Dit is het slechtste kabinet sinds mensenheugenis tl oogervorstnoemt maatregelen in de gezondheidszorg sociaal ]A0ciale Zaken goed voor helft bezuinigingen woensdag 17 september 2003 D^sDag SEpTEMBER Hoogtijdagen Obsessie Anorexia Zalmiaanse veeg Staat kleiner linst pijnlijk Wachtlijsten Niet fraai Er kan niets meer uit ziekenfonds door Arjen van Witteloostuijn Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik heb in mijn maatschappijbewuste ja ren (sinds het midden van de ja ren zeventig) geen slechtere ka binetten meegemaakt dan Balkenende-1 en -2. Gelukkig is nummer 1 verleden tijd, maar ook van 2 wordt bijna niemand vrolijk. Al in de aanloop naar deze prinsjesdag deed dit kabinet met een regen aan plannetjes zijn uiterste best om ons de mooie zomer zo snel mogelijk te laten vergeten. Alles en iedereen die van (of via) de overheid geld krijgt overgemaakt, moet reke nen op de 'nullijn'. Van het be drijfsleven wordt loonmatiging verlangd. De sociale zekerheid wordt verder versoberd. Jarenlange speerpunten van be leid gaan de ijskast in: op justi tie en zorg moet bijvoorbeeld flink worden beknibbeld. Om te voorspellen wat dit zal beteke nen voor veiligheid en wacht lijsten, hoef je niet te hebben doorgeleerd. Bijna iedereen ziet zijn of haar koopkracht teruglo pen. Nederland moet wel doodziek zijn om zo'n draconisch beleid te rechtvaardigen. Wat is hier aan de hand? De argumenten van Balkenende en consorten zijn van ouder wets, conservatief-economi- sche snit. Hun redenering: door de conjuncturele neergang is de financiële huishouding van Ne derland uit het lood geslagen. Mede in het licht van de EU-ver- eisten en de toekomstige kosten van de vergrijzing is hard ingrij pen daarom onvermijdelijk. Immers, de heilige bovengrens van een financieringstekort van 3 procent - vastgelegd in het verdrag van ons eigen Maas tricht - komt anders snel in zicht. Terwijl een verdere stijging van de staatsschuld toekomstige en te grijze generaties met een loodzware last zou opzadelen. Kortom, om erger te voorkomen moet Nederland een recordbe drag van 17 miljard euro bezui nigen. Zonder volledig te zijn, kunnen hiertegen ten minste drie argu menten worden ingebracht. De 3 procent van het Verdrag van Maastricht is afgesproken in tij den van ongekende voorspoed. Het menselijk geheugen is kort. In de hoogtijdagen van 'de nieu we economie' vierde naïef opti misme hoogtij. Een enkele goeroe waagde zich zelfs aan de stelling dat het ver schijnsel van economische neer gang definitief tot het verleden behoorde. Dat is tegengevallen. Het ijzeren harnas van de Maas tricht-normen knelt in tijden van langdurige laagconjunc tuur. Al ruim voordat de inter- net-zeepbel knapte en moslim fanaten de Twin Towers en het Pentagon doorboorden, had de mondiale economie de weg naar beneden weer ingeslagen. Wat deze recessie vooral vervelend maakt, is het synchrone karak ter ervan. Alle hoofdmotoren van de wereldeconomie staan in z'n achteruit - Europa, Japan en Noord-Amerika. Een open eco nomie als de Nederlandse is daarvoor extra gevoelig. Een dergelijke mondiale crisis vraagt om een georkestreerde poging tot anti-cyclisch beleid (extra investeren als het econo misch slecht gaat) door via oplo pende financieringstekorten de mondiale economie extra lucht te geven. De Amerikaanse, Duitse, Britse en Franse rege ring hebben dat begrepen. De Britse regering van Blair leent miljarden op de kapitaalmarkt met het oogmerk diepte-inves teringen te plegen in onderwijs en zorg. Maar nee, Balkenende en Zalm weten het beter: het is volgens hen juist hoog tijd voor pro-cy clisch beleid (extra bezuinigen als het economisch slecht gaat). Die fixatie op het terugdringen van de staatsschuld is voor dit kabinet een obsessie geworden. Extra treurig is dat dit beleid aan het volk wordt verkocht met behulp van drogredenen en on waarheden. Om te beginnen is 'de staatsschuld' een relatieve grootheid, en geen absolute. In de noemer staat het bruto bin nenlands product (bbp). Als percentage van het bbp kan de staatsschuld worden terugge drongen door het bbp te laten groeien. Van het huidige beleid van on gekende ombuigingen kan veel worden gezegd, maar niet dat daarmee de economische groei wordt gestimuleerd. Ook straffe inflatiebestrijding werkt ave rechts, met het gevaar van de flatie (negatieve spiraal van aanhoudende prijsdalingen door overcapaciteit en afne mende vraag). Dat maakt de schuldenlast alleen maar groter. Daarbij komt dat de baten van investeringen in de samenleving niet alleen neerslaan bij de hui dige generatie van belastingbe talers. Van bijvoorbeeld verbeteringen in de kwaliteit van het onder wijs en de zorg profiteren straks ook onze (klein)kinderen. Ten slotte is het verstandiger om het probleem van de vergrijzing bij de wortel aan te pakken. Sinds jaar en dag pleiten econo men ervoor de pensioenleeftijd stap voor stap te verhogen. Daarmee wordt vanzelf het aantal pensioenontvangers kleiner en het aantal premiebe talers groter. Met draconische bezuinigingen en half manke pensioenhervormingen is het waarschijnlijk dat dit kabinet de ellende slechts vergroot. In feite geeft minister Zalm zichzelf een brevet van onver mogen. Zijn jaren als paarse minister van Financiën werden gekenmerkt door ongekende economische voorspoed. Het belastinggeld kwam met kar renvrachten tegelijk binnen. De ene meevaller werd op de andere gestapeld. Hoe is het mogelijk dat na jaren van vetzucht bij het eerste zuchtje tegenwind een anorexia-achtig dieet moet worden voorgeschreven? Het dieet dat Balkenende en Zalm voorschrijven is nog schraler dan dat van de kabinet- ten-Lubbers, kabinetten die no- tabene voor herstel moesten zorgen na de diepe economische (olie)crises van de jaren zeven tig. Het lijkt erop dat de reputa tie van Zalm als 'ijzeren' hoeder van de schatkist op drijfzand berust. Zijn paarse beleid heeft de financiële veerkracht van de overheid kennelijk volledig on dermijnd. Achteraf klagen over de gebrekkige financiële disci pline van vooral het kabinet Kok-2 is een zwaktebod. Zalm zelf zat onder Kok immers aan het financiële roer. Balkenende en Zalm zijn slim genoeg om de validiteit van deze en andere tegenargumenten in te zien. Het is daarom alles behalve ondenkbaar dat een ge heime (en dus weinig democra tische) agenda het contrapro ductieve gedrag van dit kabinet kan verklaren. Dat kan langs ten minste drie wegen van doorslaggevende be tekenis zijn bij de verklaring van de koers van het kabinet Balkenende-2. In de eerste plaats heeft Nederland - en met name Zalm - altijd voorop ge staan om andere landen van an ti-Maastrichts, laks beleid te beschuldigen. Duitsland, Frankrijk en Italië hebben met enige regelmaat een Zalmiaanse véeg uit de pan gekregen. Teneinde de eigen reputatie in Eiiropa niet' te beschadigen moet Nederland daarom room ser dan de paus zijn: een finan cieringstekort dat boven de 3 procent uitstijgt, moet ten koste van alles worden voorkomen. In de tweede plaats moet voor uit worden gedacht: uiterlijk in 2007 worden de volgende ver kiezingen gehouden. Om de kans op winst te maximaliseren is het verstandig snel door de zure appel heen te bijten, zodat straks in de aanloop naar de Tweede-Kamerverkiezingen hopelijk weer financiële lucht kan worden gevonden voor het uitdelen van cadeautjes. In de derde plaats heeft het re cordbedrag aan bezuinigingen tot gevolg dat de staat kleiner wordt gemaakt. Een kleinere overheid is van oudsher een stil le wens van veel neo-conserva- tieven en liberalen. Zij beargu menteren dat alleen op deze manier economische groei, in novatief ondernemerschap en individuele vrijheid kunnen worden gewaarborgd. Niet elke politicus volgt het voorbeeld van de Amerikaanse president Reagan en de Britse premier Thatcher, die in ronde bewoordingen voor deze finan- cieel-economische politiek uit kwamen. Door meer te bezuini gen dan noodzakelijk is, kan aan de stille wens van neo-con- servatieven worden voldaan. Toegegeven, deze prinsjesdag analyse is treurigmakend cy nisch. Ik laat mij graag overtui gen van de onjuistheid ervan. Dat zal echter niet leiden tot een opwaartse bijstelling van mijn eindoordeel over het beleid dat ons wordt voorgelegd. Dit is het slechtste financieel-economi- sche kabinetsbeleid sinds men senheugenis! GPD Arjen van Witteloostuijn is hoogleraar Economie aan de Rijksuniversiteit Groningen en hoogleraar Strategie aan de University of Durham in Groot- Brittannië. jiorAp van den Berg .cm.ike Houtman ..tl HAAG - Minister Hans tea oogervorst heeft zich vorige /oor) ^geërgerd. Gehandicapten- 'is lieten weten dat 69 n leden 'onevenredig hard' orden getroffen door de bezui nigen. Ze hebben hun mond zeni laielopengedaan, vindt de mi- en vü |ster van Volksgezondheid, geha itlzijn en Sport. lad( shuis Reorganisaties zijn al gaan ië,Z« Eeuwen voordat ze zagen tega Btwe werkelijk doen. Heel be- tikeli] puenswaardig, dat ze hun 'deun Aterban paniek aanjagen, fiter, ff|jl gehandicapten en chro- isch zieken van de meeste opa jatregelen geen last hebben." •ffl! hogervorst moest de afgelo- lijkni uweken steeds het verwijt 'ehoel inhoren dat het hem aan visie ivan preekt. Criticasters vinden iigvi illiij blind het mes in het zie kten jfondspakket zette en luk- 'deiui uk heeft geschrapt. Hooger- ®chj Bt hield zich in en reageerde rtnDi (top de kritiek. De regel is im- 'et I as dat een minister vóór ïffi jnsjesdag niets naar buiten aigt. Nu is hij opgelucht zijn lasterplan' uit de doeken te innen doen. Want achter de jatregelen schuilt volgens ju een visie. loogervorst en zijn ambtena- mhebben bij de snoeioperatie enen Aet ziekenfondspakket steeds 'onra 'afweging gemaakt: wat kan 3 uit zonder dat de mensen die it s« itziek zijn gedupeerd wor ld a J? Vanuit deze redenering is ieft hij de vergoeding voor pil de tl [spiraaltje voor vrouwen bo- dati jde21 geschrapt. „Daar is de len. I teste ophef over geweest, ter ijl ik dit zelf een van de minst kijki jnlijke ingrepen vind. Het rdevi Btniet over zieke mensen." dan 1 [dezelfde reden verdwijnt de istevan drie ivf-behandelin- njnti [(reageerbuisbevruchting) dati ihet pakket. Hoogervorst ziet I® ereen eigen verantwoorde nd! iheid. „Niet dat het een frivo- >endi wens is om kinderen te krij- haast hij zich te zeggen, van Jaar vrouwen beginnen steeds later na te denken over zwanger worden en dat brengt het risico van moeilijke vrucht baarheid met zich mee. Daar moeten ze dan zelf maar aan mee betalen." Bij zijn aantreden besloot Hoo gervorst de vergoeding voor maagzuurremmers en choleste rolverlagers juist overeind te houden. „Het voorstel om die te schrappen heb ik eigenhandig uit het regeerakkoord verwij derd. Je kunt tegen mensen die een cholesterol verlagend mid del gebruiken, zeggen: 'eigen schuld dikke bult, je eet te veel'. Maar dit soort medicijnen is voor een grote groep een bittere medische noodzaak. En daar houdt het voor mij op." Hooger vorst zegt wel te voelen voor een methode waarbij de verzeke raar de premiehoogte laat af hangen van bijvoorbeeld het feit of iemand rookt. Het ministerie blijft hoog inzet ten op het terugdringen van de wachtlijsten. „Het bedrag dat we daarvoor uittrekken blijft groeien: 500 miljoen euro, alleen al voor volgend jaar." Volgens Hoogervorst gaat het met de wachttijden de goede kant op. „Lange tijd was dit een alge meen probleem. Nu doen zich alleen nog problemen voor bij specifieke ziekenhuizen of be paalde ingrepen als staaropera ties. Gemiddeld genomen be draagt de wachttijd voor niet acute operaties vijf weken, ter wijl zeven weken als acceptabel wordt ervaren." Gehandicapten en chronisch zieken gingen vorige week de barricaden op door het schrap pen van de vergoedingen voor fysiotherapie en ziekenvervoer, terwijl het ministerie juist maatregelen bedacht om deze groepen te ontzien. „We willen voorkomen dat de bezuinigin gen bij hen te hard aankomen. Fysiotherapie blijft voor chro nisch zieken na negen behande lingen vergoed en voor zittend ziekenvervoer (taxi's bijvoor beeld, red.) hebben we een potje van 70 miljoen euro, als achter- vang." illustratie Ronald Blommestijn/GPD In 2 010 telt Nederland naar ver wachting 1,1 miljoen 75-plus- sers. Deze forse groei van het aantal ouderen doet de zorgkos- ten evenredig stijgen. „Een heel fors probleem. Het stelsel komt onder zware druk te staan", voorspelt de minister. Een in grijpende modernisering van het zorgstelsel is volgens hem nodig om de kostenexplosie te beteugelen. Nederlanders moe ten af van het idee dat altijd al les collectief verzekerd is. „We moeten sleutelen aan het sys teem. De patiënt betaalt via zijn ziektekostenpremies uiteinde lijk altijd de rekening. Maar in vergelijking met andere landen wordt in Nederland heel weinig direct betaald, in de vorm van eigen bijdragen. De patiënt krijgt weinig directe prikkels om voorzichtig met zorg om te gaan. Dat moet anders." Een van de maatregelen om de burger meer eigen verantwoor delijkheid te geven is het beta len van 1,50 euro per doktersre cept. „Ik vind dat nog aan de lage kant voor een prijsprikkel. Maar de patiënt kan zichzelf straks ten minste de vraag stel len: heb ik dat medicijn wel no dig? Moet ik nu echt naar de huisarts of niet?" Het moet allemaal wel betaal baar blijven. „De afgelopen vijf jaar is de gemiddelde wettelijke premie van een modale werkne mer met 200 euro per maand netto gestegen. Dat is zeer veel. Dat kan zo niet door blijven gaan." Maar Hoogervorst houdt vol dat niet alleen de burger moet bloe den. Bij zijn ministerie verdwij nen 250 van de 1200 banen. Bij na de helft van de 2,3 miljard euro aan bezuinigingen wordt opgebracht door de zorgaanbie ders zelf. Apothekers moeten hun bonus afromen, de lonen in de sector worden gematigd en zorginstellingen (ziekenhuizen, verpleeghuizen en dergelijke) worden gekort. „Als je ziet wat voor groei die hebben gehad de afgelopen twee jaar, dan moet dat ook echt kunnen. Ik laat het aan hun eigen fantasie over hoe ze dat oplossen." Veel Nederlanders breken zich het hoofd over de vraag waarom pijnlijke maatregelen juist nu worden genomen en niet in tij den van voorspoed. In de kabi netsperiode dat Els Borst bij Volksgezondheid de scepter zwaaide, zwom het ministerie in het geldBorst wist het roer ech ter niet om te gooien. „In de tijd dat de miljarden ons om de oren vlogen, was het heel moeilijk om hervormingen door te voeren. In een gemiddeld huishouden gaat het niet an ders Wanneer ga j e j e t i j dschrif- tenbestand opschonen en ont dek je dat je twee van de tien bladen nooit leest? Dat doe je als je moet beknibbelen op je huis houdgeld. Het is niet fraai, maar ik kan nu dingen doen die de af gelopen jaren onacceptabel wa ren." Maar aan de snoeimoge- lijkheden komt een eind, weet Hoogervorst. „Wat betreft het pakket zit ik nu redelijk dicht bij de grenzen van wat je kunt doen. Ik zie niet zo snel wat er nog makkelijk uit kan." De bezuinigingen vormen de opmaat voor het vraaggestuur de zorgstelsel dat 1 januari 2006 ingaat. Iedere Nederlander krijgt dan een basisverzekering: het verschil tussen Zieken fondswet en particuliere ziekte kostenverzekering verdwijnt. Het toekomstige zorgstelsel stuurt aan op betere marktwer king. De patiënt kan zijn keuzes baseren op een goede verhou ding tussen prijs en kwaliteit. „Vanaf volgend jaar gaan we de prestaties van ziekenhuizen met elkaar vergelijken, om meteen al prikkels te introduceren. De resultaten worden dan via het internet gepubliceerd." Wat koopkracht betreft wordt 2004 een 'hartstikke moeilijk jaar', beseft hij. „Maar de bezuinigingen van mijn ministerie dragen daar niet sterk aan bij. Dat geld gaat terug naar de premies, het blijft niet in de schatkist hangen. Ik vind dit zeker geen hard beleid GPD e Geus ziet de rens naderen oor Hans van Soest ram rei bril iersi IEN HAAG - De helft van de eZaï tzuinigingen slaat neer in de em Ddalezekerheid. Voor minister a™ e Geus van Sociale Zaken is laarinee 'de grens dicht gena- trd van wat nog kan'. Het aieri omend jaar is volgens de oud- btelij W-bestuurder een keerpunt de sociale zekerheid. Ingrij- oninjende wijzigingen in WW, WAO ij,® nbijstand staan op stapel, oord tokt u dat ik niet weet wat de fiecten zijn van de maatregelen voor jtoj voorstellen?" Aart Jan de meri leus veert op uit zijn stoel. „De ifl leeste mensen gaan er volgens «plaatjes volgend jaar op ach- ®iit. Maar we hebben er alles gefc angedaan om de zwakste groe- r,aiifen te ontzien." door Ie Geus is nu anderhalf j aar mi- lslervan Sociale Zaken. In die an ""''«eft de oud-vakbondsman :inig vreugdevolle bood- ctappen voor de bevolking ge- isd. Onder druk van de recessie «zuinigt dit kabinet ingrij- ®d. .,0ns sociale-zekerheids- 's dringend aan sanering j* Er staan te veel mensen aan lekant: ouderen, gehandicap- Met de vergrijzing voor de eur wordt ons stelsel onhoud- aar." :n.® Bdieanderhalf jaar noemde De I3 solidariteit regelmatig als 'draad bij de verandering van Vs'e'sel- „Solidariteit is voor et delen van de welvaart; "ebereidheid om offers te bren- n, ^et alleen voor j ezelf maar .etójokvoorjebuurman on»*» j K er s°tidair aan dat ie- die wordt ontslagen en °Protpremie meekrijgt jjj gekort op zijn WW- j?e,^~Premie wordt opge- liiu boor iedereen. Als er J aar geld is voor een dure ïlllngsreseling. hoeft er L ,roeP te worden gedaan nol J„ alSemene kas. De praktijk ntspoord. Mensen kunnen alleen ontslagen worden d»4Xi"bak meekrijgen. torri parkeerstrook ge- ,noP kvlT even een üid;ie niet - e boeven werken, of een vorm van vervroegd pensioen op kosten van de samenleving. Dat is geen solidair gedrag. Daar is de WW nooit voor be doeld." „Overigens moet de regeling nog worden uitgewerkt. Maar ik wil bereiken dat een werkgever geen zak geld meegeeft, maar dat geld besteedt aan scholing als hij bijvoorbeeld zijn secreta resse wil ontslaan. Geef haar een taalcursus Ests, zodat ze als tolk aan de slag kan als dat land straks toetreedt tot de EU." - Wat is er solidair aan bezuini gen op de bijzondere bijstand? „Dat is een kwetsbaar punt. Naar ons beste weten moet het budget dat overblijft toereikend zijn om maatwerk te leveren voor de armsten die het echt no dig hebben. Dat kan, doordat er tegelijkertijd een regeling wordt ingevoerd die er op neer komt dat mensen die langer dan vijf jaar op het minimum zitten een hogere uitkering krijgen. Die zal voor velen soelaas bie den. Maar of het resterende budget voor de bijzondere bij stand voldoende is, moet blij ken." - Wat is er solidair aan dat ieder een moet inleveren, maar de topinkomens in het bedrijfsle ven buiten schot blijven? „Het is niet zo dat we daar niets aan doen. We zijn wel degelijk van plan opties fiscaal te belas ten, net als excessieve ontslag regelingen. We weten alleen nog niet precies hoe. Het zou kunnen dat als meneer Moberg moet vertrekken bij Ahold en een enorme zak geld meekrijgt, we die flink te pakken nemen. Maar de overheid heeft geen zeggen schap over de beloning op de vrije markt. Dat hebben we niet bij Pierre van Hooijdonk, niet bij Hennie Huisman en ook niet bij de bedrijfstop. Maar de over heid legt wel een solidariteits- claim op hun loon: ongeveer de helft daarvan leveren ze in aan loonbelasting." „Wat ik kwalijk vind is dat on dernemers zich altijd vergelij ken met collega's in Amerika, nooit met die in Afrika. Dat is de ethiek van de golfbaan: zoeken naar gelegenheidsargumenten dat je te weinig verdient. Maar hoe zit het met de werknemers in je bedrijf? De beloningsver- schillen binnen een onderne ming zijn in decennia niet zo groot geweest als nu. Er worden loonoffers gevraagd aan de werknemer terwijl er in de top royale regelingen worden afge sproken." - Wat is er solidair aan de manier waarop u de koppelingswet uit legt? „Het gaat om gelijke inkomens ontwikkeling. Die willen we realiseren door de ambtenaren salarissen en de uitkeringen ge lijk op te laten lopen. Daarnaast doen we een appèl op de vakbe weging om daar in het bedrijfs leven bij aan te sluiten. Nu kun je zeggen: iedereen niks erbij is ook solidair, iedereen arm is ook gelijk. Dat geldt misschien voor volgend jaar, maar niet voor de hele kabinetsperiode. Vanaf 2006 kan er weer ruimte zijn voor automatische koppeling. Als de lonen gematigd worden, trekt de economie eerder aan, neemt de werkloosheid af en kunnen de uitkeringen weer evenveel stijgen als de lonen in de marktsector. Dat automatis me is er nu even uit." - Zijn er voor u eigenlijk wel grenzen aan de bezuinigingen? „Ja, maar je moet uitkijken met het aangeven van grenzen. Daarmee geef je in onderhande lingen de ruimte prijs tot waar de ander kan gaan. Ik heb deze zomer gezegd dat 3 miljard ex tra bezuinigingen voldoende was. Ik ben uiteindelijk ak koord gegaan met 3,9 miljard. Dat was dus geen grens, maar een inzet bij de onderhandelin gen. Ik heb wel grenzen gesteld aan verdere bezuinigingen op de WW. Achteraf denk ik: net op het juiste moment. Maar per de finitie moet je grenzen nooit vooraf vastleggen. Ik heb altijd gezegd dat solidariteit en kop peling voor mij een grens was. Dat is uitgelegd als het afschaf fen van de automatische koppe ling. Dat heb ik nooit bedoeld." - Is er voor u een grens bereikt in Minister De Geus: „Er staan te veel mensen aan de kant." wat er nog bezuinigd kan wor den op de sociale zekerheid? „Ik heb het gevoel dat we de maximale grens dicht zijn gena derd van wat een samenleving in één kabinetsperiode aankan. Je kunt als overheid wel regels maken, maar de veranderingen moeten hun beslag krijgen in de samenleving. We hebben het ge luk dat over veel wijzigingen in ons stelsel - de WAO, ouderen langer aan het werk, de bijstand - al jarenlang gediscussieerd wordt. We zijn nu toe aan con clusies." „Maar er kunnen niet veel ver anderingen meer bij. De uitvoe ringsorganisatie krijgt veel nieuwe taken en er wordt fors gesneden in het personeel. De uitvoering loopt dus ook tegen een grens aan. En ook aan de so ciale kant is dat zo. Op de werk vloer moeten mensen eraan wennen dat er een gehandicapte meedoet. Het moet weer nor maal worden dat iedereen werkt en niet alleen de 'topsporters', jong en gezond. We hebben ou deren en zieken massaal wegge saneerd. Er is tijd nodig voor dat acceptatieproces - Wordt er nog verder bezuinigd op de uitkeringen? „Het gaat om gewenste veran deringen in het sociale stelsel. Als de vervolguitkering-WW wordt afgeschaft, heeft dat na tuurlijk een financieel motief. Maar zeker zo belangrijk is dat die vervolguitkering voor oude re werknemers een soort door de staat gefinancierd vroegpensi- oen was geworden. Dat is op den duur onverstandig. Wat nu voorligt is in principe het pro gramma. Ik zeg niet dat we er nooit op terug zullen komen." - Toen er onder de kabinetten- Lubbers flink werd gesnoeid in de sociale zekerheid, heeft u uw foto Harmen de Jong/GPD CD A-lidmaatschap opgezegd. „Sociaal beleid is niet alleen doen wat mensen leuk vinden. Waar het om gaat, is dat je voor stellen naar de menselijke maat rechtvaardig en aanvaardbaar zijn. Ik vind een sollicitatie plicht voor bijstandsmoeders rechtvaardig en aanvaardbaar, omdat mensen amper aan de slag komen als ze te lang thuis zitten. Maar veel mensen die het betreft zullen die sollicitatie plicht als niet prettig ervaren." „Achteraf heb ik bewondering voor de aanpak van het eerste kabinet-Lubbers. Dat had de moed om ondanks veel maat schappelijke tegenstand de zaak op orde te brengen. Als de seinen op rood staan, moet je niet aarzelen om in te grijpen. Daar dacht ik destijds, twintig jaar geleden toen ik bij het CNV begon, inderdaad heel anders over. Maar ik heb er wel lessen uit getrokken." GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 9