PZC De Zwaan houdt nog even 24 I De paus is gesloopt o Familie Visser blijft de KLM trouw KLM-pruil aria zijn zeer gewild zaterdag 4 oktober 2003 JL I Vloeken in de linkse kerk 29 I Slachtoffers van de vred Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. Redactie: 0113-315680 www.pzc.nl E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes. O T i Het blauwe gevoel gaat nooit over - 'VlW/vA. Thijs Visser (tweede van links) en zijn vrouw Inge in gezelschap van KLM-top- man Abrahamsen. Familiefoto Het KLM-blauw stroomt door hun aderen. Familie, vrien den en kennissen zijn KLM'ers. De overname van 'hun' Koninklij ke door Air France is bij de familie Visser met gemengde gevoelens ontvangen. „Het blauwe gevoel wordt afgeknabbeld." Hij noemt zichzelf 'een grote blau we rakker'. „Naar mijn gevoel ben ik KLM'er van het eerste uur." Thijs Visser is 69 en sinds vier jaar met pensioen. „Ik heb er 47 jaar gewerkt en een belangrijk deel van de KLM- periode meegemaakt. Zelfs oprichter Plesman heb ik nog gekend. Toen hij overleed, moest al het personeel langs zijn baar op het hoofdkantoor in Scheveningen defileren. Ik ben een van de weinigen die alle president-di recteuren hebben meegemaakt." Thijs is zo'n beetje de pater familias van de Vissers. Zijn vrouw Inge werk- tebij KLM, en zijn broer Jaap en diens vrouw Janny. Ook zijn dochters Ma deion en Iris snuffelden enige tijd in het bedrij f rond. En dan zijn er nog neef Serge en diens partner Winny, die als respectievelijk gezagvoerder en purser in de blauwe vogels het lucht ruim kiezen. Het nieuws dat 'hun' be drijf wordt overgenomen door Air France is met gemengde gevoelens ontvangen. „Maar het kon niet an ders." Een carrière bij de nationale trots stond Thijs Visser absoluut niet voor ogen. Zijn grootste wens was een op leiding aan het conservatorium. „Maar dat zat er niet in. Mijn moeder was weduwe en kon die opleiding niet betalen. Op advies van een oom solli citeerde ik na de Mulo daarom naar een administratief baantje bij KLM. Ik ben daar echt begonnen als krul lenjongen." Een halve eeuw later kan hij terugzien op een glansrijke carrière. Als assis- tent-chef vlieger reisde hij de wereld rond. Belandde als leidinggevende bij de werving en selectie van personeel en gaf leiding aan de vliegtuigafhan deling. Als kroon op zijn loopbaan verzocht de directie hem de gezamen lijke inkoop voor alle aan KLM geli eerde maatschappijen op poten te zet ten. „Van de aankoop van ballpoints en wijnen tot vliegtuigen. Mocht ik weer iedere dag m'n koffer pakken om te kijken of de wijn in Zuid-Afrika wel de beste was." Zijn echtgenote werkte in de jaren zestig en zeventig als telefoniste-re ceptioniste op het boekingskantoor aan het Leidseplein in Amsterdam. Sindsdien is een grcot deel van haar leven blauw gekleurd. „Onze familie, vrienden en kennissen zitten allemaal in die KLM-sfeer", zegt Inge Visser (66). Je vindt het ook altijd weer leuk iets te horen of zien over de maat schappij waar je ook zelf gewerkt hebt." Op het Leidseplein leerde ze schoon zus Janny (56) kennen. Die daar op haar beurt weer Jaap ontdekte, de broer van Thijs. Toeval of niet, J aap en Janny trouwden precies op de dag dat de KLM het vijftigjarig bestaan vier de. Jaap: „We moesten dat horen van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Onze trouwfoto heeft nog in het personeelsblad De Wolkenridder ge staan." Jaap Visser (58) werkte dertig jaar bij de maatschappij. „Dertig jaar blauw bloed heb ik door m'n aderen stro men", zegt hij trots. Zeven jaar gele den werd zijn afdeling overgenomen door IATA. „Maar je blijft KLM, dat gaat nooit over. Alle draden zijn nog met het bedrijf verbonden. Je volgt al het nieuws, leest over de luchtvaartin dustrie en alles wat maar met KLM te maken heeft. Ja, ook in de vakantie. Dan denk je toch: gaat het wel goed?" Zijn vrouw Janny (56) is nuchterder. Ook zij heeft er zo'n dertig jaar KLM op zitten en werkt nu als teamleider passagiersafhandeling op Schiphol. „Met de KLM ben ik verknocht, ik heb er m'n hele leven gewerkt. Maar voor mij is het wel gewoon werk. Zo'n blau we vogel wekt niets bij me op. Ook on ze kinderen hebben er niks mee. Nou ja, mijn zoon woont samen met een KLM-ster. En ze kozen wel voor een internationale opleiding. Ze hebben toch wel zo'n gevoel van de hele we reld is van ons." Datzelfde geldt min of meer voor Ma deion Visser (29). Tegenwoordig werkt ze als psychologe bij de Univer siteit van Amsterdam. „Maar dat KLM-gevoel heb ik mijn hele jeugd sterk gehad. Dat kwam natuurlijk ook door het vele vliegen. Nu achteraf be sef ik pas hoe bijzonder dat was. Om dat KLM'ers voor een fractie van de prijs mogen reizen, ging ons gezin minstens drie, vier keer per jaar weg met het vliegtuig. Eerst vooral naar Zuid-Europa, later de Verenigde Sta ten, Canada, Afrika en Zuid-Ameri- ka. Je zat regelmatig in de cockpit of de pantry." „Het had natuurlijk ook een keerzij de. Personeel moest altijd maar af wachten of er nog plek in het vliegtuig vrij was. Soms vreselijke taferelen, moest je dagen op het vliegveld wach ten. Achteraf had dat ook wel weer iets romantisch. Stond je met wel der tig KLM-ers te wachten en dat was ook wel weer gezellig." Vier jaar geleden studeerde Madeion af. Haar afstudeeronderzoek ging, hoe kon het ook anders, over KLM. Onderwerp: de culturele samenwer king van het cabinepersoneel van KLM en Alitalia, de toen beoogde KLM-partner. Een half jaar lang volgde ze van zeer nabij de onderhan delingen op het hoofdkantoor. Haar conclusie was dat de samenwerking weinig kans van slagen zou hebben omdat de culturele verschillen te groot waren. „De KLM-crew was veel homogener dan die van Alitalia. Het cabinepersoneel van KLM werkte be ter samen, het groepsgevoel was gro ter en er heerste een sterke KLM- identiteit." „Bij Alitalia was dat veel minder. Er heerste een sterke hiërarchie en er wa ren veel meer conflicten. Ik denk dat de Franse werkcultuur van Air Fran ce dichter bij de Italiaanse ligt dan bij de Nederlandse. In feite ligt dezelfde valkuil op de loer." KLM deed destijds niets met haar be vindingen, maar toen in 2000 de onderhandelingen met Alitalia stukliepen, kreeg Madeion alsnog een vriendelijk briefje van de directie dat het onderzoek heel interessant was. Vader Thijs: „Ik had gehoopt op een alliantie met Air France of een fusie. Met die overname heb ik het behoor lijk moeilijk. Het blauwe gevoel wordt afgeknabbeld. Om me heen is ieder een ervan overtuigd dat KLM over vijf, zes jaar helemaal weg is. Dan is het echt afgelopen." Thea van Beek Elk jaar kijken de verzamelaars reikhalzend uit naar 7 oktober. Op de verjaardag van de luchtvaartmaatschappij ziet het nieuwe KLM-huisje het levenslicht. De Delfts-blauwe huisjes - aanvankelijk gevuld met likeur, later met jenever - worden sinds 1952 cadeau ge daan aan business class- reizigers die inter continentaal reizen. Door een klein tussen- sprintje lopen het aantal huisjes en de leeftijd van de maatschappij sinds 1994 met elkaar in de pas. Volgende week wordt in Weert het 84e exem plaar gepresenteerd. Op internet is onder ver zamelaars een levendige handel in miniaturen. Een huisje doet een euro of tien. Het Paleis op de Dam en de Kaaswaag uit Gouda kosten al snel een paar honderd euro. Maar die waren dan ook voorbehouden voor stellen op huwe lijksreis. Oud-WD-leider en Europees Com missaris Frits Bolkenstein is een bekend verza melaar. Ook van de Amerikaanse president Roosevelt wordt gefluisterd dat hij de miniatu ren verzamelde. Door de huisjes met sterke drank te vullen, om zeilde KLM in de jaren '50 handig het verbod om met cadeautjes passagiers te trekken. Als er klachten van concurrenten binnenkwamen, luidde het verweer steevast dat de maatschap pij toch zelf mocht weten hoe ze haar reizigers een drankje voorzette. Ondanks de grote vraag naar huisjes betwijfelt Gees-Ineke Smit, kunsthistorica van de KLM, of de huisjes de meest gespaarde KLM-prulla- ria zijn. „Het varieert van zakjes die in de jaren '20 aan boord werden uitgedeeld aan mensen die zich niet lekker voelden, tot speldjes, vlieg- tuigstoelen uit vliegtuigen of zelfs uniformen", weet ze. Met name de reclame-affiches worden steeds meer geld waard. „Die zijn zeer kwets baar. Als ze bij een reisbureau van het raam ge trokken worden, blijft er natuurlijk niet veel van over." Ook het bekende KLM-koffertje is op rommelmarkten nog steeds gewild. Regelmatig wordt Smit gebeld door verzame laars met de vraag of de KLM nog iets aardigs voor ze heeft. Maar uit het eigen archief staat de maatschappij niets af. De historica verwijst ze vrijwel altijd door, bijvoorbeeld naar beur zen die een paar keer per jaar in het Aviodrome worden gehouden. Verzamelaars zijn te vinden in alle lagen van de bevolking, vertelt Smit. „Het zijn ook niet al leen Nederlanders. Er zitten ook Amerikanen, Engelsen en Fransen tussen. Die sparen vaak spullen van meer dan een luchtvaartmaat schappij, hoewel de KLM als oudste vaak het meest tot de verbeelding spreekt." Angela de Jong Een zwaan die haar jongen, bescher mend onder haar vleugels, met zich meevoert. Een andere die gracieus landt op het water tegen een helblauwe lucht. Het zijn beelden die door veel mensen on middellijk worden geassocieerd met KLM. Dat gaat zelfs zover dat De Zwaan tegenwoordig een bekend synoniem is voor de luchtvaartmaatschappij. De begin jaren '90 gelanceerde reclame campagne van het Amsterdamse bureau PMSvW/Y&R was een schot in de roos. Het marktaandeel KLM steeg en de be denkers van de campagne sleepten de ene na de andere prijs in de wacht. Bedenkers Eddie Greenwood en Marcel Groen kwamen op het idee na het zien van een natuurfilm. De zwaan symboliseert volgens hen precies het gevoel dat de luchtvaartmaatschappij wil uitstralen: elegantie, betrouwbaarheid en koninklij ke allure. Dat vond ook de KLM, die direct enthousiast was. Voor de eerste spot sneden de reclamema kers gewoon een beeld uit de natuurfilm van een over het water scherende zwaan. Later toog een eigen cameraploeg naar The Swannery, een beroemde broedplaats voor zwanen in Zuid-Engeland, om opna mes te maken. De laatste tijd zijn de spotjes minder te zien op de Nederlandse zenders. Volgens Frank Houben, woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij, richt de KLM zich meer op de buitenlandse markt. „In Nederland zijn we al heel sterk. Daar zit geen groei meer in. Daarom proberen we reizigers uit het buitenland te halen." Ondanks het samengaan met Air France blijft De Zwaan de komende tijd het ver trouwde logo van de KLM. Maar Houben sluit niet uit dat het in de toekomst gaat veranderen. „De KLM en reclamebranche zijn steeds in beweging. Je moet je niet blind staren op één ding." Dat de commercials echt geslaagd zijn, bewijzen de parodieën die erop zijn ge maakt. Prijsvechter Easyjet kwam enkele jaren geleden ook met een zwaan op de proppen in haar reclamespots. Natuurlijk leverde dat een klacht op bij de Reclame Code Commissie. Die wees die echter af. Hoewel er volgens de RCC onmiskenbaar aan de KLM werd gerefereerd, werd geen vergelijking getrokken en omdat spots duidelijk humoristisch bedoeld waren, achtte ze de filmpjes niet in strijd met de goede smaak. Angela de Jong

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 43