p:
Ook de koningin r
moet inleveren
Troonrede is dit jaar
somberder van toon
Staatshoofd raak
voorrecht kwijt
Volgens Beatrix
staat economie stil
woensdag 17 september 2003
1 ËPt^MBër
;n
Kamer
r)P'RDF,
c. !N
'Mi
Leden van de Staten-Gene-
raai,
De internationale en natio
nale ontwikkelingen van
het afgelopen jaar hebben de
onzekerheden in ons dagelijks
bestaan doen toenemen.
Burgeroorlogen, aanslagen en
andere vormen van geweld
treffen iedere dag weer vele on
schuldige mensen. Dit roept de
vraag op hoe Nederland kan
bijdragen aan duurzame vrede,
veiligheid en armoedebestrij
ding.
Aardbevingen, overstromin
gen en droogte confronteren
overal in de wereld de mens
met zijn beperkingen. Ook ons
land is niet gespaard gebleven
voor de gevolgen van langduri
ge droogte, ondanks de grote
aandacht voor het waterbe
heer.
De teruggang van de economie
is in Nederland in alle scherpte
voelbaar geworden. Najaren
van voorspoed leidt dit voor
veel burgers onverwacht tot
onzekerheid. Dagelijks wor
den honderden mensen werk
loos. De problemen van onze
economie zijn niet alleen con
junctureel van aard. Om tot
duurzaam herstel te komen is
het noodzakelijk de economi
sche structuur te versterken en
de sociale zekerheid grondig te
herzien. De regering beseft dat
dit in eerste instantie voor veel
mensen ingrijpende gevolgen
zal hebben.
Er zijn ook grote zorgen om
de cohesie in onze samenle
ving. De waarden van verschil
lende bevolkingsgroepen blij
ken soms ver uit elkaar te
liggen en de integratie verloopt
niet voorspoedig.
Voorts zijn de onveiligheid en
overlast op straat en de aantas
ting van de leefomgeving ver
ontrustend. De grote steden
zien zich geplaatst voor een op
eenhoping van problemen.
De regering onderkent deze
onzekerheden en problemen en
ziet het als haar opdracht om
weer perspectief te bieden. Zij
wil bijdragen aan een sterke en
duurzame economie, een slag
vaardige overheid, een levende
democratie en een veiliger sa
menleving.
Dit perspectief vereist structu
rele hervormingen, waarbij het
resultaat voor de lange termijn
belangrijker is dan de nadelige
gevolgen op de korte termijn.
Met het oog op de toekomst van
ons allen acht de regering nu
scherpe keuzes noodzakelijk.
De regering beoogt daarmee
eveneens een cultuuromslag
tot stand te brengen. De over
heid dient ruimte te laten aan
het initiatief van burgers en be
drijven. Daadwerkelijke ver
beteringen zijn alleen mogelijk
indien iedereen zijn verant
woordelijkheid neemt en mee
doet in onze maatschappij. De
overheid kan niet de oplossing
voor alle vraagstukken bieden
en behoort dat ook niet te doen.
Zij moet juist de randvoor
waarden scheppen om proble
men oplosbaarjte maken. Daar
toe dient zij minder regels te
stellen en die reffêds beter te
handhaven. Deze uitgangs
punten staan in Ijet beleid van
de regering centraal.
Nederland raakt steeds
meer verweven met Euro
pa, zowel in politiek als in eco
nomisch opzicht. De Europese
Unie is een waarde- en rechts
gemeenschap. Zij heeft zich
gaandeweg ontwikkeld tot een
vrije markt voor goederen, per
sonen, kapitaal en diensten.
Een gemeenschappelijk han
dels-, landbouw-, en asielbe
leid en één munt versterken de
integratie. Internationaal
neemt het belang van de Unie
toe als factor van vrede en sta
biliteit.
Het aantal lidstaten van de Eu
ropese Unie is sinds de oprich
ting sterk gegroeid. Naar ver
wachting zal de Unie volgend
jaar uit 25 landen bestaan. De
uitbreiding is verheugend
maar stelt de spankracht van
de Unie ook op de proef.
In oktober zal de Intergouver
nementele Conferentie over de
nieuwe Grondwet voor de Unie
van start gaan. De regering zal
zich ervoor inzetten dat de
Unie slagvaardiger kan beslui
ten en optreden. Daartoe zal de
centrale rol van de Europese
Commissie moeten worden
versterkt en de besluitvorming
bij gekwalificeerde meerder
heid worden uitgebreid. Ook
het democratisch gehalte dient
te worden vergroot, door de po
sitie van het Europees Parle
ment te verstevigen. De Unie
zal er tevens voor moeten zor
gen dat de uitgaven beheerst
blijven en de lasten eerlijk wor
den verdeeld. Alleen zo kan het
draagvlak voor de afdrachten
behouden blijven.
In de tweede helft van volgend
jaar bekleedt Nederland het
voorzitterschap van de Euro
pese Unie. De regering zal ac
tief bijdragen aan het streven
van de Unie om de meest con
currerende en dynamische
kenniseconomie ter wereld te
worden.
Mede met het oog op de bestrij
ding van terrorisme zullen
Troonrede
Koningin Beatrix leest de troonrede voor in de Haagse Ridderzaal.
voorstellen worden gedaan
voor een verdergaande Euro
pese samenwerking op het ge
bied van buitenlands en veilig
heidsbeleid. Bijzondere
aandacht gaat daarbij uit naar
het continueren van de hechte
relatie met de Verenigde Sta
ten.
De regering acht verster
king van de internationale
rechtsorde, vrede en veiligheid
van groot belang. Met de inzet
van ruim 2200 militairen in cri
sisbeheersingsoperaties levert
Nederland hieraan een grote
bijdrage. In Irak en Afghanis
tan zal Nederland zich blijven
inzetten voor de wederopbouw.
Er worden extra middelen vrij
gemaakt om de Nederlandse
militairen nog beter uit te rus
ten voor de taken die zij onder
moeilijke omstandigheden
vervullen.
De aandacht van de regering
blijft tevens uitgaan naar Afri
ka, het armste werelddeel,
waar conflicten, ongelijkheid,
regionale instabiliteit, honger,
aids en andere ziekten de ont
wikkeling belemmeren. Mede
met het oog daarop is een apart
fonds voor vrede en stabiliteit
ingesteld binnen de begroting
van Buitenlandse Zaken. Voor
duurzame armoedebestrijding
hebben ontwikkelingslanden
niet alleen hulp nodig maar
ook vrije toegang tot de we
reldmarkt.
Bezinning op de samenwer
kingsrelatie binnen het Ko
ninkrijk zal de komende tijd
veel aandacht vragen. De Ne
derlandse Antillen en de afzon
derlijke eilanden staan voor
fundamentele vragen over de
financieel-economische pro
blemen en de vormgeving van
het bestuur. De urgentie om te
komen tot een daadwerkelijke
aanpak is groot. De regering
acht. structurele verbetering
van rechtspleging en rechts
handhaving in het gehele Ko
ninkrijk noodzakelijk. Het
vijftigjarig bestaan in 2004 van
het Statuut geeft aanleiding
om gemeenschappelijk te zoe
ken naar een nieuw perspectief
voor het Koninkrijk.
Om structurele hervormin
gen en een cultuuromslag
in ons land tot stand te brengen
zijn een andere verhouding
tussen bestuur en burger, een
duidelijke verbetering van de
publieke dienstverlening en
een vernieuwing van ons de
mocratisch bestel vereist.
Om burgers en bedrijven ruim
te te geven, zijn deregulering
en vermindering van admini
stratieve lasten cruciaal. Het
streven is deze lasten de ko
mende vier jaar dan ook met
een kwart te laten dalen. De
overheid wordt bovendien se
lectiever in wat ze tot haar ver
antwoordelijkheid rekent,
maar kerntaken behoren beter
te worden uitgevoerd. Met het
oog hierop zullen taken, werk
wijze en omvang van de over
heid worden doorgelicht. Het
resultaat moet een toegankelij
ke, dienstverlenende en effici
ënte overheid zijn. Daartoe zal
het programma tot modernise
ring van de overheid aan u wor
den voorgelegd.
De regering streeft ernaar dat
in 2004 ongeveer de helft van
de publieke informatie ook op
internet beschikbaar zal zijn,
om zo de toegankelijkheid van
de overheid te verbeteren.
Daarenboven zal de burger in
de toekomst niet steeds op
nieuw, maar slechts één keer
zijn persoonsgegevens aan de
overheid hoeven te verstrek
ken.
De regering wil de werking van
de democratie versterken.
Daartoe zal de directe invloed
van de kiezer op zijn vertegen
woordigers, en op zijn gemeen
telijk bestuur, worden ver
groot. In 2004 zal de regering
wetsvoorstellen indienen voor
een nieuw kiesstelsel met dis
tricten en met ingang van 2006
voor de directe verkiezingen
van burgemeesters. Binnen de
mogelijkheden die de Grond
wet daartoe biedt, zullen u
voorstellen worden gedaan om
de burgemeester een sterke, ei
gen positie in het bestuur van
de gemeente te geven.
Het doel van integratie is
een toekomstperspectief
te bieden en de cohesie in de sa
menleving te versterken. Een
te groot deel van de allochtone
bevolking neemt onvoldoende
deel aan de maatschappij. Inte
gratie betekent meedoen, en
dat vereist de kennis en vaar
digheden die nodig zijn voor
zelfredzaamheid. Het aanbod
van inburgeringcursussen
wordt vrijgelaten. Voor nieuw
komers geldt voor toelating de
voorwaarde dat zij over basis
kennis van het Nederlands
beschikken. Behalve maatre
gelen om de integratie te ver
groten, worden ook verdere
maatregelen genomen om de
instroom van vreemdelingen te
beperken.
De aanwezigheid in ons land
van asielzoekers die reeds vele
jaren op de uitkomst van hun
procedure wachten, is maat
schappelijk een probleem.
Voor een afgebakende groep
asielzoekers die aan toetsbare
criteria voldoet, zal eenmalig
worden voorzien in een rege
ling tot verblijf. Voor hen die
geen recht hebben om zich hier
blijvend te vestigen zal een ac
tiever uitzettingsbeleid gelden.
De Nederlandse economie
is, na jaren van voorspoed
en sterke economische groei,
dit jaar volledig tot stilstand
gekomen. Volgend jaar wordt
een verdere forse stijging van
de werkloosheid verwacht.
Veel mensen zullen hierdoor
worden getroffen. Dat raakt
niet alleen de werkloze zelf,
maar ook zijn familie en zijn
omgeving.
De loonkosten zijn fors geste
gen en de arbeidsproductiviteit
is hierbij achtergebleven. Hier
door presteert Nederland aan
zienlijk slechter dan de meeste
andere landen in de Europese
Unie. Bovendien zullen men
sen behorend tot de naoorlogse
geboortegolf in de komende ja
ren de pensioengerechtigde
leeftijd bereiken, terwijl de
groep mensen die de middelen
voor de oudedagsvoorzienin
gen moet opbrengen kleiner
wordt.
Dit alles noopt tot nieuwe
maatregelen om de structuur
van de economie te versterken,
de lonen te matigen en de ar
beidsparticipatie te verhogen.
Een grotere eigen verantwoor
delijkheid vooral in de sociale
zekerheid en het terugbrengen
van de staatsschuld zijn daar
toe nodig. Tegelijkertijd moet
worden voldaan aan de afspra
ken in het kader van de Econo
mische en Monetaire Unie.
Door nü de economische en
budgettaire problemen aan te
pakken wordt voorkomen dat
huidige én volgende generaties
de rekening gepresenteerd,
krijgen in de vorm van structu
rele werkloosheid, blijvende
economische problemen en de
noodzaak om de overheidsfi
nanciën alsnog op orde te bren
gen.
Voor een perspectief op herstel
zijn moeilijke maatregelen nu
nodig. Bijna alle burgers zullen
er komend jaar in koopkracht
op achteruitgaan. De lasten
zullen echter zo veel mogelijk
evenwichtig worden verdeeld.
Bovenmatige stijging van top
inkomens in de marktsector en
in de semi-collectieve sector
wil de regering met passende
maatregelen tegengaan.
Om groei van de werkgelegen
heid te bereiken is matiging
van loonkosten essentieel. De
overheid zal hieraan actief bij
dragen door de ontwikkeling
van de ambtenarensalarissen
en de uitkeringen te beperken.
Werkhervatting en het vin
den van passende arbeid
is het uitgangspunt in een
nieuw WAO-stelsel. De periode
waarin werkgevers bij ziekte
loon doorbetalen zal vanaf
2004 worden verlengd van één
naar twee jaar. Daarbij zal de
inkomensvoorziening het
tweede jaar beperkt blijven tot
70 procent. Alleen wie duur
zaam en volledig niet meer in
staat is om arbeid te verrichten,
krijgt een permanente inko
mensbescherming.
De regering wil de toelatingsei
sen van de WW aanscherpen en
acht de afschaffing van de ver
volguitkering geboden.
Eigen verantwoordelijkheid
en arbeidsparticipatie staan
ook in het wetsvoorstel werk en
bijstand centraal. Wie niet zelf
standig werk kan vinden,
krijgt ondersteuning in de
vorm van een reïntegratietra-
ject. Zolang dat nodig is, wordt
een bijstandsuitkering ver
strekt. De verantwoordelijk
heid hiervoor ligt bij de ge
meenten.
Ook ouderen moeten zo veel
foto Ed Oudenaarden/ANP
mogelijk blijven werken. De
fiscale faciliteiten voor ver
vroegd uittreden en prepensi
oen kunnen in dat licht niet
worden gehandhaafd.
Vooral mensen in de leeftijd
tussen 30 en 50 jaar hebben
dikwijls moeite om arbeid en
zorg te combineren. De invoe
ring van een levenslooprege
ling zal dit gemakkelijker ma
ken.
De productiviteit van de Ne
derlandse economie zal
structureel worden versterkt
door te investeren in onder
wijs, kennis en innovatie. Om
een impuls te geven aan de Ne
derlandse kenniseconomie
heeft de regering het Innova
tieplatform ingesteld, waarin
leden van het kabinet met ge
zaghebbende deskundigen uit
bedrijfsleven, wetenschap en
onderwijs gezamenlijk ideeën
ontwikkelen.
Ruimte scheppen voor onder
nemers is eveneens wezenlijk
voor de verhoging van de pro
ductiviteit. Mensen die een on
derneming willen starten
zullen minder barrières onder
vinden en gericht worden on
dersteund.
De regering spant zich in om
ook de belangrijke agrarische
sector een duurzaam en inno
vatief karakter te geven.
De economie en de concurren
tiepositie zullen tevens worden
versterkt door te investeren in
onderhoud en beter gebruik
van de bestaande infrastruc
tuur. Voor een betere doorstro
ming op de weg zal het pro
gramma voor spitsstroken bij
de ernstige knelpunten ver
sneld worden uitgevoerd.
De regering acht daarnaast de
ontwikkeling van de luchtha
ven Schiphol en de haven van
Rotterdam van wezenlijke eco
nomische betekenis voor Ne
derland.
Voor sterke steden en dorpen is
het van belang meer woningen
te bouwen. De regering zal de
randvoorwaarden creëren
waardoor de achterblijvende
woningbouwproductie kan
toenemen en erop aandringen
dat ook de marktpartijen hun
verantwoordelijkheid nemen.
Het is van groot belang dat
de zorg in ons land toegan
kelijk, hoogwaardig en betaal
baar blijft. De huidige econo
mische situatie en de
vergrijzing dwingen echter ook
op dit terrein tot het maken van
heldere keuzes. De kosten van
de zorg zijn de laatste jaren fors
gestegen, terwijl de kwaliteit
daarmee geen gelijke tred heeft
gehouden.
Om die kosten te beperken
wordt het wettelijk verzekerde
pakket verkleind en worden de
eigen bijdragen verhoogd. De
medisch noodzakelijke zorg
wordt bij deze maatregelen
ontzien. Voor chronisch zieken
met een laag inkomen wordt
een speciale compensatie
maatregel getroffen.
Om een goede, betaalbare ge
zondheidszorg op langere ter
mijn zeker te stellen moet de ei
gen verantwoordelijkheid van
burgers, instellingen en verze
keraars voorop staan.
De overheid stelt daarbij eisen
en randvoorwaarden. De nieu
we standaardverzekering zal
op deze uitgangspunten geba
seerd zijn en wordt in 2006 in
gevoerd. Minder regels, meer
doelmatigheid en efficiëntere
organisatie zijn noodzakelijk
voor betere prestaties in de
zorg.
De komende jaren zal veel aan
dacht besteed worden aan me
disch-ethische vraagstukken.
In 2004 zal de wetgeving op het
gebied van euthanasie en af
breking van zwangerschap
worden geëvalueerd. Uit
gangspunt daarbij is dat de gel
dende regels daadwerkelijk
worden nageleefd.
Ondanks de moeilijke bud
gettaire situatie stelt de re
gering extra middelen beschik
baar om de kwaliteit van de
samenleving op verschillende
terreinen te verbeteren.
Onderwijs draagt in grote mate
bij aan het goed functioneren
van de maatschappij, zowel nu
als in de toekomst. Op dit mo
ment verlaten nog te veel jon
geren de school zonder diplo
ma. Om deze schooluitval fors
terug te dringen zullen leerlin
gen en studenten intensiever
worden begeleid.
Het lerarentekort wordt even
eens aangepakt. Scholen krij
gen meer ruimte om ondersteu
nend personeel aan te nemen
en leraren krijgen betere moge
lijkheden om zich voor te berei
den op nieuwe eisen die aan
hen worden gesteld.
Diversiteit en toegankelijk
heid blijven in het cultuurbe
leid centraal staan.
De milieueffecten van produc
tie en consumptie van goede
ren en diensten worden nog on
voldoende onderkend. Het
stimuleren van duurzame in
novaties moet leiden tot een ef
ficiënter gebruik van grond
stoffen.
Ecologische en landschappe
lijke waarden bepalen de
leefbaarheid van onze maat
schappij. Daarom zijn extra
middelen uitgetrokken voor de
verwerving van natuur en be
houd van een vitaal platteland.
De kwaliteit van de samen
leving zal verder verbe
terd worden door het terug
dringen van geweld en overlast
op straat. Toezicht en controle
in de openbare ruimte worden
vergroot. Veelplegers worden
met voorrang aangepakt.
Voor meer veiligheid zijn pre
ventie en toezicht onontbeer
lijk, evenals een effectief optre
den van justitie en politie.
Daartoe zijn verruiming van
bevoegdheden en organisatori
sche aanpassingen dringend
gewenst.
Voor de openbaar aanklager,
de rechter en het gevangenis
wezen worden extra middelen
ter beschikking gesteld opdat
wangedrag snel en rechtvaar
dig kan worden berecht.
Ontwikkeling en handhaving
van de rechtsorde is één van de
kerntaken van de overheid.
Deze moet worden onderhou
den en zo nodig aangepast aan
een veranderende samenle
ving.
Het uitgangspunt daarbij is
een rechtsorde die ruimte biedt
waar mogelijk en kaders stelt
waar vereist. Partijen moeten
allereerst zelf een oplossing
zoeken voor hun geschillen.
Hiertoe zijn heldere rechtsnor
men geboden. Een slagvaardi
ge rechtspraak is als sluitstuk
onmisbaar.
In de komende regeerperiode
zullen u voorstellen worden
voorgelegd om regelgeving,
handhaving en rechtspraak
hierop te laten aansluiten.
Leden van de Staten-Gene-
raal,
De regering acht het van
groot belang dat het voor
genomen beleid in overeen
stemming met de Staten-Gene-
raal zo spoedig mogelijk wordt
omgezet in concrete uitvoe
ring. Zij vertrouwt erop dat
met de voorziene structurele
hervormingen, gericht op een
sterke en duurzame economie,
Nederland perspectief wordt
geboden om aansluiting te vin
den bij de aantrekkende we
reldconjunctuur. Met haar
voorstellen wil de regering bij
dragen aan een slagvaardige
overheid, een levende demo
cratie en een veiliger samenle
ving en daarmee de sociale
samenhang in ons land verster
ken. De regering doet deze
voorstellen in het besef dat re
sultaten alleen te bereiken zijn
met gemeenschappelijke in
spanning van alle geledingen
van de samenleving. De rege
ring wil met u haar doelstellin
gen realiseren en ziet daarom
uit naar een vruchtbaar over
leg.Op u rust een verantwoor
delijke en zware taak. U mag
zich daarbij gesteund weten
door het besef dat velen u wijs
heid toewensen en met mij om
kracht en Gods zegen voor u
bidden.
door Paul Koopman
DEN HAAG - De oproep van het
kabinet om de lonen te matigen
is niet aan het koningshuis
voorbij gegaan. Voor het eerst
sinds mensenheugenis moeten
ook koningin Beatrix, prins
Willem-Alexander, prinses
Maxima, prinses Juliana en
prins Bernhard de broekriem
aanhalen.
De totale begroting voor het ko
ningshuis bedraagt volgend
jaar 7,31 miljoen euro, inclusief
personeelskosten en declara
ties. Dit jaar gaat er nog 8,27
miljoen gulden om aan het Hof:
954.000 euro méér.
Een groot deel van het verschil
wordt verklaard door het over
lijden van prins Claus, die in
2002 nog voor 793.000 euro op
de begroting stond. Maar ook
los van deze post, zijn de uitke
ringen voor de overige leden van
het koningshuis gematigd. Zo
ontvangt de koningin inclusief
declaraties en personeelskosten
3,87 miljoen euro, in plaats van
3,97 miljoen dit jaar.
k»r
«Ff
Willem-Alexander
929.000 euro in plaats
949.000 euro. Maximaz:
836.000 euro naar 820.0Guei
De 'schadeloosstelling' voorjti
liana en Bernhard samen t L
draagt volgend jaar 1,69 L
joen euro (was dit jaar p „j,
miljoen euro).
Aan de roep om de paleizenv
de Oranjes open te stellen vE
het publiek wordt geen geh«
gegeven. In omringendelanjj,
en bij andere koningshui
(België, Groot-Brittanniè;Zi
den, Noorwegen) is dat tegi
woordig heel gebruikeL,
Vooral 's zomers gaandedeiX^
open voor een kijkje achter
koninklijke schermen.
Volgens Balkenende is 0p4al
stelling van Paleis Noordeind
Huis ten Bosch en Soestdijkij j\
te verenigen met de behoel
aan privacy en veiligheid van:
Oranjes en de bescherming
deze 'kwetsbare monumentei oft
Wel wordt gekeken of de deiw uk
van het koninklijk huisarchi jsl
en de koninklijke stalleninDi sti
Haag iets vaker en verderw
het publiek open kunnen. Gd
door Paul Koopman
DEN HAAG - De troonrede is
dit jaar somberder getoonzet
dan ooit. Al in de eerste vijf mi
nuten van haar toespraak voert
koningin Beatrix burgeroorlo
gen, aanslagen, aardbevingen,
overstromingen en droogte ten
tonele.
In Nederland zorgt de economie
die volgens de koningin 'dit jaar
volledig tot stilstand is geko
men' er voor dat dagelijks 'hon
derden mensen werkloos wor
den'. Daaraan voegt zij nog toe
dat de onveiligheid op straat
verontrustende vormen heeft
aangenomen en er 'grote zorgen
bestaan over de cohesie in onze
samenleving'.
loog
ielzi
Jire
ito
«in
pv:
sch
ETS
ins
at
au
lil
ah
Volgens premier Balkenen let
eerste auteur van de troonra >af
is bewust voor zo'n dreigen ut
inleiding gekozen. „Dit s« |t;
zorgen, daar kun je niet a a'
voorbij gaan. De situatie isi (ft
eenmaal ernstig. Maar de la |Sp
van de boodschap is, dat i a(j
perspectief willen bieden. I ees
kabinet hecht groot belangi jjlj
de langere termijn. Wij kijki pi
bijvoorbeeld als het overdeti ut
grijzing gaat, verder danl
jaar 2007." jst
Balkenende bestreed in zijiti g
lichting op de troonrede datz ihi
kabinet alleen maar oog I* er(
voor het financieringstekort ihi
bezuinigingen. „In tegendf K
Wij nemen structurele maat a"
gelen voor versterking van ja;
economie." GPD
door Hans Jacobs
DEN HAAG - Koningin Beatrix
kan niet langer op eigen houtje
onderzoek laten doen naar de
achtergronden van een aan
staand lid van de koninklijke
familie. De directeur van haar
kabinet moet voor de veilig
heidsdiensten zo'n opdracht
krijgen, eerst contact opnemen
met de verantwoordelijke mi
nister. Die kan dan zijn mening
geven over nut en noodzaak van
het onderzoek, waarvoor hij
uiteindelijk als bewindsman
ook verantwoordelijk is.
Deze regel wordt vastgelegd in
een nieuw koninklijk besluit
over de taken en werkwijze van
het Kabinet der Koningin. Pre
mier Balkenende en koningin
Beatrix hebben daarover de af
gelopen maanden herhaaldelijk
gesproken. De Tweede Kamer
had eerder dit j aar in een tumul
tueus verlopen debat gevraagd
om heldere spelregels voor het
Kabinet der Koningin. De pre
mier geeft nu toe dat dit ook
weieens nodig was. De laatste
keer dat het gebeurde was in
1841 en 1893.
De nieuwe bepalingen voor het
Kabinet der Koningin kunnen
worden uitgelegd als eenverl
oorveeg voor de huidige din
teur Felix Rhodius, en een
kapte tik op de vingers vanl
ningin Beatrix. Zij moeti
gevoelige onderwerpen v
aan verplicht overleggen me!
regering. Het eigenmachtig! poi
treden van het Kabinet bram
de premier en de ministeisillE?
Justitie en Binnenlandse Zai m
namelijk eerder dit jaarerns tcii
in verlegenheid in de affa ei
rond prinses Margarita, I aai
was ook de reden voor de eisf ad
het parlement om de manieri om
werken van deze ambtelijk
dienst eindelijk eens
papier te zetten. De koninj e®
zette daar vraagtekens bij.® b
zij ging uiteindelijk akkoord
De regering gaat echter voor ie\
aan de wens van de Kamen ku
de verantwoordelijkheid lee
het Kabinet der Koningin' e,
voorkeur' onder te brengen' tm
het ministerie van Alge® ai
Zaken. Alleen dan zou er, ai hi
het parlement in een ook doe:
huidige regeringspartijen le(
steunde motie, helderheid! j$t
men over de positie vanijd
ambtelijk secretariaat van i rei
staatshoofd. GPD Pi:
door Paul Koopman
DEN HAAG - Het staat er echt.
„De Nederlandse economie is,
na jaren van voorspoed en ster
ke economische groei, volledig
tot stilstand gekomen." Deze
passage in de troonrede krijgt
vandaag zeker aandacht tijdens
de behandeling van de miljoe
nennota in de Tweede Kamer.
Want heeft Balkenende, die de
troonrede schrijft, de majesteit
daarmee niet een kleine on
waarheid laten verkondigen?
De sociale partners kunnen be
amen dat de Nederlandse eco
nomie nog steeds draait. Hoe
wel ontslagen aan de orde van
de dag zijn, hebben zeker niet
alle bedrijven hun poorten ge
sloten. Honderdduizenden
werknemers gaan nog steeds al
dan niet met een broodtrommel
tje naar kantoor of bedrijf. Elke
ochtend staan er nog files met
a.
Ihi
na
forenzen op de snelwegenf (c
de majesteit natuurlijk haf Gei
doeld te zeggen, was dat des ti(
nomische groei dit jaar tot >t let
stand is gekomen. W
Het is niet voor het eerst dat le|
de troonrede, die door tient- ^gei
redacteuren wordt nage^
de plank taalkundig een Mj
wordt misgeslagen. In 19»°"
de Tweede Kamer over toen® na
lig premier Lubbers heen.*n
dat hij Beatrix liet zeggen tri
het land de afgelopen tt
schoner was geworden. jD
geldt met name lucht en w
luidde de tekst, die zij Plef
voordroeg. Dat was niet na h
maal de waarheid, vond een
van het parlement, en er
stond een forse publiekeen.
tieke discussie over.
Balkenende meent dat dep te
ge over de economie best d
lijk is. „Het is zelfs nog erg 1
licht hij toe. „De econo® te
krimpt dit jaar!" GPD