond de Neder landse Antillen, uit te voeren, kan volgens hem worden vol staan met de inzet van kleinere marineschepen, korvetten. Het werkterrein van de Koninklijke Marine verplaatst zich boven dien steeds meer van volle zee naar de kustwateren. En kor vetten hebben minder beman ning nodig, zijn dus goedkoper in exploitatie. Of in de Tweede Kamer voor dit voorstel een meerderheid is te vinden, is de vraag. CDA-Ka- merlid R. Kortenhorst onder kende dat er een verschuiving plaatsvindt van marinetaken op volle zee naar de kustwateren, bij vredesmissies bijvoorbeeld. Hij zit echter met het probleem dat in de Defensie-meerjaren- planning voorlopig geen cent is uitgetrokken voor de nieuw bouw van marineschepen. Ook PvdA-Kamerlid F. Tim mermans signaleerde dat. „Mijn collega Van Baaien van de VVD kap zoveel willen, maar ik vraag mi af waar hij het geld vandaan haalt." Timmermans weet dat de marinescheepsbouw-indu- strie heeft voorgesteld de ver vanging van fregatten desnoods voorte financieren. „Maar als er nog niets in de planning zit, valt in principe niets voor te finan cieren. Dan zou die planning aangepast moeten worden. Voorstellen daarvoor heb ik nog niet gezien." De Tweede Kamer praat in de week van 20 oktober met minister Kamp en staatsse cretaris Van der Knaap over de Defensie-begroting. MIDDELBURG - De Middel burgse politierechter heeft drie automobilisten veroordeeld we gens rijden onder invloed. In al le gevallen mogen zij gedurende enkele maanden niet achter het stuur kruipen. Een 47-jarige drankrijder uit Breskens werd op 9 augustus 's ochtends in Groede dronken achter het stuur van zijn auto aangetroffen. Hij is veroordeeld tot een jaar rijontzegging, waarvan acht maanden voor waardelijk en 850 euro boete- .Een zestigjarige inwoner van Kapellebrug werd op 11 augus tus in zijn woonplaats aange houden met drie keer teveel op. De man zei zich te realiseren dat hij als handelaar in auto's zijn baan op het spel had gezet. „Ik drink anders nooit als ik moet rijden. Het is me nu één keer overkomen en ik word gepakt." Dit verbaasde de officier van justitie. „Sinds 1971 bent u re gelmatig veroordeeld voor het rijden onder invloed." De man is veroordeeld tot negen maanden rijontzegging, waarvan zes maanden voorwaardelijk en 950 euro boete.Een 27-jarige vrouw uit het Belgische Wortelgem werd voor dronken rijden ver oordeeld tot negen maanden rij ontzegging, waarvan drie maanden voorwaardelijk en duizend euro boete. De ver pleegster was op 31 juli in Ter- neuzen achterop een auto reden, die voor een rood verkeerslicht stond te wachten. pis

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 17