m^r Zesenvijftig jaar en op de weg terug 15 Provincie acht doorgaan met Duurzaam Veilig-projecten te duur Actielunch druk bezocht m I woensdag 8 oktober 2003 Bezuinigingen Huisartsen mogen niet over afrit Provincie subsidieert uitwisseling Auto raast met 101 km door Hulst Jobspotting. Elke (zater)dag in deze krant. i Puinruimer Oud-burgemeester Toine Kessen krabbelt op uit depressie Functionele acties Sport Bacchanaal Venlo Maatwerk bij verkeersveiligheid Hoor Ben Jansen MIDDELBURG - De provincie „et geen kans de verbetering van de verkeersveiligheid op oude voet voort te zetten. Er is geen geld voor grootschalige, gebiedgerichte projecten zoals Duurzaam Veilig in West- Zeeuws-Vlaanderen. Daarom verschuift het beleid naar Ver keersveiligheid op Maat, waar bij het erom gaat het beschikba- rebudget zo doelmatig mogelijk te gebruiken. Dat betekent werk met werk maken: wegen- onderhoud combineren met aanpassingen voor de verkeers veiligheid Behalve het ontbreken van geld speelt ook een rol dat de pakket ten maatregelen in het kader van Duurzaam Veilig niet altijd j kunnen rekenen op veel steun onder de inwoners van de regio tvaar ze worden uitgevoerd. Van de aanleg van grote aantal len drempels en rotondes en de invoering van snelheidsbe perkingen wordt weliswaar er kend dat ze de verkeersveilig heid bevorderen, maar ze wor den toch bovenal als hinderlijk ervaren. Zeker vanwege de ver scherpte politiecontroles die vaak met deze maatregelen ge- van Duurzaam Veilig en het streven het aantal slachtoffers in het verkeer te verminderen, blijven daarbij overeind. Een verschil is wel dat het niet lan ger noodzakelijk wordt geacht dat maatregelen over de volle lengte van een wegvak worden doorgevoerd. Poppelaars: „We gaan het geld zo effectief mogelijk inzetten. Dat betekent bijvoorbeeld dat we op een provinciale weg waar het asfalt moet worden ver nieuwd, meteen een midden scheiding aanbrengen. Zo maak je werk met werk. Daarbij concentreren we ons niet langer op gebieden waarvan we vinden dat die als eerste moeten worden aangepakt, maar de verbeteringen kunnen door de hele provincie worden uitge voerd." De gedeputeerde erkent dat het noodzakelijk blijft sommige lo caties met voorrang aan te pas sen. „Dan zullen we bezien of we het onderhoud van de weg naar voren kunnen halen. Ook dat is werk met werk maken. Voor de komende zeven jaar heeft de provincie 9 miljoen eu ro beschikbaar voor Verkeers veiligheid op Maat. De financiële aanleiding om de verbetering van de verkeersvei ligheid anders aan te pakken is tweeledig. De kabinetten Bal kenende zetten op het gebied van de verkeersveiligheid aan zienlijk lager in dan aanvanke lijk stond het het Nationaal Ver- keers- en Vervoersplan, dat de Tweede Kamer anderhalf jaar geleden heeft afgewezen. Voor de provincie is het onmogelijk de bezuinigingen van het Rijk met een greep in eigen middelen ongedaan te maken. Bovendien bleken er veel meer plannen te zijn dan geld. Gedeputeerde A. Poppelaars (CDA, verkeer): i,We hebben voor 40 miljoen eu ro meer planriën dan onze be- foting toelaat;" laarom wordt gezocht naar een andere aanpak. De principes door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Zelfs de om hun arbeidsethos bekendstaande Zeeuwen zinspelen op een hete herfst. Het beleid van Balke nende 2 doet veel Zeeuwen wal gen. Zo'n 400 leden schoven gis teren aan bij een FNV actie- lunch. „Het kabinet breekt alles af. Wat is afgeschaft, komt nooit meer terug. Er móet een eind ko men aan die neerwaartse spi raal. Actie!" Voor Cor de Voogd en Cees Luit- wiel is het voorgenomen kabi netsbeleid duidelijk. „We krij gen hier het Amerikaanse sys teem", roept De Voogd. De vuist ballend: „Je moet je overal extra voor gaan verzekeren. Leuk als je jong bent of veel geld hebt. Maar ben je ouder, of heb je minder te besteden, heb je rond uit domme pech." Ze snappen niet waar het kabi net mee bezig is. „Neem nou die medicijnknaak", schampert Luitwiel. „Eerder was al duide lijk dat invoering ervan meer kost dan het oplevert. En waar komt het kabinet mee? Ook wordt eerder stoppen met wer ken gepromoot. Maar wie kan dat straks betalen? Wij ouderen kunnen die premies niet op brengen hoor. Moeten we dan maar tot ons 70e doorgaan?" Zijn stem verheffend: „Leuk voor al die mensen op kantoor, maar als je in een scheepsdok bij de KSG staat, ligt dat wel even anders. Dan heb je het met 62 half écht wel gehad." De FNV verwachtte gisteren zo'n 250 Zeeuwse bondsleden in sporthal Baskensburg. Het wer den er meer. Lunchpakketten en stoelen waren er te weinig. Actievoerders schuifelen langs de tafels met gratis broodjes en soep. Eensgezind wijzen ze de plan nen van Balkenende 2 af en ei sen betere en socialere plannen. Zoniet, dan gaat de beuk er in, zeggen ze. De FNV houdt actiebijeenkom sten als deze door het hele land, om mensen te informeren over de kabinetsplannen en de bui tenwacht te laten zien dat de bonden nog wel degelijk een vuist kunnen maken, aldus FNV-bestuurder J. Plat. De bond loopt onder andere te hoop tegen de plannen met het pre pensioen ('eerder stoppen met werken is er niet meer bij'), ge zondheidszorg ('premies om hoog, maar pakket verder uitge kleed') en de wao ('straks alleen voor mensen die niets meer kun nen, anderen rest de ww'). De laatste grote acties in Zee land waren die bij de poorten foto Lex de Meester van de Koninklijke Schelde Groep en die in de kleinmetaal en de bouw. „De actiecomités draaien al", weet FNV-bestuur- der Plat. Zelfverzekerd: „Ko men we er voor 14 oktober niet uit, volgen ook in Zeeland harde acties." MIDDELBURG - De Zeeuwse huisartsen mogen geen ge bruik maken van de nieuwe, selectieve afrit aan de A58 bij Goes. Dat bericht de provincie aan de Stichting Huisartsen- geneeskunde Zeeland, exploitant van de huisartsenposten in Zierikzee, Goes en Vlissingen. De afrit, die op 11 september geopend werd, biedt ambulances een snellere route naar het Oosterscheldeziekenhuis. Tevoren moesten ziekenwagens dwars door Goes rijden om bij het ziekenhuis te komen. De huisartsen wilden de afrit eveneens benutten om vlotter terug bij de huisartsenpost naast het ziekenhuis te zijn. De provin cie heeft de afrit betaald en gebouwd, maar moest vergunning voor vragen bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Dat gaf enkel vergunning voor een afrit ten bate van ambulance- ritten met een spoedeisend karakter. MIDDELBURG - De provincie Zeeland sponsort de uitwisse ling die scholengemeenschap Nehalennia uit Middelburg met buitenlandse leerlingen gaat houden. Het gaat om een bedrag van vijfhonderd euro. Aan de uitwisseling doen naast Zeeuw se scholieren, ook leerlingen uit Italië, Zweden, Noorwegen en Turkije mee. De provincie zegt in een toelichting grote waarde te hechten aan grensoverschrijdende activiteiten van scholieren en studenten. HULST - Naar aanleiding van klachten van omwonenden is afgelopen maandagavond op de Tivoliweg in Hulst een snel heidscontrole gehoudenDe hoogst gemeten snelheid was 101 kilometer per uur bij een maximum snelheid van vijftig kilo meter per uur. In totaal zijn 320 automobilisten gecontro leerd, 31 daarvan waren in overtreding. Advertentie fp«t. J a doorWout Bareman en Conny van Gremberqhe HULST - Hij is uitgedrenteld. Het ooit zo vinnige pasje van Antoine Alcide Louis Guillau- me Marie is niet meer. Nee, van een slepende tred is geen sprake, maarToine Kessen gaat wel heel wat bedachtzamer door het le ven. Z'n ziekte heeft hem met beide benen op de grond gezet. Want eerlijk gezegd: hij was het afgelopen jaar tot niets meer in staat. Hij geeft het ruiterlijk toe; bij kon 'zijn' gemeente Hulst niet dienen zoals hij dat wilde. Zijn ziekte belemmerde het bem. Toen hij twee weken gele den in intieme sfeer afscheid nam van de ambtenaren, tilde hem dat een beetje op. Voelde hij zich beter dan met al die pillen en na al die elektroshocks die ze bem toedienden. Bijna alle ambtenaren waren op z'n afscheidsfeestje. Het onder streepte zijn populariteit, vindt hij „Weet je wat het leuke was? Ze droegen allemaal een rode sjaal, mijn handelsmerk. Ter wijl ik er zelf geen om had. Hij zegt het met een traantje in de ooghoek. Want Hulst ligt hem zó na aan het hart. Niemand be seft dat, gelooft hij. Alleen z'n vrienden, die paar vrienden. Zoals Toon Biesbroek van het makelaarskantoor en de oud directeur van Neckermann. Of ze daar in Hulst nu over rodde len of niet ('vriendjespolitiek'), het zal 'm worst zijn. Tijdens zijn ziekte - en geloof warempel maar dat het een ernstige ziekte was - moesten hij en z'n vrouw Marianne het helemaal alleen zien te redden. Natuurlijk was er wel eens een enkele bestuur der die hem belde, maar het liep niet over. Ja, iemand van het ka binet van de commissaris van de koningin belde hem een paar keermeelevend op, en ambtena ren. Maar daar bleef het bij. Het heeft hem aan het denken Bezet. MIk weet nog niet welke richting ik straks op wil. Maar wordt het zoiets als vervanger of Puinruimer in een of andere ge meente, dan zal ik dat graag doen. Kan ik nog lekker even in Hulst blijven wonen. M'n vrouw vindt het hier heerlijk. En eer lijk gezegd, ik ook." Pas sinds een week of zes durft hij weer - voorzichtig - over straat. Voordien was hij een huismus die leefde in huis en tuin. Zonder te tuinieren overi gens; hij heeft geen groene vin gers. „Een paar weken geleden ben ik de straat weer opgegaan. Moest ik iets regelen. Ik had nauwelijks honderd meter gelo pen of ik was al zes man tegen gekomen, die informeerden hoe het met me ging. Begrijp je dat zoiets benauwend is? Het was al een enorme cultuurschok toen Bennie, de bode met wie ik zó veel jaar heb samengewerkt, me thuis kwam ophalen voor het af scheid van de ambtenaren. Al die jaren had hij me aangespro ken met 'burgemeester', nu was ik plotseling 'meneer Kessen' voor hem. Het verlies aan status doet me niks. Ik deed al die din gen niet om populair over te komen. Ik was populair, maar niet populistisch. Als ik in zo'n rallywagen ging zitten, deed ik dat omdat ik dat leuk vond. Ik deed de gekste dingen, maar ik stond nauwelijks stil bij de ge volgen." „Je bent een paaltje waar ieder een tegenaan schopt", stelde hij in 1986 al vast, koud burge meester van het mooie Honte- nisse, dat hij al snel in de aan bieding gooide als 'de groene long van Zeeuws-Vlaanderen'. Het verhaal van de vliegtuigjes met spandoek, de tuinpremie voor nieuwkomers, de ludieke actie om de ANWB ervan te overtuigen dat Hontenisse toch echt op de wegwijzers moest. En de optredens in de radio- en tv- programma's. Allemaal func tionele acties van een man die het ambt van burgemeester een decennium later weer wel heel erg relativeerde met de vaststel ling 'burgemeesters zijn gek'. Nu, ter verantwoording geroe pen: „Ja, is dat niet zo dan?! Je doet het als burgemeester nooit goed, je bent altijd de kop van Jut. Maak je het de een naar de zin, dan is de ander kwaad. Hoe je het ook draait of keert, hoe je ook probeert uit te leggen dat je als burgemeester alleen maar de voorzitter van het college en van de raad bent, ze beschouwen je altijd als die machtige man, die alles regelt." Toine Kessen: „Ik verberg het niet. Het was een ramp. Ik ben niet de enige hoor, dit land telt anderhalf miljoen depressieve mensen." foto's Peter Nicolai Van die zogezegde macht was de laatste twee jaar weinig meer over. Hij kwakkelde van crisis naar crisis, kende heel even een opleving, als een aangeschoten hert. Maar vorig jaar december was het iedereen duidelijk: Toi ne Kessen zou niet terugkeren, was in mei zelfs niet in staat te verschijnen op het toen geplan de officiële afscheid. Nee, het was helemaal mis met hem. Roddels waren er genoeg; ze sta ken al snel de kop op. Hij zou in een gesticht zitten, was gek ge worden (had hij eerder niet voorspeld dat een burgemeester een beetje gek moet zijn?), was ten onder gegaan aan drank en vrouwen. Het werkelijke verhaal is aan grijpend. „Ik was een robot. Aanvankelijk had ik nog wel de gedrevenheid om door te gaan. Zo'n herindelingproces wilde ik absoluut meemaken, uit plichtsbesef. Maar uit medisch oogpunt was het onverstandig. Op 17 december 2002 heb ik bekend gemaakt dat ik niet zou solliciteren. Dat deed pijn, maar ik voelde me op dat moment he lemaal niet goed. De medici hebben alles op me uitgepro beerd. Ik heb elf elektroshocks gehad, onder narcose. Ik was depressief en dat is een ziekte. Het is iets anders dan ge deprimeerd zijn. M'n hersens maakten bepaalde stoffen niet meer aan. M'n vrouw en ik wa ren de wanhoop nabij. Alles ge probeerd, second opinions gevraagd, alle mogelijke medi cijnen geslikt. Dan ging het een weekje goed en daarna stortte ik weer helemaal in. Ik had ner gens meer belangstelling voor; geen tv, geen kranten, geen boe ken, niks. Ik heb nu hele gaten in m'n geheugen. Nee, ik ver berg het niet. Het was een ramp. Ik ben niet de enige hoor, dit land telt anderhalf miljoen de pressieve mensen. De meesten zijn er met wat pillen al snel weer vanaf. Ik niet. Op den duur had ik een heel medisch team om me heen, met drie psy chiaters, een internist, een der matoloog en natuurlijk m'n huisarts. Met die elektroshocks in het zie kenhuis in Vlissingen en met an- ti-epilectica hebben ze me er weer bovenop geholpen. Sinds juni zit er progressie in. Ik ben nu weer al een heel eind op de goede weg terug, heb weer zin in het leven. Ja, ik kan weer zin gend opstaan, kijk tv, lees weer." En... hij sport. Dathad-iealheel lang niet gedaan. Ja, in z'n stu dententijd bracht hij het nog tot tenniskampioen van Limburg, maar daarna kweekte hij enkel zitvlees met een vetrand. „Ik fiets iedere dag tachtig kilome ter op de hometrainer. Ja, met zo'n speciaal broekje aan. Ik lijk verdorie Leontien van Moorsel wel. En dan loop ik ook nog eens veertig kilometer op zo'n speci aal apparaat. En ik roei, óók op zo'n ding. Eigenlijk ben ik een triatleet." Hij is veertien kilo af gevallen. Morgen neemt hij dan toch nog afscheid, de zoon van een Lim burgse burgemeester, die in de voetsporen van z'n vader trad. Na een rechtenstudie in Nijme gen, acht jaar als medewerker op het kabinet van de koningin, zorgeloze jaren in de goege meente Hontenisse en daarna Hulst. Hij bezorgde beide ge meenten mooie nieuwbouwwij ken, extra werkgelegenheid, in troduceerde hoogbouw in Hulst praatte de grensoverschrij dende samenwerking van de grond en zegt nu: „Die tijd in Hontenisse, de periode van 1986 tot 1990, was schitterend. Alles was daar een hoogtepunt. Ik had natuurlijk ontzettend veel vrijheid, met wethouders die nog gewend waren dat niet zij, maar de burgemeester ant woord gaf in de raadsvergade ring. Wethouders, die er ook nog een baan bij hadden. Ik kreeg de ruimte. Al werd ik wel terugge floten toen ik op eigen houtje nieuw meubilair voor m'n ka mer bestelde. Nee, ik mocht het wel houden, maar wel werd me duidelijk gemaakt dat ik over de schreef was gegaan. Die wind molens aan de veerhaven? Geen probleem." De wethouders waren ook 'not amused' toen ze de rekening on der ogen kregen van het baccha naal, dat de bemanning van twee marineschepen had aan gericht in etablissement De Rei zende Man. Kessen grinnikend: „Wijzelf gingen dineren bij Toi ne Raes. We dachten dat het goedkoper was om de man schappen te laten eten in De Reizende Man. Wist ik veel dat ze een wedstrijdje hielden wie de meeste Courvoisier op kon. Toen de burgemeesterspost in Hulst in beeld kwam, moet hij toenmalig minister Ien Dales hebben toevertrouwd dat hij ei genlijk die twee gemeenten wel kon bestieren. Een herindeling avant la lettre. In Hulst trof hij een andere cultuur, met profes sionele bestuurders, die hun ei gen portefeuille koesterden. Minder manoeuvreerruimte dus. Uiteindelijk kreeg hij er naast z'n wettelijke taken wel 'financiën' bij. „Ik heb me enorm ingezet voor de komst van een outletcentrum, maar de provincie blokkeerde het. Jam mer, want daarvan hadden we nu veel profijt gehad. De BAM- plannen, ook zoiets. Jammer, jammer,." Of hij te gefocust was op zijn zero tolerance-stand- punt over drugs? „Nee, ik ben nog steeds van mening dat van koffieshops een aanzuigende werking uitgaat. De politie heeft de nummerborden wel eens nagegaan. Negentig pro cent van over de grens. Het drugsbeleid is afhankelijk van dé plaatselijke situatie." Ja, geeft hij toe, misschien heeft zijn harde aanpak hem parten gespeeld in zijn verdere loop baan. In Venlo stond hij num mer één op de aanbeveling. Hij was er ooit ambtenaar geweest. Maar hij werd het niet. Wat rest te hem verder dan af en toe de knuppel in het hoenderhok te gooien in Zeeuws-Vlaanderen. Weglopen uit het gemeente- overleg bijvoorbeeld, toen zijn notitie over verdergaande sa menwerking niet serieus werd genomen. Vitten op collega Ron Barbé ('privé hadden we een prima contact') als die weer veel te nadrukkelijk als 'de grote baas' van Zeeuws-Vlaanderen optrad. En: optreden voor een goed doel als de zanger van Meat Loaf, als rallycrosser door de polders racen en het inzingen van de carnavalskraker 'Mooi van ver, verre van mooi'. Toen verzamelde hij nog bieretiket ten, nu staan ze in een doos op zolder. Zesenvijftig jaar en op de weg terug. Burgemeester in een an dere gemeente? Misschien. En anders gaat hij analyses schrij ven, als journalist. Een advies bureau zou natuurlijk ook kun nen. Maar antwoord geven op de vraag hoe hij als kabinetsfunc tionaris van koningin Beatrix de majesteit heeft ervaren, doet hij nog steeds niet. Dat is een gentlemens agreement. Mabel Wisse Smit? Okee dan: „Die moeten ze afbranden. Weg met dat mens. Straks blijkt nog dat ze zwanger was van Klaas Bruinsma en zich heeft laten aborteren." De teckels Pammel en Beertje bespringen hem en blaffen in stemmend.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 39