PZC
Jaweler kan weer gelachen worden
O
i
De blauwe engel 1 'n drol op het tuinpad
O
O
O
O
O
Opel van straks heeft
pantograafscharnieren
in samenwerking met OAutoTrack.nl
Bijdehand
vrijdag 3 oktober 2003
23 I De secretaresse rijdt altijd mee
De Peilstok
Afgetekend Alfa
'Don't call me baby', wil de nieuwe tv-spot
voor de Fiat Panda: 'Zeg niet kleintje tegen
me'. En het klopt nog ook: 23 jaar paplepel
heeft Fiats benjamin zichtbaar goed gedaan.
Fiat Panda 1.2
§111i
Grote eikels
Europa koopt zich suv
Mondeo voor koukleumen
Auto Jan Modaal kost 21.133 euro
Eentje voor in de zandbak
Oude liefde roest niet
Advertentie-exploitatie:
Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770;
Nationaal: 020-4562500.
Redactie: 0113-315680
www.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes.
Ji
O De Technische Universiteit Eindhoven
heeft eeri laboratorium geopend waar
de nieuwste ideeën op autogebied worden
getest en onderzocht. Welk futuristisch idee
vindt u het beste: de automatische piloot,
vierwielbesturing die inparkeren een eitje
maakt, remmen die zelf ingrijpen?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
O Vorige week vroegen we u welk auto
logo u het mooist vindt. De afgeteken
de winnaar is Alfa Romeo, gevolgd door
Bentley. Des te verrassender is de laatste
plaats voor Rolls Royce. Lezers stuurden zelf
nog tal van (dure) beeldmerken in zoals van
Ferrari, Bugatti en Lexus.
Foto Mare Bolsius
Door Rien van der Steen
oit was het de
goedkoopste au
to van Neder
land.
Drieëntwintig
jaar geleden kon je in zo'n hoe
kig Italiaantje voor het eerst
bezitters van grotere auto's se
rieus gaan zitten uitlachen. Al
was het maar vanwege die on
sterfelijke reclamespot waarin
een blije Pandabezitter niet bij
kwam van de pret. Aan de ben
zinepomp, met een koelkast
achterin, languit luierend in de
ligstand en bij het onmogelijk
ste parkeergaatje: hij hikte van
het lachen. Totdat een grijn
zende motoragent de achter
volging inzette.
Nadelen had het wagentje ook:
comfort kende het niet, zij
wind leek al gauw op zuidwes
terstorm en het motortje raak
te nogal fluks in ademnood.
Maar je had er een praktisch
en zuinig karretje aan. Mis
schien was de Fiat Panda zelfs
wel de eerste mini-ruimtewa
gen.
4,3 miljoen stuks later heeft
Fiat tijd genoeg gehad om na
te denken over een nieuwe.
Een modern karretje is het ge
worden: langer, breder, hoger,
stoerder. Sympathiek ook, op
Uitrusting: twee airbags, achter
ruit met verwarming en wisser,
ruitenwisser met twee snelhe
den en interval en neerklapbare
achterbank.
de een of andere manier. Van
binnen is hij verrassend com
fortabel en ruim genoeg voor
vier volwassenen. De voorstoe-
len zou je zelfs riant kunnen
noemen. Vanaf begin volgend
jaar wordt de Panda ook lever-
haar met een verschuifbare
achterbank, naar voorbeeld
van de Renault Twingo. Waar
om dat niet meteen kon is een
raadsel, want de Twingo heeft
zo'n ding al twaalf jaar. Maar
ook in standaardopstelling is
er achterin opbergruimte ge
noeg.
Het interieur is speels, met
veel kleur maar ook veel
kunststof. De hangende mid-
Draaicirkel: 9.10 meter
Bagageruimte: 206/775 liter
Tankinhoud: 35 liter
denconsole ziet er goed uit en
de hooggeplaatste pook snijdt
trefzeker de gewenste versnel
ling aan. Dat was wel eens an
ders met de auto's uit Turijn.
Deze Panda wordt gebouwd in
Polen, misschien is 't dat.
Conditie
De zit is hoog, de overzichte
lijkheid uitstekend. Ook de be
scheiden draaicirkel is een ze
gen in druk stadsverkeer. De
carrosserie gedraagt zich vol
doende stijf en het onderstel
voldoet prima. De Fiat stuurt
fijn en vertoont ook veel min
der onderstuur dan bijvoor
beeld diezelfde Twingo. Een fa-
Voor
Origineel uiterlijk
Handelbaarheid
Verbruik
milietrekje is gebleven: de
windgevoeligheid, maar die zit
nu eenmaal standaard op alle
mpv-achtigen. De 1.2-liter mo
tor waar wij mee reden was op
papier niet heel vlot, maar in
de praktijk schoten we gewoon
lekker op. Pas als je hem ern
stig op zijn conditie aanspreekt
wordt hij een beetje rumoerig.
Panda junior maakt een vol
wassen indruk.
Op de duurdere uitvoeringen
heeft de auto allerlei voorzie
ningen die je in grotere karren
verwacht. Zoals een veilig elek
tronisch stabiliteitsprogram
ma, tractiecontrole en een heu-
velrem, waardoor je op een
helling gemakkelijker weg
rijdt. Handig, afgekeken van
Fiat-broer Punto. Vanaf de 1.2
heeft de Panda ook abs op de
remmen, maar vanaf 1 januari
krijgt de 1.1 dat ook; het wordt
op nieuwe auto's verplicht. Er
komt nog een Panda met auto
maat, een dappere 4x4 -met
Multijet diesel en twee diffe
rentiëlen - en een driedeurs die
de Seicento vervangt.
Het heeft even geduurd, maar
nu heeft Fiat dan toch weer
zo'n aansprekend klein autoot
je als waar het merk groot
door is geworden. Wat ons be
treft kan er weer gelachen wor
den.
Motor: 4 cilinder 1.1/54 pk of
1.2/60 pk, twee kleppen per ci
linder of 1.3 Multijet diesel met
vier kleppen en common rail,
koppel 86, 102 en 145 Nm bij
3.250/2.500 en 1.500 toeren.
Lxbxh: 3.54 x 1.58 x 1.54 meter
Wielbasis: 2.29 meter
Gewicht: 840 kg (diesel 935 kg)
Verbruik: 1:16
Prijs 1.2:
1.1:
9.695 euro
8.495 euro
Tegen
Windgevoeligheid
Kunststof interieur
Conclusie: Fiat wilde hem Gingo
noemen, maar keerde terug
naar de naam Panda. Achteraf
terecht, want met deze nieuwe
Italiaanse knuffelbeer lach je
weer - bijna - iedereen uit.
Score: 8,5
•n het begin van de jaren vijftig van de
vorige eeuw vonden mijn vrouw en ik
het tijd worden voor een eigen auto.
.Een rijbewijs had ik al. We konden
dan op de vrije zondag met onze twee klei
ne meidjes een toertje maken en ook eens
vaker de oma's en opa's bezoeken.
Een paar huizen verder in de straat was
een auto te koop. De vooroorlogse DKW
had een tweetakt-motor en veel houten de
len in de carrosserie. Alles werkte perfect,
zelfs de richtingaanwijzers floepten par
mantig naar buiten als je aan een knop
draaide. Voor 400 gulden werd ik de eige
naar.
Nadat we een paaltje van het tuinhek had
den verplaatst kon onze aanwinst het pad
worden opgereden en door de vrouwen
worden bewonderd. Zonder aanmoediging
begonnen ze meteen met emmertjes wa
ter, sponzen en lapjes, ieder op zijn eigen
manier, die schoonheid van vuil te ont
doen.
Bezig in het interieur zag ik een laag zwart
vuil onder de rubber vloermat. Met ijver en
een verfkrabber begon ik het te verwijde
ren. Nieuwsgierig naar het einde van de
nogal dikke laag wilde ik op een plek door
gaan tot de veronderstelde houten vloer
bereikt zou worden. Groot was de schrik
toen ik door een gat het grind van het
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
tuinpad zag. Ik heb de mat toen vlug weer
teruggelegd. Merkwaardig genoeg is nooit
iemand door de vloer gezakt.
Mijn schoonouders woonden honderd kilo
meter verderop. Het eerste stuk van de
weg erheen was geplaveid met kinderkop
jes, een soort testbaan. Alle moertjes en
schroefjes die een beetje los zaten vielen
op straat, maar niettemin zoefden we wel
gemutst met een vaartje van 70 km per
uur (zonder tegenwind) naar onze bestem
ming.
Op een van die ritten werden we aange
houden door twee vriendelijke agenten. De
papieren bevonden ze in orde en de DKW
ook. Maar voordat we wegreden keek een
agent nog naar binnen en zei: „Meneer, u
heeft zo'n leuk gezinnetje, als ik u was zou ik zo
gauw mogelijk voor een nieuw stel banden zor
gen". Uiteraard heb ik die goede raad opge
volgd.
Het viel me op dat telkens als de auto een
tijdje stilstond er onder de motor een keu
rig gedraaid hoopje lag, alsof daar een
hondje zijn best had zitten doen. Het was
van een vettige bruingroene substantie. In
een garage wist een wat oudere monteur te
vertellen dat het spul ambroleum heette en
dat het noodzakelijk was voor de smering.
Hij gaf mij enige adressen waar het mis
schien nog te krijgen was. Dat lukte en ik
sloeg voldoende voorraad in om geen zor
gen meer te hebben over de incontinentie
van de motor. Twee keer zakte de DKW
door zijn vooras. De eerste keer gebeurde
dat op een tiental meters van huis. Na de
reparatie had ik het een paar maanden la
ter nog een keer, nu zelfs op het tuinpad,
eveneens bij thuiskomst. Hier was beslist
een beschermengel in het spel die mij er
steeds voor behoedde dat deze pech op een
ongemakkelijker plek gebeurde.
(Volgende week deel 2: Rotondekunst)
Opel wil een beetje af van con
servatieve autosilhouetten. Dat
demonstreerde het merk al
met de Signum, maar het stu
diemodel Insignia breekt nog
duidelijker met de Opel-tradi-
ties. Baas Carl-Peter Forster zegt
dat zijn merk 'helemaal terug
is' en de Insignia onderstreept
dit hervonden vertrouwen. In
elk geval solliciteert de Insignia
als opvolger van de Omega, van
welk model de productie in
middels gestopt is. Hij heeft
ook achterwielaandrijving. Ver
der is het in alle opzichten een
product van deze tijd: enorme
Als de nieuwe Omega er straks zo
uit gaat zien, hoor je vast niemand
klagen.
21 inch wielen, verlichting met
led's en deuren die openen met
zogeheten pantograafscharnieren
ze bewegen als een schuifdeur
zonder rail evenwijdig met de
koets, in plaats van naar buiten
te zwaaien. De middentunnel
die de twee zitplaatsen achterin
scheidt, herbergt een elektrisch
uitklapbare vijfde stoel. En dat
is weer het vervolg op de varia
bele zitconstructies in de Zafira
en Meriva.
Het is een goed jaar voor eikels, zo hebben sommige
automobilisten de afgelopen weken ondervonden.
Een bombardement van een eikenboom of een regen
van reuzenkas-
tanjes kan lelij
ke butsen in het
plaatwerk van
uw auto veroor
zaken.
Het verstandigst
is dus om uit de
buurt van val
lende herfstat-
tributen te par
keren. Is het al
te laat, dan is
het zogeheten
uitdeuken zon
der spuiten een
uitkomst. Repa
reren van een enkel kratertje kost zo'n 30, 35 euro, bij
meer schade valt te overwegen de (allrisks-)verzekering
aan te spreken. Dat gaat doorgaans wel ten koste van uw
eigen risico en kan invloed hebben op de bonus/malus
korting.
Info: o.a. www.focwa.nl, Scratch-Repair 013-5110701
Hoewel de rek een beetje uit de autoverkopen is, blijft
één soort het opvallend goed doen: de sports utility
vehicles (suv's).
Het zijn auto's als de Suzuki Vitara en de Land Rover Free-
lander, die het midden houden tussen terreinwagens en
ruimteauto's. De totale verkoop in Europa nam vorig jaar
met twaalf procent toe, tot bijna 680.000 stuks. Vooral in
Groot-Brittannië, Duitsland en Italië zijn ze razend popu
lair. Koploper is de Toyota RAV4, waarvan er liefst 90.000
een koper vonden.
(Bron: RAI Voorrang)
De Ford Mondeo is vanaf het nieuwe modeljaar te be
stellen met een verwarmbare achterbank. Ook heeft
de Mondeo voortaan Fords benzinemotor met directe in
spuiting, de 1.8 Duratec SCi. Meer dan 1500 onderdelen
aan de auto zijn vernieuwd en versies met 2.0 TDCi, 1.8
SCi en V6-motor krijgen een handgeschakelde zesversnel
lingsbak. De goedkoopste Ford Mondeo kost 22.995 euro.
De gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe auto be
droeg vorig jaar 21.133 euro. In 1999 liet de consu
ment gemiddeld nog ruim drieduizend euro minder ach
ter bij de garage. Van het aanschafbedrag gaat eenderde
naar de schatkist. Een nog dikkere vinger heeft de over
heid in de brandstoftank. Een liter ongelode Eurobenzine
kost 114,9 euro; zonder accijnzen, btw en heffingen zou
dat maar 33,5 cent zijn. Ruim 70 procent tankt het Rijk
dus binnen. Voor diesel en lpg is dat respectievelijk 59 en
42 procent.
(Bron: Bovag/RAI)
Welk merklogo
is het mooist?
O
Alfa Romeo
20%
O
Bentley
14%
O
Peugeot
13%
Audi
11%
O
Mercedes
11%
Opel
10%
Rover
9%
Anders
5%
Fiat
4%
Rolls Royce
3%
O Hans Vervoorn, hoofd Public
Relations bij Alfa Romeo
Nederland: "Ontwerpers vinden het
vaak een moeilijk en ingewikkeld
logo, maar uit deze uitslag blijkt
maar weer dat het publiek daar
anders over denkt. Het beeldmerk
straalt klasse en traditie uit. Het is al bijna honderd jaar
oud en is in tientallen jaren nauwelijks veranderd. Dat
zegt wel iets over de kracht ervan. Het rode kruis stamt
van de kruisvaarders uit de elfde eeuw en de ringslang
stond op het wapenschild van de Visconti's, die vanaf
1295 over de stad Milaan heersten.'
Vt Volgend jaar komt er een Panda op
de markt met permanente vierwie-
laandrijving en een 70 pk sterke 1.3
liter turbodieselmotor. Geen
verkeersdrempel is deze
terreinversie te gek,
want hij heeft
17 cm bodemspe
ling en kan een
helling van liefst
51% de baas.
Volgens de fa
briek moet hij
zonder veel onder
houd 250.000 kilo
meter mee kunnen.
Door Henk Mulder