p: Ook de koningin r moet inleveren Troonrede is dit jaar somberder van toon Staatshoofd raak voorrecht kwijt Volgens Beatrix staat economie stil woensdag 17 september 2003 1 ËPt^MBër ;n Kamer r)P'RDF, c. !N 'Mi Leden van de Staten-Gene- raai, De internationale en natio nale ontwikkelingen van het afgelopen jaar hebben de onzekerheden in ons dagelijks bestaan doen toenemen. Burgeroorlogen, aanslagen en andere vormen van geweld treffen iedere dag weer vele on schuldige mensen. Dit roept de vraag op hoe Nederland kan bijdragen aan duurzame vrede, veiligheid en armoedebestrij ding. Aardbevingen, overstromin gen en droogte confronteren overal in de wereld de mens met zijn beperkingen. Ook ons land is niet gespaard gebleven voor de gevolgen van langduri ge droogte, ondanks de grote aandacht voor het waterbe heer. De teruggang van de economie is in Nederland in alle scherpte voelbaar geworden. Najaren van voorspoed leidt dit voor veel burgers onverwacht tot onzekerheid. Dagelijks wor den honderden mensen werk loos. De problemen van onze economie zijn niet alleen con junctureel van aard. Om tot duurzaam herstel te komen is het noodzakelijk de economi sche structuur te versterken en de sociale zekerheid grondig te herzien. De regering beseft dat dit in eerste instantie voor veel mensen ingrijpende gevolgen zal hebben. Er zijn ook grote zorgen om de cohesie in onze samenle ving. De waarden van verschil lende bevolkingsgroepen blij ken soms ver uit elkaar te liggen en de integratie verloopt niet voorspoedig. Voorts zijn de onveiligheid en overlast op straat en de aantas ting van de leefomgeving ver ontrustend. De grote steden zien zich geplaatst voor een op eenhoping van problemen. De regering onderkent deze onzekerheden en problemen en ziet het als haar opdracht om weer perspectief te bieden. Zij wil bijdragen aan een sterke en duurzame economie, een slag vaardige overheid, een levende democratie en een veiliger sa menleving. Dit perspectief vereist structu rele hervormingen, waarbij het resultaat voor de lange termijn belangrijker is dan de nadelige gevolgen op de korte termijn. Met het oog op de toekomst van ons allen acht de regering nu scherpe keuzes noodzakelijk. De regering beoogt daarmee eveneens een cultuuromslag tot stand te brengen. De over heid dient ruimte te laten aan het initiatief van burgers en be drijven. Daadwerkelijke ver beteringen zijn alleen mogelijk indien iedereen zijn verant woordelijkheid neemt en mee doet in onze maatschappij. De overheid kan niet de oplossing voor alle vraagstukken bieden en behoort dat ook niet te doen. Zij moet juist de randvoor waarden scheppen om proble men oplosbaarjte maken. Daar toe dient zij minder regels te stellen en die reffêds beter te handhaven. Deze uitgangs punten staan in Ijet beleid van de regering centraal. Nederland raakt steeds meer verweven met Euro pa, zowel in politiek als in eco nomisch opzicht. De Europese Unie is een waarde- en rechts gemeenschap. Zij heeft zich gaandeweg ontwikkeld tot een vrije markt voor goederen, per sonen, kapitaal en diensten. Een gemeenschappelijk han dels-, landbouw-, en asielbe leid en één munt versterken de integratie. Internationaal neemt het belang van de Unie toe als factor van vrede en sta biliteit. Het aantal lidstaten van de Eu ropese Unie is sinds de oprich ting sterk gegroeid. Naar ver wachting zal de Unie volgend jaar uit 25 landen bestaan. De uitbreiding is verheugend maar stelt de spankracht van de Unie ook op de proef. In oktober zal de Intergouver nementele Conferentie over de nieuwe Grondwet voor de Unie van start gaan. De regering zal zich ervoor inzetten dat de Unie slagvaardiger kan beslui ten en optreden. Daartoe zal de centrale rol van de Europese Commissie moeten worden versterkt en de besluitvorming bij gekwalificeerde meerder heid worden uitgebreid. Ook het democratisch gehalte dient te worden vergroot, door de po sitie van het Europees Parle ment te verstevigen. De Unie zal er tevens voor moeten zor gen dat de uitgaven beheerst blijven en de lasten eerlijk wor den verdeeld. Alleen zo kan het draagvlak voor de afdrachten behouden blijven. In de tweede helft van volgend jaar bekleedt Nederland het voorzitterschap van de Euro pese Unie. De regering zal ac tief bijdragen aan het streven van de Unie om de meest con currerende en dynamische kenniseconomie ter wereld te worden. Mede met het oog op de bestrij ding van terrorisme zullen Troonrede Koningin Beatrix leest de troonrede voor in de Haagse Ridderzaal. voorstellen worden gedaan voor een verdergaande Euro pese samenwerking op het ge bied van buitenlands en veilig heidsbeleid. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar het continueren van de hechte relatie met de Verenigde Sta ten. De regering acht verster king van de internationale rechtsorde, vrede en veiligheid van groot belang. Met de inzet van ruim 2200 militairen in cri sisbeheersingsoperaties levert Nederland hieraan een grote bijdrage. In Irak en Afghanis tan zal Nederland zich blijven inzetten voor de wederopbouw. Er worden extra middelen vrij gemaakt om de Nederlandse militairen nog beter uit te rus ten voor de taken die zij onder moeilijke omstandigheden vervullen. De aandacht van de regering blijft tevens uitgaan naar Afri ka, het armste werelddeel, waar conflicten, ongelijkheid, regionale instabiliteit, honger, aids en andere ziekten de ont wikkeling belemmeren. Mede met het oog daarop is een apart fonds voor vrede en stabiliteit ingesteld binnen de begroting van Buitenlandse Zaken. Voor duurzame armoedebestrijding hebben ontwikkelingslanden niet alleen hulp nodig maar ook vrije toegang tot de we reldmarkt. Bezinning op de samenwer kingsrelatie binnen het Ko ninkrijk zal de komende tijd veel aandacht vragen. De Ne derlandse Antillen en de afzon derlijke eilanden staan voor fundamentele vragen over de financieel-economische pro blemen en de vormgeving van het bestuur. De urgentie om te komen tot een daadwerkelijke aanpak is groot. De regering acht. structurele verbetering van rechtspleging en rechts handhaving in het gehele Ko ninkrijk noodzakelijk. Het vijftigjarig bestaan in 2004 van het Statuut geeft aanleiding om gemeenschappelijk te zoe ken naar een nieuw perspectief voor het Koninkrijk. Om structurele hervormin gen en een cultuuromslag in ons land tot stand te brengen zijn een andere verhouding tussen bestuur en burger, een duidelijke verbetering van de publieke dienstverlening en een vernieuwing van ons de mocratisch bestel vereist. Om burgers en bedrijven ruim te te geven, zijn deregulering en vermindering van admini stratieve lasten cruciaal. Het streven is deze lasten de ko mende vier jaar dan ook met een kwart te laten dalen. De overheid wordt bovendien se lectiever in wat ze tot haar ver antwoordelijkheid rekent, maar kerntaken behoren beter te worden uitgevoerd. Met het oog hierop zullen taken, werk wijze en omvang van de over heid worden doorgelicht. Het resultaat moet een toegankelij ke, dienstverlenende en effici ënte overheid zijn. Daartoe zal het programma tot modernise ring van de overheid aan u wor den voorgelegd. De regering streeft ernaar dat in 2004 ongeveer de helft van de publieke informatie ook op internet beschikbaar zal zijn, om zo de toegankelijkheid van de overheid te verbeteren. Daarenboven zal de burger in de toekomst niet steeds op nieuw, maar slechts één keer zijn persoonsgegevens aan de overheid hoeven te verstrek ken. De regering wil de werking van de democratie versterken. Daartoe zal de directe invloed van de kiezer op zijn vertegen woordigers, en op zijn gemeen telijk bestuur, worden ver groot. In 2004 zal de regering wetsvoorstellen indienen voor een nieuw kiesstelsel met dis tricten en met ingang van 2006 voor de directe verkiezingen van burgemeesters. Binnen de mogelijkheden die de Grond wet daartoe biedt, zullen u voorstellen worden gedaan om de burgemeester een sterke, ei gen positie in het bestuur van de gemeente te geven. Het doel van integratie is een toekomstperspectief te bieden en de cohesie in de sa menleving te versterken. Een te groot deel van de allochtone bevolking neemt onvoldoende deel aan de maatschappij. Inte gratie betekent meedoen, en dat vereist de kennis en vaar digheden die nodig zijn voor zelfredzaamheid. Het aanbod van inburgeringcursussen wordt vrijgelaten. Voor nieuw komers geldt voor toelating de voorwaarde dat zij over basis kennis van het Nederlands beschikken. Behalve maatre gelen om de integratie te ver groten, worden ook verdere maatregelen genomen om de instroom van vreemdelingen te beperken. De aanwezigheid in ons land van asielzoekers die reeds vele jaren op de uitkomst van hun procedure wachten, is maat schappelijk een probleem. Voor een afgebakende groep asielzoekers die aan toetsbare criteria voldoet, zal eenmalig worden voorzien in een rege ling tot verblijf. Voor hen die geen recht hebben om zich hier blijvend te vestigen zal een ac tiever uitzettingsbeleid gelden. De Nederlandse economie is, na jaren van voorspoed en sterke economische groei, dit jaar volledig tot stilstand gekomen. Volgend jaar wordt een verdere forse stijging van de werkloosheid verwacht. Veel mensen zullen hierdoor worden getroffen. Dat raakt niet alleen de werkloze zelf, maar ook zijn familie en zijn omgeving. De loonkosten zijn fors geste gen en de arbeidsproductiviteit is hierbij achtergebleven. Hier door presteert Nederland aan zienlijk slechter dan de meeste andere landen in de Europese Unie. Bovendien zullen men sen behorend tot de naoorlogse geboortegolf in de komende ja ren de pensioengerechtigde leeftijd bereiken, terwijl de groep mensen die de middelen voor de oudedagsvoorzienin gen moet opbrengen kleiner wordt. Dit alles noopt tot nieuwe maatregelen om de structuur van de economie te versterken, de lonen te matigen en de ar beidsparticipatie te verhogen. Een grotere eigen verantwoor delijkheid vooral in de sociale zekerheid en het terugbrengen van de staatsschuld zijn daar toe nodig. Tegelijkertijd moet worden voldaan aan de afspra ken in het kader van de Econo mische en Monetaire Unie. Door nü de economische en budgettaire problemen aan te pakken wordt voorkomen dat huidige én volgende generaties de rekening gepresenteerd, krijgen in de vorm van structu rele werkloosheid, blijvende economische problemen en de noodzaak om de overheidsfi nanciën alsnog op orde te bren gen. Voor een perspectief op herstel zijn moeilijke maatregelen nu nodig. Bijna alle burgers zullen er komend jaar in koopkracht op achteruitgaan. De lasten zullen echter zo veel mogelijk evenwichtig worden verdeeld. Bovenmatige stijging van top inkomens in de marktsector en in de semi-collectieve sector wil de regering met passende maatregelen tegengaan. Om groei van de werkgelegen heid te bereiken is matiging van loonkosten essentieel. De overheid zal hieraan actief bij dragen door de ontwikkeling van de ambtenarensalarissen en de uitkeringen te beperken. Werkhervatting en het vin den van passende arbeid is het uitgangspunt in een nieuw WAO-stelsel. De periode waarin werkgevers bij ziekte loon doorbetalen zal vanaf 2004 worden verlengd van één naar twee jaar. Daarbij zal de inkomensvoorziening het tweede jaar beperkt blijven tot 70 procent. Alleen wie duur zaam en volledig niet meer in staat is om arbeid te verrichten, krijgt een permanente inko mensbescherming. De regering wil de toelatingsei sen van de WW aanscherpen en acht de afschaffing van de ver volguitkering geboden. Eigen verantwoordelijkheid en arbeidsparticipatie staan ook in het wetsvoorstel werk en bijstand centraal. Wie niet zelf standig werk kan vinden, krijgt ondersteuning in de vorm van een reïntegratietra- ject. Zolang dat nodig is, wordt een bijstandsuitkering ver strekt. De verantwoordelijk heid hiervoor ligt bij de ge meenten. Ook ouderen moeten zo veel foto Ed Oudenaarden/ANP mogelijk blijven werken. De fiscale faciliteiten voor ver vroegd uittreden en prepensi oen kunnen in dat licht niet worden gehandhaafd. Vooral mensen in de leeftijd tussen 30 en 50 jaar hebben dikwijls moeite om arbeid en zorg te combineren. De invoe ring van een levenslooprege ling zal dit gemakkelijker ma ken. De productiviteit van de Ne derlandse economie zal structureel worden versterkt door te investeren in onder wijs, kennis en innovatie. Om een impuls te geven aan de Ne derlandse kenniseconomie heeft de regering het Innova tieplatform ingesteld, waarin leden van het kabinet met ge zaghebbende deskundigen uit bedrijfsleven, wetenschap en onderwijs gezamenlijk ideeën ontwikkelen. Ruimte scheppen voor onder nemers is eveneens wezenlijk voor de verhoging van de pro ductiviteit. Mensen die een on derneming willen starten zullen minder barrières onder vinden en gericht worden on dersteund. De regering spant zich in om ook de belangrijke agrarische sector een duurzaam en inno vatief karakter te geven. De economie en de concurren tiepositie zullen tevens worden versterkt door te investeren in onderhoud en beter gebruik van de bestaande infrastruc tuur. Voor een betere doorstro ming op de weg zal het pro gramma voor spitsstroken bij de ernstige knelpunten ver sneld worden uitgevoerd. De regering acht daarnaast de ontwikkeling van de luchtha ven Schiphol en de haven van Rotterdam van wezenlijke eco nomische betekenis voor Ne derland. Voor sterke steden en dorpen is het van belang meer woningen te bouwen. De regering zal de randvoorwaarden creëren waardoor de achterblijvende woningbouwproductie kan toenemen en erop aandringen dat ook de marktpartijen hun verantwoordelijkheid nemen. Het is van groot belang dat de zorg in ons land toegan kelijk, hoogwaardig en betaal baar blijft. De huidige econo mische situatie en de vergrijzing dwingen echter ook op dit terrein tot het maken van heldere keuzes. De kosten van de zorg zijn de laatste jaren fors gestegen, terwijl de kwaliteit daarmee geen gelijke tred heeft gehouden. Om die kosten te beperken wordt het wettelijk verzekerde pakket verkleind en worden de eigen bijdragen verhoogd. De medisch noodzakelijke zorg wordt bij deze maatregelen ontzien. Voor chronisch zieken met een laag inkomen wordt een speciale compensatie maatregel getroffen. Om een goede, betaalbare ge zondheidszorg op langere ter mijn zeker te stellen moet de ei gen verantwoordelijkheid van burgers, instellingen en verze keraars voorop staan. De overheid stelt daarbij eisen en randvoorwaarden. De nieu we standaardverzekering zal op deze uitgangspunten geba seerd zijn en wordt in 2006 in gevoerd. Minder regels, meer doelmatigheid en efficiëntere organisatie zijn noodzakelijk voor betere prestaties in de zorg. De komende jaren zal veel aan dacht besteed worden aan me disch-ethische vraagstukken. In 2004 zal de wetgeving op het gebied van euthanasie en af breking van zwangerschap worden geëvalueerd. Uit gangspunt daarbij is dat de gel dende regels daadwerkelijk worden nageleefd. Ondanks de moeilijke bud gettaire situatie stelt de re gering extra middelen beschik baar om de kwaliteit van de samenleving op verschillende terreinen te verbeteren. Onderwijs draagt in grote mate bij aan het goed functioneren van de maatschappij, zowel nu als in de toekomst. Op dit mo ment verlaten nog te veel jon geren de school zonder diplo ma. Om deze schooluitval fors terug te dringen zullen leerlin gen en studenten intensiever worden begeleid. Het lerarentekort wordt even eens aangepakt. Scholen krij gen meer ruimte om ondersteu nend personeel aan te nemen en leraren krijgen betere moge lijkheden om zich voor te berei den op nieuwe eisen die aan hen worden gesteld. Diversiteit en toegankelijk heid blijven in het cultuurbe leid centraal staan. De milieueffecten van produc tie en consumptie van goede ren en diensten worden nog on voldoende onderkend. Het stimuleren van duurzame in novaties moet leiden tot een ef ficiënter gebruik van grond stoffen. Ecologische en landschappe lijke waarden bepalen de leefbaarheid van onze maat schappij. Daarom zijn extra middelen uitgetrokken voor de verwerving van natuur en be houd van een vitaal platteland. De kwaliteit van de samen leving zal verder verbe terd worden door het terug dringen van geweld en overlast op straat. Toezicht en controle in de openbare ruimte worden vergroot. Veelplegers worden met voorrang aangepakt. Voor meer veiligheid zijn pre ventie en toezicht onontbeer lijk, evenals een effectief optre den van justitie en politie. Daartoe zijn verruiming van bevoegdheden en organisatori sche aanpassingen dringend gewenst. Voor de openbaar aanklager, de rechter en het gevangenis wezen worden extra middelen ter beschikking gesteld opdat wangedrag snel en rechtvaar dig kan worden berecht. Ontwikkeling en handhaving van de rechtsorde is één van de kerntaken van de overheid. Deze moet worden onderhou den en zo nodig aangepast aan een veranderende samenle ving. Het uitgangspunt daarbij is een rechtsorde die ruimte biedt waar mogelijk en kaders stelt waar vereist. Partijen moeten allereerst zelf een oplossing zoeken voor hun geschillen. Hiertoe zijn heldere rechtsnor men geboden. Een slagvaardi ge rechtspraak is als sluitstuk onmisbaar. In de komende regeerperiode zullen u voorstellen worden voorgelegd om regelgeving, handhaving en rechtspraak hierop te laten aansluiten. Leden van de Staten-Gene- raal, De regering acht het van groot belang dat het voor genomen beleid in overeen stemming met de Staten-Gene- raal zo spoedig mogelijk wordt omgezet in concrete uitvoe ring. Zij vertrouwt erop dat met de voorziene structurele hervormingen, gericht op een sterke en duurzame economie, Nederland perspectief wordt geboden om aansluiting te vin den bij de aantrekkende we reldconjunctuur. Met haar voorstellen wil de regering bij dragen aan een slagvaardige overheid, een levende demo cratie en een veiliger samenle ving en daarmee de sociale samenhang in ons land verster ken. De regering doet deze voorstellen in het besef dat re sultaten alleen te bereiken zijn met gemeenschappelijke in spanning van alle geledingen van de samenleving. De rege ring wil met u haar doelstellin gen realiseren en ziet daarom uit naar een vruchtbaar over leg.Op u rust een verantwoor delijke en zware taak. U mag zich daarbij gesteund weten door het besef dat velen u wijs heid toewensen en met mij om kracht en Gods zegen voor u bidden. door Paul Koopman DEN HAAG - De oproep van het kabinet om de lonen te matigen is niet aan het koningshuis voorbij gegaan. Voor het eerst sinds mensenheugenis moeten ook koningin Beatrix, prins Willem-Alexander, prinses Maxima, prinses Juliana en prins Bernhard de broekriem aanhalen. De totale begroting voor het ko ningshuis bedraagt volgend jaar 7,31 miljoen euro, inclusief personeelskosten en declara ties. Dit jaar gaat er nog 8,27 miljoen gulden om aan het Hof: 954.000 euro méér. Een groot deel van het verschil wordt verklaard door het over lijden van prins Claus, die in 2002 nog voor 793.000 euro op de begroting stond. Maar ook los van deze post, zijn de uitke ringen voor de overige leden van het koningshuis gematigd. Zo ontvangt de koningin inclusief declaraties en personeelskosten 3,87 miljoen euro, in plaats van 3,97 miljoen dit jaar. k»r «Ff Willem-Alexander 929.000 euro in plaats 949.000 euro. Maximaz: 836.000 euro naar 820.0Guei De 'schadeloosstelling' voorjti liana en Bernhard samen t L draagt volgend jaar 1,69 L joen euro (was dit jaar p „j, miljoen euro). Aan de roep om de paleizenv de Oranjes open te stellen vE het publiek wordt geen geh« gegeven. In omringendelanjj, en bij andere koningshui (België, Groot-Brittanniè;Zi den, Noorwegen) is dat tegi woordig heel gebruikeL, Vooral 's zomers gaandedeiX^ open voor een kijkje achter koninklijke schermen. Volgens Balkenende is 0p4al stelling van Paleis Noordeind Huis ten Bosch en Soestdijkij j\ te verenigen met de behoel aan privacy en veiligheid van: Oranjes en de bescherming deze 'kwetsbare monumentei oft Wel wordt gekeken of de deiw uk van het koninklijk huisarchi jsl en de koninklijke stalleninDi sti Haag iets vaker en verderw het publiek open kunnen. Gd door Paul Koopman DEN HAAG - De troonrede is dit jaar somberder getoonzet dan ooit. Al in de eerste vijf mi nuten van haar toespraak voert koningin Beatrix burgeroorlo gen, aanslagen, aardbevingen, overstromingen en droogte ten tonele. In Nederland zorgt de economie die volgens de koningin 'dit jaar volledig tot stilstand is geko men' er voor dat dagelijks 'hon derden mensen werkloos wor den'. Daaraan voegt zij nog toe dat de onveiligheid op straat verontrustende vormen heeft aangenomen en er 'grote zorgen bestaan over de cohesie in onze samenleving'. loog ielzi Jire ito «in pv: sch ETS ins at au lil ah Volgens premier Balkenen let eerste auteur van de troonra >af is bewust voor zo'n dreigen ut inleiding gekozen. „Dit s« |t; zorgen, daar kun je niet a a' voorbij gaan. De situatie isi (ft eenmaal ernstig. Maar de la |Sp van de boodschap is, dat i a(j perspectief willen bieden. I ees kabinet hecht groot belangi jjlj de langere termijn. Wij kijki pi bijvoorbeeld als het overdeti ut grijzing gaat, verder danl jaar 2007." jst Balkenende bestreed in zijiti g lichting op de troonrede datz ihi kabinet alleen maar oog I* er( voor het financieringstekort ihi bezuinigingen. „In tegendf K Wij nemen structurele maat a" gelen voor versterking van ja; economie." GPD door Hans Jacobs DEN HAAG - Koningin Beatrix kan niet langer op eigen houtje onderzoek laten doen naar de achtergronden van een aan staand lid van de koninklijke familie. De directeur van haar kabinet moet voor de veilig heidsdiensten zo'n opdracht krijgen, eerst contact opnemen met de verantwoordelijke mi nister. Die kan dan zijn mening geven over nut en noodzaak van het onderzoek, waarvoor hij uiteindelijk als bewindsman ook verantwoordelijk is. Deze regel wordt vastgelegd in een nieuw koninklijk besluit over de taken en werkwijze van het Kabinet der Koningin. Pre mier Balkenende en koningin Beatrix hebben daarover de af gelopen maanden herhaaldelijk gesproken. De Tweede Kamer had eerder dit j aar in een tumul tueus verlopen debat gevraagd om heldere spelregels voor het Kabinet der Koningin. De pre mier geeft nu toe dat dit ook weieens nodig was. De laatste keer dat het gebeurde was in 1841 en 1893. De nieuwe bepalingen voor het Kabinet der Koningin kunnen worden uitgelegd als eenverl oorveeg voor de huidige din teur Felix Rhodius, en een kapte tik op de vingers vanl ningin Beatrix. Zij moeti gevoelige onderwerpen v aan verplicht overleggen me! regering. Het eigenmachtig! poi treden van het Kabinet bram de premier en de ministeisillE? Justitie en Binnenlandse Zai m namelijk eerder dit jaarerns tcii in verlegenheid in de affa ei rond prinses Margarita, I aai was ook de reden voor de eisf ad het parlement om de manieri om werken van deze ambtelijk dienst eindelijk eens papier te zetten. De koninj e® zette daar vraagtekens bij.® b zij ging uiteindelijk akkoord De regering gaat echter voor ie\ aan de wens van de Kamen ku de verantwoordelijkheid lee het Kabinet der Koningin' e, voorkeur' onder te brengen' tm het ministerie van Alge® ai Zaken. Alleen dan zou er, ai hi het parlement in een ook doe: huidige regeringspartijen le( steunde motie, helderheid! j$t men over de positie vanijd ambtelijk secretariaat van i rei staatshoofd. GPD Pi: door Paul Koopman DEN HAAG - Het staat er echt. „De Nederlandse economie is, na jaren van voorspoed en ster ke economische groei, volledig tot stilstand gekomen." Deze passage in de troonrede krijgt vandaag zeker aandacht tijdens de behandeling van de miljoe nennota in de Tweede Kamer. Want heeft Balkenende, die de troonrede schrijft, de majesteit daarmee niet een kleine on waarheid laten verkondigen? De sociale partners kunnen be amen dat de Nederlandse eco nomie nog steeds draait. Hoe wel ontslagen aan de orde van de dag zijn, hebben zeker niet alle bedrijven hun poorten ge sloten. Honderdduizenden werknemers gaan nog steeds al dan niet met een broodtrommel tje naar kantoor of bedrijf. Elke ochtend staan er nog files met a. Ihi na forenzen op de snelwegenf (c de majesteit natuurlijk haf Gei doeld te zeggen, was dat des ti( nomische groei dit jaar tot >t let stand is gekomen. W Het is niet voor het eerst dat le| de troonrede, die door tient- ^gei redacteuren wordt nage^ de plank taalkundig een Mj wordt misgeslagen. In 19»°" de Tweede Kamer over toen® na lig premier Lubbers heen.*n dat hij Beatrix liet zeggen tri het land de afgelopen tt schoner was geworden. jD geldt met name lucht en w luidde de tekst, die zij Plef voordroeg. Dat was niet na h maal de waarheid, vond een van het parlement, en er stond een forse publiekeen. tieke discussie over. Balkenende meent dat dep te ge over de economie best d lijk is. „Het is zelfs nog erg 1 licht hij toe. „De econo® te krimpt dit jaar!" GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 8