11
Schildpadden zijn sensuele oerdieren
If W&orJ
Opnieuw streep
door nieuwbouw
voor Checkpoint
Waterschap sluit
sluiproute Eerste
Verkorting af
Gehandicaptenstichting
tevreden over Terneuzen
BLIJDORP
Bijdrage
kopje onder met de
PZC in Diergaarde
Blijdorp, Rotterdam.
k'rt
PEKAAR
Provincie en gemeente Sluis willen binnen enkele jaren beginnen met bouwen
Vrouw gewond
bij ongeval
Showbands naar finalestrijd
zeeuwse almanak
ZEEUWS-VLAANDEREN
vrijdag 26 september 2003
rs
Geld
DIERGAARDE
Lievelingen
Kerst, Zalm énWhisky
Partners
Claim
PZC
J
is j
te»
aids
itap.
K'j-
iDon
5 Id
Iris.
ionji
n de
ntot
oa
kint
uive-
ilste-l
ver-
lysna
le de
voor-
liem
oorde
:ussa
iomaj
dels
.Koo
vj
D»
c
irsck
goedr
Dm
ete;
;w«
in
Aanleg rondwegen staat voorop
j^nrRené Hoonhorst
SLUIS - De provincie en de ge-
peente Sluis doen er alles aan
0 de rondwegen om Aarden-
burg. Breskens en Schoondijke
1C snel mogelijk aan te leggen.
Gedeputeerde A. Poppelaars en
„ethouder L. Wille verwachten
Jat de eerste spade voor alle drie
de omleidingswegen binnen en
kelejaren de grond ingaat.
bestuurders zijn bereid
bunnek uit te steken voor de fi
nanciering van de grote ver-
keerswerken. Poppelaars hoopt
over twee of drie jaar, afhanke-
lijkvan de snelheid waarmee al
le planologische en vergun-
ningsprocedures doorlopen
worden, toch geld vrij te kunnen
maken voor de aanleg van de
rondweg om Aardenburg.
De provincie komt momenteel
weliswaar ruim negen miljoen
euro tekort voor het uitvoeren
f Advertentie
Papegaaistraat B Goes
WWW.VANDÈREEPEinl
van infrastructurele werken
voor het project Duurzaam Vei
lig. Maar het aanvankelijke idee
van Gedeputeerde Staten om de
aanleg van de rondweg om Aar
denburg enkele jaren uit te stel
len, vindt de gedeputeerde bij
nader inzien toch minder ge
slaagd.
Als de rondweg pas in 2008 of
later op de rol komt, valt de aan
leg buiten de projectduur van
Duurzaam Veilig, wat tot vra
gen van de rijksoverheid zou
kunnen leiden. Bovendien is
uitstel van aanleg van rondwe
gen geen goed signaal naar de
West-Zeeuws-Vlaamse bevol
king, vinden de leden van het
Bestuurlijk Overleg Duurzaam
Veilig: de provincie, de gemeen
te Sluis, Rijkswaterstaat en Wa
terschap Zeeuws-Vlaanderen.
Poppelaars sprak daarom giste
ren tijdens een vergadering van
dat bestuurlijk overleg af, dat
voortvarend wordt doorge
werkt aan het doorlopen van de
noodzakelijke procedures en de
aankoop van grond.
De aanleg van een rondweg om
Aardenburg moet op zijn laatst
over drie jaar kunnen beginnen,
verwacht wethouder Wille. Als
de aankoop van de benodigde
TERNEUZEN - Een 35-jarige
automobiliste uit Sas van Gent
is gisteren per ambulance over
gebracht naar ziekenhuis De
Honte, na een aanrijding op de
N61.
De vrouw reed naar de brug over
het Kanaal van Gent naar Ter-
neuzen ter hoogte van Sluiskil,
toen zij moest afremmen voor
een rij wachtende automobilis
ten. Dit werd te laat opgemerkt
door de 44-jarige bestuurster
van een achteropkomende auto.
Beide auto's raakten zwaar be
schadigd.
ciaiSp
JAw»
111*
tnlOor
sua
us>
i#
iciilli
islerK
enh
Iwte
■2115
nsso*'
ifsta
1««
lüo
Jfl-M*
«i
Mi*
doorWout Bareman
TERNEUZEN - De stichting
Gehandicaptenbeleid Terneu-
len is redelijk tevreden over de
toegankelijkheid van gebouwen
en de voorzieningen die de ge
meente treft in straten. Daarbij
gaat het vooral om het wegne
men van obstakels, bijvoor
beeld stoepranden te verlagen.
„Maar het kan natuurlijk altijd
beter", meent voorzitter Ch. de
Koever. „Vooral in Sas van Gent
moeten nog heel wat hindernis
sen worden weggenomen. Maar
over de hele lijn stellen we vast
dat de gemeente de nodige aan
dacht aan onze wensen be
steedt."
De stichting neemt dit jaar op
nieuw deel aan de Landelijke
fak van de Toegankelijkheid.
Die begint maandag en duurt
tot en met vrijdag. Ditmaal
staan de ouderen centraal. De
Advertentie
Rotterdam ZOO
resterende grond en de afwikke
ling van procedures een beetje
voortvarend verloopt, kunnen
de wegenbouwers zelfs al na de
zomer van 2005 aan de slag. De
provincie heeft nu nog geen geld
voor de werkzaamheden, maar
Poppelaars hoopt tegen die tijd
- met toestemming van Provin
ciale Staten - financiële oplos
singen te creëren. De rondweg
om Breskens is al wel in alle (fi
nanciële) planningen opgeno
men en begint over twee jaar.
De omleiding om Schoondijke is
niet in de plannen van Duur
zaam Veilig opgenomen, maar
valt onder de herinrichting van
rijksweg N61. Het ministerie
maakte onlangs bekend dat geld
voor die reconstructie in 2007
beschikbaar komt. De gemeente
Sluis wil echter eerder beginnen
door de aanleg van een rondweg
om Schoondijke voor te finan
cieren. „Als we goede afspraken
met het Rijk kunnen maken, ho
pen we ook met die aanleg al
over een jaar of twee te kunnen
beginnen", benadrukt Wille het
belang dat de overheden hech
ten aan de rondwegen.
Gedeputeerde Poppelaars be
zweert dat het Bestuurlijk
Overleg 'niet tornt aan de uit
gangspunten en principes van
Duurzaam Veilig'. Essentiële
verkeersmaatregelen en veilige
verbindingswegen zullen niet
ten prooi vallen aan bezuinigin
gen. Wel worden alle maatrege
len nog eens tegen het licht ge
houden. Een rotonde tussen
Oostburg en Zuidzande is niet
meer nodig omdat een trans
portbedrijf dat aan die weg zat
al is verhuisd en een kunstmest-
bedrijf een aantal activiteiten
wil verplaatsen. „Voor de rest
bekijken we nog eens goed of al
le parallelwegen nodig zijn en
zien we af van wat versiering en
opsmuk langs fietspaden en we
gen. Maar op de verkeersveilig
heid wordt geen cent beknib
beld."
Koeyer: „Veel gewone situaties
blijken voor ouderen onbereik
baar. Denk maar aan het meene
men van een rollator in de bus of
het lezen van het beeldscherm
van een pinautomaat. Allemaal
zaken die we de komende week
aan de kaak willen stellen."
Aan de hand van een checklist
test de stichting de toeganke
lijkheid van voorzieningen voor
ouderen. In de bibliotheken in
Sas van Gent, Axel en Ter-
neuzen zijn respectievelijk
dinsdag-, woensdag- en vrij
dagmiddag informatiestands
ingericht. Omdat 2003 ook het
Europees Jaar van mensen met
een handicap is, houdt de stich
ting, samen met de gemeente,
drie informatiebijeenkomsten
over de Wet Voorziening Gehan
dicapten (WVG). Dat gebeurt
maandag in De Redoute in Sas
van Gent, dinsdag in De Blide in
Terneuzen en dinsdag 7 oktober
in De Halle in Axel (19.30 uur).
Elsemarie van Breda met de woudschildpad Marieke.
foto Wim Kooyman
door Sheila van Doorsselaer
HULST - De tuin van Elsemarie van Breda,
ergens aan de Hulsterweg, is het domein van
haar schildpadden. Zieke of verstoten
schildpadden vangt ze op. Inmiddels heeft
ze er ruim vijftig, van roodwangschildpad-
den tot grote landschildpadden van soms
meer dan honderd jaar oud. Van kinds af
aan is ze al gek op schildpadden: „Ze waren
er al voor de dino's er kwamen en ze zijn er
nu nog steeds, magnifiek!"
Haar precieze adres geeft Van Breda liever
niet prijs. De illegale handel in landschild
padden is levendig en de laatste tijd is er een
criminele bende op pad die overal land
schildpadden steelt. En van Breda be
schermt haar schildpadden als waren het
haar kinderen.
In totaal vangt ze al dertig jaar schildpad
den op, waarvan de laatste dertien jaar in
haar huidige woonplaats. Vanaf haar vijfde
was ze niet bij het schildpaddenverblijf in
de Amsterdamse dierentuin Artis weg te
slaan en op haar zesde kreeg ze haar eerste
schildpad. Nu, veertig jaar later, heeft ze
hem nog steeds. Schildpadden kunnen im
mers heel oud worden.
Waren landschildpadden vroeger gewoon
op de markt te koop, daar kwam medio ja
ren zeventig verandering in. Het ministerie
van Landbouw verbood de handel en im
port, vanwege de hoge sterfte en omdat
sommige soorten bedreigd werden. Tegen
woordig is een vergunning of een ontheffing
nodig om ze te mogen houden of ermee te
fokken.
Van Breda heeft zo'n ontheffing. Ze is lid
van Vereniging De Schildpad en zo worden
de schildpadden ook aan haar toegewezen.
Zieke exemplaren lapt ze met veel liefde
weer op en ze mogen bij haar hun oude dag
slijten.
„Ik heb ze allemaal namen gegeven", zegt
Van Breda. „Een van mijn lievelingen is Ma
rieke, een woudschildpad, die komt gere
geld knuffelen.Van Breda heeft zes soorten
landschildpadden, de Aziatische bruine
reuzenschildpad, de kolenbranderschild
pad, de woudschildpad, de Griek en de
Moor en de klokschildpad. „Het zijn heel
sensuele dieren, ze kunnen zich hun hele le
ven voortplanten.De stilte in de tuin wordt
dan ook geregeld onderbroken door het dof
fe geluid van twee schilden die tegen elkaar
aanklappen en het markante kreunende ge
luid van de parende schildpadden. Nog even
Advertentie
10,- korting op een ambachtelijk gerookte
Schotse zalm bij Glen Talloch.
Wanneer u vóór 7 november bestelt,
heeft u de zalm ruim voor de Kerst in huis.
Voor meer details zie de bijsluiter aan de fles.
Dëze uüriek is opaenomen in alle regionale dagbladen véi NRp Dagbi
(oplage.ruim2 miljoen) Meer informatie: e-rnM: in(o«MRp:ni o.v.v. Nieuws geil
door onze regioredactie
SAS VAN GENT - De showband
Sas van Gent en New Adventure
uit Axel doen zaterdag 27 sep
tember mee aan de finalewed
strijden van het Drumcorps
Europe (DCE) in het Zuider-
parkstadion in Den Haag.
New Adventure komt uit in de
A-Class en Sas van Gent in de
hoogste klasse, de Open Class.
Advertentie
Op 26 september zijn
onze kantoren te
Goes, Middelburg en
Stellendam wegens
een personeelsreis
gesloten.
http.ll www.pekaar. nl
ACCOUNTANTS
BftASTINGAOVISCURS
door René Hoonhorst
TERNEUZEN - De bouw van
een nieuwe koffieshop aan de
Terneuzense Westkolkstraat is
opnieuw minstens drie maan
den uitgesteld. De Raad van
State handhaafde de schorsing
van de nieuwbouw, die eerder
door de voorzieningenrechter in
Middelburg was opgelegd.
De gemeente en de koffieshop
houder willen de bouw van een
nieuw Checkpoint, zoals de kof
fieshop heet, alsnog realiseren
via een artikel-19-procedure
(versnelde bestemmingsplan
wijziging). Advocaat J. Wouters
van de omwonende bezwaar
makers voorspelt dat die poging
tot mislukken gedoemd is, om
dat het vigerende bestemmings
plan van de gemeente volgens
hem niet deugt.
Burgemeester en wethouders
van Terneuzen, de eigenaar van
de koffieshop en de exploitant
van het Scheldetheater hoopten
stiekem een beetje dat de voor
zitter van de afdeling bestuurs
rechtspraak van de Raad van
State de plannen voor de nieuw
bouw vlot zou trekken. Check
point is al drie jaar gevestigd in
een tijdelijk onderkomen recht
tegenover het theater, in af
wachting van verhuizing naar
de plek van het vroegere Varens
centrum, honderd meter ver
derop aan de Westkolkstraat.
De drie hoopten dat Staatsraad
T. Claessens zich minder gele
gen zou laten liggen aan enkele
ambtelijk-juridische foutjes
dan de Middelburgse voorzie
ningenrechter.
Maar de Haagse rechter liet net
als zijn Middelburgse collega
het belang van de drie bezwaar-
makende omwonenden preva
leren. Hij ziet geen onoverko
melijk nadeel in vertraging van
de bouwactiviteiten en vindt
dat de gemeente de bezwaren
opnieuw in behandeling moet
nemen. Hij gelastte gisteren dat
er vanaf 1 oktober geen bouw
activiteiten mogen plaatsvin
den, tot zes weken na de dag
waarop B en W hebben beslist
op de bezwaren. Het college
meende dat de bezwaren niet
meer beoordeeld hoefden te
worden, omdat het bouwplan
voor de nieuwe koffieshop in
overeenstemming is met het
nieuwe bestemmingsplan Arse
naal.
Wethouder A. van Waes was gis
termiddag niet echt genegen om
de bezwarenprocedure hele
maal opnieuw op te starten. Net
als de koffieshopeigenaar en
diens raadsman hoopt hij dat de
bouw van een nieuw Check
point begin volgend jaar toch
van start kan door een artikel
s-procedure te gebruiken. „We
moeten de juridische conse
quenties van de uitspraak van
de Raad van State nog bekijken,
maar ik denk dat we verder
moeten met de artikel-19-pro
cedure. We hebben daar al voor
bereidingen voor getroffen en
alleen via die weg hoeven we
niet opnieuw maanden en
maanden te wachten. Voor het
college is nog steeds duidelijk
dat de koffieshop op de voorzie
ne plek aan de Westkolkstraat
dient te komen."
Raadsman H. van As van
Checkpoint is dezelfde mening
toegedaan. De woordvoerder
van Checkpoint wil nog niet
over het opnieuw mislukken
van procedures praten, maar
geeft toe dat het indienen van
een schadeclaim wordt overwo
gen. Wat advocaat Wouters van
de omwonenden betreft, kan
Checpoint die claim direct in
dienen. Want het gebruik van
artikel 19 is zijns inziens 'een
doodgeboren kind'. „De grond
slag deugt gewoon niet. De ge
meente moet eerst een nieuw be
stemmingsplan maken, omdat
ook in Bestemmingsplan Arse
naal geen ruimte is voor een kof
fieshop van het formaat dat op
de bouwtekeningen staat."
en de Europese landschildpadden en de
roodwangschildpadden gaan in winter
slaap. Pas in april worden ze weer wakker.
De vijver is het domein van de roodwang
schildpadden. Deze waterschildpadden
werden in de negentiger jaren zeer populair
door een tekenfilmserie, waardoor zowat
ieder kind er eentje wilde. Door verkeerde
verzorging gingen ze vaak dood, of ze wer
den groter dan de eigenaar had voorzien en
werden dan maar uitgezet. De hype is nu wel
over het hoogtepunt heen, maar nog steeds
krijgt Van Breda er af en toe eentje binnen.
„Dan zijn ze ziek omdat ze het verkeerde
voer krijgen." De opvang van Van Breda is
geen dierentuin. Rondleidingen geeft ze dan
ook niet. „De tijd die ik daarmee kwijt ben,
spendeer ik liever aan de verzorging van de
schildpadden."
Voor het geven van voorlichting is Van Bre
da wel te vinden. „Er komt immers heel wat
kijken bij de verzorging van schildpadden.
Maar wat ik nog het liefst zou willen is dat
mensen, als ze een schildpad willen, eerst
een boek uit de bieb halen zodat ze zijn
voorbereid."
Tijdens de clubdag van Kids for Animals,
zaterdag op de kinderboerderij in Terneu
zen, staat de schildpaddenopvang van Van
Breda centraal.
Ruim twintig korpsen uit Ne
derland, Engeland en Duitsland
doen mee. De showband Sas van
Gent bereidt zich al meer dan
een jaar voor. Het probleem was
het vinden van een goede bui
tenlocatie om te repeteren. Ce-
restar stelde een parkeerplaats
beschikbaar. De laatste twee
weken mocht de showband oe
fenen op de voetbalvelden van
Sas van Gent en Westdorpe.
door Eugène Verstraeten
AXEL - De Eerste Verkorting
tussen de Langeweg en de Hiil-
sterseweg bij Axel wordt geslo
ten voor motorvoertuigen, met
uitzondering van bestemmings
verkeer. Daarmee moet een ein
de komen aan het vele sluipver-
keer dat van deze weg gebruik
maakt, sinds de aanleg van een
bussluis in de Hulsterseweg.
Het sluipverkeer op de Eerste
Verkorting leidde tot een aan
houdende stroom klachten van
omwonenden. Volgens de stuur
groep van het verkeersproject
De Ruit kan de weg het beste
worden gesloten voor motor
voertuigen.
Het waterschap Zeeuws-Vlaan
deren neemt daar binnenkort
een verkeersbesluit over. Nadat
de procedure is afgerond komen
er borden. Deze oplossing ver
dient volgens de stuurgroep de
voorkeur boven het nemen van
fysieke maatregelen, zoals bij
voorbeeld het aanbrengen van
een landbouwsluis. Het is bo
vendien aanmerkelijk goedko
per.
Het waterschap heeft deze zo
mer goede ervaringen opgedaan
met een soortgelijke maatregel
bij de buurtschap Kruisdijk.
Daar kwam veel sluipverkeer
langs dat het kruispunt Roofack
bij Breskens probeerde te om
zeilen. „Sinds er enkel nog be
stemmingsverkeer is toege
staan, is het aantal voertuigen
met de helft teruggedrongen",
zegt R. van de Runstraat, hoofd
wegen van het waterschap.
Over de Eerste Verkorting rij
den per etmaal gemiddeld zo'n
zevenhonderd voertuigen. Als
er alleen nog bestemmingsver
keer wordt toegestaan, zal het
straks'ook op de Eerste Verkor
ting een stuk rustiger worden,
denkt Van de Runstraat. Hij ver
wacht niet dat er een nieuwe
sluiproute zal ontstaan. „Dan
zou men via de Tweede Verkor
ting en de Liniedijk moeten,
maar dat is nogal omslachtig."
De aangewezen route naar Axel
is via de Langeweg en de Kin
derdijk. „Maar op de Kinder
dijk moeten er ook niet te veel
voertuigen bij komen, want dan
ontstaan daar problemen."
Verkeer naar Terneuzen moet
eigenlijk via de Langeweg en
Tractaatweg, maar veel auto
mobilisten kiezen nog steeds
voor een route via Axel. Vanuit
het project De Ruit is nu aan de
provincie gevraagd of de maxi
mumsnelheid op de Langeweg
tussen de Tweede Verkorting en
de aansluiting op de Tractaat
weg omhoog kan van 80 naar
100 kilometer per uur. „Daar
mee hopen we dat die route aan
trekkelijker wordt, zodat de
Kinderdijk wordt ontlast."
De stuurgroep heeft besloten
dat de veelbesproken bussluis in
de Hulsterseweg niet wordt
weggehaald. Het doel van de
bussluis, beperking van het
doorgaand verkeer en minder
verkeersslachtoffers, is ruim
schoots gehaald. Bij verwijde
ring van de bussluis zijn andere
snelheidsremmers noodzake
lijk, waarvoor volgens de stuur
groep geen draagvlak is.
De vertrekkende functiona
ris was niet heel populair bij
zijn collega's en diLS werd er
een beetje zuinig gekeken
toen een vrijwilliger met de
pet rond ging om bijdragen
voor een afscheidsgeschenk
in te zamelen.
Moet dat nou, was een veel
gehoorde reactie. Over het
algemeen won de opluchting
over het vertrek het echter
van de tegenzin om voor
een cadeau in de beurs te tas
ten.
Maar hoeveel doneer je dan?
Eén van de deelnemers aan
de collecte had een vuistre
gel: „Ik geef voor sommigen
de helft van wat ik aan ande
ren geef."
Hoe kan dat dan", vroeg een
ander, „halve centen bestaan
toch niet."