PZC Kampioen en kannibaal van Renault Het braafste jongetje onder de 6 ST* Wie wil er nou nog een Marbella? 25 Rover Streetwise wil op safari door de stad kennismaking Vraag antwoord vrijdag 26 september 2003 Gestaag timmert Renault aan zijn nieuwe Mégane- reeks. Na de hatch back en de Scénic brengen de Fransen een coupé-cabriolet die vooral met ge opend dak erg stil is. En een stationwagon die een lange neus maakt naar grote broer Laguna. Saai Noem bij Mazda een getal onder de 6 en bo ven de 2, en je komt uit bij 3. De gloednieu we vervanger van de aloude 323 is lang niet zo spannend als de andere succesnummers. Keurig is hij wel. Qi Files in Nederland Sta je niet zo bij stil Crossmotor met een missie Lancer krijgt veel mee ai m t B Opel poetst zijn Corsa's op V-Strom Suzuki krijgt broertje Volgende week in Auto: De Mégane Grand Tour profiteert van de aansprekende weg die de Renault-ontwerpers zijn ingeslagen. Door Rien van der Steen Datgene waar Renault voorheen nog twee model len voor nodig had, de Mégane coupé en de Mégane cabriolet, krijgt de klant nu aangeboden in één exemplaar: de CC. Net als bij concurrent Peugeot staat dat voor coupé-cabriolet. De Mé gane CC heeft een wegklapbaar dak van staal en glas. De CC ontpopt zich als een kampioen in de open lucht. Dit is de eerste ons bekende ca briolet waarmee je tot ver over de 100 km per uur rustig een gesprek kunt voeren terwijl je coiffure vrijwel in model blijft. Fantastisch. Tocht en windge ruis zijn minimaal dankzij ver doorlopende voorruitstijlen, de stalen strip daarboven die de brug slaat naar het vouwdak, en een slim windgeleidertje achter de stoelen. Het vouwdak, van het Duitse Karmann, opent automatisch in 22 seconden wanneer je op een knopje drukt. Het vouwt zich dan elektro-hydraulisch op onder het grote, omhoog scharnierende kofferdeksel. Daarbij neemt het bagageruim van 490 liter snel af tot hooguit 190 liter. De open Renault heeft een cen trale knop waarmee je de vier zijruiten tegelijk bedient. Da's verdraaid handig in een open auto. Echte Renault Minder geweldig gaat het toe in een gesloten CC. Er ontstaat dan nogal wat windgeruis rond Renault heeft nu ook een CC, met een door Karmann gemaakt vouwdak. de naden van het vouwdak. Tij dens de introductie van de au to in Zuid-Spanje deed de ene het erger dan de andere, maar het euvel vertoonden ze alle maal. De coupé-cabriolet gedraagt zich op de weg als een echte Renault: hij is tamelijk zacht geveerd en comfortabel. De elektrisch bekrachtigde bestu ring werkt enigszins vaag en de stoelzittingen zijn aan de korte kant. Daar krijg je last van wanneer je wat langer on derweg bent. Officieel is de CC een vierzitter, maar dan wel voor heel kleine zittertjes ach terin. De elegant vormgegeven auto staat met 1.6-motor in de prijslijst voor 26.395 euro. Een 2.0 is 1.500 euro duurder, de 1.9 dCi diesel komt op 31.695 euro. Behalve de zomerse Mégane CC zijn er een nieuwe sedan en een nieuwe stationwagon, de Mégane Grand Tour. Vergele ken bij die laatste is de be staande wagon verschrikkelijk saai. Je vraagt je ook af waarom je nog een station-versie van grote broer Laguna zou kopen. Natuurlijk is die een tikje gro ter en breder, maar qua baga geruimte legt hij het af tegen de Mégane. De kofferbak van de Grand Tour meet minstens 520 liter (Laguna:475), en met de bank plat zelfs 1.600 liter (1512). De Laguna mag wel uit kijken voor deze kannibaal in eigen huis. De Grand Tour en de gewone sedan hebben een wielbasis die ruim zes centimeter langer is dan die van de vorige jaar geïn troduceerde hatchback. Dat ex traatje komt ten goede aan de achterportieren en de been ruimte. De sedan en Grand Tour zijn even duur: 18.795 eu ro voor de 1.6 benzine, en drie mille meer voor de 1.9 diesel. De keus zal ons Nederlanders dus niet moeilijk vallen. MAZDA 323 23 3 Net als voorheen de 323 maakt Mazda de 3 voor de hele wereld. Die 323 van Mazda bestaat al sinds 1978. In Europa zijn er 1,9 miljoen van verkocht. In Nederland begonnen de verkopen in 1980, en in die 23 jaar vonden hier 208.653 323's hun weg. De 3 komt half oktober. Mazda hoopt er volgend jaar 66.000 te verkopen, waarvan 6.250 in ons land. In het eerste kwartaal van dit jaar verkocht Mazda in ons land ruim 3.500 auto's, 75 procent meer dan vorig jaar. De Mazda 323 uit 1980 Door Rien van der Steen Het zijn niet de eerste de beste waar hij tegen moet concurre ren. Want de nieuwe Golf (komt in november), de Astra (in maart) en de Toyota Corolla vormen de rivalen van de nieu we Mazda 3. En ongetwijfeld houdt ook de gelijkgeprijsde concurrentie een oogje op de 3: Renault Mégane, Peugeot 307, Ford Focus en Alfa 147. Qua uiterlijk brengt de Mazda 3 tegen dit geweld alleen een interessante achterkant in, met een vouw in de achterklep. Een bedenksel van de Japanse ont werper Hideki Suzuki. Verder is het een brave middenklasser met een keurige inborst. Eerst komt-ie er als hatchback Sport, in januari volgt de se dan. De laatste ziet er zo tradi tioneel uit, daar helpt geen zoom-zoom meer aan. De 3 is re delijk ruim, kent wat meer op- bergvakjes dan de oude en is te De nieuwe Mazda 3. koop met een benzinemotor van 1.6/105 pk of van 2.0/150 pk. De 2.0 is lekker vlot, de 1.6 heeft moeite om de 1200 kilo grammen van zijn plek te krij gen. Begin volgend jaar volgen nog een 1.4/80 pk benzinemo tor en een nieuwe 1.6/110 pk commonrail diesel. De 1.6 heeft hydraulische stuurbekrachtiging, in de 2.0 werkt die elektro-hydraulisch. De ophanging vóór bestaat uit alledaagse veerpoten van McP- herson, achter ziet het er net jes uit met draagarmen. Het is allemaal geleend van de Focus van moederbedrijf Ford, en het voldoet prima. Ruimte is er ge noeg in de 3. Er is genoeg plek in het dashboardkastje en in de middenconsole met dubbele bodem. In familiestand is de kofferbak goed voor 300 liter, met de achterbank plat heeft de auto plaats voor 635 üter ba gage. De zit is iets hoger dan in het vorige model. De bestuur dersstoel kan ook omhoog en omlaag en dat in combinatie met een volledig verstelbaar stuurwiel zie je niet vaak. Wel kijk je tegen een druk vormge geven instrumentarium aan. En van de rode klokverlichting keert de rust ook niet snel te rug. Abs op de remmen, zes airbags en centrale vergrende ling zijn standaard. Mazda 3 1.4 hatchback vanaf 16.950 euro. Als 1.6 kost hij een kleine drie mil le meer, voor sedans (vanaf 1.6) komt er 300 euro bij. De diesel komt straks op 24.590 euro. Een keer komt een auto aan zijn eind. Het ene model neemt af scheid van het publiek met ba zuingeschal en speciale actiemo- dellen, het andere verdwijnt stilletjes via zijdeur. De Seat Marbella is typisch een auto van het tweede garnituur. Deze kloon van de Fiat Panda leidt een kommervol bestaan Mj menig autobedrijf. Op de website van Autotrack alleen al staan 200 Marbella's te hoop, in prijs variërend van 450 euro tot een vorstelijke 4450 euro. Die laatste prijs is vermoedelijk een tikfout. Tegelijkertijd staan er van de vergelijkbare maar beter verkochte Panda 174 exemplaren te koop. De Marbella en de Panda mogen dan ver want zijn, de carrières zijn anders verlo pen. Begin jaren negentig waren de Seats "(et aan te slepen, maar de Panda boekte uiteindelijk toch het meeste succes in de jaar dat-ie gebouwd is. Momenteel staan er een dikke 21.000 Marbella's op henteken tegenover ruim 44.000 Panda's. De Fiat is dus de favoriet. Column De Marbella heeft een korter leven geleid dan de Panda. De Spaanse fabrikant paste het Fiat-model op tal van punten aan en spoot het model in wilde kleuren. De Mar bella richtte zich op jong, wild en vrouwe lijk publiek. Kekke actiemodellen met jeansbekleding, alles was mogelijk. Nu het model anno 2003 echt niet meer kan, rui len Jan en alleman de auto in bij de gara ge. En dat leidt tot gigantische Marbella- overschotten. Sterker, de Marbella wordt massaal aan de dijk gezet. En daar, aan die dijk, blijven ze staan ook. Niemand valt voor het model. Wie een goedkope kleine auto zoekt, komt al snel uit bij een be trouwbare oude Japanner. Het jammere is dat de meeste Marbella's nog lang niet aan het eind van hun econo misch Latijn zijn. De meeste exemplaren halen voor hun sloop de magische 100.000-kilometergrens niet eens, omdat ze als boodschappenracertje zijn gebruikt. Terwijl de Marbella's met honderden exemplaren tegelijk staan te roesten bij autohandelaren, neemt het oermodel, de Fiat Panda I, momenteel een bewierookt afscheid. De auto heeft een klinkende car rière achter de rug die bijna een kwart eeuw bestrijkt. De opvolger heet opnieuw Panda, omdat de naam Gingo zo op Twin- go leek. Daarmee blijft de Panda-legende voortleven. En Marbella? Dat is een fijn oord voor een luxueuze vakantie. Ik weet datje niet mag bellen in de auto zonder carkit. Maar mag ik dan wel wat drinken achter het stuur of een broodje eten? Woordvoerder John Bennink van het Korps Landelij ke Politiediensten: „Je mag eigenlijk alles achter het stuur, behalve handheld bellen. Roken mag, een dvd- speler aan hebben staan, je mag je zelfs scheren of op maken. Ook een sms'je versturen mag, als dit maar met de telefoon in de carkit is. Pas wanneer je zo afgeleid bent dat je van de weg af raakt of gevaar veroorzaakt, kun je een boete krijgen voor het overtreden van artikel 5: het is de bestuurder verboden hinder te veroorzaken in het verkeer." Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenantwoord@wegener.nl Voor de antwoorden op eerdere vragen: ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. 2002 2000 1998 1996 1994 1992 Aantal files 32.900 30.250 23.230 14.870 13.810 9.810 Duur in uren 36.530 36.400 27.750 17.760 17.350 12.050 Duur in jaren 4,2 4,2 3,2 2,0 2,0 1,4 VS/GÊÊFS Bron RAI Voorrang Als Nederlanders stonden we vorig jaar 36.530 uur in de file. Je staat er niet zo bij stil, maar omgerekend zou één persoon daarmee 4,2 jaar van zijn leven hebben verspild. Dat meldt het blad RAI Voorrang. De files namen in 2002 ook toe in aantal: het waren er 32.900, en dat is 2650 meer dan het jaar ervoor. Schrale troost: per stuk duurden de files wel korter, want de hoeveelheid verloren uren steeg maar met 130. Suzuki heeft een compleet nieuwe cros ser, de RM- Z450. De ma chine moet het middel zijn om vol gend jaar het wereldkampi oenschap op nieuw te vero veren. Het 500 cc watergekoeld viertakt blok heeft twee boven liggende nokkenassen met vier kleppen en hangt in een aluminium frame. De crossmachine wordt in augustus 2004 in productie genomen. Suzuki's RM-Z450, De Mitsubishi Lancer Wagon. Mitsubishi is gestart met de levering van de nieuwe Lancer, die als sedan en als stationwagon te koop is voor 18.795 euro. Mitsubishi doet het als merk in Nederland niet erg goed, maar 'moeder' DaimlerChrysler helpt het nu op de been met veertien nieuwe modellen in vijf jaar. De Lancer krijgt van huis uit in elk geval veel mee: airco, op af stand bediende centrale vergrendeling, lichtmetalen wielen, abs en zes airbags. De Wagon is er ook met ver laagd onderstel en sportieve aankleding. ILEVIHE 319| Rover zocht wat anders voor de klantengroep tus sen 25 en 35 jaar. Want die groep houdt volgens het Engelse merk van een praktische au to, die betrouw baar is maar voor al ook aardig om te rijden en te zien. Het werd de Street-wise, een vrijetijdsauto op basis van de bestaande Rover 25. De duizend kilo zware Street wise is bedoeld voor stadsver keer, maar is ook geschikt voor andere doeleinden. Ontwerper Peter Stevens gaf hem een iets hogere zit en een wat hogere bodemvrijheid om typische ob stakels van de stadsjungle, zo als hoge stoepranden en drem pels, beter te kunnen slechten. Een auto voor het boze stadsverkeer, dat moet de Rover Streetwise zijn. Spatbordbeschermers, dakrails en rubberen flankstrips geven de Streetwise een stoer uiter lijk. De stadsRover is leverbaar met drie of vijf portieren en met een 1.4/103 pk benzinemotor of een 2.0/101 pk turbodiesel. De prijzen beginnen bij 17.490 euro voor een driedeurs, voor twee extra portieren betaal je 500 euro meer. Opel heeft de Corsa lichtjes vernieuwd. De com pacte Opel heeft on der meer een nieu we voorkant gekre gen. Belangrijker is de komst van twee commonrail diesels: een 1.3 liter van 70 pk en een 1.7 met De Corsa voor 2004. 100 pk. Benzinemo toren in de Corsa herbergen zogeheten Twinport techno logie, met een variabel inlaatsysteem en recirculatie van de uitlaatgassen. Opel maakt de Corsa sinds 1982. Suzuki heeft naast de bestaande V-Strom met 1000 cc motorblok nu een iets lichtere tweelingbroer: de 650. Het is een kruising tussen een toermachine en een ter reinmodel. Hij oogt veelbelovend, heeft een uit lichtme taal opgetrokken rijwielgedeelte en wordt uitgerust met een verstelbare stroomlijnruit. Kennismaking: Volvo S40 Beesten als een slak in een Land Rover Heb ik 'n sloper of een klassieker?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25