PZC De jochies van Emmy Andriesse Beelden om verliefd op te worden Elra Heus visualiseert elegantie en beweging II b SfflT ELICHT Oude foto lezers schrijven kunst II woensdag 17 september 2003 Lintje in m'n haar Eilandje Steiger Eregast Film by the sea II Referendum Schapen Koren en ensembles op Goes' festival Versterken 0[ Moeder met kind Meisjeshoofd door Miriam van den Broek De twee onbekende jochies die in 1951 gefotografeerd zijn door de gerenommeerde Nederlandse foto grafe Emmy Andriesse, zijn gevon den. Het zijn Kees Stroo uit Vlissingen en Toon Rooze uit Lewedorp. Ze wer den in Arnemuiden gefotografeerd. De foto waarop de twee jongens staan, is door het Fotomuseum Den Haag uitgekozen als hoofdbeeld voor een tentoonstelling met werken van An driesse. Het Fotomuseum heeft een expositie ingericht ter gelegenheid van de vijf tigste sterfdag van Emmy Andriesse. De foto met de twee Zeeuwse jongens vormt het 'gezicht' van de tentoon stelling. Het museum en de PZC gin gen op zoek naar de identiteit van de jongens. De PZC plaatste afgelopen vrijdag de oude foto met het verzoek of de jongens zich wilden melden. „We kwamen vrijdagavond terug van vakantie en gelijk ging de telefoon", vertelt Kees Stroo (58). „Mijn nicht vertelde dat ik in de krant stond. Toen zag ik het ook. Ik herkende mezelf en Toon Rooze. Daar speelde ik altijd mee. Wij woonden in die tijd vlak bij elkaar bij de Arne, waar nu de Molen- weg/Keetdijk is. De telefoon stond daarna roodgloeiend. Er belden ook mensen uit Nieuwland en uit Arne muiden die ons herkend hadden." Toon Rooze (60) had de foto in de krant gezien, maar herkende zichzelf er niet direct in. „Over die andere jon gen dacht ik: verrek, da's toch een be kend gezicht. Verder stond ik er niet bij stil. Toen begon de man van de ca fetaria in Lewedorp er over. Hij zei dat ik binnenkort wel door de krant ge beld zou worden. Zelfs toen had ik het nog niet door. Daarna ben ik door Kees en door de krant gebeld. Nu zie ik wel dat ik het ben. Ook mijn broers en zussen zeiden dat ik het was. Op de foto is te zien dat ik vaak een lintje in mijn haar droeg. Ik had toen best lang haar. Door dat lintje zat het niet in mijn ogen." De mannen herinneren zich niet dat de foto genomen is. De locatie herken nen ze wel. „Het is bij de Arne geno men, aan het einde van de Keetdijk. Verderop ligt een eilandje in het wa ter", zeggen de heren. „In die buurt I I f Toon Rooze (links) en Kees Stroo 52 jaar geleden... en nu op dezelfde locatie. foto's Emmy Andriesse en Lex de Meester speelden we altijd." Toon woonde destijds in 't Veertje. Dat was het laat ste huis aan de Keetdijk. Zijn vader bemande het houten bootje in de Ar ne. Daarmee werden voetgangers en fietsers overgezet. „Dat ging aan de hand van een touw", vertelt Rooze. „We trokken het bootje - nou ja, meer een vlot - naar de over kant. Als mijn vader moest werken, deed mijn moeder het. En als zij niet kon, deed een van de kinderen het. De overtocht kostte vijf cent. Vooral op donderdag was het druk. Dan gingen veel mensen naar de markt in Middel burg. Kees en ik hebben veel katten kwaad uitgehaald op dat vlot. We gooiden bijvoorbeeld appeltjes van een boom in de buurt, naar de mensen van de naastliggende fabriek." Stroo weet nog goed dat hij een keer uit het bootje is gevallen. „Dat ging maar net goed. Ik kon niet zwemmen. Op de een of andere manier kon ik nog net op de wal klimmen." Kees woonde op de 'keten'. „Zo heette dat. Heel vroeger stonden hier twee houten keetjes. Ze noemden die 'het keetje met zout' en het 'keetje zonder zout'. Toen ik er woonde was er nog maar één keet. Daar woonden mijn moeder en ik in. Daarom werd ik Kees van de Keten genoemd De jongens zaten niet bij elkaar op school. Rooze zat op de openbare school en Stroo op de christelijke. Ook is Toon twee jaar ouder. „Als je de ou de foto ziet, zou je het niet zeggen", vertellen de mannen. Rooze was zeven of acht jaar en Kees vijf of zes jaar. Kees is op zijn veertiende naar Vlis singen verhuisd. Toon woonde tot 1953 bij Arnemuiden. „Met de wa tersnood zijn we naar Lewedorp ver trokken. Daar ben ik altijd gebleven." Op verzoek van de PZC gingen de mannen gistermiddag terug naar de plek waar de foto destijds door Emmy Andriesse is genomen. De auto van Kees stopt even voor het huis aan de Molenstraat 85. „Daar woonde ik vroeger." De mannen komen niet vaak meer terug in Arnemuiden. „Het is nu volgebouwd met bedrijven", consta teren ze. „Vroeger stond hier alleen de fitterij." Aangekomen bij het water ziet Kees tot zijn grote verrassing dat de twee kleine steigers er nog steeds zijn. Een weggeroest bootje ligt op het droge. „Dat was niet ons bootje hoor", zeggen ze. Deplaats waarin 1951 de foto is geno men, is nu afgezet met een hek. Een medewerker van het naastgelegen be drijf is zo vriendelijk om de poort te openen. Met de oude foto in de hand, zoeken ze naar de exacte locatie. „Hier moet het zijn", zeggen ze. Vlak voor het eilandje in de Arne. „Het is toch wel veranderd. Tweeënvijftig jaar geleden stonden hier nog geen bo men." De twee zijn vrijdag eregast bij de opening van de tentoonstelling. „We gaan er zeker naar toe", zegt Stroo en Rooze enthousiast. „Zoiets maak je nooit meer mee." Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC vers k nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De react - beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent nietd«u redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen wo rit, niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden D dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Het ingezonden stuk van K.J. de Graaf over de tolkenkwestie (PZC, 13-9) was mij uit het hart gegrepen. Afgezien van de pres tatie van de tolk, geeft deze gang van zaken eens te meer aan dat het belang van een goede com municatie via een professionele tolk maar al te dikwijls wordt onderschat. Organisatoren spa ren kosten noch moeite om grootse evenementen op te zet ten, maar zien tolk- en vertaai- kosten als een sluitpost. Een ge miste kans. Het beroep van tolk en vertaler is nog steeds onbe schermd, een ieder mag zich zo noemen. Om buitenlandse gas ten goed te ontvangen en mis verstanden en gênante situaties te voorkomen, doet men er ver standig aan om een gekwalifi ceerde tolk in te schakelen. Dit kan bijvoorbeeld via het Neder lands Genootschap van Tolken en Vertalers www.ngtv.nlof het Congrestolkensecretariaat (www.congrestolken.nl). En dat kost inderdaad een paar cent, want kwaliteit moet betaald worden. Els Spruit Bosruiterhof 8 Heinkenszand In het artikel over het referen dum inzake de grondwet van de EU op pagina 1 van de PZC van 11/9 staat dat minister Zalm een volksraadpleging te gecompli ceerd vindt. Te gecompliceerd voor wie? Voor minister Zalm, voor zijn medewerkers of voor het volk zelf? Het volk is intelli gent genoeg en heeft feilloos de blunders van Bush en Blair aan zien komen. Wordt er soms ge negeerd dat we in een democra tie leven en dat er gebeuren moet wat het volk wil, of de mi nister het er mee eens is of niet? Moet het referendum doorgaan? doo Natuurlijk. Ministers vetm wel eens dat het latijnse woia 'minister' dienaar betekent tra 1 Niets meer en niets minder. fo Ke rogantie past hen niet. i.n dienstbaarheid. WwmnGils erdlmnl x°rtge4ii !ll( jloit wri Een klein artikel ter grootteva tot een lokale vechtpartij ofca iri< tasjesroof trok mijn aandach fin: afgelopen zaterdag in de PZ( „|t (13/9). Een schip met 51.(1» schapen vaart al vijf wekej iaa rond om een koper te vinden iiri 3500 schapen zijn al een ver. schrikkelijke dood gestorvs Dit van honger en dorst. Vorig jaa rot: toevallig om deze tijd 14,j) nst schapen overboord gezet nada src ze gestikt waren in de overvol! <w drijvende veestallen. Nu m« er snel een koper gevonden» ges den anders moeten de dien oen maar afgemaakt worden. Hoei iel dit toch mogelijk? Als zov« fe schapen op transport gaan zo ja: je toch minstens verwachtend) ad er al een koper is? Of heeft kj® weer met subsidie te Voor mij is de waarde van mateu en dier inmiddels weer duid ker geworden. Een hond i kofferbak laten stikken is 2ötht euro. Iemand doodschoppeni «rg twee jaar. 57.000 schapen li jen weken kwellen in overvol era schepen en uiteindelijk late £gi sterven. Geen probleem, ijst boete? Daar geloof ik niet Voor mij twee slapeloze nacht en een paar dagen piekerenbj^et zo iets mogelijk is en uiteim lijk niet met een ander aiÉeel woord kunnen komen dan d ijdi schapen geen waarde hebbeni anl je er mee doen kunt wat je uil ruil Voor mij is wederom duideli tud hoe diep de 'mensheid' inmi o'n delsisgezonken.Tothetabsol laai te nulpunt. oa: J.W.H.HiMW St. Jacobsstmt Ie Vlissinji lekk door llona Vette GOES - Het tiende muziekfesti val voor kleine koren en ensem bles wordt op zaterdag 20 sep tember plaats in Goes. Tiental len groepen uit Nedéfland ver zorgen concerten van ongeveer een half uur. Het festival wordt eens in de twee jaar georganiseerd door de Culturele Raad Goes op de der de zaterdag van september. Het is voortgekomen uit de Koren dag en wordt elke keer op ande re locaties gehouden. Dit jaar vindt het muziekfestival op drie locaties plaats: in de rk Maria Magdalenakerk, in het stadhuis en in een muziektent op het par keerterrein naast de Grote Kerk. In de muziektent zijn niet alleen concerten te beluisteren, maar ook acteurs te zien van toneel vereniging Heer Hendrik uit Goes, die het muziekfestival on der de aandacht van bezoekers van de binnenstad brengen. Eén van de koren die optreden in de Maria Magdalenakerk is Voce Novanta uit Enschede. Dit koor staat onder leiding van A. van Wassenhove en bestaat uit sopranen, mezzosopranen, alten, tenoren en bassen. Ook het tienerkoor van de Zeeuwse Muziekschool in Goes verzorgt een optreden. Behalve deze twee zijn er in de deze kerk nog elf andere optredens. In het stadhuis is onder meer het koor Voci Miste uit Middelburg te zien. Het repertoire van dit koor bestaat uit zowel geestelij ke als wereldse muziek. Het Vi valdi gitaarkwartet onder lei ding van Tom A-Tjak uit Rid derkerk verzorgt ook een optre den en naast deze twee groepen zijn er nog elf anderen te beluis teren in het stadhuis. Het festival begint om 10.00 uur en om 17.00 uur is de slotmani festatie. Tijdens de slotmanifes tatie zijn er korte optredens van een aantal koren en ensembles. Programmaboekjes zijn ter plekke verkrijgbaar en bezoe kers kunnen vrij in- en uitlopen In hetzelfde weekend is er in Goes meer te zien op het gebied van (licht) klassieke muziek. Behalve het Muziekfestival op zaterdag, er is zondag vanaf 12.30 uur een Manhuistuincon- cert met een optreden van de Brassband Excelsior Kloetinge. Vanaf 19.30 uur is er het concert Autumna op de Stenen Brug, voorafgegaan door een carillon concert van Sjoerd Tamminga. Werk van Sjer Jacobs is regelmatig te zien in Galerie T. foto Ruben Oreel door Marianne van de Polder MIDDELBURG - Argeloos kijken ze de we reld in. Een beetje verwonderd, soms met vertwijfeling, maar altijd goedmoedig. Met hun blikken, hun houding, hun handen vra gen ze bescheiden om aandacht. Wie de moeite neemt om te kijken, is verkocht. Sneller kan een vriendschap niet gesloten worden. De beelden van Sjer Jacobs uit Te- gelen zijn deze maand te gast in Galerie T in Middelburg. Ook galeriehoudster Lia Hector is gevallen voor de charme van de keramische wezen tjes. „Als ik naar ze kijk, krijg ik altijd een positief gevoel", glimlacht ze. „Het is altijd zo dat ik persoonlijk echt iets heb met het werk dat in de galerie hangt of staat. Het is zelfs een vereiste dat een werk me aan spreekt, anders kies ik het echt niet uit. Ik wil de kunstenaar achter de kunst ook daadwerkelijk kennen. Het moet klikken, want vertrouwen tussen kunstenaar en ga leriehouder is erg belangrijk." De kunst van Jacobs is inmiddels een vast item in de galerie, maar het is de eerste keer dat er zo'n grote expositie van zijn werk wordt gehouden. Naast de beelden zijn er ook olieverfschilderijen van hem te bewon deren, die wat stijl betreft een schril con trast vormen met zijn keramische en bron zen objecten. Ze zijn wat abstracter en doen enerzijds denken aan het klassieke Grie kenland, anderzijds aan prehistorische muurschilderingen. Ze hebben met de beel den gemeen dat ze een sfeer van harmonie oproepen, hoewel de karakters op doek meer worden uitgediept. „Ik merk dat het werk van Jacobs bij een breed publiek wat losmaakt", vertelt de ga leriehoudster. Ze heeft de expositie zicht baar met zorg ingericht. „In de eerste plaats moet je verliefd worden op een werk. Ver volgens is de plek waar het komt te hangen of staan, van essentieel belang. Een plek kan een werk namelijk versterken of juist afbreken. Daarmee bedoel ik niet dat iets bij de bank moet passen. Het gaat er om, dat een kunstwerk goed tot zijn recht komt." Mensen vormen de belangrijkste inspiratie bron voor de Limburgse kunstenaar. Hij laat daarbij voldoende ruimte over voor de toeschouwer om een eigen verhaal te ma ken. Hector: „Ook als de galerie niet open is, wandel ik graag door de tentoonstellings ruimte. Op die manier neem ik de tijd voor mijn eigen beleving van de kunst. Als de ga lerie open is, sta ik juist weer open voor de mensen. Het doet me allebei wat, want ik vind het ook heel bijzonder om te zien dat ie mand anders iets met die kunst heeft. Mijn man en ik zeggen wel eens: de exposities zijn eigenlijk net een soort avonturenvakan- ties." Naast de beelden en schilderijen van Sjer Jacobs, zijn er in galerie T ook abstracte kunstwerken te zien van Yvonne Cup. In de kelder zijn creaties van De Haagse Etsclub te bekijken, met deze maand speciale aan dacht voor het werk van Dirk van Gelder. Galerie T, Turfkaai 25-2,7 Middelburg, open don derdag tot en met zaterdag tussen 11.00 en 16.00 uur, en op de eerste zondag van de maand tijdens de kunst/cultuurroute, van 13.00 tot 17.00 uur. door Ali Pankow ZIERIKZEE - Zelf noemt El- ra Heus het haar 'dansante se rie'. De presentatie ervan in galerie De Hase aan de Melk markt in Zierikzee draagt als titel Human Elegance. Dans, beweging, elegantie en vloei ende ronde vormen zijn be langrijke kenmerken in de schilderijen van deze beel dend kunstenares uit het Noord-Brabantse Asten. Galeriehouders Kees en Ada Soeters kozen bewust voor een presentatie van deze col lectie, omdat de expositie ruimte in De Hase met lange, lichte muren zich er goed voor leent en vooral omdat dit werk van Heus hen zeer aanspreekt. „Werk van realistische schil ders zul je niet zo snel bij ons vinden. Onze voorkeur gaat uit naar bijzonder figuratief of abstract werk", zegt Ada Soeters. Zij hecht er waarde aan samen met de exposante in alle rust een tentoonstelling in De Ha se in te richten. „Dat biedt me een mooie gelegenheid de kunstenares wat persoonlij ker te leren kennen, zodat ik tijdens de expositie ook wat meer over het werk en de maakster kan vertellen", aldus de galeriehoudster. Human Elegance lijkt een ode aan de schoonheid van graci euze mensenlijven. Met het schilderij Midzomernachts- droom visualiseert Heus de elegantie van een dansend paar in de violet gekleurde nacht, met een mooie oplich- tig die het frêle schijnsel van de maan suggereert. Hoewel zij met simpele lijnen en in sombere vormen de mensen in olieverf verbeeldt, weet ze heel subtiel het verschil in seksen weer te geven. Het werk van Heus op deze expo sitie is grofweg in twee cate gorieën in te delen: de rode en de blauwe. De schilderes maakt een bewuste keus tus sen beide, maar varieert bin nen de categorie wel weer met tal van tinten die aan het blauw of rood gerelateerd zijn. Een opmerkelijk werkje dat daarin niet valt onder te bren gen, is het schilderij Mother. Hier kiest Heus voor aarde- en bruine tinten voor een haast religieuze afbeelding van een moeder met kind als mooi contrast tegen een wand met goudbehang. Een mooi voorbeeld van haar kunnen levert de schilderes onder meer met Lessom. Daarin verbeeldt ze in meeren minder zichtbare silhouetten twee dansers en een pianiste, Specifieke aandacht verdient zeker ook het schilderij Watch your choice met een net opge stane en een zittende gestalte. Vooral door de mooie, even wichtige kleurcontrasten lijkt dit werk de aandacht van de toeschouwer naar zich toe te trekken. Minder subtiel ging Heus te werkinhet schilderij Le Mira ge. Daarin verbeeldt ze in schreeuwende roodtinten een pompeus meisjeshoofd met vogels die daar vlak voor voorbij vliegen. Even verder op prijkt veel fijnzinnigerge- schilderd een exotische vrouw met een mix aan gele en oranje tinten als achtergrond. Some times I wander is de titel die Heus er zelf aan gaf. De expositie 'Human Elegance i» galerie De Hase is tot en met ta terdag 1 november te zien op don derdag, vrijdag en zaterdag van 14.00 tot 17.00 uur. De elegantie van mensenlijven is kenmerkend in het werk van Heus. foto Marijke Folkertsma )0S I0UC ipen levi iet cha hon ie,z nO elsj let Iers pee ders pern ton lekt led len voer over staa Bun jniiz Bit som sene Baai Ét 5 «ni tol <rez tijdi Dea schi; vele ïeli !#,0 »an sant tan óuiz Oud Zeei van prol öch'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 52