PZC Franse pers vindt bruid duur De toekomst van de Navo 4 Premier Balkenende moet openheid geven over verloofde Friso Staat gooide bijia nog roet in het eten Fusie behoeft nog goedkeuring van katelautori en aandeelhouders '^ÊÊÊÊÊÊMMM 2 oktober 1953 donderdag 2 oktober 2003 Slots Omstreden Belastingbetaler doorTon Damen De bemoeienis van overheid heeft in de slotfase van de onderhandelingen tussen Air France en KLM nog een reële bedreiging voor de overname gevormd. Dat zeggen hoofd rolspelers van het KLM-on- derhandelingsteam. De onderhandelaars, 'in vestor - relation - managers' en communicatie-directeuren, bleven dinsdag zorgvuldig in het kielzog van de bestuurders. Onder hen waren de top-on- derhandelaars Jan LouisBurg- graaf van advocatenbureau Allen Overy in Amsterdam en Dave del Canho van de KLM-afdeling strategie en ontwikkeling. Voor Burggraaf en Del Onho, die 21 maanden deel uitiaak- ten van het onderhandëngs- team, was het een seEatie. „Een fusie op deze schaabiaak je misschien maar een ker in je leven mee", zegt Del Cano. Toen maandagnacht ILM- baas Leo van Wijk en zit me debestuurders in de klein uur tjes een uiltje knapten, bogen Burggraaf en Del Canho zich over de kleine lettertjes. Van Wijk zei dinsdag dat hij vier maanden geleden het gevoel kreeg dat de deal met Air Fran ce rond kon komen. Voor Burg graaf en Del Canho lag dat an ders. De interventie van de Ne derlandse staat, die met aller lei wensen en aanvullende ei sen kwam, zette de gesprekken op zijn kop. Burggraaf: „Het is logisch dat het kabinet garan ties wilde over de positie van Schiphol. We hebben er reke ning mee gehouden, maar je hebt zo'n proces niet in de hand. Uiteindelijk moest er in het staartje van de onderhan delingen nog heel wat tot stand worden gebracht." Afgezien van de tijdelijke ga ranties voor de KLM en Schip hol, komt het er op neer dat de Fransen de KLM geheel in han den krijgen. Del Canho: „We hebben allerlei vormen van sa menwerking onderzocht, van lichte tot zware integratie. Uit eindelijk kwamen we uit op de zwaarste variant, hechte sa menwerking." GPD KLM en Air France wacht werk door Mare Laan De KLM en Air France mo gen dan dinsdag hun fusie bekendgemaakt hebben, rond is deze nog lang niet. De handte keningen zijn nog niet eens ge zet, dat gebeurt, ijs en weder dienende, 15 oktober. Pas half april volgend jaar moet de fusie rond zijn. De fusieplannen moeten aller eerst worden voorgelegd aan de kartelpolitie van de Europese Commissie in Brussel. De over name is immers een maatje te groot voor nationale kartel waakhonden als de NMa. Brus sel zal vooral kijken naar over lappende activiteiten. De KLM en Air France krijgen een bijnamonopolie op de vluchten tussen Nederland en Frankrijk, wat kartelcommissaris Mario Monti wel eens tamelijk onwel gevallig kan vinden. De KLM en het kabinet mogen dan nog zulke waterdichte af spraken hebben gemaakt over de positie van Schiphol, kartel- bezwaren kunnen die overeen komsten wel eens nutteloos ma ken. Als Monti besluit dat de KLM en Air France op Schiphol te veel slots (start- en landingsrechten) in handen krijgen, kan hij eisen dat daarvan een deel wordt in geleverd. Hetzelfde gebeurde met British Airways, toen die maatschappij zich met Ameri can Airlines wilde verbinden. De Britten moesten twaalf pro cent van hun slots op Heathrow Jean-Cyril Spinetta (2e van links) en Leo van Wi jk ondertekeEn de overeenkomst tussen Air France en KLM. foto ANP inleveren, waarvan de concur- kondigd de Europese Coiimis- rentie dankbaar gebruik maak- sie te vragen de overnam van te. de KLM door Air Francelanig British Airways heeft al aange- onder de loep te nemen. DiBrit- se maatschappij vreest dat de nieuwe luchtvaartmoloch op een groot aantal routes in Euro pa een overheersende markt macht zal krijgen, die de con currentie hindert. De fusiepart ners moeten zich ook bij de kar telautoriteiten in de VS melden. Die zullen sneller geneigd zijn akkoord te gaan. Dat deden ze immers al toen de Amerikaanse partners van Air France en de KLM (Delta Air Lines, Conti nental en Northwest) eerder dit jaar besloten in de VS nauwer te samen te werken. Het onzekerst zijn de ruim 130 landen waarmee Nederland luchtvaartverdragen heeft. Als die kwaad willen, kunnen ze de inhoud van die verdragen ter discussie stellen: is de KLM nog wel Nederlands? Tegenhouden kunnen die landen de fusie ech ter niet. In eigen land moet de KLM nog een akkoord sluiten met de on dernemingsraad en de vakbon den. Air France moet ook nog toestemming krijgen van de Franse toezichthouder op staatsparticipaties. Tenslotte moeten de fusiepart ners hun aandeelhouders nog meekrijgen. Voor Air France zal dat geen groot probleem zijn: de Franse staat heeft het meren deel van de aandelen. In Neder land zal de toestemming van de aandeelhouders niet veel meer voeten in de aarde hebben. De Nederlandse staat heeft zijn 975 preferente aandelen al aan de Fransen aangeboden en belooft op termijn ook zijn gewone aan delen aan de maatschappij te verkopen. Hetzelfde geldt voor stichting Luchtvaartbelangen Nederland (Rabobank) die nog 11,7 procent bezit. De KLM en Air France moeten trouwens ook oppassen dat geen kapers op de kust komen, die een vijan delijk bod uitbrengen op hun aandelen. GPD door Hans Jacobs De aanhoudende stroom geruchten en berichten over het verleden en ver meende liefdesleven van Mabel Wisse Smit schaadt het aanzien van het konink lijk huis en brengt premier Jan Peter Balkenende in pro blemen. De bewering van een voormalige lijfwacht van de vermoorde topcrimineel Klaas Bruinsma in het televi sieprogramma van Peter R. de Vries dat Wisse Smit en zijn baas een innige relatie hadden, is daar het laatste voorbeeld van. Onder de verantwoordelijk heid van de premier is bij de aankondiging van de verlo ving besloten te zwijgen over de minder aangename kan ten van de toekomstige prin ses. Haar contacten met Bruinsma waren wel bekend, maar werden niet gemeld. Dat was ook delicaat ge weest, maar het gevolg is dat de media bijna wekelijks met 'onthullingen' komen. Den Haag had kunnen leren van de verloving van de Noorse kroonprins Haakon met Mette-Marit Hoiby drie jaar geleden. Dat Mette-Ma- rit een zoontje had uit een eerdere relatie was bekend, maar de details over haar wilde leven in het Noorse drugscircuit kwamen pas daarna aan het licht. Die be richten ondermijnden alle goodwill voor de aanstaande bruid. Slechts met een emo tionele persconferentie vlak voor het huwelijk, waarin ze vergiffenis vroeg voor haar fouten in het verleden, kon Mette-Marit het tij keren. Met Mabel Wisse Smit ge beurt nu hetzelfde. Stukje voor stukje komt haar verle den in beeld meestal in nega tieve zin. De Tweede Kamer, die het huwelijk moet goed keuren, reageerde gisteren ontstemd op de verwikkelin gen. PvdA-kamerlid Ella Kalsbeek eiste van de pre mier helderheid over het ver leden van Wisse Smit. Zij werd daarbij gesteund door een krappe meerderheid in het parlement. Balkenende maakte eerder dit jaar geen sterke indruk bij de behandeling van de af faire met prinses Margarita. Die zaak kan hem zelfs van daag nog in aanvaring bren gen met de Kamer wanneer wordt gesproken over de ver antwoordelijkheid voor het Kabinet der Koningin. De premier kan zich geen nieu we blunders veroorloven. Johan Friso en Mabel Wisse Smit vragen immers goed keuring voor hun huwelijk om Friso's (derde) plaats in de lijn van troonopvolging te behouden en de Kamer be gint te twijfelen of dat wel zo verstandig is. „We willen geen mafialiefje naast de troon", aldus de SP. Behalve over de precieze aard van Mabels 'contacten' met Klaas Bruinsma bestaat onduidelijkheid over haar veel langduriger relatie met Mohammed Sacirbey, de eerder dit jaar in New York aangehouden voormalige Bosnische minister van Bui tenlandse Zaken en ex-VN- ambassadeur. „We hadden een relatie", is alles wat Mabel daarover heeft ge zegd. Maar als zij nog steeds een verhouding met Sacirbey had in de tijd dat hij volgens Bosnische regering zou heb ben gefraudeerd, is dat van belang. De Kamer moet weten of er een kans bestaat dat een (toe komstig) lid van het konink lijk huis door een rechtbank in Sarajevo kan worden op geroepen om te getuigen te gen haar ex-vriend. Ook Mabels huidige werkzaam heden voor de omstreden fi nancier en filantroop George Soros verdienen meer uitleg om politieke en koninklijke schandalen te voorkomen. GPD door Henk Glimmerveen Vrijwel alle Franse kranten werpen in hun berichtge ving over de fusie tussen/'Air France en'de KLM de vra^g,op of de Fransen niet te veel heb ben betaald. Le Parisien vindt dat Air France diep in de buidel moest tasten om de bruid binnen te halen: een premie van 40% op de laatste koers van KLM. Een door de krant geraadpleegde anonieme analist vindt het wel duur be taald voor een bedrijf dat nogal verlies lijdt en in de schulden zit. De krant vindt ook dat het huwelijk tussen Air France en KLM 'niet zonder risico's' is. Staatssecretaris Bussereau van Verkeer laat in dezelfde krant echter weten: 'De financiële voorwaarden zijn goed. De Franse regering beschouwt de fusie tussen Air France en KLM als een intelligente operatie.' Les Echos schrijft dat niet ver geten moet worden dat de KLM de jongste crisis veel slechter doorkwam dan Air France. Te gen dat licht moeten zowel de omzetcijfers als de capaciteit (stoelen/kilometers) worden be zien en dan is de prijs die Air France voor de KLM heeft be taald gunstig. Uiterst gunstig zelfs wanneer rekening wordt gehouden met de schuld die de KLM heeft. Les Echos voorspelt dat de combinatie binnen enke le jaren al forse winst boekt. Le Monde brengt hulde aan top man Spinetta die de zieltogende Franse luchtvaartmaatschappij omvormde tot een winstgeven de moderne onderneming. Basis van zijn optreden vormde de so ciale dialoog met het personeel, aldus de krant. Die kwaliteit komt Spinetta de komende ja ren goed van pas. Zijn karwei is niet makkelijk, vindt de krant: „Spinetta moet de Nederlan ders van zijn goede wil overtui gen, de vakbonden die onprust zijn over de privatisering \=rze- keren dat er geen sociale Ireuk komt en hij moet de finaiciële markten het belang van deze toenadering uitleggen. Bcxenal moet hij in Brussel de Conmis- sie ervan zien te overtuiga dat het in het belang van Euraa is, dat er een grote mondiale licht- vaartmaatschappij komt." Het werd hoog tijd dat er vinuit Europa werd gereageerd, nerkt Le Figaro op. De krant trelt een vergelijking tussen 'de sneheid waarmee de Verenigde S;aten hun luchtvaartmaatschapijen te hulp na 11 september' ei an derzijds 'de vertragingei en aarzelingen van de Europeanen op dit vlak.' De 4 miljard euro die de Franse belastingbe aler in de jaren negentig neerlegde voor de modernisering var Air France is geen weggegooid geld, betoogt Le Figaro. De krant keert zich tegen het pleidooi in l'Humanité om de privatisering van Air France weer ongedaan te maken. De fusie tussen Air France en KLM is de illustratie van een al eerder door de communistische krant gemaakte vergelijking dat de luchtvaart een industrie is geworden met twee snelhe den: 'één voor de rijken en één voor de vakantie vierende loonslaven.' De eerste groep reist eerste klas en business class in de lijnvliegtuigen, de tweede groep moet het doen met de prijsvechters zonder com fort. De regionale Ouest-France, de grootste krant van het land, is bezorgd over de werkgelegen heid. Topman Spinetta mag dan hebben verklaard dat de fusie geen gedwongen ontslagen tot gevolg zal hebben, volgens de krant komen er 'herstructure ringen' die wel degelijk banen zullen gaan kosten. GPD Vleugelfusie op vliegveld Charles de Gaulle. T Tolgens de kranten heeft De V Hoop Scheffer zijn nieuwe functie van secretaris-generaal van de Navo te danken aan het feit dat hij een 'bruggenbouwer' is, Europeaan en Atlanticus te gelijkertijd. Wil hij de huidige problemen van het bondgenoot schap in de komende jaren op lossen dan zal hij die eigen schappen hard nodig hebben. Zoals bekend ontstond er in de aanloop naar de aanval op Irak grote onenigheid tussen de Navo-bondgenoten. Frankrijk, Duitsland en België wilden niet dat het bondgenootschap deze unilaterale Amerikaanse on derneming zou steunen en dreigden met een eigen militair samenwerkingsverband. De Hoop Scheffer formuleerde toen waarom hij zo ongelukkig was met deze opstelling. Frank rijk, Duitsland en Belgie, zei hij garanderen onze veiligheid niet en dat doen de VS wel. Hij zei zich ook geen wereldorde voor te kunnen stellen waarin de VS geen centrale rol zouden spelen. Zijn doel was de Verenigde Na ties en de VS zo dicht mogelijk bijeen te houden. Dit zijn heldere uitgangspunten die op het eerste gezicht een be- hartenswaardige indruk ma ken. Desondanks zijn zij uiterst problematisch, omdat het de uitgangspunten van het verle den zijn, van de Atlantische sa menwerking voor het einde van de Koude Oorlog en voor 11 sep tember 2001. Het isde vraaghoe relevant ze nog zijn. De VS zul len ongetwijfeld een centrale rol spelen, maar daarbij is hun rela tie met de Navo problematisch. Tijdens de Koude Oorlog garan deerden de Amerikanen inder daad onze veiligheid en daar voor is dankbaarheid gepast. Op dit moment wordt onze vei ligheid echter helemaal niet be dreigd en is het dus ook niet van groot belang of de Amerikanen onze veiligheid nu wel of niet garanderen. Daarmee zijn we gekomen aan de kern van de problemen die De Hoop Schef fer in de komende jaren moet oplossen. De Navo was in essentie een Amerikaanse belofte West-Eu ropa te zullen verdedigen als het door de Sovjetunie aangevallen zou worden. Het huidige Rusland vormt echter geen be dreiging voor onze veiligheid. Daarmee is de Navo eigenlijk overbodig geworden. De enige taak die de Navo nu heeft is de Verenigde Staten strategisch aan Europa binden. Aan vankelij k zag het er naar uit dat beide partijen die binding van groot belang vonden. Toen echter de Europese Navo-bond- genoten direct na 11 september hun solidariteit met de VS be tuigden door de aanval van de terroristen te beschouwen als een aanval op alle leden van de Navo, werden zij in de volgende maanden door de Amerikaanse regering achteloos en vernede rend terzijde geschoven. De Amerikaanse regering bleek niet geïnteresseerd in de hulp van de bondgenoten. Die moch ten na afloop van de gevechts handelingen alleen de vervelen de bezettingswerkzaamheden opknappen waar de Amerika nen geen zin in hadden. Deze ontwikkeling is zeer rele vant voor de toekomst van het bondgenootschap. De Amerika nen voeren een wereldwijde vei ligheidspolitiek en zij zien graag dat de Navo daarbij assis tentie verleent. In het oorspron kelijke Navo-verdrag worden de militaire verantwoordelijk heden van de Navo beperkt tot de Europese regio, dus voor zo'n mondiale taak zouden de uit gangspunten van de Navo ver anderd moeten worden. Ten dele is dit proces al in gang gezet; de Navo opereert bijvoor beeld in Bosnië en Afghanistan. De huidige secretaris-generaal Robertson is een warm voor stander van nieuwe verant woordelijkheden voor de Navo. Het bondgenootschap zou zich, samen met de VS, moeten rich ten op de bestrijding van het mondiale terrorisme en de mas savernietigingswapens en daar bij in principe wereldwijd moe ten kunnen opereren. Gezien de uitgangspunten van De Hoop Scheffer mogen we aannemen dat hij het groten deels met Robertson eens is. Hier rijzen twee dringende vra gen: voelen de Europese bond genoten voor deze mondiale verantwoordelijkheden en als ze daar voor voelen hoe zien ze dan hun samenwerking met de VS? Een deel van de Europese bond genoten zal weinig of niets voelen voor nieuwe, wereldom spannende verantwoordelijk heden voor de Navo en dat is een zeer begrijpelijk standpunt. In dividueel zijn zelfs de grote Eu ropese mogendheden niet meer dan regionale machten met re gionale ambities. Voor de kleine Europese naties geldt dat zij buiten de EU eigenlijk niets te zoeken hebben. Zij zullen hoog stens bereid zijn in multilate raal verband beperkte verant woordelijkheden te aanvaarden buiten de EU. Een voorkeur voor unilateraal optreden zal het moeilijk zo niet onmogelijk maken met de hui dige Amerikaanse regering, die een diepe weerzin koestert te gen een multilaterale aanpak, samen te werken. Deze Amerikaanse regering heeft overduidelijk gemaakt dat samenwerking alleen welkom is op Amerikaanse voorwaarden. Daar komt bij dat de Amerika nen de strij d tegen terrorisme en massavernietigingswapens op een zeer dubieuze wijze hebben gedefinieerd. De bestrijding van het terrorisme met groot schalige militaire middelen, alsof het hier inderdaad gaat om reguliere oorlogvoering, heeft tot nu toe voornamelijk contra productieve resultaten gehad. Een deel van de Europese Navo- bondgenoten zal bereid zijn met de Amerikanen samen te wer ken, ondanks hun unilaterale aanpak. Een ander deel zal daar echter niets voor voelen, zowel vanwege het gebrek aan Euro pese inspraak als vanwege in grijpende meningsverschillen over het beleid. Waarom zouden Frankrijk, Duitsland en België het Amerikaanse beleid in de toekomst wel steunen, nu dui delijk wordt dat zij en niet de Amerikanen gelijk hadden in zake Irak? Ook over het Israë lisch - Palestijnse vraagstuk be staat grote onenigheid tussen de VS en diverse Europese Navo- bondgenoten. Deze situatie maakt de Navo structureel ongeschikt om de VS te assisteren bij hun mondiale veiligheidspolitiek. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat De Hoop Scheffer deze pro blemen kan oplossen. Door het voorspelbare, en volkomen be grijpelijke, gebrek aan steun van een deel van de Navo-bond genoten voor de Amerikaanse veiligheidspolitiek is de kans aanzienlijk dat de VS hun be langstelling voor de Navo in toenemende mate zullen verlie zen, als de huidige regering in Washington die niet al groten deels verloren heeft. Zo vooruitkijkend dient zich dan nog nadrukkelijker de vraag aan: wat is eigenlijk het nut van de Navo als Europa niet bedreigd wordt, de VS hun vei ligheidsbelangen unilateraal behartigen en een aanzienlijk deel van de Navo-bondgenoten er niets voor voelt zonder enige vorm van inspraak hand- en spandiensten aan de VS te leve ren? Zou De Hoop Scheffer er niet verstandig aan doen de Navo in zijn huidige vorm op te heffen? GPD LYCEUM - Staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen A. de Waal heeft in Oostburg het her bouwde Koningin Wilhelmi- na Lyceum officieel geopend. In haar toespraak stipte ze het belang van de school voor West-Zeeuws-Vlaanderen aan. GELDKISTJE - Een man uit Zierikzee kwam tot de ont dekking dat een geldkistje met daarin 1070 gulden uit zijn bureau ontvreemd was. De politie pakte nog diezelf de dag een verdachte op; een man uit Weert, kostganger van de Zierikzeeënaar. Deze bekende de diefstal. Deze had er een nieuwe motor voor gekocht, en een deel aan zijn moeder gegeven. Hij had nog slechts 67 gulden op zak. MELKBUSSEN - Kruining- se melkslijters hebben nieu we melkbussen en maatbe kers ontvangen. Deze spul len waren een gift van colle ga's elders in het land: vier landelijke bonden betaalden voor de spullen. NAGEDACHTENIS - Bij de De Ruyter-school in Vlissin- gen zal volgende maand een plaquette worden onthuld met daarop de namen van 167 oud-leerlingen die hun leven gaven in de oorlog. PZC Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315500 Fax:(0113)315669 E-mail redactie@pzc.nl Vlissingen: Oostsouburgseweg 10 Postbus 264 4380 AG Vlissingen Tel. (0118)493000 Fax: (0118)493009 E-mail: redwalch@pzo.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115) 645769 Fax. (0115)645742 E-mail redtem@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114) 372776 Fax (0114)372771 E-mail. redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel (0111)454647 Fax. (0111)454657 E-mail redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst. 8.30-17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen 0800-0231231 (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag) per maand: 19,45 per kwartaal: 56,60 per jaar: 217,00 Voor toezending per post geldt een toeslag E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag 1,20 zaterdag: 1,70 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag, tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113) 315555 Fax(0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel. (0113)315540 Fax (0113) 315549 Rubrieksadvertenties (kleintjes) Tel. (0113)315550 Fax:(0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel: (0113) 315520 Fax:(0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114) 372770 Fax:(0114)372771 lnternetwww.pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. De door u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor on ze (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en producten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselec teerde derden Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: PZC. afdeling lezersservice, Postbus 3229,4800 MB Breda. Behoort tot UJGQGDGr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 4