PZC 251 Kannibaal van Renault TEST Bestuurders met karakter gezocht t> 'Foei colleganiet meer doen hoor! WÊ De Nederlandse autoshows krijgen niet vaak een we reldprimeur, maar de BedrijfsautoRAI (17-25 okto ber) heeft er eentje. Cvt klaar voor zwaar werk in samenwerking met OAutoTrack.nl sis Griezelig perfect is de nieuwe 5 van BMW. Een stuk aansprekender dan de vorige, en hij kan eigenlijk alles. Bijna alles. BMW 530i De Peilstok Voor niks met de bus Gratis Wereldprimeur: VW Caddy Ahoy' vol ouwe brommers Tegen een verrekte nek Oude liefde roest niet «Huprtentie-exploitatie: f„ H en Midden-Zeeland: 0113-315520; Öaanderen: 0114-372770; Redactie: 0113-315680 ïw.pzc-nl/auto Si: redactie@pzc.nl postbus 31,44-60 AA Goes. vrijdag 26 september 2003 foto linksonder: een haaienvinnetje op het dak verbergt de ontvanger van het navigatiesysteem. Grote foto boven: de koplampen geven de BMW 5 een markante uilenfrons. Foto's Mare Bolsius Door Joop van der Pol Er zijn van die auto merken die erin sla gen bijna familie te worden van de clien tèle. Ufa Romeo is bijvoorbeeld to'n merk, maar ook BMW. Toen Formule 1-coureur Ralf Schumacher in juli de Grote Prijs van Frankrijk had gewon nen in een Williams-BMW, lie- naar het schijnt klanten de showroom binnen met de juichkreet: „We hebben de Grand Prix gewonnen!" Op zo'n gehecht publiek moet je zuinig zijn. en daarom haal- de het Duitse merk alles uit de kast om van zijn nieuwe 5-se- ne een succes te maken. De jünfer zoals de Duitsers zeggen namelijk goed voor bijna de helft van de concernwinst. En de Beierse ingenieurs waren duidelijk uit op een kerstbo- ps. Dankzij uitbundig gevou wen en geboetseerd plaatwerk ziet de nieuwe 5 er een stuk krachtdadiger uit dan zijn aal gladde voorganger. Rondom de koplampen gloeien aureooltjes van licht en de richtingaanwij zers krullen naar boven in een soort uilenfrons. Net als bij grote broer 7-serie ligt het kof ferdeksel hoog en massief ach terop als ware het een slagers hakblok. Mooi vinden wij dat niet, maar markant is het ze ker. Op verjaardagsfeestjes zeggen Uitrusting: 6 versnellingen, stabili- teitscontrolesysteem, hoofdair bags voor- en achterin, i-drive bedieningssysteem met 6,5 inch kleurenscherm, regensensor, auto matische airco, deels elektrisch verstelbare stoelen. Motor: 6-cilinder 3.0/231 pk benzi nemotor, max. koppel 300 Nm bij 3500 tpm. we dan dat zo'n auto karakter heeft. Onzin natuurlijk, auto's zijn van blik. Of vooruit, van veel aluminium in dit geval, waarmee de 5-serie voor het eerst 'ns een keer minder zwaar werd. Maar beter kun nen we het karakter zoeken bij de bestuurder, want sjonge, wat doet die auto een beroep op je zelfbeheersing. Zo'n ge ruisloze 530i, met zijn fluister- zachte drieliter zescilinder mo tor, verleidt je akelig gauw tot criminele snelheden. Behalve je geweten en de voortdraven- de meternaald is er eigenlijk niets dat ook maar poogt je tot inkeer te brengen. Niet de bijna rustgevende wegligging, niet de bekrachtige schijfrem men rondom, niet het stuur wiel, zelfs niet de rijwind - wel- Lxbxh: 4.84 x 1.85 x 1.47 meter Wielbasis: 2.89 meter Draaicirkei: 11.44 meter Bagageruimte: 520 liter Tankinhoud: 70 liter Gewicht: 1.570 kg Verbruik: 1:9 Prijs: 530i 520i 525i 530d 545i 54.500 euro 46.750 50.100 56.350 78.900 ke rijwind? Kortom, voor labie le geesten -we noemen geen namen - is zo'n 5-serie een bon nenvanger. Maar dan wel een hele fijne. Roeiboot De limousine is ruimer dan zijn voorganger. Zijn wielbasis groeide ruim zes centimeter en in schoenmaten gezien is dat op de achterbank dus feest voor neef Koen met zijn maatje roeiboot. Naar voorbeeld van de grote 7 is ook de nieuwe 5 uitgerust met i-drive - een muisknop op de middentunnel waarmee je allerlei functies be dient, van verwarming tot boordcomputer en navigatie. Een kleurenschermpje midden in het instrumentenpaneel laat zien wat je doet. Bij de 7 raak- Condusie: Van de BMW 530i is eigenlijk alleen het uiterlijk om streden. De auto komt dicht bij watje perfectie zou kunnen noe men, maar dat heeft wel zijn prijs. ten nogal wat computerschuwe kopers verstrikt in deze digita le doolhof. In de 5 plaatste BMW nu achter de muis een apart vlucht-knopje, dat je met één vingertoets veilig terug- loodst naar het startmenu. Dat scheelt. De testauto beschikt over een automatische zesversnellings bak met Steptronic, zodat je naar wens ook zelf kunt scha kelen door het pookje aan te tikken. Maar de motor heeft zoveel vermogen en de bak kiest zijn schakelmomenten zo goed dat je wel erg arrogant moet zijn om het beter te wil len doen. Het interieur ziet er eigentijds en verzorgd uit - mag ook wel voor dat geld - en de stoelen zitten fantastisch. Alleen het Score: i mam' A Voor Rij-eigenschappen Techniek Climate flHffi: Navigation -- V Entertainment Tegen .J Bedieningshendels stuur Vaste achterbank TP SOS 11 Al l-drive bedieningsdisplay. dashboard doet deprimerend saai en ouderwets aan, terwijl BMW het juist heel modern noemt. De fabriek zegt om vei ligheidsredenen de vertrouwde cockpit-vorm te hebben afge dankt. Links van het stuur zit ten boven elkaar twee identie ke satellietjes voor cruisecon- trol en richtingaanwijzers. In de praktijk zit je nog wel 'ns aan de verkeerde te frutselen. Verder is-ie akelig perfect, deze limousine, als je aanschafprijs en vaste lasten even niet mee telt. Je kunt hem bovendien optui gen met veel lekkers uit de snoepkraam van BMW. Actieve besturing, zodat je de volle 4.85 meter als een kinderfietsje door de parkeergarage ma noeuvreert. Je krijgt er dan Ac tive Drive bij, dat overhellen in bochten tegengaat. Of je neemt de run-flat bandenset, de kop lampen die de bocht om schij nen, of het projectie-display op de voorruit, alsof je in een F-16 zit. De instapprijs van 54.500 euro hebt u dan intussen ver, erg ver achter u gelaten. Eén zwakke plek nog: de ach terbank kan niet plat. Moet je apart bestellen. Ha! Dat deftige BMW toch! v ijn eerste vaste baan was bij l\ /I een soc'ale dienst. Op 5 april JVI 1982 kreeg ik het bericht dat A JL ik er tien dagen later kon be dien. Maar hoe kwam ik daar? Vanuit m'in wonplaats was dat geen sinecure, kilometer enkele reis, en per open- vervoer waarschijnlijk zo'n drie uur «Iden. Geld voor een auto had ik niet, ®aar gelukkig wel een pa die graag de rol ïan boerenleenbank op zich nam. Drie da- -en 'ang sjouwde ik alle autodealers af. Ik de a) direct een auto en b) eentje waar mee ik gegarandeerd probleemloos dage- njks 120 kilometer kon rijden. ''eindelijk vond ik hem: een drie jaar ou- e> bruine Datsun Violet. Achtduizend gul- en was wel veel geld, maar voor minder :g ik nergens de garantie dat zo'n *Btje wel elke dag zou willen starten. Bovendien, de eerste eigenaar was een po- tabngadier geweest, en dat gaf voor mij «doorslag. ^riots was ik, totdat op mijn eerste örkdag een collega vroeg: „Van wie is die Woftak op het parkeerterrein?" Tja, in die tijd bew< ogen collega-maatschappelijk wer- Door Manjo van Boxtel Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. kers zich voort in een Eend, een Renault 4 of hooguit een Diane. Dit was dan wel een overdreven groot bakbeest. En bruin - wist ik dan niet dat die kleur net helemaal uit ging raken? En dagelijks 120 kilometer op superbenzine, dat moest toch ook wel erg duur zijn? Ik troostte me maar met het idee dat mijn auto tenminste betrouwbaar was en com fortabel. Maar de meeste voldoening gaf toch wel het feit dat hij iets had waar de karretjes van al die jaloerse collega's niet tegen op konden. Een sticker. En die sticker was geen gewone sticker, maar het embleem van de internationale politiefe- deratie. Prominent en gezaghebbend zat hij in de linkerbovenhoek van de voorruit. Kreeg een hele straat boetes voor foutpar- keren, dan kon ik er zeker van zijn dat mijn Datsun hooguit een briefje onder de ruitenwisser had met 'Foei collega, niet meer doen hoor!'. Alcoholcontrole? Zodra iemand mijn sticker zag, kreeg ik een zwaai en mocht ik doorrijden. Tien maanden later kocht ik een huis op fietsafstand van mijn werk. Stad en land heb ik afgeleurd met de Datsun, maar vie- renhalfduizend gulden was het maximale dat ik kon krijgen, van een vriend. Hij heeft er daarna nog jaren plezier van ge had. Voordat ik hem mijn auto verkocht, heb ik nog serieus geprobeerd mijn onbetaal bare sticker van de ruit te halen. Maar he laas, hij scheurde. De enorme Nissan Murano met cvt-automaat. Bekijks heb je meer dan ge noeg als je onderweg bent met de Nissan Murano. Het is een grote 4x4 die Nissan speciaal voor de VS maakt. Maar het meest bijzonder is de transmis sie: aan de 3,5 liter zescilinder motor van 245 pk en een kop pel van 350Nm hangt een cvt. Deze continu variabele trans missie, gemaakt bij Van Door- ne's Transmissie in Tilburg, werd tot nu toe niet aan zulke zware motoren gekoppeld. De cvt is erg succesvol, vooral in Japan, en vooral in kleine autootjes. De Nissan Murano geeft aan dat VDT meer wil. „Het gaat hierbij om het ima go", erkent ir. Emery Hendriks van VDT. Zo studeert het be drijf, eigendom van Bosch, op een tweetraps cvt: een tand wielkast ondersteunt dan de duwband, waardoor het sys teem motorkoppels tot 600 Newtonmeter aankan. Als dat lukt kan de cvt-automaat ook in dikke prestigeauto's. Volgens Hendriks wil VDT in 2010 samen met de fabriek in Japan, een joint venture met Toyota, vijf miljoen duwban- den produceren. Rover laat zijn beeldmerk omtoveren tot een meer dynamisch model, Fiat heeft juist zijn klassieke logo weer opgepoetst. Welk merkplaatje vindt u mooi? Het olympisch aandoende design van Audi, dat gestileerde leeuwtje van Peugeot, de bliksemschicht van Opel? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Oi Vorige week vroegen we u voor welk alternatief u de auto laat staan. Meer dan de helft van de stemmers wil best af stand nemen van de gouden koets als daar gratis openbaar vervoer tegenover staat. ÉlitiËlHDHiKÉHÉiiËfié» Voor welk alternatief laat u de auto staan? O Gratis openbaar vervoer O Lopen of fietsen naar school O Fietsen naar het werk O Carpoolen Q Autoloze zondag O Gratis bewaakte fietsenstalling 58 17 17 4 2 2 O Andy Palmen van Milieudefensie, medeorganisator van de Week van de Vooruitgang: "Wat goed dat mensen hun auto zouden willen laten staan voor gratis openbaar vervoer. Persoonlijk denk ik dat ze dit al zouden doen bij gewoon goed openbaar vervoer, maar helaas kun je daar in Nederland niet op rekenen. De Week van de Vooruitgang was bedoeld om een signaal te geven; aan de vastgeroeste automobilist om op zoek te gaan naar een alternatief, maar vooral ook aan de poli tiek om te zorgen dat er een volwaardig alternatief is! De VW Caddy Volkswagen toont er zijn nieuwe Caddy, als bestelwagen en als combi. De helft van de gebruikte onderdelen leen de VW regelrecht van de (modellen Golf en Touran. Met een laadruim van 3,2 kuub overtroeft de bestel-Caddy zijn voorganger met ruim 300 liter. Van het oude model rijden er in ons land ruim 35.000 rond. De nieuwe wordt begin 2004 leverbaar, prijzen zijn nog niet bekend. In Ahoy' Rotterdam wordt aanstaande zaterdag een bromfietsbeurs gehouden. Oude brommers staan cen traal, van Puch tot Kreidler, van Magneet tot Berini. Wrakken, maar ook prachtig onderhouden of gerestau reerde tweewielers tot bouwjaar 1980 zijn er te zien en te koop. De beurs is open van 10.00 tot 17.00 uur en de toegang kost 7 euro. Info: 030-2258262 Advertentie BMW maakt rijden geweldig en Zwartepoorte maakt het betaalbaar Gedurende ae hele septembermaand krijgt u alléén bij Zwartepoorte een zeer aantrekkelijk voorstel op uw huidige auto, als u een nieuwe 3-serie aanschaft. Dit geldt voor de Sedan, de Compact, de Coupé en de Touring. Kom nu bij ons langs voor een vrijblijvende proefrit in een van onze nieuwe 3-series en wij laten u merken dat BMW rijden en kopen bij Zwartepoorte écht geweldig is Zwartepoorte Goes, Amundsenweg 33 te Goes. Zwartepoorte Roosendaal, Vlierwerf 2 te Roosendaal. www.zwartepoorte.nl Je hoeft niet in een Mini te rijden om het probleem te kennen. Je rijdt netjes op tot de stopstreep en vervolgens verrek je zo wat je nek om te zien welke kleur De stoplichtkijker het stopbcht heeft. Er bestaat een transparant kunststof schijfje dat, aan de binnenkant van de voorruit geplakt, een eind maakt aan het probleem. Zo'n schijfje reflecteert het verkeerslicht, zodat de bestuurder als het ware om een hoekje ziet of het al groen is. Bij Halfords, 3,50 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 23