PZC zeewaarts Johannes Paulus II: van Gods atleet tot een menselijk wrak Kwart eeuw in het ambt RUDEN RIEMENS 21' zaterdag 4 oktober 2003 o o R Droom Zielig of moedig? De zieke Johannes Paulus II roept in de laatste jaren van een kwart eeuw pausschap tegen strijdige gevoelens op. Er is de tv-pre- sentator die (om te shockeren?) zegt 'als het een huisdier was, zou je hem laten afmaken' en er zijn de gelovigen die in spiratie putten uit de ijzeren wilskracht van de kerkvorst. Het Vaticaan bleef tot voor kort echter doen alsof er niets aan de hand was en de Heilige Vader de Moederkerk nog als een jonge god re geerde. Gods atleet aarzelt even op het podium. „Kom dichter bij ons", schreeuwt een uitzinnige menigte. „Ik hou van jullie alle maal", antwoord Karol Wojtyla en gaat met microfoon in de hand de podiumtrap af. Hosanna, hosanna, jubelt de menigte. „Ik zal jullie helpen met zingen", zegt hij en zet met krachtige stem de Poolse relitopper 'Wij willen God' in. Twee miljoen kelen zingen mee. Het is, op die koude regenachtige 19e juni 1983 in een weiland in de nabijheid van het klooster Jasna Gora, tehuis voor het ikoon van de Zwarte Madonna en hét bedevaarts- oord van Polen, een misviering die in de herinnering zal blijven kleven. De mensen huilen, zingen, dansen, klappen of vallen overweldigd door emoties flauw. „Zal dit tweede bezoek van het idool paus aan zijn geboorteland meer betekenis krij gen dan als uitlaatklep voor lang opgekrop te emoties?", schrijf ik in m'n doorweekte notitieblokje. In Polen heerst een commu nistische militaire junta onder leiding van generaal Jaruzelski. De vrije vakbeweging Solidarnosc is buiten de wet gesteld, de staat van beleg afgekondigd, in interne ringskampen zuchten honderden dissiden ten. Twintig jaar later zijn Johannes Paulus II en de wereld grondig veranderd. Het zoge naamde communistische blok met zijn IJze ren Gordijn is van de kaart geveegd. Jongere generaties kennen de grauwe Volksrepu bliek Polen slechts uit verhalen en archief plaatjes. Datzelfde geldt voor de paus. Des tijds een krachtig man met heldere stem, aan wie een sportief verleden als voetballer en hardloper waren af te zien, ondanks het ook waarneembare lichamelijk ongemak, gevolg van een moordaanslag twee jaar eer der op het Sint Pietersplein. Bij de op 9 ok tober te beginnen viering van 'Johannes Paulus, een kwart eeuw paus' is ook van dat beeld weinig meer over. De paus is een men selijk wrak geworden, gesloopt door de ziekte van Parkinson, darmkanker, de ge volgen van een gebroken heup en artritis in het kniegewricht. Een beklagenswaardig figuur, die zich tot voor kort over de wereld voort zeulde maar de massa's alleen nog vanaf hulpstukken als een rijdend platform kan bereiken. Zijn preken kunnen met een in flarden over komende trillende stem slechts uitgespro ken worden met de tekst op papier bij de hand, die met een handschoen voor de mond moet verhinderen dat de wereld getuige is van weglopend speeksel omdat de gezichts spieren niet meer te controleren zijn. Er is in meer veranderd. Twintig jaar gele den kon Amerika de anticommunist Johan nes Paulus II goed gebruiken bij de (ideolo gische) oorlogsvoering tegen het Oostblok. Vooral de steun, financieel en politiek, van het Vaticaan voor vakbondsleider Lech Wa lesa en diens Solidariteit, en de persoonlijke connecties van de eerste Poolse paus, waren voor president Ronald Reagan en diens Britse geestverwant Margaret Thatcher van het grootste belang. Twintig jaar later kan solo-supermacht Amerika het Vaticaan missen als kiespijn. De oppositie van Johannes Paulus II tegen de oorlog in Irak, zijn waarschuwingen aan George Bush middels een speciale afgezant naar Washington U gaat deze oorlog niet in met Gods hulp'hebben de betrekkingen zacht gezegd bekoeld. Zozeer zelfs dat Bush bij een audiëntie in mei 2002 de paus op de hoogte bracht van zijn zorgen over de 'repu tatie' van de door pedofiele geestelijken in opspraak gebrachte Amerikaanse katholie ke kerk. De paus, persoonlijk diep getroffen en woe dend over de 'zondaren die het priesterambt onterenkan deze 'bezorgdheidvan de pro testant Bush maar op één manier hebben aangevoeld. Hij werd als geestelijk leider die voortdurend het initiatief voor vrede *11811® g Paus Johannes Paulus II neemt en zich opwerpt als het 'morele gewe ten' van de wereld, op een zwakke plek aan gevallen en in de verdediging gedrongen. De ironie wil dat deze paus bij progressie ven, en zeker bij de Italiaanse linkse familie, populair is vanwege zij n stellingname tegen de twee Amerikaanse oorlogen in het Mid den-Oosten. Ook zijn uitgesproken kritiek op het moderne globale kapitalisme, zijn strijd tegen de ongelijke verdeling van de aardse rijkdommen en zijn steun voor de matigende rol van vakbonden maken hem voor progressieven sympathiek. „Van pauselijke lessen over seksualiteit en moraal moet ik niets hebben", zei een Itali aanse demonstrante tijdens de door rellen overschaduwde G8-top in Genua, twee jaar geleden. „Maar hij is natuurlijk heel be langrijk als tegenmacht tegen het nietsont ziende imperialisme van Bush en Berlusco ni." De 25-jarige studente beschreef zichzelf als 'niet praktizerend progressief katholiek'. In en buiten Italië zijn er velen zoals zij. Tijdens het Jubeljaar 2000, toen de paus foto Fehim Demir/EPA even buiten Rome een mis opdroeg met tien duizenden jongeren, waren soortgelijke ge luiden te horen. Voor veel van deze jongeren was de paus, met zijn ijzeren wilskracht en zichtbaar lijden, een bijna mythische fi guur, een moderne Jezus. Maar gevraagd of zij in hun persoonlijke leven pauselijke ver boden op seks voor het huwelijk, voorbe hoedmiddelen, abortus en homofiele rela ties opvolgden, was het antwoord meestal een giechelend neen. Die kloof tussen Vaticaanse doctrine en da gelijkse praktijk van gelovigen is onder Jo hannes Paulus II enorm geworden. De ka tholieke schrijver Vittorio Messori, mede auteur van een van de pauselijke boeken, had de grootste moeite om na afloop van dat jaar met talloze pauselijke optredens de ba lans op te maken. „Hoe meetje in vredes naam het schenken van goddelijke genade als gevolg van gebed en ingetogen levens wandel? Geestelij ke verworvenheden kun j e nu eenmaal niet in statistieken vastleggen", schreef hij in La Stampa. Dat lukte hoofdredacteur Pierluigi Battista van die krant beter. Van de grote concrete doelstellingen, zoals kwijtschelding van schulden voor arme landen en ruimere am nestie voor gevangenen overal ter wereld wasbetoogde hijniets terechtgekomenEn hoe kan het ook anders: de beroemde Vati caanse stille diplomatie moet knarsetan dend toezien dat de Heilige Stoel op het mondiale politieke toneel na de val van het communisme een steeds minder prominente plaats heeft. Volgens de voormalige lijfarts Gianfranco Fineschi klaagde de paus eens dat de Ameri kaanse president Bill Clinton 'zelfs niet de beleefdheid kon opbrengen' om te luisteren bij een pauselijke audiëntie. In plaats daar van bewonderde hij de fresco's en andere klassieke kunst om hem heen. Waarschijnlijk is dat de grote tragiek van Johannes Paulus II. Zijn wilskracht, vrien delijkheid en bijna heiligheid mag voor mil joenen gelovigen een bron van inspiratie zijn, zijn voorbeeld van kuisheid, van leven naar goddelijke waarheden, wordt - en al helemaal in het zogenaamd katholieke Ita lië - als niet van deze tijd terzijde geschoven. En pijnlijk is ook dat dit uit de pas lopen hand in hand gaat met de tanende invloed van de kerk als religieuze multinational: hoofdkwartier Vaticaan, 2500 personeelsle den, wereldwijd meer dan drieduizend fili alen (bisdommen), die een miljard klanten bedienen. Het Vaticaan wil dat niet inzien, zoals ook blijkt uit de recent mislukte poging van staatssecretaris kardinaal Angelo Sodano, zeg maar de premier van de 31 Vaticaanse 'ministeries', om de waarnemerstatus van de kerkstaat bij de Verenigde Naties om te zetten in een volwaardig lidmaatschap met stemrecht. De voor het Vaticaan bittere waarheid is dat de vredespolitiek in het Midden-Oosten is mislukt. De toenadering tot de Russisch-or- thodoxe kerk eveneens, mede als gevolg van de Vaticaanse blunder om het nieuwe Rus land in bisdommen op te delen, wat door de Russische geestelijkheid als het bewijs van inmenging in hun zaken werd beschouwd. Het pauselijke doel om een verenigd chris telijk Europa te scheppen van Atlantische Oceaan tot Oeral blijft een droom. De aan was van de kerk komt uit derde-wereldlan den, met Afrika als koploper. Over het beeld van zijn pausschap, over die historische rol bij het slechten van het IJze ren Gordijn, ligt ook de schaduw van ont kerkelijking, minder priesterwijdingenen j een door seksschandalen in opspraak ge brachte kerk. Het schandaal met de pedofiele priesters toonde aan dat de bedrijfsstatuten van de multinational Vaticaan op de helling moe ten. Maandenlang greep de Vaticaantop met in, leek verlamd. Met een hiërarchisch: organisatie, geleid door een zieke presi dent-directeur die volgens die statuten nie; alleen onfeilbaar is maar recht en plicht heeft op een functie voor het leven, is dat verklaarbaar. Kardinaal Sodano en curiekardinaal Jo seph Ratzinger, twee verklaarde conserva tieven, benadrukken keer op keer dat de paus nog volledig in staat is tot uitoefening van zijn functie. Het is echter niet aanneme lijk dat een kerkvorst met zo'n zwakke ge zondheid fysiek bij de les blijft met een werkschema dat 's morgens om zes uur mei gebed begint en vol zit met werkafspraken het ontvangen van gasten of het maken van (buitenlandse) reizen. Met alle kardinalen in Rome bijeen voorde zilveren jubileumviering van de paus - hoogtepunt een speciale mis op zondag 19 oktober waar ook Moeder Teresa heilig wordt verklaard - is het misschien denkbaar maar volgens steeds meer mensen onwense- lijk dat de 2 62e paus het record van zijn 19e- eeuwse voorganger Leo XIII gaat breken. Die stierf op 20 juli 1903 in het harnasna2; jaar en vijf maanden trouwe dienst. De grote vraag is of de Vaticaanse Curie Jo hannes Paulus wil overtuigen van de nood zaak tot vrijwillig aftreden, wat volgensan 322 van de Vaticaanse canonieke wetgeving kan. Een jaar geleden werd daar in besloten kring al over gediscussieerd. De gangbare theorie is dat de conservatieve vleugel in he: j Vaticaan er niet aan wil en de paus evenmin i Er gaapt meer dan alleen afstand in tijden J plaats tussen de zingende paus en zijn dan sende en klappende Poolse landgenoten in Jasna Gora, twintig jaar geleden, en het proefballonnetje dat het Vaticaan recente- lijk lanceerde om dit soort enthousiaste ui tingen bij misvieringen uit te bannen, inclu sief misdienaressen. De kerk kan in Johannes Paulus II een charismatisch leider eren die wereldgeschiedenis schreef. Die zelfde kerk mag hopen dat een nieuwe paus er een van het slag is die de energie en de wilskracht heeft om uit de tijd geraakte hei- lige huisjes af te breken. Te beginnen met dat van een pausschap voor het leven? Hans Geleijnse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 44