PZC
Franse pers vindt bruid duur
De toekomst van de Navo
4
Premier Balkenende
moet openheid geven
over verloofde Friso
Staat gooide bijia nog roet in het eten
Fusie behoeft nog goedkeuring van katelautori en aandeelhouders
'^ÊÊÊÊÊÊMMM
2 oktober 1953
donderdag 2 oktober 2003
Slots
Omstreden
Belastingbetaler
doorTon Damen
De bemoeienis van overheid
heeft in de slotfase van de
onderhandelingen tussen Air
France en KLM nog een reële
bedreiging voor de overname
gevormd. Dat zeggen hoofd
rolspelers van het KLM-on-
derhandelingsteam.
De onderhandelaars, 'in
vestor - relation - managers'
en communicatie-directeuren,
bleven dinsdag zorgvuldig in
het kielzog van de bestuurders.
Onder hen waren de top-on-
derhandelaars Jan LouisBurg-
graaf van advocatenbureau
Allen Overy in Amsterdam
en Dave del Canho van de
KLM-afdeling strategie en
ontwikkeling.
Voor Burggraaf en Del Onho,
die 21 maanden deel uitiaak-
ten van het onderhandëngs-
team, was het een seEatie.
„Een fusie op deze schaabiaak
je misschien maar een ker in je
leven mee", zegt Del Cano.
Toen maandagnacht ILM-
baas Leo van Wijk en zit me
debestuurders in de klein uur
tjes een uiltje knapten, bogen
Burggraaf en Del Canho zich
over de kleine lettertjes. Van
Wijk zei dinsdag dat hij vier
maanden geleden het gevoel
kreeg dat de deal met Air Fran
ce rond kon komen. Voor Burg
graaf en Del Canho lag dat an
ders. De interventie van de Ne
derlandse staat, die met aller
lei wensen en aanvullende ei
sen kwam, zette de gesprekken
op zijn kop. Burggraaf: „Het is
logisch dat het kabinet garan
ties wilde over de positie van
Schiphol. We hebben er reke
ning mee gehouden, maar je
hebt zo'n proces niet in de
hand. Uiteindelijk moest er in
het staartje van de onderhan
delingen nog heel wat tot stand
worden gebracht."
Afgezien van de tijdelijke ga
ranties voor de KLM en Schip
hol, komt het er op neer dat de
Fransen de KLM geheel in han
den krijgen. Del Canho: „We
hebben allerlei vormen van sa
menwerking onderzocht, van
lichte tot zware integratie. Uit
eindelijk kwamen we uit op de
zwaarste variant, hechte sa
menwerking." GPD
KLM en Air France wacht werk
door Mare Laan
De KLM en Air France mo
gen dan dinsdag hun fusie
bekendgemaakt hebben, rond is
deze nog lang niet. De handte
keningen zijn nog niet eens ge
zet, dat gebeurt, ijs en weder
dienende, 15 oktober. Pas half
april volgend jaar moet de fusie
rond zijn.
De fusieplannen moeten aller
eerst worden voorgelegd aan de
kartelpolitie van de Europese
Commissie in Brussel. De over
name is immers een maatje te
groot voor nationale kartel
waakhonden als de NMa. Brus
sel zal vooral kijken naar over
lappende activiteiten. De KLM
en Air France krijgen een
bijnamonopolie op de vluchten
tussen Nederland en Frankrijk,
wat kartelcommissaris Mario
Monti wel eens tamelijk onwel
gevallig kan vinden.
De KLM en het kabinet mogen
dan nog zulke waterdichte af
spraken hebben gemaakt over
de positie van Schiphol, kartel-
bezwaren kunnen die overeen
komsten wel eens nutteloos ma
ken.
Als Monti besluit dat de KLM en
Air France op Schiphol te veel
slots (start- en landingsrechten)
in handen krijgen, kan hij eisen
dat daarvan een deel wordt in
geleverd. Hetzelfde gebeurde
met British Airways, toen die
maatschappij zich met Ameri
can Airlines wilde verbinden.
De Britten moesten twaalf pro
cent van hun slots op Heathrow
Jean-Cyril Spinetta (2e van links) en Leo van Wi jk ondertekeEn de overeenkomst tussen Air France en KLM.
foto ANP
inleveren, waarvan de concur- kondigd de Europese Coiimis-
rentie dankbaar gebruik maak- sie te vragen de overnam van
te. de KLM door Air Francelanig
British Airways heeft al aange- onder de loep te nemen. DiBrit-
se maatschappij vreest dat de
nieuwe luchtvaartmoloch op
een groot aantal routes in Euro
pa een overheersende markt
macht zal krijgen, die de con
currentie hindert. De fusiepart
ners moeten zich ook bij de kar
telautoriteiten in de VS melden.
Die zullen sneller geneigd zijn
akkoord te gaan. Dat deden ze
immers al toen de Amerikaanse
partners van Air France en de
KLM (Delta Air Lines, Conti
nental en Northwest) eerder dit
jaar besloten in de VS nauwer te
samen te werken.
Het onzekerst zijn de ruim 130
landen waarmee Nederland
luchtvaartverdragen heeft. Als
die kwaad willen, kunnen ze de
inhoud van die verdragen ter
discussie stellen: is de KLM nog
wel Nederlands? Tegenhouden
kunnen die landen de fusie ech
ter niet.
In eigen land moet de KLM nog
een akkoord sluiten met de on
dernemingsraad en de vakbon
den. Air France moet ook nog
toestemming krijgen van de
Franse toezichthouder op
staatsparticipaties.
Tenslotte moeten de fusiepart
ners hun aandeelhouders nog
meekrijgen. Voor Air France zal
dat geen groot probleem zijn: de
Franse staat heeft het meren
deel van de aandelen. In Neder
land zal de toestemming van de
aandeelhouders niet veel meer
voeten in de aarde hebben. De
Nederlandse staat heeft zijn 975
preferente aandelen al aan de
Fransen aangeboden en belooft
op termijn ook zijn gewone aan
delen aan de maatschappij te
verkopen. Hetzelfde geldt voor
stichting Luchtvaartbelangen
Nederland (Rabobank) die nog
11,7 procent bezit. De KLM en
Air France moeten trouwens
ook oppassen dat geen kapers
op de kust komen, die een vijan
delijk bod uitbrengen op hun
aandelen. GPD
door Hans Jacobs
De aanhoudende stroom
geruchten en berichten
over het verleden en ver
meende liefdesleven van
Mabel Wisse Smit schaadt
het aanzien van het konink
lijk huis en brengt premier
Jan Peter Balkenende in pro
blemen. De bewering van een
voormalige lijfwacht van de
vermoorde topcrimineel
Klaas Bruinsma in het televi
sieprogramma van Peter R.
de Vries dat Wisse Smit en
zijn baas een innige relatie
hadden, is daar het laatste
voorbeeld van.
Onder de verantwoordelijk
heid van de premier is bij de
aankondiging van de verlo
ving besloten te zwijgen over
de minder aangename kan
ten van de toekomstige prin
ses. Haar contacten met
Bruinsma waren wel bekend,
maar werden niet gemeld.
Dat was ook delicaat ge
weest, maar het gevolg is dat
de media bijna wekelijks met
'onthullingen' komen.
Den Haag had kunnen leren
van de verloving van de
Noorse kroonprins Haakon
met Mette-Marit Hoiby drie
jaar geleden. Dat Mette-Ma-
rit een zoontje had uit een
eerdere relatie was bekend,
maar de details over haar
wilde leven in het Noorse
drugscircuit kwamen pas
daarna aan het licht. Die be
richten ondermijnden alle
goodwill voor de aanstaande
bruid. Slechts met een emo
tionele persconferentie vlak
voor het huwelijk, waarin ze
vergiffenis vroeg voor haar
fouten in het verleden, kon
Mette-Marit het tij keren.
Met Mabel Wisse Smit ge
beurt nu hetzelfde. Stukje
voor stukje komt haar verle
den in beeld meestal in nega
tieve zin. De Tweede Kamer,
die het huwelijk moet goed
keuren, reageerde gisteren
ontstemd op de verwikkelin
gen. PvdA-kamerlid Ella
Kalsbeek eiste van de pre
mier helderheid over het ver
leden van Wisse Smit. Zij
werd daarbij gesteund door
een krappe meerderheid in
het parlement.
Balkenende maakte eerder
dit jaar geen sterke indruk
bij de behandeling van de af
faire met prinses Margarita.
Die zaak kan hem zelfs van
daag nog in aanvaring bren
gen met de Kamer wanneer
wordt gesproken over de ver
antwoordelijkheid voor het
Kabinet der Koningin. De
premier kan zich geen nieu
we blunders veroorloven.
Johan Friso en Mabel Wisse
Smit vragen immers goed
keuring voor hun huwelijk
om Friso's (derde) plaats in
de lijn van troonopvolging te
behouden en de Kamer be
gint te twijfelen of dat wel zo
verstandig is. „We willen
geen mafialiefje naast de
troon", aldus de SP.
Behalve over de precieze
aard van Mabels 'contacten'
met Klaas Bruinsma bestaat
onduidelijkheid over haar
veel langduriger relatie met
Mohammed Sacirbey, de
eerder dit jaar in New York
aangehouden voormalige
Bosnische minister van Bui
tenlandse Zaken en ex-VN-
ambassadeur. „We hadden
een relatie", is alles wat
Mabel daarover heeft ge
zegd. Maar als zij nog steeds
een verhouding met Sacirbey
had in de tijd dat hij volgens
Bosnische regering zou heb
ben gefraudeerd, is dat van
belang.
De Kamer moet weten of er
een kans bestaat dat een (toe
komstig) lid van het konink
lijk huis door een rechtbank
in Sarajevo kan worden op
geroepen om te getuigen te
gen haar ex-vriend. Ook
Mabels huidige werkzaam
heden voor de omstreden fi
nancier en filantroop George
Soros verdienen meer uitleg
om politieke en koninklijke
schandalen te voorkomen.
GPD
door Henk Glimmerveen
Vrijwel alle Franse kranten
werpen in hun berichtge
ving over de fusie tussen/'Air
France en'de KLM de vra^g,op
of de Fransen niet te veel heb
ben betaald.
Le Parisien vindt dat Air France
diep in de buidel moest tasten
om de bruid binnen te halen: een
premie van 40% op de laatste
koers van KLM. Een door de
krant geraadpleegde anonieme
analist vindt het wel duur be
taald voor een bedrijf dat nogal
verlies lijdt en in de schulden
zit. De krant vindt ook dat het
huwelijk tussen Air France en
KLM 'niet zonder risico's' is.
Staatssecretaris Bussereau van
Verkeer laat in dezelfde krant
echter weten: 'De financiële
voorwaarden zijn goed. De
Franse regering beschouwt de
fusie tussen Air France en KLM
als een intelligente operatie.'
Les Echos schrijft dat niet ver
geten moet worden dat de KLM
de jongste crisis veel slechter
doorkwam dan Air France. Te
gen dat licht moeten zowel de
omzetcijfers als de capaciteit
(stoelen/kilometers) worden be
zien en dan is de prijs die Air
France voor de KLM heeft be
taald gunstig. Uiterst gunstig
zelfs wanneer rekening wordt
gehouden met de schuld die de
KLM heeft. Les Echos voorspelt
dat de combinatie binnen enke
le jaren al forse winst boekt.
Le Monde brengt hulde aan top
man Spinetta die de zieltogende
Franse luchtvaartmaatschappij
omvormde tot een winstgeven
de moderne onderneming. Basis
van zijn optreden vormde de so
ciale dialoog met het personeel,
aldus de krant. Die kwaliteit
komt Spinetta de komende ja
ren goed van pas. Zijn karwei is
niet makkelijk, vindt de krant:
„Spinetta moet de Nederlan
ders van zijn goede wil overtui
gen, de vakbonden die onprust
zijn over de privatisering \=rze-
keren dat er geen sociale Ireuk
komt en hij moet de finaiciële
markten het belang van deze
toenadering uitleggen. Bcxenal
moet hij in Brussel de Conmis-
sie ervan zien te overtuiga dat
het in het belang van Euraa is,
dat er een grote mondiale licht-
vaartmaatschappij komt."
Het werd hoog tijd dat er vinuit
Europa werd gereageerd, nerkt
Le Figaro op. De krant trelt een
vergelijking tussen 'de sneheid
waarmee de Verenigde S;aten
hun luchtvaartmaatschapijen
te hulp na 11 september' ei an
derzijds 'de vertragingei en
aarzelingen van de Europeanen
op dit vlak.' De 4 miljard euro
die de Franse belastingbe aler
in de jaren negentig neerlegde
voor de modernisering var Air
France is geen weggegooid geld,
betoogt Le Figaro. De krant
keert zich tegen het pleidooi in
l'Humanité om de privatisering
van Air France weer ongedaan
te maken.
De fusie tussen Air France en
KLM is de illustratie van een al
eerder door de communistische
krant gemaakte vergelijking
dat de luchtvaart een industrie
is geworden met twee snelhe
den: 'één voor de rijken en één
voor de vakantie vierende
loonslaven.' De eerste groep
reist eerste klas en business
class in de lijnvliegtuigen, de
tweede groep moet het doen met
de prijsvechters zonder com
fort.
De regionale Ouest-France, de
grootste krant van het land, is
bezorgd over de werkgelegen
heid. Topman Spinetta mag dan
hebben verklaard dat de fusie
geen gedwongen ontslagen tot
gevolg zal hebben, volgens de
krant komen er 'herstructure
ringen' die wel degelijk banen
zullen gaan kosten. GPD
Vleugelfusie op vliegveld Charles de Gaulle.
T Tolgens de kranten heeft De
V Hoop Scheffer zijn nieuwe
functie van secretaris-generaal
van de Navo te danken aan het
feit dat hij een 'bruggenbouwer'
is, Europeaan en Atlanticus te
gelijkertijd. Wil hij de huidige
problemen van het bondgenoot
schap in de komende jaren op
lossen dan zal hij die eigen
schappen hard nodig hebben.
Zoals bekend ontstond er in de
aanloop naar de aanval op Irak
grote onenigheid tussen de
Navo-bondgenoten. Frankrijk,
Duitsland en België wilden niet
dat het bondgenootschap deze
unilaterale Amerikaanse on
derneming zou steunen en
dreigden met een eigen militair
samenwerkingsverband.
De Hoop Scheffer formuleerde
toen waarom hij zo ongelukkig
was met deze opstelling. Frank
rijk, Duitsland en Belgie, zei hij
garanderen onze veiligheid niet
en dat doen de VS wel. Hij zei
zich ook geen wereldorde voor
te kunnen stellen waarin de VS
geen centrale rol zouden spelen.
Zijn doel was de Verenigde Na
ties en de VS zo dicht mogelijk
bijeen te houden.
Dit zijn heldere uitgangspunten
die op het eerste gezicht een be-
hartenswaardige indruk ma
ken. Desondanks zijn zij uiterst
problematisch, omdat het de
uitgangspunten van het verle
den zijn, van de Atlantische sa
menwerking voor het einde van
de Koude Oorlog en voor 11 sep
tember 2001. Het isde vraaghoe
relevant ze nog zijn. De VS zul
len ongetwijfeld een centrale rol
spelen, maar daarbij is hun rela
tie met de Navo problematisch.
Tijdens de Koude Oorlog garan
deerden de Amerikanen inder
daad onze veiligheid en daar
voor is dankbaarheid gepast.
Op dit moment wordt onze vei
ligheid echter helemaal niet be
dreigd en is het dus ook niet van
groot belang of de Amerikanen
onze veiligheid nu wel of niet
garanderen. Daarmee zijn we
gekomen aan de kern van de
problemen die De Hoop Schef
fer in de komende jaren moet
oplossen.
De Navo was in essentie een
Amerikaanse belofte West-Eu
ropa te zullen verdedigen als het
door de Sovjetunie aangevallen
zou worden. Het huidige
Rusland vormt echter geen be
dreiging voor onze veiligheid.
Daarmee is de Navo eigenlijk
overbodig geworden. De enige
taak die de Navo nu heeft is de
Verenigde Staten strategisch
aan Europa binden.
Aan vankelij k zag het er naar uit
dat beide partijen die binding
van groot belang vonden. Toen
echter de Europese Navo-bond-
genoten direct na 11 september
hun solidariteit met de VS be
tuigden door de aanval van de
terroristen te beschouwen als
een aanval op alle leden van de
Navo, werden zij in de volgende
maanden door de Amerikaanse
regering achteloos en vernede
rend terzijde geschoven.
De Amerikaanse regering bleek
niet geïnteresseerd in de hulp
van de bondgenoten. Die moch
ten na afloop van de gevechts
handelingen alleen de vervelen
de bezettingswerkzaamheden
opknappen waar de Amerika
nen geen zin in hadden.
Deze ontwikkeling is zeer rele
vant voor de toekomst van het
bondgenootschap. De Amerika
nen voeren een wereldwijde vei
ligheidspolitiek en zij zien
graag dat de Navo daarbij assis
tentie verleent. In het oorspron
kelijke Navo-verdrag worden
de militaire verantwoordelijk
heden van de Navo beperkt tot
de Europese regio, dus voor zo'n
mondiale taak zouden de uit
gangspunten van de Navo ver
anderd moeten worden.
Ten dele is dit proces al in gang
gezet; de Navo opereert bijvoor
beeld in Bosnië en Afghanistan.
De huidige secretaris-generaal
Robertson is een warm voor
stander van nieuwe verant
woordelijkheden voor de Navo.
Het bondgenootschap zou zich,
samen met de VS, moeten rich
ten op de bestrijding van het
mondiale terrorisme en de mas
savernietigingswapens en daar
bij in principe wereldwijd moe
ten kunnen opereren.
Gezien de uitgangspunten van
De Hoop Scheffer mogen we
aannemen dat hij het groten
deels met Robertson eens is.
Hier rijzen twee dringende vra
gen: voelen de Europese bond
genoten voor deze mondiale
verantwoordelijkheden en als
ze daar voor voelen hoe zien ze
dan hun samenwerking met de
VS?
Een deel van de Europese bond
genoten zal weinig of niets
voelen voor nieuwe, wereldom
spannende verantwoordelijk
heden voor de Navo en dat is een
zeer begrijpelijk standpunt. In
dividueel zijn zelfs de grote Eu
ropese mogendheden niet meer
dan regionale machten met re
gionale ambities. Voor de kleine
Europese naties geldt dat zij
buiten de EU eigenlijk niets te
zoeken hebben. Zij zullen hoog
stens bereid zijn in multilate
raal verband beperkte verant
woordelijkheden te aanvaarden
buiten de EU.
Een voorkeur voor unilateraal
optreden zal het moeilijk zo niet
onmogelijk maken met de hui
dige Amerikaanse regering, die
een diepe weerzin koestert te
gen een multilaterale aanpak,
samen te werken.
Deze Amerikaanse regering
heeft overduidelijk gemaakt dat
samenwerking alleen welkom is
op Amerikaanse voorwaarden.
Daar komt bij dat de Amerika
nen de strij d tegen terrorisme en
massavernietigingswapens op
een zeer dubieuze wijze hebben
gedefinieerd. De bestrijding
van het terrorisme met groot
schalige militaire middelen,
alsof het hier inderdaad gaat om
reguliere oorlogvoering, heeft
tot nu toe voornamelijk contra
productieve resultaten gehad.
Een deel van de Europese Navo-
bondgenoten zal bereid zijn met
de Amerikanen samen te wer
ken, ondanks hun unilaterale
aanpak. Een ander deel zal daar
echter niets voor voelen, zowel
vanwege het gebrek aan Euro
pese inspraak als vanwege in
grijpende meningsverschillen
over het beleid. Waarom zouden
Frankrijk, Duitsland en België
het Amerikaanse beleid in de
toekomst wel steunen, nu dui
delijk wordt dat zij en niet de
Amerikanen gelijk hadden in
zake Irak? Ook over het Israë
lisch - Palestijnse vraagstuk be
staat grote onenigheid tussen de
VS en diverse Europese Navo-
bondgenoten.
Deze situatie maakt de Navo
structureel ongeschikt om de VS
te assisteren bij hun mondiale
veiligheidspolitiek. Er is geen
enkele reden om aan te nemen
dat De Hoop Scheffer deze pro
blemen kan oplossen. Door het
voorspelbare, en volkomen be
grijpelijke, gebrek aan steun
van een deel van de Navo-bond
genoten voor de Amerikaanse
veiligheidspolitiek is de kans
aanzienlijk dat de VS hun be
langstelling voor de Navo in
toenemende mate zullen verlie
zen, als de huidige regering in
Washington die niet al groten
deels verloren heeft.
Zo vooruitkijkend dient zich
dan nog nadrukkelijker de
vraag aan: wat is eigenlijk het
nut van de Navo als Europa niet
bedreigd wordt, de VS hun vei
ligheidsbelangen unilateraal
behartigen en een aanzienlijk
deel van de Navo-bondgenoten
er niets voor voelt zonder enige
vorm van inspraak hand- en
spandiensten aan de VS te leve
ren? Zou De Hoop Scheffer er
niet verstandig aan doen de
Navo in zijn huidige vorm op te
heffen? GPD
LYCEUM - Staatssecretaris
van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen A. de Waal
heeft in Oostburg het her
bouwde Koningin Wilhelmi-
na Lyceum officieel geopend.
In haar toespraak stipte ze
het belang van de school voor
West-Zeeuws-Vlaanderen
aan.
GELDKISTJE - Een man uit
Zierikzee kwam tot de ont
dekking dat een geldkistje
met daarin 1070 gulden uit
zijn bureau ontvreemd was.
De politie pakte nog diezelf
de dag een verdachte op; een
man uit Weert, kostganger
van de Zierikzeeënaar. Deze
bekende de diefstal. Deze
had er een nieuwe motor voor
gekocht, en een deel aan zijn
moeder gegeven. Hij had nog
slechts 67 gulden op zak.
MELKBUSSEN - Kruining-
se melkslijters hebben nieu
we melkbussen en maatbe
kers ontvangen. Deze spul
len waren een gift van colle
ga's elders in het land: vier
landelijke bonden betaalden
voor de spullen.
NAGEDACHTENIS - Bij de
De Ruyter-school in Vlissin-
gen zal volgende maand een
plaquette worden onthuld
met daarop de namen van
167 oud-leerlingen die hun
leven gaven in de oorlog.
PZC
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315500
Fax:(0113)315669
E-mail redactie@pzc.nl
Vlissingen:
Oostsouburgseweg 10
Postbus 264
4380 AG Vlissingen
Tel. (0118)493000
Fax: (0118)493009
E-mail: redwalch@pzo.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc nl
Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115) 645769
Fax. (0115)645742
E-mail redtem@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel. (0114) 372776
Fax (0114)372771
E-mail. redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel (0111)454647
Fax. (0111)454657
E-mail redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst.
8.30-17.00 uur
Internet: www.pzc.nl
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur.
Abonnementen
0800-0231231
(bij acceptgirobetaling geldt een
toeslag)
per maand: 19,45
per kwartaal: 56,60
per jaar: 217,00
Voor toezending per post geldt
een toeslag
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor
het einde van de betaalperiode.
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vrijdag 1,20
zaterdag: 1,70
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties
Alle advertentie-orders worden
uitgevoerd overeenkomstig
de Algemene Voorwaarden van
Wegener NV en volgens de
Regelen voor het Advertentiewezen.
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag, tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (0113) 315555
Fax(0113)315549
Personeelsadvertenties:
Tel. (0113)315540
Fax (0113) 315549
Rubrieksadvertenties (kleintjes)
Tel. (0113)315550
Fax:(0113)315549
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel: (0113) 315520
Fax:(0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114) 372770
Fax:(0114)372771
lnternetwww.pzc.nl/adverteren
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. De door
u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor on
ze (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en
producten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselec
teerde derden Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij:
PZC. afdeling lezersservice, Postbus 3229,4800 MB Breda.
Behoort tot UJGQGDGr