'Make-up steeds belangrijker' Mooi en fris Analyse zaterdag 13 september 2003 Shops Krijtstreep VlJF WINKELTIPS VAN MlRANDA NIEUWENHUIJZE De mythische Middeleeuwen en de Gotiek zijn deze winter de grote inspiratiebron voor de mannenmode. Ridders, kastelen en draken spelen de hoofdrol. En zou de stoere man nu wel aan de tas gaan? Leeuwen Door Miriam van den Broek e ontwikkeling van huidverzorgings producten gaat in een razend tempo. Elke week komt er weer wat nieuws op de markt, zoals crèmes die vocht inbren gen, zuurstof inbrengen of die het verou deringsproces tegen gaan. Zodra er een nieuw product uit is, krijgt schoonheidsspe cialiste Miranda Nieuwenhuijze van Beauty Studio Intense uit Koudekerke er vragen over. „Crèmes zijn erg onderhevig aan mode en trends", zegt ze. „Mensen worden bekogeld met nieuwigheden. Ze lezen er over en zien reclamespotjes op televisie. Daarnaast zijn mijn klanten mondiger geworden. Het ge volg is dat ze me gelijk vragen of ik die pro ducten ook heb. De meeste vraag op dit mo ment is naar anti-verouderingscrème. Geluk kig heb ik een heel goede. Bij de meeste klanten werkt die echt. Maar ze is dan ook duurder dan andere." Met bekende merken zoals Oil of Olaz en Estée Lauder werkt de Koudekerkse niet. „De huidverzorgingsproducten waar schoonheidssalons mee werken, zijn meestal niet te vergelijken met de merken die in een supermarkt of in een parfumerie verkocht worden. Ik gebruik Orlane. Dat is naar mijn mening de 'Chanel' onder de huidverzor gingsproducten. Een vergelijking met Oil of Olaz is zoiets als het verschil tussen een ap pel en een ui." Tot een aantal jaren terug gebruikte Miran da het merk Arnaud. Maar dat ging te wei nig met zijn tijd mee. „Het assortiment bood geen speciale oogcrèmes of lippenbalsem terwijl daar wel vraag naar kwam. Ook heeft Arnaud bijna geen make-up. Daarom ben ik overgestapt." Make-up werd in de schoonheidsbranche ja renlang gezien als bijzaak, vertelt de schoonheidsspecialiste. „De klanten komen om zich weer mooi en fris te voelen. De rei nigingsmelk, lotions en crèmes zijn daarvoor het belangrijkste. Maar tegenwoordig wordt er in de salons, bij de producenten en ook onder de mensen, steeds meer waarde gehecht aan de make-up. Ik heb de indruk dat mensen in het dagelijks leven vaker ma ke-up gebruiken dan vroeger." Miranda mag bij het aanbrengen van make up meestal haar eigen gang gaan. „De klan ten geven wel aanwijzingen zoals: graag niet te fel. Er zijn klanten die sterk vasthou den aan de kleuren en ooglijntjes die ze al jaren gebruiken. Als die kleur ze niet goed staat of als dat ooglijntje voor die persoon minder gunstig is, adviseer ik ze om het an ders te doen. Soms maak ik dan de ene helft van het gezicht anders op. Zo kunnen ze het verschil goed zien." Een andere ontwikkeling is dat de klanten van de beautysalon meer advies willen krij gen. Miranda houdt daarom twee keer per jaar een adviesdag. Er wordt dan een analy se van de huid gemaakt zodat bijvoorbeeld duidelijk wordt of de klanten producten moeten gebruiken voor een droge of vette huid. Ook krijgt het publiek dan uitleg over verzorgingsproducten en het aanbrengen van make-up. Het komend seizoen zijn volgens Miranda de naturel-tinten weer helemaal in. „Eind jaren negentig werden de make-up kleuren fel. Blauw, groen en paars mochten weer. Nu zie ik het weer naturel worden." Echt trendy is momenteel de permanent make up, zegt Miranda. Een voorbeeld daarvan is een getatoeëerd ooglijntje. „Veel vraag is er ook naar ontharen met behulp van laserstra len. Mensen willen van de haartjes op de bo venlip en de kin af. Ook de bikinilijn wordt steeds vaker gelaserd. Maar laseren doe ik niet zelf. Daarvoor verwijs ik de klanten naar een specialist." •Army-achtige outfit van G-sus. Winterjas van Closed. Kan niet missen van wie deze spencer is (G-sus). Somber kleurenpalet Jasje met nepbont op een Schoonheidsspecialiste Miranda Nieuwenhuijze uit Koudekerke. Foto's Ruben Oreel Feminine Damesmode Badstraat 3/04, Domburg. 'Ik vind er altijd wat naar mijn zin.' 0118-584450 Bobbe Mode Dameskleding, Walstraat 199, Vlissingen. (foto boven) 'Een vertrouwd adres.' 0118-440450 Focus Optiek Brillenzaak, Burg 9, Middelburg. 'Ik vind brillen een belangrijk mode-accessoire.' 0118-625310 Warenhuis Dekker, kinder- en dameskleding, Schuttestraat 13, Koudekerke (foto onder) 'Ze hebben leuke dingen voor vrouwen en kinderen.' 0118-551857 Peter Christ Mode, trendy herenzaak Langeviele 1, Middelburg. 'De collectie is leuk en vlot.' 0118-637003 mantiek. Een snufje Balkan, een schepje Scandinavië, een tikkel tje Tirol en we zijn er. Grof ge breide truien en vesten met jac- quardmotieven of andere folklo ristische inbreisels (Edelweiss, elanden en sneeuwsterren!) zijn het helemaal. Hier en daar wordt zelfs een mannelijke pon cho gesignaleerd. Bovengenoem de ruige materialen voeren ook hier de boventoon. Gekke muts jes, opvallende sieraden en door leefd schoeisel maken het beeld af. De moderne man kan natuurlijk niet voortdurend als een stadse ridder rondlopen. Vooral niet als hij op kantoor zit of naar zakenre laties moet. Het pak is daarom hoe dan ook een blijvertje, krijt streep incluis. Nieuw zijn de pan talons met nauwe sigarettenpij- pen zoals in de jaren zestig. Heel modern is het ribfluwelen pak in zachte tinten als oudroze, camel en grijs. De Society Shop brengt veel prachtige corduroy pakken onder de noemer 'dres- sual', dus gekleed en casual tege lijk. Ook tweed met het bekende visgraatmotief is een veelgezien materiaal deze winter. Voor voe ringen en hemden zijn romanti sche paisleymotieven erg hot en ook de streepjes en bloemetjes zien we weer opduiken. Het aanbod voor de man wordt alsmaar groter en groter en dat is een verademing in vergelijking met nog maar enkele seizoenen geleden. Goed, het blijf natuurlijk altijd jasje, broek, shirt en trui, daar ontkomt niemand aan. Maar het grappige deze winter is dat al le stijlen gecombineerd mogen worden. Mix Match dus. Een grof gebreide folklore-tmi op een krijtstreep pantalon: geen pro- Door Machteld Leistra Halflang colbertje (H&M). De tendens van afgelo pen zomer is niet te stuiten. De mode trekt zich niets aan van de economische malaise en de wankele wereldvrede en is vrolijker en kleurrijker dan ooit te voren. Er is sprake van een soort escapisme dat ook de man getroffen heeft. Juist nu het niet zo goed gaat, kiezen we voor kle ding die het onbehagen maskeert en optimisme uitstraalt. Het re sultaat afgelopen zomer: bloeme tjesdessins, vrolijke, frisse kleu ren en lichte kostuums. Deze win ter zet deze luchthartigheid in de mannenmode door, zij het in een Detail van een blouse van het nieuwe merk Cast Iron iets somberder kleurpalet. Maar ja, het is tenslotte winter. Vooral de Middeleeuwen en de Gotiek zijn de grote inspiratie bron voor winter 2003-2004. Rid ders, kastelen en draken spelen de hoofdrol. Het nieuwe merk van Pall Mall Export Clothing, Cast Iron, speelt met zijn eerste collectie helemaal in op deze trend. De kleding van Cast Iron heeft een gebruikte en doorleefde uitstraling. Als logo koos het merk voor een draak en een zwaard. Bij ieder kledingstuk zit een handgegoten munt met dit logo dat de man als sieraad om zijn nek kan dragen. Het draak en zwaardlogo komt terug in op drukken, borduursels, applica ties, beschilderingen en knopen. Maar ook het succesvolle Neder landse merk Gsus Industries liet zich inspireren door de donkere Middeleeuwen met veel prints die door die tijd geïnspireerd zijn: Franse lelies, ridderschilden, leeu wen, draken en andere gevaarlij ke diersoorten. Ook zien we veel opschriften in Gotische stijl. Romantische materialen zo als fluweel, fla nel en chenille worden veel ge bruikt. De 'Urban Knight' is een beetje een krui sing tussen een futuristische ridder en Mad Max. Er wordt gebruik ge maakt van rui ge materialen, zoals grove wol, doorleefd leer, geborsteld suède, robuuste corduroy, vilt, jeans en (nep)bont. De stoffen zien er oud en gebruikt uit. Hier komt de vintagetrend dus weer om de hoek kijken. (Nep)bont is behoorlijk cool deze winter. We zien bontrandjes aan jassen en capuchons en zelfs man chetten zijn hier en daar van een randje voorzien. De stoffen zijn harig en dierlijk. In het verlengde van alle ridder- romantiek is er de folkloretrend, ook niet gespeend van enige ro- bleem. Een sportieve (trai ningsbroek onder een blazer: su pertrendy. Ook met materialen mag vrolijk en vrijelijk gecombi neerd worden. Hightech stoffen samen met natuurlijke materialen is een veelgeziene combinatie. Er zijn zelfs nieuwe kledingstukken gesignaleerd zoals een keurig col bert met een sportieve capuchon of een comfortabele trainings broek in luxe zijde of soepel leer. Militaristische invloeden doen het ook nog steeds goed in de mannen mode. De wat afgezaagde cargo- pants zijn niet meer weg te den ken uit de kledingkast. Maar er zijn ook weer wat 'nieu we' variaties op het aloude thema. Zo is het bom- berjack hele maal terug van weg ge weest en ook de door mili taire out fits geïnspireerde trenchcoat en parka met capuchon zijn favoriete kledingstukken. Aan de accessoires ontkomt de man van nu echt niet meer. Siera den zoals armbanden, (kralen)ket- tingen en opvallende ringen zijn al min of meer ingeburgerd. Maar of de man ooit aan de tas gaat? Het merk Mexx doet in elk geval een poging met een schoudertas die ze de naam Felix hebben meegege ven. Mexx heeft zijn uiterste best gedaan de tas een stoer en manne lijk uiterlijk te geven in donker bruin of zwart suède en canvas. Maar het is en blijft een vrou welijk item, zo'n tasje als alternatief voor je volgepropte broek zak. Niet erg man nelijk en macho dus. Op de jurk en rok na het laatste on neembare bas tion der vrou- welijkheid. We zijn be nieuwd. stoere trui (WE).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 39