Als het maar vrouwenauto is O Charlie 's Angeleen Viertje zonder vier Suzuki, dat graag groot denkt als het om klein gaat, heeft weer zin in een compacte vierzits-cabriolet. De Concept-S2 heeft een opvouwbare hardtop, die wat weg heeft van de constructie in de vroegere kabouterca- brio, de Suzuki Cappuccino: een dakpaneel was in de ba gageruimte op te bergen, en een deel verdween met de achterruit in de carrosserie. Het studiemodel heeft een 1.6 motor, zes versnellingen en vierwielaandrijving. De schakelpook en bedieningshendels van handrem, rich tingaanwijzer en ruitenwissers zijn vervangen door toet sen op het stuurwiel. Er blijken in Nederland veel meer aanhangwagens te bestaan dan iedereen dacht. Oude caravans waarvan de Rijksdienst voor het Wegverkeer dacht dat ze allang waren gesloopt, zelfbouwaanhangers en nog duizenden meekomertjes die zonder registratiedocumenten rond rijden. De RDW ontdekte dit doordat ze het afgelopen jaar 820.000 aanvragen heeft behandeld voor kenteken bewijzen. Dat zijn er 80.000 meer dan de dienst had ver wacht. Ook doken er 2.500 gestolen en omgekatte voer tuigen op. Aanhangend materieel dat beladen zwaarder mag wegen dan 750 kg moet sinds 1 september 2003 een eigen kentekenbewijs plus kentekenplaat hebben. o% Alfa's 8c: verrassing van voor naar achter in samenwerking met OAutoTrack.nl JS Gedurende de hele septembermaand Zeer scherp geprijsde nieuwe 3-series Alléén bij Zwartepoorte 23 j Saab stil en stevig Populairste vrouwenauto's Percentage kopers vrouw Q) Ford Ka y Cjjj) Flat Seicento Q) Suzuki Aito Q) Seat Arosa ren er- Populairste vrouwenmerken smcSrt 1 De Peilstok Van Duitschen bloed Cabrioletidee Suzuki Aanhangwagen-epidemie Chryslers met VW-techniek Oude liefde roest niet Advertentie-exploitatie: kinord- en Midden-Zeeland: 0113-315520 7ppUws-Vlaanderen: 0114-372770; Sonaal: 020-4562500. jdactie: 0113-315680 ll^iT redactie@pzc.nl Foto Mare Bolsius [Door Klaartje Hissink Terwijl ze alvast wat rondkijkt komt de verkoper naar haar toe. Waarmee hij de dame van dienst kan zijn? 'Mevrouw wil een nieuwe auto, zo- ia Vijf minuten later staat ze buiten. In haar hand een staal kaart met de kleuren waarin het kleinste model leverbaar is. 'En ais u deze auto écht wilt kopen, ion komt u gezellig nog 'ns terug met uw man'. Cees Boutens van de RAI Vere niging, de auto-importeurs, verhaalt over een onderzoek dat een vakblad in de jaren tachtig deed naar vrouwvrien delijkheid in de autoshow room. Maar tegenwoordig be nadert de branche vrouwelijke klanten heel anders. „De emancipatie is doorge drongen tot de auto-industrie", zegt Boutens. „Vrouwen zijn volop betrokken bij het ar beidsproces, ze hebben vervoer nodig. Geen boodschappenwa- gentje, maar een volwaardig vehikel." En omdat vrouwen verantwoordelijk zijn voor de aanschaf van een op de drie nieuwe auto's, vormen zij een aantrekkelijke doelgroep. Toch kijkt de autobranche wel uit om een vrouwenauto op de markt te zetten. „Het is eigen lijk een eenvoudige marketing- wet", legt Boutens uit. „Adver teer nooit met jouw doelgroep in beeld, dan sluit je mensen uit en dat is nooit goed. Zet je een auto neer als 'speciaal ge schikt voor vrouwen' dan ver koop je hem niet. Niet aan mannen én niet aan vrouwen." De winst is wel dat er meer aandacht komt voor vrouwen- wensen, beaamt Paula Vermin. Zij is lid van het vrouwenpanel van Ford Europe, dat bij elk model bekijkt wat vrouwvrien delijker kan. Neem de Ford Ka: 72 procent van de kopers is vrouw. Maar de Ka is nooit bedoeld als vrou wenauto. Vermin: „Het laatste wat vrouwen willen is het stig ma dat ze een speciale auto no dig hebben. Wel kijken we goed naar details. Vrouwen zijn kleiner dan mannen, dus hun stoel moet hoogteverstel ling hebben. Design vinden ze belangrijk. Waar een man kiest voor pk's wil een vrouw vooral iets leuks. En klein, dat is prak tisch. De dames die wij spre ken geven ronduit toe dat ze het moeilijk vinden om een li- mo te parkeren. Mannen zwij gen daar liever over. Parkeer- sensoren zijn een aanvulling waar mevrouw om vraagt, maar waar meneer stiekem heel blij mee is." Status Het Japanse Suzuki scoort het beste bij vrouwen, woordvoer der Anton van de Logt weet er van. „Lastig te zeggen waar om. De Suzuki is met zijn lage prijs aantrekkelijk als twee de auto. Verder zal wel mee spelen dat hij weinig status heeft. Vrouwen hechten daar immers veel minder aan dan mannen." Ook Van de Logt is voorzichtig met het begrip vrouwenauto. „Op het hoofdkantoor wordt het grote aandeel vrouwelijke kopers gezien als een Neder lands verschijnsel. Dus Suzuki zal niet snel een auto ont wikkelen speciaal voor vrou wen. Wel bespreken we sinds een paar maanden met vrou wen wat we aan modellen kun nen toevoegen. Sportvelgen en spoilers zijn daarbij min Q% Prijs v.a.: 7.999 euro Aantal kleuren leverbaar: 7 Prijs v.a.: 8.995 euro Aantal kleuren leverbaar: 13 prijs v.a.: 7.625 euro Aantal kleuren leverbaar: 8 der in trek dan opbergvak- jes." Bij mannen vormen donker blauw, grijs en zwart de kleu ren top-3. De favoriete vrou- wentinten liggen wat moeilij ker. Vrouwen zijn modegevoe- lig en willen zich graag onder scheiden. Zo was de Lancia Yp silon ooit in tachtig kleuren te koop, maar de fabrikant heeft uiteindelijk de keuze wat be perkt. Hans Vervoorn van Lan cia: „We houden het nu op mo dieuze en chique kleuren. Want welke kleur een vrouw aanspreekt, dat verschilt be hoorlijk." Volgende pagina: 'Paars, op üw leeftijd mevrouwtje?' Percentage kopers vrouw Suzuki S3 3 SUZUKI Daihatsu 50 Lancia 48 Smart 47 Aantal kleuren leverbaar: Bron: RDC Datacentrum - 2003 Vorige week zag ik op televisie een reportage over een man die niets kon weggooien. Dat had geleid tot een adembene mende huiskamer, volgestapeld met spul len. Het deed me aan de garage van Char lie denken, een kleine ruimte die tot tepel- hoogte gevuld was met auto-onderdelen, overgoten met een saus van smeer en afge werkte olie. Soms klonk er een verrast loetje, kwam de compacte massa in be weging en stak er temidden van alle rot- zo°i iemand de kop op. Dat was dan Char- fe zelf, die iets moois gevonden had. Hiet heb ik nog een prima buitenspiegel', zei hij dan. 'Er zit een barstje in, maar verder is hij werkelijk als nieuw.' Waarna hij weer onder dook en één werd met zijn omgeving, beschrijven 1978. Charlie was watje te genwoordig een mannetje noemt. Zijn schuur stond in een buitenwijk van Lon den, de stad waar ik ook woonde, maar Jan in het centrum. Charlie was me door "enners aangeraden als hét adres voor een voordelig wagentje. Hij had een on-Engel- se v°°rkeur voor Franse auto's en speciali seerde zich in de Renault 4. Toevallig wist 1een hele mooie voor me te staan: liep d j een zonnetje én met een trekhaak, narlie leidde me naar een achter zijn schuur verscholen stukje grond, waar tus- Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. sen het hoge gras diverse Viertjes stonden. 'Kijk eens wat een schoonheid!', zei hij en hij wees naar een babyblauw exemplaar met hier en daar een vleugje roestbruin. Het was de enige zonder forse aanrijdingsscha- de en dat flatteert. Vervolgens noemde Charlie een prijs die me direct begerig maakte. Voor dat geld kon ik er wel twee kopen! Na de overhandiging van een dun stapeltje Engelse ponden reed ik in mijn Charlie's Angel naar huis. Vooral het stuurwiel vond ik prachtig. Het had een ribbelrand en was gemaakt van een transparante, bruine plasticsoort die me aan barnsteen deed denken. Ik had de stille hoop dat er mis schien nog een prehistorisch vliegje in ge vangen zat. De bijpassende versnellings hendel stak als een parapluhandvat uit het dashboard. De achteruit en de een, de twee en de drie gingen als een mes door de boter maar, hoe ik ook zocht, de vierde versnelling kon ik niet vinden. 'Hij heejt er maar drie', legde Charlie uit, toen ik hem belde. Ook zonder vier kon de Vier aardig meekomen op de vlakke weg. Maar Engeland is heuvelachtig. Tijdens mijn eerste dagtripje met twee zwaarlijvi ge vrienden stopte ik halverwege een hel ling. Daarna konden we niet meer wegko men. Mijn passagiers moesten noodge dwongen uitstappen en lopen, en zo werd het een gecombineerde rij- en wandeltocht met veel gemopper. Gelukkig belde Charlie diezelfde avond met een aantrekkelijk voorstel. Hij had een beter, nieuwer Viertje voor me. Don kerrood en het rook een béétje naar benzi ne, maar verder was het écht een puik au tootje. Het is een indrukwekkend stu diemodel dat Alfa Romeo nog tot en met zondag op de auto show van Frankfurt laat zien: de 8c Competizione roept her inneringen op aan sportwagens van het merk uit de jaren der tig. Alfa heeft de spectaculaire tweezitter helemaal in eigen huis ontworpen. Het merk gaat er duizend van bouwen voor een prijs die in ons land 130.000 euro bedraagt. Net als de vorige week gepre senteerde Mercedes SLR is de 8c vervaardigd uit koolstofvezel. De sportwagen is 4.20 meter lang en maar 1.25 meter hoog bij een wielbasis van 2.59. Wie- De Alfa 8c Competizione. len van 20 inch versterken de gespierde indruk. De auto heeft stijlelementen van de Alfa 33 Coupé Stradale en, aan de ach terkant, van de Giulia TZ. De grootste verrassing is de te rugkeer van achterwielaandrij ving; de 4.2 liter 400 pk V8-mo- tor met compressor is via een lange cardanas verbonden aan de achterwielen. Via een hand- geschakelde zesbak accelereert de 8c Competizione in 4,5 se conde naar 100 km per uur. De top is ruim 300 km per uur. De sportwagen gaat waarschijnlijk in het voorjaar in productie. i Deze week is de Week van de Vooruit- gang. Een Europese campagne die erop gericht is om ons bewuster met de auto om te laten gaan. Of liever: om te zorgen dat we onze auto laten staan. Hoe beleeft u de ze vooruitgang het liefst: op de fiets of gra tis met de trein? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. O Vorige week vroegen we aan welke Europese automobilisten u de grootste hekel heeft. Bijna een kwart van de stem mers wijst naar de Duitse automobilist. Veel lezers tekenden aan dat we eerst maar 'ns naar het Nederlandse rijgedrag moeten kij ken. Zeg maar: ben ik van Duitschen bloed? Aan welke Euromobilisten heeft u de grootste hekel? Duitsers O Belgen O Fransen Q Italianen O Spanjaarden Q Britten 0 Portugezen O Woordvoerder Patrick Rugebregt van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV): "Het beeld dat we als weggebruikers hebben strookt niet met de feiten. Gemeten naar dodelijke ver keersslachtoffers behoort Engeland tot de veiligste lan den ter wereld. Dit komt dus redelijk overeen met wat de lezers vinden. Maar Portugal 'scoort' in de peiling goed, terwijl daar relatief het hoogste aantal verkeersdoden valt van de Europese Unie. Er kan dus een groot verschil zitten tussen hoe mensen op vakantie het autoverkeer er varen, en de werkelijkheid." Suzuki's idee voor een open vierzitter. I DaimlerChrysler gaat vanaf 2005 per jaar 120.000 tur bodiesels betrekken van Volkswagen. De motoren (2.0/136 pk) worden in Chryslers en Mitsubi shi's gemonteerd. De twee dochtermerken van Daimler zullen die modellen uitsluitend voor Europa maken. Advertentie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21