PZC
251 Kannibaal van Renault
TEST
Bestuurders met karakter gezocht
t>
'Foei colleganiet meer doen hoor!
WÊ
De Nederlandse autoshows krijgen niet vaak een we
reldprimeur, maar de BedrijfsautoRAI (17-25 okto
ber) heeft er eentje.
Cvt klaar voor zwaar werk
in samenwerking met OAutoTrack.nl
sis
Griezelig perfect is de nieuwe 5 van BMW.
Een stuk aansprekender dan de vorige, en hij
kan eigenlijk alles. Bijna alles.
BMW 530i
De Peilstok
Voor niks met de bus
Gratis
Wereldprimeur: VW Caddy
Ahoy' vol ouwe brommers
Tegen een verrekte nek
Oude liefde roest niet
«Huprtentie-exploitatie:
f„ H en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Öaanderen: 0114-372770;
Redactie: 0113-315680
ïw.pzc-nl/auto
Si: redactie@pzc.nl
postbus 31,44-60 AA Goes.
vrijdag 26 september 2003
foto linksonder: een haaienvinnetje op het dak verbergt de ontvanger van het navigatiesysteem. Grote foto boven: de koplampen geven de BMW 5 een markante uilenfrons.
Foto's Mare Bolsius
Door Joop van der Pol
Er zijn van die auto
merken die erin sla
gen bijna familie te
worden van de clien
tèle.
Ufa Romeo is bijvoorbeeld
to'n merk, maar ook BMW.
Toen Formule 1-coureur Ralf
Schumacher in juli de Grote
Prijs van Frankrijk had gewon
nen in een Williams-BMW, lie-
naar het schijnt klanten de
showroom binnen met de
juichkreet: „We hebben de
Grand Prix gewonnen!"
Op zo'n gehecht publiek moet
je zuinig zijn. en daarom haal-
de het Duitse merk alles uit de
kast om van zijn nieuwe 5-se-
ne een succes te maken. De
jünfer zoals de Duitsers zeggen
namelijk goed voor bijna de
helft van de concernwinst.
En de Beierse ingenieurs waren
duidelijk uit op een kerstbo-
ps. Dankzij uitbundig gevou
wen en geboetseerd plaatwerk
ziet de nieuwe 5 er een stuk
krachtdadiger uit dan zijn aal
gladde voorganger. Rondom de
koplampen gloeien aureooltjes
van licht en de richtingaanwij
zers krullen naar boven in een
soort uilenfrons. Net als bij
grote broer 7-serie ligt het kof
ferdeksel hoog en massief ach
terop als ware het een slagers
hakblok. Mooi vinden wij dat
niet, maar markant is het ze
ker.
Op verjaardagsfeestjes zeggen
Uitrusting: 6 versnellingen, stabili-
teitscontrolesysteem, hoofdair
bags voor- en achterin, i-drive
bedieningssysteem met 6,5 inch
kleurenscherm, regensensor, auto
matische airco, deels elektrisch
verstelbare stoelen.
Motor: 6-cilinder 3.0/231 pk benzi
nemotor, max. koppel 300 Nm bij
3500 tpm.
we dan dat zo'n auto karakter
heeft. Onzin natuurlijk, auto's
zijn van blik. Of vooruit, van
veel aluminium in dit geval,
waarmee de 5-serie voor het
eerst 'ns een keer minder
zwaar werd. Maar beter kun
nen we het karakter zoeken bij
de bestuurder, want sjonge,
wat doet die auto een beroep
op je zelfbeheersing. Zo'n ge
ruisloze 530i, met zijn fluister-
zachte drieliter zescilinder mo
tor, verleidt je akelig gauw tot
criminele snelheden. Behalve
je geweten en de voortdraven-
de meternaald is er eigenlijk
niets dat ook maar poogt je tot
inkeer te brengen. Niet de
bijna rustgevende wegligging,
niet de bekrachtige schijfrem
men rondom, niet het stuur
wiel, zelfs niet de rijwind - wel-
Lxbxh: 4.84 x 1.85 x 1.47 meter
Wielbasis: 2.89 meter
Draaicirkei: 11.44 meter
Bagageruimte: 520 liter
Tankinhoud: 70 liter
Gewicht: 1.570 kg
Verbruik: 1:9
Prijs: 530i
520i
525i
530d
545i
54.500 euro
46.750
50.100
56.350
78.900
ke rijwind? Kortom, voor labie
le geesten -we noemen geen
namen - is zo'n 5-serie een bon
nenvanger. Maar dan wel een
hele fijne.
Roeiboot
De limousine is ruimer dan
zijn voorganger. Zijn wielbasis
groeide ruim zes centimeter en
in schoenmaten gezien is dat
op de achterbank dus feest
voor neef Koen met zijn maatje
roeiboot. Naar voorbeeld van
de grote 7 is ook de nieuwe 5
uitgerust met i-drive - een
muisknop op de middentunnel
waarmee je allerlei functies be
dient, van verwarming tot
boordcomputer en navigatie.
Een kleurenschermpje midden
in het instrumentenpaneel laat
zien wat je doet. Bij de 7 raak-
Condusie: Van de BMW 530i is
eigenlijk alleen het uiterlijk om
streden. De auto komt dicht bij
watje perfectie zou kunnen noe
men, maar dat heeft wel zijn prijs.
ten nogal wat computerschuwe
kopers verstrikt in deze digita
le doolhof. In de 5 plaatste
BMW nu achter de muis een
apart vlucht-knopje, dat je met
één vingertoets veilig terug-
loodst naar het startmenu. Dat
scheelt.
De testauto beschikt over een
automatische zesversnellings
bak met Steptronic, zodat je
naar wens ook zelf kunt scha
kelen door het pookje aan te
tikken. Maar de motor heeft
zoveel vermogen en de bak
kiest zijn schakelmomenten zo
goed dat je wel erg arrogant
moet zijn om het beter te wil
len doen.
Het interieur ziet er eigentijds
en verzorgd uit - mag ook wel
voor dat geld - en de stoelen
zitten fantastisch. Alleen het
Score:
i mam'
A
Voor
Rij-eigenschappen
Techniek
Climate flHffi: Navigation
--
V
Entertainment
Tegen
.J Bedieningshendels stuur
Vaste achterbank
TP SOS 11 Al
l-drive bedieningsdisplay.
dashboard doet deprimerend
saai en ouderwets aan, terwijl
BMW het juist heel modern
noemt. De fabriek zegt om vei
ligheidsredenen de vertrouwde
cockpit-vorm te hebben afge
dankt. Links van het stuur zit
ten boven elkaar twee identie
ke satellietjes voor cruisecon-
trol en richtingaanwijzers. In
de praktijk zit je nog wel 'ns
aan de verkeerde te frutselen.
Verder is-ie akelig perfect, deze
limousine, als je aanschafprijs
en vaste lasten even niet mee
telt.
Je kunt hem bovendien optui
gen met veel lekkers uit de
snoepkraam van BMW. Actieve
besturing, zodat je de volle
4.85 meter als een kinderfietsje
door de parkeergarage ma
noeuvreert. Je krijgt er dan Ac
tive Drive bij, dat overhellen in
bochten tegengaat. Of je neemt
de run-flat bandenset, de kop
lampen die de bocht om schij
nen, of het projectie-display op
de voorruit, alsof je in een F-16
zit. De instapprijs van 54.500
euro hebt u dan intussen ver,
erg ver achter u gelaten.
Eén zwakke plek nog: de ach
terbank kan niet plat. Moet je
apart bestellen. Ha!
Dat deftige BMW toch!
v ijn eerste vaste baan was bij
l\ /I een soc'ale dienst. Op 5 april
JVI 1982 kreeg ik het bericht dat
A JL ik er tien dagen later kon be
dien. Maar hoe kwam ik daar? Vanuit
m'in wonplaats was dat geen sinecure,
kilometer enkele reis, en per open-
vervoer waarschijnlijk zo'n drie uur
«Iden. Geld voor een auto had ik niet,
®aar gelukkig wel een pa die graag de rol
ïan boerenleenbank op zich nam. Drie da-
-en 'ang sjouwde ik alle autodealers af. Ik
de a) direct een auto en b) eentje waar
mee ik gegarandeerd probleemloos dage-
njks 120 kilometer kon rijden.
''eindelijk vond ik hem: een drie jaar ou-
e> bruine Datsun Violet. Achtduizend gul-
en was wel veel geld, maar voor minder
:g ik nergens de garantie dat zo'n
*Btje wel elke dag zou willen starten.
Bovendien, de eerste eigenaar was een po-
tabngadier geweest, en dat gaf voor mij
«doorslag.
^riots was ik, totdat op mijn eerste
örkdag een collega vroeg: „Van wie is die
Woftak op het parkeerterrein?" Tja, in die
tijd bew<
ogen collega-maatschappelijk wer-
Door Manjo van Boxtel
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
kers zich voort in een Eend, een Renault 4
of hooguit een Diane. Dit was dan wel een
overdreven groot bakbeest. En bruin - wist
ik dan niet dat die kleur net helemaal uit
ging raken? En dagelijks 120 kilometer op
superbenzine, dat moest toch ook wel erg
duur zijn?
Ik troostte me maar met het idee dat mijn
auto tenminste betrouwbaar was en com
fortabel. Maar de meeste voldoening gaf
toch wel het feit dat hij iets had waar de
karretjes van al die jaloerse collega's niet
tegen op konden. Een sticker. En die
sticker was geen gewone sticker, maar het
embleem van de internationale politiefe-
deratie. Prominent en gezaghebbend zat
hij in de linkerbovenhoek van de voorruit.
Kreeg een hele straat boetes voor foutpar-
keren, dan kon ik er zeker van zijn dat
mijn Datsun hooguit een briefje onder de
ruitenwisser had met 'Foei collega, niet meer
doen hoor!'. Alcoholcontrole? Zodra iemand
mijn sticker zag, kreeg ik een zwaai en
mocht ik doorrijden.
Tien maanden later kocht ik een huis op
fietsafstand van mijn werk. Stad en land
heb ik afgeleurd met de Datsun, maar vie-
renhalfduizend gulden was het maximale
dat ik kon krijgen, van een vriend. Hij
heeft er daarna nog jaren plezier van ge
had.
Voordat ik hem mijn auto verkocht, heb
ik nog serieus geprobeerd mijn onbetaal
bare sticker van de ruit te halen. Maar he
laas, hij scheurde.
De enorme Nissan Murano met cvt-automaat.
Bekijks heb je meer dan ge
noeg als je onderweg bent met
de Nissan Murano. Het is een
grote 4x4 die Nissan speciaal
voor de VS maakt. Maar het
meest bijzonder is de transmis
sie: aan de 3,5 liter zescilinder
motor van 245 pk en een kop
pel van 350Nm hangt een cvt.
Deze continu variabele trans
missie, gemaakt bij Van Door-
ne's Transmissie in Tilburg,
werd tot nu toe niet aan zulke
zware motoren gekoppeld.
De cvt is erg succesvol, vooral
in Japan, en vooral in kleine
autootjes. De Nissan Murano
geeft aan dat VDT meer wil.
„Het gaat hierbij om het ima
go", erkent ir. Emery Hendriks
van VDT. Zo studeert het be
drijf, eigendom van Bosch, op
een tweetraps cvt: een tand
wielkast ondersteunt dan de
duwband, waardoor het sys
teem motorkoppels tot 600
Newtonmeter aankan. Als dat
lukt kan de cvt-automaat ook
in dikke prestigeauto's.
Volgens Hendriks wil VDT in
2010 samen met de fabriek in
Japan, een joint venture met
Toyota, vijf miljoen duwban-
den produceren.
Rover laat zijn beeldmerk omtoveren
tot een meer dynamisch model, Fiat
heeft juist zijn klassieke logo weer
opgepoetst. Welk merkplaatje vindt u mooi?
Het olympisch aandoende design van Audi,
dat gestileerde leeuwtje van Peugeot, de
bliksemschicht van Opel? Stem mee in de
Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Oi Vorige week vroegen we u voor welk
alternatief u de auto laat staan. Meer
dan de helft van de stemmers wil best af
stand nemen van de gouden koets als daar
gratis openbaar vervoer tegenover staat.
ÉlitiËlHDHiKÉHÉiiËfié»
Voor welk alternatief laat u de auto staan?
O Gratis openbaar vervoer
O Lopen of fietsen naar school
O Fietsen naar het werk
O Carpoolen
Q Autoloze zondag
O Gratis bewaakte fietsenstalling
58
17
17
4
2
2
O Andy Palmen van Milieudefensie, medeorganisator
van de Week van de Vooruitgang: "Wat goed dat
mensen hun auto zouden willen laten staan voor gratis
openbaar vervoer. Persoonlijk denk ik dat ze dit al
zouden doen bij gewoon goed openbaar vervoer, maar
helaas kun je daar in Nederland niet op rekenen. De
Week van de Vooruitgang was bedoeld om een signaal te
geven; aan de vastgeroeste automobilist om op zoek te
gaan naar een alternatief, maar vooral ook aan de poli
tiek om te zorgen dat er een volwaardig alternatief is!
De VW Caddy
Volkswagen toont er zijn nieuwe Caddy, als bestelwagen
en als combi. De helft van de gebruikte onderdelen leen
de VW regelrecht van de (modellen Golf en Touran. Met
een laadruim van 3,2 kuub overtroeft de bestel-Caddy
zijn voorganger met ruim 300 liter. Van het oude model
rijden er in ons land ruim 35.000 rond. De nieuwe wordt
begin 2004 leverbaar, prijzen zijn nog niet bekend.
In Ahoy' Rotterdam wordt aanstaande zaterdag een
bromfietsbeurs gehouden. Oude brommers staan cen
traal, van Puch tot Kreidler, van Magneet tot Berini.
Wrakken, maar ook prachtig onderhouden of gerestau
reerde tweewielers tot bouwjaar 1980 zijn er te zien en
te koop. De beurs is open van 10.00 tot 17.00 uur en de
toegang kost 7 euro.
Info: 030-2258262
Advertentie
BMW maakt rijden geweldig en
Zwartepoorte maakt het betaalbaar
Gedurende ae hele septembermaand krijgt u alléén bij
Zwartepoorte een zeer aantrekkelijk voorstel op uw
huidige auto, als u een nieuwe 3-serie aanschaft.
Dit geldt voor de Sedan, de Compact, de Coupé en de Touring.
Kom nu bij ons langs voor een vrijblijvende proefrit in een van onze
nieuwe 3-series en wij laten u merken dat BMW rijden en kopen bij
Zwartepoorte écht geweldig is
Zwartepoorte Goes, Amundsenweg 33 te Goes.
Zwartepoorte Roosendaal, Vlierwerf 2 te Roosendaal.
www.zwartepoorte.nl
Je hoeft niet
in een Mini
te rijden om
het probleem
te kennen.
Je rijdt netjes
op tot de
stopstreep en
vervolgens
verrek je zo
wat je nek
om te zien
welke kleur De stoplichtkijker
het stopbcht
heeft. Er bestaat een transparant kunststof schijfje dat,
aan de binnenkant van de voorruit geplakt, een eind
maakt aan het probleem. Zo'n schijfje reflecteert het
verkeerslicht, zodat de bestuurder als het ware om een
hoekje ziet of het al groen is. Bij Halfords, 3,50 euro.