PZC
Kampioen en kannibaal van Renault
Het braafste jongetje onder de 6
ST*
Wie wil er nou nog een Marbella?
25
Rover Streetwise wil op
safari door de stad
kennismaking
Vraag antwoord
vrijdag 26 september 2003
Gestaag timmert
Renault aan zijn
nieuwe Mégane-
reeks. Na de hatch
back en de Scénic
brengen de Fransen
een coupé-cabriolet
die vooral met ge
opend dak erg stil is.
En een stationwagon
die een lange neus
maakt naar grote
broer Laguna.
Saai
Noem bij Mazda een getal onder de 6 en bo
ven de 2, en je komt uit bij 3. De gloednieu
we vervanger van de aloude 323 is lang niet
zo spannend als de andere succesnummers.
Keurig is hij wel.
Qi Files in
Nederland
Sta je niet zo bij stil
Crossmotor met een missie
Lancer krijgt veel mee
ai m t B
Opel poetst zijn Corsa's op
V-Strom Suzuki krijgt broertje
Volgende week in Auto:
De Mégane Grand Tour profiteert van de aansprekende weg die de Renault-ontwerpers zijn ingeslagen.
Door Rien van der Steen
Datgene waar
Renault voorheen
nog twee model
len voor nodig
had, de Mégane
coupé en de Mégane cabriolet,
krijgt de klant nu aangeboden
in één exemplaar: de CC. Net
als bij concurrent Peugeot staat
dat voor coupé-cabriolet. De Mé
gane CC heeft een wegklapbaar
dak van staal en glas.
De CC ontpopt zich als een
kampioen in de open lucht. Dit
is de eerste ons bekende ca
briolet waarmee je tot ver over
de 100 km per uur rustig een
gesprek kunt voeren terwijl je
coiffure vrijwel in model blijft.
Fantastisch. Tocht en windge
ruis zijn minimaal dankzij ver
doorlopende voorruitstijlen, de
stalen strip daarboven die de
brug slaat naar het vouwdak,
en een slim windgeleidertje
achter de stoelen.
Het vouwdak, van het Duitse
Karmann, opent automatisch
in 22 seconden wanneer je op
een knopje drukt. Het vouwt
zich dan elektro-hydraulisch
op onder het grote, omhoog
scharnierende kofferdeksel.
Daarbij neemt het bagageruim
van 490 liter snel af tot hooguit
190 liter.
De open Renault heeft een cen
trale knop waarmee je de vier
zijruiten tegelijk bedient. Da's
verdraaid handig in een open
auto.
Echte Renault
Minder geweldig gaat het toe
in een gesloten CC. Er ontstaat
dan nogal wat windgeruis rond
Renault heeft nu ook een CC, met een door Karmann gemaakt vouwdak.
de naden van het vouwdak. Tij
dens de introductie van de au
to in Zuid-Spanje deed de ene
het erger dan de andere, maar
het euvel vertoonden ze alle
maal.
De coupé-cabriolet gedraagt
zich op de weg als een echte
Renault: hij is tamelijk zacht
geveerd en comfortabel. De
elektrisch bekrachtigde bestu
ring werkt enigszins vaag en
de stoelzittingen zijn aan de
korte kant. Daar krijg je last
van wanneer je wat langer on
derweg bent. Officieel is de CC
een vierzitter, maar dan wel
voor heel kleine zittertjes ach
terin. De elegant vormgegeven
auto staat met 1.6-motor in de
prijslijst voor 26.395 euro. Een
2.0 is 1.500 euro duurder, de
1.9 dCi diesel komt op 31.695
euro.
Behalve de zomerse Mégane
CC zijn er een nieuwe sedan en
een nieuwe stationwagon, de
Mégane Grand Tour. Vergele
ken bij die laatste is de be
staande wagon verschrikkelijk
saai. Je vraagt je ook af waarom
je nog een station-versie van
grote broer Laguna zou kopen.
Natuurlijk is die een tikje gro
ter en breder, maar qua baga
geruimte legt hij het af tegen
de Mégane. De kofferbak van
de Grand Tour meet minstens
520 liter (Laguna:475), en met
de bank plat zelfs 1.600 liter
(1512). De Laguna mag wel uit
kijken voor deze kannibaal in
eigen huis.
De Grand Tour en de gewone
sedan hebben een wielbasis die
ruim zes centimeter langer is
dan die van de vorige jaar geïn
troduceerde hatchback. Dat ex
traatje komt ten goede aan de
achterportieren en de been
ruimte. De sedan en Grand
Tour zijn even duur: 18.795 eu
ro voor de 1.6 benzine, en drie
mille meer voor de 1.9 diesel.
De keus zal ons Nederlanders
dus niet moeilijk vallen.
MAZDA
323
23 3
Net als voorheen de 323
maakt Mazda de 3 voor de
hele wereld. Die 323 van
Mazda bestaat al sinds
1978. In Europa zijn er 1,9
miljoen van verkocht. In
Nederland begonnen de
verkopen in 1980, en in die
23 jaar vonden hier
208.653 323's hun weg.
De 3 komt half oktober.
Mazda hoopt er volgend
jaar 66.000 te verkopen,
waarvan 6.250 in ons land.
In het eerste kwartaal van
dit jaar verkocht Mazda in
ons land ruim 3.500 auto's,
75 procent meer dan vorig
jaar.
De Mazda 323 uit 1980
Door Rien van der Steen
Het zijn niet de eerste de beste
waar hij tegen moet concurre
ren. Want de nieuwe Golf
(komt in november), de Astra
(in maart) en de Toyota Corolla
vormen de rivalen van de nieu
we Mazda 3. En ongetwijfeld
houdt ook de gelijkgeprijsde
concurrentie een oogje op de
3: Renault Mégane, Peugeot
307, Ford Focus en Alfa 147.
Qua uiterlijk brengt de Mazda
3 tegen dit geweld alleen een
interessante achterkant in, met
een vouw in de achterklep. Een
bedenksel van de Japanse ont
werper Hideki Suzuki. Verder
is het een brave middenklasser
met een keurige inborst.
Eerst komt-ie er als hatchback
Sport, in januari volgt de se
dan. De laatste ziet er zo tradi
tioneel uit, daar helpt geen
zoom-zoom meer aan. De 3 is re
delijk ruim, kent wat meer op-
bergvakjes dan de oude en is te
De nieuwe Mazda 3.
koop met een benzinemotor
van 1.6/105 pk of van 2.0/150
pk. De 2.0 is lekker vlot, de 1.6
heeft moeite om de 1200 kilo
grammen van zijn plek te krij
gen. Begin volgend jaar volgen
nog een 1.4/80 pk benzinemo
tor en een nieuwe 1.6/110 pk
commonrail diesel.
De 1.6 heeft hydraulische
stuurbekrachtiging, in de 2.0
werkt die elektro-hydraulisch.
De ophanging vóór bestaat uit
alledaagse veerpoten van McP-
herson, achter ziet het er net
jes uit met draagarmen. Het is
allemaal geleend van de Focus
van moederbedrijf Ford, en het
voldoet prima. Ruimte is er ge
noeg in de 3. Er is genoeg plek
in het dashboardkastje en in de
middenconsole met dubbele
bodem. In familiestand is de
kofferbak goed voor 300 liter,
met de achterbank plat heeft
de auto plaats voor 635 üter ba
gage. De zit is iets hoger dan in
het vorige model. De bestuur
dersstoel kan ook omhoog en
omlaag en dat in combinatie
met een volledig verstelbaar
stuurwiel zie je niet vaak. Wel
kijk je tegen een druk vormge
geven instrumentarium aan.
En van de rode klokverlichting
keert de rust ook niet snel te
rug. Abs op de remmen, zes
airbags en centrale vergrende
ling zijn standaard.
Mazda 3 1.4 hatchback vanaf 16.950
euro. Als 1.6 kost hij een kleine drie mil
le meer, voor sedans (vanaf 1.6) komt er
300 euro bij. De diesel komt straks op
24.590 euro.
Een keer komt een auto aan zijn
eind. Het ene model neemt af
scheid van het publiek met ba
zuingeschal en speciale actiemo-
dellen, het andere verdwijnt stilletjes via
zijdeur.
De Seat Marbella is typisch een auto van
het tweede garnituur. Deze kloon van de
Fiat Panda leidt een kommervol bestaan
Mj menig autobedrijf. Op de website van
Autotrack alleen al staan 200 Marbella's te
hoop, in prijs variërend van 450 euro tot
een vorstelijke 4450 euro. Die laatste prijs
is vermoedelijk een tikfout. Tegelijkertijd
staan er van de vergelijkbare maar beter
verkochte Panda 174 exemplaren te koop.
De Marbella en de Panda mogen dan ver
want zijn, de carrières zijn anders verlo
pen. Begin jaren negentig waren de Seats
"(et aan te slepen, maar de Panda boekte
uiteindelijk toch het meeste succes in de
jaar dat-ie gebouwd is. Momenteel
staan er een dikke 21.000 Marbella's op
henteken tegenover ruim 44.000 Panda's.
De Fiat is dus de favoriet.
Column
De Marbella heeft een korter leven geleid
dan de Panda. De Spaanse fabrikant paste
het Fiat-model op tal van punten aan en
spoot het model in wilde kleuren. De Mar
bella richtte zich op jong, wild en vrouwe
lijk publiek. Kekke actiemodellen met
jeansbekleding, alles was mogelijk. Nu het
model anno 2003 echt niet meer kan, rui
len Jan en alleman de auto in bij de gara
ge. En dat leidt tot gigantische Marbella-
overschotten. Sterker, de Marbella wordt
massaal aan de dijk gezet. En daar, aan die
dijk, blijven ze staan ook. Niemand valt
voor het model. Wie een goedkope kleine
auto zoekt, komt al snel uit bij een be
trouwbare oude Japanner.
Het jammere is dat de meeste Marbella's
nog lang niet aan het eind van hun econo
misch Latijn zijn. De meeste exemplaren
halen voor hun sloop de magische
100.000-kilometergrens niet eens, omdat
ze als boodschappenracertje zijn gebruikt.
Terwijl de Marbella's met honderden
exemplaren tegelijk staan te roesten bij
autohandelaren, neemt het oermodel, de
Fiat Panda I, momenteel een bewierookt
afscheid. De auto heeft een klinkende car
rière achter de rug die bijna een kwart
eeuw bestrijkt. De opvolger heet opnieuw
Panda, omdat de naam Gingo zo op Twin-
go leek. Daarmee blijft de Panda-legende
voortleven.
En Marbella? Dat is een fijn oord voor een
luxueuze vakantie.
Ik weet datje niet mag bellen in de auto zonder carkit. Maar
mag ik dan wel wat drinken achter het stuur of een broodje
eten?
Woordvoerder John Bennink van het Korps Landelij
ke Politiediensten: „Je mag eigenlijk alles achter het
stuur, behalve handheld bellen. Roken mag, een dvd-
speler aan hebben staan, je mag je zelfs scheren of op
maken. Ook een sms'je versturen mag, als dit maar met
de telefoon in de carkit is. Pas wanneer je zo afgeleid
bent dat je van de weg af raakt of gevaar veroorzaakt,
kun je een boete krijgen voor het overtreden van artikel
5: het is de bestuurder verboden hinder te veroorzaken
in het verkeer."
Heeft u ook een vraag?
Mail naar vraagenantwoord@wegener.nl
Voor de antwoorden op eerdere vragen: ga naar de
website van de krant en klik op de rubriek Auto.
2002 2000 1998 1996 1994 1992
Aantal files 32.900 30.250 23.230 14.870 13.810 9.810
Duur in uren 36.530 36.400 27.750 17.760 17.350 12.050
Duur in jaren 4,2 4,2 3,2 2,0 2,0 1,4
VS/GÊÊFS
Bron RAI Voorrang
Als Nederlanders stonden we vorig jaar 36.530 uur in
de file. Je staat er niet zo bij stil, maar omgerekend
zou één persoon daarmee 4,2 jaar van zijn leven hebben
verspild. Dat meldt het blad RAI Voorrang.
De files namen in 2002 ook toe in aantal: het waren er
32.900, en dat is 2650 meer dan het jaar ervoor. Schrale
troost: per stuk duurden de files wel korter, want de
hoeveelheid verloren uren steeg maar met 130.
Suzuki
heeft een
compleet
nieuwe cros
ser, de RM-
Z450. De ma
chine moet
het middel
zijn om vol
gend jaar het
wereldkampi
oenschap op
nieuw te vero
veren.
Het 500 cc watergekoeld viertakt blok heeft twee boven
liggende nokkenassen met vier kleppen en hangt in een
aluminium frame. De crossmachine wordt in augustus
2004 in productie genomen.
Suzuki's RM-Z450,
De Mitsubishi Lancer Wagon.
Mitsubishi is gestart met de levering van de nieuwe
Lancer, die als sedan en als stationwagon te koop
is voor 18.795 euro.
Mitsubishi doet het als merk in Nederland niet erg goed,
maar 'moeder' DaimlerChrysler helpt het nu op de been
met veertien nieuwe modellen in vijf jaar. De Lancer
krijgt van huis uit in elk geval veel mee: airco, op af
stand bediende centrale vergrendeling, lichtmetalen
wielen, abs en zes airbags. De Wagon is er ook met ver
laagd onderstel en sportieve aankleding.
ILEVIHE 319|
Rover zocht wat
anders voor de
klantengroep tus
sen 25 en 35 jaar.
Want die groep
houdt volgens het
Engelse merk van
een praktische au
to, die betrouw
baar is maar voor
al ook aardig om
te rijden en te
zien. Het werd de
Street-wise, een
vrijetijdsauto op basis van de
bestaande Rover 25.
De duizend kilo zware Street
wise is bedoeld voor stadsver
keer, maar is ook geschikt voor
andere doeleinden. Ontwerper
Peter Stevens gaf hem een iets
hogere zit en een wat hogere
bodemvrijheid om typische ob
stakels van de stadsjungle, zo
als hoge stoepranden en drem
pels, beter te kunnen slechten.
Een auto voor het boze stadsverkeer, dat moet de
Rover Streetwise zijn.
Spatbordbeschermers, dakrails
en rubberen flankstrips geven
de Streetwise een stoer uiter
lijk.
De stadsRover is leverbaar met
drie of vijf portieren en met
een 1.4/103 pk benzinemotor
of een 2.0/101 pk turbodiesel.
De prijzen beginnen bij 17.490
euro voor een driedeurs, voor
twee extra portieren betaal je
500 euro meer.
Opel heeft de
Corsa lichtjes
vernieuwd. De com
pacte Opel heeft on
der meer een nieu
we voorkant gekre
gen. Belangrijker is
de komst van twee
commonrail diesels:
een 1.3 liter van 70
pk en een 1.7 met De Corsa voor 2004.
100 pk. Benzinemo
toren in de Corsa herbergen zogeheten Twinport techno
logie, met een variabel inlaatsysteem en recirculatie van
de uitlaatgassen. Opel maakt de Corsa sinds 1982.
Suzuki heeft naast de bestaande V-Strom met 1000 cc
motorblok nu een iets lichtere tweelingbroer: de 650.
Het is een kruising tussen een toermachine en een ter
reinmodel. Hij oogt veelbelovend, heeft een uit lichtme
taal opgetrokken rijwielgedeelte en wordt uitgerust met
een verstelbare stroomlijnruit.
Kennismaking: Volvo S40
Beesten als een slak in een Land Rover
Heb ik 'n sloper of een klassieker?