Zakelijk verkeer door tunnel in de minderheid Opslag maakt indruk op koningin J\JJ v Minder werk in hinder voor verkeer bij W esterscheldetunnel Brommer gestolen uit politiebureau Noodkreet vakbonden toekomst scheepsbouw 17 Terneuzense instelling voor schippersjeugd moet tien procent inleveren woensdag 1 oktober 2003 Lagere straf xtc-producenten Gemiddelde Controlekamer Klantvriendelijkheid Hoofdkantoor tunnel verhuist Provincie draagt archieven over Albanees ereteken voor Hulsterse Directeur sleepdienst URS vertrekt PZC Voor €5,00 naar Diergaarde Blijdorp met de zegelspaaractie van de PZC. J Internaat dupe van bezuinigingen door Wout Bareman TERNEUZEN - Het internaat Koningin Juliana in Terneuzen is één van de internaten voor schippersjeugd in Nederland die de dupe dreigen te worden van regeringsbezuinigingen. Hoewel de internaten de afgelo pen jaren al miljoenen euro's in leverden, heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de Centrale Stichting van Internaten voor Schippers jeugd (Censis) laten weten dat de subsidies per 1 januari 2004 opnieuw met tien procent wor den gekort. Woordvoerder Aart Lehembre van het internaat in Terneuzen vreest dat daarmee het leed nog niet is geleden. Het ministerie van VWS wil de internaten liefst zo snel mogelijk onderbrengen bij een ander ministerie, maar lukt dat niet, dan wordt de sub sidiekraan met ingang van 2005 helemaal dichtgedraaid. En daarmee komt het einde van de opvang en zorg van 1250 kinde ren van met name binnenschip pers, maar ook van kermisex ploitanten en circusartiesten in door Harold de Puysseleijr TERNEUZEN - Het zal je maar overkomen. De politie neemt je opgevoerde brommer in beslag. De rechter bepaalt vervolgens, dat je je kostbare bezit terug kunt krijgen, maar dan blijkt dat het ding inmiddels gestolen is. Uit het politiebureau in Ter neuzen. Dit overkwam Hulstenaar Jean-Philippe van de Wiele. Twee jaar geleden was hij in zijn woonplaats betrokken geraakt bij een verkeersongeval. Het on geluk was niet zijn schuld, maar de politie ontdekte wel, dat hij op een opgevoerde brommer reed. De agenten namen het voertuig in beslag in afwachting van de uitspraak van de rechter. Die legde hem een boete van honderd euro op en bepaalde dat de Hulstenaar zijn brom fiets terug zou krijgen. ,,Mijn broertje ging naar het po litiebureau om zijn brommer op te halen. Na twee uur wachten, werd hij apart genomen door het hoofd van het bureau. Die vertelde hem, dat de brommer gestolen was uit het politiebu reau. Hij werd vriendelijk ver zocht geen contact met de pers op te nemen en niemand over deze beschamende situatie te vertellen. Alles zou worden doorverwezen aan hun verzeke ring en mijn broertje zou scha deloos gesteld worden voor de dagwaarde van zijn brommer, 1600 euro", vertelt Jean-Loup van de Wiele, die namens zijn jongere broer nu met de politie in de clinch ligt over vergoeding van de brommer. „Ondertussen zijn we weer ruim een halfjaar verder en heb ik di verse contacten met de verzeke raar gehad, maar die weigert uit te keren en stelt dat de politie niet verantwoordelijk is. Het ri sico dat uw brommer uit een po litiebureau gestolen wordt, is namelijk net zo groot als wan neer die brommer op straat aan een paal zou staan. Dus uitein delijk is het uw eigen verant woordelijkheid', zegt de verze kering. Van de Wiele vindt dat er sprake is van een 'belachelijke situa tie'. Van de Wiele heeft inmid dels een advocaat ingeschakeld om voor zijn broer het gelijk te halen. De politie heeft volgens woord voerder Jan van Mourick een ju rist aan het werk gezet. „Die is aan het bekijken hoe we dit tot een goede oplossing kunnen brengen"-, aldus Van Mourick. doorWout Bareman GOES - De Westerscheldetun- nel wordt voornamelijk ge bruikt voor familiebezoek en andere sociale contacten én door mensen met een recreatief doel. Niet meer dan 20 procent van het tunnelverkeer is 'zake lijk', waarvan ongeveer 10 pro cent bestaat uit woon-werkver- keer. Dat blijkt uit onderzoek van tunnelexploitant NV Wes- terscheldetunnel. In het eerste half jaar na de opening passeer den ruim twee miljoen voertui gen de tolhokjes. De tunnel verwerkte het eerste half jaar gemiddeld 90.000 tot 95.000 voertuigen per week. De scheve verhouding tussen ener zijds het 'zakenverkeer' en anderzijds het sociale en recrea tieve verkeer heeft de tunneldi rectie hooglijk verbaasd. Direc teur Tin Buis: „Ik had wat meer evenwicht verwacht. Het geeft duidelijk aan dat het bedrijfsle ven, ondanks alle mogelijke in formatiestromen die we de af- DEN HAAG - Het Haagse ge rechtshof heeft gisteren in hoger beroep drie mannen (57, 46 en 55) veroordeeld tot gevangenis straffen van respectievelijk 21, 24 en 33 maanden wegens be trokkenheid bij de productie van xtc in de zogenoemde cy berbunker in Kloetinge. In die bunker zat een bonafide computerbedrijf, maar een klein deel was verhuurd aan een Hagenaar (55) die daar een xtc- fabriek was begonnen. Een an dere Hagenaar (57) zou mede plichtig zijn geweest aan de fa bricage van de pillen. De derde verdachte (46) uit Breda zou als lasser-monteur hebben gewerkt in de verboden fabriek. In Kloe tinge werd op z'n minst 160 kilo xtc vervaardigd, zo wees onder zoek uit. Zomer vorig jaar brak brand uit in de bunker en werd het lab opgerold. De rechtbank in Middelburg had de mannen eerder ieder tot drie jaar gevan genisstraf veroordeeld. Het openbaar ministerie was tegen zicht. Lehembre: „In Terneuzen werken wij momenteel met vier groepen van in totaal 47 kinde ren. Die tien procent korting op ons budget betekent omgere kend dat we 73.000 euro moeten inleveren. Dan praat je over twee full-time arbeidsplaatsen. Met de huidige vijftien mede werkers kunnen we het inter naat nu al maar op het nippertje verantwoord draaiende hou den. Ga je verder in het perso neelsbestand snijden, dan gaat dat ten koste van de kern van ons werk: de opvang, de zorg en de opvoeding van de kinderen." Volgens Lehembre is de jaarlijk se bijdrage per kind voor veel ouders nu al bijna onbetaalbaar. Een verdere verhoging kan tot gevolg hebben dat de ouders noodgedwongen hun schip moeten verkopen en zich aan de wal moeten vestigen om zelf voor de kinderen te zorgen. Dat is in het recente verleden ver schillende malen gebeurd, weet de woordvoerder van het inter naat in Terneuzen. Algemeen directeur Peter Vlok van Censis omschrijft de stemming onder de bestuurders, directies, perso neel en ouders als 'verschrikke lijk boos en ontdaan'. Hij sluit niet uit dat de ouders, in overleg met de schippersbonden, tot ac tie zullen overgaan. Vlok: „Drie j aar geleden stonden we nog 'ge- zellig'actie te voeren op het plein voor het ministerie. Ik denk dat de gemoederen nu ho ger zijn opgelopen en dat de ac ties feller van aard zullen zijn." Censis dient nog deze week een bezwaarschrift in bij het minis terie. Er is ook een brief aan de Vaste Kamercommissie op komst. Tijdens een spoedverga dering vanavond in Zwijn- drecht worden verdere acties beraamd. gelopen jaren op gang hebben gebracht, maar traag reageert op de aanwezigheid van de tun nel." Hoofd communicatie Ingo de Moor beschouwt het 'bewer ken' van het bedrijfsleven als één van de speerpunten voor de komende tijd. Dit najaar moet duidelijk wor den of het verkeer via de Wester- scheldetunnel structureel de prognoses overschrijdt. In de eerste maanden na de inge bruikname op 15 maart van dit jaar werd het dagelijks gemid delde van 12.600 voertuigen per etmaal vooral beïnvloed door 'nieuwsgierige Zeeuwen', direct daarna zorgden de toeristen voor een bovengemiddelde ver keersstroom die in augustus zelfs uitkwam op 13.200 per dag. Buis: „We zijn heel benieuwd hoe het tunnelgebruik zich in september en oktober ontwik kelt. Hoewel je pas écht een dui delijk beeld hebt na een vol jaar, zijn die maanden van wezenlijk belang voor het bepalen van het toekomstige gebruik." Toen de tunnel op 15 maart open ging voor het verkeer werd uit gegaan van een dagelijks ge middelde van 12.000 voertui gen. Het eerste half jaar werd dat aantal ruimschoots over schreden, soms met honderden passages per etmaal, vaker met ruim duizend. „Plezierig, om dat er op die manier meer geld in het laadje komt, maar daar zit ten wel wat mitsen en maren aan", aldus Buis. Door het on verwacht grote aantal abonne menthouders dat voor een snelle tolpassage gebruik maakt van de zogenoemde t-tag wordt die opbrengst ook weer (met naar schatting zo'n 7 procent) ge drukt. De abonnementhouders betalen immers een lager tarief. De helft van de tunnelgebrui kers passeert de tolhokjes met een t-tag. Rekende de tunneldi rectie aanvankelijk op de uitgif te van 20.000 tags, inmiddels zijn er al 40.000 in gebruik. En dat aantal groeit nog wekelijks met enkele honderden. De extra drukte in de tunnel be zorgt de exploitant ook een ho gere kostenpost: meer tolgaar ders en extra uitzendkrachten, die de passanten op het Tolplein doorEmileCalon BORSELE - Met ongeloof kijkt koningin Beatrix door het veiligheidsglas naar de ruimte waar vanaf november vaten met hoogradioactief af val klaar worden gemaakt voor opslag in de nieuwe loods van de Covra bij Borssele. Ze kan niet geloven dat het glas 140 centimeter dik is, zegt ze tegen projectdirecteur C. Kal- verboer. Hij legt uit dat dat toch werkelijk het geval is en dat het zogenoemde loodglas ook nog eens speciaal behan deld is om een optimale veilig heid te garanderen zodat geen straling de controlekamer kan bereiken. Door het glas hebben de mede werkers van die centrale ka mer zicht op al de werkzaam heden die plaats vinden in het controle- en verdeelstation van de nieuwe Habog-opslag- loods. Die ruimte mag van Klaverboer niet het heilige der heiligen genoemd worden. Die titel is voorbehouden aan het eigenlijke opslaggedeelte. Desondanks heeft die ruimte wel iets zeer speciaals. Alleen al de deuren. Maar liefst tach tig centimeter dik. De sloten zijn zo groot, daar durft geen normale slotenmaker zelfs maar van te dromen. De koningin is een en al inte resse als ze wordt rond geleid door het de opslagloods, het Hoogradioactief Afval Behan- delings en Opslag Gebouw (Habog). Het is dan ook een zeer bijzonder gebouw. Om te beginnen valt het fel oranje ge bouw zeer op, zeker in verge lijking tot al die andere fletse loodsen in Vlissingen-Oost. Binnenin is het misschien nog indrukwekkender met de enorm dikke muren, loodzwa re deuren en talloze veilig heidscompartimenten. Jan Kastelein uit Geersdijk houdt vanaf volgende maand, samen met nog wat collega's, vanuit de controlekamer alles in de gaten bij het daadwerke lijk opslaan van radioactief afval. Daarbij laten ze niets aan het toeval over, verzekert hijAls er afval vanuit bijvoor beeld Frankrijk naar Borssele komt gaat hij eerst daar ter plekke kijken of alles in orde is. „Zekerheid voor alles, zegt hij in navolging van Kalver- boer. Ad Polman is een van Kaste leins collega's. De Arnemuide- naar straalt een enorme rust uit en zegt zonder zichtbare trots dat hij meehelpt Neder land veiliger te maken. Daar koos hij vele jaren geleden al voor toen hij bommen demon teerde bij de Koninklijke Ma- Met een druk op de knop laat koningin Beatrix als officiële openingshandeling een metalen cilin der zakken. foto Lex de Meester rine. Ook in zijn vrije tijd, als lid van de vrijwillige brand weer, probeert hij erger te voorkomen. Het bezoek van de koningin aan de Covra werd gisteren door tal van medewerkers van de Covra zeer op prijs gesteld. De koningin is immers zeer se lectief bij het aanvaarden van uitnodigingen voor openin gen. Het bezoek kan volgens Kalverboer dan ook gezien worden als een statement. Niet ten aanzien van kernenergie zelf, zo zei hij voorafgaand aan het bezoek van de vorstin. Wel ten aanzien van de milieuhygi ënische manier waarop bij de Covra omgegaan wordt met kernafval. „Wij gaan zeer ver antwoord om met het afval. Dat zal de koningin aanspre ken." door Ben Jansen GOES - Onderhoudswerk of een andere belemmering op een rij strook in de Westerscheldetun- nel levert in de toekomst minder vertraging op. De NV Wester- scheldetunnel werkt aan een aanpassing van de signalering, waardoor de bewuste rijstrook niet langer over de volle lengte buiten gebruik zal zijn. Daar mee wordt tegemoet gekomen aan een van de grootste erger nissen bij regelmatige tunnel klanten. Wanneer ergens in de tunnel een belemmering op een rijstrook ontstaat, verschijnt boven deze strook over het volledige traject van 6,6 kilometer een rood kruis en geldt op de strook ernaast een snelheidsbeperking. In het ui terste geval betekent dat het verkeer dat aan de ene kant de tunnel inrijdt, al geconfron teerd wordt met verkeersmaat regelen, waarvan de oorzaak zich pas bij de uitrit aan de an dere kant voordoet. TAir-zvo+oiïr Ti m Rnio \?an H O 1\TX7 Westerscheldetunnel: „Dat leidt tot irritaties bij tunnelge bruikers die zo'n situatie vaak tegenkomen. Ze krijgen de nei ging om zich niet altijd even correct aan de snelheidsbeper king te houden en dat kan dan weer risico's opleveren." Bij de Westerscheldetunnel is deze manier van signaleren in gevoerd, komt omdat het bij alle tunnels in Nederland zo ge beurt. Buis: „Het is gebruikelijk dat een rijstrook in een tunnel over de volle lengte wordt afge- kruist; nooit ergens halverwege. We zijn inmiddels tot de conclu sie gekomen dat dit voor een 6,6 kilometer lange tunnel toch wel lastig is. Daarom willen we de signalering in segmenten gaan verdelen." Hoeveel signaleringsblokken er zullen komen, is nog onderwerp van studie. Nadat die is afge rond moet de software van het verkeersregelsysteem worden aangepast en moeten de tun neloperators vertrouwd worden gemaakt met deze nieuwe werk wijze. OnHpr-znpk- vnprt Hp 1\TV Wpst.pr- scheldetunnel ook uit naar de aanduidingen op het tolplein bij Borssele. Een kwart van de abonnementhouders en 14 procent van de andere tunnel klanten ervaren de verwijzin gen naar de juiste tolpoort als verwarrend. Het gevolg is dat automobilisten die in een verkeerde poort zijn terecht gekomen, achteruit moeten rij den en dat leidt tot ergernis bij anderen en kans op aanrijdin gen. Wie de gang van zaken op het tolplein enige tijd obser veert, ziet dat dit regelmatig ge beurt. De tunnelexploitant heeft zich bij de ontwikkeling van de ver wijsborden laten adviseren door het instituut voor techni sche menskunde van TNO. Buis moet constateren dat het resul taat van dat advies niet aan de verwachtingen voldoet. „Dat komt waarschijnlijk ook door dat wij veel betalingsmogelijk heden hebben, maar het is een feit dat de aanduidingen beant woorden aan de veiligheid en GOES - Het hoofdkantoor van de NV Westerscheldetunnel verhuist in het voorjaar van 2005 naar het Tolplein van de tunnël tussen 's-Heerenhoek en Borssele. Sinds enkele jaren zijn de directie en vijfentwintig medewerkers gehuisvest in een pand aan de Fruitlaan in Goes-Zuid. Het huurcontract loopt in mei 2005 af. Begin volgend jaar start op het Tolplein de bouw van een nieuw kantoor, dat grenst aan het huidige bedieningsgebouw. De tunnelexploitant biedt werk aan tachtig mensen, inclusief twintig parttimers. MIDDELBURG - Het Zeeuws Archief in Middelburg krijgt op 15 oktober symbolisch de archieven overgedragen van een aantal voormalige provinciale instanties. Het gaat om de ar chieven van het provinciaal opbouw orgaan Stichting Zee land, de Provinciale Planologische Dienst, Provinciale Wa terstaat en de Raad voor de Volksgezondheid Zeeland. De overdracht door gedeputeerde voor cultuur H. van Waveren en commissaris van de koningin W. van Gelder vindt plaats in de filmzaal van de provincie Zeeland in het Middelburgse Ab dijcomplex. Om de bijeenkomst op te luisteren is een lezing georganiseerd. J. Blom, directeur van het Nederlands Instituut voor Oorlogs documentatie en hoogleraar aan de Universiteit van Amster dam, zal spreken over Zeeland en de modernisering van Ne derland. HULST - Henriëtte Gevers-Adriaanse uit Hulst heeft de hoogste civiele onderscheiding van Albanië gekregen. Deze onderscheiding is pas een maal eerder aan een persoon buiten Albanië toegekend. De Hulsterse is voorzitter van de Stichting Mensen voor Men sen uit het Son en Breugel. Deze stichting zet zich al tien jaar in voor het humanitaire project 'Universiteit Kraamkliniek Tirana'. Door deze hulp is van de verpauperde Universiteit Kraamkliniek in Tirana een goed geoutilleerd ziekenhuis ge maakt. Vele duizenden tonnen aan hulpgoederen zijn naar Ti rana gebracht. Momenteel rijden al negen volledig ingerichte ambulances rond in Tirana, waarondereen speciale babylance. Voorzitter Gevers-Adriaanse kreeg uit handen van de Albanese ambas sadeur Qirjako Qirko de onderscheiding 'Order per Merita te Vecanta Civile'. In 1994 werd ze al onderscheiden door de toenmalige Poolse president Lech Walesa met 'The Cross of Knight of the Order of Merit'. TERNEUZEN - Algemeen directeur Dirk Mertens van de Unie van Reddings- en Sleepdienst (URS) vertrekt. Vandaag treedt hij toe tot het management van de Belgische investe ringsmaatschappij Bofort, een onderdeel van de internatio nale Almanij-Gevaert Groep. Bofort was tot in juni eigenaar van de URS. Deze zomer werd het aandelenpakket verkocht aan het sleep- en bergingsconcern Smit Internationale in Rot terdam. Smit verwierf daarmee in één klap alle aandelen, de vloot van vijfenveertig sleepboten en vijfhonderd werkne mers van URS. Onder leiding van Mertens maakte de URS in enkele jaren tijd twee grote reorganisaties mee. De vloot van URS is van ouds her actief op de Westerschelde - van Zeebrugge tot Antwer pen - en op het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Mertens is vijf jaar algemeen directeur van URS geweest. door Harmen van der Werf DEN HAAG - De Haagse poli tiek moet in actie komen om de Nederlandse scheepsbouw de 1 helpende hand te bieden. De vakbonden FNV Bondgenoten, De Unie en CNV Bedrijvenbond hebben zich met die noodkreet tot de Tweede Kamer, de mi nisterraad en het ministerie van Economische Zaken ge wend. De afgelopen jaren hebben Ne derlandse scheepswerven het hoofd boven water kunnen hou den door zich te specialiseren, door efficiënter te werken en/of 'eenvoudige' werkzaamheden als cascobouw in goedkopere Oosteuropese landen uit te be steden. De concurrentie van Zuid-Korea en de laatste tijd ook van China is echter zo moordend, dat de druk op de he le Europese scheepsbouwindu- strie is toegenomen. Werven in onder meer Duits land beginnen die in Nederland op hun specialismen steeds meer concurrentie aan te doen. En zij hebben het voordeel dat hun overheden - zowel lande lijk als regionaal - ruimhartiger zijn. Bundeslander, de deelsta ten in Duitsland, geven grote in vesteringssubsidies. Staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken wil die ongelijke concurrentiestrijd in de Europese Unie stevig aan de kaak stellen. De vakbonden vinden dat prima, maar op de korte termijn zijn de Neder landse scheepswerven daar niet bij gebaat. De Nederlandse overheid moet veel meer tonen ook iets over te hebben voor het behoud van de scheepsbouw, volgens de vakorganisaties, een bedrijfstak waarin direct 9.000 en indirect 25.000 mensen wer ken. De vakbonden vragen de Haag se politiek een overlegplatform in te stellen, naar het voorbeeld van het innovatieplatform dat onder leiding van premier Bal kenende staat. Met zo'n plat form kan de overheid laten zien dat het haar ernst is. Door de handen ineen te slaan moet het mogelijk zijn, stellen de werk nemersorganisaties, om de scheepsbouw en de opgebouw de hoogwaardige kennis voor Nederland te behouden. Advertentie de klantvriendelijkheid die wij nastreven. Daarom zal er wat aan moeten worden veran derd." Onduidelijk is nog of de NV Westerschelde aanpassingen gaat doorvoeren naar aanlei ding van het ongeluk met een dodelijk slachtoffer anderhalve week geleden. Toen bleek dat de tunneloperator via de in de tun nel gemonteerde camera's niet kon zien dat bij het ongeluk niet alleen een vrachtwagen maar ook een personenauto betrok ken was. Bovendien slaagde de tunneloperator er niet in recht streeks contact te krijgen met de chauffeur van de vrachtwagen. Die riep hulp in met zij n mobiele telefoon en liep niet, zoals de tunneloperator via de luidspre ker verzocht, naar een hulppost met een intercom. Buis acht het nog te vroeg om iets te zeggen over eventuele veranderingen op grond van de ervaringen bij dit ongeluk. Hij wil eerst afwachten wat de uit komst is van een onderzoek naar de totale hulpverlening bij dit incident. Hierbij uw letterzesel voor de zegel- spaaractie van de PZC en Diergaarde Blijdorp. Tot en met 22 oktober treft u dagelijks een zegel aan in uw krant. Met deze letters vormt u het woord OCEANIUM. Heeft u een letter gemist? Af en toe treft u in plaats van een letterzegel de joker aan die u op een lege plek kunt inzetten. De eerste zegelspaarkaart voor deze actie stond op 27 september in de PZC, de tweede zegelspaarkaart wordt op 11 oktober afgedrukt. Alleen originele spaarzegels uit de krant op een originele spaarkaart zijn geldig. Kopieën worden niet geaccepteerd. Meer informatie over Blijdorp en de actie vindt u op www.diergaardeblijdorp.nl E

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 17