Zakelijk verkeer
door tunnel in
de minderheid
Opslag maakt indruk op koningin
J\JJ
v
Minder
werk in
hinder voor verkeer bij
W esterscheldetunnel
Brommer gestolen
uit politiebureau
Noodkreet vakbonden
toekomst scheepsbouw
17
Terneuzense instelling voor schippersjeugd moet tien procent inleveren
woensdag 1 oktober 2003
Lagere straf
xtc-producenten
Gemiddelde
Controlekamer
Klantvriendelijkheid
Hoofdkantoor tunnel verhuist
Provincie draagt archieven over
Albanees ereteken voor Hulsterse
Directeur sleepdienst URS vertrekt
PZC
Voor €5,00 naar
Diergaarde Blijdorp
met de zegelspaaractie
van de PZC.
J
Internaat dupe van bezuinigingen
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Het internaat
Koningin Juliana in Terneuzen
is één van de internaten voor
schippersjeugd in Nederland
die de dupe dreigen te worden
van regeringsbezuinigingen.
Hoewel de internaten de afgelo
pen jaren al miljoenen euro's in
leverden, heeft het ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport de Centrale Stichting
van Internaten voor Schippers
jeugd (Censis) laten weten dat
de subsidies per 1 januari 2004
opnieuw met tien procent wor
den gekort.
Woordvoerder Aart Lehembre
van het internaat in Terneuzen
vreest dat daarmee het leed nog
niet is geleden. Het ministerie
van VWS wil de internaten liefst
zo snel mogelijk onderbrengen
bij een ander ministerie, maar
lukt dat niet, dan wordt de sub
sidiekraan met ingang van 2005
helemaal dichtgedraaid. En
daarmee komt het einde van de
opvang en zorg van 1250 kinde
ren van met name binnenschip
pers, maar ook van kermisex
ploitanten en circusartiesten in
door Harold de Puysseleijr
TERNEUZEN - Het zal je maar
overkomen. De politie neemt je
opgevoerde brommer in beslag.
De rechter bepaalt vervolgens,
dat je je kostbare bezit terug
kunt krijgen, maar dan blijkt
dat het ding inmiddels gestolen
is. Uit het politiebureau in Ter
neuzen.
Dit overkwam Hulstenaar
Jean-Philippe van de Wiele.
Twee jaar geleden was hij in zijn
woonplaats betrokken geraakt
bij een verkeersongeval. Het on
geluk was niet zijn schuld, maar
de politie ontdekte wel, dat hij
op een opgevoerde brommer
reed. De agenten namen het
voertuig in beslag in afwachting
van de uitspraak van de rechter.
Die legde hem een boete van
honderd euro op en bepaalde
dat de Hulstenaar zijn brom
fiets terug zou krijgen.
,,Mijn broertje ging naar het po
litiebureau om zijn brommer op
te halen. Na twee uur wachten,
werd hij apart genomen door
het hoofd van het bureau. Die
vertelde hem, dat de brommer
gestolen was uit het politiebu
reau. Hij werd vriendelijk ver
zocht geen contact met de pers
op te nemen en niemand over
deze beschamende situatie te
vertellen. Alles zou worden
doorverwezen aan hun verzeke
ring en mijn broertje zou scha
deloos gesteld worden voor de
dagwaarde van zijn brommer,
1600 euro", vertelt Jean-Loup
van de Wiele, die namens zijn
jongere broer nu met de politie
in de clinch ligt over vergoeding
van de brommer.
„Ondertussen zijn we weer ruim
een halfjaar verder en heb ik di
verse contacten met de verzeke
raar gehad, maar die weigert uit
te keren en stelt dat de politie
niet verantwoordelijk is. Het ri
sico dat uw brommer uit een po
litiebureau gestolen wordt, is
namelijk net zo groot als wan
neer die brommer op straat aan
een paal zou staan. Dus uitein
delijk is het uw eigen verant
woordelijkheid', zegt de verze
kering.
Van de Wiele vindt dat er sprake
is van een 'belachelijke situa
tie'. Van de Wiele heeft inmid
dels een advocaat ingeschakeld
om voor zijn broer het gelijk te
halen.
De politie heeft volgens woord
voerder Jan van Mourick een ju
rist aan het werk gezet. „Die is
aan het bekijken hoe we dit tot
een goede oplossing kunnen
brengen"-, aldus Van Mourick.
doorWout Bareman
GOES - De Westerscheldetun-
nel wordt voornamelijk ge
bruikt voor familiebezoek en
andere sociale contacten én
door mensen met een recreatief
doel. Niet meer dan 20 procent
van het tunnelverkeer is 'zake
lijk', waarvan ongeveer 10 pro
cent bestaat uit woon-werkver-
keer. Dat blijkt uit onderzoek
van tunnelexploitant NV Wes-
terscheldetunnel. In het eerste
half jaar na de opening passeer
den ruim twee miljoen voertui
gen de tolhokjes.
De tunnel verwerkte het eerste
half jaar gemiddeld 90.000 tot
95.000 voertuigen per week. De
scheve verhouding tussen ener
zijds het 'zakenverkeer' en
anderzijds het sociale en recrea
tieve verkeer heeft de tunneldi
rectie hooglijk verbaasd. Direc
teur Tin Buis: „Ik had wat meer
evenwicht verwacht. Het geeft
duidelijk aan dat het bedrijfsle
ven, ondanks alle mogelijke in
formatiestromen die we de af-
DEN HAAG - Het Haagse ge
rechtshof heeft gisteren in hoger
beroep drie mannen (57, 46 en
55) veroordeeld tot gevangenis
straffen van respectievelijk 21,
24 en 33 maanden wegens be
trokkenheid bij de productie
van xtc in de zogenoemde cy
berbunker in Kloetinge.
In die bunker zat een bonafide
computerbedrijf, maar een
klein deel was verhuurd aan een
Hagenaar (55) die daar een xtc-
fabriek was begonnen. Een an
dere Hagenaar (57) zou mede
plichtig zijn geweest aan de fa
bricage van de pillen. De derde
verdachte (46) uit Breda zou als
lasser-monteur hebben gewerkt
in de verboden fabriek. In Kloe
tinge werd op z'n minst 160 kilo
xtc vervaardigd, zo wees onder
zoek uit. Zomer vorig jaar brak
brand uit in de bunker en werd
het lab opgerold. De rechtbank
in Middelburg had de mannen
eerder ieder tot drie jaar gevan
genisstraf veroordeeld. Het
openbaar ministerie was tegen
zicht. Lehembre: „In Terneuzen
werken wij momenteel met vier
groepen van in totaal 47 kinde
ren. Die tien procent korting op
ons budget betekent omgere
kend dat we 73.000 euro moeten
inleveren. Dan praat je over
twee full-time arbeidsplaatsen.
Met de huidige vijftien mede
werkers kunnen we het inter
naat nu al maar op het nippertje
verantwoord draaiende hou
den. Ga je verder in het perso
neelsbestand snijden, dan gaat
dat ten koste van de kern van
ons werk: de opvang, de zorg en
de opvoeding van de kinderen."
Volgens Lehembre is de jaarlijk
se bijdrage per kind voor veel
ouders nu al bijna onbetaalbaar.
Een verdere verhoging kan tot
gevolg hebben dat de ouders
noodgedwongen hun schip
moeten verkopen en zich aan de
wal moeten vestigen om zelf
voor de kinderen te zorgen. Dat
is in het recente verleden ver
schillende malen gebeurd, weet
de woordvoerder van het inter
naat in Terneuzen. Algemeen
directeur Peter Vlok van Censis
omschrijft de stemming onder
de bestuurders, directies, perso
neel en ouders als 'verschrikke
lijk boos en ontdaan'. Hij sluit
niet uit dat de ouders, in overleg
met de schippersbonden, tot ac
tie zullen overgaan. Vlok: „Drie
j aar geleden stonden we nog 'ge-
zellig'actie te voeren op het
plein voor het ministerie. Ik
denk dat de gemoederen nu ho
ger zijn opgelopen en dat de ac
ties feller van aard zullen zijn."
Censis dient nog deze week een
bezwaarschrift in bij het minis
terie. Er is ook een brief aan de
Vaste Kamercommissie op
komst. Tijdens een spoedverga
dering vanavond in Zwijn-
drecht worden verdere acties
beraamd.
gelopen jaren op gang hebben
gebracht, maar traag reageert
op de aanwezigheid van de tun
nel." Hoofd communicatie Ingo
de Moor beschouwt het 'bewer
ken' van het bedrijfsleven als
één van de speerpunten voor de
komende tijd.
Dit najaar moet duidelijk wor
den of het verkeer via de Wester-
scheldetunnel structureel de
prognoses overschrijdt. In de
eerste maanden na de inge
bruikname op 15 maart van dit
jaar werd het dagelijks gemid
delde van 12.600 voertuigen per
etmaal vooral beïnvloed door
'nieuwsgierige Zeeuwen', direct
daarna zorgden de toeristen
voor een bovengemiddelde ver
keersstroom die in augustus
zelfs uitkwam op 13.200 per
dag.
Buis: „We zijn heel benieuwd
hoe het tunnelgebruik zich in
september en oktober ontwik
kelt. Hoewel je pas écht een dui
delijk beeld hebt na een vol jaar,
zijn die maanden van wezenlijk
belang voor het bepalen van het
toekomstige gebruik."
Toen de tunnel op 15 maart open
ging voor het verkeer werd uit
gegaan van een dagelijks ge
middelde van 12.000 voertui
gen. Het eerste half jaar werd
dat aantal ruimschoots over
schreden, soms met honderden
passages per etmaal, vaker met
ruim duizend. „Plezierig, om
dat er op die manier meer geld in
het laadje komt, maar daar zit
ten wel wat mitsen en maren
aan", aldus Buis. Door het on
verwacht grote aantal abonne
menthouders dat voor een snelle
tolpassage gebruik maakt van
de zogenoemde t-tag wordt die
opbrengst ook weer (met naar
schatting zo'n 7 procent) ge
drukt. De abonnementhouders
betalen immers een lager tarief.
De helft van de tunnelgebrui
kers passeert de tolhokjes met
een t-tag. Rekende de tunneldi
rectie aanvankelijk op de uitgif
te van 20.000 tags, inmiddels
zijn er al 40.000 in gebruik. En
dat aantal groeit nog wekelijks
met enkele honderden.
De extra drukte in de tunnel be
zorgt de exploitant ook een ho
gere kostenpost: meer tolgaar
ders en extra uitzendkrachten,
die de passanten op het Tolplein
doorEmileCalon
BORSELE - Met ongeloof
kijkt koningin Beatrix door
het veiligheidsglas naar de
ruimte waar vanaf november
vaten met hoogradioactief af
val klaar worden gemaakt
voor opslag in de nieuwe loods
van de Covra bij Borssele. Ze
kan niet geloven dat het glas
140 centimeter dik is, zegt ze
tegen projectdirecteur C. Kal-
verboer. Hij legt uit dat dat
toch werkelijk het geval is en
dat het zogenoemde loodglas
ook nog eens speciaal behan
deld is om een optimale veilig
heid te garanderen zodat geen
straling de controlekamer kan
bereiken.
Door het glas hebben de mede
werkers van die centrale ka
mer zicht op al de werkzaam
heden die plaats vinden in het
controle- en verdeelstation
van de nieuwe Habog-opslag-
loods. Die ruimte mag van
Klaverboer niet het heilige der
heiligen genoemd worden. Die
titel is voorbehouden aan het
eigenlijke opslaggedeelte.
Desondanks heeft die ruimte
wel iets zeer speciaals. Alleen
al de deuren. Maar liefst tach
tig centimeter dik. De sloten
zijn zo groot, daar durft geen
normale slotenmaker zelfs
maar van te dromen.
De koningin is een en al inte
resse als ze wordt rond geleid
door het de opslagloods, het
Hoogradioactief Afval Behan-
delings en Opslag Gebouw
(Habog). Het is dan ook een
zeer bijzonder gebouw. Om te
beginnen valt het fel oranje ge
bouw zeer op, zeker in verge
lijking tot al die andere fletse
loodsen in Vlissingen-Oost.
Binnenin is het misschien nog
indrukwekkender met de
enorm dikke muren, loodzwa
re deuren en talloze veilig
heidscompartimenten.
Jan Kastelein uit Geersdijk
houdt vanaf volgende maand,
samen met nog wat collega's,
vanuit de controlekamer alles
in de gaten bij het daadwerke
lijk opslaan van radioactief
afval. Daarbij laten ze niets
aan het toeval over, verzekert
hijAls er afval vanuit bijvoor
beeld Frankrijk naar Borssele
komt gaat hij eerst daar ter
plekke kijken of alles in orde
is. „Zekerheid voor alles, zegt
hij in navolging van Kalver-
boer.
Ad Polman is een van Kaste
leins collega's. De Arnemuide-
naar straalt een enorme rust
uit en zegt zonder zichtbare
trots dat hij meehelpt Neder
land veiliger te maken. Daar
koos hij vele jaren geleden al
voor toen hij bommen demon
teerde bij de Koninklijke Ma-
Met een druk op de knop laat koningin Beatrix als officiële openingshandeling een metalen cilin
der zakken. foto Lex de Meester
rine. Ook in zijn vrije tijd, als
lid van de vrijwillige brand
weer, probeert hij erger te
voorkomen.
Het bezoek van de koningin
aan de Covra werd gisteren
door tal van medewerkers van
de Covra zeer op prijs gesteld.
De koningin is immers zeer se
lectief bij het aanvaarden van
uitnodigingen voor openin
gen. Het bezoek kan volgens
Kalverboer dan ook gezien
worden als een statement. Niet
ten aanzien van kernenergie
zelf, zo zei hij voorafgaand aan
het bezoek van de vorstin. Wel
ten aanzien van de milieuhygi
ënische manier waarop bij de
Covra omgegaan wordt met
kernafval. „Wij gaan zeer ver
antwoord om met het afval.
Dat zal de koningin aanspre
ken."
door Ben Jansen
GOES - Onderhoudswerk of een
andere belemmering op een rij
strook in de Westerscheldetun-
nel levert in de toekomst minder
vertraging op. De NV Wester-
scheldetunnel werkt aan een
aanpassing van de signalering,
waardoor de bewuste rijstrook
niet langer over de volle lengte
buiten gebruik zal zijn. Daar
mee wordt tegemoet gekomen
aan een van de grootste erger
nissen bij regelmatige tunnel
klanten.
Wanneer ergens in de tunnel een
belemmering op een rijstrook
ontstaat, verschijnt boven deze
strook over het volledige traject
van 6,6 kilometer een rood kruis
en geldt op de strook ernaast een
snelheidsbeperking. In het ui
terste geval betekent dat het
verkeer dat aan de ene kant de
tunnel inrijdt, al geconfron
teerd wordt met verkeersmaat
regelen, waarvan de oorzaak
zich pas bij de uitrit aan de an
dere kant voordoet.
TAir-zvo+oiïr Ti m Rnio \?an H O 1\TX7
Westerscheldetunnel: „Dat
leidt tot irritaties bij tunnelge
bruikers die zo'n situatie vaak
tegenkomen. Ze krijgen de nei
ging om zich niet altijd even
correct aan de snelheidsbeper
king te houden en dat kan dan
weer risico's opleveren."
Bij de Westerscheldetunnel is
deze manier van signaleren in
gevoerd, komt omdat het bij alle
tunnels in Nederland zo ge
beurt. Buis: „Het is gebruikelijk
dat een rijstrook in een tunnel
over de volle lengte wordt afge-
kruist; nooit ergens halverwege.
We zijn inmiddels tot de conclu
sie gekomen dat dit voor een 6,6
kilometer lange tunnel toch wel
lastig is. Daarom willen we de
signalering in segmenten gaan
verdelen."
Hoeveel signaleringsblokken er
zullen komen, is nog onderwerp
van studie. Nadat die is afge
rond moet de software van het
verkeersregelsysteem worden
aangepast en moeten de tun
neloperators vertrouwd worden
gemaakt met deze nieuwe werk
wijze.
OnHpr-znpk- vnprt Hp 1\TV Wpst.pr-
scheldetunnel ook uit naar de
aanduidingen op het tolplein bij
Borssele. Een kwart van de
abonnementhouders en 14
procent van de andere tunnel
klanten ervaren de verwijzin
gen naar de juiste tolpoort
als verwarrend. Het gevolg is
dat automobilisten die in een
verkeerde poort zijn terecht
gekomen, achteruit moeten rij
den en dat leidt tot ergernis bij
anderen en kans op aanrijdin
gen. Wie de gang van zaken op
het tolplein enige tijd obser
veert, ziet dat dit regelmatig ge
beurt.
De tunnelexploitant heeft zich
bij de ontwikkeling van de ver
wijsborden laten adviseren
door het instituut voor techni
sche menskunde van TNO. Buis
moet constateren dat het resul
taat van dat advies niet aan de
verwachtingen voldoet. „Dat
komt waarschijnlijk ook door
dat wij veel betalingsmogelijk
heden hebben, maar het is een
feit dat de aanduidingen beant
woorden aan de veiligheid en
GOES - Het hoofdkantoor van de NV Westerscheldetunnel
verhuist in het voorjaar van 2005 naar het Tolplein van de
tunnël tussen 's-Heerenhoek en Borssele. Sinds enkele jaren
zijn de directie en vijfentwintig medewerkers gehuisvest in
een pand aan de Fruitlaan in Goes-Zuid. Het huurcontract
loopt in mei 2005 af.
Begin volgend jaar start op het Tolplein de bouw van een
nieuw kantoor, dat grenst aan het huidige bedieningsgebouw.
De tunnelexploitant biedt werk aan tachtig mensen, inclusief
twintig parttimers.
MIDDELBURG - Het Zeeuws Archief in Middelburg krijgt
op 15 oktober symbolisch de archieven overgedragen van een
aantal voormalige provinciale instanties. Het gaat om de ar
chieven van het provinciaal opbouw orgaan Stichting Zee
land, de Provinciale Planologische Dienst, Provinciale Wa
terstaat en de Raad voor de Volksgezondheid Zeeland. De
overdracht door gedeputeerde voor cultuur H. van Waveren
en commissaris van de koningin W. van Gelder vindt plaats in
de filmzaal van de provincie Zeeland in het Middelburgse Ab
dijcomplex.
Om de bijeenkomst op te luisteren is een lezing georganiseerd.
J. Blom, directeur van het Nederlands Instituut voor Oorlogs
documentatie en hoogleraar aan de Universiteit van Amster
dam, zal spreken over Zeeland en de modernisering van Ne
derland.
HULST - Henriëtte Gevers-Adriaanse uit Hulst heeft de
hoogste civiele onderscheiding van Albanië gekregen. Deze
onderscheiding is pas een maal eerder aan een persoon buiten
Albanië toegekend.
De Hulsterse is voorzitter van de Stichting Mensen voor Men
sen uit het Son en Breugel. Deze stichting zet zich al tien jaar
in voor het humanitaire project 'Universiteit Kraamkliniek
Tirana'. Door deze hulp is van de verpauperde Universiteit
Kraamkliniek in Tirana een goed geoutilleerd ziekenhuis ge
maakt. Vele duizenden tonnen aan hulpgoederen zijn naar Ti
rana gebracht.
Momenteel rijden al negen volledig ingerichte ambulances
rond in Tirana, waarondereen speciale babylance. Voorzitter
Gevers-Adriaanse kreeg uit handen van de Albanese ambas
sadeur Qirjako Qirko de onderscheiding 'Order per Merita te
Vecanta Civile'. In 1994 werd ze al onderscheiden door de
toenmalige Poolse president Lech Walesa met 'The Cross of
Knight of the Order of Merit'.
TERNEUZEN - Algemeen directeur Dirk Mertens van de
Unie van Reddings- en Sleepdienst (URS) vertrekt. Vandaag
treedt hij toe tot het management van de Belgische investe
ringsmaatschappij Bofort, een onderdeel van de internatio
nale Almanij-Gevaert Groep. Bofort was tot in juni eigenaar
van de URS. Deze zomer werd het aandelenpakket verkocht
aan het sleep- en bergingsconcern Smit Internationale in Rot
terdam. Smit verwierf daarmee in één klap alle aandelen, de
vloot van vijfenveertig sleepboten en vijfhonderd werkne
mers van URS.
Onder leiding van Mertens maakte de URS in enkele jaren tijd
twee grote reorganisaties mee. De vloot van URS is van ouds
her actief op de Westerschelde - van Zeebrugge tot Antwer
pen - en op het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Mertens is
vijf jaar algemeen directeur van URS geweest.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - De Haagse poli
tiek moet in actie komen om de
Nederlandse scheepsbouw de 1
helpende hand te bieden. De
vakbonden FNV Bondgenoten,
De Unie en CNV Bedrijvenbond
hebben zich met die noodkreet
tot de Tweede Kamer, de mi
nisterraad en het ministerie
van Economische Zaken ge
wend.
De afgelopen jaren hebben Ne
derlandse scheepswerven het
hoofd boven water kunnen hou
den door zich te specialiseren,
door efficiënter te werken en/of
'eenvoudige' werkzaamheden
als cascobouw in goedkopere
Oosteuropese landen uit te be
steden. De concurrentie van
Zuid-Korea en de laatste tijd
ook van China is echter zo
moordend, dat de druk op de he
le Europese scheepsbouwindu-
strie is toegenomen.
Werven in onder meer Duits
land beginnen die in Nederland
op hun specialismen steeds
meer concurrentie aan te doen.
En zij hebben het voordeel dat
hun overheden - zowel lande
lijk als regionaal - ruimhartiger
zijn. Bundeslander, de deelsta
ten in Duitsland, geven grote in
vesteringssubsidies.
Staatssecretaris Van Gennip
van Economische Zaken wil die
ongelijke concurrentiestrijd in
de Europese Unie stevig aan de
kaak stellen. De vakbonden
vinden dat prima, maar op de
korte termijn zijn de Neder
landse scheepswerven daar niet
bij gebaat. De Nederlandse
overheid moet veel meer tonen
ook iets over te hebben voor het
behoud van de scheepsbouw,
volgens de vakorganisaties, een
bedrijfstak waarin direct 9.000
en indirect 25.000 mensen wer
ken.
De vakbonden vragen de Haag
se politiek een overlegplatform
in te stellen, naar het voorbeeld
van het innovatieplatform dat
onder leiding van premier Bal
kenende staat. Met zo'n plat
form kan de overheid laten zien
dat het haar ernst is. Door de
handen ineen te slaan moet het
mogelijk zijn, stellen de werk
nemersorganisaties, om de
scheepsbouw en de opgebouw
de hoogwaardige kennis voor
Nederland te behouden.
Advertentie
de klantvriendelijkheid die
wij nastreven. Daarom zal er
wat aan moeten worden veran
derd."
Onduidelijk is nog of de NV
Westerschelde aanpassingen
gaat doorvoeren naar aanlei
ding van het ongeluk met een
dodelijk slachtoffer anderhalve
week geleden. Toen bleek dat de
tunneloperator via de in de tun
nel gemonteerde camera's niet
kon zien dat bij het ongeluk niet
alleen een vrachtwagen maar
ook een personenauto betrok
ken was. Bovendien slaagde de
tunneloperator er niet in recht
streeks contact te krijgen met de
chauffeur van de vrachtwagen.
Die riep hulp in met zij n mobiele
telefoon en liep niet, zoals de
tunneloperator via de luidspre
ker verzocht, naar een hulppost
met een intercom.
Buis acht het nog te vroeg om
iets te zeggen over eventuele
veranderingen op grond van de
ervaringen bij dit ongeluk. Hij
wil eerst afwachten wat de uit
komst is van een onderzoek naar
de totale hulpverlening bij dit
incident.
Hierbij uw letterzesel voor de zegel-
spaaractie van de PZC en Diergaarde
Blijdorp. Tot en met 22 oktober treft u
dagelijks een zegel aan in uw krant.
Met deze letters vormt u het woord
OCEANIUM. Heeft u een letter gemist?
Af en toe treft u in plaats van een
letterzegel de joker aan die u op
een lege plek kunt inzetten. De eerste
zegelspaarkaart voor deze actie stond
op 27 september in de PZC, de
tweede zegelspaarkaart wordt op
11 oktober afgedrukt. Alleen originele
spaarzegels uit de krant op een
originele spaarkaart zijn geldig.
Kopieën worden niet geaccepteerd.
Meer informatie over Blijdorp en de
actie vindt u op
www.diergaardeblijdorp.nl
E