PZC 24 Thuis stoombraden Babyachtig Thuis woensdag 1 oktober 2003 Vrouw zijn Gezond grillen Zin in zingeving Voor heel je brein Ham met honing en kruidnagel TT Superplatte tv's rukken op. Maar de bijna bejaarde beeldbuis heeft nog niet afgedaan. LG en Philips hebben hem danig afgeslankt en opgepept. 'De T500 laat de vrouw werkelijk vrouw zijn'. Da's toch knap van een mobiel telefoontje. Met deze T500, te koop in de kleuren Ruby Red en Gold, laat Samsung vrouwelijke bellers pronken. Als-ie overgaat, lichten de diamant jes op. De naam van de beller ver schijnt in beeld. Je neemt een ge sprek aan door het toestel open te klappen. Binnenin zit een spiegel-display, waarin je je lip pen kunt stiften. Ook geeft de te lefoon, die Lady Phone is ge doopt, inzicht in bioritme, vetge halte en calorieënverbranding. Ook vertelt de Lady Phone hoe groot de kans op zwangerschap op een willekeurige dag is. De prijs: 499 euro. Met de nieuwe grill, die sjiek Health Grill Minute de Luxe is gedoopt, mikt Tefal op de consument die op vet en cholesterol let. De grillplaten van de nieuwe grill zijn voorzien van een anti-aanbaklaag - olie of bo ter zijn niet nodig. Voor de opvang van vet en vlees sappen dient een apart bakje. Verder kent de grill drie standen, zoals we die al langer kennen. Van helemaal opengeklapt tot gesloten. De grillplaten en het op- vangbakje kunnen in de vaatwasser. De prijs: 99,95 euro. Happinez, zo heet een nieuw glossy 'mindstyle' maga zine, dat draait om levenskunst. Het blad biedt een mix van lifestyle en zingeving. Dat zien we terug in een scala aan onderwerpen: wijsheid, leven werken, boeken, gezondheid, natuur, reizen, wonen en schoon heid. Het moet een journalistiek product worden met interviews en achtergrondverhalen. Happinez richt zich op vrouwen die een extra dimensie aan hun leven willen toevoegen. „De vooruitgang heeft economische groei gebracht, maar de geestelijke groei ging niet evenredig mee. Een dip in de economie wakkert dit gevoel, de behoefte aan verdieping en zingeving, alleen maar aan", ver klaart hoofdredacteur Inez van Oord, die ook aan de wieg stond van Seasons. Het nieuwe tweemaandelijkse magazine ligt op 15 oktober in de winkel met een oplage van 80.000 stuks. Een spel voor taaifreaks, creatieve geesten en rechtlij nige denkers. Dat is Cranium. Het is een veelzijdig spel voor 'heel je brein', zoals op de doos staat. Er wordt ge switcht van zingen naar logisch denken en van kleien naar feitenkennis. De bedenkers zijn Richard Tait en Whit Alexander, afkomstig uit de Microsoft-stal. In de VS hebben ze sinds de introductie in 1998 een groot succes. Cranium staat te boek als snelst verkochte bordspel. Sterren als Julia Roberts en Justin Timberla- ke zijn bijvoorbeeld enthousiaste Craniacs. De vragen zijn verdeeld in vier categorieën, gekoppeld aan Crani- umfiguurtjes: Datahead is voor de feitenvragen en lol lige weetjes. Bij StarPerformer gaat het om imiteren en uitbeelden. Wordworm voor woordpuzzels en grap pen. Creative Cal legt klei- en te kenopdrachten voor. De prijs is 55 euro. Zie ook www. cranium.com Philips showt zijn eerste LCOS-tv met op een draaivoet. Voor vier personen 750 gram beenham, met zwoerd 4 eetlepels honing 2 eetlepels basterdsuiker 2 eetlepels mosterd 12 kruidnagels zout Voor het stoombad: 1 dunne prei, 1 winterwortel, 3 tak jes selderij, 1 ui 6 kruidnagels 1,25 liter water 1 flesje bockbier Verwarm oven voor op 250 graden. Snijd prei, winterwortel en selderij grof. Halveer ui en besteek met kruidnagels. Leg in een flinke oven schaal en voeg water en bockbier toe. Zet de schaal laag in de oven tot het vocht kookt. Snijd het zwoerd van het vlees met een scherp mes in zodat ruiten ont staan. Roer honing, basterdsuiker en mosterd los in een kommetje en be strijk hiermee het vlees. Steek kruid nagels in de hoeken van de ruiten. Schuif vlees op een rooster boven schaal in oven. Temper tot 170 gra den. Braad in 70 minuten (houdt oven gesloten!) bruin en gaar. Be strooi ham met zout, verpak in alu miniumfolie en laat minstens 10 mi nuten op snijplank rusten. Verwijder folie, snijd vlees in plakken en ser veer direct. Lekker met gebakken aardappels en sperziebonen. Tip: gebruik het gezeefde vocht van het stoombad als basis om een saus mee te maken. Meten is weten is denken is doen, zei mijn wiskundig aan gelegde vader altijd al. Ik moet het, ook bij koken, meer heb ben van mijn gevoel. Helaas kom je daar met het braden van groot vlees niet ver mee. Je kunt het wel opbouwen, ge voel voor vlees braden, maar dan moet je het heel vaak doen. En menig kostbare kaan verprutsen voordat er iets ac ceptabels op tafel komt. Ik heb daar zo'n moeite mee. Maar nu is er een methode ontwik keld die mij hopelijk gaat hel pen een perfect stuk gebraad uit de oven te toveren: stoom braden. Ervaren restaurantkoks en sla gers voelen hoe gaar het vlees is, aan de manier waarop het terugveert, wanneer ze erop drukken. Ze hebben een leer meester gehad die ze erbij riep als het vlees uit de oven kwam. „Voel eens jongen (of meisje), zo voelt een perfect gebraden ossenhaas. Deze heeft de juiste cuisson mate van gaarheid), en deze moet nog even." Op een gegeven moment gaan de temperatu ren en gaartijden vanzelf in je systeem zitten. Maar ook in de professionele keuken, uitzonderingen daar gelaten, hebben ze het geduld niet meer om een leerling op die manier te laten rijpen. Hoeft ook niet want er is een prachtig glimmend appa raat in de handel waarin al die vakkennis is inge bouwd: de combisteamer, Stoombraden in de oven. een computergestuurde oven die kookt en bakt met een combinatie van hete lucht en stoom. Een kind kan de was doen. Je voert in welke vlees soort je wilt bereiden en wat het gewicht is. Je prikt er een thermometer in, en je oven be gint te stoombraden. Eerst dichtschroeien op hoge tempe ratuur, vervolgens garen met stoom en precies op tijd stop- Mm Foto Karei de Vos pen. Het resultaat: supermals vlees en een mooi dun korstje. De combisteamer voert het stap voor stap voor je uit, je hebt er geen omkijken meer naar. Zo'n keukenhulpje wil ik thuis ook wel. Alleen jammer dat ze zo volumineus en verschrikke lijk duur zijn. Komt het Voor lichtingsbureau Vlees met een uitgebreide folder over stoom braden in je eigen oven. Vlees specialist en kok Huub Ouds hoorn ontwikkelde de recept uur. Mijn belangstelling is ge wekt. Deze magere bereidings methode is eigenlijk dóódsim pel. Je maakt een geurig badje van vocht, groentes en/of krui den in een ovenschaal en zet die onderin de oven. Leg het vlees (wel altijd marineren of insmeren) daar boven op een rooster. Ik probeerde bijge voegd recept, precies zoals het voorlichtingbureau voor schreef. Met dit verschil dat de oven even open is geweest om foto's te maken. De ham kwam er, dankzij de gekaramelliseer- de honing en suiker, mooi bruin uit, maar het vlees was toch iets droger dan ik had ver wacht/gehoopt. Dat kan ko men door het stoomverlies bij het openen van de oven. Mis schien heeft hij ook iets te lang gestaan. Dat probleem voorkom je met een kerntem peratuurmeter, te koop bij kookwinkels en goede slagers. Die steek ik volgende keer in de ham en ik haal het gebraad uit de oven zodra de meter 66 graden aanwijst. Varkensvlees moet een kerntemperatuur hebben van minimaal 68 gra den, maar de kern warmt nog zeker 3 graden door als het vlees ligt te rusten in alumini umfolie. Wat we verder mis ten, was een lekker knapperig korstje. Daar kan die vochtige oven van mij niet voor zorgen. Even kort dichtschroeien van tevoren lijkt de oplossing. Mijn kinderen kijken nauwelijks naar televisie. Een uurtje per week, hooguit. En als ze kijken, kijken ze naar verantwoorde programma's. Nederland 3, Z@ppelin, Sesamstraat, Klokhuis, programma's waar ze iets van leren. Helaas berust bovenstaande tekst niet op de werkelijkheid. Mijn kinde ren zijn niet anders dan andere kin deren. Als ik er niet stevig de rem op zette, zaten ze de hele dag aan de beeldbuis geplakt, 's Ochtends voor het ontbijt al, 's middags tijdens de lunchpauze, na schooltijd en ook nog 's avonds na het eten. Eigenlijk kan alleen de zon serieus concurreren met de tv. Als die schijnt, spelen ze liever buiten. Maar als die niet schijnt, heeft de tv de voorkeur bo ven eigenlijk alles. En de programma's waar ze naar kij ken? Sesamstraat vinden ze (inclusief Jongste, die haar zussen napraat) ba byachtig en heel veel andere Neder land 3-programma's (uitgezonderd Villa Achterwerk en Klokhuis) vinden ze saai, duf, niet spannend, niet cool genoeg. Nee, de favoriet is Foxkids. Met stip. Programma's als Hamtaro, Beugel- bekkie en Totally Spies, ze kunnen er niet genoeg van krijgen. Er is een tijd geweest dat Foxkids bij ons verboden was. Maar dat verander de met de komst van Pokémon. Ie- der-een mocht Pokémon zien. Ie-der- een wist alles van Pokémon. 'Please mama, als ik niet mag kijken, weet ik niets.' En ja, dan moetje als ouder sterk in de schoenen staan om niet te bezwijken. Wij deden het in elk geval wel. Het Foxlcids-verbod is inmiddels veranderd in een programma-verbod. Digimon, Medabots, He-man - ze mo gen er niet naar kijken. Sinds kort heb ik er ook de populaire Shin Chan Door Susanne Groeneveld redacteur en moeder van drie dochten aan toegevoegd, nadat ik er op advies van mijn broer eens zelf naar had ge keken. Een misselijk klein manneke, dat bij regelmaat zijn billen ontbloot en dat constant bezig is zijn ouders te sarren. In een taalgebruik dat ik lie ver niet hoor. En daarom staat ook Shin Chan nu op de zwarte lijst. Of de dochters zich aan die lijst hou den? Ze zullen, als ik niet in de buurt ben, heus weieens zondigen. Maar erg vaak heb ik ze nog niet kunnen betrappen. Ook wel omdat ze weten wat de consequentie is: dan gaat Fox kids van de kabel en dat is zowat de zwaarste straf die ze kunnen beden ken. Onlangs las ik in de krant dat er plan nen bestaan om een lcinderomroep te starten, zónder reclame en zónder te kenfilms, maar mét verantwoorde programma's: nieuws, cultuur, dra ma, muziek en verstrooiing. De ini tiatiefnemer is op zoek naar vijftig duizend ouders die maandelijks zes euro willen bijdragen in de kosten. Of ik ga meedoen? Nee. Simpelweg, omdat ik niet de illusie heb dat mijn (maar ook andere) kinderen zullen kiezen voor een brave, verantwoorde zender zonder reclame en zonder te kenfilms, zolang er ook nog Foxkids, Nickelodeon (bij ons trouwens niet te ontvangen), Ketnet en Yorkiddin op de kabel zitten. Mijn (én andere) kinderen kiezen voor de snelle, coole, gave, vette, met reclame doorspekte en lang niet al tijd verantwoorde programma's waar ie-der-een naar kijkt. Liefst van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. En die tekst berust wél op de werke lijkheid. Door MAARTEN VAN DE RAKT et grote manco van het doorsnee televisietoestel is zijn lompheid. Het bakbeest neemt vaak een hoop ruimte in de woonkamer in beslag. Platte tv's (led- of plasmaschermen) hebben daar geen last van, maar die kosten een bovenmo- dale duit. Ze zijn grofweg drie tot vijf keer zo duur als een ge wone tv. Dus worden oplossin gen bedacht die financieel wél te behappen zijn. „Consumen ten willen betaalbare tv-sets, die meer stijlvol zijn en toch een excellente beeldkwaliteit produceren", zegt Andreas Wente. Hij is de baas van LG.Philips Displays, waarin LG en Philips hun krachten heb ben gebundeld. De twee hebben de beeldbuis eens flink onder handen geno men. Niet de componenten zo als het elektronenkanon apart, maar als één geïntegreerd sys teem. In Berlijn legde LG.Phi lips Displays onlangs tijdens elektronicabeurs IFA de nieuwe troeven op tafel. De combinatie heeft heeft zodanig gesleuteld dat de nieuwe vlakke buizen slechts 35 centimeter diep zijn, in plaats van de 'normale' 50. slankt af LG.Philips Dis plays heeft een beduidend minder diepe beeldbuis ge construeerd. Dat is volgens Wente niet eer der vertoond. In Durham (Groot-Brittannië) is een 21 inch (53 centimeter) toestel in productie. Ook werd voor het eerst het prototype van een 32 inch (80 centimeter) breedbeeld-tv getoond. Die gaat pas in 2005 in productie. Dan is er ook nog een 36 inch-exem- plaar (90 centimeter) met een high-defmition-kwaliteit. Met de prijs-kwaliteit-verhou- ding zit het volgens Wente wel snor. De nieuwe tv's moeten concurrerend geprijsd zijn. Hoe dat precies uitpakt in de portemonnee, blijkt volgend jaar. Dan brengt Philips een aantal modellen van de 21-inch tv op de markt. Cineos In de grote maten doet Philips ook van zich spreken. De he dendaagse kijker wil een steeds groter kijkvenster in huis. Want groter is de trend. „Met plasma ben je al gauw meer dan tienduizend euro kwijt", weet ook Joep Thomassen van Philips. In Berlijn showde hij Cineos, een nieuw staaltje pro- jectie-tv, gebaseerd op zogehe ten LCOS-technologie. Ook merken als Samsung, Thomson en Toshiba timmeren ermee aan de weg. LCOS staat voor Liquid Crystal on Silicon. Het is een broertje van de lcd-tv. Maar led kun je niet zomaar tot grote maten opblazen. De elektronica die de pixels aanstuurt blokkeert het licht en belemmert zo een opti male beeldkwaliteit. Bij LCOS worden deze 'draadjes' als het ware verstopt achter de pixels in een siliconenlaagje. Cineos meet 55 inch (140 centi meter), is maar 44 centimeter diep en weegt 43 kilo. Een draaivoet geeft Cineos de nodi ge flexibiliteit. Met zijn resolu tie van 1280 bij 720 pixels kan hij high-definition-beeld weer geven. „De pixels worden maxi maal gebruikt", stelt Thomas sen. Het is een plaatje - om door een ringetje te halen. „Ook bij stilstaand beeld doet- ie het goed." Binnen enkele weken komt-ie op de markt. De prijs zal rich ting vijfduizend euro zijn. Phi lips is er klaar voor: „We ver wachten er in het eerste jaar 100.000 van weg te zetten, ver spreid over Europa. Maar je moet ze niet zien als concur rent van plasma-tv."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 24