PZC Weinig chauvinisme merkbaar bij Frans luchtvaartbedrijf Nationale trots heet binnenkort LM Kom langs, van donderdag 2 t/m zaterdag 11 oktober aanstaande. Van Oeveren-Vervaet B.V. 7 Overname KLM klap in het gezicht van menig Nederlander woensdag 1 oktober 2003 Lekker eten Prijsbrekers Mercedes-Benz Zwanenzang nationaal erfgoed KLM komt in Franse han den. Weer dreigt een na tionale icoon ten onder te gaan. Is dat erg?,, Ja. KLM heeft een verhaal en dat verhaal is hartstikke Ne derlands." door Wilko Voordouw DAF werd Volvo en Fokker ging naar een Duitse eige naar alvorens te worden geli quideerd. De scheepsbouw is failliet: in Zuid-Oost Azië glij den voor veel lagere prijzen bo ten uit het dok. Air France wordt nu de baas in Amstelveen. 'The Flying Dutchman' is ge transformeerd tot een 'Franyais volant'. Wat is er nog Nederlands aan Nederland? We hebben dijken, molens, tulpen. En 'we' hadden in 1930 de langste lijnvlucht, tussen Amsterdam en Batavia. Met dank aan de KLM. Nederlanders staan niet bekend om hun sterke nationalistische gevoelens. Misschien daarom verdwijnen alle oer-Nederland- se bastions, bedrijven die op we reldschaal prestaties hebben geleverd. KLM past in het rijtje van DAF en Fokker. Arjo Klamer, hoogleraar econo mie van de kunst en cultuur aan de Rotterdamse Erasmusuni- versiteit, is verbouwereerd over zoveel nationale slordigheid. „Dit is heel sterk. Nee, vrij dra matisch. Dit is een nachtmer riescenario. Het is opvallend dat bestuurders hier zo lauw op reageren. KLM is een symbool. Dat wordt nu weggegeven door mensen die alleen maar aan ren dement, doelmatigheid den ken." Jaap van Ginneken, expert in massacommunicatie aan de Universiteit van Amsterdam en woonachtig in Frankrijk, denkt dat het allemaal wel meevalt met de Franse dominantie. Hij verwacht dat Air France gedu rende 'een zekere tijd' de Neder landse identiteit van dochter KLM in stand zal houden. „De ze overname is een gevolg van een globaliserende economie. Nederlandse bedrijven probe ren over de grenzen te fuseren om zo hun voortbestaan te ga randeren." Maar Van Ginneken denkt ook dat deze fusie een klap in het gezicht van menig Nederlander is. „Het is een gro te misvatting dat Nederlanders niet nationalistisch zijn. Er wordt wel degelijk erfgoed uit verkocht." Levi Emmerik van de Vakbond voor Nederlands Cabineperso neel vindt al die verhalen over het 'blauwe' of het Oranjegevoel klinkklare onzin. „KLM blijft bestaan en ik zie niet in waarom ons sterke merk over een jaar of zes zou moeten verdwijnen. Ook Benno Baksteen van het Platform Nederlandse Lucht vaart wil niet van treurnis we ten. „Natuurlijk zijn we bang voor de werkgelegenheid. Maar het opgaan in een groter geheel was onvermijdelijk. De essentie is dat we de verbindingen heb ben gered en dat we geen lokale toeleverancier van Lufthansa zullen worden, zoals met SAS (Scandinavische maatschappij, red.) is gebeurd." „Het voortbestaan van Schip hol moet nu gewaarborgd wor den. Honderden bedrijven zijn van de luchthaven afhankelijk. Neem bijvoorbeeld de bloemen veiling en al de kwekers. Topman Van Wijk van KLM heeft groot vertrouwen in het personeel van beide luchtvaart maatschappijen. Er zullen, zo beloofde hij, allerlei program ma's komen om de culturele ver schillen te overbruggen. Klamer vertrouwt daar helemaal niet op. „Culturen botsen nu een maal. Die factor wordt stelsel matig onder het tapijt geveegd", sombert de Rotterdamse hoog leraar. Massacommunicatie-expert Jaap van Ginneken ziet wel een groot voordeel in de overname van KLM door Air France. „Nu worden de maaltijden aan boord van de KLM-vliegtuigen beter." GPD van onze redactie economie AMSTERDAM - De KLM kan het predikaat koninklijke kwijtraken als de maatschappij zijn Nederlandse fundamenten verliest. Het gestileerde kroon tje verdwijnt dan uit het logo. Volgens regels van het konink lijk huis moet een bedrijf in Ne derlandse handen zijn om ko ninklijk te mogen heten. De KLM liet eerder weten er niet vanuit te gaan dat de merknaam in zo'n geval verdwijnt, die is immers wereldwijd ijzersterk. Maar de regels, in 1988 nog door koningin Beatrix aangescherpt, bieden weinig bewegingsruim te. De KLM kan straks wel eens hooguit LM heten. Hoogovens was ook onmiddellijk 'konink- lijk-af' toen het 'fuseerde' met British Steel. Van een Konink lijke Corus kon geen sprake zijn, de besluiten bij het bedrijf val len immers in Londen. KLM en Air France gaan dezelf de kant op. Het hangt er maar helemaal vanaf in hoeverre de KLM in Franse handen valt en waar straks de beslissingen voor het bedrijf KLM vallen: in Nederland, of in Parijs. In de bepalingen voor het ge bruik van het predikaat 'ko ninklijke' staat het onomwon den: 'Het recht tot het voeren van het predikaat vervalt indien de juridische of feitelijke struc tuur van de gerechtigde veran dert. Bij ondernemingen kan hieronder worden verstaan het geval dat eigendom van de on derneming geheel of in overwe gende mate in andere handen overgaat.' GPD door Richard Mooyman PARIJS - Air France heeft zich de laatste jaren getransfor meerd tot een moderne lucht vaartmaatschappij die opval lend goede winsten laat zien. Zelfs in de periode na de aansla gen van 11 september 2001 leed Air France geen verlies. Met 43 miljoen reizigers per jaar is Air France opgeklommen tot num mer een in het passagiersver voer binnen Europa. Van overmatig veel chauvinis me kun je de Fransen ook niet beschuldigen. Air France heeft samen met het Amerikaanse Delta Air Lines een alliantie op gebouwd onder de naam Sky- Team. Daartoe behoren verder Alitalia, CSA Czech Airlines, AeroMexico en Korean Air. De toetreding van de KLM en de Amerikaanse KLM-partner Northwest betekent in de ogen van Air France een belangrijke versterking van SkyTeam in het gevecht met de Star Alliance rond Lufthansa en One World van British Airways. Voorbij zijn de intensieve staatsbemoeienis, miljarden- verliezen en mega-subsidies die Air France tot het begin van de jaren negentig kenmerkten. Maar het is een moeizame meta morfose geweest. Nog in 1997 nam de toenmalige topman Blanc ontslag, omdat hij Air France van de communistische minister van Verkeer niet mocht privatiseren. Vier jaar geleden werd twintig procent van de aandelen naar de beurs ge bracht, waarbij 2,4 miljoen Fransen en een fors deel van het personeel - met korting - mede eigenaar werd. Air France staat nu aan de vooravond van een bijna volledige privatisering. De Franse staat wil het belang van 54 procent terugbrengen tot circa twintig procent. Met de luchthaven Charles de Gaulle beschikt Air France in Parijs over een stevige thuisba sis. Charles de Gaulle heeft vier startbanen en kan theoretisch fors groeien, ware het niet dat de politiek hier vooralsnog een li miet heeft gesteld. Deze grens is ingevoerd na het dramatische ongeluk met een Concorde van Air France in Parijs enkele jaren terug. De overgebleven Concordes mochten na technische aanpas singen weer de lucht in, maar dit voorjaar besloot de directie als nog een punt te zetten achter het prestigeproject, omdat de vluchten niet meer rendabel zijn. Wie denkt dat Air France alleen vliegtuigen koopt bij de groten deels in Frankrijk gevestigde fabrikant Airbus, heeft het mis. Parijs bestelt ook nieuwe Boeings in Amerika. Air France plaatste wel als een van de eer ste maatschappijen een order voor de superjumbo A380 die Airbus ontwikkelt. Air France is minder afhanke lijk van de kwetsbare Ameri kaanse markt dan de KLM, die sterk is georiënteerd op de VS. De Fransen kennen de luxe van een grote thuismarkt, die tot voor kort met succes werd ver dedigd tegen buitenlandse con currenten. Zo beten de KLM, British Airways en Swissair eerder hun tanden stuk op hun regionale Franse dochters. Maar succesvolle prijsbrekers als EasyJet en Ryanair begin nen het Air France nu knap lastig te maken. De Franse luchtvaartmaatschappij heeft gereageerd met forse prijsverla gingen. Een andere concurrent voor Air France is de snelle TGV-trein. Veel binnenlandse reizigers ge ven de voorkeur aan de trein bo ven het vliegtuig, maar Air France weet ook te profiteren van het moderne spoornet. Zo heeft de maatschappij na het faillissement van Sabena een flink deel van de Belgische markt veroverd. Het vliegveld Charles de Gaulle ligt op slechts een uur en een kwartier sporen vanaf Brussel. Op het treinsta tion van de Belgische hoofdstad kunnen reizigers zelfs al inchec ken voor hun vlucht met Air France. GPD Advertentie De Mercedes-Benz E-Klasse is door de jaren heen het succesmodel van Mercedes-Benz. Met de komst van het nieuwe model, hebben veel klanten hun huidige E-Klasse ingeruild. Daarom bieden wij u nu een royale keus in E-Klasse SterOccasions. Dit is uw kans om te kiezen voor een auto waarin u wellicht allang wilde rijden, een Mercedes-Benz E-Klasse SterOccasion. Tijdens onze 10-daagse kunt u profi teren van modellen met zeer aantrekkelijke prijzen, die zijn voorzien van 12 maanden Eurogarantie in heel Europa. U koopt dus een Mercedes-Benz E-Klasse SterOccasion waarop u kunt vertrouwen en u heeft de zekerheid van 24 uurs service, gegarandeerde kilome- trage (Nationale Auto Pas), gegarandeerde kilometerkostprijs en vervangend vervoer. Bij de Mercedes-Benz E-Klasse SterOccasions kunnen wij u tijdens de 10-daagse financierings- en leasemogelijk heden aanbieden tegen zeer scherpe tarie ven. Dit is uw kans in een auto van klasse te rijden! Een SterOccasion is de naam voor een gebruikte Mercedes-Benz van maximaal 5 jaar oud bij een officiële Mercedes-Benz dealer. Van een E-Klasse SterOccasion kunt u naast comfort, rijplezier en betrouwbaarheid het volgende verwachten: 12 maanden Eurogarantie, 24 uurs service in heel Europa, gegarandeerde kilometrage (Nationale Auto Pas), gegarandeerde kilometerkostprijs en vervangend vervoer. Albert Plesmanweg 2, 4462 GC Goes, tel. (0113) 21 27 30, fax (0113) 22 10 86 Productiestraat 4, 4538 BX Terneuzen, tel. (0115) 62 04 00, fax (0115) 61 40 14 www.vanoeveren-vervaet.nl,info@vanoeveren-vervaet.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 7