PZC Lobby op gang Ivoor nieuwbouw marineschepen Motoren illegaal door de tunnel Al die nette kleren maken het serieus Overslag in Zeeuwse havens gestegen Ierse mossel in Yerseke Van Vollenhoven blij met onderzoeksraad 15 14 havenbedrijven vragen Zeeland Seaports mee te betalen aan veiligheid SP geeft koningin nucleair afvalboek vrijdag 26 september 2003 I'nnovatief Apache STADSSCHOUWBURG MIUDELBURG Kenniscentrum Verhuizing coördinatiecentrum ZMF tegen vergunning Covra Einde garnalencrisis in zicht Nader onderzoek verdachte moord Grote treffen Sponsorgeld in hd .fk^, ikvöJr ingvaj enwJ akvai utter] raad] orde nj let ova Mn 'li] mee lalit» Jiaici. J is a istera rullen, tied J jpnrWoutBareman XEBNEUZEN - De goederen overslag in de Zeeuwse havens is in de eerste helft van dit jaar met drie procent gestegen ver bleken met de overslag in de zelfde periode in 2002. Datblijkt uit cijfers van het ha venschap Zeeland Seaports. Vooral de haven van Vlissingen verwerkte meer goederen (+11 procent). Terneuzen daarente gen deed het met een daling van 6 procent minder goed. In totaal werd in de twee Zeeuwse havens in de eerste zes maanden van dit jaar 13.832.377 ton goederen be handeld. Vorig jaar bleef de tellersteken op 13.480.280 ton. Waarnemend directeur Hans van der Hart van het haven schap is 'voorzichtig optimis tisch' over het eindresultaat voor dit jaar. „In juli zagen we de groei verder doorzette en dat augustus altijd iets rustiger is, weten we al jaren. Maar we zouden inderdaad iets boven de totale overslag van vorig jaar kunnen uitkomen." In 2002 verzetten de havens 26,7 miljoen ton aan goederen. De groei in Vlissingen was dit eerste half jaar vooral te dan ken aan de afvoer van groente en fruitproducten vanuit Vlis singen naar Sint Petersburg, de gasoverslag in de Quar- leshaven en de bosproducten aan de Handelskade in Vlissin- gen-Oost. Ook de nieuwe ro- ro-terminal op het Nieuwland- complex kende een succesvolle start. In de haven van Terneu zen was er een daling over de hele linie, de meststoffen uitge zonderd. Vooral de aan- en af voer bij de chemische bedrij ven kende een dip. De overslag van aardolie en aardoliepro ducten daalde met 14 procent naar iets meer dan drie miljoen ton.De groei van de overslag met drie procent bezorgt het havenschap een extraatje van ruim 380.000 euro aan geïnd havengeld. Er was gerekend op 4,9 miljoen euro, het is nu al 5,2 miljoen. Antiterreurwet kost vele tonnen menik rraatj le pro irsróf noeta lakko melijj plaats ;otlasl oestt iggeit derf teemi t.l aontai iepts Of d it gee opis tel* au Dl vani ïhaa ibiji i daa zee doorWoutBareman ©NEUZEN - De bedrijven in it Zeeuwse havens willen niet alleen opdraaien voor de extra leiligheidsmaatregelen die moeten worden getroffen in het yer van nieuwe antiterreur- tet. Ze vinden dat ook de over bid een financiële bijdrage moet leveren. Daarbij wordt in deeerste plaats gedacht aan het havenschap Zeeland Seaports, «aarin de provincie en Terneu- ien, Vlissingen en Borsele parti ciperen. Het gaat om een wereldwijde maatregel die op verzoek van de Verenigde Staten door de Ver- de Naties is uitgevoerd en tan toepassing op alle havens, Wrijven en reders die betrok ken zijn bij de internationale im- en export per schip. Voor 1 juli 2004 moeten de bedrijfster reinen voorzien zijn van een so- liede omheining en van bewa kingscamera's. Bovendien dient de identiteit van het personeel, leveranciers en scheepsbeman ning geregistreerd te zijn; de uitgifte van pasjes moet de con trole daarop vergemakkelijken. In Zeeland is een speciale werk groep opgericht, waarin over heid en bedrijfsleven zijn verte genwoordigd. De afgelopen maanden zijn verschillende in formatiebijeenkomsten gehou den om de bedrijven duidelijk te maken aan welke eisen ze moe ten voldoen en binnen welke termijn. Waarnemend directeur Hans van der Hart van Zeeland Seaports gisteren: „Het komt er ÏERSEKE - Het Yersekse mos- selbedrijf Delisea gaat vandaag (vrijdag) een eerste partij half- rasmosselen van eigen percelen in Ierland verzaaien in de Oos- ierschelde. Twintig ton is in to taal per vrachtwagen aange voerd. Over het verzaaien van Ierse mosselen is veel te doen ge weest. Delisea heeft tot aan de van State voor het toela ten van de mosselen uit Ierland moeten vechten. „Mondeling heb ik nu toestemming van het ministerie", vertelt J. Dinge- manse, „maar een schriftelijke doorHarmen van der Werf BEN HAAG - Nederland moet (en industrie voor de niéuw- touw van marineschepen over eind houden. Een stevige lobby is met dat doel voor ogen actief in de Haagse politiek. Niet al leen de nieuwbouwwerf Ko ninklijke Schelde Groep (KSG) in Vlissingen is daarbij betrok ken, maar ook de Hengelose wa - «stemen-leverancier Tha- Nederland, het vroegere lollandse Signaal, en kennisin- Hingen. [Bet ministerie van Defensie is duidelijk in de vorige week ge presenteerde begroting 2004. 'De marinevloot moet nog twee regatten inleveren, waarmee |et aantal op tien uitkomt, fawbouwopdrachten, onder [meer een vervanger voor het be- »rradingsschip Zuiderkruis, jatten er voorlopig niet in. Als de aGrond 2005 klaar is met de »uw van het laatste lcf-fregat 11 het tweede amfibisch trans- fortschip in 2006 op proefvaart N, is de koek op tot na 2 010 "oor de hele maritieme sector tekent dat een klap, verklaart "deur R. Schouten van de eniging Nederlandse ieepsbouwindustrie (VNSI). fet alleen voor De Schelde in ussmgen, maar zeker ook voor cluster aan bedrijven en sennis- en onderzoeksinstellin- 8® dat achter de nieuwbouw jan Narineschepen zit. „Mari- »e-°rders zijn innovatief en üarom van belang voor de to- jo'oscheepsbouwindustrie. bet verleden heeft dat argu- Advertentie JONA Muziektheater van WILLEM BREUKER» Vi ma. 29 sept. 19.30 uur LEZING THE MAKING OF JONA Naar aanleiding van de wereldpremières op vr. 24 en za. 25 oktober in de Stadsschouwburg Middelburg geeft de tekstschrijver Karei Deurloo een lezing over de eigenzinnige en bij vlagen clowneske profeet JONA. Prof. Or. KAREL DEURLOO hoogleraar Bijbelse theologie VU A'dam. Toegang lezing maandag 29/9 2,50 Info tel 0900.3300033 simpelweg op neer dat alle be drijven, die op enigerlei wijze betrokken zijn bij de internatio nale scheepvaart, verplicht worden maatregelen te treffen. En dat zijn er heel wat. In tegen stelling tot wat ik hoor over Am sterdam komt deze maatregel voor de Zeeuwse bedrijven niet zomaar uit de lucht vallen. We zijn er al maanden mee bezig; ie dereen is geïnformeerd. Het is voor de bedrijven natuurlijk al lemaal niet zo plezierig, maar er is geen ontkomen aan. Wie niet aan de eisen voldoet, kan z'n in ternationale activiteiten verge ten." De extra beveiliging kost de Zeeuwse bedrijven vele hon derdduizenden euro's. Direc teur Martin Verbrugge van Ver- brugge Terminals en de NV Haven van Vlissingen stelt vast dat veel bedrijven weliswaar al over goede veiligheidsvoorzie ningen, zoals hekwerk en bewa king beschikken, maar dat het voor een sluitend beveiligings systeem toch goed zou zijn als de bedrijven die samen financie ren. „Je kunt die maatregelen samen met de buurbedrijven bevestiging heb ik nog niet. Ze hebben lang genoeg de tijd ge had. Ik ga beginnen en zie wel wat er gebeurt." De Zeeuwse Milieufederatie (ZMF) en Vo gelbescherming hebben nog een bezwaar lopen bij het ministe rie. Zij vrezen dat met de Ierse mosselen vreemde organismen in de Oosterschelde kunnen ko men. Dingemanse bestrijdt dat. Handelaren halen al langer mosselen uit Ierland, als er ge brek is aan Nederlandse. Die Ierse mosselen zijn echter nooit verzaaid om verder te groeien. Het afvalwater ervan ging wel de Oosterschelde in. ment vaker gespeeld, bij de red ding van De Schelde in 1983-84 na het omvallen van scheeps- bouwgigant Rijn-Schelde-Ver- olme (RSV) en in 2000 bij de ver koop van de staatsaandelen in De Schelde aan Damen Shipyards. Schouten vindt dat nog steeds een goed argument. „Vrijwel alle Europese landen houden om die reden een eigen marinescheepsbouw. Moet de Koninklijke Marine dan straks, na 2010, bij een Duitse of Spaanse werf aankloppen? Dat zou voor onze kenniseconomie heel slecht zijn." De lobby heeft ideeën óm de continuïteit te waarborgen. Ge dacht wordt aan de vervanging van fregatten door kleine vaar tuigen, die beter geschikt zijn voor de kustwachttaken van de Koninklijke Marine. Al eerder is daar sprake van geweest, maar in de defensie begroting 2004 wordt er met geen woord over gerept. En Nederland heeft behoefte aan een transportschip voor Apache-helikopters, wordt ge zegd. Kamerleden die defensie in hun pakket hebben, zijn inmiddels benaderd. De noodkreet uit de scheepsbouw lijkt niet aan do vemansoren gericht. Een medewerker van WD- Kamerlid J. van Baaien laat dat doorschemeren, maar volgens hem is eerst een fundamentele discussie nodig over de vernieu wing van de krijgsmacht die de fensieminister Kamp voorstelt. Die discussie komt eind oktober bij de behandeling van de de fensiebegroting. Van Vollenhoven op het symposium van de Zeevaartschool. foto Ruben Oreel door Ab van der Sluis VLISSINGEN - De twintig jaar durende strijd voor een onafhankelijke Onder zoeksraad voor Veiligheid (OVV) is de moeite waard geweest. Pieter van Vollen hoven, beoogd voorzitter van de raad, zei dat gisteren in Vlissingen tijdens het sym posium 'De kracht van maritieme kennis', ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de Zeevaartschool. De onafhanke lijkheid van de raad garandeert waar heidsvinding. Van Vollenhoven is nu nog voorzitter van de Raad voor de Transportveiligheid. Die gaat in januari 2004 op in de nieuwe OW. De nieuwe raad wordt belast met het on afhankelijk onderzoek naar de oorzaak van ongevallen of incidenten in alle secto ren, dus ook de zeescheepvaart. De Twee de Kamer debatteerde in juni over de op richting van de OW. Waar het strafrecht zich richt op de schuldvraag en het civiel recht een oor deel vraagt tussen twee partijen is de nieuwe onderzoeksraad vooral op zoek naar de waarheid. Van Vollenhoven vindt dat een rapport van de OW niet gebruikt mag worden voor de schuldvraag, maar hij toonde zich realist genoeg dat de waar heidsvinding van de nieuwe raad wel de gelijk voor dat doel gebruikt gaat worden. „Die problematiek blijft aandacht vra gen." Als voorbeeld noemde hij de recente inval van het Openbaar Ministerie van de KLM Luchtvaartschool in Eelde, waarbij de administratie in beslag werd genomen. De inval hangt vermoedelijk samen met een rapport van de Raad voor de Trans portveiligheid in juni. In dat verslag constateerde de raad dat het de Lucht vaartschool ontbreekt aan een goede vei ligheidscultuur. Van Vollenhoven zei dat iedere burger het recht zou moeten hebben op een onafhan kelijk onderzoek. Uit de uitkomsten kan lering getrokken worden. Onafhankelijke onderzoeken kunnen ook een bijdrage le veren aan de democratie, omdat het doen en laten van de overheid transparant in beeld wordt gebracht. Vroeger, aldus van Vollenhoven, waren overheid en veilig heid synoniem. Tot de rampen in Volen- dam en Enschede het tegendeel bewezen. De overheid is tegelijkertijd regelgever en toezichthouder. Van Vollenhoven noemde dat vreemd. „Een slager keurt toch ook niet zijn eigen vlees." Voorafgaand aan het symposium onderte kenden de voorzitters van de colleges van bestuur van de Hogeschool Zeeland, ROC Zeeland en de directeur van Hzsafety bv een intentieverklaring over de start van het Internationaal Maritiem Kenniscen trum 'De Ruyter'. Doel van het centrum is onder meer om mbo-studenten beter door te laten stro men naar het hoger onderwijs. Het ken niscentrum is ook bedoeld als één centraal aanspreekpunt voor internationale stu denten en het bedrijfsleven. „Groot voor deel is ook", aldus HZ-safety-directeur Huib Gerretsen, „dat je gebruik kunt ma ken van eikaars capaciteiten. Je hebt één maritieme smoel naar buiten." door Ben Jansen GOES - De NV Westerschelde- tunnel treft maatregelen om te voorkomen dat motorrijders zonder betalen gebruik maken van de tunnel. Dat doen ze door tussen het tolplein en de noor delijke tunneltoerit via sloten en bermen op de tunnelweg te komen (wanneer hun bestem ming Zeeuws-Vlaanderen is) of de weg te verlaten (wanneer ze in noordelijke richting rijden). Woordvoerder I. de Moor van de NV Westerscheldetunnel beves tigt dat sommige motorrijders de tol op deze manier omzeilen. Het gaat volgens hem zeker niet om grote aantallen. „Verreweg de meeste motorrijders gedra gen zich correct. Het zijn voor- namelijk bezitters van een crossmotor of een daarmee ver gelijkbare lichte motorfiets die zo zonder te betalen een rit door de tunnel maken. Met een zware motor is het niet zo makkelijk om een sloot over te steken." De tunnelklanten die motorrij ders op die manier in de weer za gen hebben de NV Westerschel detunnel hiervan op de hoogte gesteld. Waarnemingen van tunnel wachters, die bijvoor beeld sporen hebben gevonden op plaatsen waar kennelijk met motorfietsen sloten zijn overge stoken, bevestigen deze meldin gen. De Moor: „Bij de aanleg van de tunnelweg tussen de noordelijke toerit en het tol plein zijn nadrukkelijk voorzie ningen getroffen om te voorko men dat tunnelgebruikers de tol niet passeren. Je hebt altijd te maken met mensen die toch op zoek gaan naar mogelijkheden om betaling achterwege te la ten. We proberen nu in kaart te brengen waar motorrijders ille gaal de tunnelweg opkomen of nemen; dat kan kostendruk- kend werken. Daarnaast vinden we dat ook Zeeland Seaports zou moeten meebetalen. Met name aan de waterkant zijn we natuurlijk kwetsbaar. Daar ligt een taak voor het havenschap en de waterpolitie. Er kan toch niet van ons worden verwacht dat we zelf met boten gaan patrouil leren." TERNEUZEN - Het nautisch coördinatiecentrum van het ha venschap Zeeland Seaports verhuist van het havenschaps kantoor in Vlissingen naar het nieuwe kantoor bij het sluizen- complex in Terneuzen. Dat kantoor wordt naar verwachting in mei volgend jaar in gebruik genomen. Het dagelijks be stuur van het schap wil van de verhuizing gebruikmaken om het centrum (kapiteinskamer) van waaruit de scheepvaartbe wegingen worden gecontroleerd en begeleid drastisch te mo derniseren. De huidige apparatuur is verouderd en aan ver vanging toe. De verhuis- en inrichtingskosten worden geraamd op bijna 1,2 miljoen euro. GOES - De Zeeuwse Milieu Federatie heeft bezwaar tegen de nieuwe vergunning die de staatssecretaris van VROM het op slagcentrum voor radioactief afval Covra in Vlissingen-Oost wil geven. Daarin krijgt de Covra de ruimte om het stralings niveau aan de buitenkant van het bedrijf fors te laten stijgen. De ZMF acht dat in strijd met het wettelijke ALARA-voor- schrift (As Low As Reasonably Achievable, zo laag als redelij kerwijs haalbaar is). Ten opzichte van de huidige vergunning wordt het stralingsniveau, ruim zestig keer hoger. Aan de poort van het bedrijf is in de toekomst een stralingsdosis van 10 milliSievert mogelijk. Dat is tien keer zo hoog als het huidi ge niveau van de natuurlijke achtergrondstraling in Neder land. De Covra heeft zelf niet om verruiming van het toege stane stralingsniveau gevraagd. De ontwerpvergunning gaat vooral over het verpakken van onbewerkt radioactief afval uit de gesloten kerncentrale van Dodewaard in mosaïk-con- tainers, containers van zeer zware constructie. De vergun ning laat onterecht ook de mogelijkheid open voor de verpak king van radioactief afval in andersoortige containers. De ZMF wil voor daarvoor een apart vergunningstraject. DEN-HAAG - Aan de crisis in de garnalensector komt waar schijnlijk begin oktober een einde. Minister Veerman van Landbouw verwacht dat Brussel het licht op het groen zet voor internationale samenwerking tussen producentenorga nisaties (po's) van garnalenvissers in Nederland, Duitsland en Denemarken. De po's mogen dan afspraken maken over de aanvoer, waardoor de prijzen op peil kunnen blijven én door draai van garnalen wordt voorkomen. Eenzelfde systeem werkte feitelijk al tot januari dit jaar, toen de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) de garnalensector voor prijs afspraken een boete van in totaal 13,8 miljoen euro oplegde. Overleg met de handel, zoals in het verleden gebeurde, blijft uit den boze. Voorzitter J. Nooitgedagt van de Nederlandse Vissersbond kan leven met de nieuwe constructie. MIDDELBURG - De negentienjarige inwoner van Sint-Phi- lipsland die ervan wordt verdacht de tachtigjarige weduwe J. Serné-Dooms om het leven te hebben gebracht, wordt onder zocht in het Pieter Baan Centrum. Gisteren diende de moord zaak voor de tweede keer in Middelburg. Officier van Justitie A. Flikweert verzocht de rechtbank om de zaak voor mogelij ke onderzoekshandelingen terug te verwijzen naar de rech- ter-commissaris. De rechtbank stemde hiermee in en hield in afwachting van het PBC-rapport en het nader onderzoek van de rechter-commissaris de zaak aan. De verwachting is dat de inhoudelijke behandeling 4 december zal plaats vinden. De bejaarde vrouw werd 7 december vorig jaar dood in haar wo ning in Sint-Philipsland aangetroffen. verlaten. Daar zullen dan door de plaatsing van hekken of de aanpassing van sloten een stok je voor proberen te steken." Al voor de opening van de tun nel hebben motorrijders hun onvrede geuit over de manier waarop de NV Westerschelde tunnel hen bejegent. Ze vinden het onterecht dat niet, net zoals op de voormalige PSD-veer- diensten, een aparte tariefcate gorie voor motorrijders is inge steld. Bovendien klagen ze erover dat de t-tag zich niet leent voor gebruik door motor rijders. Ondanks gesprekken met de directie van de NV Wes terscheldetunnel en een demon stratieve actie daags na de opening, is tot nu toe niet tege moetgekomen aan de bezwaren van de motorrijders. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Het valt donder dag op in de hal van de Tw eede Kamer. Een grote groep jonge ren hapt broodjes weg. Allemaal zijn ze even onberispelijk ge kleed. Veel meisjes in mantel pakjes, de meeste jongens strak in het pak. „Is verplicht", zegt mevrouw B. van Sminia-Meije- rink, „voor een serieuze sfeer tijdens het Europese jongeren- parlement." Uit alle windstreken zijn ze ge komen, ook uit Zeeland. Tien jongeren per gebied doen mee aan - wat heet - het Model Euro pean Parliament 2003. Uit Zeeland zijn vertegenwoor digd: Guido Vermeulen en Silke Adrianow uit Goes; Anna de Bruijckere, Anna Dieleman, Jasper van Damme en Rinze Porte uit Middelburg; Janneke Loof uit Terneuzen; Yehya Kad- douri uit Sas van Gent en de Vlissingers Daniël Brunings en Joeri Veen. Ook examenleerling Liesbeth van der Heijde uit Ter neuzen is mee, als commissie voorzitter. Bijna een week zijn ze al van huis. Ze hebben eerst in com missies van alles voorbereid. Woensdag zijn ze voor het 'grote treffen' naar Den Haag gegaan, waar ze donderdag en vrijdag (vandaag) de oude vergaderzaal bevolken. De Zeeuwse groep komt voor de gelegenheid uit Finland. „Niet gemakkelijk", vindt commissievoorzitter Van der Heijde ,want wat weet je nou van Finland, behalve dat ze er behoorlijk streng zijn als het om alcohol en drugs gaat." Juist dat onbekende lijkt te boeien, en het onderling discus siëren. De nette kleding hoort daarbij, zegt een deelneemster. ,,'t Geeft een professionele sfeer. Anders lijken we net een groep kinderen. Nu is het serieuzer en in elk geval niet schools." Van Sminia-Meijerink, secreta ris-generaal van de stichting Model European Parliament Nederland, had het niet beter kunnen zeggen. Trots loopt ze rond. „Voetballers, topsporters, daar steken bedrijven veel sponsorgeld in", lucht ze haar hart, „maar die gaan ons land nooit regeren. Hier zitten die mensen wel. Shell heeft dat door en sponsort ons. Hier zitten ten slotte de desicionmakers of the future." Met dat idee in haar achter hoofd is Liesbeth van der Heijde in elk geval niet naar Den Haag gekomen. „Je doet veel kennis op. De Europese Unie gaat echt leven. Dat is het leuke van zo'n parlement." Uit elke regio mag volgend jaar één deelnemer naar Warschau of Athene, waar jongeren uit heel Europa elkaar ontmoeten voor eenzelfde soort meeting als in Den Haag. DEN HAAG - Een SP-de- legatie onder leiding van Kamerlid K. van Velzen heeft gisteren bij Paleis Noordeinde in Den Haag een nucleair afvalboek af gegeven voor koningin Beatrix. „Kan ze daar alvast ken nis van nemen", aldus Van Velzen, „voordat ze eind deze maand dat nieuwe opslaggebouw voor nu cleair afval in Borssele opent." Een marechaussee nam het cadeau in ontvangst, dat was versierd met een mooie strik. Van Velzen: „Aan de vlag te zien was Beatrix aanwezig." De SP gaat zich, aldus het Kamerlid, hard maken voor het niet verlengen van de opwerkingscon- tracten voor splijtstofsta ven uit de kerncentrale Borssele in het Franse Cap la Hague. „Want opwer king is achterhaald en zwaar vervuilend", vindt Van Velzen. „Nu deze re gering heeft besloten om Borssele langer open te houden, is het stoppen met opwerking het minste wat dit kabinet kan berei ken." Kerncentrale-eigenaar EPZ en op werker Cogéma zijn evenwel de contract partners, niet de rijks overheid.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 15