;c De passen winnen aan passie Eerste solist van Het Nationale Ballet Al 66 jaar tenor Mien Dobbelsteen heeft geen last van plankenkoorts 27 John van Kesteren Zeg 'ns AAA donderdag 18 september 2003 In het Nederlands ballet begint het talent van de 24-jarige Igone de J ongh zich steeds indrukwekkender te ontwikkelen. Bij Het Nationale Ballet binnengekomen als een verlegen 17 -j arigewerkte ze zich op tot een danseres van groot formaat die duidelijk nog meer in haar mars heeft. Directeur Ted Brandsen schuift haar naar voren om het klassieke ballet weer spannend te maken. Igone de Jongh is Carmen bij Het Nationale Ballet. Spette ren moet ze. Het publiek moet ervan worden overtuigd dat zij die gevaarlijke vrouw is die mannen gebruikt voor haar ei gen gewin. Alleen een rode jurk aantrekken is niet voldoende. Een excellente techniek even min, want Carmen is geen pro totype. Choreograaf Ted Brand sen, met ingang van september de nieuwe directeur van het ge zelschap, maakte van haar een moderne, maar ook menselijke vrouw die zo mooi is dat je haar alles vergeeft. Hoogst verbaasd is Igone de Jongh als ze in het voorjaar van 2002 deze hoofdrol van Ted Brandsen krijgt. De twee ken nen elkaar dan nog nauwelijks. Brandsen mag zelf ex-danser zijn van Het Nationale Ballet, de jaren ervoor bracht hij als ar tistiek leider van het West Au stralian Ballet grotendeels 'down under' door, haar ont wikkeling heeft hij niet kunnen volgen. „Toen ik hoorde dat ik de rol kreeg had ik zoiets van hé...? En meteen daarna: dat wordt trekken. Iedere vrouw heeft wel iets van Carmen in zich, ik ook, maar als je van na ture zo anders bent, moet je echt gaan nadenken hoe je dat over brengt." Dat Ted Brandsen juist in deze Haarlemse danseres een Car men zag, is niet zo bijzonder. Ig one de Jongh is mooi en donker, haar tint geeft haar net dat exo tische dat een Carmen nodig heeft. Dat ze benen heeft die tot aan het plafond reiken en met haar hoge wreven het klassieke ideaal dicht nadert, helpt na tuurlijk ook. Igone de Jongh, die haar eerste passen in Balletstu dio Kennemerland van Sonja Koster zette, is als verlegen 17- j arige bij Het Nationale Ballet binnengekomen, maar bedeesd is ze allang niet meer. In zeven jaar tijd heeft ze zich van een in trovert Indisch meisje ontwik keld tot een danseres die op to neel alle ogen naar zich toetrekt. Het is niet meteen duidelijk dat ze geen doorsnee danseres is als ze in 1996 bij Het Nationale Bal let begint. Haar muzikaliteit, soepele techniek en gediscipli neerde houding vallen op, maar haar lengte blijkt een hindernis bij het vinden van goede dans partners. Bovendien danst ze nog te ingekeerd om echt te kun nen sprankelen. Het is ballet- lgonedeJongh:„De positie van eerste solist geeft me het gevoel een vaste plek te hebben veroverd meester Sonia Marchiolli, zelf ooit soliste bij het gezelschap, die haar als talent ontdekt en één van haar belangrijkste pro motors wordt. Mede dankzij Marchiolli's aan dringen bij directeur Wayne Eagling krijgt Igone de Jongh rollen in twee belangrijke klas siekers: als Myrthe in Giselle springt ze de benen uit haar lijf, in 1999 krijgt ze 'vanuit het niets' de hoofdrol in Het Zwa- nenmeer. De dubbelrol van Odette en Odile, de witte en de zwarte zwaan, geldt als één van de zwaarste en meest begeerlij ke rollen uit het balletrepertoi re. Normaal alleen voorbehou den aan solisten, wordt de rol nu uitgevoerd door een 'coryphee', een danseres drie treden lager in de hiërarchie. Wie Het Zwanenmeer 'doet', weet wat het is om een voorstel ling te dragen, maar met die vaardigheid kan Igone de Jongh een tijd niets doen. Er volgt een stille tussenperiode vol kleinere rollen waarin de danseres wel gestaag in de ballethiërarchie stijgt, van coryphee via 'grand sujet' naar tweede solist, maar waarin Wayne Eagling de druk weerstaat om haar echt te laten doorbreken. De directeur, die na ruzie met bestuur en dansers in 2003 het veld moet ruimen, vindt haar goed, maar ze is nog niet de all round danseres die hij zoekt. Ig one moet haar rollen spannend leren maken. Want uiteindelijk is niets erger, zegt hij in 2000, dan een mooie, getalenteerde danseres 'who doesn't know how to excite you'. Francis Sin- cerettidan nog de directeur van de Nationale Balletacademie waar ze is opgeleid, prijst Igone de Jongh in die tijd om haar ta lent, maar zegt tegelijk: „Ze is niet wat je noemt een pittige danseres, maar dat is een kwes tie van ontwikkelen." Wat voelt als een zwart gat, blijkt later een vruchtbare pe riode waarin het talent de kans krijgt zich verder te ontwikke len. De eerste grote klassieke rol volgt pas in oktober 2002, wan neer Eagling Igone de Jongh laat debuteren als Julia in Rudi van Dantzigs versie van Romeo en Julia. Tijdens een repetitie is dan al te zien hoe ze is gegroeid. Met haar inmiddels vaste dans partner Raphaël Coumes Mar- quet weet ze zelfs in een kale balletstudio de sfeer van het dat hij je mooi vindt, dat plezier wil je hem doen. Hij is zo'n grote inspiratie voor me, er komt zo veel energie uit hem", zegt ze over de voorbereidingen van het ballet Live. „Hans is geen ge makkelijke man, de voorberei dingen van dit ballet zijn inten sief, maar het is bijzonder als je samen met elkaar bezig bent om het zo te krijgen dat het goed is." De moderne klassieker, ge maakt op de lange Amerikaanse ballerina Coleen Davis, is haar dierbaar geworden. Het ballet over eenzaamheid met slechts één danseres en een cameraman op het toneel, danst ze het liefst. liefdesdrama op te roepen. De manier waarop ze het gezicht van de Franse danser met kus sen overlaadt en hem als een klein kind heen en weer wiegt als ze ontdekt dat hij dood is, is zo levensecht dat het moeilijk is om geen brok in je keel te krij gen. Hoewel er die herfst meerdere Romeo's en Julia's zijn, worden Raphaël en Igone het poster- paar. Zij zijn het, die overal in de stad hangen, bevroren in een bijna-kus. Choreograaf Hans van Manen wist haar ook dat beetje verder te krijgen. „Ik weet niet precies wat het is, maar als je in de stu dio met Hans staat, dan wil je „Het is een ongelooflijk mooi ballet, bijzonder om te mogen dansen. Hans gaf het aan me en ik ben nog nooit zo nerveus ge weest als toen ik dat voor het eerst deed. Ik mocht het type zijn dat hij zocht, hij wist na tuurlijk niet wat ik ermee zou doen." Met ingang van dit seizoen is ze eerste solist en staat er met Ted Brandsen een nieuwe man aan het roer, die een einde moet ma ken aan de kritiek dat het reper toire van Het Nationale Ballet niet meer van deze tijd is. „De positie van eerste solist geeft me het gevoel een vaste plek te hebben veroverd, het 'wel of niet op de lijst staan' is foto Lex van Rossen/GPD afgelopen. Maar verder is er weinig veranderd. Ik heb nog steeds dezelfde vrienden binnen het ballet, de verhouding tot mijn collega's is niet echt an ders. Eenzamer is het wel, je staat vaker alleen in de studio. Ik heb altijd graag alleen ge werkt, maar mis soms de gezel ligheid en het rumoer van zo'n hele groep in de studio." De danseres is zich er niet zo van bewust dat de nieuwe directeur Ted Brandsen juist haar naar voren schuift om het klassieke ballet weer spannend te maken, het predikaat klassieke 'ballet- babe' dat ze van een theatervak blad kreeg opgeplakt, zegt haar niets. „Het mooie van Carmen is dat het veel mensen aanspreekt, dat ze zien dat ballet minder stoffig is dan ze denken. Je hoopt dat ze door Carmen een volgende keer makkelijker naar een Zwanenmeer komen kij ken." Igone de Jongh is in korte tijd volwassen geworden, zeggen veel mensen binnen het gezel schap. Na de zomer van 2003 staat er inderdaad een veel krachtigere danseres, met haar 24 jaar beschikt ze ineens over de 'duende' die een Carmen no dig heeft. Ook buiten het toneel komt ze sterker over, als iemand die weet wat ze wil. Zelf heeft ze het gevoel dat het nu pas écht begint:Als danseres ben ik nog lang niet waar ik zijn wil. Na tuurlijk ben ik gegroeid, dankzij rollen als Julia en Carmen heb ik me kunnen ontwikkelen. Maar Carmen was de eerste keer nog lang niet goed. Door er veel over te praten met Ted, lukte het me het personage uit te bouwen. En Julia zal er over een paar jaar met meer levenservaring heel anders uitzien." Irene Start Sir John van Kesteren (82) is al 66 jaar tenor en nog niet van plan te stoppen. Hij is even terug in Nederland, bereidt een optreden voor in een Duitse ga la-televisieshow en organiseert voor de tweede keer een zang concours voor het goede doel. Zijn leeftijd lijkt hem niet te de- „Ik moet iets verkeerds gedaan hebben. Ik zing nog steeds. Nor maal is je stem weg als je 82 jaar bent. ik mankeer ook niets en daarover verwonder ik me, om dat vele oude vrienden klachten hebben". Tenor John van Keste ren, die al jaren bij Palm Beach in de Amerikaanse staat Florida woont, is een tijdje in Neder land. Hij is alleen gekomen deze keer, omdat zijn 71-jarige vrouw door de ziekte van Par kinson moeilijk kan reizen. In Café De Posthoorn in Den Haag - dat in al die jaren dat hij weg geweest is, niet is veranderd - vertelt de zanger over heden, verleden én toekomst. Binnenkort gaat hij bijvoor beeld naar München. „Johan nes Heesters wordt 5 december 100 jaar en hij heeft me ge vraagd of ik een duet in het Ne derlands met hem wil zingen in het twee uur durende 'Geburt- stag'-gala' dat de Duitse ARD de dag ervoor uitzendt. Ik ga dat nu voorbereiden, regelen wie wat gaat zingen." Van Kesteren weet dat de in Amersfoort gebo ren filmlegende Heesters, die nog steeds gastrollen vervult in Duitse televisieseries, in Neder land omstreden is. „Ik ken Heesters al 45 jaar. We hebben veel in Wenen gezongen. Zes weken achter achtereen 'Die lustige Witwe'. Daar hebben we elkaar leren kennen. Hij is een schuchtere, wat naïeve man, die toen al de kritiek uit Nederland niet begreep. Ik zou tijdens de oorlog denk ik ook voor de Duit sers hebben opgetreden, want als je geen lid was van de Kul- turkammer kon je niet werken, kreeg je geen voedselbonnen en ging je dood." „Ik was eind jaren dertig elek trotechnisch tekenaar bij de PTT in Den Haag. Ik hield me bezig met de automatisering van het telefoonnet. Op een ge geven moment zeiden ze tegen mij: ga maar naar de hei, naar Radio Kootwijk, een zender bouwen. Tijdens de oorlog kon je daar nog eieren en brood krij gen. Ik heb er gewerkt met Duit se ingenieurs. Het enige dat we konden doen om ze dwars te zit ten was af en toe een verkeerd draadje spannen. Een van ons was nogal handig en had een verbinding gemaakt waardoor we de BBC konden ontvangen. Achteraf bleek dat die Duitsers dat wisten, er over hadden ge sproken, maar hadden besloten niets tegen ons te ondernemen. Ze waren bang de aandacht op zich te vestigen, omdat ze dan misschien wel naar het Oost front moesten." Van Kesteren, die inmiddels 66 j aar tenor is en dus rond zijn zes tiende met zingen moet zijn be gonnen, geeft nog steeds con certen. Hij trekt zich sowieso niets aan van zijn biologische leeftijd. „Als ik naar Nederland kom koop ik altijd een auto, die ik weer verkoop als ik wegga. Ik heb hem nu ergens voor een am bassade neergezet, want ik kon geen parkeerplek vinden. Ik vind wel dat Nederlandse auto mobilisten geen geduld hebben. Als je even langzamer rijdt om te kijken waar je heen moet, toe teren ze al." In de Verenigde Staten zet de Nederlandse staatsburger zich in voor het goede doel. „Mijn vrouw en ik wonen nu zo'n twin tig jaar in het steenrijke Florida en we hebben ontdekt dat op 20 kilometer afstand veel mensen leven die uit Midden-Amerika komen. Ik heb zelf Guatemal teekse tuinmannen in dienst om het park achter mijn huis te on derhouden. Ze moeten soms van weinig rondkomen. Daarom heb ik het project Help the Hungry at Home opgezet: con certen ten bate van het goede doel. Het gesponsorde Blowing Rocks Music Festival, direct aan de Atlantische Oceaan, is een groot evenement geworden met de beste orkesten. Ik heb dat al lemaal zelf geregeld. Ik ben in Houston, Texas, officieel door prinses Margriet geridderd en mag me in Amerika Sir noemen. Dat gooit deuren open, waar door ik makkelijker geld kan in zamelen." „Vorig jaar is de cd 'The art of John van Kesteren in opera' uit gebracht en door Opera News in Londen uitgeroepen tot de beste cd in zijn categorie van 2002. Er zijn hele discussies over op het internet, want niet iedereen kent John van Kesteren meer. Er zijn al duizenden exemplaren verkocht via amazon.com, dat is zo'n erkenning. Voor 11,98 dol lar." Lachend: „Die dubbelcd zou 29 dollar moeten kosten." Jacques Geluk Tenor John van Kesteren foto JacquesZorgman Deze week is vrijwel de gehele oorspron kelijke cast van Zeg 'ns AAA in de Twentse Schouwburg in Enschede om de laatste hand te leggen aan de theaterversie de succesvolle comedy-serie uit de jaren Whig. De eerste try-outs zijn vrijdag en zaterdag, tot eind maart volgend jaar volgt een uitgebreide tournee. russen 1980 en 1993 zond de VARA 212 afle veringen uit van de comedy Zeg 'ns AAA. terwijl het buiten stil was, werd er in de huiskamers gegrinnikt om de wederwaar- digheden van huisarts Lydie van der Ploeg, partner chirurg Hans Lansberg, de snderen en vooral om huishoudster Mien helsteen en haar immer klussende echt- i;°0°t Koos. Binnenkort wordt er ook wt gezegd in de theaters, c kunnen bij het impresariaat niet eens zeggen of hij het zelf wel weet. Maar het feit La'Zeg 'ns AAA nu avondvullend in het te zien is, is uiteindelijk te danken aan out Oerlemans. Hij was het die voor h)htv-pr0gramma getiteld 'Typisch Tach- '8 oe cast van Zes 'ns AAA na bijna tien W weer bij elkaar had voor een korte scè- e spelers vonden het weerzien zo leuk, er plannen werden gesmeed opnieuw k samen te werken. Presario Ruud de Graaf zag het helemaal ten. Hij moest alleen Chiem van Houwe- :^n°g over de streep trekken als schrij- Maar Van Houweninge was zo enthou- n°g niet, toen hij werd gevraagd, aarzelde of ik het wel wilde", zegt Van B 'weninge. „Een toneelstuk van twee uur - wat anders dan afleveringen van een half /rije En wat men inmiddels vergeten was, JKAAA leefde een beetje van de actua- - zat altijd een duidelijk satirische De cast van Zeg 'ns AAA, met (vlnr) Hans Cornelissen, Kiki Claessen, Carrie Tefsen, Manfred de Graaf en Sjoukje Hooymaayer. foto Govert de Roos/GPD kijk in op actuele ontwikkelingen. Uitein delijk was het mijn vrouw die me overtuig de." De cast hadden ze heel snel bij elkaar, zegt Van Houweninge. „Ze waren direct enthou siast. Alleen John Leddy, die de rol van Koos Dobbelsteen speelt, was niet beschik baar. Hij had al afspraken met zijn dochter om samen een stuk te gaan spelen." Maar Van Houweninge kan melden dat Koos Dobbelsteen toch in de theaterversie van Zeg 'ns AAA zit. En wel op een bijzondere manier. „Mien voert een telefoongesprek met hem. Het staat al op band. Dan wel niet lijfelijk, Koos Dobbelsteen is wel nadruk kelijk aanwezig." Samen met Alexander Pola heeft hij de serie de serie begin jaren tachtig opgezet. En in een vroeg stadium voegde ook Van Houwe- ninge's echtgenote Marina de Vos zich bij het schrijversteam. „Mijn vrouw heeft een heel grote fantasie. Ze is altijd bezig met plotjes." Na het overlijden van Pola in 1992schreven van Houweninge en zijn vrouw samen de laatste afleveringen van Zeg 'ns AAA. En daarna kwam het echtpaar met de zeker niet minder populaire serie 'Oppassen! Maar Zes 'ns AAA was een tv-hit. De lotge vallen van de serieuze huisarts Lydie van der Ploeg (Sjoukje Hooymaayer) die samen woont met chirurg dokter Lansberg (Man fred de Graaf). En dan zijn er nog kinderen. En uiteraard is er die huishoudster Mien Dobbelsteen (Carry Tefsen) en haar man Koos. De vorm van de serie hadden de schrijvers niet direct. „Het eerste jaar hadden we een wachtkamer in de afleveringen, met een mopperende patiënt. Daar hadden we een soort running gag van willen maken. Het gekke is dat het niet bleek te werken. Terwijl het heel goed werd gedaan. Piet Hendriks speelde die rol heel erg leuk. Maar wat structuur betreft, hielden die scènes in de wachtkamer verschrikkelijk op. In het tweede jaar hebben we het eruit gelaten." „In het eerste jaar hebben we acht afleve ringen gemaakt. Het tweede jaar ook. Maar de Vara wilde nog even wachten met uitzen den. Toen hebben ze zestien afleveringen achter elkaar uitgezonden, althans elke week eentje. En toen is het ernstig gaan lo pen." Het succes van Zeg 'ns AAA had ook te ma ken met het feit dat het werd uitgezonden in de tijd dat er maar twee netten waren, geeft Van Houweninge toe. „Maar wat nu natuur lijk erg leuk voor ons is, dat iedereen in Ne derland weet wat Zeg 'ns AAA was." „Dat de rol van Mien Dobbelsteen zo be langrijk zou worden, hadden we wel ver wacht. Door Mien werd ook de rol van Lydie als serieuze hardwerkende dokter ook dui delijker. We hebben vanaf het begin al geen grappen gemaakt over patiënten of over ge neesmiddelen. Ook daarmee wordt de rol van de dokter veel serieuzer dan die van de huishoudster. Toen we het schreven wisten we wie de rollen zouden krijgen. We konden dus op de acteurs schrijven. Carry Tefsen kenden we van een vorige comedy van ons: Teder z'n deel'. Dat was met André van den Heuvel en Kitty Jansen. Daarin speelde Carry Tefsen ook een huishoudster: Truus. Dat vonden we zo leuk dat we haar hebben gevraagd Mien Dobbelsteen te spelen." Hij zei het al, een avondvullend toneelstuk over een doktersgezinnetje is natuurlijk heel wat anders dan een tv-aflevering van een half uurtje. „Je moet een grotere boog zetten." En daar heeft Van Houweninge er- varingmee. „Mijn wortels liggen bij het gro te toneel. Van 1971tot 1984 zatik bij het Pu- bliekstheater. Heb ik tweehonderd keer per jaar gespeeld. Ik heb stukken geregisseerd, ik heb alle Tsjechovs uit het Russisch ver taald en ik was lid van de artistieke leiding van het Publiekstheater. Mijn toneelstuk ken worden nog steeds over de hele wereld gespeeld. Vijftien jaar van mijn leven ben ik bij het grote toneel geweest, waarvan twaalf bij het Publiekstheater. Samen met Ton Lutz en Hans Croiset was ik lid van de artis tieke leiding." Als student culturele antropologie begon hij te acteren bij de Amsterdamse studenten to neelvereniging. De studie was hij begonnen met in z'n achterhoofd ooit films te gaan maken in het Amazonegebied. Maar het ac teren had hem bij de strot. Hij deed toela tingsexamen bij de toneelschool om te kij ken of hij het echt kon. Hij bleek het te kunnen en belandde in 'de klas van '64', bij onder anderen Helmert Woudenberg en Joost Prinsen. De studie ging niet verder dan het 'kandidaats'. En acteren doet hij nog steeds. „In Nederland niet veel meer. Maar in Duitsland speel ik elk jaar nog in twee of drie films. En ik ben altijd nog een van de commissarissen in de Duitse krimi Tatort." Deze week zit Van Houweninge in Enschede om de laatste hand te leggen aan het avond vullend Zes 'nsAAA. „De teksten zijn klaar. Ruimte voor improvisatie? Ach, als er tij dens de repetities een leuke grap ontstaat, ben je wel gek als je 'm niet gebruikt. Maar je moet er wel voorzichtig mee zijn. Je moet al tijd oppassen voor de slechte goede ideeën." Ton Ouwehand Zeg 'ns AAA, door Chiem van Houweninge en Marina de Vos. Met: Carry Tefsen, Sjoukje Hooy maayer, Hans Cornelissen, Manfred de Graaf, Ki ki Classen, Coby Timp en Perry Dosset. Regie: An dy Daal. Te zien 25 en 26 nov. in De Maagd Bergen op Zoom, 4 en 5 maart 2004 in de Stadsschouw burg Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 27