PZC
Lobby op gang
Ivoor nieuwbouw
marineschepen
Motoren illegaal
door de tunnel
Al die nette kleren
maken het serieus
Overslag in Zeeuwse havens gestegen
Ierse mossel in Yerseke
Van Vollenhoven blij met onderzoeksraad
15
14
havenbedrijven vragen Zeeland Seaports mee te betalen aan veiligheid
SP geeft
koningin
nucleair
afvalboek
vrijdag 26 september 2003
I'nnovatief
Apache
STADSSCHOUWBURG MIUDELBURG
Kenniscentrum
Verhuizing coördinatiecentrum
ZMF tegen vergunning Covra
Einde garnalencrisis in zicht
Nader onderzoek verdachte moord
Grote treffen
Sponsorgeld
in hd
.fk^,
ikvöJr
ingvaj
enwJ
akvai
utter]
raad]
orde
nj let
ova
Mn
'li] mee
lalit»
Jiaici.
J is a
istera
rullen,
tied
J
jpnrWoutBareman
XEBNEUZEN - De goederen
overslag in de Zeeuwse havens
is in de eerste helft van dit jaar
met drie procent gestegen ver
bleken met de overslag in de
zelfde periode in 2002.
Datblijkt uit cijfers van het ha
venschap Zeeland Seaports.
Vooral de haven van Vlissingen
verwerkte meer goederen (+11
procent). Terneuzen daarente
gen deed het met een daling
van 6 procent minder goed.
In totaal werd in de twee
Zeeuwse havens in de eerste
zes maanden van dit jaar
13.832.377 ton goederen be
handeld. Vorig jaar bleef de
tellersteken op 13.480.280 ton.
Waarnemend directeur Hans
van der Hart van het haven
schap is 'voorzichtig optimis
tisch' over het eindresultaat
voor dit jaar. „In juli zagen we
de groei verder doorzette en
dat augustus altijd iets rustiger
is, weten we al jaren. Maar we
zouden inderdaad iets boven
de totale overslag van vorig
jaar kunnen uitkomen." In
2002 verzetten de havens 26,7
miljoen ton aan goederen.
De groei in Vlissingen was dit
eerste half jaar vooral te dan
ken aan de afvoer van groente
en fruitproducten vanuit Vlis
singen naar Sint Petersburg,
de gasoverslag in de Quar-
leshaven en de bosproducten
aan de Handelskade in Vlissin-
gen-Oost. Ook de nieuwe ro-
ro-terminal op het Nieuwland-
complex kende een succesvolle
start. In de haven van Terneu
zen was er een daling over de
hele linie, de meststoffen uitge
zonderd. Vooral de aan- en af
voer bij de chemische bedrij
ven kende een dip. De overslag
van aardolie en aardoliepro
ducten daalde met 14 procent
naar iets meer dan drie miljoen
ton.De groei van de overslag
met drie procent bezorgt het
havenschap een extraatje van
ruim 380.000 euro aan geïnd
havengeld. Er was gerekend op
4,9 miljoen euro, het is nu al 5,2
miljoen.
Antiterreurwet kost vele tonnen
menik
rraatj
le pro
irsróf
noeta
lakko
melijj
plaats
;otlasl
oestt
iggeit
derf
teemi
t.l
aontai
iepts
Of d
it gee
opis
tel*
au Dl
vani
ïhaa
ibiji
i daa
zee
doorWoutBareman
©NEUZEN - De bedrijven in
it Zeeuwse havens willen niet
alleen opdraaien voor de extra
leiligheidsmaatregelen die
moeten worden getroffen in het
yer van nieuwe antiterreur-
tet. Ze vinden dat ook de over
bid een financiële bijdrage
moet leveren. Daarbij wordt in
deeerste plaats gedacht aan het
havenschap Zeeland Seaports,
«aarin de provincie en Terneu-
ien, Vlissingen en Borsele parti
ciperen.
Het gaat om een wereldwijde
maatregel die op verzoek van de
Verenigde Staten door de Ver-
de Naties is uitgevoerd en
tan toepassing op alle havens,
Wrijven en reders die betrok
ken zijn bij de internationale
im- en export per schip. Voor 1
juli 2004 moeten de bedrijfster
reinen voorzien zijn van een so-
liede omheining en van bewa
kingscamera's. Bovendien dient
de identiteit van het personeel,
leveranciers en scheepsbeman
ning geregistreerd te zijn; de
uitgifte van pasjes moet de con
trole daarop vergemakkelijken.
In Zeeland is een speciale werk
groep opgericht, waarin over
heid en bedrijfsleven zijn verte
genwoordigd. De afgelopen
maanden zijn verschillende in
formatiebijeenkomsten gehou
den om de bedrijven duidelijk te
maken aan welke eisen ze moe
ten voldoen en binnen welke
termijn. Waarnemend directeur
Hans van der Hart van Zeeland
Seaports gisteren: „Het komt er
ÏERSEKE - Het Yersekse mos-
selbedrijf Delisea gaat vandaag
(vrijdag) een eerste partij half-
rasmosselen van eigen percelen
in Ierland verzaaien in de Oos-
ierschelde. Twintig ton is in to
taal per vrachtwagen aange
voerd.
Over het verzaaien van Ierse
mosselen is veel te doen ge
weest. Delisea heeft tot aan de
van State voor het toela
ten van de mosselen uit Ierland
moeten vechten. „Mondeling
heb ik nu toestemming van het
ministerie", vertelt J. Dinge-
manse, „maar een schriftelijke
doorHarmen van der Werf
BEN HAAG - Nederland moet
(en industrie voor de niéuw-
touw van marineschepen over
eind houden. Een stevige lobby
is met dat doel voor ogen actief
in de Haagse politiek. Niet al
leen de nieuwbouwwerf Ko
ninklijke Schelde Groep (KSG)
in Vlissingen is daarbij betrok
ken, maar ook de Hengelose wa -
«stemen-leverancier Tha-
Nederland, het vroegere
lollandse Signaal, en kennisin-
Hingen.
[Bet ministerie van Defensie is
duidelijk in de vorige week ge
presenteerde begroting 2004.
'De marinevloot moet nog twee
regatten inleveren, waarmee
|et aantal op tien uitkomt,
fawbouwopdrachten, onder
[meer een vervanger voor het be-
»rradingsschip Zuiderkruis,
jatten er voorlopig niet in. Als de
aGrond 2005 klaar is met de
»uw van het laatste lcf-fregat
11 het tweede amfibisch trans-
fortschip in 2006 op proefvaart
N, is de koek op tot na 2 010
"oor de hele maritieme sector
tekent dat een klap, verklaart
"deur R. Schouten van de
eniging Nederlandse
ieepsbouwindustrie (VNSI).
fet alleen voor De Schelde in
ussmgen, maar zeker ook voor
cluster aan bedrijven en
sennis- en onderzoeksinstellin-
8® dat achter de nieuwbouw
jan Narineschepen zit. „Mari-
»e-°rders zijn innovatief en
üarom van belang voor de to-
jo'oscheepsbouwindustrie.
bet verleden heeft dat argu-
Advertentie
JONA
Muziektheater van WILLEM BREUKER» Vi
ma. 29 sept. 19.30 uur LEZING THE MAKING OF JONA
Naar aanleiding van de wereldpremières op vr. 24 en za. 25 oktober in
de Stadsschouwburg Middelburg geeft de tekstschrijver Karei Deurloo
een lezing over de eigenzinnige en bij vlagen clowneske profeet JONA.
Prof. Or. KAREL DEURLOO hoogleraar Bijbelse theologie VU A'dam.
Toegang lezing maandag 29/9 2,50 Info tel 0900.3300033
simpelweg op neer dat alle be
drijven, die op enigerlei wijze
betrokken zijn bij de internatio
nale scheepvaart, verplicht
worden maatregelen te treffen.
En dat zijn er heel wat. In tegen
stelling tot wat ik hoor over Am
sterdam komt deze maatregel
voor de Zeeuwse bedrijven niet
zomaar uit de lucht vallen. We
zijn er al maanden mee bezig; ie
dereen is geïnformeerd. Het is
voor de bedrijven natuurlijk al
lemaal niet zo plezierig, maar er
is geen ontkomen aan. Wie niet
aan de eisen voldoet, kan z'n in
ternationale activiteiten verge
ten."
De extra beveiliging kost de
Zeeuwse bedrijven vele hon
derdduizenden euro's. Direc
teur Martin Verbrugge van Ver-
brugge Terminals en de NV
Haven van Vlissingen stelt vast
dat veel bedrijven weliswaar al
over goede veiligheidsvoorzie
ningen, zoals hekwerk en bewa
king beschikken, maar dat het
voor een sluitend beveiligings
systeem toch goed zou zijn als de
bedrijven die samen financie
ren. „Je kunt die maatregelen
samen met de buurbedrijven
bevestiging heb ik nog niet. Ze
hebben lang genoeg de tijd ge
had. Ik ga beginnen en zie wel
wat er gebeurt." De Zeeuwse
Milieufederatie (ZMF) en Vo
gelbescherming hebben nog een
bezwaar lopen bij het ministe
rie. Zij vrezen dat met de Ierse
mosselen vreemde organismen
in de Oosterschelde kunnen ko
men. Dingemanse bestrijdt dat.
Handelaren halen al langer
mosselen uit Ierland, als er ge
brek is aan Nederlandse. Die
Ierse mosselen zijn echter nooit
verzaaid om verder te groeien.
Het afvalwater ervan ging wel
de Oosterschelde in.
ment vaker gespeeld, bij de red
ding van De Schelde in 1983-84
na het omvallen van scheeps-
bouwgigant Rijn-Schelde-Ver-
olme (RSV) en in 2000 bij de ver
koop van de staatsaandelen in
De Schelde aan Damen
Shipyards. Schouten vindt dat
nog steeds een goed argument.
„Vrijwel alle Europese landen
houden om die reden een eigen
marinescheepsbouw. Moet de
Koninklijke Marine dan straks,
na 2010, bij een Duitse of
Spaanse werf aankloppen? Dat
zou voor onze kenniseconomie
heel slecht zijn."
De lobby heeft ideeën óm de
continuïteit te waarborgen. Ge
dacht wordt aan de vervanging
van fregatten door kleine vaar
tuigen, die beter geschikt zijn
voor de kustwachttaken van de
Koninklijke Marine.
Al eerder is daar sprake van
geweest, maar in de defensie
begroting 2004 wordt er met
geen woord over gerept. En
Nederland heeft behoefte
aan een transportschip voor
Apache-helikopters, wordt ge
zegd.
Kamerleden die defensie in hun
pakket hebben, zijn inmiddels
benaderd. De noodkreet uit de
scheepsbouw lijkt niet aan do
vemansoren gericht.
Een medewerker van WD-
Kamerlid J. van Baaien laat dat
doorschemeren, maar volgens
hem is eerst een fundamentele
discussie nodig over de vernieu
wing van de krijgsmacht die de
fensieminister Kamp voorstelt.
Die discussie komt eind oktober
bij de behandeling van de de
fensiebegroting.
Van Vollenhoven op het symposium van de Zeevaartschool.
foto Ruben Oreel
door Ab van der Sluis
VLISSINGEN - De twintig jaar durende
strijd voor een onafhankelijke Onder
zoeksraad voor Veiligheid (OVV) is de
moeite waard geweest. Pieter van Vollen
hoven, beoogd voorzitter van de raad, zei
dat gisteren in Vlissingen tijdens het sym
posium 'De kracht van maritieme kennis',
ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan
van de Zeevaartschool. De onafhanke
lijkheid van de raad garandeert waar
heidsvinding.
Van Vollenhoven is nu nog voorzitter van
de Raad voor de Transportveiligheid. Die
gaat in januari 2004 op in de nieuwe OW.
De nieuwe raad wordt belast met het on
afhankelijk onderzoek naar de oorzaak
van ongevallen of incidenten in alle secto
ren, dus ook de zeescheepvaart. De Twee
de Kamer debatteerde in juni over de op
richting van de OW.
Waar het strafrecht zich richt op de
schuldvraag en het civiel recht een oor
deel vraagt tussen twee partijen is de
nieuwe onderzoeksraad vooral op zoek
naar de waarheid. Van Vollenhoven vindt
dat een rapport van de OW niet gebruikt
mag worden voor de schuldvraag, maar
hij toonde zich realist genoeg dat de waar
heidsvinding van de nieuwe raad wel de
gelijk voor dat doel gebruikt gaat worden.
„Die problematiek blijft aandacht vra
gen." Als voorbeeld noemde hij de recente
inval van het Openbaar Ministerie van de
KLM Luchtvaartschool in Eelde, waarbij
de administratie in beslag werd genomen.
De inval hangt vermoedelijk samen met
een rapport van de Raad voor de Trans
portveiligheid in juni. In dat verslag
constateerde de raad dat het de Lucht
vaartschool ontbreekt aan een goede vei
ligheidscultuur.
Van Vollenhoven zei dat iedere burger het
recht zou moeten hebben op een onafhan
kelijk onderzoek. Uit de uitkomsten kan
lering getrokken worden. Onafhankelijke
onderzoeken kunnen ook een bijdrage le
veren aan de democratie, omdat het doen
en laten van de overheid transparant in
beeld wordt gebracht. Vroeger, aldus van
Vollenhoven, waren overheid en veilig
heid synoniem. Tot de rampen in Volen-
dam en Enschede het tegendeel bewezen.
De overheid is tegelijkertijd regelgever en
toezichthouder. Van Vollenhoven noemde
dat vreemd. „Een slager keurt toch ook
niet zijn eigen vlees."
Voorafgaand aan het symposium onderte
kenden de voorzitters van de colleges van
bestuur van de Hogeschool Zeeland, ROC
Zeeland en de directeur van Hzsafety bv
een intentieverklaring over de start van
het Internationaal Maritiem Kenniscen
trum 'De Ruyter'.
Doel van het centrum is onder meer om
mbo-studenten beter door te laten stro
men naar het hoger onderwijs. Het ken
niscentrum is ook bedoeld als één centraal
aanspreekpunt voor internationale stu
denten en het bedrijfsleven. „Groot voor
deel is ook", aldus HZ-safety-directeur
Huib Gerretsen, „dat je gebruik kunt ma
ken van eikaars capaciteiten. Je hebt één
maritieme smoel naar buiten."
door Ben Jansen
GOES - De NV Westerschelde-
tunnel treft maatregelen om te
voorkomen dat motorrijders
zonder betalen gebruik maken
van de tunnel. Dat doen ze door
tussen het tolplein en de noor
delijke tunneltoerit via sloten
en bermen op de tunnelweg te
komen (wanneer hun bestem
ming Zeeuws-Vlaanderen is) of
de weg te verlaten (wanneer ze
in noordelijke richting rijden).
Woordvoerder I. de Moor van de
NV Westerscheldetunnel beves
tigt dat sommige motorrijders
de tol op deze manier omzeilen.
Het gaat volgens hem zeker niet
om grote aantallen. „Verreweg
de meeste motorrijders gedra
gen zich correct. Het zijn voor-
namelijk bezitters van een
crossmotor of een daarmee ver
gelijkbare lichte motorfiets die
zo zonder te betalen een rit door
de tunnel maken. Met een zware
motor is het niet zo makkelijk
om een sloot over te steken."
De tunnelklanten die motorrij
ders op die manier in de weer za
gen hebben de NV Westerschel
detunnel hiervan op de hoogte
gesteld. Waarnemingen van
tunnel wachters, die bijvoor
beeld sporen hebben gevonden
op plaatsen waar kennelijk met
motorfietsen sloten zijn overge
stoken, bevestigen deze meldin
gen. De Moor: „Bij de aanleg
van de tunnelweg tussen de
noordelijke toerit en het tol
plein zijn nadrukkelijk voorzie
ningen getroffen om te voorko
men dat tunnelgebruikers de tol
niet passeren. Je hebt altijd te
maken met mensen die toch op
zoek gaan naar mogelijkheden
om betaling achterwege te la
ten. We proberen nu in kaart te
brengen waar motorrijders ille
gaal de tunnelweg opkomen of
nemen; dat kan kostendruk-
kend werken. Daarnaast vinden
we dat ook Zeeland Seaports
zou moeten meebetalen. Met
name aan de waterkant zijn we
natuurlijk kwetsbaar. Daar ligt
een taak voor het havenschap en
de waterpolitie. Er kan toch niet
van ons worden verwacht dat
we zelf met boten gaan patrouil
leren."
TERNEUZEN - Het nautisch coördinatiecentrum van het ha
venschap Zeeland Seaports verhuist van het havenschaps
kantoor in Vlissingen naar het nieuwe kantoor bij het sluizen-
complex in Terneuzen. Dat kantoor wordt naar verwachting
in mei volgend jaar in gebruik genomen. Het dagelijks be
stuur van het schap wil van de verhuizing gebruikmaken om
het centrum (kapiteinskamer) van waaruit de scheepvaartbe
wegingen worden gecontroleerd en begeleid drastisch te mo
derniseren. De huidige apparatuur is verouderd en aan ver
vanging toe. De verhuis- en inrichtingskosten worden
geraamd op bijna 1,2 miljoen euro.
GOES - De Zeeuwse Milieu Federatie heeft bezwaar tegen de
nieuwe vergunning die de staatssecretaris van VROM het op
slagcentrum voor radioactief afval Covra in Vlissingen-Oost
wil geven. Daarin krijgt de Covra de ruimte om het stralings
niveau aan de buitenkant van het bedrijf fors te laten stijgen.
De ZMF acht dat in strijd met het wettelijke ALARA-voor-
schrift (As Low As Reasonably Achievable, zo laag als redelij
kerwijs haalbaar is). Ten opzichte van de huidige vergunning
wordt het stralingsniveau, ruim zestig keer hoger. Aan de
poort van het bedrijf is in de toekomst een stralingsdosis van
10 milliSievert mogelijk. Dat is tien keer zo hoog als het huidi
ge niveau van de natuurlijke achtergrondstraling in Neder
land. De Covra heeft zelf niet om verruiming van het toege
stane stralingsniveau gevraagd. De ontwerpvergunning gaat
vooral over het verpakken van onbewerkt radioactief afval
uit de gesloten kerncentrale van Dodewaard in mosaïk-con-
tainers, containers van zeer zware constructie. De vergun
ning laat onterecht ook de mogelijkheid open voor de verpak
king van radioactief afval in andersoortige containers. De
ZMF wil voor daarvoor een apart vergunningstraject.
DEN-HAAG - Aan de crisis in de garnalensector komt waar
schijnlijk begin oktober een einde. Minister Veerman van
Landbouw verwacht dat Brussel het licht op het groen zet
voor internationale samenwerking tussen producentenorga
nisaties (po's) van garnalenvissers in Nederland, Duitsland en
Denemarken. De po's mogen dan afspraken maken over de
aanvoer, waardoor de prijzen op peil kunnen blijven én door
draai van garnalen wordt voorkomen. Eenzelfde systeem
werkte feitelijk al tot januari dit jaar, toen de Nederlandse
Mededingingsautoriteit (NMa) de garnalensector voor prijs
afspraken een boete van in totaal 13,8 miljoen euro oplegde.
Overleg met de handel, zoals in het verleden gebeurde, blijft
uit den boze. Voorzitter J. Nooitgedagt van de Nederlandse
Vissersbond kan leven met de nieuwe constructie.
MIDDELBURG - De negentienjarige inwoner van Sint-Phi-
lipsland die ervan wordt verdacht de tachtigjarige weduwe J.
Serné-Dooms om het leven te hebben gebracht, wordt onder
zocht in het Pieter Baan Centrum. Gisteren diende de moord
zaak voor de tweede keer in Middelburg. Officier van Justitie
A. Flikweert verzocht de rechtbank om de zaak voor mogelij
ke onderzoekshandelingen terug te verwijzen naar de rech-
ter-commissaris. De rechtbank stemde hiermee in en hield in
afwachting van het PBC-rapport en het nader onderzoek van
de rechter-commissaris de zaak aan. De verwachting is dat de
inhoudelijke behandeling 4 december zal plaats vinden. De
bejaarde vrouw werd 7 december vorig jaar dood in haar wo
ning in Sint-Philipsland aangetroffen.
verlaten. Daar zullen dan door
de plaatsing van hekken of de
aanpassing van sloten een stok
je voor proberen te steken."
Al voor de opening van de tun
nel hebben motorrijders hun
onvrede geuit over de manier
waarop de NV Westerschelde
tunnel hen bejegent. Ze vinden
het onterecht dat niet, net zoals
op de voormalige PSD-veer-
diensten, een aparte tariefcate
gorie voor motorrijders is inge
steld. Bovendien klagen ze
erover dat de t-tag zich niet
leent voor gebruik door motor
rijders. Ondanks gesprekken
met de directie van de NV Wes
terscheldetunnel en een demon
stratieve actie daags na de
opening, is tot nu toe niet tege
moetgekomen aan de bezwaren
van de motorrijders.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Het valt donder
dag op in de hal van de Tw eede
Kamer. Een grote groep jonge
ren hapt broodjes weg. Allemaal
zijn ze even onberispelijk ge
kleed. Veel meisjes in mantel
pakjes, de meeste jongens strak
in het pak. „Is verplicht", zegt
mevrouw B. van Sminia-Meije-
rink, „voor een serieuze sfeer
tijdens het Europese jongeren-
parlement."
Uit alle windstreken zijn ze ge
komen, ook uit Zeeland. Tien
jongeren per gebied doen mee
aan - wat heet - het Model Euro
pean Parliament 2003.
Uit Zeeland zijn vertegenwoor
digd: Guido Vermeulen en Silke
Adrianow uit Goes; Anna de
Bruijckere, Anna Dieleman,
Jasper van Damme en Rinze
Porte uit Middelburg; Janneke
Loof uit Terneuzen; Yehya Kad-
douri uit Sas van Gent en de
Vlissingers Daniël Brunings en
Joeri Veen. Ook examenleerling
Liesbeth van der Heijde uit Ter
neuzen is mee, als commissie
voorzitter.
Bijna een week zijn ze al van
huis. Ze hebben eerst in com
missies van alles voorbereid.
Woensdag zijn ze voor het 'grote
treffen' naar Den Haag gegaan,
waar ze donderdag en vrijdag
(vandaag) de oude vergaderzaal
bevolken. De Zeeuwse groep
komt voor de gelegenheid uit
Finland. „Niet gemakkelijk",
vindt commissievoorzitter Van
der Heijde ,want wat weet je
nou van Finland, behalve dat ze
er behoorlijk streng zijn als het
om alcohol en drugs gaat."
Juist dat onbekende lijkt te
boeien, en het onderling discus
siëren. De nette kleding hoort
daarbij, zegt een deelneemster.
,,'t Geeft een professionele sfeer.
Anders lijken we net een groep
kinderen. Nu is het serieuzer en
in elk geval niet schools."
Van Sminia-Meijerink, secreta
ris-generaal van de stichting
Model European Parliament
Nederland, had het niet beter
kunnen zeggen. Trots loopt ze
rond. „Voetballers, topsporters,
daar steken bedrijven veel
sponsorgeld in", lucht ze haar
hart, „maar die gaan ons land
nooit regeren. Hier zitten die
mensen wel. Shell heeft dat door
en sponsort ons. Hier zitten ten
slotte de desicionmakers of the
future."
Met dat idee in haar achter
hoofd is Liesbeth van der Heijde
in elk geval niet naar Den Haag
gekomen. „Je doet veel kennis
op. De Europese Unie gaat echt
leven. Dat is het leuke van zo'n
parlement."
Uit elke regio mag volgend jaar
één deelnemer naar Warschau
of Athene, waar jongeren uit
heel Europa elkaar ontmoeten
voor eenzelfde soort meeting als
in Den Haag.
DEN HAAG - Een SP-de-
legatie onder leiding van
Kamerlid K. van Velzen
heeft gisteren bij Paleis
Noordeinde in Den Haag
een nucleair afvalboek af
gegeven voor koningin
Beatrix.
„Kan ze daar alvast ken
nis van nemen", aldus Van
Velzen, „voordat ze eind
deze maand dat nieuwe
opslaggebouw voor nu
cleair afval in Borssele
opent."
Een marechaussee nam
het cadeau in ontvangst,
dat was versierd met een
mooie strik. Van Velzen:
„Aan de vlag te zien was
Beatrix aanwezig."
De SP gaat zich, aldus het
Kamerlid, hard maken
voor het niet verlengen
van de opwerkingscon-
tracten voor splijtstofsta
ven uit de kerncentrale
Borssele in het Franse Cap
la Hague. „Want opwer
king is achterhaald en
zwaar vervuilend", vindt
Van Velzen. „Nu deze re
gering heeft besloten om
Borssele langer open te
houden, is het stoppen
met opwerking het minste
wat dit kabinet kan berei
ken."
Kerncentrale-eigenaar
EPZ en op werker Cogéma
zijn evenwel de contract
partners, niet de rijks
overheid.