Als het maar
vrouwenauto is
O
Charlie 's Angeleen Viertje zonder vier
Suzuki, dat graag groot denkt als het om klein gaat,
heeft weer zin in een compacte vierzits-cabriolet.
De Concept-S2 heeft een opvouwbare hardtop, die wat
weg heeft van de constructie in de vroegere kabouterca-
brio, de Suzuki Cappuccino: een dakpaneel was in de ba
gageruimte op te bergen, en een deel verdween met de
achterruit in de carrosserie. Het studiemodel heeft een
1.6 motor, zes versnellingen en vierwielaandrijving. De
schakelpook en bedieningshendels van handrem, rich
tingaanwijzer en ruitenwissers zijn vervangen door toet
sen op het stuurwiel.
Er blijken in Nederland veel meer aanhangwagens te
bestaan dan iedereen dacht. Oude caravans waarvan
de Rijksdienst voor het Wegverkeer dacht dat ze allang
waren gesloopt, zelfbouwaanhangers en nog duizenden
meekomertjes die zonder registratiedocumenten rond
rijden. De RDW ontdekte dit doordat ze het afgelopen
jaar 820.000 aanvragen heeft behandeld voor kenteken
bewijzen. Dat zijn er 80.000 meer dan de dienst had ver
wacht. Ook doken er 2.500 gestolen en omgekatte voer
tuigen op. Aanhangend materieel dat beladen zwaarder
mag wegen dan 750 kg moet sinds 1 september 2003
een eigen kentekenbewijs plus kentekenplaat hebben.
o%
Alfa's 8c: verrassing
van voor naar achter
in samenwerking met OAutoTrack.nl
JS
Gedurende de hele
septembermaand
Zeer scherp geprijsde
nieuwe 3-series
Alléén bij Zwartepoorte
23 j Saab stil en stevig
Populairste vrouwenauto's Percentage kopers vrouw
Q) Ford Ka y Cjjj) Flat Seicento
Q) Suzuki Aito
Q) Seat Arosa
ren
er-
Populairste
vrouwenmerken
smcSrt
1
De Peilstok
Van Duitschen bloed
Cabrioletidee Suzuki
Aanhangwagen-epidemie
Chryslers met VW-techniek
Oude liefde roest niet
Advertentie-exploitatie:
kinord- en Midden-Zeeland: 0113-315520
7ppUws-Vlaanderen: 0114-372770;
Sonaal: 020-4562500.
jdactie: 0113-315680
ll^iT redactie@pzc.nl
Foto Mare Bolsius
[Door Klaartje Hissink
Terwijl ze alvast wat
rondkijkt komt de
verkoper naar haar
toe. Waarmee hij de
dame van dienst
kan zijn?
'Mevrouw wil een nieuwe auto, zo-
ia Vijf minuten later staat ze
buiten. In haar hand een staal
kaart met de kleuren waarin
het kleinste model leverbaar is.
'En ais u deze auto écht wilt kopen,
ion komt u gezellig nog 'ns terug
met uw man'.
Cees Boutens van de RAI Vere
niging, de auto-importeurs,
verhaalt over een onderzoek
dat een vakblad in de jaren
tachtig deed naar vrouwvrien
delijkheid in de autoshow
room. Maar tegenwoordig be
nadert de branche vrouwelijke
klanten heel anders.
„De emancipatie is doorge
drongen tot de auto-industrie",
zegt Boutens. „Vrouwen zijn
volop betrokken bij het ar
beidsproces, ze hebben vervoer
nodig. Geen boodschappenwa-
gentje, maar een volwaardig
vehikel." En omdat vrouwen
verantwoordelijk zijn voor de
aanschaf van een op de drie
nieuwe auto's, vormen zij een
aantrekkelijke doelgroep.
Toch kijkt de autobranche wel
uit om een vrouwenauto op de
markt te zetten. „Het is eigen
lijk een eenvoudige marketing-
wet", legt Boutens uit. „Adver
teer nooit met jouw doelgroep
in beeld, dan sluit je mensen
uit en dat is nooit goed. Zet je
een auto neer als 'speciaal ge
schikt voor vrouwen' dan ver
koop je hem niet. Niet aan
mannen én niet aan vrouwen."
De winst is wel dat er meer
aandacht komt voor vrouwen-
wensen, beaamt Paula Vermin.
Zij is lid van het vrouwenpanel
van Ford Europe, dat bij elk
model bekijkt wat vrouwvrien
delijker kan.
Neem de Ford Ka: 72 procent
van de kopers is vrouw. Maar
de Ka is nooit bedoeld als vrou
wenauto. Vermin: „Het laatste
wat vrouwen willen is het stig
ma dat ze een speciale auto no
dig hebben. Wel kijken we
goed naar details. Vrouwen
zijn kleiner dan mannen, dus
hun stoel moet hoogteverstel
ling hebben. Design vinden ze
belangrijk. Waar een man kiest
voor pk's wil een vrouw vooral
iets leuks. En klein, dat is prak
tisch. De dames die wij spre
ken geven ronduit toe dat ze
het moeilijk vinden om een li-
mo te parkeren. Mannen zwij
gen daar liever over. Parkeer-
sensoren zijn een aanvulling
waar mevrouw om vraagt,
maar waar meneer stiekem
heel blij mee is."
Status
Het Japanse Suzuki scoort het
beste bij vrouwen, woordvoer
der Anton van de Logt weet er
van. „Lastig te zeggen waar
om. De Suzuki is met zijn lage
prijs aantrekkelijk als twee
de auto. Verder zal wel mee
spelen dat hij weinig status
heeft. Vrouwen hechten daar
immers veel minder aan dan
mannen."
Ook Van de Logt is voorzichtig
met het begrip vrouwenauto.
„Op het hoofdkantoor wordt
het grote aandeel vrouwelijke
kopers gezien als een Neder
lands verschijnsel. Dus Suzuki
zal niet snel een auto ont
wikkelen speciaal voor vrou
wen. Wel bespreken we sinds
een paar maanden met vrou
wen wat we aan modellen kun
nen toevoegen. Sportvelgen
en spoilers zijn daarbij min
Q%
Prijs v.a.: 7.999 euro
Aantal kleuren leverbaar: 7
Prijs v.a.: 8.995 euro
Aantal kleuren leverbaar: 13
prijs v.a.: 7.625 euro
Aantal kleuren leverbaar: 8
der in trek dan opbergvak-
jes."
Bij mannen vormen donker
blauw, grijs en zwart de kleu
ren top-3. De favoriete vrou-
wentinten liggen wat moeilij
ker. Vrouwen zijn modegevoe-
lig en willen zich graag onder
scheiden. Zo was de Lancia Yp
silon ooit in tachtig kleuren te
koop, maar de fabrikant heeft
uiteindelijk de keuze wat be
perkt. Hans Vervoorn van Lan
cia: „We houden het nu op mo
dieuze en chique kleuren.
Want welke kleur een vrouw
aanspreekt, dat verschilt be
hoorlijk."
Volgende pagina: 'Paars, op
üw leeftijd mevrouwtje?'
Percentage kopers vrouw
Suzuki S3 3 SUZUKI
Daihatsu 50
Lancia 48
Smart 47
Aantal kleuren leverbaar:
Bron: RDC Datacentrum - 2003
Vorige week zag ik op televisie een
reportage over een man die niets
kon weggooien.
Dat had geleid tot een adembene
mende huiskamer, volgestapeld met spul
len. Het deed me aan de garage van Char
lie denken, een kleine ruimte die tot tepel-
hoogte gevuld was met auto-onderdelen,
overgoten met een saus van smeer en afge
werkte olie. Soms klonk er een verrast
loetje, kwam de compacte massa in be
weging en stak er temidden van alle rot-
zo°i iemand de kop op. Dat was dan Char-
fe zelf, die iets moois gevonden had.
Hiet heb ik nog een prima buitenspiegel', zei
hij dan. 'Er zit een barstje in, maar verder is hij
werkelijk als nieuw.' Waarna hij weer onder
dook en één werd met zijn omgeving,
beschrijven 1978. Charlie was watje te
genwoordig een mannetje noemt. Zijn
schuur stond in een buitenwijk van Lon
den, de stad waar ik ook woonde, maar
Jan in het centrum. Charlie was me door
"enners aangeraden als hét adres voor een
voordelig wagentje. Hij had een on-Engel-
se v°°rkeur voor Franse auto's en speciali
seerde zich in de Renault 4. Toevallig wist
1een hele mooie voor me te staan: liep
d j een zonnetje én met een trekhaak,
narlie leidde me naar een achter zijn
schuur
verscholen stukje grond, waar tus-
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
sen het hoge gras diverse Viertjes stonden.
'Kijk eens wat een schoonheid!', zei hij en hij
wees naar een babyblauw exemplaar met
hier en daar een vleugje roestbruin. Het
was de enige zonder forse aanrijdingsscha-
de en dat flatteert. Vervolgens noemde
Charlie een prijs die me direct begerig
maakte. Voor dat geld kon ik er wel twee
kopen!
Na de overhandiging van een dun stapeltje
Engelse ponden reed ik in mijn Charlie's
Angel naar huis. Vooral het stuurwiel vond
ik prachtig. Het had een ribbelrand en was
gemaakt van een transparante, bruine
plasticsoort die me aan barnsteen deed
denken. Ik had de stille hoop dat er mis
schien nog een prehistorisch vliegje in ge
vangen zat. De bijpassende versnellings
hendel stak als een parapluhandvat uit
het dashboard. De achteruit en de een, de
twee en de drie gingen als een mes door
de boter maar, hoe ik ook zocht, de vierde
versnelling kon ik niet vinden.
'Hij heejt er maar drie', legde Charlie uit,
toen ik hem belde. Ook zonder vier kon de
Vier aardig meekomen op de vlakke weg.
Maar Engeland is heuvelachtig. Tijdens
mijn eerste dagtripje met twee zwaarlijvi
ge vrienden stopte ik halverwege een hel
ling. Daarna konden we niet meer wegko
men. Mijn passagiers moesten noodge
dwongen uitstappen en lopen, en zo werd
het een gecombineerde rij- en wandeltocht
met veel gemopper.
Gelukkig belde Charlie diezelfde avond
met een aantrekkelijk voorstel. Hij had
een beter, nieuwer Viertje voor me. Don
kerrood en het rook een béétje naar benzi
ne, maar verder was het écht een puik au
tootje.
Het is een indrukwekkend stu
diemodel dat Alfa Romeo nog
tot en met zondag op de auto
show van Frankfurt laat zien:
de 8c Competizione roept her
inneringen op aan sportwagens
van het merk uit de jaren der
tig. Alfa heeft de spectaculaire
tweezitter helemaal in eigen
huis ontworpen. Het merk gaat
er duizend van bouwen voor
een prijs die in ons land
130.000 euro bedraagt.
Net als de vorige week gepre
senteerde Mercedes SLR is de 8c
vervaardigd uit koolstofvezel.
De sportwagen is 4.20 meter
lang en maar 1.25 meter hoog
bij een wielbasis van 2.59. Wie-
De Alfa 8c Competizione.
len van 20 inch versterken de
gespierde indruk. De auto heeft
stijlelementen van de Alfa 33
Coupé Stradale en, aan de ach
terkant, van de Giulia TZ.
De grootste verrassing is de te
rugkeer van achterwielaandrij
ving; de 4.2 liter 400 pk V8-mo-
tor met compressor is via een
lange cardanas verbonden aan
de achterwielen. Via een hand-
geschakelde zesbak accelereert
de 8c Competizione in 4,5 se
conde naar 100 km per uur. De
top is ruim 300 km per uur. De
sportwagen gaat waarschijnlijk
in het voorjaar in productie.
i Deze week is de Week van de Vooruit-
gang. Een Europese campagne die erop
gericht is om ons bewuster met de auto om
te laten gaan. Of liever: om te zorgen dat
we onze auto laten staan. Hoe beleeft u de
ze vooruitgang het liefst: op de fiets of gra
tis met de trein? Stem mee in de Kwestie
van de Week.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
O Vorige week vroegen we aan welke
Europese automobilisten u de grootste
hekel heeft. Bijna een kwart van de stem
mers wijst naar de Duitse automobilist. Veel
lezers tekenden aan dat we eerst maar 'ns
naar het Nederlandse rijgedrag moeten kij
ken. Zeg maar: ben ik van Duitschen bloed?
Aan welke Euromobilisten
heeft u de grootste hekel?
Duitsers
O Belgen
O Fransen
Q Italianen
O Spanjaarden
Q Britten
0 Portugezen
O Woordvoerder Patrick Rugebregt van de Stichting
Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid
(SWOV): "Het beeld dat we als weggebruikers hebben
strookt niet met de feiten. Gemeten naar dodelijke ver
keersslachtoffers behoort Engeland tot de veiligste lan
den ter wereld. Dit komt dus redelijk overeen met wat de
lezers vinden. Maar Portugal 'scoort' in de peiling goed,
terwijl daar relatief het hoogste aantal verkeersdoden
valt van de Europese Unie. Er kan dus een groot verschil
zitten tussen hoe mensen op vakantie het autoverkeer er
varen, en de werkelijkheid."
Suzuki's idee voor een open vierzitter.
I
DaimlerChrysler gaat vanaf 2005 per jaar 120.000 tur
bodiesels betrekken van Volkswagen.
De motoren (2.0/136 pk) worden in Chryslers en Mitsubi
shi's gemonteerd. De twee dochtermerken van Daimler
zullen die modellen uitsluitend voor Europa maken.
Advertentie