PZC Jaweler kan weer gelachen worden O i De blauwe engel 1 'n drol op het tuinpad O O O O O Opel van straks heeft pantograafscharnieren in samenwerking met OAutoTrack.nl Bijdehand vrijdag 3 oktober 2003 23 I De secretaresse rijdt altijd mee De Peilstok Afgetekend Alfa 'Don't call me baby', wil de nieuwe tv-spot voor de Fiat Panda: 'Zeg niet kleintje tegen me'. En het klopt nog ook: 23 jaar paplepel heeft Fiats benjamin zichtbaar goed gedaan. Fiat Panda 1.2 §111i Grote eikels Europa koopt zich suv Mondeo voor koukleumen Auto Jan Modaal kost 21.133 euro Eentje voor in de zandbak Oude liefde roest niet Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. Redactie: 0113-315680 www.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes. Ji O De Technische Universiteit Eindhoven heeft eeri laboratorium geopend waar de nieuwste ideeën op autogebied worden getest en onderzocht. Welk futuristisch idee vindt u het beste: de automatische piloot, vierwielbesturing die inparkeren een eitje maakt, remmen die zelf ingrijpen? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. O Vorige week vroegen we u welk auto logo u het mooist vindt. De afgeteken de winnaar is Alfa Romeo, gevolgd door Bentley. Des te verrassender is de laatste plaats voor Rolls Royce. Lezers stuurden zelf nog tal van (dure) beeldmerken in zoals van Ferrari, Bugatti en Lexus. Foto Mare Bolsius Door Rien van der Steen oit was het de goedkoopste au to van Neder land. Drieëntwintig jaar geleden kon je in zo'n hoe kig Italiaantje voor het eerst bezitters van grotere auto's se rieus gaan zitten uitlachen. Al was het maar vanwege die on sterfelijke reclamespot waarin een blije Pandabezitter niet bij kwam van de pret. Aan de ben zinepomp, met een koelkast achterin, languit luierend in de ligstand en bij het onmogelijk ste parkeergaatje: hij hikte van het lachen. Totdat een grijn zende motoragent de achter volging inzette. Nadelen had het wagentje ook: comfort kende het niet, zij wind leek al gauw op zuidwes terstorm en het motortje raak te nogal fluks in ademnood. Maar je had er een praktisch en zuinig karretje aan. Mis schien was de Fiat Panda zelfs wel de eerste mini-ruimtewa gen. 4,3 miljoen stuks later heeft Fiat tijd genoeg gehad om na te denken over een nieuwe. Een modern karretje is het ge worden: langer, breder, hoger, stoerder. Sympathiek ook, op Uitrusting: twee airbags, achter ruit met verwarming en wisser, ruitenwisser met twee snelhe den en interval en neerklapbare achterbank. de een of andere manier. Van binnen is hij verrassend com fortabel en ruim genoeg voor vier volwassenen. De voorstoe- len zou je zelfs riant kunnen noemen. Vanaf begin volgend jaar wordt de Panda ook lever- haar met een verschuifbare achterbank, naar voorbeeld van de Renault Twingo. Waar om dat niet meteen kon is een raadsel, want de Twingo heeft zo'n ding al twaalf jaar. Maar ook in standaardopstelling is er achterin opbergruimte ge noeg. Het interieur is speels, met veel kleur maar ook veel kunststof. De hangende mid- Draaicirkel: 9.10 meter Bagageruimte: 206/775 liter Tankinhoud: 35 liter denconsole ziet er goed uit en de hooggeplaatste pook snijdt trefzeker de gewenste versnel ling aan. Dat was wel eens an ders met de auto's uit Turijn. Deze Panda wordt gebouwd in Polen, misschien is 't dat. Conditie De zit is hoog, de overzichte lijkheid uitstekend. Ook de be scheiden draaicirkel is een ze gen in druk stadsverkeer. De carrosserie gedraagt zich vol doende stijf en het onderstel voldoet prima. De Fiat stuurt fijn en vertoont ook veel min der onderstuur dan bijvoor beeld diezelfde Twingo. Een fa- Voor Origineel uiterlijk Handelbaarheid Verbruik milietrekje is gebleven: de windgevoeligheid, maar die zit nu eenmaal standaard op alle mpv-achtigen. De 1.2-liter mo tor waar wij mee reden was op papier niet heel vlot, maar in de praktijk schoten we gewoon lekker op. Pas als je hem ern stig op zijn conditie aanspreekt wordt hij een beetje rumoerig. Panda junior maakt een vol wassen indruk. Op de duurdere uitvoeringen heeft de auto allerlei voorzie ningen die je in grotere karren verwacht. Zoals een veilig elek tronisch stabiliteitsprogram ma, tractiecontrole en een heu- velrem, waardoor je op een helling gemakkelijker weg rijdt. Handig, afgekeken van Fiat-broer Punto. Vanaf de 1.2 heeft de Panda ook abs op de remmen, maar vanaf 1 januari krijgt de 1.1 dat ook; het wordt op nieuwe auto's verplicht. Er komt nog een Panda met auto maat, een dappere 4x4 -met Multijet diesel en twee diffe rentiëlen - en een driedeurs die de Seicento vervangt. Het heeft even geduurd, maar nu heeft Fiat dan toch weer zo'n aansprekend klein autoot je als waar het merk groot door is geworden. Wat ons be treft kan er weer gelachen wor den. Motor: 4 cilinder 1.1/54 pk of 1.2/60 pk, twee kleppen per ci linder of 1.3 Multijet diesel met vier kleppen en common rail, koppel 86, 102 en 145 Nm bij 3.250/2.500 en 1.500 toeren. Lxbxh: 3.54 x 1.58 x 1.54 meter Wielbasis: 2.29 meter Gewicht: 840 kg (diesel 935 kg) Verbruik: 1:16 Prijs 1.2: 1.1: 9.695 euro 8.495 euro Tegen Windgevoeligheid Kunststof interieur Conclusie: Fiat wilde hem Gingo noemen, maar keerde terug naar de naam Panda. Achteraf terecht, want met deze nieuwe Italiaanse knuffelbeer lach je weer - bijna - iedereen uit. Score: 8,5 •n het begin van de jaren vijftig van de vorige eeuw vonden mijn vrouw en ik het tijd worden voor een eigen auto. .Een rijbewijs had ik al. We konden dan op de vrije zondag met onze twee klei ne meidjes een toertje maken en ook eens vaker de oma's en opa's bezoeken. Een paar huizen verder in de straat was een auto te koop. De vooroorlogse DKW had een tweetakt-motor en veel houten de len in de carrosserie. Alles werkte perfect, zelfs de richtingaanwijzers floepten par mantig naar buiten als je aan een knop draaide. Voor 400 gulden werd ik de eige naar. Nadat we een paaltje van het tuinhek had den verplaatst kon onze aanwinst het pad worden opgereden en door de vrouwen worden bewonderd. Zonder aanmoediging begonnen ze meteen met emmertjes wa ter, sponzen en lapjes, ieder op zijn eigen manier, die schoonheid van vuil te ont doen. Bezig in het interieur zag ik een laag zwart vuil onder de rubber vloermat. Met ijver en een verfkrabber begon ik het te verwijde ren. Nieuwsgierig naar het einde van de nogal dikke laag wilde ik op een plek door gaan tot de veronderstelde houten vloer bereikt zou worden. Groot was de schrik toen ik door een gat het grind van het Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. tuinpad zag. Ik heb de mat toen vlug weer teruggelegd. Merkwaardig genoeg is nooit iemand door de vloer gezakt. Mijn schoonouders woonden honderd kilo meter verderop. Het eerste stuk van de weg erheen was geplaveid met kinderkop jes, een soort testbaan. Alle moertjes en schroefjes die een beetje los zaten vielen op straat, maar niettemin zoefden we wel gemutst met een vaartje van 70 km per uur (zonder tegenwind) naar onze bestem ming. Op een van die ritten werden we aange houden door twee vriendelijke agenten. De papieren bevonden ze in orde en de DKW ook. Maar voordat we wegreden keek een agent nog naar binnen en zei: „Meneer, u heeft zo'n leuk gezinnetje, als ik u was zou ik zo gauw mogelijk voor een nieuw stel banden zor gen". Uiteraard heb ik die goede raad opge volgd. Het viel me op dat telkens als de auto een tijdje stilstond er onder de motor een keu rig gedraaid hoopje lag, alsof daar een hondje zijn best had zitten doen. Het was van een vettige bruingroene substantie. In een garage wist een wat oudere monteur te vertellen dat het spul ambroleum heette en dat het noodzakelijk was voor de smering. Hij gaf mij enige adressen waar het mis schien nog te krijgen was. Dat lukte en ik sloeg voldoende voorraad in om geen zor gen meer te hebben over de incontinentie van de motor. Twee keer zakte de DKW door zijn vooras. De eerste keer gebeurde dat op een tiental meters van huis. Na de reparatie had ik het een paar maanden la ter nog een keer, nu zelfs op het tuinpad, eveneens bij thuiskomst. Hier was beslist een beschermengel in het spel die mij er steeds voor behoedde dat deze pech op een ongemakkelijker plek gebeurde. (Volgende week deel 2: Rotondekunst) Opel wil een beetje af van con servatieve autosilhouetten. Dat demonstreerde het merk al met de Signum, maar het stu diemodel Insignia breekt nog duidelijker met de Opel-tradi- ties. Baas Carl-Peter Forster zegt dat zijn merk 'helemaal terug is' en de Insignia onderstreept dit hervonden vertrouwen. In elk geval solliciteert de Insignia als opvolger van de Omega, van welk model de productie in middels gestopt is. Hij heeft ook achterwielaandrijving. Ver der is het in alle opzichten een product van deze tijd: enorme Als de nieuwe Omega er straks zo uit gaat zien, hoor je vast niemand klagen. 21 inch wielen, verlichting met led's en deuren die openen met zogeheten pantograafscharnieren ze bewegen als een schuifdeur zonder rail evenwijdig met de koets, in plaats van naar buiten te zwaaien. De middentunnel die de twee zitplaatsen achterin scheidt, herbergt een elektrisch uitklapbare vijfde stoel. En dat is weer het vervolg op de varia bele zitconstructies in de Zafira en Meriva. Het is een goed jaar voor eikels, zo hebben sommige automobilisten de afgelopen weken ondervonden. Een bombardement van een eikenboom of een regen van reuzenkas- tanjes kan lelij ke butsen in het plaatwerk van uw auto veroor zaken. Het verstandigst is dus om uit de buurt van val lende herfstat- tributen te par keren. Is het al te laat, dan is het zogeheten uitdeuken zon der spuiten een uitkomst. Repa reren van een enkel kratertje kost zo'n 30, 35 euro, bij meer schade valt te overwegen de (allrisks-)verzekering aan te spreken. Dat gaat doorgaans wel ten koste van uw eigen risico en kan invloed hebben op de bonus/malus korting. Info: o.a. www.focwa.nl, Scratch-Repair 013-5110701 Hoewel de rek een beetje uit de autoverkopen is, blijft één soort het opvallend goed doen: de sports utility vehicles (suv's). Het zijn auto's als de Suzuki Vitara en de Land Rover Free- lander, die het midden houden tussen terreinwagens en ruimteauto's. De totale verkoop in Europa nam vorig jaar met twaalf procent toe, tot bijna 680.000 stuks. Vooral in Groot-Brittannië, Duitsland en Italië zijn ze razend popu lair. Koploper is de Toyota RAV4, waarvan er liefst 90.000 een koper vonden. (Bron: RAI Voorrang) De Ford Mondeo is vanaf het nieuwe modeljaar te be stellen met een verwarmbare achterbank. Ook heeft de Mondeo voortaan Fords benzinemotor met directe in spuiting, de 1.8 Duratec SCi. Meer dan 1500 onderdelen aan de auto zijn vernieuwd en versies met 2.0 TDCi, 1.8 SCi en V6-motor krijgen een handgeschakelde zesversnel lingsbak. De goedkoopste Ford Mondeo kost 22.995 euro. De gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe auto be droeg vorig jaar 21.133 euro. In 1999 liet de consu ment gemiddeld nog ruim drieduizend euro minder ach ter bij de garage. Van het aanschafbedrag gaat eenderde naar de schatkist. Een nog dikkere vinger heeft de over heid in de brandstoftank. Een liter ongelode Eurobenzine kost 114,9 euro; zonder accijnzen, btw en heffingen zou dat maar 33,5 cent zijn. Ruim 70 procent tankt het Rijk dus binnen. Voor diesel en lpg is dat respectievelijk 59 en 42 procent. (Bron: Bovag/RAI) Welk merklogo is het mooist? O Alfa Romeo 20% O Bentley 14% O Peugeot 13% Audi 11% O Mercedes 11% Opel 10% Rover 9% Anders 5% Fiat 4% Rolls Royce 3% O Hans Vervoorn, hoofd Public Relations bij Alfa Romeo Nederland: "Ontwerpers vinden het vaak een moeilijk en ingewikkeld logo, maar uit deze uitslag blijkt maar weer dat het publiek daar anders over denkt. Het beeldmerk straalt klasse en traditie uit. Het is al bijna honderd jaar oud en is in tientallen jaren nauwelijks veranderd. Dat zegt wel iets over de kracht ervan. Het rode kruis stamt van de kruisvaarders uit de elfde eeuw en de ringslang stond op het wapenschild van de Visconti's, die vanaf 1295 over de stad Milaan heersten.' Vt Volgend jaar komt er een Panda op de markt met permanente vierwie- laandrijving en een 70 pk sterke 1.3 liter turbodieselmotor. Geen verkeersdrempel is deze terreinversie te gek, want hij heeft 17 cm bodemspe ling en kan een helling van liefst 51% de baas. Volgens de fa briek moet hij zonder veel onder houd 250.000 kilo meter mee kunnen. Door Henk Mulder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21