11 Schildpadden zijn sensuele oerdieren If W&orJ Opnieuw streep door nieuwbouw voor Checkpoint Waterschap sluit sluiproute Eerste Verkorting af Gehandicaptenstichting tevreden over Terneuzen BLIJDORP Bijdrage kopje onder met de PZC in Diergaarde Blijdorp, Rotterdam. k'rt PEKAAR Provincie en gemeente Sluis willen binnen enkele jaren beginnen met bouwen Vrouw gewond bij ongeval Showbands naar finalestrijd zeeuwse almanak ZEEUWS-VLAANDEREN vrijdag 26 september 2003 rs Geld DIERGAARDE Lievelingen Kerst, Zalm énWhisky Partners Claim PZC J is j te» aids itap. K'j- iDon 5 Id Iris. ionji n de ntot oa kint uive- ilste-l ver- lysna le de voor- liem oorde :ussa iomaj dels .Koo vj D» c irsck goedr Dm ete; ;w« in Aanleg rondwegen staat voorop j^nrRené Hoonhorst SLUIS - De provincie en de ge- peente Sluis doen er alles aan 0 de rondwegen om Aarden- burg. Breskens en Schoondijke 1C snel mogelijk aan te leggen. Gedeputeerde A. Poppelaars en „ethouder L. Wille verwachten Jat de eerste spade voor alle drie de omleidingswegen binnen en kelejaren de grond ingaat. bestuurders zijn bereid bunnek uit te steken voor de fi nanciering van de grote ver- keerswerken. Poppelaars hoopt over twee of drie jaar, afhanke- lijkvan de snelheid waarmee al le planologische en vergun- ningsprocedures doorlopen worden, toch geld vrij te kunnen maken voor de aanleg van de rondweg om Aardenburg. De provincie komt momenteel weliswaar ruim negen miljoen euro tekort voor het uitvoeren f Advertentie Papegaaistraat B Goes WWW.VANDÈREEPEinl van infrastructurele werken voor het project Duurzaam Vei lig. Maar het aanvankelijke idee van Gedeputeerde Staten om de aanleg van de rondweg om Aar denburg enkele jaren uit te stel len, vindt de gedeputeerde bij nader inzien toch minder ge slaagd. Als de rondweg pas in 2008 of later op de rol komt, valt de aan leg buiten de projectduur van Duurzaam Veilig, wat tot vra gen van de rijksoverheid zou kunnen leiden. Bovendien is uitstel van aanleg van rondwe gen geen goed signaal naar de West-Zeeuws-Vlaamse bevol king, vinden de leden van het Bestuurlijk Overleg Duurzaam Veilig: de provincie, de gemeen te Sluis, Rijkswaterstaat en Wa terschap Zeeuws-Vlaanderen. Poppelaars sprak daarom giste ren tijdens een vergadering van dat bestuurlijk overleg af, dat voortvarend wordt doorge werkt aan het doorlopen van de noodzakelijke procedures en de aankoop van grond. De aanleg van een rondweg om Aardenburg moet op zijn laatst over drie jaar kunnen beginnen, verwacht wethouder Wille. Als de aankoop van de benodigde TERNEUZEN - Een 35-jarige automobiliste uit Sas van Gent is gisteren per ambulance over gebracht naar ziekenhuis De Honte, na een aanrijding op de N61. De vrouw reed naar de brug over het Kanaal van Gent naar Ter- neuzen ter hoogte van Sluiskil, toen zij moest afremmen voor een rij wachtende automobilis ten. Dit werd te laat opgemerkt door de 44-jarige bestuurster van een achteropkomende auto. Beide auto's raakten zwaar be schadigd. ciaiSp JAw» 111* tnlOor sua us> i# iciilli islerK enh Iwte ■2115 nsso*' ifsta 1«« lüo Jfl-M* «i Mi* doorWout Bareman TERNEUZEN - De stichting Gehandicaptenbeleid Terneu- len is redelijk tevreden over de toegankelijkheid van gebouwen en de voorzieningen die de ge meente treft in straten. Daarbij gaat het vooral om het wegne men van obstakels, bijvoor beeld stoepranden te verlagen. „Maar het kan natuurlijk altijd beter", meent voorzitter Ch. de Koever. „Vooral in Sas van Gent moeten nog heel wat hindernis sen worden weggenomen. Maar over de hele lijn stellen we vast dat de gemeente de nodige aan dacht aan onze wensen be steedt." De stichting neemt dit jaar op nieuw deel aan de Landelijke fak van de Toegankelijkheid. Die begint maandag en duurt tot en met vrijdag. Ditmaal staan de ouderen centraal. De Advertentie Rotterdam ZOO resterende grond en de afwikke ling van procedures een beetje voortvarend verloopt, kunnen de wegenbouwers zelfs al na de zomer van 2005 aan de slag. De provincie heeft nu nog geen geld voor de werkzaamheden, maar Poppelaars hoopt tegen die tijd - met toestemming van Provin ciale Staten - financiële oplos singen te creëren. De rondweg om Breskens is al wel in alle (fi nanciële) planningen opgeno men en begint over twee jaar. De omleiding om Schoondijke is niet in de plannen van Duur zaam Veilig opgenomen, maar valt onder de herinrichting van rijksweg N61. Het ministerie maakte onlangs bekend dat geld voor die reconstructie in 2007 beschikbaar komt. De gemeente Sluis wil echter eerder beginnen door de aanleg van een rondweg om Schoondijke voor te finan cieren. „Als we goede afspraken met het Rijk kunnen maken, ho pen we ook met die aanleg al over een jaar of twee te kunnen beginnen", benadrukt Wille het belang dat de overheden hech ten aan de rondwegen. Gedeputeerde Poppelaars be zweert dat het Bestuurlijk Overleg 'niet tornt aan de uit gangspunten en principes van Duurzaam Veilig'. Essentiële verkeersmaatregelen en veilige verbindingswegen zullen niet ten prooi vallen aan bezuinigin gen. Wel worden alle maatrege len nog eens tegen het licht ge houden. Een rotonde tussen Oostburg en Zuidzande is niet meer nodig omdat een trans portbedrijf dat aan die weg zat al is verhuisd en een kunstmest- bedrijf een aantal activiteiten wil verplaatsen. „Voor de rest bekijken we nog eens goed of al le parallelwegen nodig zijn en zien we af van wat versiering en opsmuk langs fietspaden en we gen. Maar op de verkeersveilig heid wordt geen cent beknib beld." Koeyer: „Veel gewone situaties blijken voor ouderen onbereik baar. Denk maar aan het meene men van een rollator in de bus of het lezen van het beeldscherm van een pinautomaat. Allemaal zaken die we de komende week aan de kaak willen stellen." Aan de hand van een checklist test de stichting de toeganke lijkheid van voorzieningen voor ouderen. In de bibliotheken in Sas van Gent, Axel en Ter- neuzen zijn respectievelijk dinsdag-, woensdag- en vrij dagmiddag informatiestands ingericht. Omdat 2003 ook het Europees Jaar van mensen met een handicap is, houdt de stich ting, samen met de gemeente, drie informatiebijeenkomsten over de Wet Voorziening Gehan dicapten (WVG). Dat gebeurt maandag in De Redoute in Sas van Gent, dinsdag in De Blide in Terneuzen en dinsdag 7 oktober in De Halle in Axel (19.30 uur). Elsemarie van Breda met de woudschildpad Marieke. foto Wim Kooyman door Sheila van Doorsselaer HULST - De tuin van Elsemarie van Breda, ergens aan de Hulsterweg, is het domein van haar schildpadden. Zieke of verstoten schildpadden vangt ze op. Inmiddels heeft ze er ruim vijftig, van roodwangschildpad- den tot grote landschildpadden van soms meer dan honderd jaar oud. Van kinds af aan is ze al gek op schildpadden: „Ze waren er al voor de dino's er kwamen en ze zijn er nu nog steeds, magnifiek!" Haar precieze adres geeft Van Breda liever niet prijs. De illegale handel in landschild padden is levendig en de laatste tijd is er een criminele bende op pad die overal land schildpadden steelt. En van Breda be schermt haar schildpadden als waren het haar kinderen. In totaal vangt ze al dertig jaar schildpad den op, waarvan de laatste dertien jaar in haar huidige woonplaats. Vanaf haar vijfde was ze niet bij het schildpaddenverblijf in de Amsterdamse dierentuin Artis weg te slaan en op haar zesde kreeg ze haar eerste schildpad. Nu, veertig jaar later, heeft ze hem nog steeds. Schildpadden kunnen im mers heel oud worden. Waren landschildpadden vroeger gewoon op de markt te koop, daar kwam medio ja ren zeventig verandering in. Het ministerie van Landbouw verbood de handel en im port, vanwege de hoge sterfte en omdat sommige soorten bedreigd werden. Tegen woordig is een vergunning of een ontheffing nodig om ze te mogen houden of ermee te fokken. Van Breda heeft zo'n ontheffing. Ze is lid van Vereniging De Schildpad en zo worden de schildpadden ook aan haar toegewezen. Zieke exemplaren lapt ze met veel liefde weer op en ze mogen bij haar hun oude dag slijten. „Ik heb ze allemaal namen gegeven", zegt Van Breda. „Een van mijn lievelingen is Ma rieke, een woudschildpad, die komt gere geld knuffelen.Van Breda heeft zes soorten landschildpadden, de Aziatische bruine reuzenschildpad, de kolenbranderschild pad, de woudschildpad, de Griek en de Moor en de klokschildpad. „Het zijn heel sensuele dieren, ze kunnen zich hun hele le ven voortplanten.De stilte in de tuin wordt dan ook geregeld onderbroken door het dof fe geluid van twee schilden die tegen elkaar aanklappen en het markante kreunende ge luid van de parende schildpadden. Nog even Advertentie 10,- korting op een ambachtelijk gerookte Schotse zalm bij Glen Talloch. Wanneer u vóór 7 november bestelt, heeft u de zalm ruim voor de Kerst in huis. Voor meer details zie de bijsluiter aan de fles. Dëze uüriek is opaenomen in alle regionale dagbladen véi NRp Dagbi (oplage.ruim2 miljoen) Meer informatie: e-rnM: in(o«MRp:ni o.v.v. Nieuws geil door onze regioredactie SAS VAN GENT - De showband Sas van Gent en New Adventure uit Axel doen zaterdag 27 sep tember mee aan de finalewed strijden van het Drumcorps Europe (DCE) in het Zuider- parkstadion in Den Haag. New Adventure komt uit in de A-Class en Sas van Gent in de hoogste klasse, de Open Class. Advertentie Op 26 september zijn onze kantoren te Goes, Middelburg en Stellendam wegens een personeelsreis gesloten. http.ll www.pekaar. nl ACCOUNTANTS BftASTINGAOVISCURS door René Hoonhorst TERNEUZEN - De bouw van een nieuwe koffieshop aan de Terneuzense Westkolkstraat is opnieuw minstens drie maan den uitgesteld. De Raad van State handhaafde de schorsing van de nieuwbouw, die eerder door de voorzieningenrechter in Middelburg was opgelegd. De gemeente en de koffieshop houder willen de bouw van een nieuw Checkpoint, zoals de kof fieshop heet, alsnog realiseren via een artikel-19-procedure (versnelde bestemmingsplan wijziging). Advocaat J. Wouters van de omwonende bezwaar makers voorspelt dat die poging tot mislukken gedoemd is, om dat het vigerende bestemmings plan van de gemeente volgens hem niet deugt. Burgemeester en wethouders van Terneuzen, de eigenaar van de koffieshop en de exploitant van het Scheldetheater hoopten stiekem een beetje dat de voor zitter van de afdeling bestuurs rechtspraak van de Raad van State de plannen voor de nieuw bouw vlot zou trekken. Check point is al drie jaar gevestigd in een tijdelijk onderkomen recht tegenover het theater, in af wachting van verhuizing naar de plek van het vroegere Varens centrum, honderd meter ver derop aan de Westkolkstraat. De drie hoopten dat Staatsraad T. Claessens zich minder gele gen zou laten liggen aan enkele ambtelijk-juridische foutjes dan de Middelburgse voorzie ningenrechter. Maar de Haagse rechter liet net als zijn Middelburgse collega het belang van de drie bezwaar- makende omwonenden preva leren. Hij ziet geen onoverko melijk nadeel in vertraging van de bouwactiviteiten en vindt dat de gemeente de bezwaren opnieuw in behandeling moet nemen. Hij gelastte gisteren dat er vanaf 1 oktober geen bouw activiteiten mogen plaatsvin den, tot zes weken na de dag waarop B en W hebben beslist op de bezwaren. Het college meende dat de bezwaren niet meer beoordeeld hoefden te worden, omdat het bouwplan voor de nieuwe koffieshop in overeenstemming is met het nieuwe bestemmingsplan Arse naal. Wethouder A. van Waes was gis termiddag niet echt genegen om de bezwarenprocedure hele maal opnieuw op te starten. Net als de koffieshopeigenaar en diens raadsman hoopt hij dat de bouw van een nieuw Check point begin volgend jaar toch van start kan door een artikel s-procedure te gebruiken. „We moeten de juridische conse quenties van de uitspraak van de Raad van State nog bekijken, maar ik denk dat we verder moeten met de artikel-19-pro cedure. We hebben daar al voor bereidingen voor getroffen en alleen via die weg hoeven we niet opnieuw maanden en maanden te wachten. Voor het college is nog steeds duidelijk dat de koffieshop op de voorzie ne plek aan de Westkolkstraat dient te komen." Raadsman H. van As van Checkpoint is dezelfde mening toegedaan. De woordvoerder van Checkpoint wil nog niet over het opnieuw mislukken van procedures praten, maar geeft toe dat het indienen van een schadeclaim wordt overwo gen. Wat advocaat Wouters van de omwonenden betreft, kan Checpoint die claim direct in dienen. Want het gebruik van artikel 19 is zijns inziens 'een doodgeboren kind'. „De grond slag deugt gewoon niet. De ge meente moet eerst een nieuw be stemmingsplan maken, omdat ook in Bestemmingsplan Arse naal geen ruimte is voor een kof fieshop van het formaat dat op de bouwtekeningen staat." en de Europese landschildpadden en de roodwangschildpadden gaan in winter slaap. Pas in april worden ze weer wakker. De vijver is het domein van de roodwang schildpadden. Deze waterschildpadden werden in de negentiger jaren zeer populair door een tekenfilmserie, waardoor zowat ieder kind er eentje wilde. Door verkeerde verzorging gingen ze vaak dood, of ze wer den groter dan de eigenaar had voorzien en werden dan maar uitgezet. De hype is nu wel over het hoogtepunt heen, maar nog steeds krijgt Van Breda er af en toe eentje binnen. „Dan zijn ze ziek omdat ze het verkeerde voer krijgen." De opvang van Van Breda is geen dierentuin. Rondleidingen geeft ze dan ook niet. „De tijd die ik daarmee kwijt ben, spendeer ik liever aan de verzorging van de schildpadden." Voor het geven van voorlichting is Van Bre da wel te vinden. „Er komt immers heel wat kijken bij de verzorging van schildpadden. Maar wat ik nog het liefst zou willen is dat mensen, als ze een schildpad willen, eerst een boek uit de bieb halen zodat ze zijn voorbereid." Tijdens de clubdag van Kids for Animals, zaterdag op de kinderboerderij in Terneu zen, staat de schildpaddenopvang van Van Breda centraal. Ruim twintig korpsen uit Ne derland, Engeland en Duitsland doen mee. De showband Sas van Gent bereidt zich al meer dan een jaar voor. Het probleem was het vinden van een goede bui tenlocatie om te repeteren. Ce- restar stelde een parkeerplaats beschikbaar. De laatste twee weken mocht de showband oe fenen op de voetbalvelden van Sas van Gent en Westdorpe. door Eugène Verstraeten AXEL - De Eerste Verkorting tussen de Langeweg en de Hiil- sterseweg bij Axel wordt geslo ten voor motorvoertuigen, met uitzondering van bestemmings verkeer. Daarmee moet een ein de komen aan het vele sluipver- keer dat van deze weg gebruik maakt, sinds de aanleg van een bussluis in de Hulsterseweg. Het sluipverkeer op de Eerste Verkorting leidde tot een aan houdende stroom klachten van omwonenden. Volgens de stuur groep van het verkeersproject De Ruit kan de weg het beste worden gesloten voor motor voertuigen. Het waterschap Zeeuws-Vlaan deren neemt daar binnenkort een verkeersbesluit over. Nadat de procedure is afgerond komen er borden. Deze oplossing ver dient volgens de stuurgroep de voorkeur boven het nemen van fysieke maatregelen, zoals bij voorbeeld het aanbrengen van een landbouwsluis. Het is bo vendien aanmerkelijk goedko per. Het waterschap heeft deze zo mer goede ervaringen opgedaan met een soortgelijke maatregel bij de buurtschap Kruisdijk. Daar kwam veel sluipverkeer langs dat het kruispunt Roofack bij Breskens probeerde te om zeilen. „Sinds er enkel nog be stemmingsverkeer is toege staan, is het aantal voertuigen met de helft teruggedrongen", zegt R. van de Runstraat, hoofd wegen van het waterschap. Over de Eerste Verkorting rij den per etmaal gemiddeld zo'n zevenhonderd voertuigen. Als er alleen nog bestemmingsver keer wordt toegestaan, zal het straks'ook op de Eerste Verkor ting een stuk rustiger worden, denkt Van de Runstraat. Hij ver wacht niet dat er een nieuwe sluiproute zal ontstaan. „Dan zou men via de Tweede Verkor ting en de Liniedijk moeten, maar dat is nogal omslachtig." De aangewezen route naar Axel is via de Langeweg en de Kin derdijk. „Maar op de Kinder dijk moeten er ook niet te veel voertuigen bij komen, want dan ontstaan daar problemen." Verkeer naar Terneuzen moet eigenlijk via de Langeweg en Tractaatweg, maar veel auto mobilisten kiezen nog steeds voor een route via Axel. Vanuit het project De Ruit is nu aan de provincie gevraagd of de maxi mumsnelheid op de Langeweg tussen de Tweede Verkorting en de aansluiting op de Tractaat weg omhoog kan van 80 naar 100 kilometer per uur. „Daar mee hopen we dat die route aan trekkelijker wordt, zodat de Kinderdijk wordt ontlast." De stuurgroep heeft besloten dat de veelbesproken bussluis in de Hulsterseweg niet wordt weggehaald. Het doel van de bussluis, beperking van het doorgaand verkeer en minder verkeersslachtoffers, is ruim schoots gehaald. Bij verwijde ring van de bussluis zijn andere snelheidsremmers noodzake lijk, waarvoor volgens de stuur groep geen draagvlak is. De vertrekkende functiona ris was niet heel populair bij zijn collega's en diLS werd er een beetje zuinig gekeken toen een vrijwilliger met de pet rond ging om bijdragen voor een afscheidsgeschenk in te zamelen. Moet dat nou, was een veel gehoorde reactie. Over het algemeen won de opluchting over het vertrek het echter van de tegenzin om voor een cadeau in de beurs te tas ten. Maar hoeveel doneer je dan? Eén van de deelnemers aan de collecte had een vuistre gel: „Ik geef voor sommigen de helft van wat ik aan ande ren geef." Hoe kan dat dan", vroeg een ander, „halve centen bestaan toch niet."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 39