Onderzoek naar risico verzaaien Ierse mosselen Campagneweek moet zorgen voor meer begrip schizofrenie PZC Verteller van bijbelboek Jona stelt actuele vragen Belgen stellen aaibare beelden en doeken met naakten tentoon Platform wil nieuwe stijl cliëntenbegeleiding provinciebreed invoeren 14 0800 - 0231 231 (GRATIS) kunst woensdag 1 oktober 2003 Verbod Troonrede Beautiful mind Informatiekraam Suspense Dilemma Boek Pleidooi uniform bijstandsbeleid door Claudia Sondervan KRUININGEN - Armoedebe- strijdingsplatform Splinter streeft naar één Zeeuws uitvoe ringsbeleid voor de Bijstands wet waarin het cliëntenrecht voldoende is verankerd. De Zeeuwse cliëntenraden van uit keringsgerechtigden vragen daarom hun gemeenteraden ex tra aandacht voor de nieuwe verordeningen Cliëntparticipa tie, die zij moeten opstellen als gevolg van de nieuwe wet. Splinter voorzag de cliëntenra den maandag van een kader brief, waarin de gewenste strek king van de verordening staat. Dat vindt ruimschoots bijval bij de directeuren van de sociale diensten, zegt voorzitter F. Smitskamp. „Maar daar heb je niets aan als de gemeentera den dat advies niet volgen, want zij moeten dat uitvoeringsbe leid vaststellen." Splinter ambieert tevens een provinciebrede invoering van een nieuwe stijl cliëntbegelei- door Harmen van der Werf DEN HAAG - Wetenschappers gaan onderzoeken welke risico's vastzitten aan het verzaaien van Ierse mosselen in de Ooster- schelde en het verplaatsen van mosselen uit andere gebieden dan de Waddenzee naar de Wad denzee. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedsel kwaliteit (LNV) heeft daartoe opdracht gegeven. Aanleiding is de uitspraak van de Raad van State waardoor het verzaaien van Ierse mosselen in de Oosterschelde niet langer kon worden tegengehouden. Vorige week zijn de eerste Ierse mosselen in de Oosterschelde gebracht. Vergunningen daar voor gelden tot 31 maart 2004. Minister Veerman wil dan een nieuw beleid op poten hebben op basis van wetenschappelijke adviezen. In elk geval tot die tijd blijft het verboden mosselen van buiten de Waddenzee in de Waddenzee te brengen. Dit verbod heeft er volgens deskundigen toe geleid ding door sociale diensten. Het proefproject 'Mens, mens, mens' kan bij brede invoering mensen helpen om bijstandsniveau te vermijden en bewijst dat bij standssituaties geen doodlo pende weg hoefen te zijn, con cludeert onderzoeksbureau Rijnconsult in een rapport dat Splinter maandag in Kruinin- gen presenteerde. De gemeen ten Reimerswaal, Sluis en Vlis- singen waren afgelopen jaar proefgemeenten voor het pro ject, waarin nadrukkelijk wordt gekeken naar de ambities en dat er in de Waddenzee minder uitheemse schelpdieren, zoals Japanse oesters, zitten dan in de Oosterschelde. Mosselen uit de Oosterschelde mogen niet in de Waddenzee worden verzaaid, andersom wel. Praktisch alle Zeeuwse mosselen komen uit de Waddenzee. De Zeeuwse Milieufederatie (ZMF) en Vogelbescherming Nederland hadden eerder op wetenschappelijk onderzoek aangedrongen. Zij vrezen dat met Ierse mosselen 'vervelende' algen kunnen meekomen. In af wachting van de gevraagde stu die pleitten zij ervoor nog geen Ierse mosselen in de Ooster schelde toe te laten. Het minis terie kon echter een vergunning niet meer weigeren na het von nis van de Raad van State. Die uitspraak was het sluitstuk van een al jaren lopende procedure, waarbij het ministerie er kenne- lijk op vertrouwde dat het uit zaaiverbod voor Ierse mosselen kon blijven bestaan. Ten on rechte, zo bleek. Het tegenhou den van Ierse mosselen zou ook in strijd zijn met vrije verkeer van goederen binnen de Euro pese Unie. mogelijkheden van de cliënt en knelpunten stapsgewijs worden aangepakt. Acht consulenten en dertig cli ënten beproefden de methode, die mensen met een minimum inkomen meer zelfredzaam heid, deelname aan de maat schappij en weerbaarheid wil bijbrengen. De aanmoediging tot eigen ini tiatieven werkt louterend, mel den cliënten. Psychische of me dische problemen blijken geen invloed te hebben op het vergro ten van zelfredzaamheid, vin den de onderzoekers. Voor en kele cliënten is betaald werk in deeltijd een reële optie gewor den. Betere ondersteuning van de minimuminkomensgroepen is juist nu nodig, meent Splinter. Het platform reikte maandag magneetjes met lieveheers beestjes uit. Splinter acht het symbool tegen zinloos geweld zeer van toepas sing nu de lagere inkomens wor den aangevallen met bezuini gingen, loonbevriezing, minder vergoedingen en meer eigen bij dragen. Mensen zijn soms in paniek door de kabinetsmaatregelen, er vaart Smitskamp. „Vandaag vertelde iemand weer psychia trische hulp nodig te hebben na de troonrede. Meer nog dan het ingrijpen in inkomens komt de toonzetting hard aan. In plaats van mensen aan te spreken op hun verantwoordelijkheid, luidt de boodschap uit Den Haag dat je niet deugt als je niet voor jezelf kan zorgen." door Claudia Sondervan KRUININGEN - De Zeeuwse Dag voor de Geestelijke Ge zondheid heeft rondom 10 okto ber schizofrenie als thema. On der het motto 'Schizofrenie, minder gek dan je denkt' pogen Emergis, patiëntenverenigin gen, Klaverblad, GGD Zeeland, Hogeschool Zeeland en Zieken huis Walcheren een beter begrip voor de stoornis te kweken. Eén op de honderd Nederlan ders heeft schizofrenie. Eén op de vijf mensen kent iemand met schizofrenie. Eenzaamheid is desondanks de grote vijand van patiënten. Mensen met een schi zofrene stoornis krijgen na een psychose problemen met con centratie, geheugen en gebrek aan energie. Patiënten voelen zich beperkt in hun mogelijkhe den, maar hun omgeving heeft daar geen begrip voor. Hen wordt 'luiheid' of 'vreemd ge drag' verweten, en collega's, studiegenoten en vrienden ver vreemden snel. Vandaag wordt in de theater zaal van Emergis in Kloetinge de film A beautiful mind ver toond. De film vertelt het ver haal van een professor met schi zofrenie. De visualisering van zijn wanen en hallucinaties ma ken duidelijk wat schizofrenie is. De theaterzaal is vanaf 13.00 uur open. L.J. Mol, psychiater bij Emergis, leidt de film in. Die taak neemt J. van Blarikom, psycholoog bij Emergis, waai voor de tweede vertoning van de film, donderdag 9 oktober in het Ledeltheater in Oostburg. De inleiding begint om 20.00 uur. Peter Strating uit Goes maakte foto's en bracht zo een dag uit het leven van een Kloetingse schizofreniepatiënt in beeld. Het resultaat van zijn fotografie wordt maandag 6 oktober ont huld in de bibliotheek van Goes. De expositie is daar een week, waarna de foto's tot 25 oktober in de bibliotheek van Zierikzee hangen. De bibliotheken op Walcheren; en in Zeeuws-Vlaanderen ont vangen de expositie in novem ber. De projectgroep van de Zeeuw se campagne voor de Geestelij ke Gezondheid staat vrijdag 10 oktober van 10.00 tot 14.00 uur met een informatiekraam over schizofrenie in het Atrium van de Hogeschool Zeeland in Vlis- singen. Diezelfde dag wordt in de thea terzaal van Emergis de slotbij eenkomst van de campagne gehouden onder de titel Naast elkaar, langs elkaar: wonen naast een psychiatrisch patiënt: dat is zo gek nog niet!(?). Hierbij komen ervaringen van psychia trische patiënten en hun buren aan bod en wordt er inhoudelij ke uitleg gegeven over schizo frenie door de Cliëntenbond en de patiëntenvereniging Anoik- sis. De slotbijeenkomst duurt van 13.00 tot 17.30 uur. Advertentie KRANT ZEELAND Een andere manier van cliëntbegeleiding zorgt ervoor dat een bijstandssituatie geen doodlopende weg wordt, aldus Splinter. foto Ruben Oreel Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen door Ernstjan Rozendaal MIDDELBURG - Het libretto van het muziektheaterstuk Jo na, dat volgende maand zijn première beleeft in Middelburg, is geschreven door Karei Deur- loo. 'Je gelooft toch niet echt in God, hè?', vroeg regisseur Lode- wijk de Boer hem bij de eerste kennismaking. Ironisch na tuurlijk, want Deurloo is hoog leraar theologie, maar ook met een serieuze ondertoon. „Wat jij bedoelt met God, daar geloof ik beslist niet in", was het ant woord van Deurloo. De hoogleraar diste de anekdote afgelopen maandag op tijdens een lezing in Middelburg. Onder de titel The making of Jona ver telde hij over de totstandko ming van het muziektheater stuk van Willem Breuker. Onder begeleiding van het Willem Breuker Kollektief en de Mon driaan Strings zullen de solisten Jasperina de Jong, Denise Jan- nah, Marcel Beekman, Pieter Hendriks en Frits Lambrechts - geregisseerd door Lode wijk de Boer - op 23,24 en 25 oktober in de Middelburgse Stadsschouw burg het verhaal van Jona op voeren, volgens het door Deur loo geschreven libretto. Hij was ook verantwoordelijk voor de tekst van Psalm 122, het mu ziekstuk dat zeven jaar geleden door Breuker in Veere ten doop werd gehouden. „Af en toe ga ik samen met Wil lem Breuker een glas drinken", vertelde Deurloo. „Bij zo'ngele- genheid zei hij eens tegen mij: 'Heb je niet nog zoiets als Psalm 1222' Ik was op dat moment be zig met colleges over Jona. Ik vertelde hem dat als er één ver haal geschikt is voor een opera achtig muziekstuk, dat het dan het boekje Jona wel is. Een heel geestig boekje, vol met kleine, typisch Hebreeuwse grappen, zonder dat dat ten koste gaat van de ernst van het verhaal." In Middelburg legde Deurloo uit hoe hij aankijkt tegen het bij belboek Jona. Hij heeft vooral oog voor de schrijver van dat boek, die waarschijnlijk in de derde of tweede eeuw voor Christus leefde. Volgens Deur loo moet het een vrolijke, maar ook zeer talentvolle man zijn ge Karei Deurloo schreef het libretto voor Jona. foto Lex de Meester weest, die over een uitstekende kennis beschikte van het Oude Testament. Hij citeert daar voortdurend uit en componeert zodoende een literair hecht doortimmerd verhaal, groten deels verzonnen, dat is gebouwd op tegenstellingen als groot en klein, water en aarde (symbolen voor dood en leven). In tegen stelling tot alle andere boeken over profeten is Jona niet een boek vol poëtische uitspraken, maar een echt verhaal, vol span ning. Zeer professioneel houdt de schrijver bijvoorbeeld in zijn mouw waarom de profeet Jona ongehoorzaam is aan God. Deurloo: „Iemand met zoveel lef roept sympathie op bij de lezer. Je bent met je hart bij deze rak ker. Bovendien vraag je je af: 'Wat zit er achter?' Dat is een li teraire truc. Daardoor krijgt het verhaal suspense." Het verhaal van Jona is bekend. Hij krijgt de opdracht de zon daars van de grote stad Ninevé te waarschuwen maar vlucht de andere kant uit, naar Tarsis. Als het schip waar hij aan boord is gegaan, in een ongekend zware storm dreigt te vergaan (Deur loo: „Breuker zal dat prachtig in de muziek laten horen, dat kan ik u verzekeren"), zetten de zee lui Jona overboord, nadat blijkt dat God het op hem heeft voor zien. Hij wordt opgeslokt door een enorme vis die hem na drie dagen op het land uitspuwt. Hij gaat alsnog naar Ninevé, waar schuwt in vijf woorden de be volking en hoopt dan te genie ten van hun ondergang, maar bemerkt tot zijn schrik dat God de inwoners wil vergeven. Die barmhartigheid is een van de essentiële kenmerken van Adonai, de god van de joden, die door Deurloo duidelijk wordt onderscheiden van de almachti ge, monotheïstische god waar van in het christendom vaak wordt uitgegaan. „Als je Adonai zegt bedoel je de god van de uit tocht uit Egypte, de god dus van jouw emancipatie en ook de god van de grote ommekeer, die uit mislukking de zaken ten goede weet te keren, omdat hij barm hartig en vergevingsgezind is." Niet voor niets vertolkt Jasperi na de Jong de stem van Adonai, aldus Deurloowant door te kie zen voor een vrouw wordt dat begrip wie God precies is nog vervreemdender. Deurloo: „Wij zijn allemaal historierakkers geworden, terwijl je van het boek Jona juist zo goed kunt le ren hoe bijbelvertellers met ver halen omgaan en dat je de bijbel dus ook anders kunt lezen." Kern van het verhaal van Jona is volgens Deurloo de vraag of de mensen toekomst hebben op aarde. Dat Jona niet wil dat de zondaars van Ninevé profiteren van Gods barmhartigheid vindt hij heel herkenbaar. „Hij wil de as van het kwaad uitroeien, als u begrijpt wat ik bedoel. Ninevé ligt toevallig ook nog eens in Irak." In het slotdeel wordt Jona ge confronteerd met het dilemma van goed en kwaad. Dat hij geen antwoord geeft, is in de visie van Deurloo zorgvuldig door de schrijver van het bijbelboek voorbereid. „Wij hebben ons in geleefd in Jona, dus die vraag wordt eigenlijk aan ons gesteld. Wat denken wij ervan als kinde ren en dieren met Ninevé ten on der zouden gaan?" Deurloo wilde dat een koor de profeet toeroept 'Geef antwoord, Jona, geef antwoord', maar dat vond Breuker overdone. „Hij vond dat die vraag aan Jona in de fi nale moest blijven doorklin ken." Pinot Noir en Cruehe, beelden in blauwe hardsteen en Belgisch zwart marmer van Michel Flostroy. Schilderijen, waaronder een naakt, van Franscine Eeckman op de achtergrond. foto Peter Nicolai door Anita Tournois GROEDE - Ze nodigen uit tot aanraken, de beelden van Mi chel Flostroy. Zo glad gepolijst dat de hand er ongemerkt naar toe gaat. Fascinerend door vormgeving en kleurgebruik zijn de schilderijen, olie op doek, van Franscine Eeckman. Het werk van beide Belgische kunstenaars vormt een perfecte combinatie en voegt zich naad loos bij het interieur van het Lu therse kerkje in Groede. Flostroy behaalde de Hogere Graad, optie Beeldhouwkunst aan de Stedelijke Academie voor Beeldende Kunsten in Gent en heeft een atelier in Zwalm, België. Hij werkt met verschillende materialen als steen, hout en metaal, maar het liefst in hardsteen met een voor keur voor marmer. „De hard heid van de materie grijpt terug naar de oerkracht van de beeld houwer. Het vraagt fysieke ar beid. Kunst is voor mij dan ook een meerwaarde geven aan steen, uitgedrukt in vorm en kleur. Bovendien is het ontdek ken van de texturen in de ver schillende steensoorten, vooral marmer, een voortdurende uit daging", laat de kunstenaar we ten. Het opvallendst aan zijn beel den, boeken, dozen, flessen en menselijke figuren, is dat het materiaal gepolijst is tot het niet meer gladder kan. Flostroy: „Ik wil de mensen uitdagen tot het aanraken van mijn beelden." Men krijgt dan ook onmiddel lijk zin zijn boeken open te slaan, dozen of flessen te openen of lijven te aaien. Als fervent lezer is de beeldhou wer bijzonder gefascineerd door de vorm van het boek. De vormgeving moet echter wel verraden dat het leeft, gebruikt en bepoteld is. De mystieke ge slotenheid van boeken en schoe nendozen trekt hem eveneens aan. Fraaie exemplaren zijn 'Boekvorm' in Mazy marmer of 'Doos 2' in Carrara marmer. Het uitbuiten van een lichte, bijna witte lijn en voortreffelijke ge bruikmaking van de reeds aan wezige tekening, doorkruist herhaaldelijk zijn beelden, zo als in Doos 1 in blauwe hard steen en in 'Anonymus', een tor so in Belgische bruine marmer. Vloeiende lijnen vindt men ook terug in de naakten van Eeck man, vrouwen in alle mogelijke poses, in aquarel, acryl en olie verf. Een kunstenares, die be dreven is in diverse disciplines. Ze begon haar artistieke loop baan met een opleiding Kunst- keramiek aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent. Later volgde zij hier een opleiding tekenen en weer later, aan het St. Lucas in Gent, een schilderopleiding. In haar schil derijen neemt de menselijke fi guur, bron van inspiratie, een minder prominente plaats in. Al vormen ze regelmatig onderdeel van de voorstelling. Veelge bruikte thema's zijn het land schap, architectuur of verwerk te reisindrukken. Beeldtaal, die gedragen wordt door een emo tioneel denkproces, legt Eeck man uit. Met paletmes en andere materialen, bijvoorbeeld jute in twee impressies van de stad Oostende, bouwt ze haar 'mixed media' uit tot boeiende compo sities. Kenmerkend is het ge bruik van gedekte tinten als grijs, groen, bruin, beige, zand. Soms donker, soms licht. Een kleurgebruik, dat de kunstena res zelf giftig noemt, maar slij mend. Rode strikjes in het haar van twee naakten of oranje stip pen in de 'Nachtelijke impres sies' zorgen voor een direct opvallende en fleurige toets. In trigerend zijn de doeken 'Moe deloze aanklacht', waarin de kunstenares veel wit verwerkt, de menselijke figuur op de ach tergrond vaag een bewegende factor is en een grote druppel- vorm een centraal accent vormt Het doek met de basiliek van Veere, waarin veel aandacht voor de boogvormige vensters, wordt gecompleteerd door een zevental kleinere exemplaren van details, en verwijzen naar een voorkeur voor architectoni sche vormen. Tentoonstelling t/m 3 november in de Lutherse kerk, Molenstraat Groede. Openingstijden: di. t/mza. 13.00 tot 17.00 uur. Buiten de vakanties on der voorbehoud. t y niet voor ?vsts

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 36