Tentoonstelling tien jaar Hella Jongerius Het kan ook droefenis zijn Verf Wc-bril Badkamer Laminaat V ochtvreter zaterdag 4 oktober 2003 W3 Wereldranglijst Betekenis Decoratiever l" Het 'Design Museum heeft de grote tentoonstelling Tien jaar Jongerius in huis. Voor de Rotterdamse ont werpster Hella Jongeri us kan 2003 niet meer stuk. Een prijs, een boek en een tentoonstelling. Het Design Museum in Londen noemt haar de nummer één van vrouwelijke vormgevers. En gunt de winnares van de Rot terdam Designprijs 2003 meteen een grote tentoon stelling in het door Sir Te rence Conran opgerichte museum aan de Thames: Tien jaar Jongerius, tot eind oktober te zien. Hella Jongerius won in juni na vele eerdere nominaties eindelijk de Rotterdam Design- prijs. Twintigduizend euro cash in de knip. En ze kreeg dit jaar ook de allereerste overzichts expositie. Niet zomaar ergens, maar in het Londense Design Museum. En daar bovenop ver scheen een boek. Nu zullen slechts weinigen ont kennen dat de bescheiden vormgeefster, die aan de Een- drachtsweg in Rotterdam de iontwerpstudio Jongeriuslab runt, tot de internationale top behoort. Noem een beroemd museum en de kans is groot dat ze er ligt. Haar werk dan. Zoals in het Museum of Modern Art in New York. Swarovoski, Donna Karen, Hermès Parijs: ze weten haar te vinden, op zoek naar een klinkend ontwerp. Tien jaar is ze bezig, dit jaar. Af gestudeerd aan de Design Aca demy in Eindhoven, verplaatste ze haar hele boedel kort daarna naar Rotterdam. Nooit heeft ze concessies gedaan in haar werk, ook al stroomt het geld nog steeds niet binnen. Kwaliteit, daar gaat het haar om. Maar die opvallende combinatie van am bachtelijk handwerk en indu striële massaproductie werkt. Zozeer, dat het Design Museum deze maanden tien j aar Jongeri us etaleert. Dat museum, dat alle groten uit de vormgeving binnenhaalt, be schouwt de 40-jarige Rotter damse als de nummer één op de wereldranglijst van vrouwelij ke ontwerpers. Haar prestaties zijn, zo zeggen ze, te vergelijken met grootheden uit het verleden als Eileen Gray. Het zal om die reden zijn dat ze er nagenoeg de gehele tweede verdieping heb ben vrijgemaakt voor de Jonge- rius-expositie. Onderweg naar die etage valt in het spierwitte trapgat al meteen een geschilderde kreet van Ei- leen Gray op: 'To create, one must first question everything'. Ruw vertaald: 'Om te kunnen Het enige goed dat ik heb is mijn naam creëren, moet je je eerst alles af vragen'. Eigenwijs als ze is heeft Hella Jongerius de inrichting van de tentoonstelling zelf ter hand ge nomen. Geen sokkels. Veel te museaal, vindt ze. In plaats daarvan diagonaal geplaatste Ikea-achtige stellingkasten en houten tafels, die als het ware doorlopen in de wandhoge vitri nes in het midden van de ruimte. Op die tafels haar vazen, gebor duurde borden en ander kera miek. Statements noemt ze het. „Het inrichten van je eigen ex positie is onderdeel van de ma nier waarop je je toont", is de uitleg van Jongerius. Door de manier waarop ze dat in Londen heeft gedaan, loodst ze de bezoekers door de tijd heen. Tien jaar Jongerius, te beginnen in 1993, het jaar dat ze als indu strieel vormgeefster afstudeer de en meteen deelnam aan de eerste expositie van het Neder landse Droog Design op de meu belbeurs in Milaan. De rubbe ren badmat waarmee ze toen fu rore maakte, is het allereerste dat de bezoeker in het Design Museum met uitzicht op de Tha mes te zien krijgt. Ieder jaar levert wel iets bijzon ders op. Was '93 het jaar van de badmat, in '94 verscheen bij voorbeeld de soft urn. De soepe le bruine vaas van polyurethaan werd opgenomen in de collectie van Droog Design, het label waaronder vele Nederlandse vormgevers vooral in het bui tenland bekendheid genieten. „Ik probeer producten te maken waar je om geeft, die je je hele le ven wilt houden en die je wilt doorgeven aan je familie", zo stelt Jongerius. Ze wil dat haar werk een betekenis heeft voor degenen die het gebruiken. us even door te bladeren. Even verderop wederom de soft urn, maar nu in een rose uitvoe ring die volgens de ontwerpster frisser oogt dan de eerste versie in bruin. Rose is sowieso haar lievelingskleur. In de vitrine pronkt haar 'geborduurde' bord, zijnde tafelkleed en bord in één. Zo combineerde ze twee praktische dingen tot een uniek product dat niet praktisch en niet dagelijks is. Opvallend aanwezig is de kroonluchter die ze maakte voor het Chrystal Palace Project met Swarovski. De beroemde firma in kristallen vroeg een groep internationale ontwer pers vorig jaar iets eigentijds te bedenken voor de traditionele luchter. Jongerius maakte er één van rose rubber met lange slier ten die ieder een vraag voorstel len, zoals 'Will art and design ever meet?'. 'Lovely', reageert een bezoekster, die de rubberen zinnen één voor één probeert te ontcijferen, maar dat valt niet echt mee. Is de rubberen lamp niet direct iets wat de gemiddelde Brit in zijn huis zal willen hebben, an- Hella Jongerius deed in '99 al een gooi naar de Rotttedamse Design- prijs met haar rubber wasbakje. foto Jaap Rozema „Mensen zijn alle wegwerp- troep zat. Ze verlangen naar dingen die een betekenis heb ben." Tussen de kasten en tafels is aan een muurtje haar rubberen was bak gemonteerd, waarmee ze een paar jaar geleden al eens werd genomineerd voor de Rot terdam Designprijs. Repeat, waarmee ze dit jaar dan einde lijk de prijs met de felbegeerde 20.000 euro won, is ook muse- umbreed aanwezig. De zeven sofa's langs de lange muur zijn allemaal bekleed met de meu belstof, die Jongerius maakte voor Maharam. En erop zitten mag. Bijvoorbeeld om de En gelstalige uitgave over Jongeri- dere producten van Jongerius zijn dat wel. Wie wil er niet lig gend op bed zaken doen? Com puter bij de hand, geheel geïnte greerd in het hoofdeinde. Op je rug, op je buik: je kunt gewoon doorwerken. Bureaubed, bed- bureau, compleet met speakers en ander elektronisch gemak. Jongerius ontwierp het twee jaar geleden voor een tentoon stelling in het New Yorkse Mu seum of Modern Art. Later ge bruikte ze het zelf nog eens in de galerieruimte van het Rotter damse Vivid. Voor de harde werker creëerde ze ook een toetsenbord voor de computer met in het midden ruimte voor een bord. Bestemd fotoGPD voor compuholics die geen pau ze nemen om te eten. En zo vervolgt de bezoeker in het Design Museum zijn weg langs de Afrikaanse houten Kasese Chair (1998) die ze maakte na een reis naar Ugan da, langs een vilten stoel voor Cappellini, de vazen van half glas, half keramiek en uitge stald op een tafel haar imperfec te witte servies. „Als je mijn werk zo chronolo gisch ziet uitgestald, valt op dat ik door de jaren heen wel veel decoratiever ben gaan werken", concludeerde ze zelf, nadat ze de expositie had ingericht. „Toen ik begon tien jaar gele den, was ik heel streng. Dat beeld klopte destijds ook heel erg. Nu gebruik ik veel meer kleuren. Ik kan niet ontkennen dat ik een kind van deze tijd ben." De grootste criticus van haar werk is ze zelf. Er gaat niets de deur uit als ze er niet honderd procent van overtuigd is dat iets gelukt is. „Ik heb geen kapitaal. Het enige goed dat ik heb is mijn naam en daaraan gekoppeld kwaliteit. Daar ben ik heel zui nig op. Mijn plezier is streven naar het beste. Dat ik een ten toonstelling zoals nu in het De sign Museum zelf wil inrichten, heeft daar alles mee te maken." In het museum verkeert de Rot terdamse ontwerpster deze maanden in goed gezelschap. De expositie over een eeuw stoe len op dezelfde etage, eveneens tot eind oktober te zien, laat grote namen zien, onder wie Charles en Ray Eames, Philippe Starck, Arne Jacobsen, Jasper Morrison, Rietveld en Alvar Aalto. Daartussen het werk van twee andere Rotterdammers. Richard Hutten toont er zijn kinderstoeltje Bronto en Jurgen Bey zijn boombank. Zitten mag op de meterslange dikke stam, terwijl je met je rug leunt tegen een goudkleurig gespoten leu ning van een keukenstoel. Na een rondj e Jongerius laat een bezoeker zich zakken op de boom met in zijn hand het boek over Hella Jongerius en zijn blik gericht op Bronto. En zo komen drie Rotterdamse topontwer pers bijeen in een uniek muse um. Evelien Baks Hella Jongerius: tot 26 oktober in het Design Museum, Shad Thames 28, Londen. Open: da gelijks 10-17.45 uur, op vrijdag tot 21 uur. Toegangsprijs: 6 euro. Het boek 'Hella Jongerius by Louise Schouwenberg', een uit gave van Phaidon Press, is in september verkrijgbaar in Ne derland. Prijs: 39,95 euro. Zie ook www.designmuseum.org Een lezer schrijft: „Soms word ik wel eens moe van al uw succesverhalen. Gaat er bij u nooit eens iets mis?" Natuurlijk wel; in mijn tuin gaat er net zo veel mis als bij een anderen om dat ik graag met planten experi menteer, mislukt er bij mij mis schien nog wel meer dan gemid deld. Maar een richtlijn schrijft voor dat ik vaker schrijf over successen dan qver mislukkin gen. Vergelijk het met een kook- rubriek. Daarin lees je ook altijd over geslaagde acties en zelden over sauzen die schiften, of over soufflés die in elkaar zakken. Hoewel, misschien is dat het nu juist wat een kookrubriek zo saai maakt. Want er is geen gro ter vermaak dan leedvermaak. Met dat besef in mijn achter hoofd zal ik proberen om mijn eigen mislukkingen wat vaker te belichten. Meestal hebben die te maken met iets willen wat niet kan, zoals het telen van me loenen in de volle grond, of het verbouwen van rode kool in een veel te zure bodem. En soms ook is de mislukking het gevolg van misplaatst optimisme. Nu het klimaat toch verandert, denk je, is het misschien moge lijk om mimosa en palmen in de volle grond te planten. Meestal gaat dat een aantal jaren goed, totdat een strenge winter een einde maakt aan het experi ment. En toch, wie niet waagt, wie niet wint. In de Gelderse Achterhoek weet ik een tuin met wel dertig soorten palmen, en een kennis van mij die op de Ve- luwe woont - niet het warmste deel van Nederland - heeft al ja renlang een Gloriosa in de volle grond staan. Een Gloriosa, een tropisch knolgewasAlsof je een mango in je achtertuin hebt! Dat geeft toch hoop en zo blijf je tegen beter weten in experi menteren met bolgewassen uit Zuid-Afrika en alpenplanten uit het hooggebergte van Tai wan. En eigenlijk kun je het ook geen mislukking noemen als een plant niet winterhard blijkt. Dat is meer een misrekening. Toch? Een mislukking is het als een plant in jouw tuin doodgaat, terwijl hij het eigenlijk zou moe ten doen. Als het geen ziekte is die de plant doet sneuvelen, en ook geen strenge winter, of een gebrek aan mest of water, maar een onbekende factor waarop je de vinger niet kunt leggen. Zo'n onwillige plant kan een obsessie worden. De doorn in mijn vlees is Tro- paeolum speciosum, een plant met vlammend rode bloemen die sprekend op de bloemen van Oostindische kers lijken, waar van de Tropaeolum ook familie is. Tropaeolum speciosum is een vaste plant met vlezige witte wortels die horizontaal in de grond liggen. In de zomer maakt hij meterslange ranken die dichtbezet zijn met fijnverdeel- de blaadjes en een ware lawine van bloemen. Als je deze Tro paeolum - want er bestaan ook andere soorten - door struiken laat klimmen, bijvoorbeeld door rododendrons, dan lijkt het of die met grote rode slingers versierd zijn. Geen wonder dat ik zo'n plant in mijn tuin wilde hebben. Tropaeolum speciosum houdt van koele, zure, humusrijke grond en van een hoge lucht vochtigheid - de reden waarom de plant het in Ierland en Schot land zo goed doet. Maar ik weet ook bostuinen op de Veluwe waar deze klimplant als gordij nen over heesters en hagen hangt. Mij moest het dus ook kunnen lukken, vond ik. En het werd een vast ritueel: ieder voorjaar plantte ik mijn duur gekochte Tropaeolum in zorg vuldig met bladaarde en turf vermengde grond. En dan begon het wachten. Maar in plaats van vooruit, groeide de plant achteruit en geen water, mest of schietgebe den konden de achteruitgang keren. Na vijf achtereenvolgen de mislukkingen heb ik het op gegeven en nu stel ik mij tevre den met het maken van foto's in andermans tuin. Knarsetan dend - dat nog steeds. De verf lijn die Flexa en VT Wonen samen op de markt brengen, is onlangs uitgebreid met een aantal metallic kleuren. De nieuwe kleuren heten IJs, Storm, Feest en December. De tinten lopen uiteen van 'mid dengoud' tot titaniumkleurig. Nieuw zijn ook de kleuren Inkt (diepblauw), Puur (donker bruin), Stout (rood), Bloem en Koffie verkeerd. Een handige nieuwkomer is Glans. Deze transparante verf kan op muren en plafonds worden aange bracht die al geschilderd zijn. Het oppervlak krijgt daardoor een extra glans. In deze serie zijn ook Melk (wit) en Chic (zwart) verkrijgbaar. De verven zijn te koop bij bouwmarkten en verfspeciaalzaken. Iedereen is belangrijk. Dat is het uitgangspunt van sani- tairproducent Pagette. De nieu we toiletbril van het bedrijf heeft daarom de naam V.I.P. meegekregen. Dat de toiletbril prettig zit heeft volgens Pagette te maken met de ergonomische vorm die perfect aan zou sluiten op de toiletpot. De zitting is ge schikt voor de meest gangbare toiletpotten. De doorlopende roestvrijstalen scharnieren zijn gemakkelijk schoon te houden. De bril zelf is gemaakt van du- roplast. Dit materiaal zou vol gens Pagette niet verkleuren. Tiger brengt onder de naam Sevilla een nieuwe serie vrijstaande badkameraccessoi- res op de markt. In de accessoi res zijn twee functies in een pro duct verenigd. Het assortiment bestaat onder andere uit een be- ker/zeepdispenser, beker/tan denborstelhouder, dubbele be kerhouder en zeepschaal. Daar naast zijn ook een klokje en ra dio te koop die geschikt zijn voor gebruik in vochtige ruim tes. Romke van de Kaa Tropaeolum speciosum; in andermans tuin... Het verschil tussen een hou ten en laminaatvloer wordt steeds kleiner. De bedrijven HDM en Berryfloor komen met een aantal laminaatvloeren die waaraan het verschil met een houten vloer alleen met een ge traind oog afleesbaar is. De vloeren van Berry Floor ogen klassiek. Zo kan met het lami- naatparket Chateau zonder lij m een visgraatmotief worden ge legd. Embassy heeft dan weer meer weg van een normaal par ket. De collectie omvat verschil lende 'houtsoorten'. De lami naatvloeren van HDM (Elesgo) zijn verkrijgbaar in verschillen de houtdecors waaronder eiken natuur, kasteel eiken, landhuis beuken en honinggrenen. Meer informatie: www.berry- floor.com en www.elesgo.com De vochtvreter van Bison is terug te vinden in menig kelder en berging. Toch bena drukt de producent dat het slechts een hulpmiddel is. Om overlast door vocht te voorko men is het beter om een ruimte goed te ventileren. Als dat niet altijd mogelijk is, komt de vochtvreter om de hoek kijken. Nieuw is de vochtvreter die niet alleen vocht absorbeert, maar ook een aangename geur ver spreidt. Sinds kort zijn twee geuren verkrijgbaar: de bloe mengeur Floreal en de zeelucht Ocean. Informatie: www.vochtvreter.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 53